Kende Péter
Igaza van-e
Petri Gyurinak?
P. K. VIII. oszt. tanuló
dolgozata
A költő e versében nagy elődjét aktualizálja és
korrigálja. Főbb helyesbítései: 1. a Dunát megbecstelenítették; 2. a Duna
"elúszott"; 3. dinnyehéj sincs rajta. Ez a látomás visszavonja, s mintegy
érvényteleníti a nagy előd által ránk hagyományozott nyugodt, békés és - végső
kicsengésében - bizakodó örömre hangoló Duna-képet. A folyó örök állandóságának
szelétől megcsapva ama másik költő úgy érezte, egybeforr a világgal s annak
egyetemes törvényeivel. Petri viszont úgy látja, hogy nincs állandóság,
ennélfogva öröklét sincs. Jellegzetesen mai költő sajátja ez az érzés, habár a
versnek az az állítása, hogy "elúszott a Duna", nyilvánvaló költői túlzás. (A
napokban voltam a Margitszigeten: igaz, hogy feltűnően alacsony a vízállás, de
még uszályt is láttam felfelé igyekezni.)
Túlzás nélkül mondható, hogy
egészben véve, sőt részleteiben is, a halál és a reménytelenség hangulata lebeg
Petrinek ezen költeménye felett. A jelen, amennyiben még van, öklendeztetően
ronda és csupa ijedelem. Ennek egyik csattanós bizonyítéka (amit margitszigeti
sétám után, az ottani megcsonkított szobrok sorsán elmerengve, magam is
alátámaszthatok), hogy a temetőfosztogatás jövedelmező üzletág lett. Tekintettel
azonban József Attila vonatkozó versének már-már közhellyé lett fő üzenetére,
Petri a maga részéről arra hívja fel az olvasó figyelmét, hogy ésszerű
megbékélésre Európának ebben a régiójában semmi remény nincsen. Ehhez a
végtelenül borúlátó megállapításhoz a költő - a vers utolsó sorában - még
hozzáfűzi, hogy jövő sincs. Ebből következik az utolsó strófa végső gyakorlati
útmutatása, amely Horatius filozófiai nézeteivel is összecseng: "carpe diem",
avagy szabadon fordítva: élvezd a pillanatot.
A két verset egymással
összevetve az a benyomás keletkezik, hogy minap elhunyt nagy költőnk, miközben
szerette és tisztelte nagy elődjét, a Dunát illetően egészen más véleményen
volt. Versének úgyszólván minden sora cáfol és ellentmond. Holott nem is veszi
sorra József Attila minden állítását. Így például kimaradt az a gondolat, hogy
"az őssejtig vagyok minden ős" (ennek korszerű interpretálását költőnk úgy
látszik átengedte a Harmonia Caelestis írójának), de sajnálatosan elkerülte
költőnk figyelmét az az optimista, s manapság talán száz százalékig mégsem
igazolható előjóslás, miszerint "a harcot, amelyet őseink vívtak, békévé oldja
az emlékezés".
Míg József Attilánál az univerzummal való azonosulás képessége
nyűgözi le az olvasót, addig Petri esetében az illúzió minden csábításának
ellenálló realizmus.
Ha szabad azonban kritikát is megfogalmazni, Petri
realizmusa nem mindenben felel meg a tényeknek. Így például, noha igaza van a
költőnek abban, hogy folyót duzzasztani csak okosan és szépen ("ésszerű
mértékben") volna szabad, az a kijelentése, hogy Bős-Nagymarossal elúszott a
Duna, nem helytálló. Elvégre is lehet rajta evezni, van hajóforgalom, s még
ivóvizünk nagy részét is a Dunából merítjük. Másodszor: történelmi tanulmányaim
során kitűnő tanáraim mind a mai napig nem győztek meg arról, hogy a
Duna-konföderációra vonatkozó számos tervek bármelyike is reális volt. Ahogy
egyik tanárom nagyon helyesen megjegyezte: a tetszetős nem föltétlenül ésszerű,
és a racionális nem mindig megvalósítható. Kisállamok Európának nemcsak abban a
keleti-délkeleti sarkában vannak, s attól, hogy aprócskák - mint mondjuk, Dánia
vagy Portugália -, még nem szükségszerűen "nemzeti tébolydák".
Ennél is
nagyobb gondom van Petrinek azzal a - már-már végrendeletszerűen hangzó -
kijelentésével, hogy "lehet élni hit és perspektíva nélkül". Tényleg lehet?
Történelmi és irodalmi olvasmányaim nem ezt látszanak alátámasztani, hanem
inkább az ellenkezőjét. Minden illúzió nélkül talpon maradni (feltéve, hogy ez
gondolatilag egyáltalán megvalósítható) még az egyénnek is nehéz, hát még egy
nagyobb emberhalmaznak. Meglehet, hogy minden, amit az emberi hivatásról
gondolunk, merő önáltatás, csalóka remény, enélkül azonban - s ezt József Attila
is így mondta - csak a félelem fog igazgatni minket! Ami, tudjuk, még a csalóka
reménynél is fortélyosabb.
Van egy tétel, amivel nem tudok mit kezdeni; ez
pedig a versnek az a sora, hogy "jövő nincs". (A tanár beszúrása: persze, hogy
nem tudsz mit kezdeni vele, hiszen ez filozófiailag önellentmondó. A tétel
igazsága csak akkor ellenőrizhető, ha van jövő.)
Legvégül pedig azzal volna
vitám, hogy az emberiség dolgai egyre komiszabbul alakulnak. Ezt költőnk nem
direkt mondja, hanem olyan állításain keresztül közvetve, mint "Duna nincs már"
vagy "A múlt századi szép álmok" (értsd: hol vagyunk már ettől). Szép álmai ma
is vannak az emberiségnek, sőt talán még az is megkockáztatható, hogy haladás -
úgy, ahogyan azt eleink a múlt századokban értették - talán leginkább az álmok,
azaz az egyéni és kollektív várakozások síkján, illetve a társas életet
meghatározó normák és érzékenységek vonatkozásában van. Ami pedig in concreto a
konföderációkat illeti, szeretném Petri Gyuri költő urunktól megkérdezni, hogy
az Európai Unió álma miért és miben is maradna alatta a Kossuthék vagy Jásziék
Duna-vidéki álmainak?