Az N&n galériában 2001. október
31. és november 11. között a kortárs magyar építészet
- a korábban már bemutatott Bán Ferenc mellett - egy másik
iskolateremtõ mesterének, Janáky Istvánnak a kiállítása
volt látható. Az építészeti szépség
maradványai Magyarországon címû tárlat, mint
az az alábbiakban látható lesz, rendhagyónak számított
az eddigiekhez képest. A kiállításon ugyanis a közönség
nem Janáky István saját terveivel, hanem egy több
éve folyó gyûjtõmunka és egy készülõben
lévõ könyv elsõ bemutatójával találkozhatott.
A galéria falán 33 méteres csíkban végigfutó
240 db kisméretû fénykép azonban csak szerényebb
válogatás volt abból a több mint ezer épületfotóból,
amelyeket Janáky építész az elmúlt években
magyarországi utazásai során készített. Az
alábbiakban Janáky István kiállításon
elmondott megnyitószövegét közöljük.
Az N&n galéria címe: VI. Hajós utca 39. (a Bajcsy-Zsilinszky
útnál). Internet: www.nagybalint.hu
Azért saját magam nyitom meg ezt a kiállítást,
mert senkire sem akarom rátukmálni az ízlésemet.
Manapság mindenki mindenkire rátukmálja, és ezt
unom egy kicsit.
Az itt látható anyagot azért gyûjtöttem, hogy
a saját ízlésemet karbantartsam. Elõször semmi
más oka nem volt. Merthogy az ízlést manapság karban
kell tartani. Valamikor nem nagyon kellett, de most nagyon. Aztán, amikor
kezdtek gyûlni a képek, rájöttem, hogy ebbõl
talán egy könyvet lehetne csinálni. Akkor találtam
ezt a melankolikus címet, hogy Az építészeti szépség
maradványai Magyarországon. Ez amolyan ellen-bédekker lenne,
ellen-építészeti bédekker, hogy nemcsak az istentelenül
ronda Országház és a nála ha lehet még csúnyább
Halászbástya létezik Magyarországon, hanem másfajta
dolgok is vannak.
Majd végigmegyek a fotók elõtt, és egy-két
képrõl szeretnék röviden beszélni. De elõtte
azért elmondanék valamit errõl a "szépség"
szóról, ami a könyvcímben szerepel. Szerintem a szépség
konstans dolog, nem változik, nem függ az ízléstõl,
nem függ a koroktól, nem függ a stílusoktól.
Szokták mondani: a szépség megítélése
változik korok, helyek szerint. Szerintem nem. De mégis, egy picit,
tényleg csak egy kis mértékben a terjedelme nõ -
furcsa módon. Belekerülnek a körébe olyan dolgok, amik
régebben nem voltak a szépség körében. Ez a
tágulás nagyon lassú, majdnem észrevehetetlen, és
nagyon kis mértékû. A régi - mondjuk az ókori
- terjedelemhez képest nõtt, de nem nagyon. Ez a diszkrét
és talán egyre lassuló növekedés a leggyönyörûbb
benne. Az embernek az az érzése, hogy talán nincs már
messze az idõ, amikor megáll a terjedés, és vége
van a bõvülésnek.
Ha lehetséges ez a dramaturgia, és hajlandók vagytok forgolódni
egy kicsit, akkor egy-két képnél megállnék.
Elõször ennél a két képnél, amelyek
egy piros házat mutatnak: csupa pirosból van a teteje, a fala
is. Úgy készült, hogy felhúzták a téglavázat,
és piros salakkal készült betonnal kibetonozták a
közöket, aztán befedték cseréppel. Amikor odaértem
fényképezni, elõugrott egy nõ, száz kiló
volt, a térdén kidudorodott a tréningnadrág, szörnyû
látvány volt, és azt kérdezte ordítva, hogy
miért fényképezem a házat. Erre mondom neki, hogy
azért, mert nekem nagyon tetszik. Ahelyett, hogy megnyugodott volna,
még dühösebb lett és elkergetett, úgyhogy alig
bírtam megcsinálni a fényképeket. Szemmel láthatólag
fogalma sem volt arról, hogy mit mondok neki. (Majd egy idõ után
odaérünk egy házhoz, amelynek a története pont
ennek az ellenkezõje lesz.)
A következõ ez a sárga fotó, ami Hollókõn
készült. Nézzétek meg. Van hozzá egy kis szövegem,
amit felolvasnék: "Közismert látvány az a falukép,
amit Hollókõ ötvenegynéhány, egészen
pontosan 56 népi épületének védett, a világörökség
részét képezõ együttese mutat. Akárhányszor
odamegyek, mindig fokozódik egy kicsit az ellenszenvem.
A házak egyre inkább az öregedésüket nem jól
tûrõ konok, piperkõc vénasszonyokhoz kezdenek hasonlítani,
akik erõszakkal konzerválni igyekeznek egy magukról évtizedekkel
ezelõtt kialakított képet. E házak már önmaguk
modelljeivé váltak, lassan kimegy belõlük az élõ
szépség. Az így nagy térbeli múmiává
vált ófalu vár felõli szélén meghúzódik
azonban néhány újabb ház, amelyeknek építõi
elmulasztották betartani a stílusegység kívánalmait,
és a saját bohó, nemtörõdöm fejük
után mentek. Legszebb ezek közül a hitehagyottak közül
ez a sárga kis lakóépület, fura lapogatott, simított
vakolatával, a mókás sárga felületben ülõ
típusablakával, tótos kék párkányával,
léha cseréptetejével. Csak le ne bontassa valami precíz
mûemlék-felügyelõ! Elenyészik az magától
is, nem hiszem, hogy bárki is védelme alá venné
a páriát."
A következõ kép talán elsõ pillantásra
nem sokat mond - sok ilyen kép van ebben a sorozatban. Az arányát
nézzétek. Elképesztõ, hogy az önkéntelenség
sokszor milyen jó arányokat hoz létre. Az egyik legnagyobb
baj az arányokkal van manapság az építészetben,
pedig az nem nagyon kerül pénzbe.
Mutatom ezt a vörös házat, amely Alsórajkon áll,
Zala megyében. Errõl azt szeretném mondani, hogy a bauhausiánusok,
köztük Molnár Farkas is, mindig vágytak arra, hogy elemi
geometriai idomokat használjanak. Molnár többször is
tervezett 6Y6Y6 méteres kockaházat, ilyen volt például
a "vörös kockaház" néven ismeretes is, és
aztán késõbb Balatonon meg is épített egy
ilyen kockanyaralót. Ez a vörös ház pedig Alsórajkon
található, van egy kis párkánya, amit Molnár
nem tett volna rá sohasem, meg egy sátorteteje, ami szintén
könnyít a dogmán - nagyon szép.
A következõ ház, itt mellette, Felsõrajkon van. Ennek
a története az elsõ (vörös) házról
elmondottaknak az ellenpárja. Odaálltam fényképezni,
és elõjött egy néni, ez õ, aki a fotón
látható. Hogy igazoljam magam, mondtam neki, hogy ne tessék
haragudni, hogy fotózom a házat, nekem nagyon tetszik, ez egy
nagyon szép ház. Akkor közelebb jött, és láttam
a szemét, ami olyan volt, mint Marie Curie-é lehetett, igazi értelmes
szem, és azt mondta, hogy - tudom. Nagyon klassz jelenet volt.
A következõ háznál elnézést kérek
a prûdebb hallgatóktól és nézõktõl.
Ha közelebb hajoltok a képhez, látható, hogy a házon
csupa pinamotívum szerepel. Szerintem az történt, hogy az
építõ hölgy vett egy fandlit a megfelelõ konzisztenciájú
habarccsal, abból vett a kõmûveskanálra, becsapta
combjai közé, aztán egy csípõdobásszerû
mozdulattal felcsapta a homlokzatra, és ezt megcsinálta több
százszor.
Most ezt a pénzesgyõri házat szeretném megmutatni,
amilyen látszólagos sok száz van az országban, de
valójában ritkaság az, hogy egy ház ilyen finoman
van elkészítve. Amikor az autómmal járok, olyan
vagyok, mint amikor nyúlra megy a vadász, és csak azt látja
meg. Most már csak azt a házat látom meg, amelyik tetszik
nekem.
Mellette itt van ez a bakonyszûcsi ház, amit ha megnéztek,
láthatjátok, olyan a felülete, mint egy lapos, gipszbõl
készült Jovánovics-relief, csak nagy méretben, és
ha lehet, még elfogulatlanabb gesztusokkal.
Mutatok egy félig kész házat, amelyet Zánkán
lehetett látni. Nagyon szeretem a befejezetlen házakat, mert azok
sokkal õszintébbek, sokkal eredetibbek, mint amikor befejezték
õket. Ha Magyarországon befejeznek egy házat, az általában
szörnyû lesz: eltakaródnak a struktúrák, az
igazi faktúrák, semmitmondó áltextúrák
keletkeznek, az egész halottá válik. Amíg épülnek,
magukon viselik az építés önkéntelenségét,
ami gyönyörûségeket hoz a felszínre.
Arlón áll ez a ház, egyike annak a sok-sok vidéki
szecessziós polgárháznak, amelyeket nem véd senki,
sem a mûemlékesek, sem a tulajdonosaik. Hatalmas értékes
épületállomány tûnik el velük a semmiben.
Ebben a házban is nemtörõdöm vagy túl szegény
emberek lakhattak, lassan az idõ (és õk maguk) lehántottak
róla minden kelléket: a tornácot, a tagozatokat, a díszeket,
mindent. De érdekes, hogy a ház még ilyen kifosztott állapotában
is õrzi a szépségét, pusztán az arányainak
tökéletessége jóvoltából. Pedig már
nincs rajta semmi, ami a szecesszióra utalna.
Ez a három egymás mellett lévõ fotó egy régi,
a Badacsony aljában álló borospincérõl készült.
Megjegyzem, hogy gyûjtésem során mûemlékekkel
nem foglalkozom, az a mûemlékesek és a mûtörténészek
dolga
Ez a ház nyilván nincs védve, mégis
minden évben elzarándokolok hozzá, mert amikor év
közben kezd elhalványulni az az érzésem, hogy mi is
az építészet, és megnézem ezt a házat,
akkor mindig megint visszajön: akkor megint tudom, hogy mihez tartsam magam.
Felhívom a figyelmeteket erre a kis épületre, Pilisborosjenõn.
Mindenféle - egyébként nem rossz - házak közé
van építve, egy kis fészerszerû létesítmény.
Olyan, mintha a nagy Herzog és de Meuront hívták volna
meg tervezni, és õk hevenyésztek volna. Csak nincs benne
az a mûvi akaratosság, ami bennük megvan - nem akarom sértegetni
ezt a két remek svájci figurát. Szóval ez olyanabb.
Aztán itt van egy ház, amely Balatonszemes kellõs közepén
áll, lehet, hogy sokan ismerik. Azt az érzést keltheti,
hogy Rossi is elõször ezt a házat látta, mielõtt
elveit kialakította. Bár lehet, hogy sok ilyen házat látott.
Itt az építészet elemi formájában szemlélhetõ.
Végül mutatnám nektek ezt a legutolsó fotót,
ami egy vadonatúj épületet ábrázol. A gyûjtésben
egyébként arra törekszem, hogy minél újabbak
legyenek a házak. Ez a ház Gödöllõn áll,
a Premontrei Gimnázium nyári tornaterme. Építését
tanult építészek és statikusok intézték.
Azt mutatja, hogy még az az építész is, aki képzett,
aki tudatos, az is kerülhet - hogy így mondjam - kegyelmi állapotba,
amikor elfelejti a stilisztikai, egzisztenciális és más
kötelezettségeket, és önfeledt tud lenni.
Ezeket szerettem volna elmondani - és akkor megnyitom a kiállítást.
Janáky István (63)
2001 Soros Alkotói Díj
1999 DLA
1997-tõl fõleg családi házakat tervez
1990 Ybl-díj
1974-tõl a MÉSZ Mesteriskola vezetõ építésze
1970-72 MÉSZ Mesteriskola
1963-1999 az IPARTERV munkatársa
1956-1961 BME Építészmérnöki Kar
Munkásságáról 1999-ben
A hely címmel könyv jelent meg (épületekkel, rajzokkal,
írásokkal)