Elõadásomban felsorolok néhány
a regionális önkormányzatiság ellen gyakran felhozott
érvet - amelyek egy részével én is tökéletesen
egyetértek -, illetve arra teszek kísérletet, hogy ezeket
az érveket egyenként kicsit részletesebben kibontsam, és
nagyon remélem, hogy így egy másik érvrendszer fog
kibontakozni, amely a regionális önkormányzatiság
megteremtésének szükségességét igazolja.
Egy ellenérv szerint manapság az európai társadalmi
térszerkezetet nem kizárólag - és lassan elsõsorban
sem - a regionalizmus határozza meg. A globalizáció, a
hálózati struktúrák kialakulása, a környezet
állapota, illetve a tudástársadalom és informatikai
társadalom kialakulása az, ami a térszerkezetet leginkább
meghatározza. Tehát egy korábbi fejlõdési
szakasz - mondjuk a nyolcvanas-kilencvenes évek - adaptációját
jelentené a regionalizmus erõsítése igazgatási
eszközökkel.
Valóban igaz, hogy a regionalizmus csak egy eleme a mai térszerkezet
alakulásának, de még mindig jelentõs térszervezõ
és növekedést ösztönzõ erõ - a régió
Európa gazdaságilag, társadalmilag hatékony, versenyképes
területegysége, illetve a területfejlesztési célú
beavatkozás hatékony szintje. A globalizáció kihívásaira
adott európai válasz ugyan közigazgatási értelemben
leginkább az állami szintet, sõt, az európai szintet
erõsíti, de éppen a hazai gazdasági szereplõk
megerõsítése, azok versenyképes hálózatának
kialakítása és egy belsõ szerves fejlõdés
feltételeinek megteremtése igényli a regionális
területi szintet, illetve annak megerõsítését.
Egy nagyvárosi agglomeráció és az annak megfelelõ
igazgatás megteremtése a feltétele annak, hogy egy nagyváros
az európai városok versenyében helytálljon, és
ezek az agglomerációk szintén nagyon gyakran regionális
léptékûek. A tudástársadalom ésszerû
kereteit az egyetemek, illetve a kutatóbázisok adják, amelyek
szintén regionális szinten szervezõdnek. Egyedül az
informatika az, ahol a térbeli kötöttség nem annyira
erõs, de az informatikai hálózatoknak is van valamilyen
központjuk, tehát ez sem mond ellent a regionalizmus koncepciójának.
Egy második ellenérv szerint a regionális közigazgatásnak
ott van értelme, ahol megteremtõdtek ennek gazdasági-társadalmi
alapjai, ahol valós, földrajzilag, etnikailag, kulturálisan
és gazdasági értelemben is összefonódott, nagyobb
területegységekrõl van szó.
Valóban azokban az országokban volt viszonylag sikeres és
gyors a regionális közigazgatás és önkormányzatiság
kialakítása, ahol ennek társadalmi-gazdasági-kulturális
feltételei adottak voltak. Ez azonban csak annyit jelent, hogy ezek a
régiók egyfajta versenyelõnnyel bírtak. Ahol ezek
a feltételek hiányoznak, mesterségesen kell megteremteni
ennek a fejlõdési szakasznak a feltételeit. Erre a legalkalmasabb
módszer éppen a közszféra beavatkozása, azaz
a regionális szintû igazgatásszervezésnek kell erõsítenie
mind a gazdasági-társadalmi értelemben vett regionális
összefonódást, mind a regionális társadalomszervezõdés
feltételeit.
Sokszor említik azt is, hogy az állam, illetve általában
a közigazgatás háttérbe szorul a mai korszakban. A
közfeladatok ellátása nagyrészt piacosítható
vagy átvehetõ a civil szféra által - az állam
kivonul ezekrõl a területekrõl. Nem igazgatásban és
fõleg nem önkormányzatban kell gondolkodni a területfejlesztésben
regionális szinten sem, hanem ügynökségekben, fejlesztési
társaságokban, amelyekben esetleg az állam is részt
vállal.
Csakhogy korunk kihívásai - a globalizáció, a környezeti
állapot helyzete, az információs társadalom kialakulása,
az etnikai és vallási feszültségek - a közszféra
és az állam szerepének újraértelmezését
hozták európai szinten is. Az elsõ válaszkísérlet
a neoliberális állam volt, de már a nyolcvanas években
kiderült, hogy az állam visszavonulása, a közszolgáltatások
privatizációja nem hoz megoldást a számtalan gazdasági-társadalmi
feszültség kezelésére. A korszerû felfogás
újra búcsút mond ennek az eszménynek. Az állam
a gazdasági fejlõdés feltételei és a versenyképesség
biztosítójaként új, jelentõs és bõvülõ
feladatköröket kap: ilyen a jogbiztonság, a stabil intézményi
rendszer, a szabályozási keretek megteremtése, a humán-,
illetve a tárgyi infrastruktúra fejlesztése, a környezetvédelem
stb. Ezek az új feladatok valóban minden - állami, európai,
regionális és települési - szinten is megjelennek,
de ezek közül a feladatok közül nagyon sok a regionális
szinten szervezhetõ racionálisan. Az új feladatok új
igazgatásszervezési szemléletet is követelnek az államtól,
hiszen a legtöbbjük csak különbözõ ágazatok
és részpolitikák harmonizációjával
oldható meg. Az alkalmazható államszervezési megoldások
közül elõtérbe kell helyezni a területi elvet,
amely képes ezeknek az ágazatoknak a megfelelõ szintû
koordinációjára. Természetesen a feladatok egy része
"kiszervezhetõ" - ügynökségek formájában
és egyéb formában -, de ebben az esetben is elõnyös,
ha az itt szerepet vállaló szereplõk közvetlenül
az adott területhez kötõdnek.
Egy negyedik ellenérv: pont a közigazgatásban, különösen
a területszervezésben igen fontos a stabilitás, a hagyományok
megõrzése, vagyis egy megalapozatlan átszervezés
több kárt okozhat, mint hasznot.
Való igaz, a közigazgatásnak meg kell õriznie bizonyos
stabilitást. Ez azonban nem jelenti azt, hogy amikor a gazdasági-társadalmi
kihívások ezt megkövetelik, ne lenne szükség
gyökeres reformra. Ha a modern közigazgatási tendenciákat
jellemezzük, visszatérõ kifejezés a polgárokat
szolgáló, hatékony, átlátható és
demokratikus állam eszménye, a nemzeti és nemzetközi
szinten való kooperációra való alkalmasság
erõsítése és a rugalmasság követelménye.
E célok elérése a közigazgatásban strukturális
átalakításokat igényel. Hazánkban az elsõ
nagy reform még a rendszerváltáskor megtörtént
az önkormányzatiság megteremtésével, de világossá
vált, hogy egy gyakorlatilag nem létezõ középszint
mellett a rendszer nem tökéletes. Ez nemcsak azt jelenti, hogy a
struktúra átalakítására van szükség,
valószínûleg a minõségi megújításnak
is valamiféle záloga lehet egy új szint.
Ötös pont: a régió fogalma uniós szinten is viszonylag
bizonytalan. Területfejlesztési egységként általában
a NUTS II. szintet nevezik régiónak, de ez a szint a méreteket,
a népességszámot tekintve igen heterogén.
Ugyanakkor nem igaz, hogy az európai regionális kép teljesen
heterogén lenne. Készült az Európai Bizottságban
egy szabályzattervezet, a területfejlesztési, a szervezési
és statisztikai régiók besorolásáról
- egységesíteni szeretnék a nagyságukat. A valós,
jelenlegi méretek általában egyébként majdnem
harmonizálnak ezzel a javaslattal. A mi bejelentett rendszerünk
is harmonizál, bár két ponton nem pontosan: a NUTS I. szinten,
mert tízmilliós népességünk már fölötte
van a nyolcmilliós határnak, másrészt a NUTS III.
szinten Pest megye és Budapest esetében. Az eddig megszületett
átalakítási elképzelések szintén harmonizálnak
a szabályzattal - kivéve a nagymegye-rendszert, ami 10-12 megyét
vázolna föl.
És végül: sok uniós országban nincs regionális
autonóm kormányzati, illetve önkormányzati szint,
de az Európai Unió nem is támaszt ilyen követelményt,
még a regionális politika kihívásai sem követelik
meg az ország területi közigazgatásának átalakítását.
Az unió nem csupán, hogy nem követeli meg a regionális
szintû erõs önkormányzatot, a legújabb tendenciák
szerint sokkal inkább az államszervezetre, a kormány által
meghatározott szervezetre építõ, központilag
szervezett, irányított rendszer létrehozására
ösztönöz.
Az Európai Unió keretén belül valóban nincs
közösségi elõírás az egyes országok
közigazgatására vonatkozóan. Az uniós felvételi
követelményekben is csak annyi jelenik meg, hogy legyen megfelelõ
közigazgatási kapacitás az acquis communautaire (a közösségi
szabályok) érvényesítésére. Mégis
azt kell mondanom, hogy megjelent egy tendencia, amely valamilyen módon
egységesíteni szeretné az európai közigazgatási
teret is. Nyilvánvaló, hogy ez még mindig tabutéma,
de megindult egyfajta sztenderdizálási folyamat. Ezt a közösségi
politikák alkalmazásának alapelvei spontán módon
váltják ki. Az is egyoldalú értelmezés, hogy
az unió egyre inkább csak az állami szervekre épít.
Egyrészt deklaráltan megnövekedett a partnerségek
jelentõsége, és a központi kormány valódi
partnere igazán csak egy megfelelõ önállósággal
bíró középszint lehet. Az NFT (Nemzeti Fejlesztési
Terv) készítése kapcsán egyébként
az Európai Unió besorolta a csatlakozásra váró
országokat különbözõ kategóriákba
aszerint, hogy mennyire fejlett a regionalizáció. Ebben a kategorizálásban
csak Lengyelország került abba a csoportba, amelyik régiónként
készíthetett operatív programokat. Hiába fejlettebb
meggyõzõdésem szerint a magyar területfejlesztési
rendszer tartalmilag, sõt intézményhálózatában
is regionális szinten, úgy tûnik, hogy ebben az esetben
az unió inkább nagyobb hangsúlyt helyezett a politikai
típusú követelményekre.
Ráadásul sokak szerint már van regionális igazgatás
Magyarországon: a megyei önkormányzat, illetve a megyei szintû
államigazgatási szervek. NUTS II. szinten pedig léteznek
egyrészt állami, szintén decentralizált szervek,
másrészt az állami, a megyei önkormányzati,
illetve a kistérségi szintrõl is építkezõ
delegált testületek, a területfejlesztési társulások.
E meglévõ szervezetek fejlesztésével, tevékenységük
harmonizálásával megoldhatók a regionális
szinten jelentkezõ feladatok. Ugyanakkor vitathatatlan, hogy a mai struktúra
igen ellentmondásos, és elsõsorban annak a részben
spontán, részben tudatos fejlõdésnek köszönhetõen,
hogy a racionálisan középszinten szervezhetõ közfeladatok
ellátására valós középszint hiányában
egyéb megoldások születtek. Ez a rendszer nemcsak a saját
megérzéseink szerint, hanem több nemzetközi szervezet
értékelése szerint is problematikus, feszültségeket
rejt magában.
Sokak szerint a továbblépéshez elõször is azt
kell eldönteni, hogy a megye- vagy a régiórendszer felel-e
meg legjobban a létezõ magyar térszerkezetnek. Szerintem
nem ez az alapkérdés. A valódi elsõ kérdés
az, hogy akarunk-e a társadalmi érdekegyeztetésnek valós
színteret adni, illetve egy térségi szinten megfogalmazott
társadalom- és igazgatásszervezési elvnek érvényt
szerezni. Az igenlõ válaszból szinte automatikusan következik
a regionális önkormányzatok fejlesztésének
szükségessége, ami a megye versus régió kérdésre
is megadja a választ: a megyének valóban vannak történelmi
hagyományai, csakhogy ezek a történelmi hagyományok
egy centralizált, unitárius államszervezet végrehajtó
egységeiként definiálják õket, és
nem egy önszervezõdésen épülõ demokratizmus
egységeiként. Tehát a valódi hatalmi ellensúly
csak a régió lehet. Nem térképeket kell rajzolgatnunk,
hanem az alapkérdésben döntenünk, és ezen a döntésen
alapulhatnak majd a valódi modellváltozatok. Vagyis az önkormányzati
reform egy második lépcsõjére van szükség,
amelyik a középszintet újítja meg. Ez az erõs
önkormányzati középszint, miközben határozott
lépés a hatalommegosztás, a valós decentralizáció
felé, keretet ad azoknak az összetett területpolitikai fejlesztési
és szolgáltatásszervezési feladatoknak, melyeknek
eddig nincs igazán gazdájuk, erõsíti a demokratizmust,
a partnerség elvét, illetve keretet ad új igazgatási
megoldások elterjedésének, és a gazdasági
értelemben vett valós régiók kialakításának
is.