Ada Pál - Pető Iván
Hogyan
lettem Ada Pál?
Amikor első írásom megjelenés előtt állt a szamizdat
Beszélőben, állásban voltam, így nem kívántam munkahelyemet az
elkerülhetetlennél nagyobb mértékben kockáztatni, vagyis természetesnek véltem,
hogy álnéven kell publikálnom. Sokféle ötlet merült fel bennem, hiszen ritkán
adódik az ember életében olyan szabadság, hogy még nevet is választhat. Idegen
volt tőlem az is, hogy valóságos, történelemből ismert nevet kölcsönözve
azonosuljak valakivel, de az is, hogy beszélő nevet válasszak. Úgy véltem, ha
már konspirálok, legyek következetes, így elvetettem azt a lehetőséget is, hogy
valamelyik távolabbi családtag nevét használjam.
A megoldást végül is egy
véletlen adta a kezembe. Közeli ismerősömnél járva egy Adapal gyógyszeren akadt
meg a szemem. Miután a bácskai Ada község nevét jól ismertem, elsősorban Rákosi
Mátyás szülőhelyeként, a szó maradék második fele pedig egy keresztnév,
világossá vált: a találkozás nem lehet véletlen, ez az ihlet pillanata. (Aztán
kiderült, hogy a gyógyszer francia gyártmányú fogamzásgátló.)
Újabban Pető
Iván néven publikálok. Ezúttal egy, a postaládámban talált "Szig. Biz."
jelzéssel ellátott fideszes dokumentumot teszek közzé.
"Aki dolgozik - boldogul"
Kommunikációs szempontok
a Fidesz-kormány politikai döntéseihez
Legfeljebb a Fidesz-MPP
öt-hat
vezető politikusa olvashatja, helyben!
Készült egy példányban!
"Ó de
milyen ismerős!
Vakond mondja vakondul,
Ki dolgozik -
boldogul."
(T. Jankovic: Egy udvarnak, sok lakója)
Az alábbiakban azt kívánjuk bizonyítani, hogy ügyes
kommunikációval és az azt alátámasztó politikával jó esélyt teremthetünk a
következő országgyűlési választások megnyerésére. Mondanivalónk nyilvánvalóan
kapcsolatban áll a címként választott szlogennel, de - mint majd látjuk - nem
merül fel annak reciklálása.
Az "Aki dolgozik - boldogul" egyébként nem
elsősorban a mottóként idézett gyerekversikéből lehetne ismerős, hanem Kádár
Jánostól. Ő volt az, aki már a hatvanas évek elejétől nagy energiával igyekezett
olyan közhangulatot kialakítani, amely szerint ebben az országban csak az nem
találja a helyét, az nem jut előbbre, az nem érzi jól magát, aki nem akar
dolgozni, hozzáidomulni a társadalom jóravaló többségéhez. A nyolcvanas évek
elején aztán tételesen is elmondta a címben felhívott mondatot.
Természetesen e feljegyzés olvasói nem emlékeznek - már csak koruk miatt sem
- a kádári szlogenre, és valószínű a hazai lakosság (nyilvános
kommunikációnkban: polgárok) többsége is elfelejtette már.
Mielőtt
részletesebben szólnánk tárgyunkról, korábbi feljegyzéseink és az elmúlt években
tartott tréningjeink "leckéjének" felidézéseként is, rögzítsünk néhány általános
elvet.
A mi politikai ideánkat nem az különbözteti meg az érett Kádár-korszak
normáitól, hogy feltétlenül mást gondolunk a társadalomról, a magyar
közgondolkodásról és ennek nyomán az emberek (polgárok) "kezeléséről", mint ők.
Igen, nem hirdetjük, de azért még tudjuk, hogy a kádári közmegegyezés valóban
társadalompszichológiai realitásokra épült. Igen, az emberek többsége szeret
beszélni a politikáról, különösen ha ezen a fent lévők szidalmazását is értjük,
de nincs igénye a politikai kategóriákban való gondolkodásra, a személyes
álláspont kialakítására. Igen, a többség ugyan mindig elégedetlen az
életviszonyaival, de szívesen lemond a tényleges politizálásról, ha elhiszi,
hogy a hatalom gondoskodni kíván róla. Igen, a gondoskodásnak vannak valóságos
és vannak virtuális eszközei is. Igen, az utóbbira Kádár jól érzett rá. Igen,
erős igény volt és van paternalista, atyáskodó mentalitású vezetőre, és itt az
nem lehet akadály, hogy a miniszterelnök úr még e ciklus végén sem tölti be a
40-et. (Kádár is csak 44 éves volt 1956-ban!)
Nem szeretjük a komcsi
rendszert - ez talán politikánk egyetlen valóban átélt és nem csak használt
érzelmi eleme, és az egyetlen, amely a személyeken kívül kontinuitást teremt az
eredeti Fidesszel. Ugyanúgy azonban, ahogy ennek nincs köze ahhoz, hogy
szolgálatunkba állítjuk az előző rendszer harmad-, negyedvonalához tartozó
figurákat, az sem emocionális kérdés, hogy alkalmazzuk a komcsik által
felhalmozott tapasztalatokat is. Kádár sikeres politikus volt, ösztönösen
ráérzett olyan technikákra, amelyeket nekünk tudatosan kell
alkalmaznunk.
Természetesen nem lenne öröm, ha az imént leírtak a közbeszéd
témájává válnának - szerencsére erre nincs esély. Mindez azonban nem változtat a
felismerés helyességén, tudományos megalapozottságán.
Itt nem érdemes
bizonygatni, hogy a tömegről kialakított véleményünk ellenére döntőnek érezzük a
Kádár-korszak és a mai világ közötti rendszerbéli különbségeket, így elég
néhány, a mostani szempontunkból lényeges elemet kiemelni.
Szerencsétlen komcsik azt hitték, hogy a totális állami tulajdon az egyetlen
biztos garanciája a gazdaság feletti politikai kontrollnak. Mi már
tapasztalatból is tudjuk, hogy a politikai hatalomnak nem áll érdekében a
gazdaság részletkérdéseibe beleszólni, legfeljebb meghatározó
társadalompolitikai ügyekben. (Mondjuk, a gáz árának mesterséges alacsonyan
tartásával, és más területeken is, persze nagyon óvatosan, a gondoskodás
szimbolikus politizálással történő felmutatásának szándékával, mint például egy
multi esetleges üzembezárási tervének úgymond meghiúsításával, esetleg az
úgynevezett zsebszerződések ügyében indított hadjárattal. De soha ne
feledjük az ilyen akcióknál a veszélyeket! Azért valakinek eszébe juthat, hogy
megkérdezze: mit tetszettek elérni?)
Kell persze az állami tulajdon is, de
ennek szerepe csak korlátozott lehet. Fontosabb, hogy embereinkkel, cégeinkkel
erőteljesen jelen legyünk a magángazdaságban, egyébként meg államként,
kormányként az egyik legnagyobb megrendelő amúgy is mi vagyunk. A
magántulajdonosnak azonban ettől függetlenül is mindig éreznie kell, hogy ki
fújja a passzátszelet! E papír olvasóinak aztán igazán nem kell bizonygatni,
hogy még a multik is tudják, ki az úr ebben az országban.
De koncentráljunk a
politikára! A mostani kormányzati ciklusban egyik legfontosabb célunk, hogy a
rendszerváltoztatás vadhajtásait lenyesegessük: az úgynevezett konszenzusos
demokrácia szokásait kiiktassuk, a kormány hatalmát korlátozó intézményeket
meggyengítsük. Közvetlen befolyásunkat jóval erőteljesebbé szükséges tenni az
elektronikus és a nyomtatott médiumoknál, de az inkább úgynevezett szoclib
orientációjú sajtóban, tévéknél élnünk kell azzal a lehetőséggel is, amelyet a
magángazdaságról fentebb írtunk - nevezetesen, ha nagyon elszaladna velük a ló,
megvannak az eszközeink, hogy érzékeltessük a határokat (például a kereskedelmi
tévéknél az ORTT közbeiktatásával, itt is, és másutt is az egyéb hatósági
eszközök bevetésével).
A hatékonyság persze még javítható, például egy
kétpárti berendezkedés nagy előnyöket hozna, egy a közönség érdemi részét elérő,
nekünk muzsikáló közszolgálatinak nevezett tévé sem ártana. Ugyanakkor:
természetesen abból kell kiindulnunk, hogy Magyarországon négyévente szabad
választásokat kell tartani. (Hogy ez miért vállalt korlát, azt evidensnek
tekintjük, erről már más alkalmakkal bővebben értekeztünk.)
A lényeg: nekünk
demokratikusnak nevezett körülmények közepette kell biztosítanunk hatalmunkat.
Ez nehezebb feladat, mint ami például Kádáré volt, de mi képesek vagyunk a
megoldást megtalálni, célunkat megvalósítani.
Kádár fénykorában - persze
reális alternatíva nélkül - feltehetően maga mögött tudta a magyar társadalom
jóval több, mint felét, nem kizárható, hogy kétharmadánál is nagyobb részét. A
mi célunk szerényebb. A legkevesebb, amit el kell érnünk, az a parlamenti helyek
több mint fele, illetve ha nem kétpárti az Országgyűlés, akkor a MIÉP-pel együtt
esetleg a mandátumok kétharmada.
A modern politika nem osztályokban, még csak
nem is társadalmi rétegekben, hanem célcsoportokban gondolkodik. Különösen így
van ez azokban az országokban, ahol nem alakult ki a párthoz kötődés sok
évtizedes, generációkon is átívelő hagyománya. Ugyanakkor nem szégyen, ha abból
indulunk ki, hogy a politika eladása semmiben nem különbözik a kereskedelmi
marketingtől. (Mindezt nem először mondjuk el e körben.) Mit jelent mindez a
gyakorlatban?
Mi nem úgy működünk, mint a tökkelütött szabad demokraták,
hogy ugyanis van egy termékünk, nevezzük ezt a politikához közelebb álló nyelven
eszmének, és ezt próbáljuk a fogyasztónak, politikai nyelven a választónak,
eladni. Mi marketingtechnikával dolgozunk: piacot kutatunk, majd azt gyártjuk,
amit venni szeretnének. Ez a módszer már '98-ban is jó eredményt hozott, de a
következő választásokra tovább kell lépnünk. A mi módszerünk kettős tudásra
épül. Egyrészt, és ez a legfontosabb, megnézzük, melyik az a termék, amelyik a
választások megnyeréséhez szükséges tömegű célközönség számára vonzó. Másrészt
persze azzal is kalkulálunk, hogy milyen kapacitásaink vannak, mit vagyunk
képesek előállítani. Kielégíteni kívánjuk a megcélzott fogyasztó igényeit, de
nem szolgaian, mert arra nem is lennénk képesek, hanem úgy, hogy őt is formáljuk
a lehetőségeinkhez.
Mit jelent ez a gyakorlatban? A piackutatás alapján
végzett kalkulációt azzal kell kezdenünk, hogy a felnőtt magyar lakosság
körülbelül 40 százalékával mint célközönséggel eleve nem kell törődnünk, mert
soha nem megy el választani. (Amennyiben mondjuk fogkrém lenne a termékünk,
nyilván nem igazodnánk azokhoz, akik soha nem mosnak fogat!) Ha eltalálunk
közülük valakiket, jó, de nem hozzájuk igazodunk. Azzal is számolnunk kell, hogy
a választók, tehát a 60 százalék valamivel több, mint harmada, különböző okok
miatt, bármit is teszünk, nem szavaz ránk. (Amennyiben az említett fogkrém
példánál maradunk, tudnunk kell, hogy a fogyasztók meghatározott részének
rögzült szokása, preferált márkája van, rájuk vásárlóként nem számíthatunk.) A
célközönség tehát a jelzett 60 százalék kevesebb mint kétharmada.
Ne
feledjük, a magyar választási rendszer tudatosan aránytalan. '98-ban kevesebb
szavazattal, mint az MSZP, több mandátumhoz jutottunk. Ahhoz, hogy biztos
többségünk legyen a parlamentben, jóval kevesebb szavazat is elég, mint az
említett közel kétharmad. (Maradva a fogkrém analógiánál: ha mi csípjük el
azokat a fogyasztókat, akik naponta több mint kétszer mosnak fogat, kevesebb
vásárlónak többet tudunk eladni, mint a konkurencia.)
Nem részletezve most a
piackutatás technikáját, csak a következtetést írjuk le. Szinte bizonyosnak
tekinthetjük, hogy kreatív módon is formálnunk kell a célközönségünket. Bizony,
ugyanúgy, mint Kádárnak a maga bázisát, nekünk is meg kell teremtenünk az
ideális fideszes választót. A mi virtuális közönségünk a rendes, dolgos,
szorgalmas keresztény/keresztyén magyar ember, illetve ezek többsége. Ez az a
karakter, amely biztosan felöleli a szükséges számú választót, amelyet mint
politikai fogyasztót ki tudunk szolgálni, illetve a magunk igényei szerint
tudunk formálni. A rendes, szorgalmas magyar ember persze sokféle lehet (ezért
is elegendő számunkra a népességen belüli arányuk). Idetartozik az, aki a
hagyományos értelemben dolgos, de idetartozhat az ügyeskedő is. Aki idetartozik,
az az anyagiakat sem veti meg, de jócskán akad közöttük olyan, aki a kis
előrelépést is értékeli, és persze olyan is, aki már más nagyságrendben
"utazik". A lényeg, hogy igyekvő, felfelé törekvő emberekről van szó, akik az
elmúlt tíz év végeredményeként nem érzik magukat vesztesnek. Jellemző vonásuk,
hogy idegen tőlük mondjuk az okoskodó értelmiségi vagy az anyagiakat hanyagoló
bohém éppen úgy, mint az elmúlt évtizedet lecsúszásként megélők jelentős
tömege.
Idáig jutva talán már érti az olvasó, hogy mit keres a címben a
Kádár-idézet. E keretek között kimondhatjuk: Kádár ráérzett arra, hogy a
társadalom többsége szeret igazodni, szeret a nyugati országokban sokszor
csendes többségnek nevezett úgynevezett rendes emberekhez tartozni. Ők azok,
akik, hiszik vagy elfogadják, hogy aki dolgozik - boldogul, másként: aki nem
boldogul, az önhibájából szerencsétlenkedik. Hogy ma szívesen alkalmazzuk
identitásuk megteremtésére a keresztény/keresztyén státust, s 15 éve a ma
mellénk felsorakoztatandók túlnyomó többségét az ilyesmi inkább taszította,
számunkra érdektelen. (Áderen kívül e feljegyzés olvasói ebben a tekintetben nem
különböznek a célközönségtől - és ez így van rendjén!) Számunkra az a fontos,
hogy a választási győzelemhez elegendő ilyen választó legyen ebben az
országban.
Ha ugyanarra a mentalitásra játszunk is, mint amit Kádár is
felismert, természetesen nem lehet hozzá hasonló nyelvet beszélni. Mert más a
mögöttes "filozófia", és más a szlogen!
Ha például majd a választásokhoz
közeledve közpénzen reklámozzuk kormányunkat, mondanivalónk, a "mögöttes
filozófia" végső tartalma - mit szépítsük - hasonlatos lehet a Rákosi-féle
kommunista párt egykori jelmondatához: "Tiéd az ország, magadnak építed!", de
egy tv-spot vagy egy újsághirdetés szlogenje ennél sokkal finomabb kell, hogy
legyen! Mondjuk ilyesmi: "Jó kezekben az ország, mert jövőjét azok alakítják,
akik valóra váltják álmaikat."
Végezetül soroljunk fel néhány lehetőséget,
amely a kormányzat társadalompolitikájában az "Aki dolgozik - boldogul"
mentalitásra épít.
Az első és legfontosabb, amit mindig tartsunk számon:
nélkülözhetetlen az a kohézió, ami a rendes emberekhez tartozás élményével
biztosítható. Ez csak úgy teremthető meg, ha világossá válik: vagyunk mi, és
vannak ők. Igen, kell ellenségkép! Természetesen a politikában ezt nyíltan,
tételesen is megfogalmazhatjuk, a társadalompolitikában azonban soha. Vagyis a
rendes emberekhez tartozás érzését nem szabad más társadalmi csoportok
diszkriminálásával elérni. Nem határolódhatunk el például a cigányoktól, de
általában a lecsúszottaktól sem. Ugyanakkor célcsoportunk biztos megszólítva
érzi magát, ha azt mondjuk: mi azokat támogatjuk, akik felelősségteljesen
vállalnak gyereket, akik anyagilag és szellemi értelemben is igyekszenek
megfelelő családi környezetet teremteni, akik már bizonyítottak, letettek
valamit a család, a nemzet asztalára.
Más. Ha folyamatosan leértékeljük
kormányzati időszakunkban az alanyi jogon járó családi pótlékot, viszont
adókedvezményt adunk a gyerekek után, célcsoportunk veszi a lapot. Felismeri,
hogy mi a rendes embereknek segítünk, legfeljebb a léhák helyzete romlik, hiszen
aki nem vagy keveset adózik, az nem élhet a kedvezménnyel sem. Ne féljünk az
ilyesmitől! Igen, lesznek, akik rosszul járnak, lesznek, akik ezt szóvá is
teszik. De ők nem a mi lehetséges szavazóink. Vagy eleve nem szavazók, vagy, ha
őket próbáljuk megnyerni, hozzájuk igazítjuk politikánkat, leendő parlamenti
többségünket veszélyeztetjük!
Megint más. Indítani lehetne például egy
lakáshoz jutást támogató, nagy kampánnyal beharangozott programot. A
konstrukciót úgy kell kialakítani, hogy csak azok férjenek hozzá, akik már
biztos anyagiakkal rendelkeznek, akik érzik, hogy azért boldogulnak, mert
dolgoztak.
Ugyanígy, ha a költségvetésből fejlesztésre, beruházásra
fordítható összegeket valamilyen veretes névvel programba vonjuk össze, mondjuk,
nemzetépítő, esetleg Széchenyi-terv néven hirdetjük, és a hozzáféréshez megint
szigorú normákat, jelentős saját forrás felmutatását írjuk elő, szintén
erősíthetjük az önmagukat szorgalmasnak vélő polgárok kohézióját.
Ha majd a
választások felé közeledünk, persze merészebben blöffölhetünk is. Bedobható
például egy olyan ötlet, hogy adókedvezményt kap, aki jövedelméből a szülőket
támogatja. Nem kell félni az ilyesmitől sem. Tudjuk, a fiatalabb felnőttek
jelentős része szülői támogatásra szorul. De ebben az esetben is számíthatunk
arra, hogy azok, akik mégis élni tudnak e lehetőséggel, eleve úgy érzik, hogy
hozzánk tartoznak, mert ők dolgoznak, és ettől boldogulnak - ebben pedig mi
segítjük őket. S ugyanúgy, mint a felsorolt többi lehetőségnél, itt is hat majd
az igazodási hajlam. Akik nem tudják megengedni maguknak, hogy éljenek a
kedvezménnyel, azok egy része majd a családon belüli
jövedelemátcsoportosítással, színlelt támogatással veri át az adóhatóságot, de
közben úgy érzi, ő is azért boldogul, mert dolgozik, ő is hozzánk vonzódik, mert
különbnek érzi magát, mint akinek még ilyesmire sem futja.
Szóval érezze a
polgár: aki dolgozik - boldogul, s aki boldogul, az közénk, rendes, szorgalmas
emberek közé tartozik, mi vagyunk az ő pártja, mert boldogulását nekünk
köszönheti.
Budapest, 1999. június 31. olvashatatlan aláírás