Lányi András
Széljegyzet
egykori vitákhoz
"S mert minden megy szét és gyűlölni
fáradt |
Vagyis 1981-ben a jövő még afféle "hiteles
helynek" számított. Erről ennyit. Szívesebben írnék Petri verseiről, ami
belőlünk egyáltalán említésre méltó, ott megvan. És ha már Petri, minek írni,
miért ne inkább olvasni, nem?
Ehelyett. (Victor Hugo: "Ítéljünk, ha egyszer
történelem vagyunk." Hol olvastam?) Beszélgessünk. Ne az akkori dolgokról,
kedves Lehrstück Mária, azt már megbeszéltétek. Talán a mai szamizdat
irodalomról inkább. Manapság minden irodalom szamizdat: ki-ki az ismerőseinek
ír, s nem az számít, hogy mit, hanem hogy hová. Rég nem olvassuk egymást, a
barátainkat unjuk, az ellenfeleinkkel nem bocsátkozunk vitába, tudjuk, merről
fúj a szél. Jól konspirált álneveinket újakra cseréltük: a hatóságok
megtévesztése érdekében mindenki úgy tesz, mintha azonos volna önmagával. A csel
bevált. Most már jöhetnek, szaglászhatnak: ránk se lehet ismerni többé.
Álneveink néha összegyűlnek egy kocsmában röhögni rajtunk.
A helyzet, mármint
az értelmiségi ellenzék helyzete, nem sokat változott egyébként. Üzengetünk a
hatalomnak, amely előbb egypárt, később sokpárt, végül kétpárt képében sikeresen
szilárdította meg ellenőrzését a politikai nyilvánosság felett. "Mi" - inkább,
mint valaha - beérjük azzal, hogy a Párt(ok)hoz képest határozzuk meg
önmagunkat. Hihetetlen, milyen készségesen besoroltunk, mióta legalább két (néha
több) konkurens Elfogadhatatlan között választhatunk. Ez nagyon bejött nekik, ez
a pluralizmus! Az elvszerű gyűlölködés szabadságáért cserébe önként és dalolva
adtuk fel a szellemi kezdeményezés jogát: hogy a politikai párbeszéd témáit,
módját és stílusát az elfogulatlan vizsgálódásra, illetékes véleményalkotásra
szakosodott értelmiség határozza meg. Miért pont ő? Mert ez a dolga. S hogy
volt-e ilyen lehetőség egyáltalán? Volt, kérlek. Ezt a lehetőséget neveztük
eredetileg demokráciának. Azok a bizonyos "nyilvánosan okoskodó magánszemélyek",
ha emlékszel. Ne mondd, hogy ebben egy percig se hittél! Ami pedig a
realitásokat illeti, a politikai változások az előző évtizedfordulón épp egy
erre alkalmas helyzetet teremtettek meg, átmenetileg. De erről ne többet, a
magam részéről, A kritikai értelmiség a saját farkába harap (ÉS, 1999),
Párttörténeti közlemények (Magyar Hírlap, 2001) és Kellemetlen levelek (Heti
Válasz, 2001) címszó alatt, azt hiszem, kimerítettem ezt a témát.
De ha már
politizálunk: most tűnt csak fel, kedves Mária, a későbbi fejlemények milyen
keservesen igazolták - bóknak ne vedd -, amire akadékoskodó írásodban próbáltad
annak idején figyelmeztetni az általad oly hőn csodált ellenzéki élcsapatot.
Mert mi történt volna, hogyha 1982-ben vagy a későbbi években bármikor a
demokratikus ellenzék egy labdaházban (ahol még nem velük labdáznak)
összegyűlik, hogy megvitassa és kinyilvánítsa végre, mit akar? Ti. nem azt, hogy
mit nem akar. Az utóbbi körül széles egyetértés volt ugyanis, ami elfödte a
pozitív program hiányát, s később a vesztüket okozta. De azt sem, hogy mit akar
az MSZMP-től, mert az az ancien régime eltűntével elveszítette jelentőségét.
Nos, ha a célok tisztázására, amit szorgalmaztál, sor kerül, valószínűleg az
történt volna, hogy még időben és visszavonhatatlanul kiderül: a demokratikus
ellenzéknek van (volt, lehetett volna) markáns, sokszínű és továbbgondolható
politikai irányvonala, túl a demokratikus alapjogok követelésén és kihívó
gyakorlásán. Az Óperenciás-tengeren túli világkapitalizmus vívmányainak sürgős
hazai meghonosításán is túl. Az '56-os munkástanácsok, a '68-as újbaloldal, a
két háború közti magyar szociáldemokrácia hagyományának örököseiként tartalmas
baloldali programot tudtak volna megfogalmazni. Azóta is ezen vitatkoznának
egymással elkeseredetten, libertáriusok és kommunitáriusok, zöldek és szocdemek,
de az speciel nem lehetne kérdés, hogy mi a "baloldaliság" tartalma Európa
keleti felén. És hogy az MSZP lehet-e autentikus képviselője ennek a valaminek,
akkor ez fel sem merülne. Az MSZP-nek nem jutott volna hely a politikai térben.
Kapitalizálódó élcsapata ma egy etatista néppártot erősítene, vagy a gazdasági
szférába visszavonulva élne abból, amit magának elprivatizált a nagy
osztogatások idején.
Az SZDSZ jobbra tolódása tehát, a szándéktól
függetlenül, az MSZP-nek szorított helyet a balközépen. S hogy folytassam
uchróniámat: ha nem így történik, akkor ma a neoliberális szabad a vásár párt
szerepét ifjonti hévvel a Fidesz töltené be, és nem tolódik kényszeresen jobbra
ő is a politikai tabellán, lányos szerepzavarában. Következésképp az MDF is
megmaradhatott volna annak, aminek Antall József szánta, és jut ideje, hogy
rátaláljon a korszerű konzervativizmus útjára, amelyen a nagy nyugati
kereszténydemokrata pártok is haladtak, amíg egyáltalán meg lehetett
különböztetni egymástól a "bal" és "jobboldali" tömegpártokat. Képzeljék csak
el! Mennyivel színesebb, színvonalasabb és tisztességesebb politikai
környezetben élnénk, ha mindenki azt mondhatná, amit gondol, és azt gondolhatná,
amiben hisz is.
Szerintünk, ugye, Mária, nagy kár, hogy nem így történt.
Pedig hát történhetett volna, sőt, a papírforma, állítom, ez volt. A
demokratikus ellenzék végzetes szereptévesztése, vezetőinek téves
helyzetértékelése alaposan rányomta bélyegét az elmúlt - s az elkövetkezendő -
évtized hazai történetére. A történelem szemétdombját azonban nem lehet
visszaforgatni.
És ezzel végződik Lehrstück Mária második levele az
eszdéeszbeliekhez.