Bence György:
Békekötés és
szakítás a történelemmel
Nincs még egy olyan művészeti ág, amelyik annyira
megkerülhetetlen volna, mint az építészet. Verseket nem muszáj olvasni. Zenét
nem muszáj hallgatni. De mindannyian épített térben élünk, lakunk. S mégis -
vagy talán éppen ezért - az építészet az a művészeti ág, amelyikről a
legkevesebb értelmes szó esik, amikor művészetről szoktunk beszélni.
Az
N&n galéria kiállításai, a már megvalósultak és a tervbe vettek, ezt a
szótlan magától-értetődőséget akarják áttörni. Ezért kapnak itt teret nem csak a
szoros értelemben vett építőművészet alkotásai. Ezért kapnak itt szót olyanok
is, mint én magam, akiknek hivatásszerűen nincs közük az építészethez.
Mégsem
bírom leküzdeni azt az érzést, hogy nem nekem kellene most beszélnem, hogy
elhunyt barátunk, Petri György helyett állok itt. Bizony neki kellene ezt a
kiállítást megnyitnia, visszatekintve Nagy Bálintnak és társainak harmincéves
munkásságára, amelyet hozzám hasonlóan ő is a hetvenes évek második felétől
kísért figyelemmel. Csak sokkal szorosabban, nemegyszer együtt élve Bálintékkal,
s a maga zseniális módján, teljesen ráhangolódva tevékenységükre.
Harminc év.
Már maga az N&n is tízéves. Elkerülhetetlen tehát a számvetés. Áttekintve az
anyagot, mit tud megállapítani a laikus jó barát?
Mindenekelőtt azt, hogy
jóllehet különböző formákban, de mindig ugyanazzal az ellentéttel találkozunk
Nagy Bálint építészetében. Ami az építész karakterét is tükrözi, s egyben -
alkatától bizonyára nem függetlenül - egyfajta művészi filozófiát fejez ki. Az
egyik oldalon - s építészeti szempontból nyilván ez a döntő -, a nagy térforma
oldalán, kérlelhetetlen, engedményekre képtelen szuverenitás. A másik oldalon
viszont, az általa tervezőként felkínált térformán belül, nyitottság,
rugalmasság, sőt egyenesen ösztönzés a felhasználó irányában a szabad
választásra. Mintha azt mondaná neki: töltsd ki a magad módján ezt a
teret!
Ilyen ember Nagy Bálint. Kemény, megvesztegethetetlen, s egyben szelíd
és türelmes. Ilyen a művészi filozófiája is. Pontosabban: mindig ilyenek voltak
a filozófiái. Mert ezek - tapasztalatom szerint - tartalmilag jelentősen
megváltoztak az idők rendjén.
Ami eredetileg egyfajta társadalmi radikalizmus
volt Nagy Bálintnál - s itt most nem politikai, hanem csak művészeti
tevékenységéről beszélek -, az ma már, sőt elég régen, talán az amerikai évek
óta, tisztán esztétikai radikalizmussá vált. A hetvenes évek Nagy Bálintja
számára a nagy térforma közösségi életforma-keret volt, még akkor is, ha családi
házat épített. Később ez tisztán művészi formává vált, amiben a funkciónak -
legyen az bármilyen, közösségi vagy egyéni, kulturális vagy kultikus, netán
éppenséggel üzleti - meg kell találnia a helyét.
A nagy ellentét azonban
mindvégig meghatározó marad. Az építésznek Bálint szerint - a nagy térformák
szintjén - nem szabad engedményeket tennie a funkciónak. Aminek persze meg kell
fizetni az árát, ahogy ő meg is fizette. Mennyi gyönyörű terv, amiből nem lett
semmi. S amit a kiállításon szerencsére nem lehet látni: mennyi megvalósult ház,
amit az eredeti megrendelő vagy a későbbi tulajdonos brutálisan
elcsúfított.
De mintha lassanként javulnának az arányok. Egyre több valósul
meg a tervek közül. S mintha az ellentét feszültsége is alábbhagyna egy kicsit.
Mintha egyfajta megbékélés jeleit fedezhetnénk fel. No nem abban az értelemben,
hogy az ostobasággal és az ízléstelenséggel kötne békét. Ez a veszély nem
fenyegeti Bálintot deresedő fejjel sem.
De mindig érdeklődött az olyan
feladatok iránt, amelyek valamilyen adott, történelmi-műemléki környezetbe
illeszkednek bele - rendezési tervek, bővítések, funkcionális átalakítások -,
ahol az adott térformák nemcsak rá, az építészre nézve jelentenek korlátozást,
hanem az építtető, a megrendelő esztétikailag naiv, olykor primitív igényeinek,
erőszakos utilitarizmusának is határt szabnak. Nagy Bálint, ha egyszer békét köt
- ennél alább nem adja - a történelemmel, a történelmileg kialakult, épített
térrel fog csak békét kötni.
Bár lenne egyszer igazán alkalma erre! Bár
akadna olyan nagyvonalú önkormányzat, amelyik neki - vagy a legendás keszthelyi
kastélykör mintájára egy egész tehetséges csapatnak - odaadna egy hosszabb
szakaszt a Bálinték által remekül fölmért pesti homlokzatsorokból, hogy az
értékes elemekhez hűen egészítsék ki, alakítsák át.
De ez csak az egyik
fejlődési lehetőség, amit a retrospektív kiállítás újabb darabjai sejtetnek. A
másik lehetőség az, hogy egészen szakít a történelemmel. Ezt a lehetőséget
tükrözik az új társasháztervek.
Hogy melyik kerekedik felül, arról majd
megint egy évtized elteltével lehet beszélni. Remélem, akkor is itt
leszünk.
Elhangzott a Nagy Bálint és az N&n 1971-1991-2001 című kiállítás megnyitóján, 2001. október 10-én