"Mi a börtönben négy évig
győztesnek éreztük magunkat"
Göncz Árpáddal az időszerű és
időszerűtlen 1956-ról Bárdos András és Szakolczai Attila
beszélget
Ha 1956-ot értékeljük, közöttünk egyetlen
különbség van, mégpedig az, hogy én átéltem, ti, mert fiatalabbak vagytok, nem.
'56 közvetlen emléke már elhomályosodott, így hát igen sokféle, egymással akár
ellentétes nézőpontból szemléljük. A forradalmat megélő idős generáció már
kihalóban van, a fiatalabb nemzedékekre - amelyek '56-ról gyakorlatilag semmit
sem tudtak, illetve amit tudtak, az hamis és zagyva volt - vár a jövőben, hogy
1956-ot tágabb összefüggéseiben értékeljék. Nincs ebben semmi különös: a
Rákóczi-szabadságharcot, vagy 1848-49-et sem a tulajdon szereplői illesztették
be a magyar történelem folyamatába, hanem az őket követő nemzedékek. A mostani
beszélgetés, úgy vélem, jellegzetesen határbeszélgetés lesz: egyfelől a
történelmi tényekről, másfelől a forradalom értelmezéseiről, érzelmi és
társadalmi hátteréről, jövőbeli szerepéről, ha úgy tetszik,
"használhatóságáról": arról, hogy mi az, amit meg tudunk, és mi az, amit
mindenképpen meg kell őriznünk belőle.
Ma itt ti kérdeztek. A mi feladatunk,
hogy válaszoljunk. Annyit előre is megígérhetek, hogy senkit nem akarok
mindenáron meggyőzni a magam igazáról, minden, amit mondok, vitatható, és
mindenkinek joga van a tulajdon véleményét megfogalmaznia önmagában, vagy ha
kívánja, a nyilvánosság előtt. Nem kívánok híveket toborozni '56-nak, csak azt
akarom elmondani, hogyan éltük meg mi, annak idején. Várom a kérdéseket.
A kérdéseink nagy része a forradalom időszerűségét érinti. Kezdjük
hát azzal, hogy ön szerint melyik párt képviseli ma leghitelesebben '56
eszméjét?
Kimondom egy mondatban: egyik sem. És ezen nincs mit
csodálkozni. Egyrészt választás előtt vagyunk, másrészt 1956 mondanivalója
vitatott és vitatható, következésképpen mindenki, így a pártok is csak egy-egy
részkérdést ragadnak ki az egészből. A forradalmunk szerkezete annyira
rétegzett, hogy abból könnyedén kiemelhető mind a társadalmi, mind a gazdasági
vagy nemzeti összetevője.
Ez valóban kulcskérdés, hogy tudniillik,
volt-e ennek a forradalomnak szerkezete?
Már hogyne lett volna!
Voltak előzményei, voltak előkészítői, a szó pozitív és negatív értelmében, volt
maga a forradalom, és a szovjet megszállás után volt egy hónapokig tartó
utóvédharc, nemzeti ellenállás. Ami megelőzte: az 1945 utáni szovjet megszállás,
a sztálini korszak bűnei, a nyomorúság és minden más, ami megteremtette a
sztálini diktatúrával szembeszegülő közhangulatot. Aztán Sztálin halála, a XX.
kongresszus, Hruscsov "titkos" beszéde, a szovjet rendszer elbizonytalanodása. A
napfényre került kegyetlenségek ténye magát a kommunista értelmiséget is
megdöbbentette - jóllehet jelentékeny részük maga is megszenvedte. Rá kellett
ébrednie, hogy amiben addig vakon hitt, az alapjában véve hazugság.
Nem
kívánta ugyan a szocializmus megdöntését, nem is tudott mást elképzelni, mint
szocialista rendszert, de nem akart többé sztálinista diktatúrát sem.
Ideszámítom az írók ellenállását, az Irodalmi Újság keltette vitákat, az
egyetemi mozgalmakat, a Szabad Nép újságíróinak lázadását, akik közül igen sokan
kerültek börtönbe, sőt, volt köztük, akit halálra is ítéltek.
A
Rajk-temetést rendkívül fontos tényezőnek tekintem, a forradalom előkészítésében
a Petőfi Kört, amely a korszak számos fontos kérdését társadalmi vita keretében
tárgyalta, előidézve ezzel a korabeli elméleti és morális tekintélyek
pálfordulását is. És Kodály Zrínyi-kantátájának bemutatását. És hát ne
feledkezzünk meg a lengyelországi eseményekről sem, amelyek tökéletesen
egybeestek a budapesti műegyetemisták felvonulásával; október 23-a reggelén a
varsói és poznani eseményekről tudósító újságokat egymás kezéből tépték ki az
emberek. Tehát tökéletesen megérett minden a robbanásra. Ezzel együtt a
forradalom előkészítői, a revizionisták persze meg voltak döbbenve; őket éppen
úgy, mint Nagy Imrét, készületlenül érték a történések, így aztán a baloldali
értelmiség meg a pártellenzék gyakorlatilag csak október 25-én zárkózott fel a
felkelők mögé, és kezdte megérteni, hogy itt forradalom van.
Én akkor vidéken
dolgoztam, és arra még emlékszem, hogy 23-án délután a piliscsabai páncélosezred
felvonult a Bécsi úton, és néhány páncélos a Rádiónál kötött ki. A parancsnok
ült az első kocsiban egy tábornok mellett, aki az öklét rázta a tömegre, mert
nem értette, hogy mi van.
A tömeg pedig azt kiabálta, hogy "ne lőjetek az
apátokra, ne lőjetek az anyátokra". A harckocsikból visszaintegettek a katonák.
Ők persze tudták, amit mi nem, hogy nem mertek nekik éles lőszert adni, s még ha
akartak volna, sem tudtak volna lőni a tömegre. Ebben a hangulatban a korábban
magabiztos hatalom is elbizonytalanodott. Elég, ha Gerő Ernő este nyolckor
mondott beszédére gondolunk, amelyben fasiszta csőcseléknek nevezte a Rádió elé
vonult tömeget. Ami persze olaj volt a tűzre.
Miközben azt állítom, hogy
igenis volt "szerkezete" a forradalomnak, és volt előkészítő szakasza is,
egyvalamit mégis szeretnék leszögezni, még ha kicsit paradox lesz is: hiába
voltak "előkészítői" a forradalomnak, maga a forradalom a legkevésbé sem volt
előkészítve. Egy jellemző példa: az égvilágon senki nem tudta a többezres
tömegből, hogy a Rádiót nem érdemes a Bródy Sándor utcáról megostromolni, mert a
Rádiónak van egy hátsó kapuja, és ott az egész ostrom ideje alatt szabadon ki-be
lehetett járni. Ráadásul a Rádiónak a Parlament pincéjében is volt egy
szükségstúdiója. Mint ahogyan senkinek nem jutott eszébe, hogy ha a lakihegyi
átjátszót megszállják, a kezükbe kerül a Magyar Rádió műsorszórása is. Ehelyett
véres csatát vívtak, amiben sokan az életüket vesztették.
Még egy példa a
helyzet zavaros voltára: mialatt a Rádió előtt folyt a harc, a korábban
emlegetett piliscsabai páncélosezred tankjai már a Sztálin-szobrot vontatták be
a Hősök terére, ahol azt aprólékos és kemény munkával törték darabokra,
aprították emléktárggyá a felkelők.
Kikből verbuválódtak azok a
felkelők, akik a forradalom revizionista előkészítőinél hamarabb ismerték fel a
forradalmi szituációt, kirobbantották a felkelést, és az első pillanatoktól
fogva meghatározták annak követeléseit?
Az előkészítés javarészt
értelmiségi munka volt, ám a forradalom rögtön a kitörése után
munkásforradalommá vált, legalábbis Budapesten. Elsősorban fiatal és
többségükben nagyon marginális helyzetben lévő munkásfiatalok voltak azok, akik
fegyvert fogtak, és akik lőttek. Az egyetemi hallgatók fegyveres alakulatai,
amelyek később a Nemzetőrség keretében a rendfenntartásban részt is vettek,
jelen voltak az utcákon, de a harcolók között viszonylag kevesen voltak. A
munkásoknak az utóvédharcokban a munkástanácsok révén meghatározó szerep jutott,
lásd Csepelt, amely a legtovább tartott ki a fegyveres harcban, hiszen a 24 óra
alatt felállított "forradalmi bizottmányok" - '56-ban egy csapásra feltámadt
1848 szóhasználata is - november 4-e után hamar felmorzsolódtak. A politizáló
értelmiség szerepe, ami az előkészítés során döntően fontos volt, a forradalom
során csökkent, a végén ismét megnőtt, a pártok pedig csak az utolsó két nap
kezdtek burjánzani, az esetleges jövőjükről tehát nagyon nehéz
beszélni.
És Mindszenty?
Mindszenty szerepét nagyon nehéz
meghatározni, valójában egyetlen beszédre korlátozódott. A Szabad Európa Rádió a
forradalom egész ideje alatt őt propagálta Nagy Imrével szemben. Ennek ellenére
a vidék, a parasztság, amelynek egy részére hatással lehetett a Mindszentyt
támogató és a Nagy Imre-ellenes retorika, mindvégig szolidáris maradt Budapest
és a városok forradalmával. Miután elzavarta a padlásseprésben túlteljesítő
begyűjtési biztosokat, párttitkárokat, elégette a földkönyveket, számolatlanul
küldte az élelemmel megrakott teherautókat Budapest megsegítésére. 1956-ban
olyan társadalmi egység valósult meg, ami messze felülmúlta
1848-49-ét.
A társadalmi, nemzeti egységet a forradalom bukása után,
még a börtönben is lehetett érzékelni?
Szó sincs róla, hogy mi a
börtönben vesztesnek éreztük volna magunkat. Sőt: négy esztendeig győztesnek.
Úgy négy év után kezdett bennünk motoszkálni, hogy talán mégsem vagyunk azok. Ez
elég furcsa, és ha még hozzáveszem azt is, hogy a "börtönpopulációnak" -
borzasztó tudományos vagyok! -, legalábbis az értelmiségi és a szakmunkás
részének, eszébe sem jutott, hogy itt "igazságtalanság" érte. Letapostak
túlerővel, öltek és bezártak bennünket, ez érthető és tiszta sor - gondoltuk
akkor -, hiszen meg akartuk dönteni a rendszert. Az "igazságszolgáltatáshoz"
ennek az egésznek semmi köze. A parasztemberek meg a kispolgárok azonban, akik
korábban megszokták, vagy legalábbis azt hitték, hogy a börtönbüntetés "bűnért"
jár, rettenetesen meg voltak sértve, bántotta az önérzetüket, hogy ártatlanul
kerültek börtönbe.
Mégis hogyan működött az ön esetében az
"igazságszolgáltatás"? Azért amikor életfogytot kapott, másra is gondolhatott,
mint hogy: "ezt nekik".
Kezdjük azzal, hogy védőt választani csak a
00-ás listáról lehetett, oda pedig csak olyan ügyvédek kerültek, akik
pártszempontból tökéletesen megbízhatók. A kihallgatásokról nem beszélek, kinél
így ment, kinél máshogy: verés, fenyegetés, sajnálkozás, ígérgetés. A tárgyalási
szakasz - a Legfelsőbb Bíróság Népbírósági Különtanácsánál - körülbelül egy-két
hétig tartott, ítéletre is kiterjedő titkossággal. Fellebbezés az ítélet ellen
nem volt. Ha a különtanács halálos ítéletet hozott, akkor a Népbíróság átalakult
kegyelmi tanáccsá, és két óra alatt döntött az ítélet végrehajtása vagy a
kegyelem megadása dolgában. Negatív döntés esetén az ítéletet két órán belül
végrehajtották. A hozzátartozók tudta nélkül.
A védőm összesen kétszer
tizenöt percig látta a 450 oldalas peranyagot, azt is vizsgáló jelenlétében.
Amikor elkezdtük a beszélgetésünket, fontosnak tartotta tudatni velem, hogy a
történelem szemétdombjára kerülök. Azt hittem, hogy vele majd tudok valamit a
feleségemnek üzenni, aki azt sem tudta, hogy a tárgyalás mikor van. Erre, sőt az
ítéletre is kiterjedt ugyanis a titkosság: aki beszélt a tárgyalásról, elárulta
az ítéletet, öt évet is kaphatott. Becsületére legyen mondva, ügyvédem nem
fosztotta ki a családomat, pedig a vádlottak családjainak jelentékeny része azt
hitte, lehetőség van arra, hogy a védő a védencét védhesse is; így nem egy védő
nyúlhatott le sok pénzt tőlük. Ebben a jogrendszerben azonban védekezésre nem
volt lehetőség. A védőbeszéd és a vádbeszéd között a különbség csak annyi volt,
hogy az ügyész azt mondta: "tisztelt bíróság, a vádlott, ez a sötét csirkefogó,
ezt és ezt követte el, a legsúlyosabb ítéletet kérem"; a védő pedig azt: "a
védencem, az a sötét csirkefogó, ezt és ezt követte el, irgalmas ítéletet
kérek". Az utolsó szó jogán beszélő Bibó Istvánt a második vagy harmadik mondata
után félbeszakították. Nálam ilyen gond nem volt, mert két mondat volt az egész.
A védelem abból állt, hogy a védőm megpróbálta bebizonyítani, hogy amit én
csináltam, arról az elsőrendű vádlott, Bibó tehet, a harmadrendű Regéczy-Nagy
Laci védője meg azt, hogy amit neki róttak a terhére, arról én, a másodrendű
vádlott tehetek. Így aztán - Bibó is meg én is - kénytelenek voltunk tiltakozni,
hogy bocsánat, ez engem terhel, s nem a másod-, illetőleg nem a harmadrendű
vádlottat. Ebben az abszurd légkörben folyt le a tárgyalás.
Amikor az ügyész,
aki az egyetlen volt, aki a perben jogászként viselkedett, azt mondta, hogy a
második legsúlyosabb ítéletet kérem, már Bibó is meg én is tudtam, hogy életben
maradunk. Hetekig éltünk abban a tudatban, hogy a tárgyalás után két órával ki
fognak végezni minket. Ez teljesen nyilvánvaló volt, mert elvégezték még az
elmeorvosi vizsgálatot is, hogy az ítéletet ne lehessen kikezdeni. Amikor az
ítélethozatalra mentünk le, a kísérő őr megkérdezte: felkötik? Mondtam, hogy
nagy valószínűséggel igen. Azt mondta: "Higgye el, nem fáj jobban, mint egy
foghúzás." Ebben valószínűleg igaza volt, de ez nem volt olyan különösen
vigasztaló. A bírónk - egy senki kis ember, akinek az volt a híre, hogy a kezét
dörgölve hirdet ki halálos ítéleteket, valahogy így: vádlott, álljon fel, most
én magát halálra ítélem! -, amikor az ügyészt meghallotta, felcsattant: "Na, de
kérem!" Mire az ügyész megismételte: "A második legsúlyosabb ítéletet kérem."
Lehet, hogy az ítéletünket az utolsó öt percben változtatták meg, és a bíróval
elfelejtették közölni, vagy már nem volt rá idejük. Hát ilyen légkörben folytak
a tárgyalások mindenkinél. Egyedül Szilágyi József volt az, aki mindvégig,
mindenkire ráborította az íróasztalt; őt kénytelenek voltak kivégezni, különben
nem tudtak volna Nagy Imre-pert csinálni. Elkülönítették, halálra ítélték és
kivégezték.
Ezek apró történetek, ha akarjátok, vegyétek adomának. De hát ez
akkoriban tényleg így volt. Amit mi átéltünk, az az emberben két dolgot
szülhetett: vagy kiölt minden bosszúvágyat, mert ennek az egésznek úgy, ahogy
van, egyszer s mindenkorra véget kell vetni, mert ha tovább folytatjuk, soha nem
lesz vége a megtorlásoknak. Vagy azt, hogy húsz-harminc év után is eleven
maradjon az emberben a vak düh, hogy bosszút álljon mindenkin, aki börtönbe
juttatta, elítélte. De mit csináljon, ha gyűlölete tárgya már meghalt? Kiásni,
és még egyszer agyonverni már nem lehet.
De amikor meghallotta, hogy
az ítélet szerint élete végéig börtönben kell senyvednie, tényleg nem gyűlölte
őket?
Az az este az életem legboldogabb estéje volt; több mint
másfél év után először tudtam úgy elaludni, hogy nem világított a szemembe
kétszázas lámpa, nem rugdosták a vasajtót félóránként végig az egész folyosón,
mert valaki behúzta a kezét álmában a takaró alá. Tudtam, hogy életben maradok.
Előtte még kaptam egy nagy pohár macskafüvet nyugtatónak, úgy aludtam, mint a
bunda. Abban a tudatban, hogy egy kelet-európai életfogyt az általában öt és
fél, hat és fél évig tart. Ez pontosan bejött nálam is. Lehet, hogy Amerikában
hosszabb ideig tart, nálunk ennyi évre van az "életfogyt" hitelesítve. Ennyi idő
alatt szokott megváltozni egy-egy rendszer.
Elképzelhetőnek tartja-e,
és amennyiben igen, mikor, hogy két nemzeti ünnepünk - március 15-e és október
23-a - ne csak kimosolyogni való píárt jelentsen egyes politikusoknak, hanem
egységesen és büszkén tudjunk emlékezni a két forradalom valamennyi igazi
hősére?
Gyerekek, tenyérjós nem vagyok, '56-ról nagyon szívesen
beszélek, de hogy amit kérdeztek, az mikor fog megvalósulni, nem tudnám
megmondani. 1848 vitái, Kossuth és Széchenyi korántsem eszmei, hanem alkati
különbsége, Görgey és Kossuth ellentétei ma már a hétköznapi embernek nem sokat
számítanak. De sok minden elevenen él 1848 követelésrendszeréből. És sok abból
is, amit ideje volt megvalósítania. Megmaradt például a jobbágyfelszabadítás,
amit - igaz - azóta sem tudott senki következetesen végigvinni; és hát a
polgárosodás terén is - aminek feltételeit 1848-ban megteremtették, és ami a
kiegyezés után látványosan megindult, aztán többször is lelassult vagy megállt -
van még teendő. Nyilvánvaló, hogy '56 hosszabb ideig aludt, mint 1848, mert nem
követte 19 év múlva kiegyezés. Ma tudunk csak beszélni róla. Ha végiggondoljuk a
forradalom követeléseit, vannak közöttük olyanok, amelyek elavultak vagy
kényelmetlenné váltak, de vannak olyanok is, amelyek korszerűsíthetők, vagy
nagyon is időszerűek. A semlegesség - a NATO-tagság és az európai uniós
csatlakozás létszükséglete mellett - értelmét vesztette. A munkástulajdon
követelése, ami a forradalom tulajdonképpeni utóvédharcában teljes
természetességgel valósult meg, mert minden gyárban létrejöttek a tulajdonjogot
gyakorló munkástanácsok, ma - egy globalizálódó világban és a nemzetközi tőke
erősödése mellett - aligha érvényesíthető. Az is igaz, hogy '56
munkástanácsainak megalakulásban szerepet kapott a voltaképpen csak nagy
vonalakban ismert jugoszláv önigazgatásos modell, ami Magyarország számára az
elérhető maximumnak tetszett, valamint a maga útját járó titói szocializmus
iránt táplált rokonszenv, ami persze Nagy Imréék kiadása után el is
párolgott.
A nemzeti sajátosságok érvényesítése és a társadalmi szolidaritás
követelése viszont ma is időszerű. Ezek olyan követelések, vagyishogy
követelmények, amelyeknek a korral együtt kell változniuk, és összecsengenek a
korszerű szerkezetű társadalom igényével. Az az érzésem, hogy 1956
legmaradandóbb értékeit ma nem is az akkori követelésekben kell keresnünk, mert
azok javarészt elavultak, hanem az a magatartásforma a példamutató és
mindenkorra érvényes, amely a társadalmi együttérzést és a közös
érdekérvényesítést helyezte középpontba. Az, hogy a diktatúra elviselhetetlen és
igazságtalan, a nyomorúságot tovább fokozni, az embert a magyarságában
végletekig megalázni nem lehet, egyesítette a társadalmat, a nemzetet,
párttagokat és "reakciósokat", az ország egészét.
A társadalom fellázadt, és
győzött is. Az megint más kérdés, hogy a forradalmat odavetették martalékul a
szovjeteknek.
A világ e fölött érzett rossz lelkiismerete mutatkozott meg
abban, hogy az 56-os menekültek mindenütt boldogultak a világban, mert akkor
őket mindenütt befogadták. Nem tudom, sőt kétlem, hogy az afgán menekülteket
ugyanígy be fogják-e fogadni.
Véleménye szerint nem vált a nemzet
megint - legalább egy pillanatra - egységessé 1989. június 16-án, Nagy Imre és
mártírtársai újratemetésén?
De, mindenképpen. Azt hiszem, újkori
történelmünk legnagyobb napja volt ez, és még most is mindig megdobban mindenki
szíve, aki csak emlékezik rá. Sajnálok mindenkit, aki azt a napot nem élhette
át. Döbbenetes volt, mikor Mécs Imre felszólította a jelenlévőket, hogy fogják
meg egymás kezét, és háromszázezer ember keze fonódott össze. Ezek jelképes
pillanatok voltak. És meg kell mondanom, aki ott megszólalt, az mind zokogott.
Ott ültünk egymás mellett, és bőgtünk, mint a gyerekek, mert az egész hihetetlen
volt. Egyszerre volt a megvilágosodás és a lezárás pillanata. A megvilágosodásé,
hogy egyek vagyunk, és a lezárásé, mert a tömeg úgy viselkedett a temetőben,
ahogy viselkedett. Egyébként a legjobb beszéd, ami a téren elhangzott, Orbán
Viktoré volt, mert az volt az egyetlen végiggondolt politikai beszéd, mindenki
másé elcsukló emlékezés.
A történelmi pillanat nagyszerűségén és
különlegességén túl, nekem is újat hozott ez a nap. Életemben először éltem meg,
hogy amikor megszólaltam, háromszázezer emberrel néztem szembe, és halk
szavaimat dörögve verte vissza a túloldalon a Szépművészeti Múzeum fala. Előtte
két nappal, amikor megállapodtunk a temetés körülményeiről, sajtótájékoztatót
tartottunk, és előtte négyen, a miniszterelnöktől jöttünkben - köztünk volt
Vásárhelyi Miklós is - beültünk valahova harapni valamit. Ahogy ültünk ott,
odajött hozzánk egy égő szemű nő, és azt mondta nekem: "Megölték az apámat,
megölték a férjemet, ha holnap vér fog folyni, akkor az Isten verje meg magukat,
az Isten verje meg magukat, az Isten verje meg magukat!" Hát, nekem végigfutott
a hátamon a hideg, mert hiába számított az ember rá, hogy nem fog vér folyni,
senki sem tudta, hogy pontosan mi lesz, és ez az asszony egy pillanatra
engem is elbizonytalanított. A szertartást megelőzően az egész városban - az
ünnepélyességen túl - terjengett valami bizonytalanság is. A boltokban
felvásárolták a kenyeret. A rendőrkapitány is, akit szerettünk volna rábeszélni,
hogy a temető rendjét rendőrökkel biztosítsa, azzal utasította el kérésünket:
"Hogyne, majd odaengedem a rendőreimet, hogy agyonverjék őket?" Nem is volt ott
rendőr, más egyenruhás sem, de a gyászoló emberek még a gyepet sem taposták le.
Mégis: reszketett a levegő körülöttünk, és ezt elfelejteni sose fogom.
Mi az oka annak, hogy a megfigyelő számára úgy tűnik: manapság a
MIÉP-retorikát használó, hangos 56-osok uralják a közbeszédet, jelenítik meg a
közvélemény előtt a forradalmat? Miért tagadják manapság a forradalom
demokratikus baloldali indíttatását, miért szorították háttérbe Nagy Imre
emlékét?
A miértekre nagyon nehéz válaszolni. '56-ban mi nemzeti
egységet és önrendelkezést, függetlenséget követeltünk. Ez épp táptalajul
szolgálhat a forradalom egyoldalú - nacionalista - értelmezésére. '56-nak
tagadhatatlanul megvolt a pátosza, letagadhatatlan a nemzeti szelleme. De a
pillanat diktálta mozgósító erejű jelszavakat, a pátoszt nagyon nehéz
elválasztani a forradalom többi jellemvonásától. De ha azok a jelszavak, hogy
"gyárat vissza, földet vissza nem adunk", vagy '56 gazdasági és politikai
elképzelései ma már időszerűtlenek is, a többpártrendszer, a demokratikus
államrend követelése ma teljesen magától értetődő. Igaz: érzelmileg a
megszállókkal szembeni ellenállás közelíthető meg ma a legkönnyebben. De azt sem
szabad elfeledni, hogy abban a néhány napban egyetlenegy olyan kijelentés sem
hangzott el, ami a szomszédos országok bármelyike ellen irányult volna,
antiszemita megnyilvánulás is csak elvétve, ezek mind idegenek voltak a
forradalom szellemiségétől. Akkoriban a nemzeti tulajdon követelése is mást
jelentett, mint amire ma egyesek lefordítják. Persze, ezt sem könnyű ma
megérteni. A magyar urán nemzeti tulajdonba vétele a szovjet megszállókkal
szemben kivívott függetlenség jelképe volt. Ha mai szemmel nézzük, főleg így,
kiélezett választási időszakban, akkor '56-ból éppenséggel ki lehet szemezni
azokat a mazsolákat, amelyek a kampányban így vagy úgy felhasználhatók. Ezen
különösképpen csodálkozni nem lehet. Mint ahogy azon sem, hogy most, amikor az
ország történelmi emlékezetét nap nap után szinte erőszakkal élesztgetik, a
történelem ábrázata így, oldalvilágításban, nem pontosan ugyanazt a képet
nyújtja, mint amit szembefényben.
Meg kell vallanom, hogy 1956 emlékezetének
nyilvános megünneplésében nem vettem részt. Ennek több oka is volt, de most csak
az egyikről, a személyesről beszélnék. Számomra a 301-es parcella mindig is jó
barátok nyugvóhelyét jelentette, de tíz éven át mégiscsak a protokoll
kötelezettségeim jelképévé alakult át, ahol díszszázad fogad, ketten viszik
előttem, s teszik le az emlékhelyre a koszorút. Nem tudtam magamban egy szál
virágot sem letenni azoknak a halottaknak a sírjára, akik hozzám legközelebb
álltak. Döbbenetes élmény volt, ahogy egyre inkább az ünnepi szónoklatok
szintjére süllyed az a személyes élmény, amit számomra az itt nyugvó barátaim
testesítenek meg. Persze már az is megrázóan valószerűtlen élmény volt, amikor a
301-es parcellában kihantolták a földi maradványaikat. A holttesteket, amelyeket
belekényszerítettek egy ládába úgy, hogy a lábuk is el volt törve vagy épp
dróttal voltak összekötve. Lent egy asztal, mellette egy professzor, latinul
diktálja, amiről a csontvázak árulkodnak. Az árok szélén ülnek a hozzátartozók,
lábuk belelóg a sírgödörbe, nem messze egy négylábú asztal, rajta szendvicsek
azoknak, akik megéheznek. Akik az életem részesei, a barátaim voltak, sorra
kerülnek ki a földből. Hogy aztán egy hihetetlen napon tisztelettel övezve újra
elhantoljuk őket. Háromszázezer ember jelképes jelenlétében.
Mi a
véleménye arról, hogy volt 56-osok kifütyülnek egy másik volt 56-ost? Mit
érzett, amikor október 22-én látta, hogy az 56-os halálraítélt Mécs Imrét
kifütyülték?
Én nem voltam ott, újságból szereztem az
értesüléseimet, lehet, hogy el van torzítva a szöveg, de aki Mécs Imrére azt
mondja, hogy hazaáruló, és hogy föl kellett volna kötni, akkor csak azért nem
mondom azt, hogy ő érdemelné meg, mert ha az elnökségem alatt bevezették volna a
halálos ítéletet, egy napig nem maradtam volna a posztomon. Többek közt azért
vállaltam el az elnökséget, hogy Magyarországon ne létezzék többé halálos
ítélet. És ne is fenyegessenek senkit akasztással, főleg olyasvalakit, aki a
bőrét vitte vásárra, többek közt az ő szabadságukért. Ezt kikérem magamnak, az
egész magyarság nevében kikérem magamnak! Mécs Imre nyolc és fél hónapig élt az
akasztófa árnyékában; ha kinyitották a zárkaajtót, nem tudta, hogy nem őérte
jöttek-e.
A Kisfogházban minden második-harmadik nap két-három embert vittek
kivégzésre, akik azt kiáltották, hogy "bajtársak, ne felejtsetek el!"
Egyetlenegy emberről nem tudok, akit vinni kellett volna az akasztófa alá, mind
a maga lábán ment. '56-nak ott a börtönben még volt ereje. A börtönnek
most ezt a részét állították helyre, az eredeti állapotában. Ez a hely 1918 óta
politikai börtön volt, azóta nincs az a politikai jelszó, amely ne lett volna
belekarcolva a falba. "Világ proletárjai, egyesüljetek!", "Nem, nem, soha!",
"Kitartás, éljen Szálasi!", "Márciusban újra kezdjük!". 1918 óta ahány
politikait bebörtönöztek, az mind ezekben a zárkákban ült. Velünk volt két lány
is, a halálra ítélt Wittner Mari és Sticker Kati, akit ki is végeztek. Talán őt
vitték akasztani [1959. február 26-án - a szerk.], amikor mi, az első emeleten
női kiabálást hallottunk, hogy "gyilkosok", aztán férfihangot, hogy "maga a
gyilkos". Aztán kloroformszag szivárgott fel hozzánk az emeletre, gondolom, őt
kábíthatták el. Korábban láttam valamelyikük szemét a cirklin, kék volt, nem
tudom megmondani, melyikükét. Másnap kivittek bennünket sétálni, és egy lányt
hallottunk sírni a szomszédos sétálóban, amikor félrenézett az őr, a zárkatársam
bakot tartott, és átnéztem a falon. Ott kuporgott egy lány, Wittner Mari volt
az, és amikor észrevett, felszólt nekem: "Fiúk, bocsássatok meg, hogy engem nem
végeztek ki, csak a Katit." Hát ez más '56 volt, mint ma sokan elképzelik.
Mielőtt elszállítottak onnét, és nem tudtuk, hogy hová - Szibéria lesz-e, más
vidéki börtön vagy szabadulás -, órákig ültünk a zárkában. Volt egy kis
egészségügyis nő, végigkérdezte a zárkák sorát: "Óhaj, sóhaj, panasz?" Mondtam,
adjon már nekem egy nyugtatót. Beletette a tenyerembe, rácsukta az ujjaimat, és
megsimogatta a kezem. Ő sem tudta, hogy hova visznek, de ez a búcsú gesztusa
volt. Szép gesztusa. Őszinte gesztusa. Hát most nekem ne szónokoljanak, ne
szónokoljanak, az istenfáját! Az nem szónoklat volt, az a simogatás a kezemen,
vagy Wittner Mari mondata, vagy Angyal Pista egy könyvben tűszúrással megjelölt
betűkből összeálló utolsó üzenete. Nekem ezek jelentik '56-ot.
Mi a
véleménye a sortűzperekről?
Úgy tudom, egyetlen sortűzper sem
fejeződött be megnyugtató módon, mert szinte sehol nem sikerült pontosan
megállapítani, hogy ki és hogyan adta ki a lőparancsot. Jogilag megnyugtatóan,
minden kétséget kizáró módon ennyi idő távlatából aligha lehet már azonosítani
az igazi tetteseket.
A tömeggyilkosságot elítélni persze mindenféleképpen
lehet, és kell is. Igazságosan megtorolni azonban ma már szinte lehetetlen. Az
ítélet erőltetése csak elmaszatolja az egész ügyet.
A Bibó István Közéleti Társaság és a Bibó István Szakkollégium közös rendezvényén elhangzottak rövidített és szerkesztett változata.