Gyõr már 1989 elõtt is ipari
központ volt, sokrétu gépiparral és feldolgozóiparral
- emiatt nem érintette a válság olyan súlyosan,
mint más, úgynevezett szocialista városokat. Nagy szerepe
volt ebben azoknak a vállalatoknak, amelyeknek a székhelye Gyõrben
volt, ezek a vállalatok ugyanis úgy tudták megoldani a
válságot, hogy a más városokban levõ leányvállalataikat
zárták be. Gyõr maga megyeszékhely volt, sok infrastrukturális
vállalat központja, ami segítette a város késõbbi
fejlõdését.
A hatvanas években jelentõs infrastrukturális fejlõdés
és urbanizáció ment itt végbe, ami részben
összefüggött a Budapest-Bécs tengely felértékelõdésével.
1989 után ellentmondásos folyamat bontakozott ki: egyrészt
a városi fejlesztési források beszukültek, ugyanakkor
éppen a Budapest-Bécs tengely miatt jelentõs központi
infrastrukturális fejlesztések színtere volt a város,
másrészt tetõzött a szocialista ipar válsága,
ami súlyosan érintette a Gyõrt is. Eközben azonban
megjelent és felnövekedett egy jelentõs, virágzó
kisvállalkozói szektor. Így a város elõtt
három lehetséges fejlõdési út állt:
a deindusztrializáció - tehát az iparosodás megszunése,
a gazdasági hanyatlás -, mint ahogy az nagyon sok más kelet-európai
városban is történt, a hazai kis- és középvállalkozásokra
alapozott fejlõdés és végül a külföldi
tõkebefektetések által vezérelt újraiparosítás.
Mint tudjuk, végül is ez a harmadik variáció valósult
meg Gyõr esetében.
A külföldi tõkebefektetések nagyon sokrétuek
voltak: egyrészt nagyon jelentõs tõke áramlott a
feldolgozóiparba négy nagy befektetõi csoportot jóvoltából.
Vannak ezek között - fõleg osztrák - kis- és
középvállalkozások is, tehát nem multinacionális
vállalatok, amelyek azonban jelentõs szerepet játszanak
a világpiacon. A második nagy forrás a "koronaékszerek"
felvásárlása stratégiai befektetõk által,
aminek legjobb példája a Gyõri Keksz esete. Végül
a harmadik kategória a nagy, vezetõ multinacionális vállalatok
zöldmezõs beruházásai. Ezek közül talán
a legíresebb az Audi gyõri autó- és motorgyára,
de említhetném a Philipset is. Emellett - és ez nem csak
Gyõr sajátossága - jelentõs tõke érkezett
a kereskedelembe és kiskereskedelembe, a szolgáltató ágazatokba,
valamint az építõiparba, az infrastrukturális beruházásokba.
A külföldi vállalatok részérõl egyszeru
volt a motiváció - a globalizáció és a magyar
piac megnyitása egyszerre jelentett kényszert és húzóerõt.
Adva volt az olcsó, szakképzett munkaerõ, a rugalmas munkajogi
szabályozás, az együttmuködõ - zárójelben:
gyenge - szakszervezetek, amelyek lehetõvé teszik a modern, flexibilis
és rugalmas termelés megvalósítását.
Ehhez jött Gyõr szerencsés földrajzi fekvése
a Budapest-Bécs tengelyen, az autópálya-összeköttetés,
illetve a Duna. És a szubjektív tényezõk: Gyõr
egyik sajátossága, hogy a helyi vállalati menedzsmentek
a hatvanas, hetvenes és fõleg a nyolcvanas években már
ki tudtak építeni nyugat-európai vállalatokhoz fuzõdõ
kapcsolatokat - és ez a személyes tényezõ döntõ
volt akkor, amikor ezek a nyugati vállalatok Magyarországra helyezték
beruházásaikat, és nem más közép-kelet-európai
országba vagy Délkelet-Ázsiába.
A külföldi tõkebefektetésnek voltak áldásos
hatásai. Egyrészt Gyõr vissza tudott állni az ipari
centrum fejlõdésvonalára, és építeni
tudott korábban felhalmozott tudáskészletére. Kibontakozott
egy exportorientált gazdasági fejlõdés, és
ennek révén be tudott kapcsolódni a globális vagy
európai szintu munkamegosztásba. Így sok más keletebbre
fekvõ várostól eltérõen a munkanélküliség
szinte eltunt, sõt néhány területen most már
munkaerõhiány tapasztalható. Megjelent a nyugati vállalatvezetési
elvárásokhoz alkalmazkodni tudó menedzsment- és
munkavállalói réteg. Ugyanakkor nagyon ellentmondásos
jelenségek is tapasztalhatók: alig változott a bérszínvonal,
illetve nagyon alacsony a helyi beszállítás aránya
ezeknél a multinacionális vállalatoknál.
A helyi intézmények is hozzájárultak ahhoz, hogy
nagyon jelentõs infrastrukturális fejlesztések történtek
az elmúlt tíz évben - autópálya-építés,
vasútfejlesztés, a gönyüi kikötõ kiépítése
-, ami megteremtette annak lehetõségét, hogy a nagyvállalatok
modern, hatékony módon tudjanak termelni, illetve logisztikai
láncaikat szervezni. Ugyanakkor megtorpant a város urbanizációja,
leállt a tömeges lakásépítés, ami a
nyolcvanas évekig jellemzõ volt Gyõrött, és
ez szerintem jelentõs mértékben hozzájárult
a gyõri vállalatok fejlõdését lassan-lassan
gátló munkaerõhiány jelentkezéséhez.
Bár az oktatás területén is jelentõs elõrelépések
történtek - a felsõoktatás bõvítése,
a szakmunkásképzés és szakoktatás fejlesztése
-, ennek ellenére minden egyes vállalatot érint a megfelelõ,
szakképzett munkaerõ hiánya, és több olyan
vállalattal is találkoztunk, amelyek a munkaerõhiány
miatt hagyták abba gyõri vagy Gyõr környéki
fejlesztéseiket. Jelentõs tényezõ Gyõr esetében
az ipari park, a kisvállalkozás-fejlesztési iroda, az adópolitika,
amely kedvezményeket nyújtott a külföldi tõkebefektetésekhez,
illetve a megyei munkaügyi központ, amely segített a betelepülõ
multinacionális vállalatok munkaerõhiányát
megoldani.
Tehát Gyõr története sikertörténet - a
városnak sikerült visszaszereznie ipari centrum jellegét,
sikerült bekapcsolódnia a világgazdaságba. Ugyanakkor
Gyõr fejlõdése határvonalhoz érkezett: egyensúlyi
helyzet alakult ki. Bár sikeres volt az eddigi fejlõdés,
a továbblépést nehezíti a hazai gazdasági
szereplõk - az önkormányzat, a kis- és középvállalkozói
szektor, illetve maga a lakosság - gyengesége. A kis- és
középvállalkozói szektor nem profitált igazán
a helyi fejlõdésbõl, hiszen az alacsony bérszínvonal
miatt a lakosság vásárlóereje nem növekedett
jelentõsen, miközben az intézményes - beszállítói
- kapcsolatok sem épültek ki a multinacionális szektorral.
Addig, amíg ezek a szektorok meg nem erõsödnek, amíg
nem sikerül a várost a bérszínvonal emelésével,
illetve központilag finanszírozott lakásépítések
segítségével a kívülrõl érkezõ,
kvalifikált munkaerõ számára vonzóvá
tenni, addig a munkaerõhiány folyamatos gátja lesz a további
fejlõdésnek.