Sajó András
"Jövő
nincs"
Jövő! (Mennyire középosztálybeli ez a probléma! Még
csak nem is értelmiségi.)
De ettől még tényleg nincs jövő. Nem mintha a
nemzet elbaltázta, meg a történelem cserbenhagyta volna a balsors sújtottát. Nem
is azért, merthogy a jövő elkezdete legmagasb helyről bejelentetett. Véget ért a
jövő, szegény, méghozzá minden kezdet nélkül. Minden jövőkép zavaró: zavarja a
ma meghosszabbítását, a természetes átmenetet a holnapba, a napról napra élést.
Megvagyunk e nélkül a hipotézis nélkül, köszönjük szépen.
A nyelv tudja ezt.
Kikopott belőle a jövő idő, ahogy a feltételes mód is. A szabadidő-ruhásoknak az
igeidők és módok bonyolultak. Tegeződjünk az idővel! Akad azért, aki használja a
jövő időt. Ez a füllentés és ígérgetés nyelvi formulája. Lásd "Öt év múlva az
Európai Unióban".
Azt hisszük talán, a jövő nélkül fiatalok maradunk. A
jelen fitness-szalon (akinek futja rá). Elég volt az utópiából.
A ráncos
bőrűek látták a filozófia ígéretét valóra váltva. Elég hát a filózásból! A jövő
feszültséggel jár, infarktushozó. Ha mégis izgalom kell, gondold el magadnak a
múltat.
"A szar úszik" - írja a költő, hivatásbeli szabadsággal élve. Holott
nem úsztatja el azt semmi. Ott bűzlik a járdán, kihívón. Akinek nem tetszik,
felszedheti. A kutyám azt csinál, amit akar! Azért gürcölünk, lízingeljük az
életet, hogy használjuk a dolgainkat. Most - és mindenkire tekintet nélkül.
Ennyi a szabadság: oda szaratok vagy szarok, ahová kedvem tartja. A jövőnek volt
valami szabadság-stichje. A másság ígérete, a másé, ami akár jobb is lehet. De
miféle jövőt ígér az "oda szarok" szabadsága? Szabadság van, a szabálytalanság
uralma. Húsz parkoló autóból háromnak van parkolójegye. Ma kétszer nem ütött el
gépkocsi a zebrán - a piros nem nekik szól. (A jövő feleslegességének tagadása
is mennyire hétköznapi!)
Mit számít a jövő annak az embernek, aki azzal sem
törődik, becsapódik-e mögötte az ajtó? Sose csukd be magad után, csak azzal
törődj, bejutottál-e. Miféle viszonya lehet a jövőhöz, aki csak heherészni tud
az erkölcs lehetőségét hallva?
Nincs szó felelőtlenségről. Ezek a zsebNiccsék
mindössze nem ismerik a felelősség lehetőségét. A felelősséghez a jövőbeli
megítélést kell magunk elé vetíteni. A miénk azonban nem a mozigépészek
nemzedéke. Nincs vetítés. Ily módon a jövő nem létezik. 24 óra múlva (nem
holnap!) események esnek meg. A maiak. Nincs viszonyítás. A múltban sincs. Azért
se vállalunk felelősséget. (Lásd antiszemitizmus Magyarországon vagy
Ausztriában. Fizetni meg végképp nem fogunk.) Mi nem csináltunk semmit. Nem is
fogunk. Az események megtörténtek. Mások másokkal csinálják az eseményeket.
(Amelyek persze sajnálatosak - vagy nem is). Ezután is így lesz. Történések
vannak, lesznek. Semmi közünk hozzá. Mi csak kiszakítjuk, ami minket illet.
Minket minden megillet. Nem a birtoklás rabjai ezek - a szerzésé.
Mint a
nyulak - szaporán, kapkodva hágják meg az időt. Jövő nincs. Ezeknek nem kell. A
jövő az észvallás korába tartozott. Hit az észben! Általános mozgósítás a
haladásra!
"Mozgósítás!?" Ne csesztessenek minket! Békén hagyva lenni - ez
maradt a történelemből. Repetíció lehet. A nyomorultak és a jóllakottak repetát
kérnek. Megújulás kizárva. Az instant megváltás is jelen idejű. (Mágneses
csodadoktor, tele-evangélium, csöpögős malaszt, állami utalványra.) Nincs
kihívás - csak a meglevőé, az egyidejűé.