A józan ész azt diktálná,
hogy ha idegen országban, idegen városban, egyszerre két
intézményben rendez kiállítást egy mûvész,
akkor munkásságának egymással összefüggõ
és szellemi-fizikai "kézírását"
felismerhetõen érvényre juttató aspektusait igyekszik
bemutatni. Hiszen a képzõmûvészet a technikai képek
világában is a mûvész individuális gondolkodásának
és világérzetének kifejezését jelenti,
és minél homogénebb, fûtöttebb ez a struktúra,
annál hitelesebb, annál vonzóbb.
Vera Röhm kiállításai elsõ pillantásra
oly mértékben különböznek egymástól,
hogy azt hihetnénk, két mûvész mutatkozott be egy
idõben a magyar közönségnek. Egyikük szobrász,
aki fából és plexibõl alkot szikár plasztikákat
a minimal art vonzáskörében, a másik pedig egy új,
nagyszabású koncept-art jegyében dolgozik, eszközei
elsõsorban fogalmiak, és közömbösnek tûnik
az anyagokkal szemben. Röhm e két, egymástól függetlennek
látszó kiállítással azt demonstrálta,
hogy a mûvész szinte tudományos személytelenséggel
eredhet egy-egy téma nyomába, hogy a választott témák
magukban rejtik kommunikálásuk csakis rájuk jellemzõ
technikai-anyagi eszközeit. Röhm érdeklõdését
mindennapos jelenségek váltják ki, ilyenek az árnyék
és a hiány, illetve a nyom, a "valami ott volt, de már
eltûnt" jele, s a hiány pótlásának, a
teljesség leleplezett szimulálásának lehetõségei.
Árnyék és nyom: a képteremtés elementáris
és automatikus mozzanatai, mondák szerint a képzõmûvészet
kezdetei, ugyanakkor gazdag jelentéstartalmat is viselnek, ami az emberiség
különbözõ kultúráiban a nemlét fenyegetéséhez
kapcsolódik. Röhm nem foglalkozik a kulturális jelentéstartománnyal,
õt a fizikai jelenségek maguk érdeklik, amelyeket mûvi
úton, tárgysorozatokban és komplex kiállításokban
megismételve, mintegy kimerevítve filozofikus témákká
emel, hogy konzekvenciáikat felmutassa. Attitûdje tulajdonképpen
a klasszikus avantgárd mûvészé, emberiségjavító,
messianisztikus.
Témáinak problematikája nem idegen számunkra e tájon,
az idõk folyamán több magyar mûvész is foglalkozott
ezekkel más okból, más eredménnyel. Röhm munkásságának
kezdetén, a hetvenes évek közepén az építkezések
gerendaállványainak szövevényében, átkötõ
X-eiben izgalmas teret, jelentést látott, hasonlóan Károlyi
Zsigmondhoz és Megyik Jánoshoz. A "Kiegészítések"
gerenda-plasztikái valószínûleg innen veszik eredetüket,
de visszanyúlnak a land-art mûfajába is, párhuzamot
mutatva a hajdanvolt Pécsi Mûhely erdõmunkáival.
A sérülések helyrehozásának gondolata éppúgy
emlékeztet a megjavított paraszti tárgyak világára
- melyet nemrég Vörösvári Ákos emelt be a Látványtár-mûvészet
területére -, mint a fiatal szobrász, Szabó Ádám
csorba talált tárgyaira, amelyeket színezett gipsszel tett
ismét fanyar egésszé. A magyar mûvészet színterén
az "Árnyékvándorlások" tematikája
is aktuális: a Röhm-kiállítások idején
láthattuk Szikora Tamás dobozainak szinte tapinthatóan
tárgyszerû vetített árnyékait a Kortárs
Mûvészeti Múzeumban, akkoriban jelent meg saját fotogramkönyvem,
amely a "fényteli árnyékok" elvének, múltjának
és hazai gazdag jelenének bemutatására vállalkozott.
Bakos Gábor évekkel ezelõtt, elsõ kiállításán
éppen a Goethe Intézet galériájában egyetlen
nagy, hullámkartonból készült, önmagába
záródó labirintikus testbe foglalta a fény, a tér
és az idõ kiválasztott fázisait, hasonló
módszerrel, mint ahogy Vera Röhm járt el, amikor hosszabb
korszakot szentelt annak a fényhiánynak testté fogalmazására,
amelyet egy tárgy élei, az azokon fennakadó megvilágítás
és a földön kirajzolódó vetett árnyék
együttese határolt körül. E megfelelések és
párhuzamok ismerete csöppet sem hökkentette meg a mûvészt,
inkább örömet és kíváncsiságot
érzett a gondolatközösség, az eredmények sokágúsága
felett.
Vera Röhm részben magával hozott, részben ide készült
installációkat mutatott be Budapesten. A Kiegészítések
(Goethe Intézet) téri elemei iparilag négyzetesre szabott,
nagy erõvel kettétört fenyõgerendák, amelyeket
színtelen, átlátszó plexiöntvény egészít
ki az eredeti szabványméretre, vagy kapcsol össze különbözõ
elementáris, geometriai formációkban. A fejtõl-lábtól
egymáshoz illesztett párhuzamos függõlegesek, a V-
és A-alakzatok, az egyik szárukkal vízszintesen a földre
támaszkodó M-formák a terem padlóját borító
összefüggõ acéllemezen álltak. A kékes-olajosan
fénylõ alaplap megemelt, mûvi aurát biztosított
a világossárga fa-plexi konstrukcióknak. A hol becsillogó,
hol a környezetet is, a tárgyak között sétáló
nézõt is tükrözõ plexiöntvények bizonyos
nézõpontból teljesen átlátszókká,
nemlétezõkké váltak, ilyenkor a fagerendák
a levegõben álltak, a semmin támaszkodtak. A kiegészítõ
öntvény kettõs funkciót lát el: egyrészt
mint képlékeny mesterséges anyag lehetõvé
teszi és felmutatja a merev és egyenes fa plasztikai átfogalmazását,
dekonstrukcióját. Másrészt vitrin, amelyben kiemelve
és felnagyítva a plasztika csuklópontja, lényegi
része mutatkozik meg: a fa struktúrájának és
a törés erejének feszültségében létrejött
szálas szilánkjait, a szétroppanás nyomát
szemlélhetjük. Minden esetben más formákat.
Az Árnyékvándorlások címû kiállítás
a Barcsay Terem adottságainak megfelelõen három részre
tagolódott. Röhm a felsõvilágítású
nagy térben a címadó installációt valósította
meg, a két belsõ teremben Az éjszaka a Föld árnyéka
címû vizuális szövegekbõl és belülrõl
világító tárgyból álló mûegyüttesét
és a vándorló árnyékokat rögzítõ
elsõ, naiv rajzait állította ki. Röhm precízen
felmérte a Barcsay Terem központi terének méreteit,
bemérte égtájak és égövek szerinti pontos
elhelyezkedését a földgolyón. Meghatározta
a kiállítás nyitó napján, október
31-én a Nap pályáját is. Számítógép
segítségével kapcsolatba hozta ezeket a téri viszonyokat
egy a teremben, meghatározott helyen, gnómonként felfüggesztett,
a görög csillagászok Nap-pálya-meghatározó
pálcájának mintájára alkalmazott fekete kockával,
majd ennek feltételezett árnyékát óránkénti
bontásban fekete velúrpapírból kivágott formákkal
rögzítette az üres, fehér falakon és a padlón.
Az itt és a most kozmikus valóságát hozta a látogató
tudomására elv és valóság határvonalán
egyensúlyozva. Az ily módon elindított, egzisztenciális
vonatkozásokkal is telített gondolati pálya nyereségén
túl érzéki, plasztikai élmény is érte
a látogatót: a fényelnyelõ bársonyalakzatok
ferdén elliptikus sorozata a terem határfelületein nagy,
fekete ecsetcsapásoknak hatottak, melyek által a terem volumene
szokatlanul erõsen átélhetõ lett. A kiállítótermeket
általában üres edénynek tekinti az ember, amelynek
hangulatát, pszichikailag felfogható arányait, méreteit
a beléhelyezett tartalom állandóan változtatja.
Ez a terem még sosem volt annyira önmaga, a saját objektív
viszonyaival annyira telített, mint ezen a kiállításon.
Vera Röhm nem tekinti magát a hagyományos értelemben
vett mûvésznek, bár szobrászatot és grafikai
design-t tanult a lausanne-i és párizsi akadémiákon.
Azt mondja, egyszerûen csak gondolkodik, megfigyel, gyakorlatias szempontok
szerint igen egyszerû, kézenfekvõ dolgokkal foglalkozik.
Mûveinek lételeme a tiszta, józan gondolat és a makulátlan
kivitelezés, a tökéletes forma és felület. Csak
a terveit rajzolja kézzel (milliméterpapírra), minden tárgyát
szakemberek, gépek kivitelezik, minden darabot a célszerûség,
gazdaságosság jellemez, sehol egy átgondolatlan, hirtelen
ötlet, kitérõ. Ám az így létrejött
tárgy, installáció a maga hûvös megjelenésével
képes elindítani a nézõ beleélõ, továbbgondoló
képességét, a gondolat felhevül.
Kiegészítések (Goethe
Intézet)
Árnyékvándorlások, az idõ tere (Barcsay
Terem, Magyar Képzõmûvészeti Egyetem)
2001. október-november