Szilágyi Sándor
Az
'56-os hagyomány a szamizdat Beszélőben
"Első számunk megjelenése egybeesik az 1956-os
magyar forradalom negyedszázados évfordulójával." Ez volt a szamizdat Beszélő
legelső mondata, s bevallom: máig elfog valami csöndes, belső ujjongás, ha
újraolvasom. Voltaképpen nem is a mondat, hanem a mondatvégi írásjel miatt:
egyszerű pont, amely 1981 őszén egy viszonylag egyszerű ténymegállapítás végére
került.
Mi, a szamizdat Beszélő szerkesztői (kicsit talán az olvasóink
nevében is) egy bejelentést kürtöltünk világgá vele: a magunk részéről ezennel
fölmondtuk a negyedszázados hazugság, a kádári "közmegegyezés" játékszabályait.
Magyarán: hülyének tettettük magunkat. Úgy tettünk, mintha mi sem volna
természetesebb annál, mint hogy a dolgokat annak nevezzük, amik: a forradalmat
forradalomnak, a válságot válságnak, a cenzúrát cenzúrának. S hogy megemlékezünk
a forradalom mártírjairól, a bebörtönzöttekről és kivégzettekről, s nem
hallgatjuk el a gyilkosok nevét sem. Úgy tettünk, mintha nem tudnánk, hol élünk:
Kádár János, Aczél György, Knopp András, E. Fehér Pál meg a többi neves és
névtelen senki Magyarországán.
Pedig hát: nagyon is tudtuk, hol élünk. Én
legalábbis egészen a Nagy Imre-újratemetésig abban a skizofrén lelkiállapotban
tettem a dolgom, hogy az én életemben egészen biztosan semmi nem valósulhat meg
mindabból, amit helyénvalónak gondolok: a szovjet csapatok kivonulása, a nemzeti
függetlenség, az egypárt- és tanácsrendszer fölszámolása, a független
munkavállalói érdekképviseletek s a területi, szakmai, tudományos és kulturális
önkormányzatok rendszere, a szólás, gondolat, vallás és utazás szabadsága, az
állam és az egyházak elválasztása. Mindaz, amit Bibó István és az 1956-os magyar
forradalom szellemi és politikai örökségének tudtam, és amihez a mai napig
lélekben hűséges vagyok.
S amely örökség ébrentartását szerkesztőtársaimmal
együtt az egyik legfontosabb feladatunknak tartottuk: a szamizdat Beszélőnek nem
volt talán egyetlen száma sem, amelyben ne esett volna szó az '56-os
forradalomról, a megtorlásról, a Kádár-rendszer alapjairól.
Témakörök
Először is számos
fontos dokumentumot adtunk közre a korszakból. Ilyen volt mindjárt az első
számunkban A Magyar Demokratikus Függetlenségi Mozgalom kibontakozási javaslata,
amelynek - szerintünk - "egyik szövegezője Bibó István volt", majd ehhez
kapcsolódóan a Bibó-Farkas Ferenc-féle Memorandum, végül az Ítélet Bibó István
és társai perében. Donáth Ferenc több Nagy Imrével kapcsolatos dokumentumot
adott át közlésre szerkesztőségünknek, de a Nagy Imre-kör szerepével
kapcsolatosan közzétettünk más dokumentumokat is. Közöltük továbbá a
Nagy-Budapesti Központi Munkástanács, a Petőfi Kör, a vidéki (csurgói és
kunszentmártoni) forradalmi bizottságok és nemzetőrségek dokumentumait. Mécs
Imre is nálunk tette közzé először a kivégzettek listáját, Rainer M. János és a
Katalizátor Iroda kutatómunkájának eredményét, amelynek kopár tényközléseit -
név, foglalkozás, élt... - Nagy Imréék újratemetésén egy ország könynyezte
meg.
A közlemények másik körében a forradalom egykori szereplőinek
visszaemlékezéseit adtuk közre; Rácz Sándor, a Nagy-Budapesti Központi
Munkástanács elnöke, Erdei Sándor, az Írószövetség főtitkára, Vizinczey István,
a Sztálin-szobor ledöntésének egyik megszervezője, Kovács Andor, a Csurgói
Járási Nemzeti Bizottság elnöke, Péterfi Miklós, az Újpesti Nemzeti Bizottság
tagja, Vásárhelyi Miklós, a Nagy Imre-kormány sajtófőnöke és Németh István
Párizsban élő mérnök, egykori felkelő voltak a visszaemlékezők, s jelen sorok
íróján kívül Csalog Zsolt, Kőszeg Ferenc, Kozák Gyula és F. Havas Gábor az
interjúk készítői. E visszaemlékezések sorából ki kell emelnem Eörsi István
Ürügyeim és az Emlékezés a régi szép időkre című sorozatait, itt ugyanis már
másról: a szerző személyes emlékeinek irodalmi természetű és főleg irodalmi
értékű feldolgozásáról van szó - mint ahogy Petri György Nagy Imréről című verse
és az Egy kevéssé vizsgált, ám lényeges hőstípus című verspublicisztikája is
legújabb irodalmunk maradandó alkotásai közé tartozik.
Eörsi
visszaemlékezései átvezetnek bennünket a közlemények harmadik körébe: szomorú
kötelezettségünk volt, hogy elbúcsúzzunk a halottainktól. Maga Eörsi is
mindenekelőtt a hajdan kivégzett vagy idő előtti halálba hajszolt barátai:
Angyal István, Gáli József, Cserbakői Endre, Obersovszky Gyula emberi és
történelmi alakjának állít emléket érzelmesen okos, az öniróniát a történelmi
pátosszal egészségesen vegyítő visszaemlékezéseiben. Lapunkban Bali Sándor
nekrológját Kis János, Haraszti Sándorét Kardos András, Péterfi Miklósét Mécs
Imre, Nagy Lajosét Krassó György, Cserbakői Endréét Litván György, Donáth
Ferencét Radnóti Sándor, majd a sírkőavatáson mondott beszédeikben Vásárhelyi
Miklós és Ludassy Mária öntötte személyesen közösségi, a túlélők lelki, szellemi
és politikai-erkölcsi összetartozását is megfogalmazó formákba.
Beszámoltunk
továbbá azokról a kezdetben csak magánlakásokon, később az egykori történelmi
helyszíneken tartott utcai megemlékezésekről is, amelyekkel próbáltuk tudtára
adni a hatalomnak: '56 emléke elevenen él a társadalomban. Ezzel kapcsolatban be
kellett számolnunk a hatóságok megtorló intézkedéseiről is. Kerek évfordulókon
tematikus számaink jelentek meg: a Beszélő 8 (1983) Nagy Imre és társai
kivégzésének, a megtorlás szimbólumának állít emléket, a Beszélő 18 (1986) a
forradalom 30. évfordulójának, a Beszélő 19 pedig "az '56-os forradalom
leverését követő restauráció és a mai politikai válság összefüggéseit keresi" -
s a következő számunk, a Társadalmi szerződés le is vonja eme összefüggés
tanulságát: "Kádárnak mennie kell!"
1988-tól, a Beszélő 24 megjelenésétől
kezdve fényképeket is tudtunk már közölni. A legelső archív képen, amit
közreadtunk, Nagy Imre és Kádár János ül békésen egymás mellett valami
ünnepélyen, egyforma kalapban, egyforma ballonkabátban, egyformán kulcsra zárt
kézzel... Az ember szinte várja, hogy Kádár megtöri ezt a tökéletes szimmetriát:
átnyúl, megragadja társa karját, és a csuklójára kattintja a bilincset.
Közöltünk képeket a Horus Archívum amatőr '56-os felvételei közül is: a szétlőtt
Práter utcáról, a játszótéri vasrakétába fölráncigált vöröscsillag-darabbal
játszadozó suhancokról (Danis György barátom adta hozzá a képaláírást: Ebadta
csillagászai!), a városszerte szanaszét heverő kilőtt tankokról. A Nagy Imre-per
kivégzett áldozatai mellett közöltük Onestyák László segédmunkás fényképét, akit
20 évesen végeztek ki, Tumbácz Ákos segédmunkásét, akit 24, Mansfeld Péter ipari
tanulóét, akit 18, Szabó Lajos gépmunkásét, akit 29, Batonai István targoncásét,
akit 29 és Batonai László segédmunkásét, akit 30 évesen ért utol a megtorlás.
Közöltünk továbbá felvételeket a különböző ellenzéki tüntetésekről is, amelyek
"témájuktól" függetlenül, mondhatni zsigeri reflexszel, mindenkiben azt a
bizonyos napot idézték föl.
Az '56-os magyar forradalom és a bibói
örökség
Akár jelképesnek is mondhatnánk, hogy a szamizdat Beszélő
egy feledésbe merült Bibó-dokumentum újraközlésével és Szabó Miklósnak a Bibó
Emlékkönyvről írott ismertetésével indult útjára, s hogy az utolsó számunk
megint csak Bibó István nevével: a Bibó-Göncz-Regéczy-per ítéletével zárult. De
mi volt közöttük? Mennyiben fonódott össze a Beszélőben az 1956-os forradalom
ügye Bibó István szellemi örökségével? A felszínen, mint láttuk, úgyszólván
sehogy, hiszen ennél jóval szélesebb kontextusban beszéltünk a forradalomról - a
dolgok mélyén azonban nagyon is, s ez nem volt véletlen.
A mélyebb
összefüggés a korszellemben rejlett: abban, amihez képest mi "hülyének"
tettettük magunkat. Némi túlzással azt mondhatjuk, hogy a Beszélő politikai
programcikkei, különösen Kis János elemzései előtt kétféle politikai közbeszéd
létezett Magyarországon: egy hivatalos és egy a múltból átörökölt, föld alá
szorított. Egyfelől a "létező szocializmus" és a reformmarxizmus fűrészporos
nyelve, másfelől az antikommunista, polgári radikális, szocdem vagy éppenséggel
ókonzervatív, kissé elavult nyelvezetek. Fogalmazhatnék úgy is: akik
elutasították a Kádár-rendszert, jobbára csak valami elavult eszmerendszer
és/vagy a politikai vágyálmok nyelvén tudták elképzelni a közeljövőt. És ez baj
volt, nagyon nagy baj: Kenedi János korabeli publicisztikája írja le talán a
legplasztikusabban, hogy az avíttas nyelvhasználat és észjárás mily könnyedén
simult bele a kádárista értelmiség önigazoló, álellenzéki dumáiba és lapító,
"kibekkelő" magatartásába.
A Beszélő nemcsak a félhivatalos "reformer",
hanem a kávéházi - sziszegve antikommunista, ám teljességgel ártalmatlan -
"politizálást" is elutasította, és ebben mutatkozott meg igazán a radikalizmusa.
Ez ugyanis nem a szavak, hanem a gondolat, a szellem radikalizmusa volt.
Ahelyett, hogy azt mondtuk volna: addig itt kár bármin is gondolkodni, amíg nem
mennek ki az oroszok, nem szűnik meg az egypártrendszer, nem mondják föl a
KGST-t, azt mondtuk: nagyon is van min gondolkodnunk - mert nem mennek ki az
oroszok, nem számolják föl az egypártrendszert, nem lépnek ki sehonnan, viszont
tönkreteszik az országot, az országunkat.
Bibó István szellemi
öröksége tökéletesen beleillett ebbe a törekvésünkbe: miközben hibátlanul
demokratikus alapelveken nyugodott, s mellébeszélések nélkül fogalmazta meg
bírálatát Rákosiék és Kádárék politikai rendszerével szemben, e rendszerekből a
kiutat nem a múltba, a horthysta Magyarországhoz és annak egykori ellenzékeihez
való visszakanyarodásban kereste, hanem a jövő kizsákmányolás- és uralommentes
(an-archista) társadalmában. Bibó így ír '56-ról: "a század egyik legizgalmasabb
szocialista kísérletének az indulása volt az, amit a szovjet tankok szétlőttek".
Nem tudom, szerkesztőtársaim osztották-e ezt a nézetét, vagy sem; én
mindenesetre a mai napig így: szocialista forradalomként gondolok '56-ra. (A
félreértések elkerülése végett szeretném leszögezni: ennek a szocializmusnak
semmi köze nincs sem a kádári, sem a bankár miniszterelnök-jelölttel parádézó
mai "szocialista" párthoz.)
S mivel Bibónak határozott elképzelései voltak a
jövőről, úgyszólván minden helyzetben tudott kompromisszumot fölajánlani a
hatalom birtokosainak - ugyanis ő nem a "zéró összegű", a "mindent vagy semmit"
típusú játszmákban gondolkodott, hanem a kooperatív, nem zéró összegű, "a
foglyok dilemmája" típusú játszmákban. Képletesen szólva: jobb olyan helyzetre
törekedni, amelyben a maximálisan megnyerhető 10 pontból a két fél 5-5 (vagy
3-7, vagy akár csak 3-3) pontot ér el, de azt garantáltan, semmint olyanra,
amelyben az egyik fél biztosan elveszít mindent - mert egyikük sem tudhatja, nem
épp ő lesz-e az, aki mindent elveszít. Ha nagyon lecsupaszítom, a szamizdat
Beszélő voltaképpen ezt próbálta megértetni a hatalom birtokosaival, s ami még
fontosabb: a politizáló értelmiséggel is. Politikai kultúrát és nyelvet próbált
teremteni. Nem nehéz fölismerni, hogy Kis János - s vele egyetértésben
szerkesztőségünk - ebben a Kuron-Michnik-féle "önkorlátozó forradalom" magyar
változatát igyekezett megformulázni; ha újraolvassák a Társadalmi szerződést
(Beszélő 20), megértik, mire gondolok. Szerintem ez intellektuális és politikai
szempontból is radikálisabb tett volt, a higgadt érvelés dacára, mint a
kommunistaellenes - ma így mondanánk - "anyázás".
Kitérő a radikalizmusról
De vajon
radikálisabb volt-e annál is, amit az ún. radikális ellenzék - Krassó György és
köre: Mikes Tamás, Talata József, Nagy Jenő és Zsille Zoltán, részben az Inconnu
csoport - képviselt? Az a véleményem: igen. Ezt azért hozom szóba, mert létezik
egy olyan beállítás (Csizmadia Ervin is erre épít monográfiájában), mely szerint
mi, az ún. Beszélő-kör lettünk volna a "mérsékelt ellenzék", s a
"radikálisokkal" szembeni különbség épp az 1956-os forradalom megítélésében
mutatkozott volna meg. Ezt akár egy kézlegyintéssel is elintézhetnénk, mert
ügyetlen zsurnaliszta fogás az egész: az ellenzék történetét a párttörténetírás
mintájára, "frakciók" harcaként iparkodik bemutatni, s ennek érdekében erőszakot
tesz a történteken. Egyrészt erősen túldimenzionálja az ún. radikális csoport
jelentőségét, úgy állítja be, mintha politikailag reális alternatíva lett volna
az "ötvenhatosság", másrészt elhallgatja, mert nem illik bele a képbe, hogy a
Beszélő a legelső számától kezdve folyamatosan napirenden tartotta a forradalom
ügyét, harmadszor - megengedhetetlen módon - térben és időben,
mindannyiunkra, illetve a tárgyidőszakra is kiterjeszti annak "jelentőségét",
hogy a Beszélő tíz szerkesztője közül ketten nyolc-tíz évvel a lap indulása
előtt marxista nézeteket vallottak. Mondom: akár nyugodtan legyinthetnénk is
ennyi csúsztatásra, hisz nagyon kilóg a lóláb - de lássuk inkább, valójában
miről is volt szó.
Krassó és köre, hiába ragasztották önmagukra ezt a
címkét, voltaképpen nem radikálisok, hanem akcionisták voltak: a hatóságokat és
az értelmiségi közvéleményt egyaránt provokáló politikai akciókban, gesztusokban
és jelképekben nyilvánították ki az antikommunista, a Kádár-rendszert elutasító
meggyőződésüket. '56 megítélésében pedig az jellemezte őket, hogy kiadványaikban
élesen bírálták a Nagy Imre-kör forradalom alatt tanúsított magatartását
(összemosva a kör különböző szereplőinek eltérő szerepét), továbbá élt bennük
egyfajta felkelő- és melósromantika is, összekapcsolódva a bázisdemokrácia
adorálásával, a többpártrendszerű parlamentarizmus elutasításával.
Nem
kívánom tagadni a különbségeket a kétféle mentalitás között, de ezek egészen
biztosan nem a "mérséklet" (a gyávaság finomkodó megnevezése) és a
"radikalizmus" dimenziójában helyezhetők el. Ami az '56-tal kapcsolatos
akciókat, megemlékezéseket, tüntetéseket és aláírásokat illeti: ezek szimbolikus
jelentőségével a lefojtott politikai közegben mi is tisztában voltunk - nem
tudok róla, hogy bármelyikből is kivontuk volna magunkat. S arról sem tudok,
hogy ne a legnagyobb tisztelet és megbecsülés hangján szóltunk volna a
felkelőkről - ám a szerepüket nem mitizálni, hanem megérteni igyekeztünk. Mint
ahogy a Nagy Imre körébe tartozók magatartását is előbb megismerni, majd
megérteni akartuk, s csak mindezek után megítélni. A Beszélőből oldalakon át
idézhetnék példákat ennek igazolásául, akár a saját írásaimból is.
Ám, hogy
ne bújjak a többes szám személytelensége mögé, hadd mondjam meg, amit erről
annak idején gondoltam, s amit ma is érvényesnek hiszek: Krassó személyes
bátorságát nagyra tartottam, de az általa képviselt ötvenhatosság és forradalmi
romantika a szememben ugyanolyan - persze: ellenkező előjelű - idealisztikus, a
történteket meghamisító, s így a tanulságokban is félrevezető megközelítés volt,
mint a hivatalos álláspont. Azt gondoltam, hogy a kádárizmus bűvköréből úgy
egészen biztosan nem tudunk kitörni, ha a velünk rokonszenvező, a nyílt
ellenzékiséget ugyan bármilyen okból nem vállaló, de mégiscsak véleményformáló
értelmiséget az örök forradalom emlék- és vágyképével provokáljuk. Ezért, s nem
másért írtam a forradalom 30. évfordulóján (Beszélő 19): "az volna jó, ha
elfelejtenénk '56-ot mint politikai programot", hiszen "ma sem tudnánk mást
mondani, mint egykor; ám ma nem mondhatjuk ugyanazt, mint egykor. Mit kell hát
mondanunk? Vagy semmit - vagy mégis valami mást." Épp azért javasoltam, hogy
"legyünk az emberi jogok őskeresztényei", hogy ezen a kerülő úton minél többet
megőrizhessünk a forradalom eszméiből.
A munkástanácsok
1983 tavaszán, a
Beszélő 7-ben jelent meg az interjúm Rácz Sándorral, a Nagy-Budapesti Központi
Munkástanács legendás,
a történeti napokban-hetekben mindössze huszonhárom
éves elnökével. Rácz nem akármire vállalkozott ezzel az interjúval:
sajtótörténeti esemény volt ez, hiszen ez volt az első eset, hogy a forradalom
egyik Magyarországon élő vezetője nyilvánosan megszólalt, és hitet tett a
forradalom mellett. Persze, valamit azért mi is kockáztattunk, nem is keveset. A
megtörhetetlen Ráczot annyira gyűlölték egykori rabtartói, s személy szerint
Kádár János is (minden oka megvolt rá, hiszen ő hívta be Ráczot a Parlamentbe
"tárgyalni", valójában azért, hogy ott a pribékjei kényelmesen
letartóztathassák), hogy félő volt: a szervek komolyan ránk szállnak az interjú
megjelenése miatt. Ez végül nem következett be - jellemző módon "csak" a
beszélgetőpartneremet zaklatta a politikai rendőrség, jó egy évig.
A jegyzeteim alapján készült interjúban igyekeztem megrajzolni Rácz Sándor
portréját, s egyúttal bemutatni a Központi Munkástanács politikai törekvéseit és
fölszámolásának történetét is. Hogy ez mennyire sikerült, annak megítélése nem
az én feladatom - azt viszont bizton állíthatom, hogy nemcsak nekem volt fontos,
hogy ez az interjú megjelent. Hiszen a Szolidaritás megalakulása óta az
ellenzékben mindenki valamiféle független szakszervezeti mozgalomban
gondolkodott (pártalakításra egészen a legutolsó időkig még gondolni sem
lehetett), s ennek Magyarországon az '56-os munkástanácsok voltak a kézenfekvő
előképei. A független munkavállalói érdekképviselet ügye olyan téma volt,
amelyet a rendszerváltásig következetesen képviselt a szamizdat Beszélő, majd a
politikussá lett szerkesztőtársaim közül Kis János, Solt Ottilia, Havas Gábor és
Kőszeg Ferenc pár évig még azután is. Addig, amíg a munkavállalók független
szakszervezetei, nem kis kormányzati nyomásra és manipulálásra, végképp
ellehetetlenültek - ez azonban már egy másik, szomorkás történet.
Az '56-felejtés
Az meg már
egyenesen botrány, hogy amikor már reális politikai program lehetett volna az
'56-os forradalom legtöbb követeléséből, a történelem szemétdombjára került.
Mert hiába ünneplik agyon, ha egyszer a szellemiségéről, különösen az
önigazgatás eszméjéről, hallani sem akarnak. A forradalom veteránjainak
tisztességes erkölcsi és anyagi kárpótlás helyett kétes célú politikai
szerepeket kínáltak, bunkónak használva őket. Sajnos, ebbe a szerepbe még
olyanok is belecsúsztak, mint Rácz Sándor, nem is beszélve a kisebb kaliberű
figurákról, mint Dénes János, aki bohócként vonult le a politika porondjáról,
holott '56-ban játszott szerepe ennél jóval többre predesztinálta. Nem
kerülgetem a forró kását: én ebben a machinációban elsősorban Antall József keze
munkáját látom, mint ahogy abban is, hogy a III/III-asok ügyét is a politikai
ellenfelei sakkban tartására használta föl ahelyett, hogy az ügynöklista
nyilvánosságra hozásával kinyomta volna ezt az elmérgesedett pattanást. Persze,
ehhez kellett az egész politikai elit tevőleges vagy hallgatólagos egyetértése
is: a rendszerváltás óta elég változatos volt a politikai felállás ahhoz, hogy
mindkét - egyébként összefüggő - ügyben érdemi változások történjenek, ha ezt
bárki is komolyan akarta volna.
Azon nincs mit csodálkozni, hogy a
jobboldali politikusok meg a talpnyalóik a történelemhamisítástól sem riadnak
vissza, ha '56 ügye szóba kerül, hisz egyéb ügyeikben sem túl gátlásosak.
Nemcsak a reformkommunisták forradalomban játszott szerepét igyekeznek
negligálni, de mindent elkövetnek azért is, hogy a demokratikus ellenzéket
sohasemvoltnak, visszamenőleg is nem létezőnek nyilvánítsák. Ki temette el Nagy
Imrééket? Ki más, mint Orbán Viktor, egy szál magában? És persze a nép, aki már
akkor tudta, ki az ő igaz vezére. Azon sincs mit csodálkozni, hogy az MSZP
politikusainak száját mind mostanáig még egy halkan elrebegett "bocs, srácok!"
sem hagyta el sem a forradalom megtorlásáért, sem az ellenzék gumibotozásáért,
sem a többiért. Azon talán már volna mit csodálkozni, hogy mi, az egykori
demokratikus ellenzék tagjai miért nem tudtuk megőrizni a forradalom igaz
emlékét az enyészettől, s miért engedtük át ezt a témát (is) a jobboldalnak.
Egyszer talán majd eljön az ideje, hogy megvonjuk ennek a mérlegét is - ki-ki a
magáét.
Én most mindössze arra szerettem volna emlékeztetni: a szamizdat
Beszélőnek nem volt talán egyetlen száma sem, amelyben ne esett volna szó az
'56-os forradalomról.