Vetítés közben az a kérdés
motoszkált bennem, hogy ez az émelyítõen giccsesre
hangolt Pinocchio-történet szól-e valami többrõl
is, mint saját története? A mesterséges értelemrõl,
a tudomány keserû gyümölcseirõl? Valódi
tartalma a már ma prognosztizált pusztulásunk a következõ
évszázadokban, ez volna? Az A.I. Stanley Kubrick feldolgozásában
bizonyára arról szólt volna, Spielbergnél
nagyon kicsiny részt szól arról. (A forgatókönyv
az alig ismert Brian Aldiss elbeszélése nyomán íródott,
Kubrick csak tervezte belõle a forgatókönyvet - akit bõvebben
érdekel, mennyi köze is volt/van hozzá: Aldiss elbeszéli
egy Kubrick életérõl tavaly készült dokumentumfilmben.)
Spielberg talán leginkább Kubrick-szellemû jelenete a végsõ
elõtti, amelyben magasabb rendû lények érkeznek a
Földre, s az elpusztult emberi faj helyett a mi fõszereplõnket,
egy élethû és érezni képes (emberhû)
robot kisfiút találnak. A kisfiú kétezer éve
mozdulatlanul nézi a tenger mélyén az elsüllyedt Kék
Tündér-szobrot. A világûr jövevényei, megismerve
életét és szenvedéseit, mélyen meghajolnak:
"Az elpusztult emberiség zsenialitásának te vagy a
legfõbb bizonyítéka" - mondják. A kissé
kétértelmû dicséret érdekes és tanulságos,
de maga a film nem errõl, nem az emberi faj pusztulással fémjelzett
erkölcsi diadaláról szól. Tudja Spielberg is, mert
nem itt zárja filmjét, hanem megfejeli a befejezést egy
alig elviselhetõ anyuka-kisfiú újratalálkozás
szívszaggató szeretet-giccsével (ami egyébként
semmivel sem szörnyûbb, mint a film elsõ húsz perce,
az ott még papával is súlyosbított családi
fél-idill). Így azután a filmnek nem is egy, hanem három
befejezése van. Igazán nyitott és gondolatébresztõ
az elsõ lett volna: a Kék Tündér víz alatti
szobrát évezredekig mozdulatlanul bámuló robotgyerek,
aki az idõk végtelenségéig "kivárja"
az idõk végtelenségének végét. A második
befejezés, tehát a leginkább kubricki változat (amely
még rímel is az Ûr-Odüsszeia befejezésére):
ûrlények gondoskodó figyelmével rekonstruált
egykori idill, a családi ház, gyerekszoba jegesen és kiürülten,
ahol a robotgyerek évmilliókig várhatja nem a tündért,
hanem valamifajta mutációját.
Spielberg robot kisfiúja azonban nem mutációjára
vár, hanem szeretõ anyukájára. A harmadik befejezés
valósult meg, természetesen, a nagy és örökzöldségében
oly tûrhetetlen hollywoodi giccs - mégis, szinte nevetséges
volna e könynyesen csöpögõ megoldást "hibának"
ítélni. Egyrészt, mert ez a film lényege, hiszen
Spielberg mit sem törõdött Kubrick jeges és hideglelõs,
olykor szadista színezetû pesszimizmusának megjelenítésével.
Továbbá - és nem az "egyébként sikerült"
film "hibája" - azért is, mert mint Spielberg néhány
más jelentõs filmjének, itt is éppen ez a szinte
szemérmetlenül vállalt giccs és csorgó érzelmesség
adja a - nem esztétikai - jelentõségét, súlyát.
Szomorú történet felemelõ és vigasztaló
véggel? Ilyesmi. A Schindler listája jut eszünkbe,
annak is volt efféle, hamisság-érzékünket növelõ
olvasata. Furcsa módon ez a mesefilm most kevésbé "optimista".
A Schindler-westernben azért gyõznek a jók, meg az igazság,
az igazságszolgáltatás. Itt, ha a mese mögé
bámészkodunk, nincs is értelme e fogalmaknak: miféle
"gonosz" pusztítja az emberiséget? A jó embereknek
nincs is megnevezhetõ ellenségük, mégis defenzívába
szorulnak: globális fölmelegedést, meteorit- és üstökös-zúdító
holnapután-jövõt, a kisbolygó-övezet fenyegetéseit,
a világûr sugárzásait nem lehet kijátszani
schindleriesen, vagy legyõzni tankokkal. Meggondolandó, és
ez még nagyobb baj, hogy a pusztító természetet
nem lehet, bután komikus volna erkölcsileg felelõssé
tenni.
Filmtudományi aprómunka volna összehasonlítani, fõleg,
mert nincs mit, csak egyetlen filmváltozat létezik. Egy feltételezett,
fiktív Kubrick-mûvel összevetni esszéíró
érzékeny munkája lenne, Borges nyomában, én
épp csak felkínáltam a dolgozat elején. Mindenesetre
a Schindler listája meg az A.I. különleges helyre
kapaszkodott a rendezõ (meg a hollywoodi film) létráján:
mindkettõ azért érdekesebb - bár nem biztos, hogy
"jobb" a többi Spielberg-filmnél, mert nem igazán
az õ terepe, életmûvének nem ez a "fõvonala".
Becsvágya nyilvánvaló: a látszólag, a várakozások
szerint "másnak", "nem neki" való témában,
anyagban is színvonalasabbat készíteni a többieknél.
Nem egészen tudom, egyáltalán összevethetõ-e
a mai, ügyeletes "többiekkel": lassan ott tartunk, hogy
az "új-Hollywoodot" megteremtõ Spielbergnek több
köze, belsõ köze lesz Hollywood régi klasszikusaihoz
(Capra, Wilder, Hitchcock, hozzájuk van köze), mint a legújabb
sikerfiakhoz - hozzájuk mérten õ valóban nemesen
hagyományõrzõ, és szerencsés ízléssel
vagy mozi-taktikával soha nem téved amazok, az "új
újak" birodalmába: Lynch, Tarantino vagy Fincher, mindhárman
talán érdekesebb utakon járnak, és a filmesztétikának
inkább velük kell majd foglalkoznia -, de hát Spielbergnek
eszébe sem jut velük versengeni diadalmasan, mint ahogy eszébe
sem jut rivalizálni a sok misztikus-sugallatos fantasztikummal vámpírral,
aliennel, szörnylénnyel, ómennel és stigmás
maszlagteremtményekkel sem. Számomra még inkább
méltánylandó: Kubricknál sem akar szerencsére
jobb lenni, és fõként ez dicséri józanságát.
Meg sem próbálja, illetve amikor mégis, a film hármas
befejezésénél, akkor bántóan nem sikerül
a dolog, mert ott akaratlanul összemérésre kínálkozik
azoknak, akik látták az Ûr-Odüsszeiát,
s ez bántó melléfogás. Ahol azonban õ maga
- ez a "mészárcirkusz" látványos és
nagyszerû betéte érettebb kiskamaszoknak és éretlenségbe
fáradt szüleiknek. Nehogy valaki azt higgye, hogy ez a fontos epizód
kicsit is Kubrick, hideg, borzongató szadizmussal. Spielbergnek némi
érdeklõdése van a szadizmus-mazochizmus iránt, volt
tán a Párbaj idején, ma már, a Jurassic
Park tömegsikerére, vizenyõs szellemtelenség-látvány
lett. A dinók nem szadisták (ezt persze értelmes emberként
jól tudja) - de ha nem szadisták, csak gonosz emberek maradnak
utálatunk tárgyául, azok sem szadisták, csak gonoszok,
de erkölcsileg bûnhõdnek meg, amire a vérszomjas dinók
képtelenek.
Mondom megint, a nagy giccsrendezõ szerencsés csillagzat alatt
nyúlt egy tökéletesen más fantáziájú
és világképû alkotó hagyatékához;
szerencsésen, mert elfelejthette a moralizálást: az A.I.
nagy részében nincs kit erkölcsileg felelõssé
tenni. A "mészárcirkusz"-jelenetben sok elállatiasult
gonosz van, mint a Gladiátor Colosseumában - valahogy mégsem
megy a pellengér-sugallat. A jelenetnek természetesen szándékolt
áthallása van, utalása a faji vagy ideológiai alapú
tömeggyilkosságokra - kamaszlelkeknek szánva -, de még
így is (vagy épp ezért) a film leginkább Spielberg-jelenete.
A robotok lincselését hajrázva bámuló tömeg
természetesen hamar a gonoszok ellen fordul: csak a "szívükre
kell hatni", az alvó "jó" felébred a csorda-emberekben
- megbélyegeznénk hamis együgyûsége miatt ezt
a sugallatot? Csak annyira, mint a Schindler vigasztaló végét.
A filmet a szeptember eleji Velencei Fesztiválon mutatták be,
versenyen kívüli díszelõadásként. Vegyes
fogadtatásban részesült, éles elutasítást
Anglia két legszínvonalasabb napilapjában keltett (The
Observer, The Guardian). Az angol humor - Voltaire óta tudjuk - egyszerûen
felfoghatatlan európai fülnek és elmének.
A velencei premiert azért is hozom szóba, mert a film jövõbõl
kommentáló narrátora mondja el már az elsõ
kockákon: Amszterdam, Velence a klímaváltozás miatti
tengeráradattól már pusztulófélben, New Yorknak
csak kihalt felhõkarcolói merednek az égbe, látjuk
a két ikertornyot: a premier után pár nappal rombolták
le õket. Egyébként minden N.Y.-filmben látszanak
persze, így Chris Columbus Kétszáz éves ember
címû robot-meseutópiájában is, mellyel mindenképp
feltolul a párhuzam. Chris Columbus a boldog és nevelõ
célzatú gyermekfilmek specialistája, legnagyobb sikere
a számomra heveny ricinusként vagy keserûvízként
ható amerikai-család-magasztaló Mrs. Doubtfire (magyar
címén Apa csak egy van; család nélkül,
gyermekek nélkül nem szabad élni - ezenkívül
a kopott bõrnadrágok mögött érzõ szív
dobog még az apák esetében is). Joggal bíztak -
mintegy erre volt õ kitalálva még mielõtt a regényfolyam
megszületett volna - a Harry Potterben, fél kilométeres
sor a karácsonyi premierre Londonban máris. Mellesleg, ám
nyomatékkal: a Kétszáz éves ember szintén
az elviselhetetlen ómódi giccsnek, a fogcsikordító
érzelmi közhelyeknek fura mód mégis iható elegye,
persze Robin Williams miatt, nélküle a családgiccs ellen
immúnis nézõk bõsz futásra vennék.
Spielbergnél viszont nincs karizmatikus színész, mert a
gyerekfõszereplõ - kövezzenek meg - olyan tucatáru,
mint a robot, akit tehetségesen megelevenít, itt csak Spielberg
van, és jó ez így.
S ha a valóságban ma nem hullámzik még meleg óceán
a házak között, idõ, pár száz év
kérdése csak. A két ikertorony mellett tengerfenékre
került sugárzó mosolyú Kék Tündér-szobor
a filmben - gondolom, nem véletlenül - a Szabadság-szobor
képzetét kelti. Annak eszméjében véltünk
szabadítót és szabadítást. Nem tudott megvédeni
a most következõ évszázadoktól, apokaliptikusan
közeledõ tömegjárványoktól és pusztító
felmelegedéstõl.
Az A.I. szolid és csendes értékének érzem,
hogy hiányzik belõle a Hollywoodból az utóbbi évtizedben
a világra zúduló, olykor iróniával színezett,
de inkább teljesen humortalan metafizikus blöff, s hiányzik
a világmindenség bölcs teremtõjének vagy mozgatójának
emberszeretetét bizonygató, forró örömkönnyû,
zsebkendõszaggató ostobasága. A kecses ûrlények
szót sem ejtenek cél-okságról, isteni bölcs
irgalomról, a test és szellem Bibliában megírt "feltámadását"
szomorkásan cáfolják - de meghajtják fejüket
egy nagy tehetségû, és mégis rövid ideig létezett
faj, az ember emlékére.
Spielberg nem lehetne a régi meg új Hollywood fõ-mesterembere,
ha pesszimista, végsõ boldogságban nem hívõ
filmet csinálna. Ez sem ilyen mese. "Hogyan lehet a "Tények"
szekciót kombinálni a "Legenda" szekcióval? -
kérdi a kisfiú a virtuális térben szélhámoskodó
Tudor Doktortól a Kék Tündér keresésekor. Mintha
ez a kérdés Hollywood jobb mestereit, de legalább Spielberget
régóta nagyon érdekelné. Ezért is lelt rá
Auschwitz vigasztalan tényeit kutatva Schindler-tündérre.
Spielbergnek alig van köze Kubrickhoz. Kis rosszindulattal azt mondhatnánk,
hogy az A.I. két mellékfigurájában õ
ismerhetõ fel: az egyik a virtuális Tudor Doktor, varázsos
blöffjeivel, a másik a kihalt New York-i felhõkarcoló
rejtekén még dolgozó robotkutató tudós, Prof.
Hobby, aki feltalálta az érzelmekre is képes gyerekrobotot.
Mindkettõ félig Spielberg (kettejük ötvözete talán
õ maga egészen), s fene tudja, egyik fele sem utálatos.
Kettejük, a blöffmester és a mélán tanulságlevonó,
érzelemfeltaláló technikai zseni (a robot- és film-maker)
nélkül is sivárabb volna Hollywood, szegényebb lenne
Isten állatkertje.
Spielberget Kubrick jeges-rideg, némileg érzelemmentes univerzumából
a mesegiccs lehetõsége ragadja meg, ami végül is azért
paradoxon, mert Kubricknak hogy divatosan mondjam, életmûve alapján
"genetikailag" nincs érzéke a giccshez (csak a jeges
illúziófosztáshoz). Tudor Doktor alias Robot-Teremtõ
tehát olyan lehetõséget ragad meg és bont ki az
anyagból, amely benne sincs - ez az igazi bravúr.
Giccs, olykor a gyomorkavaró fajtából. De az A.I. langyos-nedves-ragacsos
szövetén mégiscsak átüt a pusztulás, a
veszteség hollywoodi giccsekben szokatlan szomorúsága:
az errõl töprengeni kész nézõ nem kerül
ki a film mesés fénykörébõl, nem erõszakolja
meg a film sugallatait, ha elgondolkodik (talán a befejezõ képsorok
kecses ûrlényeivel együtt), hogy vajon milyen hiányosság,
milyen õsrégen kódolt fogyatékosság, leküzdhetetlen
"hiba" okozta, hogy a valóban sok mindenben zseniális
és páratlan képességû emberi faj a töredékét
sem érte meg mondjuk a csótányok fajának adatott
százmillió évbõl. Nem árt minél többet
elmélázni azon, hogy ha a faj fennmaradásának idõhosszán
mérnénk egy faj tehetségét, az ember nagyon hátul
végezne: futottak még - hiába voltak oly kiváló
és fényes képességei.
Majd elfelejtem: nemcsak az alapötlet, de a Kék Tündér
is Collodi Pinocchiójából való, a Szabadság-szobor
pusztulásának vízióját viszont vagy Spielberg
festette rá a tündér-gipszre, vagy csak a saját belevetítõ
kedvû képzeletem. Nem tudom, Spielberg vagy az adaptált
elbeszélés írója ismerte-e a nagy elméleti
fizikus és kutató, Stephen Hawking írását,
amely szerint az emberiség feltehetõen kipusztul a következõ
ezer év alatt, tehát a mesterséges értelmet és
lényeket kell megteremtenie örökségként. Talán
még hamarabb, mert itt a baj a nyakunkon, nácik és atombomba
nélkül. Spielberg filmjének alig van valami köze a mesterséges
értelem tudományos problémáihoz: a kötelezõ
családi idillek giccsétõl eltekintve ízléses
és régimódi búcsúmese az emberiségtõl
- kis- és nagykamaszoknak. Vége hát, végünk
hát, csak még nem akarjuk hinni. Majd, ha felnövünk.