Látszólag számos tény
mutat arra, hogy gyakorlatilag nincs összefüggés a sikeres
városfejlõdés és a társadalmi problémák
kezelésének lehetõségei között, hiszen
sikeres világvárosokra is jellemzõk az éles társadalmi
egyenlõtlenségek és konfliktusok, akárcsak a hazai
fejlõdõ városokra. Léteznek azonban az összefüggést
alátámasztó tények is: például az,
hogy a városfejlesztési stratégiák mindig képviselnek
társadalmi érdekeket - mondjuk a gazdaság dinamizálásához
egyértelmuen kapcsolódó társadalmi csoportok érdekeit,
de a munkanélküliség kezelése is része minden
ilyen programnak.
A kulcskérdés az: mit értünk siker és versenyképesség
alatt. A gazdasági siker más szempontból közelítve
nem feltétlenül siker. Ez indított arra, hogy bevezessek
egy új kategóriát, a társadalmi értelemben
is sikeres városfejlesztési stratégia fogalmát.
A társadalmi értelemben sikeres stratégia tudatosan akarja
alakítani a városfejlesztési folyamatokat. Nagyon fontosnak
tartom a városfejlõdés társadalmi bázisának
a megalapozását, vagyis hogy minél szélesebb legyen
az érdekelt és érintett, az elõnyöket élvezõ
csoportok köre. Ezek teljességének elérése
persze utópia, de a társadalmi részvétel kiterjesztése
fontos dimenziója a társadalmi értelemben sikeres stratégiáknak.
Az érdekellentmondások feltárása, ütköztetése
és egyeztetése intézményes kereteket igényel,
amelyek ma még nemigen vannak meg hazánkban. Nyugat-Európában
sok helyütt információs rendszereket hoztak létre
a városfejlõdés mérésére, a városi,
regionális politikák megalapozására - jóllehet
ezt a hetvenes években elõször az Egyesült Államokban
vetették fel. Ennek alapját a statisztikailag mérhetõ
adatok adják: az oktatás- és a lakáshelyzet, a munkaerõ-piaci
pozíciók, az általános életfeltételek
- jövedelem, munka, szabadidõ, egészség -, életkilátások,
alapellátás, migrációs trendek. Ezek az adatok többé-kevésbé
minden ilyen rendszerben szerepelnek, és ezekkel tényleg kifejezhetõ
egy adott városi társadalom sikeressége.
Ugyanakkor egy másik tényezõ, a társadalmi problémák
- a városi szegénység, a marginalizálódás,
az underclass, a munkanélküliek, hajléktalanok, veszélyeztetett
csoportok és a társadalmi-jövedelmi egyenlõtlenségek
területi metszetei, a bunözés és erõszak - rögzítése
az utóbbi idõszak fejleménye. És ennél tágabb
koncepciók is vannak. Ilyenek az átfogó városfejlesztési
koncepciók, az ecological city, ami a társadalom, gazdaság,
környezet integrált fejlesztésére épülõ
felfogás, (az OECD-országokban 1993 és 1995 között
dolgozták ki ennek alapjait). De idesorolom az Európai Unió
különbözõ térségfejlesztési koncepcióit,
programjait és a társadalmi participációs koncepciókat,
modelleket is.
Miért van egyáltalán szükség a társadalmi
értelemben is sikeres városfejlõdésre? Az európai
uniós csatlakozás, a felzárkózás nem is képzelhetõ
el másképp, csak ha a gazdasági indikátorok mellett
társadalmi indikátorokat is figyelembe veszünk. A társadalmi
problémák - mára ez világosan kiderült - nehezítik
a városi gazdaságok fejlõdését is. Az új
kihívásoknak csak akkor tudnak megfelelni, ha ezeket a feszültségeket
is megpróbálják kezelni. A várospolitika hatékonyságát
is rontják a fejlesztésbõl kimaradó érdekcsoportok,
hiszen nyilvánvalóan az a politika hatékony, amit minél
többen támogatnak. További nagyon fontos szempont, hogy a
fejlõdõ városok maguk is átalakulnak. Megjelennek
a posztmateriális értékek, új lakóhelyi elvárások.
Nézzük most a fönti összefüggéseket a tatabányai
esettanulmány alapján. Egy francia-lengyel-magyar kooperációs
program keretében kezdtük vizsgálni Tatabánya, Tata
és Oroszlány esetét. Ennek a kutatásnak az alapvetõ
célja az volt, hogy az európai integrációhoz szükséges
versenyképességet, a városok és a térségek
kooperációját meghatározó szociológiai
tényezõket és érdekstruktúrákat, illetve
társadalmi konfliktusokat feltárja. Ugyanakkor a kutatási
eredmények lehetõvé teszik annak elemzését
is, hogy a siker összefügg-e azzal a törekvéssel, hogy
a társadalmi problémákat kezeljék - magyarán
szólva, hogy Tatabányán foglalkoztak-e a társadalmi
problémákkal, társadalmi konfliktusokkal.
A folyamatokat érdemes két szakaszra bontani. Az elsõ szakaszt
a válságkezelõ átalakulás jellemzi. Lezajlott
egy gazdasági válságkezelés, és megindult
a szerkezetváltás.
A külföldi tõkebefektetésekre alapozott gazdaságfejlesztési
stratégiának köszönhetõen a társadalom
munkaerõ-piaci érdekei szuken ugyan, de érvényesültek,
tehát jelentõsen csökkent a munkanélküliség.
Abban is teljes társadalmi konszenzus volt a kilencvenes évek
derekáig, hogy a legfontosabb feladat a krízis megoldása,
a válságból való kilábalás, a munkanélküliség
enyhítése - és nem volt szó egyéb elvárásokról.
Ugyanakkor a globális-lokális gazdaság egyensúlya
hiányzott, vagyis itt is igaz, hogy a kis- és középvállalkozók
hátrányokat szenvedtek a multinacionális cégekkel
szemben.
Lassan a helyi önállóság is elkezdett növekedni
- részint a gazdagodás, a polgárosodás, a vállalatok
gazdasági stabilizálódása révén -,
viszont a városi, társadalmi élet minõségét
adó tényezõk javulása abszolút elmaradt.
Az interjúkból egyértelmuen kiderült az összes
aktor - az aktív aktorok, tehát az önkormányzat, az
önkormányzat különbözõ gazdasági szervezetei,
a külföldi tanácsadó cégek, valamint a passzív
aktorok, a szuburbanizációt megvalósító elit,
a középosztály vagy a szegénycsoportok, akik elmenekülnek,
kiköltöznek olcsóbb lakóhelyet keresve - elégedetlensége
a város belsejével, a városias atmoszférával.
A másik ilyen fontos kérdés a multinacionális vállalatok
szereplõi és a kis- és középvállalkozók
- vagyis a külföldi és a magyar értelmiségi csoportok
- közötti konfliktus, ami egyértelmuen elõbbiek magasabb
jövedelmére vezethetõ vissza, és ami egyáltalán
nem speciálisan tatabányai jelenség.
Ehhez hozzájön még az önkormányzatok közötti
konfliktus is. A három város között - miközben
együttmuködnek, kooperálnak - alapvetõen nagyon sok
az ellentét. Az érintettek igen nehezen fogadták el Tatabánya
centrumhelyzetét, pedig minden objektív faktor emellett szól.
A másik szakaszt az átalakulás kibontakozása jellemzi:
a gazdaság stabilizálódása, a várospolitikai
önállóság növekedése, a társadalom
munkaerõ-pozícióinak erõsödése.
A posztmateriális értékek iránti elvárások
is fokozódnak: egyre nagyobb az igény, hogy a város is
fejlõdjön, szépüljön, legyen városias arculata,
atmoszférája, legyenek éttermek, mozik. A civil szervezetek
is erõsödnek - érdekes módon a környéki
településeken erõsebbek a civil szervezetek, mint a városban,
mert itt erõsebb az önkormányzat és a civil szervezetek
kooperációja is. És hiába vannak konfliktusok az
önkormányzatok között, a térségi érdekek
is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak, hiszen a multinacionális cégek
nem egy-egy várost, hanem egy térséget választanak
ki muködési helyszínül. Ez mind hozzátartozik
a perspektivikus átalakulás jellegzetességeihez, márpedig
Tatabányán a várospolitika egyértelmuen hosszú
távú fejlesztési célokra törekszik.
Ez a hosszú távú gondolkodásmód eredményezhet
társadalmi értelemben is sikeres városfejlõdést:
a társadalmi-gazdasági konfliktusok megoldásának
igénye is egyértelmuen érvényesül, miközben
egy új társadalmi konszenzus van kialakulóban a térségben.
Az emberek ma már nemcsak dolgozni akarnak, hanem jól is akarnak
élni, minõségi, polgári életet szeretnének
- ez az új konszenzus.