Dékei Kriszta
Húsz év festői
kor-képe
(koncepció)
A Beszélő 2001.
október 19-én ünnepelte 20. születésnapját a Zrínyi Nyomda elhagyott
üzemcsarnokában. Ebből az alkalomból a szervezők húsz művészt, illetve
művészcsoportot kértek fel arra, hogy a nap folyamán, in situ készítsenek
egy-egy évszámhoz kapcsolódó művet. A művészek a kiválasztott évet reprezentáló
mű témájának kiválasztásához egy évenkénti lebontású eseménytörténeti vázlatot
vehettek igénybe. A mű elkészítésére fordítható csekély idő meghatározta az
alkalmazható technikát (gyorsan száradó anyagok használata), illetve az alkotók
a rövid idő alatt kész terméket előállító snellezők és graffitisok
munkamódszeréhez hasonlatos megoldásokat alkalmaztak. Mindez, vagyis a technikai
és technológiai lehetőségek szűkössége, valószínűleg hozzájárult ahhoz is, hogy
néhány felkért művész később mégsem vállalta el a feladatot - illetve lehetővé
tette azt, hogy a helyszínen mások is bekapcsolódhassanak a tablóképek
készítésének folyamatába. Épp ezért míg néhány év egyáltalán nincs
"megjelenítve", addig más évszámokhoz több mű is kapcsolható. Mivel ilyen
szempontból még egy gyakorlott kiállításrendezőt is érhetnek meglepetések (ti.
nem azt az anyagot kapja, amiről előzőleg hosszasan egyeztetett a művésszel), a
recenzens mindennek tudatában maga is kénytelen az előzetesen kifundálthoz
képest más megközelítési módokat alkalmazni a művek
elemzésében.
(harcos kor)
Valószínűleg épp e
helyütt szükségtelen kitérnem a szamizdatként induló lap bemutatására, és arra,
hogy létrejöttében milyen és mekkora szerepet vállaltak az akkori kortárs
képzőművészet politikai és művészeti elvárásaival szembeforduló neoavantgárd
vagy konceptuális beállítottságú alkotók. A tűrt és tiltott határmezsgyéjére
szorított művészek művei szükségképpen tartalmaztak a közönség számára
egyértelműen politikailag dekódolható üzeneteket. Lehetséges, hogy amikor St.
Auby Tamás megalkotta híres ólombotját, az Új mértékegységet (1965), számára ez
egy művészeti probléma megoldásaként jelentkezett, de életművének eddigi
alakulása világosan jelzi harcos és ironikus anarchista beállítottságát. "Aki
ellenünk van, az velünk van!", hirdeti a TNPU (Telekommunikáció Nemzetközi
Paralel Uniója) által jegyzett szöveg. 1981-ben ünnepelte A Forradalmi és
Munkás-Paraszt Kormány megalakulásának 25. évfordulóját, amikorra a kádári
konszolidáció a Rákosinak tulajdonított politikai irányelvet ("aki nincs velünk,
az ellenünk van!"), átalakította az "aki nincs ellenünk, az velünk van!"
mantraként ismételgetett mondására. Úgy tűnik, St. Auby már mindent kihozott e
jelmondat kiüresedett szemantikájából - bár erős a gyanúm, hogy egy-egy lelkes
TNPU-követője most diverzánsként csücsül a kormány és a vezető párt arculatáért
felelős píár-menedzseri irodában.
A Beszélő zaklatásoktól sem mentes, harcos
időszakát
- Rajk László kilakoltatását, a szamizdatbutik költözését, illetve
az ellenzéki politikai nézetek miatti elzárásokat, így Haraszti Miklós
bebörtönzését - idézi fel Kozma György a tőle megszokott, néhány vonallal
megrajzolt, esetlennek tűnő portréival, melyeket rácsosan keretbe foglal néhány,
a bezártságra utaló ragasztószalag. Szécsi Magda rajzán - akit elsősorban számos
gyönyörű roma mesekönyv írójaként és illusztrátoraként, illetve mesebelien
színes, ámde szomorú festmények alkotójaként ismerünk - most élesen szembesíti a
nézőt a liberális gádzsók faji diszkrimináció és rasszizmus elleni küzdelmének
egyik, szinte átléphetetlen korlátjával. "Szülj te is 1 cigány gyereket!" -
kanyarog a szóbuborékban a felirat, miközben egyszerre utal a zsidó holokausztra
és az ezredforduló szociálisan kiszolgáltatott rétegére, az éhező roma (és nem
roma) gyerekekre. Nyilvánvaló, hogy az ezredfordulón sem szűnt meg a
demokratikus jogokért folytatott harc (ha tetszik küzdelem) szükségessége
(sőt!), ámde bonyolultabb kérdés, hogy politikai tartalmaknak milyen
létjogosultságuk és szerepük volt, van és lehet műalkotások esetében.
(rejtőzködő kor)
Politikai elvek
és elképzelések direkt megjelenítése (például propagandacélból) egy művészi
alkotáson még nem feltétlenül befolyásolja pró vagy kontra az adott mű
esztétikai és kvalitásbeli megítélését. Forradalmi változásokkor (például a
húszas évek elején az oroszországi avantgárd művészek tevékenységének
következtében, vagy az 1968-as párizsi megmozdulásokat kísérő vizuális akciók
során) számos jelentős műalkotás keletkezhet. Amikor azonban a művész helyes
politikai nézeteinek megjelenítése kötelező gyakorlattá válik (mint ahogy ezt
egy időben több generáció is a saját bőrén tapasztalhatta), a "helytelen"
gondolatok inkább búvópatakként rejtőznek el az egyes művekben, hogy aztán egyes
értő kiválasztottak előtt felfedjék magukat. Aki élt a Kádár-rendszerben, az oly
tökélyre fejlesztette a desifrírozást (azaz a sorok közötti olvasást), hogy
olyan művekben is könnyen felismeri a politikai tartalmakat, amelyekről tudván
tudja, hogy most, 2001-ben készültek.
Mohácsi András szoborinstallációja a
kalitkába zárt emberszerű lénnyel, valamint a kibillent és megtört, ezáltal
afunkcionális, rozsdásodó "tartóoszlopokkal" éppen a néző által előlegezett
politikai kontextus mián (1981) töltődik fel a Kádár-korszakra vonatkozó, a
rothadás, a felbomlás és az ingatagság képzetét felkeltő szimbolikával. Ugyanígy
azok a kicsiny vérző és vörös kanapék, amelyek Halas István szürke négyzetekből
felépülő festményén láthatók, éppen az évszám (1986 - az ötvenhatos forradalom
harmincadik évfordulója) miatt válnak egyre fájdalmasabbá és
jelentőségteljesebbé.
Pedig mindkét művet kapcsolhatnánk a művészek immanens
fejlődéséhez, értelmezhetnénk magából az életműből is. A fiatal szobrásznemzedék
egyik szerzőpárosa, Péli Barna és Galbovy Attila sajátos, kommunikatív
művészetet művel. Munkamódszerük az asszociáció által provokált véletlen, míg
ennek tárgyiasult formáit (a műveket) szándékoltan hátra és nyitva hagyják az
értelmezők előtt. Művük első látásra egy furcsa, hosszában kettéválasztott, zöld
pingpongasztalnak tűnik, amely előtt a földön egy nyitott könyv hever.
Enigmatikus mű, amelynek nincs kitüntetett olvasata: minél zavarba ejtőbb, annál
inkább kikényszeríti az (akár a politikai) olvasatot. Az általuk választott
évben (1992) jött létre például a Magyar Út Alapítvány, majd alakult meg a MIÉP,
Tatabányán skinheadek zarándokoltak az újonnan felavatott Turul-szoborhoz. Ezen
az asszociációs soron elindulva a mű egy nagyon finom, politikai utalásokkal
átszőtt hálónak tűnik: a zöld-fehér mint a Fradi (és az őt most újrafelfedező
nácik) színe; a térfelek újrarajzolását a szélsőjobb előretörése kényszerítette
ki; a kép előtt heverő könyv pedig az új Biblia lehet ("Én vagyok az Út, az
Igazság és az Élet"). Vagy nem.
(pragmatikus kor)
Manapság -
éppen a politikai előzmények miatt - nem divatos politikai művészetet művelni.
Pedig a művészek mint egyének ugyanúgy részei az adott társadalmi struktúráknak,
nem elefántcsonttornyokban és sajtharangok alól bámulják a felkelő nap pírját.
Nem is feladatuk az ideológiai alapú politizálás, annál inkább a kritikus
kérdések felvetése. Várnagy Tibor és Erhardt Miklós már szerepelt együtt a
Műcsarnok Szerviz című kiállításán a Hogyanállösszeakép? - manapság című
projekttel. A globalizáció, a klímaváltozás kérdésköreit feldolgozó plakátok,
újságcikkek, szövegek és az ezekről a kiállítás keretében folytatott
beszélgetések célja a civil demokratikus gondolkodás gyakorlatának elősegítése
volt. Várnagy Tibor faliújságján a nagy botrányokkal kísért Hermann
Nietsch-kiállítás és a jugoszláviai NATO-bombázás (1999) kapcsán született
újságcikkek montírozódnak egymás mellé Az új évezred küszöbén címmel. Az
írásokat nézegetve új megvilágításba kerül a művészet és a politika viszonya, a
befogadónak meg marad az ezekről a kérdésekről való gondolkodás lehetősége.
Erhardt Miklóst elsősorban a társadalmi problémák művészi megjelenítése érdekli.
A korábbi, hajléktalanok által készített fotósorozata után itt is mások által
készített tárgyakat állított ki Left-over (Maradvány) címmel: a felszámolt
Zrínyi Nyomda egyik utolsó évéből (1993) származó, a ledolgozott órákat
nyilvántartó kartonokat, rajtuk az akkori lakatosok, fűtők és egyéb - azóta
nagyrészt nyilvánvalóan talajt vesztett - munkásemberek göcsörtös
aláírásaival.
(naiv kor)
Várnagy Tibor a
nyolcvanas években tagja volt a Hejettes szomlyazók művészcsoportnak, amely
egyik első közös munkájaként egy szamizdatperiodikát (Világnézettségi Magazin)
jelentetett meg. Legtöbb közös művük reprodukció vagy rekonstrukció (például a
Széchenyi döblingi éveit rekonstruáló installáció), amelyeket ötletszerűen,
közösen hoztak létre.
A műveket éppen ezért nem a precíz kidolgozás, hanem a
humor és az idézőjelbe tett naivitás mozgatta. A csoport tagja volt többek
között Elek István is, aki itt felnagyított skiccre emlékeztető rajzában Az
utolsó előtti szovjet katona kivonulását ábrázolja, amint egy apró tank mellett
hatalmas csomagokkal bukdácsol ismeretlen jövője felé (1991). A tér
érzékeltetésének teljes hiánya, a gyermekrajzokra jellemző kissé suta
egyszerűség dominál egy másik volt csoporttag, Fekete Balázs képén. A képmezőn
átlósan (fejjel lefelé is) vonuló autósor tetején hatalmas kofferok: bizony ez
az az április 4-e (1989), amikor körülbelül 150 ezer ember zarándokolt
Burgenlandba gorenjét és frittőzt vásárolni.
(narratív kor)
Ezeken a műveken a
szociális érzékenység helyett a humoros narrativitás kerül előtérbe, amely a
kilencvenes években reneszánszát élő figurativitás mellett egyfajta beszélő
képfajtát eredményezett. Ha közelebbről szemügyre vesszük azt az első látásra
absztraktnak tűnő kompozíciót, melyen rózsaszín csíkok tekergőznek, rögtön
szembetűnik hogy nem felnagyított lábasállatkák, hanem giliszták az istenadták
(A becsapott biogiliszta-tenyésztők tüntetése, 1994). A Képzőművészeti Egyetem
Károlyi Zsigmond vezette festőosztályának hölgy tagjai (Töttös Katalin, Nagy
Ágnes, Kanócz Petra, Miklós Hajnal) által készített másik művön is egy, a
festészeti tradícióban jelentős képfajtát alakítanak át. Az utolsó vacsorán
három cigányzenész muzsikál a frontálisan üldögélő, kissé csapzott vendégeknek.
Míg az alakok kidolgozásában felfedezhető egyfajta kvázi-realizmusra törekvés,
az asztalon már csak egy termetes hal áttetsző sziluettje látható, az előtérben
pedig egy hatalmas ákombákomos számla, rajta a végösszeg: egymillió forint (A
dán vendégek vacsorája, 1997).
A komplex narratív sűrítés legkitűnőbb példája
Uglár Csaba műve. Egy az egyes autósok által előszeretettel használt, fenyő
alakú légfrissítőt (Wunderbaum) láthatunk felnagyítva - csak éppen vérvörösre
festve, a sematizált ágakról pedig fekete folyadék csöpög. A téma borzalmasságát
- 1999-ben a nyílt utcán, piros lámpánál várakozó autójában agyonlövik Fenyő
Jánost - a ráismerés szinte katartikus öröme szinte feledteti, bár
elgondolkoztató, hogy a mindennapjainkat átszövő terrort már oly mértékben
természetesnek találjuk, hogy harsány jókedvünk közben sem ébredünk rá arra:
valójában egy gyilkosság emblematikus ábrázolásán derülünk.
(techno-kor)
A technokultúra vizualizált ábrázolásában
(villódzó fények, éles színkontrasztok, körkörös mozgásélmény) élenjáró Braun
András kicsiny változtatással teszi alkalmassá korábbi művét egy mára már
történelmi ténnyé vált, abszurd belpolitikai esemény érzékeltetésére. A 2000
feliratú képéhez négy nullát illesztve felidéződik Székely Zoltán húszmilliós
dokumentum-ügye (2000). A képkultúrában bekövetkezett vizuális változások: a
videó, a számítógép, a nyomtató által létrehozható új típusú képfelbontások sok
fiatal művész számára kínálkoznak evidens témaként. Erre reflektál Szigeti
András, amikor a tévéképernyőn felnagyított raszterpontokból kirajzolódó
Képújság feliratot ütközteti egy, a tévé tetejére helyezett térbeli kiterjedésű,
négyzetlapokkal borított, kirakott bűvöskockával (Bűvöskocka-világbajnokság,
1982). Ugyanebben az időben Lengyel András mail-art műveket állított ki az
Újpesti Mini Galériában. Ez már onnan is tudható, hogy az általa készített,
nagyra nőtt postai bélyeget imitáló művén szerepel a kiállítás eredeti plakátja
is, továbbá az évszámra utaló bűvöskocka. Miközben felidézi a harmadik
nyilvánosságban oly kedvelt küldeményművészet műfaját (és benne saját szerepét),
rögtön aktualizálja is azt: a postai pecsét dátuma 2001, a feltételezett
küldemény pedig lépfene-baktérium.
Antraxos borítékot lobogtat az amerikai
életforma szimbóluma, Miki Egér is, arcán gázálarc, testét áttetsző védőköpeny
fedi. Az aprócska műanyag lény már szerepelt Nyári István Giant still life című
életkép-csendéletén, de akkor még bárgyún vigyorgott Batman és más posztmodern
játék babák társaságában. Harcostársait megsemmisítette a szeptember 11-én
történt robbanás, ő pedig mint örök túlélő itt áll magányosan a feketén gomolygó
füst közepén.
Íme így néz hát ki a Feszty-körkép millecentenáriumi
reinkarnációja - legalábbis ahogy azt a Beszélő szülinapjának meghívott
közreműködői látják-láttatják.