Heller Ágnes
Miért is
ne?
"Az ember azért mászik meg egy hegyet, mert az ott
van, a költő azért ír egy verset, mert az nincs ott." Ezzel a parafrázissal
szeretnék helyettesíteni egy hosszú elemzést arról, hogy miért nem tudok Petri
versével sem egyetérteni, sem vitába szállni: mert vers, mert szép vers, és nem
valaminek a megverselése: csak azért létezik, mert papírra vetették, s úgy
létezik, ahogy papírra vetették. Nem a Duna-menti népek nyomorúságáról "szól",
nem a reménytelenségre panaszkodik, és nem azt tanácsolja, hogy "carpe diem".
Kétségbeesetten ironikus és önironikus írás ez, rezignációval fűszerezve, vagy
inkább mérgezve. Kierkegaard valamikor azt mondta, hogy az irónia, a
kétségbeesés, a rezignáció már külön-külön is a vallásos szférába, a hitbe való
"ugrás" trambulinjai. Petri versében a hit - ha a szövegnek hiszünk - a múlté,
de ha a zenének hiszünk, akkor a jelené. Ha nem hiszünk erősen, akkor nem tudunk
kétségbe se esni, akkor értelmetlen mind az önirónia mind a rezignáció. Kell
hinni - egy másik magyar költővel szólva - abban, hogy lesz még egyszer ünnep a
világon, prózaibban szólva kell hinni a józan értelemben, a köztársaság gyógyító
szellemében, tehát a jövőben, hogy azt írhassa valaki, hogy "jövő
nincs".
Azért tartjuk a költőt, azért szeretjük és etetjük a tenyerünkből,
hogy valamit, amit mi banálisan mondanánk el, ő ismételhetetlenül mondja ki
helyettünk. Ezért is ismételjük, ezért is helyettesítjük saját dadogó prózánkat
olyan gyakran költői idézetekkel, reprezentáljuk saját gondolatainkat és
hangulatainkat súlyos vagy - és - játékos verssorokkal.
Ha idézünk, magunk
helyett valaki mást beszéltetünk. Petri verse, s különösen a vers utolsó
szakasza - úgy érzem - különösen alkalmas arra, hogy egy magyar értelmiségi
generáció gondolatai és hangulatai helyett "beszéljen". Petri generációjáról van
szó, amely valóban ellenzéki vagy legalábbis marginális volt a Kádár-korszak
utolsó évtizedében, amelyik feltétlenül hitt abban, hogy a totális rendszertől
való megszabadulás csodát fog tenni. Mikor ez nem így történt, s még rosszabbul
is történt, mint ahogy reálisan történhetett volna, csalódott a világban,
kortársaiban, s talán a "valóságosan létező" demokráciában, mi több önmagában
is, de a hit mégis vérében volt, s ezért akarta éppen ezt a hitet - ironikusan -
elveszteni. Mint a vallásos ember, aki azt mondja kétségbeesésében, hogy "Isten
nincs", mondja azt kétségbeesésében, hogy "jövő nincs". Aki tényleg ezt hiszi,
sosem fogja Petrinek ezt a versszakaszát idézni.
A vers létre is hozza azt a
hangulatot, melyet megidéz. Így idézett meg engem is, aki - ha lefordítottam
volna a vers nyelvét a próza nyelvére - azonnal elkövettem volna azt a
butaságot, hogy vitába szálljak vele. Így azonban csak saját természetemre meg
generációm tapasztalatára tudok hivatkozni. Természetemtől idegen a kétségbeesés
és a rezignáció. Ez persze lehet karakterhiba is. Ugyanakkor olyan generációhoz
tartozom, melynek valaha nagy, hosszú távú hitei voltak, s miután ezek drámaian
betemetődtek vagy lassan elpárologtak, hosszú távú apró hitekkel
helyettesítődtek. Ezzel együtt jár a szkepszis, de nem a kétségbeesés. Fájlalom,
hogy sosem fogok többé Pesten a Dunában úszni, mint tizennégy éves koromban, de
azt is tudom, hogy a piszkos Duna sokkal, de sokkal jobb Duna, mint az a jeges,
tiszta Duna, melybe - tizenöt éves koromban - majdnem belelőttek. Hogy nem
rendeztük közös dolgainkat, hogy a Duna-menti népek kicsinyesen
szerencsétlenkednek rossz történelmi hagyományaik foglyaiként? Hogy nem nőttek
fel lehetőségeikhez? Igaz, igaz. De, gondoljuk csak meg: a Duna-menti népek
kicsinyessége, irracionalitása önmagában véve nem hozott volna a XX. századra
két világháborút, Auschwitzról és a gulágról nem is beszélve. Ma pedig az ősi
ellenségek, a régi és a közelmúlt legvéresebb háborúinak mesterei az Európai
Közösségben közös otthont építenek. Miért ne történhetne ez így a Duna-menti
népekkel is? A német történelem utóvégre semmivel sem ragyogóbb a miénknél.
(Nemzeti elfogultságomnál fogva azt mondanám, hogy a dolog inkább fordítva áll.)
De azért a "carpe diem" sem szomorít el. Miért is ne használnánk ki a napot?
Miért is ne művelnénk kertjeinket? Csak akkor van jövő, ha jelen is van. És
mégis: Petri verse megszólít. Nem én beszélek, de ő hozzám beszél.