December 12-én az Országgyûlés
szocialista kezdeményezésre Országimázs (Központ)
címmel politikai vitanapot tartott. Az elhangzott felszólalásokból
ítélve a szocialisták kezdeményezését
nem az a vágy motiválta, hogy az Országimázs Központ
tevékenységét vegyék górcsõ alá.
Már a cím sajátos írásmódjával,
a Központ zárójelbe tételével is azt akarták
érzékeltetni, hogy nem a hivatalról és tevékenységérõl
akarnak vitatkozni. Persze nem is az országimázsról. Lényegében
alkalmat akartak teremteni maguknak arra, hogy propagandisztikus látszatteremtésként
leplezzék le a kormány arculatépítõ igyekezetét,
és vázolják föl víziójukat arról
a mainál sokkal vonzóbb valóságról, amelyet
egy szocialista kormány alakítana ki.
A szocialista alaphangot Katona Béla adta meg: "Nem a központ
felesleges kiadásairól, az ellopott milliárdokról
akarunk beszélni; mi a központ felállítását
eleve elhibázott lépésnek tartottuk. [...] Imázst
ugyanis nem lehet csinálni; az országról kialakított
képet sem itthon, sem külföldön nem a bugyuta reklámok
fogják befolyásolni, a pénzért festett hamis képek
rövid ideig tudják elfedni a valóságot. Az országról
kialakított kép akkor fog érdemben javulni, ha megelégedett,
önmagukban és jövõjükben is bízó,
önmagukat biztonságban érzõ emberek alkotják
a nemzetet." Lendvai Ildikó kultúrpolitikai témájú
beszéde is erre a gondolatmenetre rímelt: "Olyan ország
kell, ahol nem csak a kulturális kirakat látványos, hanem
mögötte gazdag választék van, amelybõl mindenkinek
módja van válogatni. Ahol minden - megengedem - jó szándékú
erõfeszítés és elköltött pénz ellenére
nem romlanak látványosan a kulturális fogyasztás
mutatói."
Vagyis a szocialisták arra a premodern álláspontra helyezkedtek,
hogy jó bornak nem kell cégér, és ebbõl kiindulva
ostorozták a kormány borkészítési gyakorlatát,
majd fejtették ki ékesszólóan a pozitív üzenetet:
nevezetesen azt, hogy szerintük milyen a jó bor.
A szabad demokraták a szocialistákkal ellentétben igenis
az Országimázs Központról akartak beszélni.
"Az Országimázs Központról vitatkozunk, arról
a szervezetrõl, amelynek tevékenysége önmagában
is példája annak, hogyan folyik az elmúlt három
és fél évben Magyarországon a demokrácia
csúszóleértékelése" - szögezte
le mindjárt beszéde elején Kuncze Gábor. A szabad
demokrata kritika veleje az, hogy az Országimázs Központ
nem azt csinálja, amire létrehozták, nem a külföld
elõtt próbálja vonzó módon bemutatni az országot
- amely törekvéssel az SZDSZ egyetértene -, hanem befelé
folytat kormányzati sikerpropagandát. Ráadásul hazug
propagandát, tehát - fogalmazott Kuncze Gábor - "az
adófizetõ polgárok pénzén magukat az adófizetõ
polgárokat vezeti [
] félre". Eközben ellenõrizetlenül
és szabálytalanul költi az adófizetõk pénzét,
nem tartja be a közbeszerzési törvényt, hatalmas összegû
megbízásokat ad olyan baráti cégeknek, mint az Ezüsthajó
Kft. és a Happy End Kft. Bauer Tamás, az SZDSZ másik vezérszónoka
ezen túlmenõen azt a képet bírálta, amely
az Országimázs Központ tevékenységét
megalapozó ideológiai tartalom tanúsága szerint
a kormányzat fejében a választópolgárokról
él. A képviselõ szerint olyan propagandát, mint
az Országimázs Központ, csak az folytathat, aki a célközönségrõl,
tehát a magyar néprõl, azt gondolja, hogy tudatlan, feledékeny,
önzõ, megvesztegethetõ, elvesztette erkölcsi érzékét,
aki azt gondolja, hogy "a magyar ember tekintélytisztelõ,
a magyar embernek egy olyan nagy vezetõ kell, mint amilyennek önök
a jelenlegi miniszterelnököt ebben a kultuszban, amit körülötte
csapnak, igyekeznek feltüntetni".
Stumpf István kancelláriaminiszter egészen más véleményen
volt, mint akár a szocialista, akár a liberális ellenzék
szónokai. (A MIÉP, fölöslegesnek ítélve
a vitanapot, nem vett részt rajta.) Érvelése szerint az
országimázs-építés egyszerûen létfontosságú:
"A sikeres országokhoz való felzárkózás
egyik legnagyobb titka, hogy merni, tudni kell olyan országképet
felrajzolni, amely önmagában is mozgósító erejû."
Már ebbõl kiviláglik, hogy amit az SZDSZ befelé
irányuló kormányzati sikerpropagandaként kritizált,
a kormány számára "az országkép-építés
alapköve". "A kormánynak - fejtegette a kancelláriaminiszter
- tehát mindenekelõtt a polgárokkal kell párbeszédet
folytatnia az ország- és a nemzetképrõl, hogy ezzel
a közösen kialakított képpel fordulhassunk a külföld
felé."
A "párbeszéd" persze - ahogy ez Stumpf István
expozéjából is kiderült - meglehetõsen egyoldalú
volt. Néhány konferenciától eltekintve, a koronaköltöztetésbõl,
millenniumi zászlók átadásából, augusztus
20-ai tûzijátékokból, '56-os megemlékezésekbõl,
a Millenniumi Országjáró osztogatásából
állt. Valamint közvélemény-kutatásokból,
amelyek tanúsága szerint a polgárok mindezért kifejezetten
hálásak voltak a kormánynak. A közvélemény-kutatásokból
az országimázs-építõ szakemberek más
fontos dolgokat is megtudtak. Így például azt, "hogy
a magyar lakosság körében konszenzus alakult ki arra vonatkozóan,
hogy a magyar különösen tehetséges nemzet". Ez az
egyik oka a miniszter állítása szerint annak, hogy a befelé
irányuló, hazafiasan buzdító kampányt a millennium,
a fennmaradás "nemzetteljesítménye" köré
szervezték. És ha már nemzetteljesítményrõl
beszéltek, természetesen nem feledkezhettek el az elmúlt
három és fél év eredményeirõl sem.
A miniszter szerint kifejezetten súlyos hibát követtek volna
el, ha ezt teszik. De ezúttal sem hibáztak, és méltó
felhajtást csaptak a kormány nagylelkû gesztusainak, a családtámogatásnak,
a lakástámogatásoknak, a diákhitelnek és
a Széchenyi-tervnek.
Az Országimázs Központ azért külföldön
is csinált ezt-azt. A kancelláriaminiszter ebbõl az Amnesty
Internationalnek a magyarországi rendõrbrutalitást bíráló
hirdetése elleni szlovéniai ellenkampányt, a hannoveri
expón való részvételt, a Hungary - The Meeting Point
címû hirdetési kampányt, a Magyarországon
megrendezett sportversenyeket és a miniszterelnök amerikai kitüntetése
alkalmából a washingtoni Folger Shakespeare Könyvtárnak
adott ajándékokat emelte ki. Véleménye szerint "az
Országimázs Központ tevékenységének
is köszönhetõ, hogy a külföld Magyarország-képe
az elmúlt két évben pozitívan változott".
Nagy kár, hogy a kérdésrõl a parlamentben nem folyik
igazi vita. A kormánytábor és a vitában részt
vevõ két ellenzéki párt elbeszélt egymás
mellett: nem az országimázs mibenlétérõl,
alakításának technikáiról feszültek
egymásnak érvek, még csak nem is szükségességérõl
vagy szükségtelenségérõl, hanem kampányjelszavak
hangzottak el egymás mellett, lényegében egymástól
függetlenül. Az MSZP saját országvízióját
adta elõ. Az SZDSZ a vitanap tárgyához jobban ragaszkodva
arról beszélt, hogyan csal, lop, sikkaszt a kormány az
országimázs-építés ürügyén
is. A kormánytábor pedig parttalanná tágítva
az országimázs-építés fogalmát nemcsak
az Országimázs Központ tevékenységét
magasztalta, hanem az ellenzék csepülése mellett önmagát
is nyakló nélkül tömjénezte. De a kormánypárti
felszólalásokból - na meg a kormány konkrét
tevékenységébõl - mégiscsak kivehetõ
egy operatív koncepció az országimázs-építés
céljáról és mikéntjérõl, amelyhez
érdemes (lett volna) viszonyulni. Ezt egyedül Bauer Tamás
tette meg, õ is inkább csak implicit módon.
Az országimázs fontossága nem a Fidesz felfedezése.
Az állami marketing már a politikatudomány érdeklõdését
is felkeltette. Peter Van Ham a Foreign Affairs szeptemberi-októberi
számában The Rise of the Brand State (A márkás állam
felemelkedése) címmel írt cikket, melynek blikkfangos konklúziója
az, hogy az állam rövid idõn belül az Állam®
lesz. A holland politológus szerint a globalizáció és
az európai integráció harmonizáló hatásai
arra késztetik az államokat, hogy márkákként
jelenítsék meg magukat. Az európai államok tudják,
hogy többségük hasonló "termék": hasonló
az infrastruktúrájuk, lakosságuk képzettsége,
hasonló a kormányzati rendszerük. Ahhoz, hogy kiváljanak
a tömegbõl, a branding, a márkázás elengedhetetlen.
Az úttörõ szerepet Tony Blair kormánya vállalta
magára a Cool Britannia kampány elindításával,
amely viszont a maga részérõl a New Labour márkanévre
épül. (Bosszantó vagy nem: nem példátlan arcátlanság
az, hogy a Fidesz, a kormányzó párt az országmarketinget
keveri önmaga marketingelésével, miként az sem, hogy
eközben baráti alkotómûhelyek profitábilis megbízásokhoz
jutnak. A deviáns eljárásmód attól persze
még kritizálható, sõt kritizálandó,
hogy másutt is elõfordul.) A Cool Britannia jelszó tiszteletlen
szójáték a Rule Britannia (Uralkodj, Britannia) címû
hazafias himnusszal, és azt a képet sulykolja Nagy-Britanniáról,
hogy menõ, vállalkozó kedvû, cool ország:
a média-, design-, zene-, film- és divatipar globális központja.
Peter Van Ham fontosnak tartja hangsúlyozni, hogy a Rule Britannia lecserélése
Cool Britanniára nem pusztán retorikai kirakat-átrendezés,
hanem politikai paradigmaváltást is implikál, eltávolodást
a geopolitika modern világától az image-ek és befolyás
posztmodern világa irányába.
És Nagy-Britannia nincs egyedül. Guy Verhofstadt belga miniszterelnök
is marketingszakemberekre bízta az ország reputációjának
helyreállítását az éveken át tartó
botránysorozat (gyermekpornográfia, kormányzati korrupció,
dioxint tartalmazó csirkék) után. Belgium a kellemetlen
asszociációkat új logo bevezetésével, fiatalos
színek alkalmazásával és a korszerûséget
sugárzó ".be" internetes kiterjesztés nemzetközi
szimbólumként való használatával próbálja
feledtetni. Észtország nemcsak a "posztszovjet", hanem
a "balti" címkét is igyekszik levetkõzni, és
"EU-tagjelölt skandináv országként" mutatkozik
be. A lengyel külügyminisztérium azért indított
reklámhadjáratot, hogy ellene hasson a Nyugaton kialakult képnek,
amely szerint Lengyelország elmaradott, ájtatosan katolikus, konzervatív
ország.
Elsõ pillantásra tehát úgy látszik, hogy
az országimázs-építés tekintetében
a Fidesz vezette kormány képviseli a korszerû álláspontot,
a kormány az, amely érti az idõk szavát. De kicsit
alaposabban szemügyre véve ezt az országimázs-építést
és az azt védelmezõ retorikát, kiderül, hogy
a friss, ropogós posztmodern csomagolásban avítt és
agresszív tartalmak vannak. Peter Van Ham azért tekinti pozitív
fejleménynek az országok márkázását,
mert ez fokozatosan átveszi a nacionalizmus funkcióját.
"Amikor a márkás állam saját imázsának
megalkotásához felhasználja történelmét,
földrajzát és etnikai motívumait, szelíd kampányt
folytat, amelybõl hiányzik a nemzeti identitásnak és
különlegességnek az a mélyen gyökerezõ és
gyakran antagonisztikus érzete, amely a nacionalizmus kísérõ
jelensége lehet. A nacionalista sovinizmus marginalizálásával
a márkás állam nagyban hozzájárul Európa
további pacifikálásához." A Fidesz vezette
kormány viszont ezt a politikai paradigmaváltást elutasítja,
és az országmarketinget kifelé a nemzetállami-etnikai,
befelé a pártpolitikai önérvényesítés
mások ellen irányuló eszközének tekinti. A
nemzeti identitás és különlegesség mélyen
gyökerezõ, illetve antagonisztikus érzetének felszínre
hozatala, felajzása és pártpolitikai célzatú
kihasználása a befelé irányuló nemzetpropaganda
kifejezett célja, amely így harmonikusan belesimul a magyar nacionalizmus
paranoid képzeletvilágába.
Stumpf István egyébként mérsékelt hangvételû
expozéja is Ottó, freisingeni püspöknek a magyarokról
megfogalmazott, kétségkívül kevéssé
hízelgõ 1147-es véleményével indít,
amelyrõl arra asszociál, hogy "[n]ekünk, magyaroknak,
néhány ritka kivételtõl eltekintve mindig meg kellett
küzdenünk azért, hogy megváltoztassuk a külföld
rólunk kialakított képét, eloszlassuk a rólunk
alkotott elõítéleteket". Az Amnesty vitatható
rendõrbrutalitás elleni kampánya természetesen Magyarország
elleni "sajnálatos támadás" volt ("az tette
még sajnálatosabbá, hogy akadtak idehaza véleményformálók,
akik üdvözölték a Magyarországot lejárató,
hazánkat rossz és hamis színben feltüntetõ
kampányt"), amelyet az Országimázs Központ, mivel
a helyén volt, hõsiesen visszavert. Sasvári Szilárd
hozzászólásában a millenniumi ünnepségsorozat
méltatása után kijelentette: "Ezt az ünnepet,
ezeket az ünneplõ közösségeket támadja folyamatosan
az ellenzék. Nekünk, kormánypárti képviselõknek
az a feladatunk, hogy megvédjük ezen ünneplõ közösségeket,
megvédjük azt az ünnepet, ami közös számunkra."
De Sasvári képviselõ szerint nemcsak azért szorul
a nemzet a kormány védelmére az ellenzékkel szemben,
mert az ellenzék nem tanúsított kellõ hazafias lelkesedést
a millenniumi ünnepségek kapcsán, hanem azért is,
mert nem méltányolja kellõképpen a kormány
intézkedéseit: "Ezeket a sikereket elvitatják az emberektõl.
Mi ezeket a sikereket szeretnénk megvédeni. Támogatni szeretnénk
továbbra is azt, hogy az emberek érezzék otthon magukat
ebben az országban."
Lezsák Sándor MDF nevében elmondott hozzászólása
kertelés nélkül vázolja fel azt a világképet,
amely az országimázs-építõ erõfeszítéseket
legalább annyira erõteljesen befolyásolja, mint a posztmodern
píár-guruk filozófiája. Lezsák képviselõ
szerint a világpolitikában darwinista küzdelem folyik. "Ebben
a küzdelemben hol ócsárolják, hol feldicsérik
egymást a világpolitika szereplõi, és hogy meggyõzõbbnek
tûnjön minõsítésük, gyakran igénybe
veszik egy-egy ország belpolitikai szereplõit." Vagy még
inkább a belsõ ellenség veszi igénybe a külföldi
segítséget. "A hírek manipulátorai ma áttételesebb,
finomabb eszközökkel dolgoznak, mint Goebbels, Zsdanov vagy éppen
Aczél György idején. Tárgyilagos külföldi
megfigyelõknek tüntetik fel azokat a zsurnaliszta zsoldosokat, akik
csak a nevüket adják egy-egy itthon gyártott propagandaanyaghoz,
mindig találnak olyan közeget állításaikhoz,
ami mint közvélemény tükrözõdik a hírekben,
és egy-egy egyedi jelenségbõl vonnak le hamis következtetéseket.
Szakma lett a tömegek manipulálását szolgáló
hírközlés módszerébõl az elmúlt
évszázadban, emiatt törvényszerûen szakmává
kellett válnia az ellene való védekezésnek is."
Akárhogy is van, "az Országimázs Központ figyelõ
tekintete hiányában még inkább elszabadulna az országunkkal
szembeni ellenséges propaganda".
A Fidesz belpolitikailag kétségkívül sikereket ért
el azzal, hogy korszerû kommunikációs technikákkal
leporolta a lejárt szavatossági idejû ideológiai
tartalmakat. Ez a stratégia országmarketingként garantáltan
nem mûködhet. A döntõ kérdés ugyanis -
a márkás államok esetében ugyanúgy, mint
a márkás termékek esetében - a fogyasztó
bizalma és elégedettsége. Magyarország® esetében
a fogyasztó a Nyugat, és ennek diszpozícióját
egy akármilyen jól kistafírozott Országimázs
Központ sem változtathatja meg. Egy országmarketing-kampányban,
amelynek célközönsége a nyugati közvélemény,
a "nyugati orientációt" nem lehet a "magyar igazsággal"
behelyettesíteni.
Innen nézve kifejezetten használ az ország érdekeinek,
hogy a kormány a névlegesen az országimázs polírozására
elkülönített milliárdokat kampány- és
kávékasszának tekinti, és csak halvány kísérleteket
tesz a magyar jobboldal lidércesebb szempontjainak külföldi
népszerûsítésére. Elég kártékony
az is, hogy e szempontok belpolitikai népszerûsítésére,
a társadalmi tudatmódosításra agresszívan
törekszik.
******************
Az országimázs-építés
téves felfogásának agyrongáló hatása
érhetõ tetten azokban a reakciókban, amelyekkel a kormánypárti
közvélemény Nancy Goodman Brinker amerikai nagykövet
egy megjegyzését fogadta. A nagykövet asszony november 19-én
beszédet tartott a Harvard Egyetemen végzett és Budapesten
élõ öregdiákok Harvard Klubjában, amely az
Akadémián tartotta ülését. Beszédében
sok-sok dicsérõ szóval halmozta el Magyarországot,
de egyetlen, számára meglepõ jelenséget bírálattal
illetett. "Aggodalmat kelt az a nyíltan antiszemita és idegenellenes
érzület, amelyrõl Magyarországon hallok, különösen
a politikai elit bizonyos köreibõl. Mi az Egyesült Államokban
úgy gondoljuk, hogy még a legelítélendõbb
politikai beszédet sem szabad cenzúrázni. De az a tény,
hogy bizonyos gondolatokat nem szabad cenzúrázni, még nem
teszi õket elfogadhatóvá illemtudó társaságban,
és minden politikai párt vezetõjének kötelessége
néven nevezni, és világosan elutasítani a gyûlöletbeszédet.
Ebben nem lehet helye habozásnak, ez túlságosan fontos
Magyarország nemzetközi imázsa számára és
a magyar demokrácia szempontjából." A Népszabadság
tudósítása szerint a nagykövet asszony ehhez még
hozzáfûzte: két hónapos itt-tartózkodása
alatt az egyetlen kellemetlenséget azok az antiszemita és idegengyûlölõ
kijelentések okozták számára, amilyeneket a világon
sehol sem tapasztalt.
Szeretõ Szabolcsnak, a Magyar Nemzet publicistájának, Lezsák
egyik forgatókönyv-változata alapján azonnal világos
volt, hogy honnan fúj a szél. "Miután nincs okunk
arra, hogy Nancy Goodman Brinker részérõl [
] ellenszenvet
feltételezzünk a magyar nép és kormánya iránt,
empirikus megfigyeléseink alapján pedig azt is kizárhatjuk,
hogy a nagykövet személyesen érzékelte volna a tomboló
idegengyûlölet visszataszító megnyilvánulásait,
egyetlen dologra következtethetünk: nem õ lát nyílt
antiszemitizmust, hanem egyesek ezt igyekeznek - a jelek szerint nem teljesen
sikertelenül - láttatni vele. Amikor a posztkommunista baloldal,
»liberális« segédcsapatát, az ellenzéki
párti sajtót és néhány ugrásra kész
megélhetési antifasisztát (copyright Molnár Tamás)
csatasorba állítva, a mérsékelt konzervatív
és a radikális erõk összemosásával a
szélsõjobb »veszélyt« szeretné a választási
kampány vezetõ témájává emelni, csupán
költõi kérdésként fogalmazódhat meg:
ki próbálja félrevezetni az Egyesült Államok
nagykövetét?"
Másnap a Magyar Nemzet interjút közölt Nancy Goodman
Brinkerrel, aki udvariasan és diplomatikusan megismételte a beszédében
elmondottakat. "Szerintem azoknak az embereknek, akik vezetõ beosztásban
vannak [
], fel kell állniuk, és azt kell mondaniuk az érintetteknek,
hogy jogotokban áll bármit gondolni, mondani, de - tudjátok
mit? - ez elfogadhatatlan, s végsõ soron veszélyes mindenkire
nézve, mert leértékeli az ilyen beszédet használó
vezetõt, az országot" - érvelt a nagykövet az
interjúkészítõ szólásszabadságért
aggódó kérdésére válaszolva. Majd
késõbb az interjúban leszögezte: "A megoldás
pedig nemcsak a politikusokra tartozik, hanem a médiára, s a jól
nevelt polgári társadalom egészére."
Az interjúval szemben lévõ oldalon Tõkéczky
László harcos publicisztikája teremt ellensúlyt
a nagykövet egyoldalúságával szemben. Ezt elolvasván
a polgári napilap olvasói fellélegezhetnek: nem tartozik
rájuk semmi, mert nincs mit megoldani. Magyarországon nincs antiszemitizmus.
Vannak az "antiszemitizmus vádüzletében utazó
zsidó és nem zsidó" származásúak,
akikkel kapcsolatban léteznek "feszültségek", de
ezeknek "semmi közük a faji kérdéshez". Esetleg
vannak olyanok, "akik bután felülnek a mindennapos tudatos
és üzletes provokációknak [melyeket azok követnek
el, akik antiszemitizmust akarnak csinálni, vagyis az "identitás
nélküli, identitászavaros vagy csak elitbeképzeltségben
szenvedõ egyének"], és aztán tévesen
»válaszzsidóznak«". Az így megnyugtatott
olvasó ezután arra riad fel, hogy az identitás-szakértõ
szerzõ vadul megrohamoz egy önkezûleg felállított
szalmabábut: "Azt állítani pedig, hogy ma Magyarországon
bárhol a törvény elõtt számítana, egyáltalán
számon tartva lenne valakinek a származása vagy identitása,
nem több hitvány rágalmazásnál." És
mivel "[a]z értelmes magyar választók zöme ma
már ilyesmit nem vesz be", könnyen kitalálhatjuk, hogy
kinek "szól a hamis kórus". Hát természetesen
"a jómódú külföldi célközönségnek".
Természetesen nem állítom, hogy Szeretõ Szabolcsból,
Tõkéczki Lászlóból és a Magyar Nemzet
szerkesztõibõl a kormány országimázs-építõ
kampánya hozta felszínre azt a pavlovi reflexet, hogy a magyarországi
antiszemitizmus emlegetése hallatán tüstént tagadásba
és rosszhiszemû ellenvádak megfogalmazásába
kezdjenek. Sokkal inkább arról van szó, hogy az a gondolkodásmód,
amely a rendszerváltás hajnala óta tovadefiniálással
kívánja kezelni az antiszemitizmus és a cigányellenes
rasszizmus problémáját - szigorítsuk az antiszemitizmus
és a cigányellenesség kritériumait, és rögtön
megfogyatkoznak, sõt eltûnnek az antiszemiták és
a cigánygyûlölõk -, egyfelõl alakította
a kormánynak az országimázs-építésben
is tükrözõdõ belpolitikai propagandáját,
másfelõl - tévesen - korszerû marketingtechnikának
képzeli magát. A Fidesz kooptálta ennek a gondolkodásmódnak
a képviselõit, mert szeretné elhódítani azoknak
szavazatait, akik az antiszemitizmus és a cigányellenes rasszizmus
tartalmát tiszteletre méltó hipotézisnek, érthetõ
"visszazsidózásnak", nemzeti önvédelemnek
tekintik, de az antiszemita, cigánygyûlölõ címkét
sértõnek érzik.
A tovadefiniálás ellen tiltakozók rágalmazása,
közellenséggé nyilvánítása belpolitikailag
lehet hatékony, szolgálhatja a kormányimázs felpolírozásának
céljait. De az országmarketing céljaira alkalmatlan. Hogy
a hazai közbeszéd egyik egyre szélesebbé és
magabiztosabbá váló áramlatának antiszemitizmusát
és rasszizmusát plauzibilisen tagadni lehessen, a nyugati közvélemény
alapvetõ diszpozíciójának kellene megváltoznia.
Erre - szerencsére - az Országimázs Központnak semmiféle
befolyása sincs.
Ezzel a kormány, ha legodaadóbb hívei nem is, nyilván
tisztában van. A kormánypárti közvélemény
eleinte abban látszott reménykedni - vagy legalábbis úgy
tett -, hogy Nancy Goodman Brinker bíráló megjegyzése
pusztán egy "kezdõ", "tapasztalatlan" nagykövet
diplomáciai tapintatlansága volt. A kormány aligha osztotta
ezt a "tévhitet". Az Országimázs Központ
nem kapott megbízást az amerikai nagykövet "hitvány
rágalmainak" semlegesítésére. Amikor Dávid
Ibolya igazságügy-miniszter december elején Washingtonban
járt, õ sem a hazai ötödik hadoszlop aknamunkájáról
kívánta meggyõzni vendéglátóit. Az
MTI jelentése szerint: "A külügyminisztériumban
folytatott tárgyaláson Beers helyettes államtitkár
megkérdezte, hogyan látja Dávid Ibolya a magyarországi
szélsõjobboldal antiszemita megnyilatkozásait. A jogalkotásért
felelõs magyar miniszter, mint az újságíróknak
arról beszámolt, válaszában tájékoztatta
a helyettes államtitkárt arról, milyen szabályok
szólnak ma Magyarországon az etnikai, faji, vallási, nemzeti
megkülönböztetés tilalmáról, illetve milyen
bírósági gyakorlat alakult ki azt követõen,
hogy az Alkotmánybíróság megsemmisítette
a büntetõ törvénykönyvnek az »egyéb,
gyûlölet szítására alkalmas magatartás«
tilalmát tartalmazó kitételt. A »gyûlöletre
uszítás« ettõl még bûncselekmény
maradt, és Dávid Ibolya elmondása szerint szakértõi
szinten azon dolgoznak, hogy a sértõ, megalázó kifejezések
használatának olyan kategóriáját találják
meg, amelynek a büntetõ jogalkotásban való érvényesítésével
a büntetendõ tényállásnak az alkotmánybíróság
által meghagyott (szûkebb) és az eredeti törvényben
szereplõ (tágabb) változata között elhelyezkedõ
jogi norma válik alkalmazhatóvá."
A kormánypárti zsurnálagitátorok izgékonyságából
tehát semmiféle következtetést nem lehetett levonni
sem a kormány diplomáciai magatartására, sem külföldi
országimázs-õrzõ-védõ terveire. Õk
a belsõ országképet, a "nemzeti egységet"
(értsd: a kormánytábor csoportkohézióját)
védték meg az amerikai nagykövet kártevésétõl.
És ezen a ponton ér véget a párhuzam Tony Blair
és Orbán Viktor országimázs-építõ
tevékenysége között. A Cool Britannia belföldi
és külföldi kiadása között nincs ellentmondás.
A "polgári Magyarország" viszont másként
szeretne kinézni külföldön, mint belföldön.
A belföldi "polgári Magyarország" azok számára
is vonzó kíván lenni, akik gyanakvóak, sõt
ellenségesek a Nyugattal szemben. A "polgári kormány"
ezért vállalja fel Lovas Istvánt, akinek a Magyar Nemzetben
december tizenhatodikán megjelent ámokfutásából
érdemes idézni illusztrációként a célegyenest:
"Amerikának a baráti köre Magyarországon tíz
év alatt tökéletesen megváltozott. És errõl
nem a magyarok tehetnek. 1990 elõtt a szabadságra vágyók
és a kommunista egyeduralmat elvetõk Amerikát szerették,
az egypártrendszer szolgái gyûlölték. Mára
a volt Szovjetunió feltétlen hívei lettek a Reagan utáni
Amerika feltétlen hívei, míg a szabadság és
függetlenség igenlõi Washingtont már szinte legnagyobb
ellenségüknek tekintik. Nancy Goodman Brinkernek tudnia kell: erõvel,
akár tankokkal csatát még senki sem nyert emberi szívek
fölött. Valami van ebben a puha anatómiai részben, hogy
a legnagyobb bomba sem fog rajta. Az amerikai nagykövet asszony fõnökeinek
meg kellene tanulniuk, hogy amint bennünket a Szovjetunió sem tudott
szeretetébe pofozni, Washingtonnak sem fog sikerülni. Jobb lenne,
ha diplomata kollégái példáját követve
ezután távol tartaná magát a magyar belpolitikától
- fõként, ha kettõs mércéjével akarna
bennünket agyonütni. Garantáltan elmarad sikerélménye.
Márpedig, amerikaiként, tudnia kell, hogy a makacs sikertelenségért
nem a külvilágot kell okolnia. Olykor, legalább olykor, saját
magát is."
A nyugati fogyasztásra szánt "polgári Magyarország"
ezzel szemben demokratikus mintagyerek, megbízható NATO-szövetséges,
a piacgazdaság lánglelkû zászlóvivõje,
a Nyugat tántoríthatatlan híve, sõt integráns
része. Ebben a kétszínûségben nem az a kockázatos,
hogy észreveszik - akit érdekel, már észrevette.
Ez az ország formális nyugati integrációját
sem igen fogja hátráltatni. Amíg Magyarország totyog,
mint a kacsa, hápog, mint a kacsa, a nyugati döntéshozók
kacsának fogják tekinteni. A kockázat abban van, hogy a
nyugatellenes, antiszemita, rasszista szélsõjobboldalnak a fideszes
istállóba való bekötésére tett kísérlet
lelkileg távolíthatja el az országot a nyugati értékrendtõl,
minek következtében civilizatórikusan, kulturálisan
és morálisan tartósan perifériává
válhatunk.
*****************
December 13-án Mádl Ferenc köztársasági elnök 2002. április 7-ére tûzte ki az országgyûlési választások elsõ, két héttel késõbbre második fordulóját. Három hónap, és kiderül: összeegyeztethetõ-e a kormány országimázsa az ország kormányimázsával.