Szolnok a fõváros tágabb értelemben
vett vonzáskörzetének egyik alközpontja, ugyanakkor
Jász-Nagykun-Szolnok megyén belül periferikus szerepet játszik.
A hármas tagolású megyében él egyfajta jász
identitás, van egyfajta nagykun, kun identitás - harmadiknak meg
ott van Szolnok. De ott van a Tisza is, ami jelenleg még inkább
egyfajta gát - fõként amikor elég magas - a kapcsolatok
kialakításában. A történelem során kialakított
sugaras szerkezetu út- és vasúthálózat tovább
korlátozza az együttmuködés lehetõségeit.
Az 1920-ban, a trianoni békeszerzõdés kapcsán bekövetkezett
társadalmi, gazdasági változásokat Szolnok is megszenvedte:
elvesztette egyik fontos funkcióját, hiszen korábban az
Erdély és a fõváros közötti összekötõ
kapcsot jelentette. Maradtak ugyan bizonyos adminisztratív funkciói,
és ezek mellé nõtt fel az ipari potenciál - a cukorgyár,
a jármujavító, vagyis az Alföldre jellemzõen
az élelmiszer-gazdaság, illetve a közlekedési ipar.
Szolnok 1870-ben 16 ezres népességszámával az ország
akkori városhálózatában a 44. helyet foglalta el.
Viszont az 1960-as évektõl kezdve a lakosság létszámának
dinamikusan növekedését lehet regisztrálni. 1980-ra
Szolnok az ország 12. legnépesebb város lett, tíz
év múlva pedig már a 11. helyen állt.
Mi volt ennek az oka? Elsõsorban az Alföld iparosítási
programja, aminek következtében több nagy beruházás
valósult meg a városban - kiemelkedõ jelentõségu
ezen belül is a Tiszai Vegyi Kombinát létrejötte.
Az 1998-as statisztikai évkönyv azonban már a lakosság
2000 fõs csökkenését regisztrálta. Az okokról
többfajta vélemény fogalmazódott meg. Az egyik ok
lehet az extenzív ipartelepítés kifulladása, de
van egy társadalomtörténeti ok is: a tradicionális
polgárság hiánya. Az Alföldi Tudományos Intézet
1999-ben kezdett el egy öt alföldi városra kiterjedõ
kutatást, amelyben ilyen kérdésekre is megkíséreltünk
választ kapni.
A kérdõíves vizsgálatban arra kerestük a választ:
mit jelent az adott város lakói számára a sikeresség,
a fejlõdés fogalma. Az egyik interjúalany az alábbiakat
fogalmazta meg: individuális sikerek sokasága települési
szinten, erõs közösségi cselekvés, jellemzõen
magas helyi jövedelmek, illetve a fogyasztás növekedése.
Kiderült, hogy a szolnokiak a mintába bekerült többi városhoz
képest sikereiket és fejlõdésüket szolidnak
ítélik meg, és így is kategorizálják
városukat.
De nézzük meg az eredményt kategóriánként
is.
A munkalehetõség tekintetében a szolnokiak jobbnak ítélik
helyzetüket a másik négy várossal összehasonlítva.
Ennek talán az lehet az oka, hogy a fõvárosi agglomerációba
tartozó településen az aktív középosztály
számára az ingázás nem gond. A következõ
kategória: a megélhetési költségek. Szolnok
ebben a tekintetben is jól szerepelt, mint ahogy - az ismert történelmi
okokból - a távolsági közlekedés vonatkozásában
is. Ezzel szemben a vásárlási lehetõségek
más városokban kaptak nagyobb értéket - igaz, ebben
az idõben Szolnokon még nem volt bevásárlóközpont.
A szórakozási feltételek szintúgy más városokban
kaptak magasabb értéket - a híres Szigligeti Színház
ellenére.
Fontos tényezõ volt a vizsgálatban a hatalmi ágak,
szervezetek szerepének megítélése is. Szolnokon
- egy félévet leszámítva - a mai vezetõ kormánypárt
képviselõi adják a polgármestert, így korábban
mindig lehetett arra hivatkozni bizonyos fejlõdési gátak
elérésekor, hogy a városnak nincs erõs, hatékony
kormányzati lobbyja. Ez 1998 óta megváltozott, így
a kormány segítségét magasabbra értékelik
a válaszadók. Szolnok mint megyeközpont esetében a
megyei önkormányzat jelentõségének megítélése
is magas. További szereplõk: a pártok és civil szervezetek,
valamint a kis- és középvállalkozások. A kis-
és középvállalkozások "eredménye"
nem kiugró, mert ezek nem eléggé erõsödtek
meg a többi városhoz képest, viszont a pártok és
a civil szervezetek megítélése jobb - ami a humánfejlesztésben
rejlõ lehetõségeket mutatja.
A kutatáshoz kapcsolódott egy városrészkutatás
is, 1998 és 2000 között nyolc városrész lakóinak
egyfajta - a város mellett a szukebb lakókörnyezetre vonatkozó
- "bizalmi indexére" vonatkozóan. Érdekes eredmény,
hogy a belváros - tehát egy önálló entitással
rendelkezõ belsõ terület - lakói árnyalattal
magasabbra értékelik saját lakókörzetük
fejlõdési lehetõségeit, mint a város egészéit,
míg - és ez a másik véglet - az igen magas munkanélküli-rátával
"büszkélkedõ", és zömében hátrányos
helyzetu rétegek lakta déli ipartelep lakói saját
lakókörzetük sorsának jobbra fordulásában
alig-alig reménykednek, ellenben sokkal jobban bíznak a város
fejlõdésében.
A város prominenseinek szemében viszont sokkal sikeresebb a város,
és helyzete is ígéretesebb, mint ahogy azt a lakosság
megéli. A különféle fejlesztési koncepciók
megegyeznek abban, hogy Szolnok városának jövõje nem
képzelhetõ el az agglomeráció fejlõdése
nélkül, a szolnoki kistérség azonban meglehetõsen
szélsõséges értékeket mutat sok tekintetben.
Az innovatív sikerek kulcsa többek véleménye szerint
a természeti értékek - a gyógyvizek, a Tisza és
a Zagyva, valamint a Tiszaliget - kihasználásában van.
Magában a városban pedig végre meg kellene valósítani
a belváros átalakítására - sétálóutcák
és egy központi tér kialakítására -
vonatkozó terveket. Tovább kell erõsíteni a civil
szervezeteket és a kulturális mecenatúrát, de a
szolnoki fõiskola is komoly városfejlesztési tényezõ
lehet - a K+F források elérése kapcsán.
A XXI. század társadalmában a humán erõforrás
fejlesztése a településfejlesztés kulcsa, és
véleményünk szerint Szolnok is egyértelmuen erre halad.