Nincs ma Magyarországon felsõfokú
fotómûvészképzés, hiszen a Képzõmûvészeti
Egyetemen nincs - soha nem is volt - ilyen szak. De vajon baj-e ez?
Mondhatnánk: nem igazán, hisz eddig is elég jól
elvoltunk nélküle. Igaz, ami igaz: ha a múltban vagy akár
a jelenben körülnézünk, jeles fotográfusaink között
jobbára profivá lett autodidaktákat találunk.
Kertész, mint tudjuk, eredetileg banktisztviselõ volt; Brassai
már profi képzõmûvész ugyan, de nem profi
fotográfus, mert - mint maga írja - "harmincéves koromig
azt sem tudtam, mi a fényképezõgép". Moholy-Nagy
szintén profi képzõmûvész, a fotó csak
mint alkalmazott grafika érdekelte: egész életében
egyetlen tekercs filmet sem hívott elõ, és a fényképeit
sem maga nagyította (ami persze mit sem von le az értékükbõl).
Robert Capa is autodidakta módon, a gyakorlatban - a német Dephot
képügynökség laboránsaként - tanulta ki
a szakmát. Pécsi József, Máté Olga, Kárász
Judit látszólag kivételek ugyan, mert õk szakfényképészek
is voltak (mellesleg: szintén Németországban képezték
magukat), de már például Balogh Rudolfot tizennégy
évesen a rajztanára tanította meg fényképezni,
Escher Károly mûszaki rajzolóként, majd filmhíradós
operatõrként kezdte, Bárány Nándor is mindenekelõtt
optikai mérnök volt (és csak mellesleg az egyik legizgalmasabb
fotográfusunk), Kálmán Kata eredetileg gyógytornász
volt
S hogy mi a helyzet ma? Kiállító fotómûvészeink
fiatalabb generációi - Drégely Imre, Gulyás Miklós,
Eperjesi Ágnes, Czeizel Balázs, Déri Miklós és
még jó páran - a "kisképzõben"
és/vagy az Iparmûvészeti Fõiskolán (ma már
egyetem) részesültek ugyan valamiféle mûvészeti
képzésben, de nyugodtan mondhatjuk: voltaképpen az intézményes
oktatás ellenére lettek mûvészfotósok.
Érdeklõdésüknek egészen biztosan nem a reklám-
és alkalmazott fotográfia felelt meg, az Iparon viszont, értelemszerûen,
ezt oktatják. Más kérdés, hogy a tanárok
- fölismervén a helyzet faramuciságát - igyekeznek
egy-egy félév experimentális fotót is becsempészni
a tanmenetbe, de mindenki tisztában van vele: ez csak kényszer
szülte megoldás, ha egyáltalán megoldásnak
nevezhetõ. Az idõsebb generációknak vagy a kevésbé
szerencséseknek viszont még ez sem adatott meg, õk teljesen
magukra voltak hagyatva: Kerekes Gábor például pincérbõl
lett - önképzéssel - világszerte elismert fotómûvésszé,
Barta Zsolt eredeti szakmája szakács és cukrász
(végül tévés segédoperatõrbõl
lett fotográfus), Herendi Péter eredetileg képkeretezõ,
Balla András kertmérnök... Folytathatnám a sort.
De kérdezzük meg újra: vajon baj-e ez? Ha a magyar fotómûvészet
múltbeli és mai teljesítményét nézzük,
egyáltalán nem baj, sõt. Ezt személyes tapasztalatból
mondom: a Magyar Fotográfia New Yorkban programunk résztvevõi
például éppen azzal értek el sikert Amerikában,
hogy nem profik, hogy mást csinálnak, mint amit a nyugati, nagyüzemként
mûködõ mûtárgy-kereskedelem megszokott és
elvár. Pontosabban: valami olyasmit csinálnak ugyan, de egészen
másképp. Biztos vagyok benne, hogy ennek a frissességnek
és személyességnek az egyik alapja éppen az, hogy
nem verték beléjük: hogyan kell a fotográfia mûvészetét
ûzni. Ám ez csak az érem egyik oldala. Nézzük
a másikat is!
Háttérbe szorult a fotómûvészet
Elég nagy baj, hogy ma Magyarországon nincs felsõfokú
fotómûvészeti képzés, mert így kinek-kinek
magának kell - hosszú, fáradságos, évekig
tartó munkával - fölépítenie magát.
Megtanulni a fotótörténetet. Elsajátítani a
technikai fogásokat, sokszor még alapszinten is. Tájékozódni
a világban. Szellemi háttért teremteni a munkához.
Megtudni, hogy a társmûvészetek merre tartanak. Elmagyarázni
a kritikusoknak, mûvészettörténészeknek, hogy
- az alkotói oldal felõl nézve - mik a fotográfia
mint médium lehetõségei és korlátai. Kinevelni
a galeristákat és szakírókat. Hihetetlen energiákat
emészt föl, hogy mindezt még ma is kiscserkészként,
autodidakta módon kell megcsinálni, hogy mindenkinek mindig mindent
a nulláról kell kezdeni - holott már réges-rég
meg kellett volna teremteni ehhez az intézményes kereteket.
Ezen túlmenõen is származik baj abból, hogy ma Magyarországon
nincs (és sohasem volt) felsõfokú fotómûvészeti
képzés. Nevezetesen az, hogy a mûvészettörténészek,
a közgyûjtemények vezetõi és a galeristák
a mai napig nem veszik mûvészetszámba a fotográfiát.
A fotó valami egészen más, vélik, mint a festészet
és a grafika, éspedig technikai és mûvészi
értelemben is más: könnyebb, mondhatni olcsóbb amazoknál.
Egész életmûvek és jelentõs alkotók
szorulnak ki így a mûvészeti közfigyelembõl,
pedig amit például Kerekes Gábor és Szilágyi
Lenke tett és tesz le a kortárs képzõmûvészet
asztalára, van annyira jelentõs teljesítmény, mint
nem egy agyonsztárolt festõnké. Nem hiszem, hogy elfogult
vagyok; tessék megnézni a kiállításokat!
Mégis, nemrégiben, amikor az egyik legrangosabb kortárs
képzõmûvészeti galéria vezetõjének
figyelmébe négy-öt fotómûvészt ajánlottam,
azt találta válaszolni: megölnek a mûvészeim,
ha elkezdek fotóval is foglalkozni! Ez a mondat sem New Yorkban, sem
San Franciscóban, sem Párizsban, sem Londonban, sem Berlinben,
sem Bécsben, de talán még Prágában vagy Varsóban
sem hangozhatott volna el.
Tetézi a bajt, hogy a Magyar Fotómûvészek Szövetsége
- a nevével ellentétben - nem a fotográfiát mûvészetként
mûvelõ fotográfusok szervezete, s ezzel összekutyulja
a dolgokat. A szövetség az alkotó, kreatív fotómûvészek
mellett, akik a legnagyobb jóindulattal számolva is csak a tagok
egyharmadát teszik ki (lásd keretes megjegyzésünket),
egyfelõl a bármily igényes, de mégiscsak amatõr
fotográfusok (például a mûkedvelõ természetfotósok),
másfelõl a fotográfiát pusztán megélhetésbõl
ûzõ alkalmazott fotográfusok önérvényesítésének
ad szervezeti keretet - elõbbieknek alighanem az önbecsülésükhöz,
utóbbiaknak a bizniszükhöz van szükségük rá,
hogy a névjegyükre odaírhassák: fotómûvész.
Pedig a legtriviálisabb definíció szerint fotómûvészet
az, ami nem amatõr, de nem is alkalmazott fotográfia - ezeket
a területeket tehát éppenséggel szétválasztani
kellene, nem pedig összemosni, mondván: fotómûvész
mindenki, aki alkalmasint szép képeket csinál.
A fotómûtárgy megbecsültsége
Mindazon nehézségek ellenére, amiket említettem,
az utóbbi években mégiscsak van némi elmozdulás
a mûvészi indíttatású fotográfia szakmai
elfogadottsága terén, s ez - az igazán szépen teljesítõ
fotómûvészeink és a munkáikat bemutató
fotógalériák mellett - mindenekelõtt Kincses Károly
szívós szervezõ és ismeretterjesztõ munkájának,
valamint a fotó iránt régóta elkötelezett Beke
László és néhány más, a fotó
iránt nyitottabb mûvészettörténész (például
Bán András, Miltényi Tibor) írásainak és
kiadványainak, továbbá a Balkon szerkesztõi és
szerzõi gárdájának köszönhetõ.
Ám bármennyire örvendetes is ez a tény, azért
ez sem teljesen problémamentes. A jelek szerint ugyanis még a
fotográfia - pontosabban annak elméleti kérdései
- iránt nyitott mûvészettörténészek sincsenek
igazán tisztában a fotográfia mesterségbeli, technikai
fogásaival, különösen a fényképkészítési
eljárásokkal. (Ez alól, mondanom sem kellene talán,
Kincses Károly kivétel.) A becsületesebbek önmaguknak
is bevallják ezt, míg a szakmaetikailag kevésbé
finnyásak úgy tesznek, mintha ez nem volna fontos. Holott nagyon
is fontos, hiszen a fotográfia mint mûvészeti médium
alapja éppen ez.
A fotómûtárgy esztétikai minõségét
ugyanis a lehetséges technikák közötti választás,
illetve annak manuális kivitelezése határozza meg. A mûvészi
igényû fotográfia médiuma a fénykép,
az alkotói szándékot a lehetõ legtökéletesebben
tükrözõ (foto)grafikai nyomat (print). Aki látta a Brassai-kiállítást
a Várban, pontosan tudja, mirõl beszélek. Ellenpéldaként
ott volt a Man Ray-kiállítás a Francia Intézetben:
mivel nem eredeti képek voltak, hanem utólag és más
által készült nagyítások, épp "csak"
a képek aurája veszett el
Ennek semmi köze a sznobizmushoz!
Egyszerûen arról van szó, hogy a mûvészi igényû
fényképet senki más nem tudja úgy elõállítani,
mint az, akinek a fejében már az exponálás pillanatában
ott van a kész kép. A fotográfia mint a képzõmûvészet
médiuma ugyanis, ismétlem, nem pusztán a meglátott
és megörökített kép, hanem a mûtárgy
igényességével megalkotott fénykép.
A mûvész ehhez választja meg a felvétel készítése
során a megvilágítást, az expozíciós
idõt, majd a hívót és hívásidõt,
a hagyományos brómezüst nagyításnál
a papírfajtát, annak hívóját, a képmódosító
eljárásokat (kitakarás, beégetés) és/vagy
a "színezést" (barnítás, arany- vagy szelénfürdõ
stb.), illetve a ma már különlegesnek számító,
alternatív fényképkészítõ eljárásoknál
a megfelelõ technikákat. Vannak persze olyan mûfajok (például
az úgynevezett autonóm riport), ahol értelemszerûen
meghatározóbb a kamera-szintaxis, mint a printing-szintaxis, de
még e mûfaj képviselõi is gondosan ügyelnek
rá, hogy a képeik tisztességes nagyításban
kerüljenek falra, illetve hogy a reprodukció a lehetõ leghívebben
adja vissza az eredetit, a kiállítási példányt.
A fotómûtárgy eme sajátosságát különösen
tisztán látjuk ma, a digitális képalkotás
korában, hiszen ez kiindulópontként szintén optikai
eszközökkel rögzített látványokat használ
ugyan, ám - ha helyesen fogják föl - épp az a lényege,
hogy ne mûtárgyat hozzon létre, hanem olyan virtuális
képeket, amelyek azután a multimédia kontextusaiban nyerik
el az értelmüket. Ma még van ugyan némi bizonytalanság
e téren, mert sokan a digitális technikával is a hagyományos
fotót imitáló, azt lepipálni akaró
képeket, számítógépes printet hoznak létre,
ez azonban - szerintem - múló divat lesz. Némi kisebbrendûségi
érzésrõl is árulkodik, pedig az új technikai
képalkotó eljárásoknak - szerencsére - nem
kell kiverekedniük a maguk helyét a mûvészetek között.
Ezt, ha máshonnan nem, onnan is tudhatjuk, hogy a Képzõmûvészeti
Egyetemen - nagyon helyesen - létezik intermédia szak, a különbözõ
médiumok természetével, elvi kérdéseivel
foglalkozó Peternák Miklós vezetésével. De
tudhatjuk onnan is, hogy az új, nem kémiai és nem manuális
technikákban gondolkodó fiatal alkotók Szücs Tibor
pásztorolta csapata - szintén helyesen - egyre határozottabban
könyökli ki magának az õt megilletõ helyet.
Felsõfokon
Tudom, sokan vélik úgy: a kémiai alapú, manuális
fotográfia elõbb-utóbb el fog tûnni. Ezt a nézetet
én nem osztom. Szerintem éppen azért, mert a fotográfia
nem mûvészi ágai
- a privát fotó és az alkalmazott fotográfia - minden
bizonnyal át fognak térni a sokkal egyszerûbb, gyorsabb
s idõvel bizonyára olcsóbb digitális technikákra,
továbbá azért is, mert a mûvészi önkifejezésben
és kommunikációban is egyre nagyobb teret nyer majd a digitalizálás,
e folyamatokkal párhuzamosan a hagyományos fotográfia fölértékelõdik,
megnemesedik. Hasonló folyamat ez, mint ami a XIX. század végén
játszódott le, amikor épp a fotográfia (illetve
a rotációs nyomda) váltotta föl - és ezzel
meg is nemesítette - a korábban reprodukcióra és
tömegtájékoztatásra használt sokszorosító
eljárásokat: a fametszetet, rézkarcot, kõnyomatot.
A fotográfiának ma épp a digitális technika megjelenésével
adatott meg a lehetõség, hogy immár választott
technikai képalkotás legyen - eddig ugyanis nem volt alternatívája.
Az lenne tehát a jó, ha a hagyományos fotográfia
mesterségét is felsõfokon tanulhatná, aki ezt a
médiumot választja mûvészi eszközéül.
A Képzõmûvészeti Egyetemen lenne ennek a természetes
helye, akár önálló szakként (ez volna a kívánatos),
akár a fotográfia logikájához sok szempontból
közel álló sokszorosító grafika oktatásán
belül (valószínûleg ez lesz lehetséges). Kiegészítésként
a mûvészettörténész-képzésbe is
be kellene építeni a fotótörténet és
-elmélet, továbbá a fotográfiai technikák,
képalkotó és képmódosító eljárások
oktatását, legalább olyan szintig, hogy a hallgatók
(és a tanárok) a különbözõ technikákkal
készült képeket fölismerjék, esetleg néhány
technikát ki is próbáljanak - ami túl azon, hogy
hozzájárulna e technikák tiszteletéhez és
az alkotói dilemmák megismeréséhez, jópofa
játék is lehetne. Úgy tudom, a Képzõmûvészeti
Egyetem grafikai tanszékének és az ELTE mûvészettörténeti
tanszékének oktatói gárdájában is
van bizonyos befogadókészség a mondottakra. Majd látjuk,
mi sül ki belõle.