1.
A Plai cu Boi című
bukaresti folyóirat1
2000. februári
számának üdvöskéje egy bizonyos Brianna Caradja
hercegnő.
A
középső oldalakon elhelyezett, lágy tónusú képek a hiányosan vagy bőrökbe
öltözött hercegnőt különféle testtartásokban ábrázolják, amint éppen alázatos,
félmeztelen parasztokat idomít. A jobbágyingre vetkőztetett (férfi) alattvalók
belegebednek a munkába: fát vágnak, szánt húznak vagy éppen egy rozsdás
gőztraktornak feszülnek, miközben Brianna princessz (szemmel láthatóan az
"igazi" nő), korbáccsal a kezében, buján szétterül bundájában, s megvetően néz a
férfiakra és a kamerába - mindezt egy olyan falusi díszletben, amelyet mintha
Woody Allen Szerelem és halál
jából varázsoltak volna elő.
Akár méltányolni is lehetne. Csakhogy a Plai cu
Boi főszerkesztője, Mircea Dinescu, az ismert író és kritikus, nem Hugh
Hefner. A leírt képsornak szellemesen fanyar mellékjelentése van: gúnyt űz a
román nacionalisták parasztokhoz, földhöz és idegen kizsákmányolókhoz fűződő
rögeszméjéből. Brianna hercegnő az arisztokratikus gőg és tobzódás groteszk és
eltúlzott megtestesítője: a számtalan történelmi megaláztatást elszenvedett
nemzet bundás Vénusza
.
A kéj, a kegyetlenség és egy rozsdásodó traktor
ironikus összekapcsolásától persze jellegzetes helyi
ízt kap az egész. Ilyesmit Európa egyetlen más újságosstandján
sem találnánk. Prágában sem, még kevésbé
Bécsben. De még Varsóban sem. Románia egészen
más.
2000 decemberében a románok a szavazóurnák elé
járultak. A posztkommunista éra e rémálomba illő,
politikai mélyrepülésének végén két
lehetőségük maradt: vagy Ion Iliescu volt kommunista apparátcsikot,
vagy Corneliu Vadim Tudor fanatikus nacionalistát választják
meg elnöknek. Az összes többi jelölt már az előző
körben kiesett. Az 1996 óta kényszerű koalícióban
kormányzó középpártok a hozzá nem értés,
korrupció és viszontvádaskodások miatt hitelüket
vesztették (vezetőjük, az egykori egyetemi rektor Emil Constantinescu
még csak nem is vette a fáradságot, hogy ringbe szálljon
egy második ciklusért). Iliescu végül kétszer
annyi szavazatot söpörhetett be, mint ellenfele - azaz minden harmadik
szavazó Tudor mellé állt. Tudor nyíltan antiszemita
mozgalma az irredenta nosztalgiát a - 23 millió lakosból
mintegy kétmilliónyi - magyar kisebbség elleni támadásokkal
ötvözi. Az őt támogató sajtóorgánumok
rendszeresen közölnek magyarokat, zsidókat és cigányokat
becsmérlő, ocsmány karikatúrákat. Egyes nyugati
demokráciákban biztosan betiltanák őket.
Mind Tudor, mind Iliescu hosszú múlttal rendelkezik a román
politikai élet 1989 előtti időszakából. Előbbi Nicolae Ceausescu legismertebb
irodalmi talpnyalója volt, aki vezére dicsőségét ódákban énekelte meg, majd
1991-ben, a nemzeti kommunizmust egy könnyed fordulattal ultranacionalizmusra
cserélve megalakította - emigránsok pénzén - a Nagy-Románia Pártot. Utóbbi azon
magas rangú pártfunkcionáriusok egyike, akik Ceausescu ellen fordultak, és a
gyanús körülmények között megrendezett forradalmat a saját hasznukra
fordították. Ion Iliescu, aki már a 2000-es választások megnyerése előtt,
1990-1996 között is betöltötte Románia elnöki tisztét, igen népszerű vidéken,
különösen szülőföldjén, Moldvában, ahol képe mindenütt látható. Még a városi
liberálisok is, igaz: orrukat befogva és annak tudatában, hogy Tudor az egyetlen
alternatíva, rá adták szavazatukat. Valamennyi kelet-európai országban találunk
hozzájuk hasonló politikusokat, de csak Romániában voltak ilyen sikeresek2
. Miért?
Bárhonnan nézzük,
Románia az európai rakás legalján van. 1998-ban a román gazdaság, az egy főre
eső bruttó hazai termék alapján, a világranglista nyolcvanhetedik helyén
tanyázott Namíbia mögött, éppen csak megelőzve Paraguayt (Magyarország az
ötvennyolcadik volt). A várható élettartam Romániában alacsonyabb, mint bárhol
Közép- és Délkelet-Európában: a férfiaknál mindössze 66 év - ez kevesebb, mint
1989-ben, és tíz évvel az EU-átlag alatt van. Becslések szerint öt románból
kettő kevesebb mint 30 dollárból él havonta (szemben, mondjuk, Peruval, ahol a
havi minimálbér ma 40 dollár). Hagyományos szempontok alapján Románia ma
leginkább a volt szovjet tagállamokhoz mérhető (kivéve a sokkal fejlettebb
Baltikumot); még Bulgária is jóval előbbre tart nála. A The Economist
2000. évi felmérése szerint Románia, az "életminőség" tekintetében, valahová
Líbia és Libanon közé rangsorolható. Az Európai Unió hallgatólagosan tudomásul
vette: az Európai Parlament Külügyi Bizottsága utolsónak tartja a tagjelöltek
között Romániát, amely gyorsan kicsúszhat a bővítésből.3
Ez nem volt mindig így. Románia egykor nemcsak virágzó
olajiparral, és gazdag, változatos mezőgazdasággal
rendelkezett; az ország kozmopolita ambíciókat is dédelgetett.
A Bukarestbe látogató még ma is talál olyan
maradványokat, amelyek egy jobb múltról árulkodnak. Az 1870-es évek és az első
világháború között a város csaknem kétszeresére nőtt, az akkor és a két háború
közt épített sugárutak némelyike, például a központi fekvésű Calea Victoriei,
méltó másolata volt a modellként szolgáló francia bulvároknak. Bukarest
agyonreklámozott igénye a "Kelet Párizsa" címre nem volt teljesen
megalapozatlan. A román fővárosnak előbb volt olajüzemű közvilágítása, mint
Bécsnek, és az első utcai villanylámpákat, jóval megelőzve ezzel több
nyugat-európai várost, 1882-ben állították fel. A fővárosban és egyes vidéki
nagyvárosokban (Jászváros/Ias¸i, Temesvár) a régi villák hanyatló bája és a
közparkok, noha éppen csak, de túlélték a kommunizmus pusztításait.4
Hasonló terminusokban beszélhetnénk Prágáról
vagy Budapestről is. Csehország és Magyarország
azonban, akárcsak Lengyelország, Szlovénia és a
balti államok, váratlanul gyorsan magukhoz tértek az évszázadnyi
háborúból, idegen elnyomásból és diktatúrából.
Miben különbözik Románia? Első látásra
talán semmiben; ugyanolyan - csak sokkal roszszabb. A mély megosztottság
és ellenségeskedés valamennyi posztkommunista társadalom
velejárója volt; de csak Romániában vezetett komolyabb
erőszakhoz. Először is, ott volt a Ceaus¸escu-ellenes
fölkelés, amelyben százak estek el; majd 1990 márciusában
következtek az interetnikai összecsapások Marosvásárhely
utcáin, amikor a helyi magyar kisebbség ellen szított akcióban
nyolcan meghaltak és vagy háromszázan megsebesültek.
Később, az év júniusában (ugyanaz a) Ion
Iliescu elnök Bukarestbe szállíttatta a Zsil-völgyi
bányászokat, hogy ellássák a tüntető
egyetemisták baját: huszonegy halálos áldozatot
és mintegy 650 sebesültet hagytak maguk után.
Minden posztkommunista országban akadtak a régi nómenklatúrának
olyan káderei, akik befolyásos pozíciókba küzdötték
vissza magukat. Ők azonban Romániában sokkal "zökkenőmentesebbé"
tették az átmenetet, mint egyebütt. Egykori KB-titkárként
Iliescu vezényelte le a Ceausescu házaspár trónfosztását;
alakította meg és vonta saját vezetése alá
a hatalmat átvevő Nemzeti Megmentési Frontot; a "jó"
kommunista képében tért vissza (szemben a "rossz"
Ceaus¸escuval); és szorgalmazta a közelmúlt mielőbbi
elfelejtését. Lengyelországhoz, Magyarországhoz
vagy Oroszországhoz képest Romániában nemigen erőltették
a kommunista múlt nyilvános föltárását
- a Securitate tevékenységét vizsgáló román
"Gauck-bizottság"-nak (a Stasi-archívum vizsgálatára
létrejött német modell szerinti) fölállítását
célzó erőfeszítéseket rendre a legmagasabb
kormányzati szintekről akadályozták és befolyásolták.
Sehol nem volt egyszerű feladat, hogy a rosszul működő,
állami irányítású gazdaságokat valamiféle
normális, emberi termelésre átállítsák.
Romániában ez még sokkal bonyolultabbnak bizonyult. Míg
más, kései kommunista rezsimek külföldi kölcsönökből
vásárolt fogyasztási cikkekkel próbálták
lekenyerezni a lakosságot, addig Ceausescu végnapjaira a (Lengyelországban
és másutt csak 1989 után alkalmazott) sokkterápiának
egy szélsőséges változata már majd egy évtizede
divatban volt. A románok annyira szegények voltak, hogy nem maradt
nadrágszíjuk, amin szoríthattak volna; így aligha
lehetett őket a hosszú távú fejlődés
ígéretével kábítani. Románia - Albániához
és Oroszországhoz hasonlóan - a piac azonnali "bevezetésének"
csapdájába esett: így indultak el a piramisjátékok,
amelyek rövid távon, kockázat nélkül busás
nyereséggel kecsegtettek. Az egyik ilyen játéknak, az 1992
áprilisa és 1994 augusztusa között futó Caritasnak,
legjobb időszakában talán négymillió résztvevője
is volt - azaz majdnem minden ötödik lakos. A "törvényes"
privatizációhoz hasonlóan e piramisjátékok
többnyire azt a célt szolgálták, hogy magántőkét
juttassanak az egykori pártkörökből és a volt
titkosrendőrségből verbuválódott maffiáknak.
A
kommunizmus mindenütt ökológiai katasztrófával járt, de nyomainak eltakarítása
Romániában még a szokásosnál is nehezebb. Erdély iparvárosaiban - például
Vajdahunyadon vagy Nagybányán, ahol az Aurul aranybánya derítőjéből a
Tiszába került cián a közép-dunai ökológiai rendszer jó részét megfertőzte -,
amint azt legutóbbi ottjártamkor tapasztaltam, harapni lehet a szennyeződést a
levegőben. A környezeti katasztrófa súlyossága talán Németország keleti vagy
Csehország északi részeihez mérhető, de kiterjedése
nagyobb: a füstölgő,
rozsdásodó acélművek, elhagyatott petrolkémiai
kombinátok és omladozó cementgyárak teljes országrészeket
lepnek el. A veszteséges állami vállalatok privatizálása
is akadozik, egyrészt, mert a jól menő cégeket a
volt kommunisták maguknak adták el, másrészt, mert
a szennyezett víz és a fertőzött talaj megtisztításának
költségei megfizethetetlenek, és eltántorítják
azt a kevés külföldit is, aki netán érdeklődést
mutatna.
A kommunizmus vége sokfelé egyben az emlékezés kezdetét
is jelentette. A legtöbb országban ez a prekommunista időszak
gyógyhatású dicsőítésével indult,
de idővel a nemzeti múlt olyan, politikailag kényes témáinak
körültekintő tisztását is meghozta, amelyekről
a kommunisták ugyanúgy hallgattak, mint a nacionalisták.
A legfájdalmasabb mind közül a második világháború
és a németekkel történő - főként
a zsidók kiirtásában megnyilvánuló - helyi
együttműködés tapasztalata volt. Lengyelországban
folyik minderről a legszélesebb körű nyílt vita;
Romániában viszont alig kezdődött el.
A második
világháború korai szakaszában Románia formálisan semleges volt; 1940
novemberében azonban, Ion Antonescu marsall katonai diktatúrája idején, az
ország szövetségre lépett Hitlerrel, és lelkesen részt vett a Szovjetunió náci
lerohanásában: a románok több csapatot adtak és vesztettek el, mint Németország
bármely más európai szövetségese. 1946 májusában, amikor Románia már teljesen
szovjet gyámság alá került, Antonescut háborús bűnösként bíróság elé állították,
és kivégezték. Személyét a posztkommunista román társadalom bizonyos köreiben
nemzeti hősként értékelték újra: tiszteletére szobrokat állítottak és
emléktáblákat avattak. Ezt sokan nem nézik jó szemmel; de csak kevesen törődnek
azzal, ami, szinte mindenütt máshol, Antonescu hírnevének megalapozásában a
legkínosabb lenne: a zsidókérdés Végső Megoldásában játszott szerepével.5
A hagyományos román álláspont
sokáig az volt, hogy Antonescu - bármi más bűne is volt - megmentette a romániai
zsidókat. Az igaz, hogy az 1942. áprilisi népszámláláson összeírt 441 000 zsidó
nagy része életben maradt - köszönhetően annak, hogy Antonescu megkésve, de
felismerte: Hitler el fogja veszíteni a háborút, és emiatt elodázta a
haláltáborokba való deportálásukat. Ebbe azonban nem tartozik bele az a több
százezer zsidó, akik az 1940 júniusában Sztálinnak megalázó módon átengedett és
1941. június 22-e után a román (és német) csapatok által győzedelmesen
visszafoglalt Bukovinában és Besszarábiában éltek. E területeken ugyanis a
románok együttműködtek a németekkel, sőt még túl is szárnyalták őket a
fennhatóságuk alá tartozó zsidók deportálásában, kínzásában és legyilkolásában.
1941 októberében román katonák égettek meg élve tizenkilencezer zsidót
Odesszában; ők lőttek le további tizenhatezret a közeli Dalnicban; és szintén ők
bántalmaztak a Dnyeszteren át keletre szállított zsidókat oly kegyetlenül, hogy
azt még a németek is szóvá tették.6
A háború végére a román állam kiirtotta vagy deportálta a
fennhatósága alá tartozó zsidók több mint felét. Ez tudatos politika eredménye
volt. 1943 márciusában Antonescu kijelentette: "A műveletet folytatni kell.
Bármennyire nehéz is a jelen körülmények között, meg kell valósítanunk a teljes
elrománosítást. A háború végéig be kell fejeznünk." 1941. június 29-30-án
szintén Antonescu engedélyezte a jászvárosi pogromot, amelynek során legkevesebb
hétezer zsidót gyilkoltak meg. Ugyanő rendelte el 1941 júliusában, hogy minden,
a partizánok által megölt román katonáért ötven "zsidó kommunistát" kell
kivégezni. És a meg nem szállt Románia volt az egyetlen, amely lépést tartott a
nácikkal a Végső Megoldás kivitelezésében, a jogi szabályozástól az
vagyonelkobzáson és deportálásokon át a tömeges kiirtásig.7
Hogy Románia alig hajlandó a holocaustban játszott szerepével
foglalkozni, az nem csak annak tudható be, hogy a múlttal való
szembenézés terén az ország néhány
évvel lemaradt Európa többi részétől.
Hanem annak is, hogy Románia valóban más egy kicsit. A
zsidóktól való megszabadulás terve szorosan összefüggött
az ország "elrománosításának" ősrégi
és olyan intenzív igényével, amely nem volt jellemző
a régió egyetlen más antiszemita rendszerére sem.
A románok többsége a zsidóságban látta
az országot fölemésztő identitásválság
okát, amelyért a történelem és a földrajz
egyaránt hibáztatható volt.
2.
A mai Románia területén és környékén
már hosszú ideje éltek románul beszélő
parasztok. A román állam azonban viszonylag új. Évszázadokon
át három nagy birodalom uralkodott felváltva a románokon:
az orosz, az osztrák-magyar és az oszmán. A törökök
fennhatósága alá tartozott Havasalföld (ahol Bukarest
is van) és Moldva északkeleti része. A magyarok és
(később) a Habsburgok Észak-Erdélyben uralkodtak,
és 1775-ben megszerezték a törököktől a
szomszédos (addig Moldvához tartozó) Bukovinát is.
Az oroszok rákényszerítették a gyengülő
Oszmán Birodalmat, hogy e stratégiailag fontos terület fennhatóságát
átadja, I. Sándor cár pedig az 1812-es bukaresti békekötés
során arra kötelezte II. Mahmud szultánt, hogy átengedje
Besszarábiát is, amely akkoriban Kelet-Moldva része volt
("Románia" ekkor még csak földrajzi kifejezésként
sem szerepelt). 1859-ben, kihasználva a törökök további
hanyatlását és az oroszok legújabb vereségét
a krími háborúban, Moldva és Havasalföld Egyesült
Fejedelemségek néven egyesült, amelyet aztán 1861-ben
Romániára kereszteltek át. Teljes függetlenségét
azonban csak 1878-ban, a törököknek egy, az oroszoktól
elszenvedett veresége után nyerte el Románia, és
további három évet kellett várni, amíg a
nagyhatalmak is elismerték létezését.
1881-től a versailles-i békéig tehát az Ó-Román
Királyság (vagy Regát) Havasalföldből és
Moldvából állt. 1920-ban azonban, a három kelet-európai
birodalom első világháborús vereségét
követően, Románia megszerezte Besszarábiát,
Bukovinát és Erdélyt, valamint Bulgária északi
részét. Az ország területe így 138 000-ről
295 000 négyzetkilométerre, lakosainak száma pedig kétszeresére
nőtt. Beteljesült tehát - ahogy azt nemzeti költőjük,
Mihai Eminescu megfogalmazta - a "Dnyesztertől a Tiszáig"
(azaz Oroszországtól Magyarországig) terjedő Nagy-Románia
álma.
Románia a régió egyik legkiterjedtebb országa lett.
De álmuk valóra váltásán túl a nacionalisták
mást is kaptak a versailles-i békekötéssel: minden
oldalról bosszúszomjas, irredenta szomszédokat és
nagyszámú, magyarok, németek, ukránok, oroszok,
szerbek, görögök, bolgárok, cigányok és
zsidók alkotta kisebbségi lakosságot (akiknek aránya
8-ról 27 százalékra ugrott hirtelen). Némelyeket
közülük a határváltozások vágtak
el szülőföldjüktől, másoknak meg nem volt
hazájuk, ahová mehettek volna. Akárcsak az újonnan
alakult Jugoszlávia, Románia is éppen olyan vegyes volt
etnikailag, mint bármelyik előző birodalom. A román
nacionalisták azonban ragaszkodtak ahhoz, hogy az országot etnikailag
homogén nemzetállamként definiálják.
A nem román lakosok - hétből ketten - "idegen"-nek
számítottak.
Mindez egy, az
identitáskérdésen alapuló, sajátosan román rögeszméhez vezetett.8 Minthogy a kisebbség jelentős része városban élt, és
kereskedett vagy más foglalkozást űzött, a nacionalisták a román életformát a
paraszti léttel azonosították. Mivel a nyelv, az etnicitás és a vallás minden
kisebbségnél szorosan összefüggött egymással (jiddisül beszélő zsidók, katolikus
és lutheránus magyarok, lutheránus németek, stb.), az igaz románságot a
nacionalisták az (ortodox) kereszténységgel kapcsolták össze. És mert
Nagy-Románia legékesebb szerzeményében, Erdélyben, hosszú idők óta együtt éltek
magyarok és románok, a nacionalisták (s nem csak ők) előszeretettel kérkedtek
ókori "dák" eredetükkel.9
A zsidókérdés gyakorlatilag megoldottnak tekinthető: az
1930-ban Nagy-Romániában élt 760 000 zsidóból mára néhány ezer maradt.10 A német kisebbséget Ceausescu eladta
Nyugat-Németországnak, életkor és képesítés függvényében fejenként 4000 és 10
000 német márka közötti áron; 1967 és 1989 között mintegy 200 000 német távozott
ily módon Romániából. Csak a kétmillió magyar (hivatalosan ma Európa legnagyobb
kisebbsége) és ismeretlen számú cigány maradt.11
De a két világháború
közötti "Nagy-Románia" keserű öröksége
makacsul tovább él.
Adrian Nastase jelenlegi miniszterelnök a Le
Monde-ba írt minapi cikkében, amely a sokatmondó "Európa: a román
többletérték" címet viseli, az európai, de elsősorban is a francia kultúrát
gazdagító híres románokat magasztalja, az olyanokat, mint Eugene Ionesco,
Tristan Tzara, E. M. Cioran, Mircea Eliade.12
Cioran, és különösen
Eliade azonban az 1930-as években a román szélsőjobb
kiemelkedő értelmiségi képviselői és
Corneliu Zelea Codreanu Vasgárdájának aktív támogatói
voltak. Álnokul szelektív emlékirataiban Eliade még
csak utalás szintjén sem tanúsít semmiféle
megbánást. Így hát nem túl szerencsés
őt egy lapon emlegetni azokkal, akik valóban Románia nemzetközi
hírét öregbítik.
Nastase nem veszi védelmébe Eliadét. A maga esetlen módján
csak arra próbálja emlékeztetni nyugati olvasóit, hogy mennyire európai is
Románia valójában. De az igencsak árulkodó, ahogy, nagy igyekezetében,
gondolkodás nélkül odaírja Eliade nevét is. Eliade, akárcsak Mihail Sebastian
zsidó származású naplóíró, nagy csodálója és követője volt Nae Ionescunak, a
román fasiszták újjászületési miszticizmusát hirdető, két világháború közötti
gondolkodók legbefolyásosabbikának.13 Ionescu
volt az, aki 1935 márciusában találóan borítékolta a mai Románia kulturális
paranoiáját: "A nemzetet a barát-ellenség összefüggés határozza meg." Egy másik
követője Constantin Noica világtól elvonult filozófus volt, aki megérte
Romániában a Ceaus¸escu-korszak javát, és akinek csodálói vannak a legismertebb
mai román tudósok és írók között. Noica is agyonhallgatta harmincas évekbeli
vasgárdista múltját.14
A színlelésnek ez a hagyománya sok tanult románt
bizonytalanított el kulturális öröksége értékét
illetően: ha Eliade az európai kultúra emblematikus figurájának
számít, miért baj az, hogy tartott a harmóniában
élő nemzeti közösséget fenyegető, nem-keresztény
veszélytől? 2001 márciusában Jászvárosban
"Európá"-ról beszéltem egy diákokból,
tanárokból és írókból álló,
művelt közönség előtt. Egy idősebb úr,
miután megérdeklődte, hogy kérdését
olaszul is fölteheti-e (a beszélgetés angolul és franciául
folyt), a következőre volt kíváncsi: vajon egyetértek-e
azzal, hogy Európának csak akkor van jövője, ha azok
kezében marad, "akik hisznek Jézus Krisztusban"? Azt
hiszem, ez nem egy olyan kérdés, amelyet Európa más
vidékein fel szoktak tenni manapság.
3.
A kommunizmus alatt a románok problémája nem oldódott
meg, inkább összetettebb lett. Ahogyan a román politikusok
és értelmiségiek bizonytalanok, paranoiások és
sértettek voltak hazájuk világbeli helyét illetően
- azt azért tudni vélték, hogy a zsidók, a magyarok
vagy az oroszok esküdt ellenségeik, és ki kell irtaniuk őket
-, ugyanúgy a Román Kommunista Párt, még a kelet-európai
kommunista pártokhoz viszonyítva is, bizonytalan és paranoiás
volt.
Ebben az
esetben maguk a kommunisták voltak túlnyomó többségükben magyarok, oroszok
és/vagy zsidók.15 Gheorghe Gheorghiu-Dej 1944-es
megválasztásáig a pártnak nem volt román nemzetiségű vezetője - és a frissiben
hatalomra jutott román kommunisták, mintegy kárpótlásként, szinte azonnal
magukra öltötték a nemzeti köpönyeget. Dej első ilyen lépése az volt az ötvenes
évek végén, hogy a román érdekekre hivatkozva eltávolodott a szovjetektől, amit
az őt 1965-ben követő Ceausescu csak továbbfejlesztett.16
Ez olyan végkifejlethez
vezetett, amelyért a Nyugatnak valamelyes felelősséget kell vállalnia.
Romániában a kommunizmus - Dej alatt inkább, mint Ceausescu idejében - kegyetlen
és elnyomó volt: Pites¸ti és Sighet börtönei, a Duna-delta büntetőtelepei és a
kényszermunka-táborok a Duna-Fekete-tenger-csatorna mentén sokkal rosszabbak
voltak, mint bármi más hasonló Lengyelországban vagy akár Csehszlovákiában.17
De a nyugati kormányok, ahelyett, hogy elítélték
volna a román diktátorokat, minden támogatást megadtak
nekik, mert Bukarest autokratáiban egy új Titó lehetőségét
látták.
Richard
Nixon volt az első amerikai elnök, aki egy kommunista országba látogatott: 1969
augusztusában érkezett Bukarestbe. 1978-as román útja során George McGovern
szenátor, Nicolae Ceausescu bűvöletében "a fegyverzet-ellenőrzés egyik fő
kezdeményezőjé"-nek titulálta vendéglátóját; a brit kormány még ugyanabban az
évben állami látogatásra hívta Ceaus¸escuékat; és 1983 szeptemberében, amikor a
szomorú igazság Ceausescu rendszeréről már széles körben ismert volt, George
Bush amerikai alelnök "Európa egyik jó kommunistájá"-nak nevezte őt.18
Ceausescu számára a nemzeti kommunizmus ("Lehet, hogy komcsi,
de a mi komcsink") kifizetődőnek bizonyult, és nem
csak azért, mert Richard Nixonnal és Erzsébet angol királynővel
bratyizhatott. Románia volt a Varsói Szerződés első
tagállama, amely beléphetett a GATT-ba (1971), a Világbankba
és a Nemzetközi Valutaalapba (1972), és megkapta az Európai
Unió kereskedelmi kedvezményeit (1973), valamint a legnagyobb
kedvezmény elvét az USA-tól (1975).
A nyugati támogatás úgy, ahogy volt, aláásta
a román ellenzék törekvéseit. Egyetlen amerikai elnök
sem követelte Ceaus¸escutól, hogy hagyja: "Románia
legyen Románia".
Nem valószínű az sem, hogy a Nyugat részéről
bármi támogatást kapott volna - ha létrejön
- a Szolidaritás egy román változata. Mivel a román
vezér élvezettel szidta az oroszokat, és kiküldte
tornászait a Los Angeles-i olimpiára, az amerikaiak, de mások
sem tették szóvá otthoni gaztetteit (legalábbis
Mihail Gorbacsov színrelépéséig, miután a
Nyugatnak nem volt többé szüksége különutas,
szovjetellenes diktátorra). Tény, hogy amikor a nyolcvanas évek
elején Ceausescu elhatározta, hogy a hazai fogyasztás visszaszorítása
révén kifizeti Románia tetemes külföldi adósságait,
a Nemzetközi Valutaalap nem győzte őt eléggé
dicsérni.
A románok igen nagy árat fizettek
Ceausescu korlátlan garázdálkodásáért. 1966-ban, a lakosság számának növelése
(egy hagyományosan az elrománosítással kapcsolatos rögeszme) érdekében,
betiltotta az abortuszt a négy gyermeknél kevesebbel rendelkező, negyven év
alatti nőknél - ezt 1986-ban negyvenöt évre emelték. 1984-ben a házasságkötési
korhatárt nőknél tizenöt évre csökkentették. Az abortuszok megelőzése végett
kötelezővé tették a szülőképes korú nők havi orvosi ellenőrzését; a
terhességmegszakítást, ha egyáltalán engedélyezték, csak egy pártalkalmazott
jelenlétében lehetett elvégezni.19
Csökkenő
születési mutatókkal rendelkező körzetekben az
orvosok fizetéselvonásra számíthattak.
A lakosság száma nem nőtt, viszont az
abortuszok miatt bekövetkező halálesetek aránya valamennyi európai országét
meghaladta: a születésszabályozás egyetlen eszköze lévén, az illegális
abortuszokat, gyakran megdöbbentő és veszélyes körülmények között, széles körben
végezték. Az 1966-os törvény huszonhárom év alatt legalább tízezer nő halálát
okozta. Az újszülöttek halálozási aránya olyan magas volt, hogy 1985 után
újszülöttet csak akkor anyakönyveztek, ha megérte a negyedik hetet - a tények
fölött is uralkodó kommunizmus legnagyobb dicsőségére! Mire a
Ceaus¸escu-rendszer megbukott, az újszülöttek halálozási mutatója 25 százalékos
volt, az intézetekben nevelt gyermekek száma pedig a százezer felé közelített -
utóbbi máig változatlan maradt. A délkeleti Constant,a megye költségvetésének 25
százaléka például az elhagyott, alultáplált és beteg gyermekekre megy el.20
E nemzeti tragédia
hátterében egy olyan gazdaságot találunk, amelyet szándékosan hiánytermelésre
rendeztek be. Ceaus¸escu, hogy nyugati hitelezőit kifizethesse, arra
kényszerítette alattvalóit, hogy exportáljanak minden lehetséges hazai
előállítású terméket. Otthon a lakosság negyvenwattos égőkkel világított, hogy
az áramot Olasz- és Németországba lehessen küldeni. A hús, a cukor, a liszt, a
vaj, a tojás és még sok minden más fogyasztását fejadagrendszer szabályozta.
Vasár- és ünnepnapokon megszabott mennyiségű közmunkát (corvée, ahogyan
a francia ancien régime
-ből
ismerjük) kellett végezni. A benzinfogyasztást minimálisra
csökkentették, és a motor hajtotta járművek
alternatívájaként 1986-ban lótenyésztési
programot vezettek be.
Ennek következményei Moldvában vagy erdélyi falvakban
ma, tizenöt évvel később, nagyon is szembeszökőek:
a leggyakoribb közlekedési eszköz a lovas szekér, az
aratást pedig sarlóval és kaszával végzik.
Minden szocialista rendszer a következetesen gerjesztett hiány központosított
ellenőrzésén alapult. Romániában a felesleges
nehézipar túlfejlesztéséből élő
gazdaság egyik napról a másikra alakult át egy preindusztriális-agrár,
szükségletre termelésen alapuló gazdasággá.
A visszaút igen hosszú lesz.
Ceausescu
gazdaságpolitikája, amelynek egy kevésbé drasztikus, helyi előzménye is volt a
kommunizmus előtti időkben, nem nélkülözött egyfajta ördögi logikát - Románia
végül is kifizette külföldi adósságait. Urbanizációs elképzelései azonban
egyszerűen katasztrofálisak voltak. A kitervelt "szisztematizáció", azaz a 13
000 romániai falu felének (főként kisebbségi településeknek) 558 agráripari
várossá való átalakítása az ország maradék társadalmát is tönkretette volna.
Bukarest mintegy Velence méretű részének lerombolása volt az ára a szörnyű
városképnek: negyvenezer épületet dózeroltak le, hogy elegendő hely legyen a
Nép Háza és az öt kilométer hosszú, százötven méter széles A
Szocializmus győzelme sugárút megépítésére. Előbbi, amelyet Ceausescu
személyes palotájának tervezett a huszonöt éves építész,
Anca Petrescu, több mint giccs: maga az épület, amely előtt
egy ormótlan, félmillió ember befogadására
alkalmas, félkör alakú tér található,
olyan nagy (a fogadóterme futballpályányi), ronda, súlyos,
rideg és ízléstelen, hogy jellemezni is csak metaforikusan
lehet.
A totalitarizmus urbanisztikáját
tehát - amelynek műfajaiban eleddig Sztálin, Hitler, Mussolini, Trujillo és Kim
Il Sung jeleskedett -, most végre Ceausescu is gazdagíthatta a maga groteszk
román hozadékával.21 A stílus nem eredeti és nem
is idegen - mindenesetre csak látszat az egész. A Szocializmus győzelme
sugárút vakítóan fehér homlokzatai mögött
a megszokott, piszkosszürke beton bújik meg, miképp néhány
száz méterrel odébb szánalmas tömbházakat
és hepehupás utcákat találunk. De ez a látszat
agresszívan, megalázóan és könyörtelenül
egyhangú, mintegy arra emlékeztetve, hogy a totalitarizmus mindig
az egyformaságról szól; talán ezért lehetett
különös vonzereje egy olyan ország monomániás
diktátora számára, ahol az egyformaság és
"harmónia" - szemben az "idegen" különbözőséggel
- mindig is politikai kérdés volt.
Hová illeszthető tehát Románia a dolgok európai térképén?
Földrajzi értelemben nem tartozik Közép-Európához (Bukarest közelebb van
Isztambulhoz, mint bármelyik közép-európai fővároshoz). Ugyanúgy nem része Milan
Kundera "Közép Európá"-jának, a szovjet birodalomhoz tartozó, volt Habsburg
területeknek sem (Magyarország, Csehszlovákia, Galícia - egy "elorzott Nyugat").
Erdélyben az utazó még ma is azt gondolhatja, hogy Közép-Európában van - az
őshonos és szakrális építészet, a nyelvi kisebbségek jelenléte és egyfajta
(nagymértékben relatív) jómód mind-mind azt a régiót idézik, amelyhez egykor
tartozott. A Kárpátoktól keletre és délre: az már egy másik történet. Az egykori
császárvárosok - például az ország nyugati csücskében levő Temesvár - lakóit
leszámítva, "Közép-Európa" eszméje nem hangzik csábítóan a románok számára.22
A tanult románok számára
Franciaország jelentette a Nyugatot. Ahogyan Rosa Waldeck 1942-ben megjegyezte:
"A román láthatáron mindig is csak Franciaország látszott; nincs ott helye semmi
másnak, még Angliának sem."23
A román nyelv latin eredetű; a közigazgatást napóleoni
mintára tervezték; még a román fasiszták
is Franciaországból importálták kulcsmotívumaikat,
különös tekintettel a makulátlan parasztokra, etnikai
harmóniára és egyfajta, Charles Maurras-t és az
Action Française-t felidéző, instrumentalizált kereszténységre.
A Párizzsal való azonosulás őszinte volt - Mihail
Sebastian rémületét, amelyet a franciák 1940-es legyőzésének
híre váltott ki, sokan osztották. Ugyanakkor érezhetően
egyfajta túlkompenzálást is jelentett Románia Európa
peremvidékén elfoglalt helyéért, amit Sorin Antohi
román történész "geokulturális bovaryzmus"-nak
nevez - hajlam egy jobb helyre való menekülésre. A románok
zsigeri félelmét, úgy tűnik, az táplálja,
hogy az ország igen könnyen lecsúszhat a térképről,
át egy másik kontinensre, feltéve, hogy ez még nem
történt meg. 1972-ben E. M. Cioran, visszatekintve Románia
nyomasztó történelmére, rátapintott a lényegre:
"Ami a legjobban elkedvetlenített, az az Oszmán Birodalom
térképe volt. Ránézve megértettem múltunkat
és minden egyebet."
Dezertált magas rangú kommunisták egy
csoportja 1989 márciusában, Ceaus¸escunak címzett nyílt levelében, hasonló
aggodalmakat fogalmazott meg: "Románia európai ország, és az is marad. [Ön]
elkezdte átalakítani a vidék földrajzát, de Romániát nem teheti át Afrikába."
Ugyanabban az évben a drámaíró Eugene Ionesco úgy írt szülőföldjéről, mint amely
"véglegesen kilépni készül Európából, ami egyúttal a történelemből való
távozását is jelenti".24
Az Oszmán Birodalomnak vége - talán nem is volt annyira
rossz és mindenképp kevesebb látható nyomot hagyott Románián, mint máshol a
Balkánon. Az ország jövője azonban továbbra is bizonytalan, és - mint mindig -
megalázó módon függ a külföld jóindulatától. Az egyetlen hagyományos nemzetközi
kezdeményezés, amelyet Románia felvállalhat, talán Besszarábia (1991 óta a
független Moldova állam) visszaszerzése lehetne, de ezt ma csak C. V. Tudor
követeli.25
Egyébként
Bukarest aktív politikusai mindent az Európai Unióra tettek
föl. Románia először 1995-ben adta be csatlakozási
kérelmét, amit két évvel később utasítottak
el (egy újabb pofon, amely a NATO-tól kapott elutasítással
együtt valószínűleg megpecsételte a jobbközép
kormány sorsát). Az EU végül 1999 decemberében
hívta meg Romániát (Bulgáriával, Máltával,
Lettországgal, Litvániával, Szlovákiával
és Törökországgal együtt) a csatlakozási
tárgyalások megkezdésére.
Románia nehéz dió lesz Brüsszel számára,
és a legtöbb eurokrata titokban abban reménykedik, hogy csak
sokára fog csatlakozni. A nehézségek, amelyekkel az NSZK
nézett szembe a volt NDK integrálásakor, eltörpülnek
ahhoz képest, mennyibe kerül majd az EU-nak egy sokkal rosszabb
állapotban levő, huszonkétmilliós ország
befogadása és modernizálása. Románia tagsága
a fejfájáson kívül nem sok mindennel kecsegteti az
EU-t. A nyugati befektetők bizonyára ezután is Budapest,
Varsó vagy Prága felé veszik útjukat, különösen,
ha ezek az országok már biztos tagok lesznek. Ki vinne pénzt
Bukarestbe? Ma csak Olaszország folytat számottevő kereskedelmet
Romániával, a németek sokkal kevésbé aktívak,
a franciák pedig - a sors iróniája - a sor végén
kullognak.
Románia ma, Adrian Nastase erőfeszítései ellenére,
nem sokat ad Európának. Bukarest, Budapesttel vagy Prágával
ellentétben, nem része az egykor egyesített, de a történelem
által szétválasztott Közép-Európának,
és Varsóval vagy Ljubljanával ellentétben nem is
a katolikus Európa előretolt állása. Románia
a periférián van, és Európa többi része
igen keveset nyerhet az ország uniós jelenlétével.
Kihagyni igen kellemetlen, de veszélytelen. Viszont már csak emiatt
is, Románia az Európai Unió igazi tesztkérdése.
Ez idáig az EEC/EC/EU-tagságot olyan országokra terjesztették
ki, amelyeket amúgy is teljes mértékben európainak
tekintettek. Finnország vagy Ausztria esetében az uniós
tagság csak természetes helyük elismerését
jelentette. És így lesz ez Magyarország és Szlovénia
esetében is. De ha az Európai Unió ennél tovább
akar lépni, és "európai"-vá akar tenni
olyan országokat, amelyek nem azok - s ez egyértelműen kitűnik
nemzetközi menetrendjéből és tagsági feltételeiből
-, akkor foglalkoznia kell a nehéz esetekkel is.
A legnehezebb mind közül talán Románia, amely akkor
léphet túl múltján, ha "európai"-vá
válik, azaz, amilyen gyorsan csak lehet, csatlakozik az Európai
Unióhoz. Az országnak azonban kevés esélye van a
tagsághoz szükséges feltételek csatlakozás
előtti teljesítésére. Brüsszelnek tehát
félre kell majd tennie jelenlegi elvárását, miszerint
a jelentkező országoknak még a klubtagság előtt
meg kell felelniük az "európai" normáknak. Románia
esetében nincs más járható út. Románia
fölvétele nagyon sok pénzébe fog kerülni a nyugat-európaiaknak;
semmit nem segít majd az eurón; és beviszi az unióba
(Távol)Kelet-Európa minden baját - egyszóval, nyilvánvalóan
kollektív altruizmusból, de legalábbis szokatlanul felvilágosult
önérdekből fakadó tett volna.
Ha azonban az unió nem
volna hajlandó arra, hogy előnyeit azokra is kiterjessze, akiknek igazán
szükségük van rá, léte szemfényvesztés volna: saját maga és a benne bízók
becsapása. A csatlakozás puszta lehetősége, ha mégoly halovány is, javított az
erdélyi magyarság helyzetén, és megerősítette a reformpártiak pozícióit - a
román kormány például Brüsszel sürgetése nélkül soha nem változtatta volna meg a
homoszexuálisok ellen hozott megalázó törvényeket - az ortodox egyház
ellenkezése miatt. Románia - miképp a múltban is - a nemzetközi nyomás hatására
jól viselkedett.26
És miképp
a múltban, a nemzetközi elégedetlenségnek otthon is
meg lett volna az ára.
1934-ben a Délkelet-Európát kutató R. W. Seton-Watson
történész a következőket írta: "Két generációnyi béke és hibátlan kormányzás
földi paradicsommá változtathatná Romániát."27
Ez talán túlzott elvárás (egyúttal mutatja,
milyen mélyre süllyedt az ország). Romániának
azonban szüksége van egy kis fellélegzésre. Valós
a félelem, hogy "hajótörést szenved egy balkanizálódott
demokráciában, a történelem perifériáján"
(ahogyan Eliade írta) - még ha tudjuk is, milyen visszás
helyzetekbe sodorta az országot a múltban ez a félelem.
"Egyes országok - írta E. M. Cioran Románia huszadik
századi történelmét áttekintve - különös
kegyeltjei a sorsnak: minden a javukra válik, még balszerencséik
és katasztrófáik is. Más országoknak semmi
sem sikerül, még győzelmeik is bukások. Amikor kezükbe
veszik sorsukat és előrelépnek, valami külső
erő beavatkozása megtöri lendületüket, és
visszafordítja őket a kiindulási ponthoz." 28
A legutóbbi román választás, amikor is a szavazatok
harmadát Tudor kapta, figyelmezető jel volt. Ion Iliescut és
miniszterelnökét csak Európa ígérete mentheti
meg egykori nacionalista szövetségeseik karmaiból. Ha Románia
nem akar a sértett reményvesztettség mocsarába (vagy
még mélyebbre) süllyedni, akkor ezt az ígéretet
teljesíteni kell.
Szilágyi Csaba fordítása
(Az írás eredetileg a The New York Review of Books
2001. november 1-jei számában jelent meg.)
Jegyzetek
1 Rendkívül hálás
vagyok Mircea Mihaies professzornak, amiért fölhívta figyelmem e folyóiratra.
[Túl azon, hogy a Playboy-ra hajaz, a lap címe rendkívül
leleményes; a plai vidéket, tájat, legelőt jelent - persze ennél sokkal többet
is: a mindenkori román földet -, a boi pedig az ökör többes számú alakja.
Magyarítása tehát körülbelül: legelő ökrökkel - ford. megj.]
2 Tudor politikájáról kiváló elemzés, a Politica
és a România Mare című újságok karikatúráiból pedig válogatás található
Iris Urban "Le Parti de la Grand Roumanie, doctrine e rapport au passé: le
nationalisme dans la transition postcommuniste" című írásában. In: Cahiers
d'études, No. 1/2001. Bucharest: Institut Roumain d'Histoire Récente. Lásd
még Alina Mungiu-Pippidi, "The Return of Populism - The 2000 Romanian
Elections". In: Government and Opposition, Vol. 36, No. 2, Spring 2001,
230-252. o. [Iliescu valójában a dél-romániai Oltenit,án született, amely
Bukaresttől mintegy 55 km-re délre fekszik. Ettől függetlenül az
északkelet-romániai Moldvában sem lehetett teljesen ismeretlen, hiszen 1974-1979
között az e terület legfontosabbikának számító Iasi megye tanácselnöke volt -
ford. megj
.]
3 The Economist
, "World in Figures" 2001.
4 A Moldvával való 1920-as egyesülés
utáni és a két világháború közötti bukovinai életről ír Gregor von Rezzori a
The Snows of Yesteryear
(Vintage, 1989) című könyvében.
5 Az ukrán határ mellett lévő, máramarosi
Sighet hírhedt börtönét múzeummá és
emlékhellyé alakították, ahol rengeteg anyag található
a kommunista Románia számtalan politikai elítéltjének
szenvedéseiről. Kevés szó esik viszont a még
ennél is obskúrusabb szerepéről, amit Sighet az
Auschwitzba tartó erdélyi zsidók gyűjtőállomásaként
töltött be. Ez nem a románok műve volt, az országrészt
Hitler 1940 augusztusa után visszaadta Magyarországnak, de a hallgatás
önmagáért beszél.
6 "Egyes román katonák
viselkedése, amint arra a jelentésben utaltunk, csökkenteni fogja mind a román,
mind a német hadsereg tekintélyét a közvélemény [sic] előtt, itt és szerte a
világban." Vezérkari Főnök, XI. Német Hadsereg, 1941. július 14. Idézi Matatias
Carp: Holocaust in Romania: Facts and Documents on the Annihilation of
Romania's Jews, 1940-1944. Bucuresti, Atelierele Grafice, 1946; reprint:
Simon Publications, 2000, 23. o., 8. jegyzet. A bukovinai és besszarábiai zsidók
deportálásáról, a jászvárosi pogromról és a román katonák viselkedéséről megrázó
beszámoló olvasható Curzio Malaparte: Kaputt
(Northwestern University Press, 1999; első kiadás 1946)
című könyvében.
7 Lásd
Carp: Holocaust in Romania 42. o., 34. jegyzet, és 108-109. o. Korabeli
becslésekre alapozva Radu Ioanid 13 266-ra teszi a jászvárosi pogrom
áldozatainak számát. Lásd alapos és informatív munkáját The Holocaust in
Romania: The Destruction of Jews and Gypsies Under the Antonescu Regime,
1940-1944
. Ivan R. Dee, 2000,
86. o.
8 Lásd Irina
Livezeanu fontos könyvét, Cultural Politics in Greater Romania: Regionalism,
Nation Building and Ethnic Struggle
, 1918-1930.
Cornell University Press, 1995.
9 Az utalás a Római Birodalom egyik tartományára,
Daciára vonatkozik. Román régészek szerint bizonyos
dák törzsek túlélték a római hódítást,
és megszakítások nélkül fenntartottak településeket
Erdélyben; a magyarok ezzel szemben azt állítják,
hogy amikor a X. században e vidékre jöttek, az leginkább
is lakatlan volt, és a románok csak sokkal később
települtek be. A lényeget illetően valószínűleg
mindkét fél téved. A Dacia autógyár pedig
rendületlenül gyártja az 1300-as Daciát, a román
autót (az első példány 1969-ben jelent meg), amely
a középkorú francia férfiaknak a Renault 12-est juttathatja
eszébe. A magyaroknak még megközelítőleg sincs
ilyen "régiségük", amivel fölvehetnék
a versenyt.
10 Akármiről
szólt is a "zsidókérdés", semmi köze nem volt a valós vagy képzelt gazdasági
hatalomhoz. Besszarábia és Bukovina megszerzése 1920-ban Románia lakosságát több
százezer zsidóval növelte, akiknek többsége szegény volt. A besszarábiai
születésű Paul Goma írja, hogy apja a fasiszták azon követelésére, hogy "Le a
zsidókkal!" így fakadt ki: "De kerülhet-e egy magunkfajta zsidó a falusi
boltosságnál is lejjebb?" Lásd Paul Goma: My Childhood at the Gate of
Unrest. Readers International, 1990. Mindamellett, Corneliu Zelea Codreanu
(1927-ben a Vasgárda elődjének, a Szent Mihály Arkangyal Légiójának alapítója)
szerint "Nemzedékünk történelmi feladata a zsidókérdés megoldása." Codreanut
Leon Volovici idézi a Nationalist Ideology and Anti-Semitism: The Case of
Romanian Intellectuals in the 1930s
(Pergamon,
1991) című könyvében. Codreanu gyilkos hajlamú
és több mint őrült volt. Ennek ellenére sokan
osztották nézeteit.
11 A magyar parlament éppen ebben az évben
fogadta el a státustörvényt, amely bizonyos nemzeti jogokat és kiváltságokat
biztosít a határain kívül élő magyaroknak. Ez érthetően felkorbácsolta a román
indulatokat, mert sokan Budapest feléledt irredenta ambíciói megnyilvánulásának
tekintik. A erdélyi magyarok számára azonban a törvény valamelyes védelmet és
identitásuk megőrzéséhez való jogot biztosít. Az identitásviták precíz
elemzéséhez és posztkommunista politikai eszközként való felhasználásukhoz lásd
Vladimir Tismaneanu: Fantasies of Salvation: Democracy, Nationalism and Myth
in Post-Communist Europe
.
Princeton University Press, 1998, főképp a 3. fejezetet, "Vindictive
and Messianic Mythologies". 65-88. o.
12 Adrian Nastase, "Europe: la plus-value roumaine". Le
Monde
, 2001.
július 23.
13 Sebastianról, Eliadéról
és a két háború közti bukaresti értelmiség antiszemita rögeszméiről lásd Peter
Gay recenzióját Mihail Sebastian: Journal, 1935-1944: The Fascist Years
(Ivan R. Dee, 2000) című könyvéről a The New York Review 2001. október
4-i számában. Eliade zsidókról vallott nézeteinek beszédes megnyilvánulását
Sebastian naplójának 1939. szeptember 20-i bejegyzésében találjuk, amely egy
vele folytatott beszélgetést felidézve megemlíti Eliadénak azt a mindenkori
félelmét, hogy "Romániát ismét ellepik a bibsik" (238. o.). Sebastian naplóját
érdemes együtt olvasni egy másik bukaresti zsidó, Emil Dorian följegyzéseivel:
The Quality of Witness: A Romanian Diary, 1937-1944
. Jewish Publication Society of America,
1982.
14 Noicáról lásd
KatherineVerdery, National Ideology Under Socialism: Identity and Cultural
Politics in Ceausescu's Romania
(University
of California Press, 1991) című könyvének 7. fejezetét,
"The School of Constantin Noica". Ionescut Sebastian idézi,
Journal, 9. o.
15 Ana Pauker, a Román Kommunista
Párt egyik legfontosabb vezetője, előbb Moszkvában, majd 1952-es eltávolításáig
Bukarestben, egy moldvai rabbi lánya volt. Lásd Robert Levy: Ana Pauker: The
Rise and Fall of a Jewish Communist
. University of California Press,
2000.
16 Lásd Vladimir Tismaneanu átfogó elemzését, "The
Tragicomedy of Romanian Communism". In Eastern European Politics and
Societies
, Vol. 3, No. 2. Spring 1989, 329-376. o. Hruscsov, akinek kevés
ideje jutott a románokra, valamiféle mezőgazdasági
szerepet szánt nekik a nemzetközi kommunista munkamegosztásban;
Dej és Ceausescu viszont a neosztálinista iparosítás
révén akarta biztosítani a nemzet függetlenségét.
17 A romániai kommunista börtönök sajátosan szadista
világáról lásd Matei Cazacu: "L'Expérience de Pitesti". In: Nouvelle
Alternative, No. 10. 1988. június; Lena Constante, The Silent Escape:
Three Thousand Days in Romanian Prisons
.
University of California Press, 1995; első kiadás francia nyelven,
Éditions La Découverte, Paris, 1990.
18 Az amerikai történetről lásd Joseph F. Harrington and
Bruce J. Courtney: Tweaking the Nose of the Russians: Fifty Years of
American-Romanian Relations, 1940-1990. East European Monographs-Columbia
University Press, 1991. 1966 augusztusában még a The Economist is
"Kelet-Európa De Gaulle-já"-nak nevezte Ceausescut. Ami pedig magát De Gaulle-t
illeti, bukaresti útján 1968 májusában azt mondta, hogy míg Nyugaton Ceausescu
kommunizmusa nem válna be, addig a románoknak tökéletesen megfelel: "Chez
vous un tel régime est utile, car il fait marcher les gens et fait avancer les
choses
." ["Önöknek hasznos ez a rendszer, mozgásban
tartja az embereket és előbbre viszi a dolgokat."] Becsületére
váljék, François Mitterrand elnök lemondta 1982-es
romániai utazását, amikor titkosszolgálata a tudomására
hozta, hogy a románok két Párizsban élő román
disszidens, Paul Goma és Virgil Tanase meggyilkolására
készülnek.
19 "A magzat az egész
társadalom szocialista tulajdona" (Nicolae Ceaus¸escu). Idézi Katherine Verdery:
What Was Socialism and What Comes Next?
Princeton University Press, 1996, 65. o.
20 Ezer élveszületésre ma Romániában még
mindig 1107 abortusz jut, míg az Európai Unióban ugyanennyire
193, az USA-ban pedig 387.
21 És Le Corbusier.
22 Erdélyből nézve Bukarest "balkáni", mitöbb "bizánci"
város. Nagyon hálás vagyok Mircea Miha_ies¸ professzornak, Adriana Babet,i-nek
és a Temesvári Egyetem "Harmadik Európa" csoportjának a részletekbe menő
beszélgetésért, amit ezekről a kérdésekről folytattunk 1998 októberében. A
beszélgetés átirata tavaly jelent meg Vladimir Tisma_neanu nagyszerű
bevezetőjével: Europa Iluziilor
. Iasi,
Editura Polirom, 2000. Lásd főként: 15-131. o.
23 R. G. Waldeck, Athene
Palace
. Robert McBride, 1942, reprint: Center for Romanian
Studies, Ias¸i, 1998. Az idézet a 10. oldalon található.
24 E. M.
Cioran, Oeuvres. Párizs: Gallimard, 1995, 1779. o.: "Ce qui m'a le
plus déprimé, c'est une carte de l'Empire ottoman. C'est en la regardant que
j'ai compris nostre passé et le reste." A Ceausescuhoz írt levelet
Katherine Verdery idézi: National Ideology Under Socialism, 133. o.
Ionesco komor jóslatához lásd Radu Boruzescu: "Mémoire du Mal - Bucarest,
Fragments". In Martor: Revue d'Anthropologie du Musée du Paysan
Roumain
, No. 5. 2000,
182-207. o.
25 Érdemes
megjegyezni, hogy 1991-ben a jelenlegi miniszterelnök (akkoriban
külügyminiszter) egy, "a német modellhez" hasonló esetleges újraegyesítés
mellett kötelezte el magát. Hasonló szellemben, Ion Iliescu államfő 1990
decemberében elítélte "a román nép ellen [1940-ben] elkövetett sérelmeket", és
megígérte, hogy "a történelem megtalálja a módját annak, hogy a dolgokat ismét a
helyes kerékvágásba zökkentse". Lásd Charles King, The Moldovans: Romania,
Russia, and the Politics of Culture.
Stanford University Press/Hoover Institutiton Press,
2000, 149-150. o. A nyomorgó Moldova román ajkú lakossága
nem is kívánhatna egyebet. Csakhogy Romániának most
nem kell egy olyan ország, ahol jelentős orosz és ukrán
kisebbség él, a havi átlagkereset huszonöt dollár
(már amikor kifizetik), és az export húzóágazata
a leánykereskedelem.
26 A zsidóellenes törvények visszavonása volt az ára
1881-ben a frissiben függetlenné vált román állam
nemzetközi elismerésének. 1920-ban a versailles-i hatalmak
a zsidók és nem románok állampolgársági
jogainak megadását szabták a trianoni egyezmény
egyik feltételéül. A román állam egyik esetben
sem tette magáévá a megegyezés szellemiségét,
mindazonáltal olyan engedményeket és fejlesztéseket
vezetett be, amelyek külföldi nyomás nélkül soha
nem jöttek volna létre.
27 R. W. Seton-Watson: A
History of the Romanians
. Cambridge University Press,
1934, 554. o. Szintén idézi King, The Moldovans, 36. o.
28 E. M. Cioran,
"Petite Théorie du Destin" (a La Tentation d'Exister-ből). In Oeuvres,
850. o. A francia eredeti így szól: "Il y a des pays qui jouissent d'une
espece de bénédiction, de grâce: tout leur réussit, meme leurs malheurs, meme
leurs catastrophes; il y en a d'autres qui ne peuvent aboutir, et dont les
triomphes équivalent a des échecs. Quand ils veulent s'affirmer, et qu'ils font
un bond en avant, une fatalité extérieure intervient pour briser leur ressort et
pour les ramener a leur point de départ
."