Mink András
Afganisztán és a
hidegháború vége
November 13-án, amikor ezt írom, elesett Kabul. Az Egyesült Államok háborúja a terrorizmus és a tálibok ellen eleddig tehát a tervek szerint halad. A táliboknak végük, senki sem fog könnyet ejteni utánuk. Kínos ára volt ennek, egy koldusszegény országot kellett ezért szétbombázni, de valljuk meg, jobb ötlete senkinek sem volt. Oszama bin Laden hollétéről és terrorszervezete, az Al-Qaida általános egészségi állapotáról nem sokat tudni. Könnyen lehet, hogy már régen elszeleltek a menekültek áradatával, és Európa vagy az Egyesült Államok felé tartva újabb gaztettek elkövetésében fondorkodnak. De az ő életük is nehezebb, mint két hónappal ezelőtt.
Baljós árnyak
Afganisztán
rendbetétele kemény dió lesz. Az Északi Szövetség, harcolnivalója eleddig nem
nagyon lévén, hiszen a munka dandárját elvégezték helyette az amerikai
szőnyegbombázások, kisebb tömeggyilkosságokkal tette le a névjegyét. A
csoportosulástól előélete alapján sem lehet sok jót várni. Jugoszlávia esetében
lehetett tudni, hogy mi következik azután, ha a hatalom birtokosai megbuknak.
Volt politikai ellenzék, amelyik képes volt átvenni az ország irányítását,
működtetni az államot, és képes volt betartható megállapodásokat kötni a
nemzetközi közösséggel. Jugoszlávia lakói végső soron mégiscsak kiszámítható
politikai közösséget alkottak. Afganisztán esetében erről egyelőre nemigen
beszélhetünk. Működő állam negyedszázada nincs, és a tálibok jelenlegi egyetlen
számba vehető ellenzéke alaposan kivette a részét az állam szétverésében. Reagan
egykori választási szlogenjét idézve: ők nem a megoldás, mint inkább maga a
probléma.
De mindez részletkérdés ahhoz képest, hogy mit kezd Amerika azzal
a gyűlölettel, amely a terrorizmus melegágya, és amely a mérsékelt és radikális
iszlám világ uralkodó tömegérzelme. Amerikát szerte a világon, így Európában
(sőt még Amerikában is), divat nem szeretni. Tony Judt a The New York Review of
Books legutóbbi számában írja, hogy ez a divat ráadásul nem is köthető az
Egyesült Államok szuperhatalmi szerepéhez. Két francia szerző nem éppen
barátságos megjegyzését idézi a XIX. század közepéről, amikor az USA még
regionális középhatalomnak is alig volt tekinthető, nemhogy a világ csendőrének.
Ez a ressentiment, amely kissé rejtélyes, de érdekes eszmetörténeti jelenség,
ahogy Judt pedzegeti, valószínűleg az európai értelmiség modernizációval
kapcsolatos balsejtelmeinek, rossz érzéseinek és kételyeinek tükre. A mostani
helyzet szempontjából viszont mellékes és marginális jelenség. Az iszlám
világban a Nyugat- és Amerika-ellenesség viszont nem az, hanem tömeges és
általános népi érzület. Nem mindenki potenciális terrorista, sőt valószínűleg
csupán maroknyian vannak, akik indulataikat öngyilkos merényletek útján óhajtják
kifejezni. De láttuk, hogy maroknyi merénylő mire képes. Fölösleges szemérmesen
hallgatni arról, hogy Amerikát, a nyugati civilizációt az utca embere
Isztambultól Dzsakartáig, általában nem kedveli.
A The New York Times
november 6-i számában az egyik publicista rosszkedvűen ismertette a vezető
egyiptomi kormánypárti napilap cikkét, amelyik tömören azzal vádolta az
amerikaiakat, hogy az Afganisztánba küldött segélycsomagok mérgezett élelmiszert
tartalmaznak. Egyiptom az Egyesült Államok egyik legfontosabb szövetségese a
térségben, az országot és kormányát Amerika dollármilliárdokkal támogatja. Ha a
kormánylapban ezt olvassa az egyiptomi polgár, akkor miről cikkeznek az
ellenzéki lapok? Hasonló benyomásokról számol be a The New York Review of Books
vagy a Foreign Affairs novemberi számában többek között Orban Panuk és Fouad
Ajami.1
Az Amerika-ellenesség vészes
terjedése az utóbbi tíz évben tapasztalható. A jelenség elemzésébe hozzáértés
híján nem bonyolódnék bele. Csak arra hívnám föl a figyelmet, hogy mindezért nem
elsősorban Amerika vagy az amerikai külpolitika a felelős, hanem az iszlám
világot ma irányító politikai elit. A kritikátlan Nyugat-imádattal éppenséggel
nem vádolható Edward Said nemrégiben azt írta a terrortámadások kapcsán: hányan
vagyunk, akik felelősséget érzünk a társadalmainkban uralkodó nyomorért,
tudatlanságért és politikai elnyomásért, az iszlám vallás politikai
manipulásáért, miközben fennhangon átkozzuk a cionizmust és az
imperializmust?2 Bernard Lewis, a princetoni
egyetem történészprofesszora négy évvel ezelőtt a Foreign Affairs-ben közölt
tanulmányában írta: az utóbbi másfél évszázadban az iszlám vezetők, látván a
Nyugat katonai és technológiai fölényét, fölismerték, a modernizáció
elkerülhetetlen. De úgy mazsoláztak a nyugati civilizáció kínálatából, mint az
egyszeri fogyasztók a szupermarketben: kiválogatták, és hazavitték, amiről azt
gondolták, hogy szükségük van rá, a többit otthagyták a polcon. Nyugati
uniformisba bújtatták és alaposan fölfegyverezték a hadseregeiket, de a
szabadság, a demokrácia és a közoktatás intézményei csekély érdeklődést
keltettek bennük. A többségében tekintélyuralmi rendszereket vagy iszlám
teokratikus államokat, monarchiákat üzemeltető mai politikai elit azóta is
idegenkedik a polgári modernizáció ezen politikai és kulturális
"melléktermékeinek" meghonosításától. Így váltak elkerülhetetlenül ezek a
rezsimek a modernizáció torz és féloldalas melléktermékeivé. Pedig nem is olyan
régen, a XVI. századig, írja Lewis, az iszlám világ civilizációs fejlettségében
és kultúrájában messze felülmúlta Európát. Az iszlám évszázadokkal azelőtt
ismerte a jogállamiságot - az uralkodó nem áll fölötte a törvénynek, az éppúgy
vonatkozik rá, mint bármely földi halandóra -, mint hogy arról Európában
egyáltalán elkezdtek volna gondolkodni. A megrekedés okai nehezen megfoghatók.
Lewis több tényezőt említ, de mint írja, ezek részleges magyarázatok:
rabszolgaság fenntartása, a nők társadalmi szerepének korlátozása, geográfiai
tényezők.3 A modern kori demokratikus fejlődés
egyik legfőbb akadálya pedig Lewis szerint maga az olaj. Az olajüzletből fakadó
biztos és bőséges állami jövedelem fölöslegessé tette az adóztatást, ezáltal
kivonta az államot az alattvalók ellenőrzése alól. Az amerikai forradalmárok
jelmondata a XVIII. század végén az volt: politikai képviselet nélkül nincs
adófizetés. A XX. századi közel-keleti autokratikus rezsimekben ennek a
fordítottja érvényes: nincs adó, de nincs beleszólás sem.
Mindehhez még
hozzájön az, hogy ezekben az országokban az uralkodó elit kettős játékot
játszik. E rendszerek legitimációja, demokratikus inézmények híján, történelmi,
vallási, kulturális és ideológiai elemekre, illetve ezek változatos keverékére
épül. Ezeknek szinte nélkülözhetetlen adaléka, a Nyugat-ellenes retorika
naconalista-nemzetiszocialista, általában az iszlám zanzásított változatával
vegyítve, még az úgynevezett mérsékelt iszlám országokban is. Az
izraeli-palesztin konfliktus pedig sajnos kimeríthetetlen példatárat kínál
ehhez. Nem minha az arab vezetőket különösebben érdekelné palesztin
mostohatestvéreik sorsa: negyven éve nem engedik ki őket a menekülttáborokból,
amit jóhiszemű taktikai-politikai megfontolásokkal már nemigen lehet igazolni. A
palesztinokra a cionizmus és a nyugati-amerikai imperialista elnyomás
folyamatosan meggyalázott áldozatának szerepét osztották. A palesztinügy nekik
arra kell, hogy odahaza mutassák, ők legalább annyira állhatatosak, mint
alattvalóik, nem az istentelen nyugati konzumkultúra helyi megbízottai. Az
iszlám fundamentalizmusban megnyilvánuló elégedetlenséget és türelmetlenséget,
ami eredetileg és elsősorban ellenük irányulna, igyekeznek kifelé, a Nyugat felé
hárítani. Ezen országok többségében a hivatalos állapont ma is az, hogy a
holokauszt humbug, és a zsidó államnak semmi keresnivalója a Közel-Keleten. Azt
persze tudják, hogy ez játék a tűzzel, hiszen az így fölcsiholt iszlám
fundamentalizmus mindenekelőtt őket veszélyezteti. Minél inkább kötődnek
politikailag vagy gazdaságilag a nyugati világhoz, otthon annál
népszerűtlenebbek. Mégis: inkább vállalják ezt a kockázatot, mint hogy
hozzákezdenének országaik megreformálásához.4
Amivel már lehet, hogy el is késtek. Lehet, hogy már végzetesen csapdába
ejtették önmagukat is anticionista és Nyugat-ellenes retorikájukkal. Ha így van,
abból nem sok jó fog kisülni.
De talán mégsem így van. A Foreign Policy
novemberi számában Ray Takeyh arról ír, hogy az iszlám fundamentalizmus, a
szeptember 11-i látszattal ellentétben, leáldozóban van.5 Iránban a iszlám forradalom lassacskán kihuny, és az
sem véletlen, hogy Oszama bin Ladennek, miután kidobták Szudánból és
Szaúd-Arábiából is, a világ eme eldugott sarkába, a közhatalommal és
kormányzattal lényegében nem rendelkező Afganisztánba kellett menekülnie. Takeyh
fölveti azt a lehetőséget, hogy az iszlámban magában benne rejlik a kellő
demokratikus potenciál. Az iszlám demokrácia persze leginkább gazdasági
szempontból lenne hasonlatos a nyugatihoz, hiszen a kereskedésről nem emlékszik
meg elítélőleg a Korán, de mégiscsak egy stabil, hosszú távon kiszámítható és
prosperáló világ lesz. Sőt, mivel az iszlám világ "elnyugatosodása" a kulturális
és vallási különbségek okán kizárható, az iszlám demokrácia az egyetlen
lehetséges alternatíva. Erre most többet nemigen lehet mondani: neki legyen
igaza!
Lewis igazságtalan, mert nem beszél a gyarmatosításról. Kétség nem fér
hozzá, hogy az európai nagyhatalmak, mindenekelőtt Anglia, Franciaország és
Oroszország, oroszlánrészt vállaltak a térség hagyományos politikai kereteinek
és kultúrájának szétverésében, miközben saját, féloldalas és őszintétlen
civilizatórikus projektjük kudarcba fúlt. A gyarmatokról távozván pedig olyan
zűrzavart hagytak maguk után, amibe bele volt kódolva a nyomor, az etnikai
konfliktusok, a nemzeti és a vallási radikalizmus lángra lobbanása. Amit ma
látunk a Közel-Keleten, Afrikában, az részben ennek is a mérgezett gyümölcse.
De hogyan keveredett ebbe bele Amerika? Amerikának elvileg ma sem lenne
szüksége a közel-keleti olajra, legfeljebb néhány nagy olajvállalatnak. A
kaliforniai biztonságpolitikai kutatóintézet, a RAND Corporation két elemzőjének
1997-es tanulmánya szerint az USA évente hatvanmilliárd dollárt költ a
közel-keleti országok támogatására, és csapatokat állomásoztat a támogatott
rezsimek stabilitásának biztosítására, miközben maga alig harmincmilliárd dollár
értékű olajat importál onnan. A befektetés haszonélvezői a japánok és
Nyugat-Európa, amelyek így jutnak olcsón és biztonságosan olajhoz. (Mi remekül
elvagyunk az orosz olajjal, amelynek Csurka István, ha jól értem, örül.) Az árat
viszont Amerika fizeti meg, dollármilliárdokkal, és legfőképpen azzal a
biztonsági kockázattal, amit az jelent, hogy olyan rezsimeket támogat, amelyek
otthon egyre népszerűtlenebbek, többek között az USA-hoz való kötöttségük miatt
is. Így Amerika a helyi elégedetlenkedők dühének kézenfekvő tárgyává válik.6
Pedig az Egyesült Államok soha nem volt
gyarmattartó hatalom. Az utóbbi 50 év közel-keleti politikájának mérlege alapján
másfelől éppenséggel lehetne kicsit népszerűbb is az iszlám világban. A
holokausztról nem ők tehetnek, de azt sem mondhatni, hogy különösen
szorgalmazták volna Izrael állam létrejöttét Palesztinában. 1948-ban kissé
vonakodva, Marshall külügyminiszter távollétében szavazták meg Izrael
elismerését. 1956-ban Eisenhower elnök parancsolta vissza a brit-francia
expedíciós haderőt Egyiptomból. Az izraeli-palesztin konfliktus rendezésével ők
próbálkoztak (és próbálkoznak most is) a legszívósabban. Ezek ismertek a Camp
David-i megállapodástól a stockholmi egyezmény kicsikarásán át egészen a
legutóbbi időkig, Clinton elnök sikertelen kísérletéig 1999-ben. Nem ők tehetnek
arról, hogy nincs megegyezés, legfeljebb arról, hogy Izrael megszüntetését nem
tartják elfogadható tárgyalási alapnak.
Boszniában és Koszovóban muzulmán
kisebbségeket segítettek. Kuvaitból ők kergették ki az irakiakat, a tizedik
évforduló alkalmából mindenütt ott vannak a washingtoni metróban azok az
óriásplakátokat, amelyek a kuvaitiak köszönetét hirdetik. De mindez kevéssé
számít.
A világ csendőre
A most zajló
történéseket számtalan keretben lehet elemezni. Vizsgálhatók a modernizáció és a
globalizáció nézőpontjából. Vagy a kultúrák összecsapásának tézise alapján.
(Szomorú lenne, ha ebből a kétes hitelű elméletből önbeteljesítő jóslat lenne.)
Értelmezhető a modern kori nacionalizmus és vallási radikalizmus szociológiai,
szociálpszichológiai elméleteinek segítségével. Elemezhetjük a terrorizmus új
formáit az internet kínálta új lehetőségek szempontjából (bár a földalatti
szervezetek már az internet előtt is például az izolált, sejtszerű szerveződést
preferálták, csak ez most könnyebb). Talán nem teljesen indokolatlan a
pszichiátria eszköztárának bevetése sem. És elemezhetjük a közelmúlt
történelmének, vagyis a hidegháborúnak a nézőpontjából is. Lehet, hogy nem ez a
legtermékenyebb megközelítés, de tanulságai ennek is vannak.
Az afgánügy és
Oszama bin Laden ezer szállal kötődik a hidegháborúhoz. Az 1979-ben kezdődő
afgán háború a hidegháború utolsó felvonása volt. Oszama bin Laden ennek
köszönhette nemzetközi terrorista karrierjét. Az Al-Qaida terrorszervezet
csírája a pakisztáni Peshawarban működő toborzó- és közvetítőiroda volt, amelyik
az iszlám országokból érkező önkénteseket közvetítette Afganisztánba. Az irodát
- a CIA-nál Office of Services, Szolgáltató Iroda volt a fedőneve7 - bin Laden működtette, saját erőből, az iszlám
oszágokból érkező adományokból, és a CIA hathatós támogatásával. Végül: az
Egyesült Államok a hidegháború következtében lett a világ csendőre. Nem mintha
nagyon törekedett volna erre a szerepre. Ám a bűnbeesést szinte lehetetlen volt
elkerülni. Mindaz, ami most folyik, jelentős részben a hidegháború
következménye.
A hidegháború eredetének sokat vitatott kérdése nem
lényegtelen történetünk szempontjából. Az ortodox amerikai megközelítés szerint
a hidegháború oka egyértelműen az volt, hogy a Szovjetunió a második világháború
után azonnal szembefordult háborús szövetségeseivel, először rejtett, majd egyre
nyíltabb és erőszakosabb eszközökkel látott neki a kommunizmus kiépítéséhez az
általa megszállt országokban, Németországot szovjet égisz alatt kívánta
újraegyesíteni, és támogatta a veszedelmesen befolyásos olasz és francia
kommunista pártot, ami azt a veszélyt keltette, hogy a második világháború után
néhány évvel lényegében egész Európa szovjet befolyás alá kerül, és kommunista
lesz. Ez az értelmezés, amely a hatvanas évekig szilárdan tartotta magát a
nyugati történeti irodalomban, lényegében megegyezik az amerikai politikai
elemzők, nemzetbiztonsági főtanácsadók helyzetértékelésével 1946-tól.
1945
után az amerikai politikai vezetőknek valójában halvány elképzelésük sem volt
arról, hogy mi várható a háború utáni Szovjetuniótól. Nem tudták, hogy
folytatódhat-e az az összezördülésektől nem mentes, de alapvetően mégiscsak
konstruktív együttműködés, amelyet Roosevelt alakított ki Sztálinnal, vagy a
szovjetek "bevadulnak", és Németország legyőzése után azonnal nekilátnak a
sokkal ambiciózusabb cél, a világforradalom megvalósításának. Számos aggasztó
jel volt. Görögországban polgárháború folyt, a kommunista gerillákat, akiket
Tito támogatott, csak katonai intervencióval lehetett megállítani. Azután az
iráni válság: a jaltai megállapodások ellenére a szovjetek mintha vonakodtak
volna kivonulni Iránból a rögzített határidőre. Rossz hírek érkeztek
Kelet-Európából is. Az, hogy a Szovjetunió azonnal visszakebelezte a balti
államokat, még nem volt sem meglepő, sem aggasztó. De ott volt a lengyelkérdés,
amelyben a szovjetek kezdettől merev álláspontot tanúsítottak, megakadályozták a
londoni emigráns lengyel kormány visszatérését. A kelet-európai országok nem
kommunista vezetői pedig folyamatosan panaszkodtak a szovjetektől elszenvedett
atrocitásokra, hogy a szovjetek folyamatosan beavatkoznak a belpolitikai
ügyekbe, mindenféle eszközzel, zsarolással, politikai nyomással vagy katonai
erőszakkal segítik a helyi kommunista pártok hatalmi térnyerését, akadályozzák a
polgári pártok működését, képviselőiket, vezetőiket elüldözik, vagy egyszerűen
elviszik. Az amerikaiak mindezt a saját szemükkel is láthatták a megszállt
Ausztriában és Németországban: a szovjet zónából egyre-másra érkeztek a hírek a
politikai atrociásokról - és érkeztek a menekültek. Miközben a szovjetek
akadályozták a szövetségesek mozgását a szovjet zónában, a szovjet politikai és
katonai rendőrség zavartalanul akciózott a szövetségesek zónáiban, és
nácítlanítás címén polgári politikusokat, értelmiségieket tartóztattak le és
hurcoltak el.8 Ezt a történetet Kelet-Európában
nagyon jól ismerjük. Kelet-Európa politikusai és lakói saját tapasztalataik
alapján voltaképpen a legborúlátóbb várakozásokat tudták megerősíteni akkor, és
visszamenőleg is. Itt ugyanis pontosan az történt, amit az ortodox tézis állít.
De Truman elnök és tanácsadói sokáig nem tudták eldönteni, hogy ez mit
jelent, és mit is lehet ellene tenni. Dilemmáikra Moszkvából érkezett válasz.
George Kennan 1946-ban írott híres "hosszú táviratában" elemezte a szovjet
politikai stratégiát, és figyelmeztetett a veszélyre: a szovjetek igenis a
világkommunizmusra törnek, ami végveszélybe sodorja az Egyesült Államokat.
George Kennan 1946-ban a nagykövet távollétében a moszkvai amerikai nagykövetség
ügyvivője volt, és már régóta formálódott benne a gondolat, hogy figyelmeztetnie
kell Amerikát a szovjet veszedelemre. Diplomatakarrierjét a harmincas években
kezdte Moszkvában. Tanúja volt a sztálini koncepciós pereknek, és végigélte azt
is, ahogyan a szovjet-amerikai viszony háború előtti megromlásával, amely a
koncepciós pereket kísérő antiimperialista és Amerika-ellenes propagandával volt
összefüggésben, az amerikai kolóniát Moszkvában szinte háziőrizetben tartották.
Nem csoda, ha Sztálinról és a Szovjetunióról minden rosszat el tudott képzelni.
Kennan táviratában úgy érvel: ha az Egyesült Államok nem tartóztatja föl a
szovjet terjeszkedést, akkor elvesztheti befolyását Európa fölött, hosszú távon
olyan küzdelemre kényszerül, amely aláássa a gazdasági prosperitást, és a
növekvő fenyegetés nyomása alatt olyan politikai változások is bekövetkezhetnek,
amelyek aláássák a szabadságjogokat és az amerikai alkotmányosság
alapintézményeit. Ez végső soron a Egyesült Államok gazdasági és politikai
összeomlásával, a szabadság és a demokrácia összeroppanásával fenyeget. Nem
szabad felrónunk Kennannek, hogy őt elsősorban az Amerikát fenyegető veszedelmek
izgatták. Arra is fölhívnám a figyelmet, hogy érveinek fókuszában viszont nem
elsősorban az USA hatalmi érdekei állnak, hanem az amerikai demokrácia
hagyományos politikai elvei és értékei.9
Washingtonból nézve minden jel arra mutatott, hogy
Kennan leírása megfelel a tényeknek, Sztálin mindenre képes, és nem válogat az
eszközökben, és végső célja Amerika, és az általa megtestesített "imperializmus"
lerombolása. Az 1947 és 1949 közötti fejlemények, Kelet-Európa szovjetizálása,
az első berlini blokád, Mao győzeme Kínában, ezt a benyomást jószerivel
vitathatatlanná tették. És mindezt megfejelte a koreai háború kitörése. Ezzel
együtt nem lehetetlen, hogy az egész alapvetően félreértésen alapult.
A
hatvanas évek közepétől számos tanulmány jelent meg, amely alapjaiban vitatta a
hidegháború eredetével kapcsolatos hagyományos értelmezést. A kérdés
újratárgyalása természetesen nem független az újbaloldali gondolatkör és
mozgalmak fellendülésétől, és nem független azoktól az averzióktól sem,
amelyeket a hidegháború logikája által inspirált amerikai külpolitikai akciók
keltettek a nyugati és amerikai közvéleményben. Elég csak Vietnamra gondolni. A
radikális revizionista álláspont szerint a hidegháború szándékosan keltett
hisztéria volt. A különböző üzleti körök által szított és támogatott amerikai
politika valódi célja a szovjet rendszer megbuktatása volt, amely utat nyitott
volna a világ totális gyarmatosítához.10 A
radikális álláspont bízvást nevezhető ostobaságnak. A mérsékeltebb változat
megelégszik annyival, hogy a szovjeteket a második világháború után az
amerikaiak hisztérikus szovjetellenes reagálásai késztették Kelet-Európa
bekebelezésére. Nem a Szovjetunió világforradalmi ambíciói vezettek a
hidegháborúhoz, hanem fordítva, a trumani politika provokálta ki a Szovjetunió
alapvetően önvédelmi reakcióit Kelet-Európában, amelyek viszont ideológiai
köntösben jelentkeztek. Ez vezetett a térség szovjetizálásához. Van néhány
körülmény, amit valóban nem lehet figyelmen kívül hagyni. A hetvenes évek
végétől, nyolcvanas évek elejétől fellépő, szintéziskereső posztrevizionista
álláspont is ezekre összpontosított.11
A
második világháború következményeként a szovjet csapatok Európa közepéig
jutottak. A kelet-európai országokban és Németországban nagy létszámú, a többi
szövetséges erőt messze felülmúló megszálló hadsereget állomásoztattak. A
szovjet csapatokkal mindenhová megérkeztek a kommunista pártok is. Ezek a pártok
szovjet támogatással néhány hónap alatt nagyméretű tömegszervezetekké váltak, és
megszerezték a kulcspozíciókat a helyi kormányokban, az államapparátusban, a
gazdaságirányításban, a rendfenntartó szervekben, és a hivatalos meghirdetett
cél szerint eredetileg a nácik és háború bűnösök után nyomozó politikai
rendőrségben. Olyan hatalom összpontosult a kezükben, amely lehetővé tette
volna, hogy lényegében bármikor, akár már 1945-ben is bevezessék a
proletárdiktatúrát. Miért vártak akkor 1947-48-ig? Más jele is volt annak, hogy
a szovjetek, bármit is forgattak titkon a fejükben, óvatosak voltak.
Görögországban Sztálin cserbenhagyta a kommunista gerillákat (az első oka Tito
és Sztálin összezördülésének). A türelmetlenkedő kelet-európai kommunista
vezetőket Moszkvából türelemre intették. Tito azért is megrovást kapott, mert
Jugoszláviában túl gyors volt a kommunizmus bevezetése. Az iráni válság
megoldódott: a szovjetek kivonultak. Utólag azt is nehéz eldönteni, hogy ezt a
nyomatékos amerikai és brit felszólításra tették-e, vagy már maguktól is mentek,
és azok a csapatmozgások, amelyekből a nyugati hírszerzők arra következtettek,
hogy nem akarnak kivonulni, valójában a kivonulást készítették elő. Még ma sem
könnyű eldönteni, hogy valójában mit forgattak fejükben a szovjet pártvezetők és
Sztálin. Meglehet, akkor még ők sem tudták pontosan, mit is akarnak. Egy dolog
azonban biztos: hatalmas fegyverben lévő hadserege ellenére a Szovjetunió a
legkevésbé sem volt abban az állapotban, hogy háborút kockáztasson a Nyugattal,
különös tekintettel az amerikaiak nyomasztó gazdasági fölényére és
atomfegyver-monopóliumára. Ezzel nemcsak Sztálin, hanem az amerikaiak is
tisztában voltak, mint ez a Külügyminisztérium és a Nemzetbiztonsági Bizottság
korabeli stratégiai elemzéseiből kiderül. (Az amerikai Külügyminisztérium
stratégiai elemző osztályának - Policy Planning Staff - ekkor már George Kennan
volt a vezetője.) Akik ekkor már gőzerővel dolgoztak a feltartóztatásnak
nevezett (containment), valójában már kezdettől a visszagöngyölítést (rollback)
célzó politikán.12 E stratégia legfontosabb kezdő
lépései a Nyugat-Európa stabilizálását célzó Marshall-segély, a francia és olasz
kommunista pártok választási győzelmét megakadályozó 1948-as CIA-akciók és a
Szabad Európa Rádió felállítása voltak. A szovjetekről viszont nagyjából
elmondható ugyanaz, ami az amerikai döntéshozókról: alapvetően fogalmuk sem volt
az amerikaiak szándékairól és politikai húzásaik motivációiról. Ha Washingtonban
azt látták, hogy Sztálin fittyet hány a jaltai megállapodásra, és a
világforradalom előmozdításán mesterkedik, akkor Moszkvában azt láthatták, hogy
az új amerikai szovjetellenes politika és retorika megkérdőjelezi a számukra
biztonsági szempontból oly fontos kelet-európai pozícióikat. Amit egyik fél sem
látott, az az, hogy a másikat alapvetően a félelem készteti agresszívabb
fellépésre - érvelnek a posztrevizionisták. Ilyen helyzetben a legbiztonságosabb
stratégia a legrosszabbat feltételezni a másikról. Ami viszont sorozatosan olyan
lépésekhez vezet mindkét fél részéről, amelyek kölcsönösen megerősítik és
igazolják a félelmeket. Minden körülmény adva volt a kölcsönös hidegháborús
paranoia kifejlődéséhez.
A félreértésnek lehetett egy mélyebb, strukturális
oka is. Az első és a második világháború megerősítették az amerikaiakat abban a
régi meggyőződésükben, hogy a konfiktusok kiváltó oka, hogy a nagyhatalmak vagy
azok csoportjai egymástól elzárkózva, gazdasági és politikai blokkokba tömörülve
igyekeznek érvényesíteni érdekeiket a többi hatalommal szemben. Ez vezet a zárt
érdekszférák kialakulásához. A nemzetközi politika ebben a közegben nulla
összegű játék, az egyik fél vagy csoport térnyerése a másiknak veszteség. Ezért
is ellenezték mindig a gyarmati uralmat. A megoldás a tömbösödés
megakadályozása, aminek feltétele a gazdasági korlátok lebontása, az áruk és
eszmék szabad áramlásának biztosítása. Ennek legmegfelelőbb kerete pedig egy
kollektív biztonsági rendszer. A második világháború utáni korszakban ezt a
szerepet szánták az ENSZ-nek. Régi eszme ez, a skót felvilágosodás
klasszikusainál vagy Kant Örök békéjében olvashatunk hasonlókat. Manapság
globalizációnak hívják. A legnagyobb jóindulattal is csak eufemizmusnak
nevezhetjük azonban azt a revizionista/posztrevizionista érvet, hogy a szovjet
vezetők azért nem érték föl ésszel ezt a nagyszerű eszmét, mert ők a hagymányos,
territoriális biztonságpolitikában tudtak csak gondolkodni. Nagyon is fölérték
ésszel, hogy amiről Roosevelt elnök és az amerikaiak beszélnek, nem kompatibilis
a szovjet rendszerrel magával. Azt is fölmérték, hogy lehet, hogy ezzel mindenki
jobban járna (feltéve, ha a kommunizmus világtörténelmi cékitűzéseit zárójelbe
tesszük), de Amerika járna a legjobban.
Arról bizonyára sok vita lesz még, a
lassanként napvilágra kerülő szovjet források alapján is, hogy miként is
kezdődött a hidegháborús paranoia: hogy Kelet-Európa szovjetizálása reakció
volt-e a Marshall-segélyre, vagy a Marshall-segély volt reakció a folyamatban
lévő szovjetizálásra; hogy a szovjetek szeme előtt a kommunizmus világméretű
győzeme lebegett, vagy csak saját biztonsági megfontolásaik érdekelték őket,
amint azt még egy 1946-os amerikai katonai hírszerzési elemzés is
állította.13 Lehet, hogy a szovjet rendszer
bevezetésére mindenképpen sor került volna, meglehet később, több fokozaton
keresztül, és kevesebb brutalitással. Az is lehet, hogy Kelet-Európa megúszta
volna nagyjából annyival, mint Finnország, amiben oly sokan reménykedtek a
háború után. Ha így van, akkor a hidegháborúval Kelet-Európa rosszabbul járt a
lehetségesnél, és ezért részben az amerikai politika okolható. Ha ez nem igaz,
akkor csak az történt, ami mindenképpen történt volna. De ha már úgy esett,
ahogy esett, az is nyilvánvaló, hogy a hidegháborús légkör és retorika, amely
fontos eleme volt a Nyugat önmeghatározásának, másfelől az egyik legfőbb
akadályává lett annak, hogy a szovjet rendszer képes legyen valamiféle belső
evolúcióra, képes legyen adaptálódni, újradefiniálni, megreformálni önmagát: nem
adhatták föl a harcot az imperializmus ellen, amíg a másik oldal nem adta föl a
harcot a kommunizmus ellen. A hidegháborús nyomás saját ideológiai kereteik
csapdájába zárta őket. Ez meggyorsította a Szovjetunió bukását és Kelet-Európa
fölszabadulását. Hogy ezzel hosszú távon jól jártunk-e mégis, azt csak akkor
tudjuk megmondani, ha a kezdet kérdésére választ adunk.
Bárhogyan is
kezdődött, a hidegháború legkésőbb 1947-ben menthetetlenül és
visszavonhatatlanul elkezdődött. Azon nem volt vita, hogy az Egyesült Államoknak
egy különösen veszélyes és merőben új típusú kihívással szemben kell megvédnie
nemzetbiztonsági érdekeit. Csak az nem volt világos, hogy mi számít
nemzetbizonsági érdeknek, azaz mi számít olyan veszedelemnek, amely Amerika
érdekeit közvetlenül és súlyosan sérti. Ez elméletileg alapvetően attól függ,
milyen körben határozzuk meg az érdekeket, és miként vélekedünk az ellenfél
természetéről, képességeiről és áldatlan tevékenységének hatósugaráról. Valamint
attól is, hogy miként vélekedünk saját teherbíró képességünkről. Gaddis egy
1987-es tanulmányában írja: minél nagyobb tehervállalásra érezzük képesnek
magunkat, annál szélesebb körben vagyunk hajlamosak meghatározni érdekeinket.
Voltak adottságok. A második világháború végeztével az Egyesült Államok
abban a helyzetben találta magát, hogy hadserege és haditengerészete lényegében
ott volt a világ összes kontinensén és összes tengerén. Ennek ellenére azt senki
nem gondolta komolyan 1947-ben sem, hogy az egész világ virtuálisan az amerikai
érdekszférához tartozik. De már a kezdet kezdetén ez volt a legnehezebb kérdés a
nemzetbiztonsági kabinet számára: hogy akkor pontosan mi. Kennan már említett
cikkében a nemzetbiztonsági politika hatósugarát úgy próbálta meghatározni, hogy
az ellenséges hatalmakat távol kell tartani a világ minden fontos
katonai-gazdasági csomópontjától. Ezek az iparilag fejlett térségek,
Nyugat-Európa és Japán. És a Közel-Kelet, mint e két térség legfontosabb
olajforrása. A Közel-Kelet elvesztése végzetesen kiszolgáltatottá és sebezhetővé
tenné e két térséget, amint erre James Forrestal hadügyminiszter, aki a
legelejétől a vehemens szovjetellenes tábor egyik fő hangadója volt a
Truman-kormányzatban, már 1945 szeptemberében figyelmeztette Byrnes
külügyminisztert.14 Ám attól a pillanattól
kezdve, hogy a szovjet fenyegetést globálisnak tételezték, hiszen sajátos
természetének csak így lehetett értelmet adni, a sort a végtelenségig lehetett
folytatni. Ha csak Kelet-Európa lett volna a kérdés, valljuk meg, az nem nagyon
izgatta volna őket. De Kelet-Európán (és a közel-keleti olajforrásokon)
keresztül vezetett az út Nyugat-Európába, Kínán és Koreán keresztül Japánba, és
így tovább, és így tovább. Bekövetkezett az, amit az amerikaiak el akartak
kerülni: a hidegháború logikája egy csapásra ismét nulla összegű játékká
züllesztette a nemzetközi politikát, és már ők is csak ebben a keretben tudták
értelmezni a világot. A hidegháborús paranoia a dominóelvhez vezetett: minden
pont, ahonnan visszaszorulnak, nyereség a másik félnek. És mindehhez hozzájárult
az érdekeltségi kör meghatározásának paradoxona: ha nem tesszük világossá, mi
fontos számunkra, mi az a határ, amin túl a szovjet térhódításra háborús
fenyegetéssel kell válaszolni, és ezzel rettenteni el az agresszort, akkor
potenciálisan a világ minden pontja annak számít. Ám ez képtelenség, messze
túlmegy az Egyesült Államok teherbíró képességén. Ha viszont megmondjuk, hol a
határ, és ezt nyilvánosan deklaráljuk, akkor a világ többi részét, amely a körön
kívül esik, mintegy fölkínáljuk az ellenfélnek.15
A paradoxon nem absztrakt spekuláció: ez történt Koreában, és ez történt
1956-ban Magyarországon, legalábbis amerikai nézőpontból.
Az amerikai
hidegháborús politika mindazonáltal nem volt sikertelen. Azokban a térségekben,
ahol ők voltak kapun belül, vagy ahová idejekorán betették a lábukat, ez a
politika minden várakozást felülmúlóan jól sikerült. Japán, Nyugat-Németország
és Nyugat-Európa vagy Dél-Korea példája önmagáért beszél. Ahol a szovjetek
voltak domináns pozícióban, ott az amerikai fellazító politika lényegében
hatástalan volt, hacsak azt nem vesszük, hogy a Szovjetunió és a blokk lassú
eróziójához közvetve mégis hozzájárult. A harmadik világban azonban az
amerikaiak mérlege saját érdekeik szempontjából a legtöbb esetben
kontraproduktív, Amerika megítélése és presztízse szempontjából pedig egyenesen
katasztrofális volt. A dominóelv szem előtt tartása számtalan olyan
vállalkozásba rángatta bele őket, amelyek sem sikeresnek, sem méltóságteljesnek
nem voltak nevezhetők.
Ezen vállalkozások ismertetésére itt nincs mód. Közös
vonásuk, hogy az amerikai kormányzat és a CIA elegánsnak éppen nem nevezhető
akciókkal soroztban buktatott meg olyan kormányokat, amelyekől azt gyanította,
hogy szovjet vagy kommunista befolyás alá kerülnek. Sokszor éppen a gyanakvás
szülte ellenséges amerikai politika késztette a kommunistasággal gyanúsított
helyi politikai vezetőket, hogy valóban a szovjeteknél keressenek támogatást,
ezzel visszaigazolva a gyanút. Ha pedig a puccs sikeres volt, akkor az
amerikaiak hátrahagytak egy jobb esetben konszolidált, de népszerűtlen és
illegitim kormányt, rosszabb esetben valami rémes diktátort. Ez történt
Guatemalában, Iránban, a Fülöp-szigeteken, Indonéziában, Kongóban,
Chilében.16 Természetesen nem mindenért és
mindegyikért csak az amerikaiak felelősek, és különösen nem felelősek mindenért,
amit pártfogoltjaik ezekben az országokban műveltek. Mindegyik akció
jogosultsága vagy jogosulatlansága külön mérlegelendő a hidegháború akkori
állásának kontextusában. De az biztos, hogy ezek az akciók mérhetetlen és
sokszor előre nem is látható kárt okoztak ezeknek az országoknak, és mérhetetlen
kárt okoztak az USA megítélésének. Ha mással nem, azzal, hogy az Egyesült
Államok pont olyannak mutatkozott bennük, mint amilyennek bírálói és
engesztelhetetlen ellenségei lefestették: arrogáns, erőszakos, gátlástalan,
felelőtlen és cinikus imperialista nagyhatalomnak. Az is nyilvánvaló, hogy
amikor választaniuk kellett egy helyi emberevő között, mert csak az állt
rendelkezésre, aki viszonylagos stablitást ígért, és garantálta a szovjetek
távol tartását, illetve a demokratikus elvek és eszmék között, akkor mindig az
előbbit választották. Amerika a hidegháborúban elvesztette ártatlanságát. És a
bélyeget, mint szeptember 11-én láthattuk, még mindig magán hordja.
Az afgán háború
Az afgán
háború17 a hidegháborús paranoia iskolapéldája
volt. Az ország a 60-as években Mohamed Zahir Shah király uralma idején lassan
posperáló, a mostani állapotokhoz képest egyenesen virágzó ország volt. A
király, aki a Sorbonne-on tanult, óvatos modernizációs politikát folytatott.
Szoros kapcsolatot ápolt a térség másik fölvilágosult monarchájával, Reza
Pahlavi iráni uralkodóval, akit az amerikaiak helyeztek vissza hatalmába, miután
1953-ban megbuktatták a választásokon győztes Muszadagh miniszterelnök
kormányát. Az iráni sah emiatt hazájában nem volt népszerű. Zahir Shah 1946-ban
Kabulban egyetemet alapított, az iszlámhoz mérten jelentős női emancipációs
politikát folytatott. Afganisztánban a nőknek 1959-től nem kellett csadorban
járniuk, és 1965-től állami hivatalt is vállalhattak. A király 1964-ben
liberális alkotmányt vezetett be, és a körülményekhez képest biztosított volt a
sajtószabadság is. Országába szovjet, nyugatnémet, amerikai és japán
tanácsadókat invitált a gazdaság, főképp a mezőgazdaság modernizálására. Az
irániakon kívül jó kapcsolatokat ápolt a Szovjetunióval is. Az afgán értelmiség
és tisztikar jelentős hányada Moszkvában tanult.
Az afgán értelmiség és
tisztikar ennek következtében közelebbi ismeretségbe került a kommunizmus
eszméivel.
A marxizmus-leninizmus a hatvanas évek második felében népszerű
volt a kabuli diákság körében is. Az egyetemen hódító másik politikai eszme az
iszlám fundamentalizmus volt. Addig azonban nem volt baj, amíg a király
unokaöccse és volt miniszterelnöke, Mohamed Daoud a kommunizmussal szimpatizáló
tisztikar és államapparátus segítségével 1973-ban meg nem buktatta és el nem
üldözte a királyt. Daoud kormánya így kommunista befolyás alá került, de az
adott pillanatban ez kizárólag az ország vidéki lakosságát érdekelte, akik
sérelmezték az afgán kommunista párt által erőltetett társadalmi reformokat, és
hagyományaikból, mindeneklőtt az iszlámból merítettek erőt az ellenálláshoz. A
növekvő népi ellenállást látva már Daoud is szabadulni akart a kommunistáktól,
de elkésett: 1978-ban a kommunisták buktatták meg őt, majd kivégezték.
A
kabuli események akkor Washingtonban még nem keltettek különösebb figyelmet. A
térség stabilitása szempontjából kulcsfontosságú Iránt szilárdan a kezükben
tudták, Afganisztán tökéletesen érdektelen volt számukra. Moszkvában pedig
a kommunista forradalom inkább zavart és ijedelmet okozott. Első pillantásra ez
meglepő lehet, hiszen Afganisztánban végül is spontán módon, szovjet
közreműködés nélkül került hatalomra a kommunista párt, ami igazán ritka
eseménynek számított a második világháború után. Kevésbé meglepő, ha alaposabban
vizsgáljuk a szovjet vezetés motivációit. A térségben nekik három dolog volt
fontos: a nyugalom; az, hogy az iszlám fundamentalizust távol tartsák a déli
szovjet köztársaságoktól; és hogy az amerikaiak ne szerezzennek újabb pozíciókat
a térségben. Egy el nem kötelezett, rendezett és a Szovjetunióval barátságos
viszonyt ápoló Afganisztán, amilyen a király idején volt, tökéletesen megfelelt
ezeknek a kívánalmaknak. A világforradalom előmenetele ehhez képest marginális
ügy volt. A kommunista puccs Kabulban viszont mindhárom stratégiai célt
veszélybe sodorta. Afganisztán déli vidékein Daoud hatalomátvétele és az általa
hatalomba került kommunista frakciók tevékenysége már a hetvenes évek közepétől
jószerivel polgárháborús helyzetet idézett elő. Az erősödő népi ellenállást a
vallási érzelmek fellángolása kísérte, ami az iszlám fundamentalizmus
terjedéséhez vezetett. Az instabilitás és a polgárháború pedig utat nyithatott
az amerikaiak előtt.
A szovjetek nem bíztak a kommunista párt vidéki
frakciójának radikális vezetőjében, Hafizullah Aminban sem. Amolyan potenciális
Pol-potot gyanítottak benne, aki intranzigenciájával csak tüzeli a nép
ellenállását, és arról sem voltak meggyőződve, hogy ha bajba kerül, nem fordul-e
végső esetben Washingtonhoz.
Márpedig a kabuli kommunista kormány nagyon
hamar bajba került. Bázisa kizárólag a bomlóban lévő, dezertáló hadsereg
maradékára korlátozódott, alig néhány nagyobb várost tudtak az ellenőrzésük
alatt tartani. 1979 elejétől a kabuli kommunista vezetés folyamatosan zaklatta a
szovjet pártvezetőket, hogy küldjenek csapatokat és fegyvert a forradalom
megmentésére. A szovjetek azonban vonakodtak. Érdemes hosszabban idézni azt a
telefonbeszélgetést, amely 1979. március 18-án zajlott Alekszej Koszigin szovjet
miniszterelnök és Nurr Mohamed Taraki afgán miniszterelnök között:
"Koszigin:
Kérdezze meg [ez a tolmácsnak szól] Taraki elvtárstól, hogy talán tudná vázolni,
hogyan is alakul a helyzet Afganisztánban.
Taraki: A helyzet rossz, egyre
rosszabb.
Koszigin: Van támogatottságuk a munkások, a városi lakosság, a
kispolgárság és a munkásarisztokrácia körében? Van egyáltalán még bárki, aki még
támogatja magukat?
Taraki: A lakosság részéről semmiféle aktív támogatást nem
kapunk. Lényegében mindenki a síita jelszavak hatása alá került.
Koszigin:
Sok munkás van az országban?
Taraki: Nagyon kevés, talán 1000 és 2000 között
összesen.
(...)
Koszigin: Tisztek százait és százait képeztük a
Szovjetunióban. Ők hol vannak most?
Taraki: A legtöbbjük ma muszlim reakciós.
(...)"
Taraki azonnali katonai segítséget, fegyvereket és szovjet csapatokat
kért. Koszigin katonai nehézségekre és a várható nemzetközi reakcióra
figyelmeztetett. Taraki erre még azt is fölvetette, hogy a szovjet csapatok
civil ruhában jöhetnének, lehetőleg az üzbég és tadzsik szovjet köztársaságból,
és mivel ezek az etnikumok Afganisztánban is nagy számban találhatók, így talán
senki nem veszi észre, hogy ők valójában szovjet csapatok. Koszigin
természetesen kapásból elvetette ezt a hagymázos elképzelést. Érdemes arra is
figyelni, ahogyan Koszigin a kommunista kormány támogatottságát firtatta,
különös tekintettel az afgán munkásosztályra. Rajtakaphatjuk ugyan az idős
bolsevikot azon, hogy csak ideológiai fogalmakban tudott gondolkodni, de nem ez
a lényeg.
A lényeg, hogy Koszigin a kételyeit fejezte ki a kommunista
forradalom perspektívái iránt egy olyan országban, ahol nincsenek is munkások.
Magyarán: az ideológia fegyverével igyekezett lebeszélni az afgán elvtársakat a
kommunizmus erőltetéséről.
1979 tavaszán és nyarán a szovjet vezetés még
elutasította, hogy csapatokat küldjenek Afganisztánba. Küldtek fegyvereket,
alkatrészeket, szállítóeszközöket, gabonát, de a hadsereg kivezénylésétől
elzárkóztak. Nem utolsósorban azért, mert a hadsereg vezetői, mindenekelőtt
Szergej Ahromejev marsall, eleve reménytelennek ítéltek bármiféle katonai
beavatkozást Afganisztánban egy olyan kormány mellett, amely semmiféle
tömegtámogatást nem élvez. A Politikai Bizottság Afganisztánról folyó vitáiban
ideológiai érvek, például a kommunizmus előmozdításának eszméje, még hébe-hóba
is alig bukkantak föl. A fő szempontok mindig a stabilitás, a biztonsági
kockázat és a várható nemzetközi reakció voltak. Eközben a kabuli kormány egyre
kilátástalanabb helyzetbe került.
1979 őszén azonban fokozatosan változott a
szovjet attitűd. A Politikai Bizottságon belül voltak támogatói is a
beavatkozásnak, mindenekelőtt az ideológiai ügyeket irányító Szuszlov és
Ponomarjov. Ők afféle második Mongóliát láttak Afganisztánban: néhány szétszórt
törzs, elmaradottság. Vagyis szerintük ideális terep a kommunizmus bevezetésére.
Sem az afgán törzsi hagyományok erejéről, sem az iszlám erejéről és befolyásáról
nem volt halvány elképzelésük sem. Ennél azonban fontosabb volt a KGB-nek,
illetve vezetőjének, Andropovnak a betegeskedő Brezsnyevre gyakorolt befolyása.
Andropov 1979 októberében hírszerzési jelentésekre hivatkozva arról tájékoztatta
a Politikai Bizottságot, hogy az amerikaiak a zűrzavart kihasználva máris
kapcsolatot keresnek a iszlám lázadókkal, sőt nem lehetetlen, hogy a Hafizullah
Amin vezette frakció maga is az amerikaiakhoz fordul segítségért. Olyan
titkosszolgálati jelentések is érkeztek, miszerint az Egyesült Államok máris
katonai bázisok kiépítését tervezgeti Afganisztánban, legalábbis Andropov
tálalásában. A döntő fordulat az volt, amikor 1979 decemberében a szovjetek
szemében amúgy is gyanús Hafizullah Amin megbuktatta pártvezetőtársát, a
Moszkvából frissen hazaérkező és Moszkvában inkább bizalmat élvező Tarakit, és
egyedül vette át a hatalmat. Moszkvában a Politikai Bizottság egy szűkebb köre
ekkor döntött a csapatok küldéséről.
A szovjet haderő első ténykedése az
volt, hogy egy kommandó Kabulban sürgősen meggyilkolta Amint, és a prágai
emigrációban tartalékolt, mérsékeltebb kommunista vezetőt, Babrak Karmalt tette
a helyébe. A szovjet csapatoknak eleinte nem volt felhatalmazásuk harci
cselekmények végrehajtására. Feladatuk a járőrözés, a kormány megvédése és a
rendfenntartás voltak. A csatázás elvileg az afgán hadsereg dolga lett volna, ám
az afgán hadsereg a szovjet bevonulás után még gyorsabb ütemben széledt szét,
illetve állt át a felkelőkhöz. Így a szovjetek heteken belül egyre súlyosabb
összecsapásokba bonyolódtak. Már egy évvel a bevonulás után is világos volt a
szovjet katonai és pártvezetők számára, hogy ezt a háborút nem lehet megnyerni.
Hiába voltak katonai értelemben sikeresek az akcióik, amint kitették a lábukat
egy területről, az azonnal a felkelők kezére jutott. A városokon kívül
gyakorlatilag az egész ország az ellenállók kezén volt. De nem volt visszaút. A
kivonulás a vereség beismerését, és hatalmas presztízsveszteséget okozott volna.
A győzelemre nem volt esély. A Szovjetunió csapdába esett.
Charles Bohlen
egykori moszkvai amerikai nagykövet már 1951-ben azt írta (ekkor a fellazító
politika és a szovjet atomfegyver az amerikaiakat a stratégiájuk újragondolására
késztette), hogy a szovjet vezetőktől semmilyen olyan agresszív lépés nem
várható, amely az ország stabilitását, és ezzel saját hatalmukat veszélyeztetné.
Bohlen ezzel azt akarta mondani, hogy a világkommunizmus fenyegetése nem akut
veszély, a Szovjetunió egyelőre nincs abban az állapotban, hogy ilyen típusú
vállalkozásokba fogjon. Ezt feltehetően a szovjet vezetők még nála is jobban
tudták. Afganisztán esetében azonban vétettek az aranyszabály ellen.
A
végzetes szovjet döntést elsősorban az amerikai térnyeréstől való félelem
motiválta. Érdemes tehát rövid pillantást vetni arra, mit is tettek, illetve
gondoltak az amerikaiak. 1979-ben az amerikaiak számára is drámaian megváltozott
a közel-keleti helyzet: Iránban győzött az iszlám forradalom, az amerikaiak
pártfogoltját, Reza Pahlavi sahot elüldözték. Az esemény valóságos pánikot
okozott Washingtonban, hiszen a térség stabilitása és biztonsága szempontjából
legfontosabb szövetségesét vesztette el. Azonnal új partner után kellett nézni,
és erre a szerepre egyedül Pakisztán kínálkozott, amely már évek óta hiába
próbálta fölhívni az amerikaiak figyelmét az Afganisztánban zajló aggasztó
eseményekre. A hetvenes évek közepe óta Pakisztán afgán menekültek százezreit
fogadta be, és az afgán ellenállók, Hekmatyiar, Rabbani, a "peshawari hetek"
pakisztáni területről szervezték az ellenállást először a kommunista kormány,
majd a szovjetek ellen. Az adott pillanatban Afganisztán az amerikaiak számára
is értelemszerűen felértékelődött. Carter elnök már 1979 júliusában, tehát a
szovjet bevonulás előtt utasítást adott a Taraki-Amin-kormány ellen harcoló
afgán iszlamista felkelők korlátozott és titkos támogatására. Többek között ez
váltotta ki a szovjetekben azt a félelmet, hogy az USA döntő pozíciókra tör a
térségben, támaszpontok létrehozásán ügyködik. A szovjet katonai beavatkozásban
viszont az amerikaiak láttak új, minden eddiginél veszedelmesebb fenyegetést:
Irán kicsúszott a kezükből, a Szovjetunió pedig látszólag azonnal kihasználta az
alkalmat, és a Perzsa-öböl felé tört. Brzezinski nemzetbiztonsági főtanácsadó
úgy érvelt: a szovjetek ugródeszkának akarják használni Afganisztánt, ahonnan
tovább terjeszkedhetnek az Indiai-óceán és a Perzsa-öböl felé. A CIA legnagyobb
szabású titkos akciója indult a hidegháború történetében. Dollármilliárdokat
költöttek a pakisztáni bázisú afgán mudzsahedinek támogatására. A 80-as évek
közepére a CIA iszlamabadi irodája az amerikai főhadiszállás után a szervezet
második legnagyobb kirendeltsége lett.
A katonai és pénzügyi támogatásokon
kívül egyéb tervek is forogtak, például heroin osztogatása a szovjet katonák
között, vagy nagy mennyiségű Korán becsempészése a Szovjetunió iszlám
tagköztársaságaiba. William Casey, a második világháborús veterán OSS-tiszt,
akkor a CIA igazgatója, egyenesen azon gondolkodott, hogyan lehetne a muzulmán
világot a Szovjetunió elleni szent háborúra mozgósítani, és hogyan lehetne
iszlám felkeléseket kirobbantani a Szovjetunió iszlám tagköztársaságaiban.18 Minderre már nem került sor. A szovjetek kivonultak.
Ám az Al-Qaida ottmaradt. 1998-ban, az Al-Qaida első nagy Amerika-ellenes
merényletei után Brzezinskinek föltették a kérdést a Le Nouvel Observateur-ben:
nem gondolja-e, hogy hiba volt annak idején az iszlám szélsőségeseket és a
tálibokat fölfegyverezni és támogatni a Szovjetunió ellen. Brzezinski
visszakérdezett: vajon mi a fontosabb, a Szovjetunió összeomlása, vagy a
tálibok? Néhány fölheccelt muzulmán, vagy a hidegháború vége, és Közép-Európa
fölszabadulása? A volt főtanácsadó büszkén tette hozzá: komoly hatása volt
Carter elnökre abban a döntésében, hogy a Szovjetuniót belerángassák az afgán
csapdába. 1979. december 27-én azt írta Carternek: most megcsináljuk nekik az ő
Vietnamjukat! Brzezinskinek sejtelme sem lehetett arról 1998-ban, hogy olyan
szellemet segített ki a palackból, amely sokkal súlyosabb támadást intézett az
Egyesült Államok ellen annál, mint amilyenre a Szovjetunió valaha is gondolni
mert volna.
Nem tudom, mi lesz Afganisztánban, és azt sem, merre tart majd
az iszlám világ. November 16-án Putyin elnök Bush elnöknél vendégeskedik, utóbbi
texasi farmján. A történelemnek nincs vége, de a hidegháborúnak igen.
Emberevőkre nincs többé szükség.
Jegyzetek
1 Orban
Panuk: The Anger of the Damned. The New York Review of Books, 2001.
november 15. Fouad Ajami: The Sentry's Solitude. Foreign Affairs, 2001.
november.
2 Edward Said az Al-Ahram című hetilap 2001. szeptember végi
számában. Idézi Tony Judt: America and the War. The New York Review of
Books, 2001. november 15.
3 Bernard Lewis: The West and the Middle
East, Foreign Affairs, 1997. január.
4 Erről a kockázatos játékról
l. Fouad Ajami: The Sentry's Solitude. The New York Review of Books,
2001. november 15.
5 Ray Takeyh: Faith-based initiatives. Can Islam
Bring Democracy? Foreign Policy, 2001. október-november.
6 Graham E.
Fuller, Ian O. Lener: Persian Gulf Myths. Foreign Affairs, 1997.
May/June. Fueller előző munkahelye a CIA volt, Lener pedig a külügyminisztérium
Policy Planning Staff-jában dolgozott.
7 Reuel Marc Gereth:
Counterterrorist Myth. Athlantic Monthly, 2001.
July/August.
8 A háború utáni helyzetről érzékletes leírást ad: David E.
Murphy, Sergei Kondrashev, George Bailey: Battleground Berlin. CIA versus
KGB in the Cold War. Yale University Press, 1997. Murphy az amerikai
titkosszolgálat főrezidense volt Berlinben.
9 Kennan hosszú távirata
számos közlésben olvasható. A szöveget Mr. X. álnéven, és tanulmány fomájában
megjelentette a Foreign Affairs 1947/2-es számában
10 Kolo és mások,
Mitrovich jegyzeteiből.
11 Alapvetően két szerzőre hivatkozom: Daniel
Yergin: Shattered Peace. The origins of cold war and the national security
state. Houghton and Mifflin, Boston, 1977. John Lewis Gaddis: The
Strategy of Containment. New York 1982; Russia, the Soviet Union and the
United States. McGraw Hill, 1976; Containing the Soviet Union. A Critique U. S.
Policy. Pergamon, 1987.
12 A containment kezdettől feltételezte az aktív
felforgató politikát azokon a területeken is, ahol a szovjet befolyás
érvényesült, így Kelet-Európában és a Szovjetunióban is. Erről l. a CIA korabeli
tevékenységét vizsgáló Church-bizottság jelentését és a bizottság szakértőjének,
Karakelasnak a tanulmányát. Church Committee Report, U. S. Senate, 1976 I-IV.
Továbbá: Peter Grose: Operation Rollback. Houghton Mifflin Company, New
York, 2000. Gregory Mitrovich: Undermining the Kremlin. Cornell University
Press, Ithaca, 2000.
13 A jelentést Yergin idézi, i. m. 165. l. Yergin
az első álláspontot Riga-axiómának nevezi. Az elnevezés onnan ered, hogy a
Szovjetunióra specializálódó amerikai diplomaták első generációja, George Kennan
és Charles Bohlen, a húszas években a balti államokban igyekezett elsajátítani
az orosz nyelvet, és így erőteljes antibolsevista légkörben szocializálódott. A
második nézet az ún. Jalta-axióma: a Szovjetunió csak olyan nagyhatalom, mint a
többi, célja befolyásának növelése és saját biztonságának megerősítése, a
kommunista eszme csak amolyan dekoráció. Ezért veszélyessége is korlátozottabb.
Az amerikai hidegháborús stratégia cikcakkjai 1946-tól az 1980-as évek elejéig e
két álláspont közötti folyamatos ingadozásként is
értelmezhetők.
14 Ugyanerre jutott 1945. novemberi memorandumában Loy
Henderson, a külügyminisztérium közel-keleti osztályának vezetője. L. Yergin, i.
m. 172. l. Az amerikaiakat már akkor sem az olajüzlet érdekelte elsősorban,
hanem stratégiai céljuk, Japán és Nyugat-Európa konszolidálása.
15 Ez
szinte állandó témája volt a nemzetbizottsági bizottság üléseinek. A
legékesszólóbb dokumentumai ennek az ún. "Solarium Project" keretében készült
vitaanyagok. National Archives and Records Administration, II, College Park,
Washington. Record Group 59: General Records of the Department of the State,
Records of the Policy Planning Staff Relating to State Department Participation
in the National Security. Box 43.
16 De Witte belga történész
1999-ben megjelent könyve nyomán jelenleg belga parlamenti bizottság vizsgálja
Patrice Lumumba meggyilkolásának körülményeit, és a belga kormány és
titkosszolgálat szerepét. Amerikai forrásokból ismert, hogy Lumumba
meggyilkolását a CIA is tervezte. Erről és a többi gyászos akcióról könyvek
garmadája szól. A vietnami háború sokkja után, 1975-ben kongresszusi vizsgálat
indult a CIA rejtett akcióiról, a puccsokról és elrendelt vagy végrehajtott
politikai gyilkosságokról, Frank Church szenátor vezetésével. Az ott feltárt
tények és dokumentumok alapján számos különböző színvonalú könyv, valamint sok
egykori CIA-tiszt beszámolója tárgyalja az amerikai hidegháborús
külpolitika sötét oldalát. A legfontosabbak: Harry Rossizke: The CIA's
Secret Operations. Readers Digest Press, New York, 1977; John Prados:
President's Secret Wars. William Morrow and Company Inc., New York,
1986; Roy Godson: Dirty Tricks and Trump Cards. Transaction Publishers,
New Brunswick, 2001; Thomas Powers: The Man who Kept he Secrets.
Richard Helms and the CIA. Alfred A. Knopf, New York, 1979; William
Colby: Honorable Men. My Life in the CIA. Simon and Schuster,
New York, 1978; John Jacob Nutter: The CIA's Black Ops. Prometheus
Books, New York, 2000; Burton Hersch: The Old Boys. Charles Scribners
Son, New York, 1992; John Ranelagh: The Agency. Harper and Row, New
York, 1986; Stephen Schlezinger, Stephen Kirzner: Bitter Fruit. The untold
story of the American coup in Guatemala. Anchor Books, New York,
1982.
17 Az alábbi ismertetés alapjául szolgáló dokumentumok és
háttéranyagok a washingtoni The George Washington University keretében működő
National Security Archives honlapján megtalálhatók: http//ww.gwu.edu/~nsarchiv.
L. még ugyanott: Svetlana Savranskaya: The Soviet Experience in Afghanistan:
Russian Documents and Memoirs; John Prados: U. S. Analysis of the
Soviet War in Afghanistan; Steve Galster: Afghanistan: The Making of U.
S. Policy. Továbbá: Pankaj Mishra: The Making of Afghanistan; és
Tim Judah: With the Northern Alliance. The New York Review of Books,
2001. november 15.
18 Pankaj Mishra: The Making of Afghanistan.
The New York Review of Books, 2001. november 15. Bob Woodward: Veil: The
Secret Wars of the CIA, 1981-1987. Simon and Schuster, New York, 1987.