Magyarországnak nemcsak a csatlakozásra,
hanem a 2006 utáni idõszakra is készülnie kell, tehát
arra az új tervezési idõszakra, amikor az Európai
Unió a forráselosztásokat, a támogatási rendszereket
és egyáltalán a térségfejlesztés rendszereit,
stratégiáit és elveit megfogalmazza. És ennek az
egyik nagyon izgalmas és sarkalatos vetülete a városfejlõdés
és a városi terek fölértékelõdése.
A hosszú elõkészítõ munka után három
évig dolgoztak az Európai Unió és a társult
országok területfejlesztési miniszterei azon, hogy elkészítsék
Az európai területfejlesztés perspektívái vagy
irányelvei címu dokumentumot, amelyet 2000-ben fogadtak el. Ez
a dokumentum valójában már az új évszázad
területfejlesztési dimenzióit próbálja megfogalmazni.
Ezekben az irányelvekben, gondolati rendszerekben nagyon sok üzenet
van Magyarország számára is.
A dokumentumból néhány elemet szeretnék kiemelni,
majd pedig bemutatni a magyar városhálózat fejlõdési
sajátosságait, kitérve a nagyvárosok versenyére,
majd pedig néhány mondattal vázolnám, mit kellene
tenni az elkövetkezendõ esztendõkben, hogy a teljes jogú
tagság és a teljes aktív részvétel fölkészülésében
még lépni tudjunk.
A leginkább újszeru ebben a dokumentumban az, hogy a területfejlesztésben
a hangsúly a régióról átterelõdik
a városokra. A városok új szerepet, új funkciót
kapnak. A város, mint a gazdaságnak, a társadalomnak koncentrált
tere, az eljövendõ európai fejlesztésekben fölértékelõdik.
A városi világ, a városi környezet, a városoknak,
mint rendszernek az együttélése, együttmuködése,
hálózata más tartalmat jelent a területfejlesztésben
és a térségfejlesztésben. Már nem városok
hierarchiájáról szólnak az elemzések, hanem
városok hálózatáról, együttmuködésekrõl,
kapcsolatokról. Ma már nem arról van szó, hogy egy
város hogyan tud valójában ebben a hierarchiában
funkciókat tömöríteni, hanem arról, hogy egy
város hogyan lesz versenyképes, hogyan tud ebben a rendkívül
erõs globalizálódó és európai gazdasági
térben minél jobb pozíciókat kivívni.
Mit üzen itt az Európai Unió a városfejlesztésben,
milyen dimenziókat próbál megfogalmazni? Öt fõ
paraméterre kívánják a hangsúlyt helyezni.
Az elsõ: kooperáció a városok között,
a hálózati szemlélet, egymás lehetõségeinek
kiegészítése, a puzzle-ként összeépülõ
tér. Ez nem azt jelenti, hogy mindenkinek mindene legyen, hanem mindenkinek
az legyen, ami számára a legjobb, amit ott a legjobban lehet muködtetni,
ezáltal ezek a városok egymással kooperáljanak,
együtt éljenek. Városcsoportok integrált fejlesztésérõl
szól már Európa. Már a 2006-os fejlesztések
között is ilyen irányú kutatások, ilyen irányú
tervezési megbízások bukkannak föl.
A másik pont: a dinamikus, vonzó és versenyképes
városok fölértékelõdnek azzal, hogy egy kicsit
talán Európa tömbösödik, jobban bezáródik.
Fölértékelõdik az úgynevezett gateway-városoknak,
kapuvárosoknak, befogadó városoknak, információátadó
városoknak a szerepe. Ha minden igaz, az elsõ körben hazánkban
1800 km határszakasz lesz nem európai uniós határ,
és nagyon sok jelentõs, nagy potenciállal rendelkezõ
város található ennek a határszakasznak a közelében.
Ezen városok szerepe megváltozik, õk lesznek az európai
értékek, az európai gondolatok közvetítõi.
A harmadik, a gazdasági szerkezet átalakítása. Ez
teljesen magától értetõdõ, ezért errõl
nem akarok külön is beszélni.
A negyedik a városok folyamatos fejlesztése. A városnak
mint rendszernek a fejlesztésében, a környezet, a minõség
állapotában, a szolgáltatások, infrastrukturális
rendszerek bõvítésében egyre nagyobb szerepet kell
szánni az ökorendszernek, tehát a városi térnek
- ami alatt a lakóteret, a városi zöldövezeteket, egyáltalán
a városi életmódnak a fizikális környezeti
rendszereit értjük, és külön hangsúlyt kap
majd az agglomeráció is. Az agglomerálódás
most éri el a magyar városhálózatot, a második
városfejlõdési szakaszba jut a városállományunk,
a nagyvárosok egyre nagyobb része. Prüszkölnek is a
városatyák, hogy kiköltöznek, csökken a nagyvárosok
népessége, hogy csökken a normatíva: szabályozásrendszerünk
arra épült, hogy minél többen lakjanak a városban.
Ezzel szemben megindulnak a természetes folyamatok: el kell kezdeni a
kommunikációt a környezettel, ez újfajta városvezetési,
városirányítási stratégiát tesz szükségessé.
Partnerség a város és vidéke között -
ez a másik új, nagy téma. A városok éljenek
együtt a vidékükkel, merítsék a vidékbõl
az energiát, és a vidéki energiák is gyarapodjanak
a városi térbõl. A magyar modell egyelõre messze
áll ettõl. Ma még a város kiküldi a számlát
a kistelepülésnek, hogy legyen szíves fizetni azért,
mert itt tanul a gyermek, itt képzi magát, ide jár, itt
vesz igénybe szolgáltatásokat. Ez az új struktúra
azt üzeni, hogy nem, ne ilyen irányban gondolkodjunk, hanem arról:
hogy lehet olyan szövetségeket, együtt élõ tereket,
együtt muködtetett infrastruktúrákat, rendszereket,
intézményeket létesíteni, amelyben a város
és a vidék közötti kommunikáció természetessé
válik, és ezzel valójában a városi térnek
a funkciói, a versenyképessége erõsen gyarapszik.
A vidéki térségek diverzifikációja is megjelenik
a dokumentumban. Nálunk persze politikailag túldimenzionált
jelentést kapott a vidékfejlesztés a nem éppen sikeres
elmúlt idõszakban. Valójában azonban más
szelek fújnak Európából, és ezek a vidéki
tereknek a várossal való egyfajta természetes integrációjáról
tudósítanak. Nálunk a vidékfejlesztésben
sajnos a városok hosszú ideig kívülállók
voltak, nehezen mozdultak együtt a falusi településekkel abban,
hogy együtt fejlesszenek, holott az új rendszer lényege éppen
az, hogy hogyan lehet az egységet kialakítani.
A kilencvenes évek magyar városhálózatának
fejlõdését leginkább a "várostúlburjánzással"
jellemezhetnénk. 1990 és 2001 között a városállomány
164-rõl 253-ra növekedett, ez 53 százalékos emelkedést
jelent. Rendkívül erõteljes. Amint a téma kiváló
kutatói állítják: ennek a hatalmas tömegu városnak
a java része - fõleg az utóbbi idõszak városi
rangot kapott települései - város a közigazgatási
funkció szerint, azonban valós városi funkciókkal
nem vagy csak töredékesen rendelkezik. Érdekes, hogy míg
a közigazgatási funkció szempontjából 53 százalékkal
nõtt a városok száma, addig a városi népesség
csak 9 százalékkal nõtt, tehát látható,
hogy milyen kicsi ezeknek a városoknak a népessége, bár
ezt a 9 százalékot még Magyarország vonatkozásában
sem lehet lebecsülni. És szeretném hangsúlyozni, Budapest
ebben az adatban nincs benne. Budapest nélkül számítva
1990-ben még 27 ezer ember lakott egy átlagos magyar városban,
2001-ben ez a szám 19 ezerre csökkent, tehát a kisvárosi,
kis-középvárosi hálózat felé mozdultunk
el, és a városi népesség aránya 61 százalékról
65 százalékra, tehát 3,5 százalékkal növekedett.
Nagyon érdekes a városok számának növekedési
görbéje, amelynek a kiugró pontjai a választások
elõtti évekre esnek. A politika elõszeretettel adományoz
ilyen a funkciókat, nem úgy, mint dicsõ királyaink.
Amikor õk a városnak rangot adtak, akkor ehhez pénzt és
forrásokat is biztosítottak. Most többnyire csak rangot,
címeket adnak. Egyedül 1999-ben volt olyan megugrás, amelyik
nem a választás elõtti évre esik.
Melyek a városhálózat tagozódásának
a jellemzõi? Csináltunk egy összehasonlító
vizsgálatot, 1990 és 1997 között. Az eredményeink
nagyon egybecsengtek a korábbi vizsgálatokéival. Így
például míg a 90-es évek elején a centrumfunkciók,
tehát az igazgatási, irányítási, a föntrõl
leadott szerepkörök voltak a differenciálás fõbb
elemei, és csak utána jöttek a szellemi erõforrások
(az elsõ logikusan szívja a másodikat, hiszen a centrumfunkciók
odahozzák a szellemi erõforrásokat, a jól képzett,
magasan kvalifikált rétegeket), addig 1997-re ez a struktúra
megváltozott: ma már a fogyasztáshoz kapcsolódó
intézményrendszerek megjelenése differenciálja a
városi tereket. Elõtérbe lép a gazdasági
potenciál, és érdekes módon háttérbe
kerülnek a centrumfunkciók, tehát a leosztott szerepkörök,
intézmények, azok az intézmények, amelyekért
korábban oly dicsõ harc folyt a városok között.
Egyes fiatal városok új középvárosi funkciókat
tudnak magukhoz telepíteni, s ezek a szerepkörök az intézményekben,
gazdaságban, szellemi erõforrásokban jelennek meg. Ezek
a városok nagyon erõs tömböt, egy úgynevezett
középvárosi tömböt hoznak létre az országban.
Új városok bukkannak elõ a perifériákon,
majd pedig kialakul a periferizálódó kisvárosi hálózat,
amely aztán valójában leszakad. Miért szakad le?
Egy polgármester mondta nekem, hogy olyan szép a város,
olyan sokat fejlõdött, annyi minden kiépült, annyi minden
változott, és hát most mi miért tesszük õt
a leszakadó kategóriába. A válasz egyszeru: a többiek
náluk sokkal dinamikusabban fejlõdnek.
Nagyon differenciált a nagyvárosi hálózat, a 22
domináns nagyváros szerkezete is megosztott. Ebben a nagyvárosi
hálózatban ma még kiemelkedik a két vezérváros,
Székesfehérvár és Gyõr, azonban látni
kell, hogy ezek elõreláthatóan hamarosan kimerülnek.
Gyõr esetében a kimerülés jegyeit én már
tapasztalom. Fehérvárra nem mondok prognózist, de tudom
borítékolni a kimerülés jegyeit. Új stratégiákat
kell ezekre a városokra kialakítani, változtatni kell a
város belsõ fejlesztési elképzeléseit, a
hangsúlyokat a szellemi erõforrásokra és a humán
kapacitásokra kell helyezni, el kell kezdeni a város és
környéke közötti új kommunikációs
rendszereket kialakítani, föl kell tölteni a meglévõ
intézményeket, erõteljesebb PR, külsõ kapcsolatok
és egyebek kellenek ezeknek a városoknak is. A klasszikus nagyvárosok,
tehát Pécs, Szeged, Debrecen és Miskolc rendkívül
nagy energiákkal rendelkeznek. A gazdasági elõny nem jelenti
a sikerességet. A sikeresség nagyon komplex, nagyon összetett
rendszer a városok esetében: a városi világ, a városi
tér rendkívül sok elemet, tényezõt takar, és
a városfejlesztésnél ezeket együttesen kell kezelni.
Bízom benne, hogy egy fejlett és fejlõdésre érett,
egyben dinamikus városhálózattal tudunk az Európai
Unióhoz csatlakozni.