Szalai Pál
Csoóri és a
mocsár
"Csehnek lenni a Monarchiában általában azt
jelentette, |
Hajdani cikkem áttanulmányozása után az utolsó mondat
ragad meg bennem, melyet most nagy nosztalgiával idézek: "Tudomásul veszem, hogy
van a magyar másként gondolkodáson belül egy olyan »vonal«, mely a határon túli
magyar nemzetiségek kérdését teszi a megoldandó problémák közül az első
helyre."
Lényegében ez a felfogás állt az 1987 szeptemberében Lakitelken
megalakult MDF szemléletének középpontjában: az alapítók nagy súlyt helyeztek a
kisebbségi magyarság helyzetére, egyben a helyi önkormányzatok kibontakoztatása,
a társadalom demokratizálása útján kívánták megszüntetni a diktatúra
dekadenciajelenségeit. Úgy vélték: ehhez nem elégséges az emberi jogok
helyreállítása, a gazdasági liberalizmus gátlástalan importja pedig kifejezetten
káros lenne. Jellegzetesen harmadikutas, baloldali program volt ez, mely
elsősorban Németh László, sőt: nem kis mértékben Bibó tanításaira támaszkodott.
Számomra ez a kezdeményezés rokonszenves volt. Azon emberjogi-ellenzéki társaim
gyanúját, akik az egész szerveződésben az antiszemitizmus feltámadását vélték
látni - elutasítottam. Pozsgay és éppen Csoóri személyében garanciát láttam
arra, hogy a mozgalom egy nemzeti színezetű demokratikus szocializmus medrében
fog maradni.
Ó, régi napok, régi illúziók!
Az MDF már régen felbomlott.
Egyik, magát kezdetben "lakitelkinek" és "plebejusnak" valló szárnyából
létrejött az új nyilaspárt, a MIÉP. Az "úri" szárny jórészt a Fidesz
jobbszárnyában (rejtett jobbszárnyában) megnyilvánuló új imrédyzmushoz
csatlakozott. Túlzás ez a megnevezés? Nem hiszem, hogy túlzás, ha a Lovasok,
Bayerek, Tőkéczkik elvetemült, aljas "publicisztikájára", a Magyar Nemzet teljes
elzüllésére gondolunk. Az "úri" szárny mérsékeltebb, európaibb része hiába
próbálkozott valamilyen zárt politikai csoport létrehozásával.
Ebben a
jórészt új-nyilas, új-imrédysta "felállásban" már nem sok helye van Csoórinak,
fasisztáink nem kívánnak már "mögé bújni". Tehetséges, sőt sokszor zseniális
költő? Igen, de a magyar ellenforradalomnak nincs többé tehetségekre szüksége.
Szellemi terrorlegényekre van szüksége (egyelőre csak szellemiekre, de vajon
2002 után is így marad ez?). Csoóri minden "antiliberális-antikozmopolita"
elfogultsága ellenére sem alkalmas erre a szerepre. Túl jók hozzá a kvalitásai,
és sok ellenforradalmár még mindig látja rajta a plebejus-demokrata
"tojáshéjat". Az ellenforradalom fojtogató légkörében Csoóri "magányos"
lett.
Sajnálom ezért a költőt és közírót? Igen, de nem volt ártatlan benne.
Fájdalom: ő írta le a Magyar Nemzetben a szégyenletes sorokat: számára 1945
Világossal és Segesvárral analóg. Kiben kellene mármost Kossuth Lajos
analogonját látnunk? Hitlerben vagy Szálasiban? Azért Erdélyi József nem esett
el "Budapest hősi védelmében" (ahogy ma mondani illik), némi bujkálás és börtön
után beállt Rákosiék támogatójának.
Nos: nem. Én is nagyon elítélem azt, hogy
a "malenkij robot" során már 1945-ben szovjet koncentrációs táborokba hurcolták
ártatlan, a fasizmusban nem kompromittált emberek tízezreit is. A számlát ezért
mindenekelőtt a jobboldal által vértanúvá avatott Bárdossynak kell benyújtani,
de ettől még a tényt elítélem. De 1944-45-ben mégis összeomlott a magyar
fasizmus és feudalizmus. A magyar zsidóság kisebb része és a nem zsidó magyar
értelmiség nagyobb része megmenekült a teljes legyilkolástól. Csoóri Sándor
osztálya, a magyar parasztság földet kapott. Igen, sajnos csak három évre, de ez
is elég volt ahhoz, hogy 1948-ban elindítsa a magyar kommunista párt belső
hasadását. Nagyon is el kell ítélnünk a kommunista mozgalmat és a magyar
kommunista pártot, amiért az 1944-45-ben megkezdődött demokratikus folyamatot
elfojtotta, 1947-48-ban - külföldi nyomásra vagy nem - átvette a hatalmat, új
diktatúrát és új osztályuralmat vezetett be. (Most már mindenkinek magának kell
eldöntenie és megítélnie: mennyire mutatkozott ellenállónak a diktatúra szellemi
nyomásával szemben.) De az ítélkezésre csak akkor van jogunk, ha elismerjük
1945-öt annak, ami volt: legalábbis fél-felszabadulásnak. És távolról sem valami
"jó ügy" vereségének, mert ez a magyar reakció és fasizmus igazolása. Csoóri -
sajnos - ma már ezt teszi.
Megvolt a csírája ennek a torz fejlődésnek Csoóri
monori beszédében? Általában nem: írásaiban láttam vitatható dolgokat, de ez nem
változtat azon, hogy akkor még a magyar humanizmus frontvonalában küzdött. És
mégis. Ott van utalása a "bűnös nép" állítólagos kategóriájára, amit a
valóságban Rákosiék sohasem használtak (a "bűnös magyar úri osztályét" annál
gyakrabban, de ha ezt a "keresztény" középosztályra értették [volna] és nem az
arisztokráciára, akkor - finoman szólva - némi joggal). Sok mindennel meg lehet
- jogosan - vádolni Rákosiékat, de eggyel nem: hogy valamiféle "nemzeti
mazochizmus" álláspontjára helyezkedtek volna a szomszéd országoknak - az ottani
kommunista pártok tevékenységében is tovább élő - magyarellenességével szemben.
A magyar kommunista mozgalom 1919-ben az antant által inspirált "elő-Trianon"
elleni tiltakozásból született meg. Rákosinak a bíróság előtt az utolsó szó
jogán elmondott beszédeiből, valamint emlékirataiból kiviláglik: "a kommunizmus
ügye" mellett fő szenvedélye a Trianon következményei elleni harc volt. Hogy
ebből olyan ocsmányság született, mint az 1949-es, Gottwaldhoz intézett
denunciáns levél? Hát - a sztálinizmus már csak ilyen. Paradoxonnak tűnhet, de
Nagy Imre volt az, aki Rákosiékat ezen a ponton is megtámadta: ő nem kívánta a
"trianoni ízű" kérdéseket a párt politikájának középpontjába
állítani.
Fájdalom, az a szemlélet, amely utólag valami "nagy magyarellenes
világ-összeesküvést" kíván konstruálni, mely világ-összeesküvésben bűnösek
volnának a XV. századig visszamenően (!) az "atlanti hatalmak" (?! Makovecz
mester dixit!), a környező népek és a kommunista világmozgalom, a hazai
kozmopoliták és internacionalisták, és úgy tűnik, majdnem mindenki, csak éppen
Hitler nem nagyon - nos, ez vezet el a mai Magyar Nemzet, a Magyar Fórum és a
Magyar Demokrata piszkos mocsarába. Ennek a mocsárnak Csoóri már nem kell. De a
jó ismeretség se ment fel alóla, hogy kimondjam: nem egészen ártatlan. Eddig
hallgattam.