"A helyi cigányoknak nincsen kultúrájuk. Ezeknek a világon semmi. Egyedül a kést meg a villát ismerik, amivel enni lehet. A lopás, a verekedés, az ivás, az õ kultúrájuk" - foglalta össze véleményét egy szaládi pedagógus, feleslegesnek nyilvánítva egyszersmind a kisebbségi kultúra õrzésére és érdekvédelemre irányuló összes intézményt és erõfeszítést. A jelen írásban szereplõ Szalád esete természetesen nem feltétlenül tekinthetõ minden településre érvényesnek, de eddigi tapasztalataink szerint jól tükrözi a kisebbség-többség viszonyának, illetve ennek a helyi intézmények szintjén megjelenõ formájának egy típusát, és sokat elárul arról, mi minden akadályozhatja, hogy a roma kisebbségi önkormányzat valóban a kisebbségi közösség érdekeit képviselje.
A falu
Szalád 2200 lelket számláló település.
Az itt élõk 16 százaléka roma, akik valamennyien
romungrók. A település az Északi-középhegységben
található, a Torpa patak völgyében, a megye székhelyétõl
északnyugatra. A völgyet három hegy határolja, melyek
közül az egyiken egy középkori vár romjai találhatók.
A festõi környezet és a turisztikai központnak számító
megyeszékhely közelsége egyre több látogatót
vonz a faluba, amit a helyiek igyekeznek is kihasználni.
A település lakói évszázadokon át állattenyésztéssel,
a völgy mezõgazdasági termelésre alkalmas földjeinek
megmûvelésével, valamint erdõgazdálkodással
és bányászattal foglalkoztak. Szalád életében
az 1952-es év hozott jelentõs változást. Ekkor telepítették
ide az ország egyik legjelentõsebb hadiipari üzemét,
a Hegyhátmetált. A gyár fénykorában 2800
embert foglalkoztatott, akik a környék 47 településérõl
jártak ide dolgozni. Ekkor, részben a gyár segítségével,
jelentõs infrastrukturális fejlesztéseket hajtottak végre
a faluban. A kilencvenes évek elején azonban a gyárat felszámolták.
A korábban itt dolgozó szaládiak egy szerencsésebb
része a megyeszékhelyen vagy a gyár helyén létrejött
11 kisebb vállalatnál talált új munkahelyet. Az
idõsebbek közül sokan az önkormányzat segítségével
korengedményes nyugdíjba vonultak. (Ebben az idõben országosan
elterjedt gyakorlat volt, hogy a rendszerváltást követõen
megnövekedett munkanélküliség miatt a szociális
ellátási kötelezettségüknek eleget tenni alig
tudó települési önkormányzatok közbenjártak
a rokkantnyugdíj vagy korengedményes nyugdíj megszerzésében.)
Ennek alapvetõen pénzügyi okai voltak. Míg a rendszeres
szociális segély 25 százalékát az önkormányzatnak
kell állnia, addig a nyugdíjat teljes egészében
a társadalombiztosítás fizeti, így az nem jelent
külön terhet az önkormányzatnak. Azok, akik betanított
munkásként dolgoztak, többnyire munkanélkülivé,
illetve tartósan munkanélkülivé váltak.
Bár romák már a századfordulón is éltek
a településen, számuk az iparosítást követõen,
a hatvanas, hetvenes években ugrott meg. A gyár vonzotta a munkát
keresõ alacsony iskolai végzettségû romákat
(is), akik többnyire az iparosítás hatására
a mobilitási létrán eggyel feljebb lépõ parasztok
szegényesebb házaiba, illetve barlanglakásaiba költöztek.
Az Alvégtõl a "Rózsadombig"
A településen a roma és nem roma lakosok erõteljesen
elkülönülnek. Romák a falu három területén
élnek nagyobb arányban. Az egyik terület a helyiek által
Alvégnek nevezett Petõfi utca, pontosabban annak külsõ
része. Itt kicsi, két, esetleg három helyiségbõl
álló, többnyire vályogfalú házak vannak,
alig pár négyzetméteres udvarral. A házak belseje
is lakóik szegénységét tükrözi, csak a
nélkülözhetetlen bútordarabok találhatók
meg benne. Vezetékes ivóvíz, csatornázás
nincsen. Az Alvég legsiralmasabb része egy a Petõfi utca
szintjénél magasabban fekvõ volt bányaudvar, egy
sziklafal tövében, ahol hat putri található telepszerûen.
Ide az utcáról egy meredek, agyagos ösvényen lehet
feljutni. A putrik ablakaiból sok helyen hiányzik az üveg,
amit mûanyag fóliával helyettesítenek. A födémet
a putrik lakói farostlemezbõl, hulladék anyagokból
tákolták össze. A tetõkön keresztül lehet
látni. Az itt lakók vízért a meredek, csúszós
úton járnak le az utcára.
A második romák lakta terület a települést keletrõl
határoló hegyre felkapaszkodó Bíbor utca, illetve
az ebbõl nyíló, a hegy oldalán végigfutó
Tölgyes utca. Ezen a területen romák és idõs
magyarok laknak vegyesen. E két utcában vannak Szalád hegyoldalba
vájt barlanglakásai is. Ezeket az általában egy
(de esetenként akár 2-3) helyiségbõl álló
lyukakat a múlt század elsõ harmadában külön
ezzel foglalkozó kõfaragók vájták a puha
mészkõtufába a legszegényebb családok számára.
A "lyukak" akkori gazdái nyaranta az Alföldre jártak,
summások voltak. A barlanglakásokban lakók társadalmi
összetétele az ötvenes években változott meg.
Ekkor a parasztok az ipar által nyújtott jobb megélhetési
lehetõségeket kihasználva elhagyták szegényes
lyukaikat, és kõházakba költöztek. Helyükre
más településekrõl a gyár vonzására
idevándorolt romák költöztek a hatvanas, hetvenes években.
A kilencvenes években kõomlás, illetve földcsúszás
miatt mindkét utcában veszélyessé váltak
ezek a lakások. Ekkor az önkormányzat támogatás
felajánlásával segített a barlanglakások
lakóinak új otthont vásárolni (amihez az emberek
saját pénzüket és banki kölcsönt is felhasználtak).
Ez azonban számos konfliktus forrásává vált,
mert kiderült, hogy az önkormányzat a magas helyi ingatlanárakra
hivatkozva más településeken akart a romáknak házat
venni. Végül kettõ kivételével valamennyi roma
család a faluban maradt, a romák lakta utcákba költöztek.
Az így üresen maradt barlangok bejáratát pedig az
önkormányzat befalaztatta. Bár a polgármester állítása
szerint már nem lakják a barlangokat, ma is vannak olyanok, akik
számára ezek a szegényes lyukak jelentik az otthont. (A
lakott barlanglakások elõtt különálló
ház áll, és a barlangot a család egy része
vagy a tulajdonosnál is szegényebb bérlõ lakja.
A lyukak nagy részét azonban már inkább csak kamrának,
pincének vagy nyárikonyhának használják tulajdonosaik.)
A romák harmadik, szegregáltan elhelyezkedõ lakóterülete
a Dankó utca. A hetvenes években épült utcában
csak roma családok élnek, akik korábban szintén
az Alvégen laktak. Ezek a családok törekvõbbek és
viszonylag tehetõsebbek voltak az Alvég nyomorában maradt
társaiknál. Annak ellenére, hogy az utcában nincsen
kiépítve a vezetékes ivóvíz-, illetve a szennyvíz-hálózat,
és az utca is burkolat nélküli, az itt élõ
romák szerint ez itt a "Rózsadomb", legalábbis
az Alvéghez képest. Házaikat OTP-kölcsönbõl
építették, még akkor, amikor az itt élõk
nõk és férfiak egyaránt szinte valamennyien a Hegyhátmetálban
dolgoztak. A Dankó utcai férfiak többségének
ma is van legális vagy fekete munkája. Téglából
épült házaik lényegesen nagyobbak, mint a Petõfi
utcai házak. A házak belseje pedig a hetvenes, nyolcvanas évek
nem túl magas, de stabil életszínvonalát idézi.
Érdekes törésvonal figyelhetõ meg a Dankó utcai
és az Alvégi, illetve Bíbor és Tölgyes utcai
cigányok között. A Dankó utcaiak sokkal integráltabbak,
életvitelük közel áll a nem cigányokéhoz,
és nem jellemzõ rájuk az a fajta nyomor, ami az Alvégen
szinte minden családban megfigyelhetõ. A Dankó utcai cigányok
úgy vélik, hogy az alvégiek, akiket sokszor alkoholistáknak
tartanak, maguk tehetnek szegénységükrõl, és
a faluban tapasztalható, cigányokkal szembeni elõítéletek
is az õ mentalitásukból fakadnak. Ugyanakkor az alvégiek
a Dankó utcaiakat "nagyképûeknek" tartják.
Mindezek annak ellenére megfigyelhetõk, hogy a rokonsági
szálak teljesen behálózzák a különbözõ
helyeken élõ cigányok csoportjait.
A nem romák lakóhelyei a falu kevésbé periferikus
helyein találhatók, többnyire a fõ útvonalak
mentén, illetve a volt gyári lakótelepen. Ez utóbbit,
amit nagyjából a Dankó utca megnyitásával
egy idõben építettek, a falubeliek ironikus módon
telepnek hívják. Erre a telepre azonban, egyetlen muzsikus cigány
családot leszámítva, soha nem költözhetett cigány.
Idénymunka, közhaszon
A század elsõ felében a környéken élõ
cigányok többnyire az erdõgazdaságban, bányászatban
dolgoztak. Emellett el-eljártak parasztokhoz terményért,
élelemért, levetett ruháért ház körüli
munkát végezni, vagy a földeken, állatok mellett dolgozni.
Késõbb a gyár jelentette a biztos megélhetési
forrást, többségük itt dolgozott betanított vagy
szakmunkásként.
A nyolcvanas évekre már lényegében teljes volt a
romák foglalkoztatottsága. A rendszerváltáskor azonban
itt is, mint szinte mindenütt az országban, õk voltak az
elsõk, akik elveszítették munkájukat.
Az önkormányzat gyámügyi elõadója szerint
jelenleg a faluban 8 százalék körüli a munkanélküliség,
a romák körében azonban az arány 25 százalék.
Akiknek van munkájuk, azok vagy a Hegyhátmetál helyén
létrejött kisebb vállalatoknál, vagy a megyeszékhelyen
a téglagyárban dolgoznak (itt a helyiek elmondása szerint
vannak olyanok is, akiket a gyár csak feketén foglalkoztat). Az
állandó munkából származó jövedelmek
a korábbi évtizedekkel ellentétben már nem teszik
lehetõvé a családok hosszú távú tervezését
vagy a felhalmozást. Sõt, néhány családnál
csak a szociális juttatásokkal kiegészítve képesek
elkerülni a nélkülözést.
A családok megélhetésében nagy szerepe van az idényjellegû,
illetve fekete munkáknak. Ez leginkább a nagycsaládokat,
illetve a gyerekek miatt két-három mûszakot vállalni
nem tudó nõket és a rendszeres munkát nem találó,
szakképzetlen férfiakat érinti. Idényjellegû
munka a gombászás, erdei gyümölcsök gyûjtése,
a csigaszedés, zöldség, gyümölcsszedés (sokszor
a falutól távol, például az Alföldön).
Helyi vállalkozók visznek embereket fakitermelésre is.
Tipikusan nõk járnak el egy közeli település
csigafeldolgozójába. Ez évente körülbelül
négy hónapos munkát jelent, és amellett, hogy utazni
is kell, nagyon kevés jövedelmet biztosít (2000-ben a napi
nyolcórás munkáért 18 ezer forintot fizettek egy
hónapra). A közcélú, illetve közhasznú
foglalkoztatottak száma általában 15, õk is többnyire
romák.
A családok bevételei között - még az olyan családok
esetében is, ahol legalább az egyik szülõnek van állandó
munkája - nagy jelentõségük van szociális juttatásoknak,
segélyeknek. Azokban a családokban, ahol lényegében
csak ezekre a bevételekre lehet számítani, mindennaposak
a megélhetési problémák.
"Ne engedjük be..."
A szaládi nem cigányok úgy látják, hogy a
szaládi cigányoknak, mivel nem beszélik a cigány
nyelvet, és hagyományaikat sem ápolják, nincsen
elkülönült etnikus kultúrájuk. Ugyanakkor "tudják",
ki a cigány, és még az asszimilálódottakat
vagy identitásukat tudatosan elhagyókat is számon tartják.
A cigányok különbözõségét negatív
sztereotípiákkal és hátrányos szociális
helyzetükkel jellemzik. A következõket egy pedagógus
mondta:
"- Nagyon érzékeny dolog ez. Mégpedig azért,
mert a szaládi cigányok nem a hagyományaikat õrzik,
tehát itt nem az identitástudatot kell erõsíteni,
hanem segíteni az asszimilációt, mert õk ezt akarják.
Tehát az, hogy nem beszélik az anyanyelvüket, nem õrzik
a hagyományaikat, az mind arra utal... Biztosan vannak olyanok a Nyírségben,
meg vannak olyan területek, ahol õrzik a hagyományokat, a
lovas vagy milyen.
- Lovári.
- Lovári, meg a beás. Ezek egészen mások, mint ezek.
Szóval ezek a cigányok, akik itt Szaládon laknak, õk
már életvitelben is közelebb állnak a magyarhoz."
Az iskolában, bár felveszik a roma gyerekek után az etnikai
normatívát, nincsen semmilyen a roma kultúrához,
történelemhez kapcsolódó program. Pedig, ahogy arról
maga az iskola igazgatója beszámolt, a gyermekeknek van "valamilyen
vonzódásuk" kultúrájuk iránt: iskolai
rendezvényeken a cigány gyerekek elõszeretettel tanulnak
meg és adnak elõ cigány táncokat, cigány
nyelvû dalokat. A polgármester ugyanakkor romáknak szóló
programként az iskolában mûködõ "kisegítõ"
osztályt említi:
"Hát az oktatásról az igazgatónõ
már biztos mondott, amivel foglalkoznak. Tehát kisegítõ,
gyógypedagógiai osztályt foglalkoztatunk, ezzel is igyekszünk
elõsegíteni azt, hogy azért valamilyen szintig eljussanak
az oktatásban."
Míg a falu lakosainak csupán 16 százaléka roma,
az általános iskolában, ahol 168 gyermek tanul, 25 százalék
az arányuk. A gyerekszám az iskola igazgatója szerint a
kilencvenes évek eleje óta kismértékben, de folyamatosan
csökken. Ennek okát abban látja, hogy a nehéz megélhetési
körülmények között a nem roma családok gyermekvállalási
hajlandósága csökkent, a roma családoké pedig
éppen ellenkezõleg: növekedett. (A romák és
nem romák gyermekvállalási hajlandósága közötti
különbség az óvodában tapasztalható igazán:
itt már az iskolainál is magasabb, 38 százalék a
roma gyermekek aránya.) Az általános iskolába beiratkozott
gyermekek száma 1965-ben volt a legmagasabb, 350, de még 1986-ban
is elérte a 240-et. A magasabb gyermekszám lehetõvé
tette párhuzamos osztályok indítását. Ekkor
a gyerekeket a matematikai tudásuk alapján sorolták az
erõsebb "a", illetve a gyengébb "b" osztályba.
A párhuzamos osztályok megléte egyben a cigány gyermekek
iskolai szegregálását is jelentette. Õk szinte valamennyien
a gyengébb osztályba jártak, gyenge képességû
nem cigány társaikkal együtt. Jelenleg mind a nyolc évfolyamon
egy-egy osztály van, ahol romák és nem romák vegyesen
tanulnak. Ugyanakkor van egy "enyhén értelmi fogyatékosokat
foglalkoztató kis létszámú osztály"
(korábban kisegítõ), ahol a problémás hetedik,
ötödik és negyedik osztályos gyerekeket tanítja
összevontan egy gyógypedagógus. Ide szinte kizárólag
roma gyerekek kerülnek: jelenleg a 10 fõs osztályban 9 gyerek
roma. Bár a roma szülõk alapvetõen elégedettek
az iskolával, gyakran panaszolják: egy-egy tanár érezteti,
hogy nem szereti a cigányokat. A pedagógusokkal készített
interjúk alapján mi is úgy tapasztaltuk, hogy valóban
vannak tanárok, akik nyíltan hangoztatják elõítéleteiket,
a romákról formált képüket pedig a negatív
sztereotípiák alakítják.
A nem romák aggasztónak tartják a romák arányának
növekedését. A polgármester például
"katasztrófaként" minõsíti azt a helyzetet,
ami az iskolában 2001 õszén állt elõ: a nyolcfõs
elsõ osztályban egy gyermek kivételével mindenki
roma. (Eredetileg három magyar gyermek lett volna az osztályban.
Az egyik gyermeket más település iskolájába
íratták, a másikat még egy évre az óvodában
hagyták szülei.)
A szaládiak, akik megtapasztalták, hogyan szûnt meg a kilencvenes
évek elején mindaz, amit leginkább a gyár jelenlétének
köszönhettek - a biztonságos megélhetés, a jólét,
a falu fejlõdése -, most attól tartanak, hogy az a kényes
egyensúly is felborulhat, ami a falu roma és nem roma közössége
között az évtizedek során kialakult. Ennek az egyensúlynak
az volt az egyik alapja, hogy a romák, bár szegényebbek
és mások voltak, ugyanúgy és ugyanott dolgoztak,
mint a nem romák, és ezzel - ha megbecsülést nem is,
de - valamilyen elfogadottságot kivívtak maguknak. A másik
alapot pedig az jelentette, hogy a magyarok mindig is jelentõs többségben
voltak, így egyértelmû volt, hogy ki diktálja a közösségi
együttélés szabályait.
A beköltözések, illetve a magasabb születési szám
miatt az önkormányzatnak több roma lakosról kellene
gondoskodnia, ami a forrásoknak a többség számára
elõnytelen átcsoportosítását követelné
meg. Nem csoda hát, ha az önkormányzat a többség
elvárásait követve - tehát hangsúlyozzuk, nem
feltétlenül elõítéletességtõl
hajtva - olyan intézkedéseket tesz, amelyek megakadályozni
igyekszenek a romák településen belüli arányának
növekedését. Ennek egyik példája, ahogyan az
önkormányzat a barlanglakások felszámolásakor,
a magas helyi ingatlanárakra hivatkozva, más településeken
történõ házak vásárlásával
próbált megszabadulni a számára terhet jelentõ
romáktól. A más településen történõ
olcsóbb ingatlanok megvásárlása teljesen racionális
gazdasági döntés az önkormányzat részérõl.
Nem csak a jelenben fizet kevesebbet, de a jövõben is "spórol",
amikor az ezekrõl a szegény sorsú családokról
való gondoskodás már egy másik önkormányzat
feladata lesz. Az elhagyott barlanglakások befalazása pedig újabb
családok beköltözésének megakadályozását
jelenti.
"Egy dolog van még, amit fõleg a polgármester úrnak
rónak föl néha, hogy elég sokan beköltöznek
ide. Tehát ezt már a magyar ember nehezen viseli. Még aki
eredendõen szaládi cigány, azt jól tolerálják,
de nem engedik meg, hogy ideköltözzenek. Na most ennek nem nagyon
lehet gátat szabni, mert nyilván ha azt mondja, hogy ez az én
férjem, feleségem, összeköltöztünk és
idejött, akkor milyen alapon. Vannak olyanok, például a Bányatelep,
ahol nem saját tulajdonban élnek, meg voltak a barlanglakások,
oda bizony elõfordult, hogy azt mondta, hogy önkormányzati
tulajdon és nem engedem, hogy bejelentkezzen. De ha éveken keresztül
itt marad, és nem lehet megszabadulni tõle, mert tényleg
együtt élnek, akkor elõbb-utóbb rendezni kell a lakcímet.
Ez fõleg '90 óta van. Elõtte, a rendszerváltás
elõtt nem nagyon tapasztaltunk ilyet. Ez azóta van, hogy ne engedjük
be az embereket. Ehhez biztosan az is hozzájárul, hogy ugye a
bûnözés is nõ az õ körükben. Aki idevaló,
vagy aki eredendõen szaládi, azt jobban ismerte mindenki és
azokat jobban tudták kezelni, az idegenektõl viszont félnek"
- mondja a jegyzõ.
Az önkormányzat más módon is igyekszik csökkenteni
azt a terhet, amit a szociálisan rászorulókról való
gondoskodás jelent számára: szerepet vállal a szegény
családok családtervezésében. Ez a gyakorlatban azt
jelenti, hogy az önkormányzat, kihasználva egy spirált
gyártó cég állandó akcióját,
termelõi áron szerzi be ezeket a fogamzásgátló
eszközöket. A védõnõ közremûködésével
pedig, aki egyébként az Egészségügyi, Szociális
és Segélyezési Bizottság elnöke is, ingyen
adja azoknak, akik ezt kérik. A lehetõségrõl a védõnõ
szokott beszélni az "érintett" nõknek, akik többnyire,
de nem kizárólag, cigányok. A program szükségességét
azzal indokolja a helyi önkormányzat, illetve védõnõi
szolgálat, hogy ha már a szegények, akiknél egyébként
is több gyermek születik, mint az átlagcsaládoknál,
éppen szegény sorsuk miatt nem képesek a családjuk
jövõjét szem elõtt tartva felelõsségteljesen
gondolkodni a gyermekvállalásról, akkor ez az önkormányzat,
a védõnõi szolgálat kötelessége. Errõl
így beszél a védõnõ:
"[Azok, akik átveszik a spirált, de nem tetetik fel] szülnek
tovább, a legnagyobb bosszúságomra. Nem azért, mert
nem is maradtam volna a hivatásomnál, ha nem szeretném
a gyerekeket... Valahogy úgy érzem, hogy melléjük
is kell valaki. De meg is mondom nekik [a cigányoknak] fehéren-feketén.
Ezt tudják is. Sok esetben tartanak úgy szólván
bizonyos dolgokban. Én azt hiszem, jól kijövök velük,
attól függetlenül, hogy meg kell nekik keményen mondani,
ha már a négy-öt szép kérés nem használ.
Vagy például az olyan esetben, hogy mi közöm hozzá,
hogy hányat szülök. Így odavágja, mi köze
magának ahhoz. ... Nekem nincs közöm, de a gyermekének
és a születendõnek vannak jogai. És, hogy ha ezeket
a jogokat nem tudja neki biztosítani, valaki kell, aki a gyermek pártján
áll és próbál a gyermek érdekében
harcolni."
Ez a mégoly jóindulatú felelõsségvállalás
azonban az érintettek szabadságának és méltóságának
durva megsértése. Ezt maguk az érintettek is leginkább
így élik meg. Egy interjúalanyunk elmondása szerint
egyszer valakik baltával kergették meg a védõnõt,
amikor az az abortusz lehetõségérõl kezdett beszélni
egy terhes asszonynak. Egy másik interjúalany pedig csak annyit
mondott az ingyenspirált ajánlgató védõnõnek:
"Nekem nem kell. Tetesse fel magának!"
"Ne õ költhesse el..."
A települési önkormányzat segélyezési
gyakorlata is számos, az ügyfelek szabadságát korlátozó
és romákkal szemben diszkriminatív elemet tartalmaz. Ez
azon az elképzelésen alapul, hogy a segélyre szorulók,
és ezen belül is elsõsorban a cigányok, képtelenek
a saját vagy gyermekeik hosszú távú érdekeit
figyelembe véve "helyesen" dönteni a pénzek felhasználásáról.
Ezért az önkormányzatnak "kötelessége"
ebben segítséget nyújtani, olyan formában, hogy
kiveszi a döntést az érintettek kezébõl. Ez
a gyakorlatban azt jelenti, hogy az ország sok más településéhez
hasonlóan, a szociális juttatások zömét itt
is természetben nyújtja az önkormányzat.
"Na most, hogy hogy próbálja a kérelmek nagy számát
a bizottság - mert bizottság bírálja el ezeket a
segélykérelmeket - ezt úgy próbálják
valahogy ellensúlyozni, hogy elég kicsi összegeket ad. Tehát
nem kevés esetben elõfordul, hogy kétezer forintot kap,
átmeneti segélyt, azt is úgy, hogy levásárolhatja
az élelmiszerüzletben. De ehhez hozzátartozik az õ
személyes körülménye, meg a megbízhatósága
is nyilván. Mert ez fõleg a kisebbségnél fordul
elõ, hogy ilyen összeget kapnak és ilyen feltételekkel.
Tehát, hogy ne õ költhesse el, és ne arra, amire akarja"
- mondja a jegyzõ.
Az átmeneti segélyeket a romáknak mindig és a nem
romáknak is gyakran természetben adja az önkormányzat.
Ha valaki fûtéstámogatást kér, fát
vesz neki az önkormányzat. Ha a gyermek ruházatára
kér segélyt, a Segélyezési Bizottság megkéri
a családsegítõt vagy a védõnõt, hogy
menjen el a segélyezettel vásárolni. Ekkor nem a segélyezett,
hanem a családsegítõ, illetve a védõnõ
kapja meg a pénzt is. Õk a pénzt okosabban költik
el, és a kosárba is több kerül - szól az
indoklás. Az átmeneti segélyt legtöbbször élelmiszerre
adja a bizottság. Ilyenkor a segélyezettnek a segély összegét
egy meghatározott élelmiszerboltban kell levásárolnia.
Az üzletben listát vezetnek a segélyezettekrõl és
az általuk felhasználható összegekrõl. A kiegészítõ
családi pótlékból (korábban rendszeres gyermekvédelmi
támogatás) levonják a gyermekek óvodai, iskolai
étkezésének a költségét. A levonás
után megmaradt összeget (vagy olyan családoknál, ahol
a gyerekek még nem járnak intézménybe, a teljes
összeget) sem kaphatják meg készpénzben, hanem le
kell vásárolniuk az élelmiszerboltban, illetve a gyógyszertárban.
A levásárlás gyakorlata azonban csak a cigány családokra
vonatkozik, a nem cigány családok esetében a maradványösszegeket
az önkormányzat postán kiutalja. Ezt az egyértelmûen
diszkriminatív gyakorlatot a hivatal a gyermekek érdekeire hivatkozva
tekinti legitimnek. A hivatal véleménye szerint így garantálható,
hogy a gyermekek után járó juttatásokat (valamint
ezen túlmenõen a gyerekekre való hivatkozással kért
segélyeket) nem alkoholra, cigarettára stb. költik a szülõk.
Az alkalmazott különbségtétel alapja azonban mégsem
a "tisztességes" vagy "tisztességtelen" szülõi
magatartás, illetve életmód, hanem az etnikai hovatartozás.
A hivatal is elismeri, hogy vannak olyan roma családok, ahol a szülõk
életmódja, gyermekekrõl történõ gondoskodása
megfelel az általa elvártnak, mégsem ad készpénzt,
mondván nem tehet különbséget a cigányok között.
A cigányok és nem cigányok közötti különbségtételt
viszont úgy látszik sem morálisan, sem jogilag nem érzi
problémásnak.
"- A kiegészítõ családi pótlék
maradványai esetében a nem cigány családoknak is
ugyanez a levásárlásos rendszer van?
- Nem, a levásárlás már náluk nem mûködik.
Itt kisebb maradványok vannak, mert kevesebb a gyerek. Ezeket megpróbáljuk
összegyûjteni, többhavit összegyûjtünk, és
ha esetleg összegyûlt már pár ezer forint, akkor azt
kiutaljuk.
- Kiutalják postán.
- Igen, postán.
- Emiatt nem panaszkodtak még a helyi romák, hogy õk is
inkább pénzben szeretnék ezt megkapni?
- Ez ellen konkrétan nem, de viszont volt olyan, aki azt szerette volna
elérni, hogy ne itt kelljen neki levásárolni. Tehát
kapja meg a pénzt, és õ esetleg diszkontban levásárolja.
Ilyen már volt.
- Erre a kérésre mit válaszolt a hivatal?
- A segélyezési bizottságnak az az álláspontja,
hogy nem járul hozzá, mert akkor sajnos nem lehetne különbséget
tenni. Van olyan közöttük, akire rá lehetne bízni
a pénzt, de olyan is van, akire nem. És akkor már tényleg
nehéz lenne azt mondani, hogy egyiknek megengedem, a másiknak
nem. De egyébként a rendeletünk is úgy szól,
hogy elsõsorban természetben.
- Ha egy nem cigány család kér átmeneti segélyt,
akkor õk milyen formában kapják meg ezt az összeget?
- Ez is attól függ, hogy milyen célra, mert a nem cigány
családok között is gyakori, aki a jövedelme miatt kiesik
a kiegészítõ családi pótlékból,
és akkor leginkább a gyereknek térítési díjra
szoktak kérni. És akkor az ugyanúgy mûködik,
hogy természetben, nem fizetjük ki nekik, hanem átutalásra
kerül. Na most átmeneti segélyt, aki nem cigány család,
inkább csak idõs emberek szoktak kérni. Õk vagy
a fûtésük miatt kérnek támogatást, és
itt sok esetben szintén elõfordul, hogy szintén fát
kapnak, ha meg nem, akkor megkapja készpénzben. Náluk nem
mûködik ez, hogy az idõseknek azt mondjuk, hogy le lehet vásárolni.
Viszont a kisebbségnél leginkább a fiatalok, a gyerekes
családok azok, akik átmenetit kérnek.
- Ha kérnék készpénzben akár a maradványösszegeket,
akár a segélyt, akkor megkapnák?
- Nem hiszem. Nem szívesen adna a bizottság készpénzt
nekik. Ismerve a körülményeket, tehát itt minden egyes
kérelmük úgy kerül az ötfõs bizottság
elé, hogy személyes ismeretségük van. Tehát
tudják, hogy melyik család milyen. Hát lehet, hogy lenne
olyan, akivel lehetne, csak hát mondom az az egyetlen probléma,
hogy elég jól ismerik egymást, és így is
egymásra hivatkoznak. Tehát amint egy ilyen eset lenne, akkor
az összes többinél nehéz azt mondani, hogy nem. De itt
azt lehet mondani, hogy zömmel elfogadták, megszokták. Egy-két
kivétellel."
A helyiek szerint a levásárlásra kijelölt bolt, amelynek
tulajdonosa természetesen a helyi elit tagja (az önkormányzat
rendezvényeit is gyakran szponzorálja) nagyon drága, és
sokaknak még a buszjegy árával együtt is megérné
inkább a megyeszékhelyen található bevásárlóközpontban
vásárolni. Egyik roma interjúalanyunk elmondta, mennyire
megalázónak érzi, hogy amikor vásárol az
üzletben a pénztárnál, mindenki elõtt elõveszik
az ott vezetett listát, és megnézik, mennyi levásárolható
pénze van. Az sem lehet kevésbé megalázó,
ha valakinek a védõnõvel, családsegítõvel
kell bevásárolnia. Ez még akkor is így van, ha valóban
"több kerül a kosárba". A megaláztatásokat
azonban aligha tehetik szóvá azok, akiknek gyakorlatilag létük
függ a segélyektõl és a segélyosztó
helyi önkormányzattól.
A település segélyezési gyakorlatának van még
egy igen szomorú következménye: az etnikai alapon különváló
szegény csoportok közötti konfliktusok erõsödése.
A nem romák úgy érzik, hogy minden segélyt a "kisebbség"
kap, pedig vannak olyan "magyarok" is, elsõsorban az egyedül
élõ idõsek, akik ugyanúgy, vagy még inkább
rászorulnának az önkormányzat segítségére.
(A település Gondozási Központjában egyébként
mûködik egy idõsek klubja, és szociális étkeztetést
is biztosítanak az idõseknek.) A romák segélyezését
méltánytalannak tartja a helyi közvélemény,
többen megfogalmazták, hogy csak azoknak kellene segélyt
adni, akik tesznek is érte valamit (értsd: dolgoznak). A segélyekbõl
tengõdõ romák pedig úgy érzik, itt a cigányokkal
nem törõdik az önkormányzat.
"Minek az a kisebbségi?"
Mindezek után izgalmas kérdés, hogyan mûködik
ilyen körülmények között az elvileg a helyi roma
közösség érdekeinek érvényesítésére
létrejött kisebbségi önkormányzat, ha a - 2001.
évben egy önkormányzatra esõ 628 000 forintos - állami
támogatáson kívül nem tud pótlólagos
forráshoz jutni.
Annak ellenére, hogy Szaládon mind 1994-ben, mind 1998-ban megalakult
a kisebbségi önkormányzat, és jelenlegi elnöke
egyben települési önkormányzati képviselõ,
sem a roma közösség, sem a települési önkormányzat
nem tekinti a kisebbségi önkormányzatot a helyi politika,
illetve döntéshozatal fontos és meghatározó
szereplõjének. A faluban nincs is hagyománya a romák
politikai szerepvállalásának. A megkérdezett nem
roma közéleti szereplõk nagyon óvatosan fogalmaztak,
amikor a kisebbségi önkormányzatról kérdeztük
õket. A jegyzõ kivételével valamennyien (köztük
a polgármester) lényegében azt mondták, hogy õk
nem is igazán foglalkoznak a kisebbségi önkormányzattal,
ez nem is tartozik rájuk, ez a kisebbség intézménye.
A kisebbségi önkormányzat önszervezõdésbõl
indult, megalakításának lehetõségérõl
a '94-es választásokat megelõzõen Lungo Drom-os
agitátorok beszéltek a helyi cigányoknak, akik fel is lelkesültek,
azt remélve, hogy majd a kisebbségi önkormányzattal
támogatni tudják a munkanélkülivé vált
cigányokat, valamint segélyt és munkahelyet tudnak szerezni
számukra. Mellesleg egy helyi Lungo Drom-szervezetet is megalakítottak,
ez azonban hamarosan megszûnt vezetõje, a késõbbi
kisebbségi önkormányzati elnök sikkasztása miatt.
A kisebbségi önkormányzatnak nincsenek élõ
kapcsolatai a településen kívüli (roma) civil szervezetekkel.
Ennek hiányát maguk is érzékelik. Egy képviselõ
arról panaszkodott, hogy nem tudják pontosan mi mindenhez van
joguk, nem ismerik más települések kisebbségi önkormányzatainak
tevékenységét, azok kudarcainak, sikereinek történetét.
"Más faluban így vagy úgy van. De mi nem tudjuk,
hogy hogy van, mert nem járunk sehova" - mondja a cigány
képviselõ.
Az 1994-ben megalakult kisebbségi önkormányzat rövid
idõ múlva gyakorlatilag (bár nem hivatalosan) megszûnt,
a már említett sikkasztás miatt. A jelenlegi elnök,
Guba Benedek, aki már az elõzõ ciklusban is képviselõ
volt a kisebbségi önkormányzatban, 1998-ban kisebbségi
kedvezménnyel bejutott a "nagy önkormányzatba"
is, és tagja az Egészségügyi, Szociális és
Segélyezési Bizottságnak. Guba 41 éves, nyolc általánost
végzett. Egy környékbeli kistelepülésen született,
de már 12 éve itt a faluban él, a Dankó utcában.
A többségi társadaloméhoz közelítõ
értékrendjét a korábbi évtizedekben kialakult
asszimilációs törekvése alakítja. Tizenhat
éve ugyanazon a munkahelyen dolgozik (a gyárnál, illetve
annak utódszervezeténél). Tulajdonképpen, mint azt
maga is mondja, ennek köszönheti, hogy megválasztották
képviselõnek: a gyárból sokan (nem romák
is) ismerik, akik ezért rá szavaztak. A választási
rendszer szabályai szerint ugyanis a kisebbségi önkormányzat
képviselõjelöltjeire a többségi társadalomhoz
tartozók is szavazhatnak, így abszurd módon a többség
megválaszthatja a kisebbség képviselõit. Egy olyan
településen, mint Szalád, ahol a cigányok aránya
kisebb a nem cigányokénál, lényegében a többségi
magyarok döntik el a választás kimenetelét. Õk
pedig a többségi társadalom értékeit valló,
a többségi életformát követõ jelöltekre
szavaznak.
"Szavaznak a magyar emberek is a cigány kisebbségi önkormányzatra
is. És õk szavaznak az alapján, hogy jó ez húsz
éve dolgozik a gyárban, és munkahelye van legalább
köztünk" - mondja errõl a polgármester.
Guba tagja a szociális bizottságnak, de a romák közül
többen is elpanaszolták, hogy gyakran nem támogatja a cigányok
segélykérelmét. Nem mer ellentmondani a bizottság
elnökének, de a jegyzõnek, polgármesternek sem. Maga
az elnök is beszámolt arról, hogy nem tudja akaratát
érvényesíteni a települési önkormányzattal
szemben. Elismertsége, tekintélye sem a roma közösség
szemében, sem a települési önkormányzatban nincs.
"- Én már jövõre biztos, hogy nem fogok indulni
még egyszer. Lehet, hogy a nagy önkormányzatin még
indulok, de hogy a kisebbségin nem indulok, az is biztos. Én a
nyolc év alatt annyi arculütést kaptam, hogy azt nem kívánom
az irigyemnek se.
- Miért kapta az arculütéseket?
- Na, most itt az a helyzet, hogy jót úgyse tud tenni az ember.
Fõleg ennyi pénzbõl nem. Ide kevés volna még,
amilyen anyagi körülmények meg amilyen munkanélküliség
van itt Szaládon. Meg az, hogy annyira megvan a faji megkülönböztetés,
én a munkahelyen tapasztalom.
- Ezek az arculcsapások a romák felõl is érkeznek?
- Hogyne! Arról nem is akarok beszélni!
- Miket hánynak a szemére?
- Hogy nem jól van elosztva a pénz. Õk azt hiszik - de
ezt már ötvenezerszer elmondtam, hogy nem -, õk azt hiszik,
hogy ez a pénz segély. (...) Meg amit én hallok, meg tapasztalok
a nagy önkormányzatban, mert nagy önkormányzati képviselõ
is vagyok, legyen az ember a talpán, hogy azt végighallgassa -
tizenketten vagyunk a nagy önkormányzati gyûlésen -,
és amit én ott kapok, és tanároktól kapom
az arculütéseket, és nem is egyszerû emberektõl,
hanem azoktól, akik a gyerekeinkkel foglalkoznak" - ecseteli
helyzetét a kisebbségi önkormányzat elnöke.
Bár a megválasztott cigány kisebbségi önkormányzati
képviselõk számára hamar kiderült, hogy hatáskörük,
illetve a tevékenységeik köre igencsak korlátozott,
a pénzügyi lehetõségeikrõl nem is beszélve,
a cigány közösség továbbra is azt várja
tõlük, hogy segítsék, támogassák a rendszerváltás
következtében munkájukat, biztos megélhetésüket
elvesztõ és egyre szegényebbé váló
romákat. Nem csoda hát, ha az elvárásoknak eleget
tenni nem tudó kisebbségi önkormányzattal teljesen
elégedetlen a cigány közösség.
"Többet érnénk a nagy önkormányzattal,
mert jobban támogat a nagy önkormányzat." "Minek
az a kisebbségi? Akármi van, temetés, vagy akármi,
megyünk a tanácshoz" - mondják a cigányok.
De maguk a képviselõk is csalódottak, elvesztették
kezdeti lelkesedésüket. Egyedül a kisebbségi önkormányzat
elnöke maradt valamelyest aktív, bár képviselõtársaihoz
hasonlóan õ sem szándékozik újra indulni
a következõ választásokon. A hatékony munkát
az is nehezíti, hogy a cigány közösségben tapasztalható
megosztottság a kisebbségi önkormányzaton belül
is megjelenik. A két alvégi és három Dankó
utcai képviselõ között gyakoriak a konfliktusok.
A kisebbségi önkormányzat tevékenysége a gyermekek
iskoláztatási támogatásában, valamint néhány
közösségi program megszervezésében merül
ki. Minden tanévkezdéskor megveszik a cigány gyerekeknek
az iskola által elõírt füzetcsomagot. Ez a törvény
által körvonalazott tevékenységek egyikébe
sem fér bele. Sokkal inkább egy kvázi segélyezési
forma, amit elvileg a helyi önkormányzat adhatna iskolakezdési
támogatásként. Hogy ezt a gyakorlatot mennyire etnikai
alapon kapott segélyként értelmezi a település
lakossága, jól mutatja egyrészt a többséghez
tartozók megjegyzése, miszerint vannak magyar rászorulók
is, másrészt hogy néhány vegyes házasságban
élõ, magát már magyarnak tartó szülõ
visszautasítja ezt a "cigány füzetcsomagot".
Ezenkívül elviszik a tehetséges gyerekeket szavaló-
és énekversenyekre. Rendeztek cigány bált, folklórnapot
és Mikulás-, illetve karácsonyi ünnepséget.
Ez utóbbiakon mindig adnak valamilyen csomagot, ami lényegében
szintén egy rejtett segélyezési forma. Tavaly külön
gyermeknapot is rendeztek a cigány gyerekeknek, de ez a falu nem cigány
lakóiban, különösen a pedagógusokban, visszatetszést
váltott ki, úgy érezték ezzel indokolatlanul tett
különbséget a gyerekek között a kisebbségi
önkormányzat. A további konfliktusok elkerülése
érdekében az idén már nem tartottak külön
gyereknapot, hanem hozzájárultak a közös gyermeknap
költségeihez. (Ez visszás helyzetet teremt, mert bár
a kisebbségi önkormányzat toleranciája tükrözõdik
benne, valójában ellentmond a kisebbségi önkormányzati
rendszer eredeti elgondolásának, amely az etnikai, nemzetiségi
alapon történõ kulturális gyakorlatot támogatja.)
Ráadásul ekkor számos cigány kisgyerek nem kapott
jégkrémet, mert csak az intézménybe (óvodába,
iskolába) járókkal számolt a rendezvényt
lebonyolító iskola. Így idén a kisebbségi
közösség részérõl érte kritika
a kisebbségi önkormányzatot.
Évekkel ezelõtt elindítottak egy mezõgazdasági
programot, ez azonban kudarccal végzõdött. A nem túl
jó minõségû föld, a romák mezõgazdasági
munkákban való járatlansága azt eredményezte,
hogy a hasznot nem hozó elsõ év után a program második
évében a többség már el sem ültette a
vetõmagot.
A kisebbségi önkormányzat támogatásait egyfajta
társadalmi stigmatizálásként élik meg a vegyes
házasságban élõk. Számukra a cigány
identitás, a többségi szemlélethez hasonlóan,
negatív értékkel bír.
Bár a jelenlegi és a korábbi kisebbségi önkormányzatnak
is voltak a fentieknél "eredetibb terveik", például
egy munkahelyteremtõ mészoltótelep elindítása,
egy játszótér építése a Dankó
utca környékén, ezekrõl a hivatal sorra lebeszélte
õket. Ezen tervek megvalósítása valóban számos
buktatót rejt magában, és a hivatal aktív közremûködését
is igényelnék. A partneri együtt tervezés, együtt
gondolkodás, az esetlegesen felmerülõ problémák
közösen történõ megoldása azonban távol
áll a települési önkormányzat gyakorlatától.
A települési önkormányzat lényegében "kiskorúként"
kezeli a kisebbségi önkormányzatot és annak képviselõit.
A jegyzõ, akinek jóindulatát nem akarjuk megkérdõjelezni,
vezeti a saját szobájában, és nem a kisebbségi
önkormányzat irodájában megtartott kisebbségi
önkormányzati ülések jegyzõkönyveit, és
más adminisztratív feladatot is ellát. Figyelmeztet a testületi
ülés, közmeghallgatás megtartásának kötelezettségére,
valamint a polgármester szavaival: "igyekszik úgy kordában
tartani õket, hogy azt a kis pénzt, amit kapnak, azokat jó
helyre tegyék". A kisebbségi önkormányzat
leveleit felbontják a hivatalban. Ezenkívül a "nagy"
önkormányzat, a jegyzõ közremûködésével
korlátozza a kisebbségi önkormányzatot pénze
szabadon történõ elköltésében. Például
a kisebbségi önkormányzat az általuk rendezett roma
juniálison gulyást fõzött és üdítõt,
chipset adott a gyerekeknek (kárpótlásul a rosszul sikeredett
gyermeknapért). A felmerült költségek fedezését
szolgáló, saját költségvetésükben
szereplõ pénzt azonban nem kapták kézhez. A segélyezési
gyakorlathoz hasonlóan az összeget a megadott élelmiszerboltban
kellett levásárolniuk, és a települési önkormányzat
oda utalta át a pénzt.
Míg a legszegényebb roma családok segélyt vagy segélykijárást
várnak el a kisebbségi önkormányzattól, addig
a megélhetési gondokkal kevésbé küszködõk,
elsõsorban a Dankó utcaiak, ezenkívül azt is szeretnék,
ha a kisebbségi önkormányzat elérné a segélyezési
gyakorlat megváltoztatását, az infrastruktúra (ivóvízellátás,
csatornázás) fejlesztését a romák lakta területeken.
Ezen elvárások egyike sem teljesül, ezért sok roma
számára a kisebbségi önkormányzat a települési
önkormányzat meghosszabbításának tûnik,
nem pedig önálló intézménynek. Egy cigány
asszony például kifejtette, hogy itt addig nem lesz jó
a cigányoknak, amíg a kisebbségi önkormányzat
"együtt van" a nagy önkormányzattal, külön
kellene válniuk. Guba valóban számos üggyel kapcsolatban
egyetért a települési önkormányzat állásfoglalásával.
Így kifejezetten jónak értékeli a segélyezési
rendszert, a spirálprogram pedig annyira tetszett neki, hogy még
támogatni is akarta azt a kisebbségi önkormányzat
pénzébõl. Képviselõtársainak az övétõl
gyakran eltérõ a véleményük, ez azonban nem
tud kifejezésre jutni, nekik végképpen nincsen hatásuk
a helyi döntéshozatalra.
A szaládi kisebbségi önkormányzat tevékenysége
tehát csekély hatással van mind a település,
mind a romák közösségére, és nagyon távol
van mindattól, amit a romák tõle elvárnak. Képtelen
a hatékony érdekérvényesítésre, a
romákat érintõ problémák közvetítésére,
a morálisan mindenképpen kifogásolható segélyezési
gyakorlat elleni fellépésre. Maguk a szaládi romák
ezért nemegyszer megkérdõjelezik a kisebbségi önkormányzat
létezésének értelmét.
Mindez egyrészt abból következik, hogy a törvény
a kulturális autonómia biztosításának intézményeként
határozza meg a kisebbségi önkormányzatokat, és
ezért azok nem is tölthetnek be olyan funkciókat, amilyeneket
a roma közösség remél. Másrészt pedig
abból a paternalista felfogásból, amely megakadályozza,
hogy a romákat önálló, felelõsségteljes
döntések meghozatalára képes személyeknek,
a társas viszonyokban egyenrangú partnernek tekintsék,
és amelyre hivatkozva a helyi többségi vezetõk feljogosítva
érzik magukat, hogy a romák helyett döntsenek az õket
érintõ kérdésekben. Ha valamilyen társadalmi
funkciója van a kisebbségi önkormányzatnak Szaládon,
az az, hogy a romák kilencvenes évek végén megfeneklett
(kényszer)asszimilációs törekvésit megfordítsa,
miközben - ugyancsak kényszerû - disszimilációt
vált ki
(hiszen azért csurran-cseppen, legalább füzetcsomagot ingyen
kap a cigány gyerek). A kisebbségi önkormányzat tehetetlensége
ugyanakkor arra figyelmezteti a helyi romákat, hogy továbbra is
csak a települési önkormányzatra számíthatnak,
fenntartva ezzel az egyenlõtlen viszonyokat romák és nem
romák között.
Az esettanulmány része egy, a cigány kisebbségi önkormányzatokat vizsgáló átfogó kutatásnak, amelyet a Cornell University és a Budapesti Közgazdaság-tudományi és Államigazgatási Egyetem támogatásával végzünk Kai Schafft kollégámmal. A kutatás során egy országos kérdõíves vizsgálatot kombináltunk esettanulmányokkal. Az országos kérdõíves vizsgálat (melynek válaszadási aránya 76 százalék volt) adatainak feldolgozása már megtörtént, hamarosan publikáljuk is. Az interjúk és esettanulmányok készítése jelenleg is zajlik, eddig közel húsz településen kutattunk. A "szaládi" esettanulmány alapjául szolgáló mélyinterjúk 2001. június és október között készültek az önkormányzat képviselõivel, az iskola, óvoda, illetve a szociális intézmények munkatársaival, a cigány kisebbségi önkormányzat tagjaival, valamint a település roma, illetve nem roma lakóival. A tanulmányban szereplõ helységek és személyek neveit megváltoztattuk Az interjúk elkészítésében segítségemre volt Burka Viktória, amit ezúton is köszönök neki. Köszönettel tartozom Szalai Júliának a kézirathoz fûzött hasznos megjegyzéseiért.
Egyre kisebb... Az 1994-es választások után
megszületett kisebbségi önkormányzati rendszer
lehetõséget teremtett arra, hogy a romák intézményes
formában képviselhessék érdekeiket. A jogalkotó
szándéka szerint a kisebbségi önkormányzati
rendszer elsõdleges célja a kulturális autonómia
biztosítása, valamint a kisebbségi érdekek
érvényesítése. Ugyanakkor a kisebbségi
törvény csupán körvonalazza azoknak a tevékenységeknek
a körét, amelyeket a kisebbségi önkormányzatok
folytathatnak: "27. § (4) A helyi kisebbségi önkormányzat
saját hatáskörben - a rendelkezésre álló
források keretei között - intézményt alapíthat
és tarthat fenn, különösen: a) a helyi közoktatás;
b) a helyi írott és elektronikus média; c) a hagyományápolás;
d) a közmûvelõdés területén. (5)
A rendelkezésre álló források keretei között
jogosult: a) vállalatot, más gazdasági célú
szervezetet alapítani, mûködtetni, b) pályázatot
kiírni, c) ösztöndíjakat alapítani."
(1993. évi LXXVII. törvény a nemzeti és etnikai
kisebbségek jogairól.). |