Az ügyesek kormánya
A miniszterelnök a Vasárnapi Újságban arról
beszélt, hogy olyan helyeken is épültek árvízvédelmi
gátak ("építettünk gátakat"), ahol
korábban soha nem voltak. Így például Olaszliszka
és Sárzsadány mellett. Ez jó. Köztudott, Orbán
közelinek tekinthetõ rokonának, jelesül a feleségének
és a párizsi magyar nagykövetnek közös érdekeltségei,
egyebek mellett szõleje van itt. Akkor most már, nem jó,
ami történt?
Mikola miniszter - persze erõs kormány/Orbán-támogatással
- átverte a parlamenten a kórházprivatizációs
törvényt, amelyet korábban az SZDSZ-nek nem sikerült
lenyomni az orvosok bosszújától rettegõ szocialisták
torkán, és amely magántõkét pumpálhatna
az egészségügybe. Ez jó.
A kiterjedt Mikola családnak (és ismét Kékessy párizsi
magyar nagykövetnek) szándékában áll a privatizációban
aktívan részt venni. Akkor most már ez sem jó?
Egy állami nagyvállalat felmondta a beszállítójával
kötött, az állami vagyonra nézve elõnytelen szerzõdését,
és jóval elõnyösebb üzletet kötött
egy kiváló referenciákkal rendelkezõ másikkal.
Ez jó. És ha a hoppon maradt cég id. Orbán Gyõzõ
személyes ellenfelének a tulajdona, míg az, amelyik a megrendelést
kapta, egyenesen magáé id. Orbán Gyõzõé,
akkor már nem jó?
Külön állami milliárdokat kapott a méltán
híres hegyaljai borvidék. Ez jó. Stumpf miniszter testvére
jelentõs érdekeltségekkel bír a hegyaljai borvidéken,
Tokaj szõlõvesszejérõl így minden bizonnyal
néki is csöppen némi nektár. Akkor ez már megint
nem jó?
Egy több száz éves hagyományokkal rendelkezõ,
de néhány éve még vegetáló nyomda
betör a tankönyvpiacra, és rövid idõ alatt félmillió
példányos megrendelésre tesz szert az állami tulajdonú
Nemzeti Tankönyvkiadótól. Ez jó, nagyon jó.
A megrendelõnél a tulajdonosi jogokkal rendelkezõ ÁPV
Rt. a korábbi igazgató helyére új vezetõt
nevezett ki, és õ döntött arról, hogy a Kövér
László testvére, Kövér Szilárd vezette
Egyetemi Nyomda a korábbi évi egy-két könyv helyett
ezentúl 150-félét nyomhat. Az új igazgató
másik hamari intézkedése volt Rockenbauer miniszter feleségét
kinevezni marketingigazgatónak. Hát akkor ez se jó?
Amikor '90-ben a frissiben a parlamentbe került fideszesek megjelentek
pulóverben, farmerben, a legtöbben ebben egyenesen politikai gesztust
láttak: "fiatalok vagyunk, a poros konvenciók nem izgatnak
bennünket, nem vagyunk különbek, mint ti, a politikus is csak
ember". Csak a cinikusok mondták, hogy úgy könnyû
lezsernek lenni, ha az embernek nincs nyakkendõje meg normális
öltönye. Aztán természetesen elég gyorsan megjelentek
az öltönyök, és jó autóra is futotta. Nincs
ebben semmi rossz, semmi árulás. Mert hát miért
kellene a közjónak szemben állni az egyéni boldogulással?
A politikusnak nem kell feltétlenül ágrólszakadtnak
lenni. Sõt. A zoknistoppoló miniszterelnök-jelölt Nagy-Britanniában,
a pulóveres Spanyolországban veszítette el a választást
"öltönyös" ellenfeleivel szemben. A polgár agyában
él egy kép a jó/sikeres politikusról, aminek csak
az egyik összetevõje a közvetlenség, a másik
- sok egyéb mellett - a tekintélyesség, amit érdemes
viselkedéssel, beszéddel és megjelenéssel nyomatékosítani.
A gyõzelemre esélyes politikusnak tehát egyszerre kell
megfelelni "a mi fiunk" és a "haza atyja" közönség
által támasztott elvárásainak. És ezt, sajnos,
farmerban és kis Polskival, egyébként szimpatikus puritanizmussal
egyelõre nagyon nehéz.
A szovjet blokk országai közül talán Magyarországon
irritálta az embereket legkevésbé a másik gazdagsága,
sikere. Nyilván ebben eminens szerepe volt a második gazdaságot,
a háztájit engedélyezõ, a seftelést, nepperkedést,
üzletelést a legtöbb esetben elnézõ rezsimnek.
Akkoriban a Szovjetunióban, Romániában, de még Csehszlovákiában
is elképzelhetetlen lett volna, hogy annyian felháborodjanak a
meggymagos bebörtönzése miatt, mint tették azt Magyarországon.
Másutt nem is értették volna, hogy mi azzal a baj. A közember
értékelte a vagyonosodást, bár persze továbbra
is inkább a lángost szerette, mint a lángossütõt.
A rendszerváltást követõen ebben is megváltozott
a helyzet, a "vállalkozó", az "üzletember/asszony"
szinonimája lett a kétes, törtetõ, gátlástalan,
anzágoló alakoknak. De a gyors vagyonosodást övezõ
gyanút a politika is táplálta. Már a szocializmus
alatt is csak a munkával, sefteléssel, lottóötössel
megteremtett vagyonokat illette tisztelet, a politikai vagy családi kapcsolatok
kiaknázásából szerzetteket nem. Aztán 1990
után kiderült, hogy kapcsolatok nélkül csak keveseknek
megy, és nekik is van kapcsolatuk a kapcsolatokhoz. A rendszerváltás
egyik nagy ígérete, hogy a rátermettség, a tehetség,
a kitartás, a szorgalom önnön erejébõl érvényesül,
szertefoszlott.
Ennek ellenére a tulajdonszerkezet forradalmi átalakulása,
az 1988 és 1998 közötti privatizáció idején,
miközben az állami és magántulajdon 80-20 százalékos
aránya nagyjából megfordult, kevesebb korrupciós
botrány kavart indulatokat országosan, mint az Orbán-kormány
négy éve alatt. Azt persze senki nem állíthatja,
hogy korábban kevesebb visszaélés, erkölcstelenség
vagy egyenesen bûncselekmény történt volna. Mint ahogy
az a védekezés sem állja meg a helyét, hogy az Orbán-kormánnyal
a kezdetektõl ellenséges nyilvánosság nagyította
fel az ügyeket. (Igaz, alkalomadtán valóban megtette.) Lényegesebb
szerepe lehet ebben annak, hogy Orbánékig ezek az ügyek a
politika csúcsain lévõket személyükben ("családjukban")
csak elvétve érintették, vagy legalábbis akkoriban
nem hallhattunk róla. Az Antall-kormány idején egyedül
Boross Péterrõl és fiáról jelentek meg -
késõbb a bíróság elõtt megcáfolt
- mendemondák. Jellegükben, súlyukban különbözõ,
de az érintettek és a kormány számára egyként
kellemetlen ügy volt Horn Gyula házépítési
ügye, Baja Ferenc közbenjárása a zsurki vodkagyár
környezetvédelmi pénzekbõl való megsegítése
ügyében, vagy Kuncze Gábor testvére cégének
kultuszminisztériumi tankönyvmegbízása. Hogy aztán
a mostani ciklusban az Orbán-kormány tagjainak többször
magyarázkodni kelljen: családjuk vagyonosodása nem politikai
befolyásukhoz köthetõ.
Elég, ha itt csak a miniszterelnökre utalunk, akit leginkább
apja hozott többször is kellemetlen helyzetbe, de Orbán mégsem
tett meg mindent a helyzet tisztázása érdekében.
Igaz ugyan, tudtuk meg tõle, többször is kérte apját,
hogy állami érdekeltségû üzleteket ne kössön,
ezt id. Orbán hol megfogadta, hol nem. A kormányfõ azonban
megakadályozta, hogy parlamenti bizottság vizsgálja ki
a székházeladásból származó pénzek
mozgását, illetve az apja és a Dunaferr között
kötött beszállítói szerzõdés létrejöttének
körülményeit. De felesége és Kékessy nagykövet
üzleti kapcsolatai a párizsi nagykövetség pazarló
felújítását is más megvilágításba
helyezik.
Bármennyire is nehezünkre esik, próbáljunk most nem
a konkrét esetekre összpontosítani, hanem a jelenség
tanulságait összegezni. Örülhetünk annak, hogy a
mostani kormányban jóval tehetõsebbek ülnek, mind
az elõzõekben. (Figyelem, ne a vagyonbevallás-bohózat
adatait vegyük figyelembe!) Ideális esetben az államférfi
és a közösség érdeke egybeesnek, a közjó
a státusférfi családjára is háramlik. Helytelenül
járunk-e el tehát, ha ebben az ideális esetben sem tartjuk
kielégítõnek a hírbe hozott politikusok védekezését,
miszerint: "nem kényszeríthetem arra a családomat,
hogy amíg kormányfunkciót töltök be, addig ne
gyarapodjék"? Igen, helytelenül. A politikust korlátozó
szigorú politikai, erkölcsi és büntetõjogi követelmények
ugyanis nem alkalmazhatók teljes szigorukkal a családjára
is. Nyilvánvalóan minél távolabbi a nexus, annál
kevésbé érvényesek a megszorítások.
A fenti ügyek szinte mindegyike azonban messze áll az ideális
állapottól.
A miniszteri családok, barátok nem fair versenyben kerültek
elõnyös pozícióba: nyilván máshol is
elkelne árvízi gát, más borvidéknek is szüksége
lenne állami támogatása, más nyomda is ki tudná
nyomtatni a tankönyveket. Bokros Lajos történelmi érdeme
volt, hogy a közember számára is világossá
tette, a büdzsének igenis vannak határai, amit nem a kormány
jóhiszemûsége szab meg, hanem a bevételek: csak azt
lehet szétosztani, ami a számlánkon van. A költségvetés
készítése során sok magasztos cél vetélkedik
tehát egymással, ha az egyikre sok pénzt szánunk,
úgy a másiktól sokat veszünk el. Azok a mondatok,
amiket mostanában kormánytagoktól meg kellett szoknunk:
"a pénz nem számít", "a kormány x
milliárdot adott erre meg arra", a korábbi torz logikát
hozták vissza.
Az Orbán-kormány a "tiszta kezek" ígéretének
is köszönhetõen nyert a 1998-as választáson,
a választó nem akart több Tocsik-ügyet. Erre kapott
helyette sok Tocsik-ügyet, amiben már miniszterek is involválódtak.
Hiába a hangzatos ígéretek a korrupcióellenes csomagról,
a "lisztes kezek leporolása" helyett a panamákat valójában
jogszerûvé tették, a Magyar Fejlesztési Bankról
alkotott törvény vagy a közbeszerzés mellõzése
az óriás-beruházásoknál mind-mind egyértelmûen
ezt a célt szolgálták. A kisgazda sutyerákságok,
a közvagyon gátlástalan megdézsmálása
amatõrségek csupán a Fidesz-MPP által vezérelt
strukturális, az egész társadalmi normarendszert érintõ
változásokhoz képest. És a legkevésbé
sem vigasztaló, hogy a fideszesek csupán végrehajtották,
amit az elõdjeik már korábban terveztek, de nem sikerült
nekik véghezvinni.
A választások és a következõ parlamenti ciklus
tétje - azon túl, hogy formális szövetségre
lépnek-e egymással az ébredõ meg az álmodó
magyarok -, hogy a politikai korrupciós folyamatokat sikerül-e visszaszorítani.
A gyõzelemre esélyes szocialistákat elnézve most
sem aludhatunk nyugodtan, meglehet, újabb ügyes kormányra
számíthatunk.
A Narancs és az Úthenger
A Fidesz egy évtizeddel ezelõtt a megátalkodott negativitás
pártja volt a konstruktív pártok szemében. Ezek
a konstruktív pártok az MSZP, MDF, FKGP, KDNP voltak. Õk
építették a jövõbe vezetõ hidat. Hidak
a jövõbe! Ez volt a világkiállítás szlogenje.
EXPÓ: HIDAK A MÚLTBA. Ezt írta expóellenes brosúrájának
fenekére a Fidesz, amely abban mesterkedett, hogy a nemzetet megfossza
a világraszóló sikerélmény lehetõségétõl.
A brosú«ra homlokára pedig oda idézték a pozitív
szocialista pozitivizmus emblematikus figuráját, Baráth
Etelét, aki imigyen tegezte õket: "Találjatok ki valamit,
amit a világkiállítással szembe lehet helyezni!
Többet, mint egy puszta »nem«."
És találtak. Elõször is találtak egy Petõfi-idézetet:
"Borzasztó vasárnapi nép vagyunk! Nekünk mindig
ünnepelni kell, és ha nem lesz emberünk, akit megünnepeljünk,
majd a holdvilágnak viszünk fáklyászenét s
csinálunk kivilágítást. Talán azért
vagyunk olyan rongyosak, mert mindig ragyogni akarunk."
A brosúra végére pedig találtak egy hasonlatot:
"Befolyásos barátainkat üzleti vacsorára hívni
a házunkba: jó befektetés lehet. De ha ehhez elõbb
düledezõ lakunkra új emeletet kell húzni, szaunát
építeni nekik, mikor magunknak egyelõre egy tisztességes
fürdõkád kellene; ha ebédlõgarnitúrát
és étkészletet a vendégekkel hozatunk, és
ráadásul a háziasszony szakácstudományában
sem bízunk - akkor ettõl a vállalkozástól
dicsõség és haszon alig remélhetõ, annál
több adósság és megszégyenülés."A
brosúra címe: A Narancs és az Úthenger esete.
A Narancs pártja azóta Úthengerré súlyosodott,
s a találékony tagadásból, a tartalmas nembõl
puszta igen lett.
A Fidesz és az MSZP sohasem értett egyet a világkiállítás
ügyében. Nem azért, mert mindkettõ kitartott az álláspontja
mellett, hanem azért, mert egyik sem. A világkiállítási
törvényt az MSZP ellenzékben úgy megszavazta, mintha
státustörvény lett volna, aztán kormányra kerülvén
sajnálattal konstatálta, hogy a helyes törvény megvalósítása
rossz útra csúszott: vissza az egész. Ekkorra azonban már
a Fidesz köpönyege is megfordult, rájöttek a fiúk,
hogy õk is tudnak gyalázni azokkal a szavakkal, amelyekkel õket
gyalázták, s mindenesetre jobb gyalázni, mint gyalázódni.
Az olimpia és a világkiállítás között
az a különbség, hogy az egyiket tagadni kell ahhoz, hogy ne
legyen, a másikat nem. A világkiállítási
jogok párizsi gazdái örülnek, ha fognak maguknak palimadarat,
csak az nem rendez világkiállítást, aki nem akar.
Ellenben az olimpiáért tucatnyi Krõzus verekszik sok éven
át, a magyar templom magyar egerét észre sem veszik a talpuk
alatt. Így aztán nyugodtan lehet hülyeségeket cincogni,
nem zavar senkit.
Némelyeknek feltûnt, hogy egyik párt sem jelentkezik a lakosságnak
azért a feléért, amely a közvélemény-kutatások
szerint nem akar olimpiát. Nem is érdemes jelentkezni érte,
mert a könnyû olimpiai álmok kedvelõit könnyebb
elveszíteni, mint az olimpia ellenzõit megnyerni. Ez utóbbiak
ugyanis éppen azért mondanak nemet, mert realisták, de
éppen mert realisták, nem is lehet velük elhitetni, hogy
a magyar olimpia reális veszély. Az õ választásukat
az olimpia nem fogja befolyásolni.
Voltaképpen sem a helyeslõk, sem az ellenzõk nem tartanak
attól, hogy lesz mit megrendezni, ezért azután senki sem
ideges különösebben. Nyoma sincs annak az elkeseredett harciasságnak,
amellyel a világkiállításért és ellen
harcoltak a változó összetételû csapatok.
Csak az a riasztó, hogy tényleg vannak, akik, ha tehetnék,
képesek lennének százezerszámra építeni
az egyszer használatos ülõhelyeket méregdrága,
hipermodern és hatalmas létesítményekben, amelyekbõl
egy darab sincs meg és egy darabra sincs szükség nálunk.
Az egész ország Újpest lenne. Csupa új, 1-10 százalékos
kihasználtsággal mûködõ stadionnal és
a nemzetközi sokadosztályba bevásárolt, leharcolt
brazil gólkirályokkal.
"Istentagadó s lázító"
Horn Gyula nyilvános levélben nehezményezte, hogy a katolikus
papok sok helyütt politikai agitációt folytatnak a Fidesz
mellett. Miután a katolikus egyház ezt elismerni sem szeretné,
és tagadni sem, nem áll módjában erre az artikulált
fölvetésre artikulált választ adni. Az artikulált
választ kétféleképpen lehet elkerülni: hallgatással
és artikulálatlan hangzavarral. A hivatalos egyházi vezetés
a hallgatás irányába kerül, a kormányhoz és
a privilegizált egyházakhoz közeli miegyebek pedig a másik
irányba. Külön-külön az se jó vád,
hogy Horn Gyula rágalmaz, és az se, hogy gátolná
az egyházakat jogaik gyakorlásában. Az elsõ a tagadását,
a második a vállalását jelentené annak, amit
Horn szerint az egyházfik tesznek. Mint írtuk, az egyháznak
így se jó, úgy se jó. A tagadás egyrészt
azért nem jó, mert az egyház mégiscsak nyilvánosan
tevékenykedik, ezért aztán mindenki tudja, hogy a politikai
agitáció meglehetõs intenzitással folyik; másrészt
azért nem, mert nem elbizonytalanítani, hanem megerõsíteni
akarják azokat, akik ezt az agitációt folytatják
és befogadják, harmadszor nem is akarják megtagadni a szövetségesi
viszonyt a jelenlegi kurzussal. Másfelõl viszont nyíltan
vállalni sem lehet a dolgot, mert akkor nyíltan ütközni
kellene a nem kormánypárti hívekkel és papokkal,
ami meglehetõsen kínos volna, az ellenzék gyõzelme
esetén ellenzéki erõnek kellene minõsülni,
ami szintén kínos volna, s el kellene viselni azt a presztízsveszteséget,
amit a pártharcokba való "leszállás" a
mai magyar közéletben jelent.
Az egyházaknak és kiváltképp a katolikusnak csak
a hallgatólagos kormánypártiság felel meg, Horn
pedig volt olyan gyalázatos, hogy erre a hallgatólagosságra
ne legyen tekintettel. Éppen azért nem rágalmazónak,
vagy jogtiprónak, nem ennek, vagy annak kell õt kikiáltani,
hanem mindennek egyszerre. Nem ezt, vagy azt kell rá mondani, hanem mindent,
hogy olyan fogalmilag feldolgozhatatlan hangzavar kerekedjen ki a vádakból,
amelynek csak a hangereje és az indulati töltése érzékelhetõ.
A Tilos esete az igazságszolgáltatással
Január 8-án hirdetett ítéletet a Fõvárosi
Bíróság dr. Szentes Ágnes vezette tanácsa
a Tilos Rádiónak az ORTT és a Rádió C ellen
indított perében. Mivel azonban az ítélet írásbeli
indoklása csak január végén érkezett meg
a perben a Tilost képviselõ ügyvédi irodához,
nyugodtan tekinthetjük ezt tárgyidõszakunkban történt
eseménynek. Amelyrõl az ítélet fényében
feltétlenül érdemes megemlékezni.
De kezdjük a történetet kissé korábban. Az ORTT
tavaly tavasszal hirdetett gyõztest a budapesti 88,8 MHz-es ultrarövidhullám
használati jogára nonprofit rádiók részére.
A pályázaton a két fent említett rádió
mellett két egyházi adó, a hivatalos katolikus egyházhoz
közel álló Mária Rádió, illetve a hivatalos
egyház által nem támogatott Yes Rádió indult.
A jobboldali többségû ORTT a hírek szerint az elõbbi
adót szerette volna gyõztesnek kihozni, csakhogy legnagyobb meglepetésére
végül a magát cigány közösségi rádióként
definiáló Rádió C-nek ítélték
a frekvencia használati jogát. (A rossz nyelvek szerint a hirtelen
váltás oka az éppen külföldön tartózkodó
Martonyi János külügyminiszter telefonja volt, aki figyelmeztette
az illetékeseket: a jelenlegi helyzetben felettébb jó fényt
vetne hazánkra külföldön, ha a romák saját
rádióhoz jutnának. Ugyanis - csak emlékeztetõül
- éppen akkoriban zajlott a Strasbourgba kivándorolt romák
menedékkérelmének elbírálása.)
Az elõzõ kormány idején az ORTT-ben egyik oldalnak
sem volt olyan többsége, hogy a másik oldal nélkül
állapíthasson meg gyõztest. Ezért a vitás
- értsd: politikailag vitás - döntések kezelésére
meghonosodott a magántanácskozmány intézménye,
ahol zárt ajtók mögött dõlt el, hogy ki kapja
az egyes frekvenciákat, és milyen árat szab az ellenoldal
a támogatásért. Ezek után a döntés fényében
újrapontozták a pályázatokat. Azonban az ORTT jelenlegi
felállása - négy kormánypárti tag, akik élvezik
a MIÉP-es tag támogatását, áll szemben két
ellenzéki taggal - lehetõvé teszi, hogy a kormányoldal
az ellenzék támogatása nélkül is megszavazza
a neki szimpatikus jelölteket. A nagy szabadság azonban jelen esetben
visszaütött, ugyanis az illetékesek nem fordítottak
túl sok gondot arra, hogy a döntésük megtámogatására
születõ pályázatértékelés támadhatatlan
legyen. Nem is beszélve arról, hogy miután a Rádió
C pályázatában elfelejtett egy rubrikát kitölteni,
a helyi közéleti feladatok vállalásáért
adható 20 pontból egy sem illette meg õket, vagyis nagyon
igyekezni kellett - az ORTT-nek -, hogy a hátrányt ledolgozzák.
Ezért történhetett meg az, hogy míg az akkor 9 éve
folyamatosan mûködõ Tilos Rádió mûsorszolgáltatási
tapasztalatai 3 pontot értek, addig a korábban - értelemszerûen,
hiszen új kezdeményezésrõl volt szó - egyetlen
percet sem sugárzó Rádió C a maximális pontszámot
kapta ebben a rubrikában, vagyis 8 pontot. Ezek után már
csak a Tilos üzleti tervét kellett 1 pontra értékelni
(RC: maximális 10 pont) - amelyre egyébként egy egy évvel
korábban meghirdetett pályázaton még 10 pontot kapott
-, illetve a benyújtott mûsortervet kellett megfelelõen
lepontozni (TR: 2 pont, RC: maximális 8 pont), hogy kialakuljon a végeredmény:
Rádió C - Tilos Rádió 70:69.
A pályázati eredmények, illetve a pontozás ismeretében
tehát a Tilos Rádió úgy döntött: pert
indít az ORTT ellen ("ami sok, az sok" avagy "a pofátlanságnak
is van határa"), jóllehet a liberális szellemiségû
adó munkatársai is tisztában voltak vele, hogy ezzel abba
kényelmetlen helyzetbe hozzák magukat, hogy látszólag
az elsõ hazai roma közösségi rádiót akarják
megfosztani a megszólalás lehetõségétõl.
Ezért nyilatkozataikban mindig hangsúlyozták: a pert az
ORTT ellen indítják, annak etikátlan magatartása
miatt. (Igaz, a bíróság kifejezett felszólítására
a Tilos késõbb a Rádió C-t is perbe vonta.)
Természetesen az a tény, hogy politikai döntés született
az ügyben, nem igazolható, és így nem szolgálhat
alapul egy perhez. Viszont a Tilos jogászai két pontban is megtámadhatónak
látták az ORTT döntését. Egyrészt véleményük
szerint alaki hibát követett el az ORTT, amikor egyáltalán
elfogadta a Rádió C pályázatát, ugyanis ahhoz
a megkövetelt cégmásolat helyett cégkivonatot csatoltak.
Másrészt megsértette a tisztességtelen piaci magatartás
tilalmáról szóló törvény (Versenytörvény)
7. §-át ("Tilos a versenyeztetés - így különösen
a versenytárgyalás, a pályáztatás -, az árverés,
a tõzsdei ügylet tisztaságát bármilyen módon
megsérteni."), amikor a pályázatot nem a kiírásban
meghirdetett szempontok alapján bírálta el (tudniillik
a mûsorszolgáltatási tapasztalatra adható nyolc pontot
megadta egy olyan rádiónak, amely soha, egyetlen percig sem sugárzott
mûsort a pályázat benyújtásáig). Ezért
a Tilos a pályáztatás során elkövetett szabálytalanságok
okán az ORTT és a Rádió C között létrejött
szerzõdés semmisségének kimondását
kérte a bíróságtól, valamint azt, hogy kötelezzék
az ORTT-t új pályázat kiírására.
Az ORTT ezzel szemben azzal érvelt, hogy a cégkivonat minden érdemi
információt tartalmaz, így alaki hiba nem történt.
A mûsorszolgáltatási tapasztalat elbírálása
kapcsán pedig arra hivatkoztak, hogy az szubjektív elbírálás
alá esik, vagyis így semmiképpen sem sérthették
meg a Versenytörvényt. A per során az ORTT jogászai
meg is indokolták, hogy mire adott a testület maximális pontszámot.
Igaz ugyan, érveltek, hogy a Rádió C nem csatolt a pályázatához
mûsorszolgáltatási tapasztalatot igazoló okiratot
(hogyan is tehették volna), de egy korábbi pályázatukban
már szerepelt, hogy a rádió ügyvezetõje, Kerényi
György rendelkezik ezzel - érdekességképpen: Kerényi
ezt a "tapasztalatot" a Tilos Rádió munkatársaként
szerezte.
A bíróság január 8-án kelt ítéletében
aztán mindkét kérdésben állást foglalt,
mégpedig a következõképpen: "Az ügy érdemével
kapcsolatban megjegyzi a bíróság, hogy a pályáztatás
alakiságai és pályázat elbírálása
tekintetében az I. r. alperesi és II. r. alperesi álláspontot
tudta a bíróság elfogadni." (I. r. alperes: ORTT,
II. r. alperes: Rádió C.) A döntésnek a pályázat
szabálytalan befogadása kapcsán emelt kifogásokkal
kapcsolatos része a nem jogász számára kevésbé
érdekes. Itt lényegében azt mondta ki a bíróság,
hogy lévén a cégkivonatból minden kiderül,
aminek ki kell derülnie, ez az okirat a cégmásolat helyére
léphet. (Bár némileg szokatlan lehet ennyi rugalmasság,
nem érintettként csak üdvözölhetjük ezt a
fejleményt.)
Sokkal érdekesebb a második pont elutasításához
csatolt indoklás. Eszerint "A b) pontban írt mûsor
szolgáltatásban szerzett tapasztalat, ha ideiglenes mûsor
engedély alapján is ugyancsak a pályázat elbírálásának
idõpontjában már megállapítható és
értékelhetõ volt, így az I. r. alperesi testületnek
- függetlenül az általa felvett jegyzõkönyv
tartalmi és matematikai hiányosságaitól - módjában
állt mindkét pályázati föltétel tekintetében
állást foglalni és hangsúlyozandó, hogy ez
az állásfoglalás, mind az a) mind a b) vonatkozásában
a pályázati kiírásnak megfelelõen szubjektív
megítélés kérdése kellett, hogy legyen,
amely szubjektív megítélés ilyen és hasonló
pályázati kiírások esetében nem zárható
ki." (kiemelések tõlünk) A szöveg kissé
nehezen érthetõ elsõ olvasatban, de alapjában az
ORTT álláspontjának teljesen megfelel, vagyis: a testület
jogosult volt a Rádió C-nek mûsorszolgáltatási
tapasztalatot betudni, még akkor is, ha azt csak késõbb
szerezte meg, ezért a pályázatban nem is igazolhatta. Nem
is beszélve arról - mondja az indoklás -, hogy ez a pont
amúgy is szubjektív elbírálás alá
esik, márpedig ami szubjektív döntés, az a pályáztató
diszkrecionális jogköre, vagyis a bíróság nem
ítélheti meg, hogy helyes volt-e a döntés.
De az igazi gyöngyszemek még csak most jönnek. Miután
a bíróság kimondja, hogy a Tilosnak nincs igaza, majd hozzáteszi,
még ha igaza lenne, akkor sem lenne igaza, még ezt is képes
fokozni. "Az I. r. alperes által helyesen hivatkozott BH 2001.234-es
számú jogeset szerint a szerzõdést nem teszi érvénytelenné,
ha a pályázat kiírása és lebonyolítása
során a pályáztató egyoldalon megsérti a
vonatkozó jogszabályi elõírásokat."
(A hivatkozott legfelsõbb bírósági ítélet
- amelyrõl a Bírósági Határozatok Tárából
mindössze annyi derül ki, hogy egy privatizációs ügyben
született, amelyet az ÁPV Rt. ellen indítottak - valóban
kimondja: "Ha az adásvételi szerzõdés tartalma,
az abban vállalt feltétel nem ütközik jogszabályba,
a szerzõdés semmissége azon az alapon nem állapítható
meg, hogy a szerzõdéskötést megelõzõ
pályáztatási szabályokat megsértették.")
Ehhez az indoklás a következõket teszi hozzá: "Az
nem vitás tény, hogy az I. r. alperes vonatkozásában
hivatkozott csupán a felperes jogsértõ eljárásra,
márpedig a pályáztatásra vonatkozó törvényi
és pályázati kiírási föltételek
ilyen jogalapon semmisség megállapítását
nem teszik lehetõvé..."
Mindez magáért beszél - mivel a Tilos szerint is csak az
ORTT hibázott a pályázatok elbírálásánál,
a jogsértés nem indokolná a szerzõdés megsemmisítését
-, de a fenti mondat még folytatódik: "...az I. és
II. r. alperesek között létrejött szerzõdés
semmisségének megállapítása sem eredményezi,
hogy a felperes kedvezõ helyzetbe kerül (új pályázat
kiírása nem elõírás, a felperes nem kerül
az eredeti pályázó helyébe), ehhez képest
a perbeli legitimációja hiányzik ahhoz, hogy az I. és
II. r. alperesek közötti jogügyletet alappal megtámadja."
Tekintsünk el attól a szépséghibától,
hogy a felperes perbeli legitimációjának hiánya
esetén a pert meg sem lehet indítani - "idézés
kibocsátása nélküli elutasítás".
Koncentráljunk az érdemi mondanivalóra: mivel a Tilos Rádiónak
nem feltétlenül (!) származna elõnye abból,
ha megnyerné a pert, nem is lett volna jogosult az eredményt megtámadni.
Ha ezt összeadjuk az elõzõ bekezdésben foglaltakkal,
a következõ kép rajzolódik ki: mivel a pályáztatás
szabályainak megsértése a pályáztató
egyoldalú jogsértése, és így nem vonja maga
után az eredményeképpen születõ szerzõdés
semmisségét, a pályázat vesztesei számára
nem származhat elõny annak megtámadásából,
így nem is jogosultak a pályáztatás eredményét
bíróság elõtt megtámadni.
Vagyis az ítéletet logikailag értelmezve: nem csak arról
van szó, hogy jelen esetben, vagyis a 88,8 MHz-es frekvencia mûsorszolgáltatási
jogának odaítélésében van igaza a testületnek,
hanem minden olyan esetben, amikor bárkit kihoz gyõztesnek bármilyen
alapon, majd roppant gyorsan szerzõdést köt vele. Vagy lehet,
hogy igaza ugyan nincs, de a szerzõdés felbontására
nem kötelezhetõ. Igaz, nincs is, aki ez ügyben bírósághoz
fordulhatna, hiszen kinek származhatna a perbõl elõnye,
ha egyszer a törvénysértés megállapításának
semmilyen következménye nem lehet?
"Hát én immár
"
A választások tétjét a közügyek iránt
érdeklõdõk, különösen a pártos érdeklõdõk,
mindig hatalmasnak érzik. Pedig hát egy választásnak
normális körülmények között csak az a tétje,
hogy melyik párt vagy pártcsoportosulás kap korlátozott
idõtartamra szóló megbízást a választóktól
a végrehajtó hatalom gyakorlására, melyik párt
vagy pártcsoportosulás kap esélyt arra, hogy politikai
elképzeléseit a szakmai kényszerek által kijelölt
szûk játéktéren megvalósítsa. Normális
- demokratikus jogállami - körülmények között
a végrehajtó hatalom gyakorlására megbízást
kapók csak kivételesen képesek olyan károkat okozni,
amelyeket a következõ választás nyertesei nem tudnak
korrigálni. Vagyis általában hiba egy választás
jelentõségét túldramatizálni, történelmi
sorsfordulóvá fölstilizálni, mely hibát különösen
könnyû a választási küzdelem ricsajában,
felfokozott politikai izgalmi állapotban elkövetni.
De abból, hogy általában hiba, nem következik, hogy
mindig az. Néha a dolgok azok, aminek látszanak. Nagy ritkán
még egy választásnak is akkora a tétje, mint amekkorának
a gyõzelemért versengõ politikai erõk beállítják.
És hiba lenne nem felismerni, amikor ez így van.
Most így van. Az áprilisi választások tétje
az, hogy megengedik-e a választópolgárok a Fidesz-MPP-nek
a "több, mint kormányváltás, kevesebb, mint rendszerváltás"
négy évvel ezelõtti jelszavából következõ
tudat- és társadalomátszabási politika folytatását.
Ha megengedik, legitimizálják az eddig történteket,
lovat adnak az átszabók alá, akik ezt úgy értelmezhetik,
hogy mandátumuk van még ambiciózusabb álmaik megvalósítására.
Ezáltal az ország olyan sínre kerülhet, amelyen esetleg
több cikluson keresztül sincs váltó, és amelyrõl
ezért csak kisiklani lehet. Ha nem engedik meg, nem a Jó fog gyõzni,
csak a Kisebbik Rossz, de az ország elõtt az irányváltoztatás
lehetõségei nyitva maradnak.
Önmagában nem feltétlenül katasztrófa az, ha
egy politikai erõ akár néhány cikluson keresztül
is hatalmon marad, ha vannak is hátulütõi. Az országra
a komoly veszélyt az az irány jelenti, amelybe a Fidesz-MPP által
már részben lefektetett, részben csak lefektetni tervezett
sín halad. Ez az irány nem csak annyival tér el, mondjuk,
attól az iránytól, amelyet a Beszélõ által
képviselt értékek komolyan vétele esetén
optimálisnak lehet tartani, mint amennyire a jövõ jobbközép-konzervatív
víziója a jövõ liberális víziójától
eltérhet. Ezt az irányt programszerûen jelölték
ki úgy, hogy ne csak a rendszerváltáskor konszenzusos alapon
célul kitûzött társadalmi-politikai rendtõl
kanyarodjék el, hanem menet közben a liberális demokráciát
is delegitimizálja, azt az értékrendet, amely - hidegháborús
terminológiával élve - a szabad világ erkölcsi
fundamentuma.
Nemzeti tõkésosztály létrehozását
célul kitûzni nemcsak azért botrány, mert a program
meghirdetése a nepotizmus átlátszó ideológiai
leple, hanem azért is, mert ha nem csak az lenne, akkor az állampolgári
esélyegyenlõség vérforraló megsértése
lenne. Ha engem kineveznek a nemzeti tõkésosztály tagjává,
akkor Önnek, kedves Olvasó, romlanak az esélyei, hogy saját
erejébõl azzá váljék. Hasonlóképp
áll a helyzet a nemzeti/konzervatív/keresztény színházmûvészet,
történetírás, újságírás,
batikolás és dobozolás fellendítésének
programjával is.
A státustörvényt keresztülverni nemcsak azért
volt felelõtlenség, mert szemfényvesztés, mert konkrétan
semmit sem nyújt a határon túli magyaroknak, viszont elõrelátható
módon megnehezítette a szomszédságpolitikát,
hanem azért is, mert szimbolikus természetû igazolása
- hurrá, közjogi kapcsolat létesült a magyar állam
és a határon túli magyarok között - ideológiailag
aláássa az állampolgári közösség
közjogi szempontból valóban kulcsfontosságú
jelentõségét. Nem, nem a szomszédoknál: Csurka
István csak következetes volt, amikor kívánatosnak
tartotta a magyarigazolvány magyarországi bevezetését.
A magyar-osztrák-olasz-német tengelyrõl tevõlegesen
ábrándozni nemcsak taktikailag kockázatos - elvégre
Stoibernek még meg kell szereznie a hatalmat, Berlusconinak és
az osztrák kormányzó koalíciónak pedig meg
kell tartania -, hanem árulkodó is. Elõször arról
árulkodik, hogy Orbán Viktort hátborzongató módon
egyáltalán nem érintette meg a parlamenti váltógazdálkodás
étosza és valósága, és nemcsak saját
hatalmának tartósítását tartja kívánatosnak
és valószínûnek, hanem vélt ideológiai
szövetségeseiét is. Másodszor arról, hogy Orbán
Viktor olyan EU-t szeretne, amely nem értékközösség,
amelyben a liberális demokrácia normáinak megsértése
nem okoz konsternációt. Harmadszor arról, hogy a jelenlegi
magyar miniszterelnök nem találja vérfagyasztónak
azt a kilátást, ha egy szája íze szerinti EU-ban
az értékkonfliktus a második világháború
vesztesei és gyõztesei között zajlana.
Vagyis a Fidesz-MPP hatalmon maradásának a MIÉP-faktor
figyelembevétele nélkül is az a súlyos kockázata,
hogy célkitûzéseinek részben számításba
vett, részben szándékolatlan következményei
olyan sajátosan magyar rezsim létrejöttéhez vezethetnek,
amely egyes fontos vonatkozásokban akár erõsen emlékeztethet
is a liberális demokráciákra, de amelynek a viszonya a
liberális demokrácia értékrendjéhez elviselhetetlen
mértékben instrumentális. Ez az értékrend
deklarált módon a "nemzeti érdekek" mögé,
a szürke hétköznapok gyakorlatában pedig a kormányzati
hatalom megtartásának szempontjai mögé szorulhat.
És ennek a rezsimnek a szeretete már csak azért is elõ
lesz írva, mert a miénk, mert nem a Nyugat szolgai másolata,
mert Ugocsa non coronat.
A politikai realitások nyilvánvalóvá teszik, hogy
a Fidesz-MPP-t csak az MSZP gyõzheti le. Elméletileg elképzelhetõ,
hogy egy gyõztes MSZP sem szerzi meg az abszolút többséget,
és ezért csak az SZDSZ segítségével alakíthat
kormányt. De alighanem valószínûbb, hogy az elsõ
helyen végzõ nagy párt egyúttal az abszolút
többséget is megszerzi. (Ez a Fidesz-MPP-re csak akkor nem érvényes,
ha valami csoda folytán még mindig vannak MIÉP-szimpatizánsok,
akik szükségesnek érzik a rejtõzködést.)
De egy minél erõsebb, a parlamenti küszöböt magasan
átvivõ és a valódi talpra állás lehetõségével
rendelkezõ SZDSZ-re nemcsak az MSZP koalíciós partnereként
lenne szükség, hanem egy tisztán szocialista kormány
ellenzékeként is. Az ország hosszú távú
érdekeit tartva szem elõtt az ideális választási
eredmény alighanem az lenne, amelynek következtében az MSZP
egyedül alakíthatna kormányt, az SZDSZ pedig a Fidesz-MPP
mellé ellenzékbe szorulna. Ez a konstelláció lenne
az, amely a legtöbb reményt nyújtaná a veszett politikai
polarizáció visszafordítására.
De ilyen eredményt csak a kollektív választási magatartás
hozhat, mégpedig nagyjából véletlenül, mert
a kollektív magatartás ilyen mértékû finomhangolására
törekedni reménytelen vállalkozás. Ezért a
Beszélõ szerkesztõi csak az egyéni választási
magatartás befolyásolásáról ábrándoznak,
és azt javasolják a tisztelt Olvasóknak, hogy az elsõ
fordulóban az SZDSZ-re, a másodikban, ha már nem marad
állva szabad demokrata a Fidesz-MPP ellen, az MSZP jelöltjeire szavazzanak.