Február 20-án a Népszabadságban
rövid publicisztikában bíráltam azt a szöveget,
amely a Terror Háza honlapján volt olvasható Bemutatkozás
címmel. Akkor még nem láttam a kiállítást,
de az írásban taglalt beharangozóból azt szûrtem
le, hogy a megnyíló új múzeum a hely dögletes
szellemének megfelelõen egyként szólni fog a nyilas
és a kommunista terrorról. Az elõzetes bemutatkozó
szöveg bennem azt a gyanút keltette föl, hogy ezt olyan nézõpontból
fogja megtenni, amit a totalitárius rendszerek jobboldali revíziójának
nevezhetünk. Ez magáévá teszi azt az apologetikus
álláspontot, hogy a nácizmus, azon belül a nyilas
terror mintegy reakció volt a kommunizmus fenyegetésére,
a fasizmus - legalábbis magyar közegben - sem idõtartamában,
sem veszélyességében, sem brutalitásában,
sem pedig a nemzetet fenyegetõ természetében nem mérhetõ
a kommunista terror sokkal számosabb és kárhozatosabb bûneihez.
Ez a szemlélet így relativizálja, zárójelbe
teszi a nyilas terrort. Azt is bátorkodtam vélelmezni, hogy a
kiállítás megnyitásának idõzítése,
a kommunista terror idõbeli kiterjesztése és démonizálása
választási üzenetet hordoz: arra akarja figyelmeztetni az
erre fogékony lelkeket, hogy a kommunista terror árnyéka
még mindig fölöttünk lebeg, és a választások
tétje, hogy az utódpárt képiben újra visszatér-e
közénk, vagy pedig sikerül-e véglegesen rácsukni
a Terror Háza súlyos kapuját.
Írásom óta két dolog történt. A kérdéses
szöveget a honlapról eltávolították, az új
bemutatkozó szöveg semleges és tényszerû leírása
a kiállításnak. Továbbá: megnéztem
a kiállítást. A kiállítás ismeretében
be kell vallanom, hogy eredeti írásom bizonyos szempontból
nem volt releváns.
A Terror Háza ugyanis nem szól a nyilas terrorról, következésképpen
mindaz, amit az összevetés veszélyeirõl és
a (bármely oldalról kiinduló) relativizálás
tûrhetetlen voltáról írtam, részben tárgytalan.
A Terror Háza a Kommunista Terror Háza.
Azt elõre lehetett sejteni, hogy az új múzeum épületének
kiválasztása legalább annyira kockázatos dolog volt,
mint amennyire magától értetõdõ. Mivel az
Andrássy út 60. mindkét rezsimnek, a nyilasoknak, és
az ötvenes évek sztálinista diktatúrájának
is emblematikus épülete volt (bár másképp,
és fõleg más funkcióban), ezért nem lehetett
elkerülni, hogy a kiállítás, ha már ott rendezik
be, ne szóljon - legalábbis látszólag - mindkettõrõl.
A két terror együttes bemutatásába viszont kódolva
voltak a véralgebra-szerû és szintû kontemplációk
és konfliktusok. Lehetett arra számítani, hogy akkor megindul
a számolgatás és a méricskélés, hány
négyzetméter, hány halott, satöbbi. Pedig egyáltalán
nem ez a lényeg. Mindezt könnyen el lehetett volna kerülni,
ha más helyszínt választanak, illetve ha nyíltan
és egyértelmûen leszögezik, hogy ez a múzeum
az ávóról fog szólni, azután majd lesz egy
másik múzeum, máshol, szintén közpénzbõl,
amelyik a magyar holokausztot fogja bemutatni, és annak keretében
tárgyalja a nyilas idõszakot. Mégis az a véleményem,
hogy az épület kiválasztása tudatos volt, a kiállítás
és az épület tervezõi elõre számítottak
ezekre a konfliktusokra, sõt élni is akartak velük. A nyilaskereszt
nem véletlenül virít az épület sokat vitatott,
új homlokzatán, és a bejáratnál látható
két emlékoszlop egyikén. De errõl majd a végén.
Nyilas puccs vagy nyilas terror?
A kiállítás rendkívül látványos
és hatásos, az átlag magyar múzeumhoz szokott hazai
közönség számára döbbenetesen újszerû,
törekszik az interaktivitásra, arra, hogy a szó szoros értelmében
testközelbe hozza a rémségeket. Van benne néhány
ragyogó installációs ötlet. Jómagam közönséges
látogatóként néztem meg, azaz végigálltam
a másfél órás sort, majd a csoportommal kissé
sietõsen végigmentem a tárlaton.
A csoportos, gyorsított terelésre nemcsak a hatalmas érdeklõdés
a magyarázat, hanem az a nyilvánvaló törekvés
is, hogy minél rövidebb idõ alatt minél több
látogatót tudjanak átereszteni a kiállításon.
Részletes megfigyelésre így nem volt alkalmam, de ez talán
most nem is lényeges, hiszen a fõ kérdés az, hogy
egy sietõs múzeumlátogatásból milyen élményekkel
és benyomásokkal távozik a történelem részletkérdéseiben
nyilvánvalóan laikus látogató.
A kiállítás az elõzetes híradások
szerint mindössze két és fél termet szánt a
nyilas terrorra, a többi huszonegy terem vagy installáció
pedig a kommunista terrorral foglalkozott. Az "aránytalanság"
miatt természetesen azonnal viták robbantak ki. A szervezõk
az aránytalanságot azzal indokolták, hogy a nyilas terror
rövidebb ideig tartott, valamint, hogy a leendõ holokausztmúzeum,
amelynek munkálatairól ellentmondásos hírek keringenek,
úgyis kimerítõen tárgyalni fogja a nyilasokat is.
Az aránytalanság önmagában nem lenne baj. A nyilas
terrort elvileg akár egy teremben is be lehetne mutatni. Igaz, az szûkös
lenne, de a téma súlyát és erkölcsi tétjét,
ami egy nagyközönségnek szóló kiállítás
legfontosabb feladata kellene, hogy legyen, még ilyen szûk keretben
is érzékeltetni lehetett volna. A baj az, hogy a két és
fél terem valójában szûk másfél terem,
és az sem a nyilas terrorról szól, hanem a nyilas uralomról,
illetve a puccsról. Márpedig ez a két dolog nem ugyanaz.
Nyilas terem, Gulág terem
Az elsõ teremnek még nincs köze a nyilasokhoz. Címe:
Kettõs megszállás. A falon látható grafikai
installáció mutatja, ahogyan a német csapatok nyugatról,
majd a szovjet csapatok keletrõl elárasztják Magyarországot.
A vörös "áradás" látványa vaskosabb
és jelentõsebb, ami nem meglepõ, végül is õk
gyõztek, és õk maradtak itt. Mindkét megszállás
alapvetõen külsõ erõként jelenik meg, semmi
nem utal Magyarország második világháborús
szerepére, arra, milyen folyamat vezetett a német megszálláshoz,
majd annak nyomán a szovjetekéhez. Nincs információ
arról, hogy a két erõ egymáshoz hogyan viszonyul,
mi köztük a történeti kapcsolat. Mindkettõ idegen,
és egyként gonosz fenyegetésként jelenik meg. A
közös, hogy Magyarországnak egyikhez sincs köze. Jellemzõ,
hogy a német megszállást illusztráló monitorokon
többször mutatják Sztálint és az 1945-ös
moszkvai gyõzelmi parádét - nem értem, ez miért
tartozik ide -, miközben Horthy Miklóst vagy a Sztójay-kormányt
- nekik a német megszálláshoz közvetlen közük
volt - emlékezetem szerint nem látjuk.
Innen vezet át egy szûk folyosó - ez a "fél
terem" - az ún. Nyilas terembe. A folyosó falán kétoldalt
Szálasi-idézetek olvashatók, kicsit nehezen, mert túl
közel vannak a szemhez, a tekintet képtelen egyben befogni a szövegeket.
A teremben egy terített vacsoraasztal, az asztal végén
nyilas bábu, egyenruhák, a hangszórókból
a Hungarista híradó üvölt, és buzdít kitartásra
a háborúban, élteti a hõs magyar honvédet.
A bábu mögötti falon dunai jégzajlás felvételét
láthatjuk, és hangeffektusként csobbanásokat. Fényképek,
filmfelvételek, írásos dokumentumok a tömeges kivégzésekrõl,
a Duna-partra terelt emberekrõl és hóhéraikról
nincsenek. Nincs információ arról, hogy milyen mértékû
volt a terror, hányan és milyen körülmények között
estek ennek áldozatul. Értelemszerûen a nyilas terror elõzményeirõl,
az 1944. késõ tavaszi, nyári tömeges deportálásokról
sem esik szó. Korabeli telefonkészülékekbõl
hallgathatunk hangdokumentumokat. Föltárcsáztam a 8-as számot,
a felvételen a Szálasi-per egy részlete hallható.
A tárgyalásnak azon részletét emelték ki,
amikor Szálasit Budapest ostromáról faggatja a népbíró.
Ebben a részletben a bíró ügyetlen, inadekvát
és olykor szinte hisztérikus kérdéseire Szálasi
nagy nyugalommal szajkózza, hogy Budapest védelmét azért
rendelte el, mert ezt kívánta a magyar nemzet becsülete.
A hatalmas peranyagból miért éppen ez a részlet
volt fontos a kiállítás rendezõinek, ha a nyilas
"terrort" akarták bemutatni? Bajcsy-Zsilinszky Endre, Kis János,
Tartsay Vilmos és Nagy Jenõ, a nyilasok által kivégzett
mártírok, a magyar katonai ellenállás vezetõi,
akik valóban a magyar nemzet becsületéért áldozták
akkor az életüket, nem szerepelnek a kiállítás
ezen részében, mint ahogy semmit sem tudunk meg a nyilasokkal
szembeni ellenállásról úgy általában
sem. A nyilasok által meggyilkolt négy mártírral
a látogató késõbb találkozik.
A kiállítás nyilas szekciója tehát nem egyszerûen
rövid, hanem valójában semmitmondó, és tét
nélküli. A rendezõk azt akarják érzékeltetni,
hogy a megszállással és a nyilas puccsal, amelynek nincs
története és nincs elõzménye, az ország
törvényen kívüli állapotba került, és
ez volt a nyitánya, elõjátéka mindazoknak a borzalmaknak,
amely az országra a továbbiakban várt. A nyilas uralom
azonban csak a pokol elsõ, bevezetõ stációja. A
valódi pokol utánuk következett.
A Nyilas terembõl átmenet nélkül érkezünk
a "Gulág terembe", és megkezdjük utunkat a kommunista
terror hosszú és borzalmakkal teli labirintusában.
A kommunizmus: terror
A Gulág terem, mint installáció, telitalálat: egy
térképet ábrázoló szõnyegpadlón
állunk, a térkép a Szovjetunióban mûködõ
táborokat mutatja, ahová magyarokat vittek. A terem faburkolatú
fala egyszerre idézi a vagonokat és a barakkokat. A falba beépített
képernyõkön elhurcolt emberek visszaemlékezéseit
láthatjuk, hallhatjuk, megrendítõ, drámai részletekkel.
A baj ezzel a teremmel az, ami az egész kiállításra
jellemzõ hiányosság. A Gulág kiemelõdik a
maga történelmi kontextusából. A Gulág mindenki
számára ismerten a sztálini terror munkatáborait
jelenti, amelyeket a húszas évek közepétõl
mûködtek a Szovjetunióban. Politikai elítéltek,
osztályellenségnek minõsített, túlnyomórészt
szovjet állampolgárságú emberek millióit
hurcolták oda, és sokuk számára a táborokból
nem volt visszaút. A szovjet csapatok elhozták a Gulág
világát Magyarországra, illetve magyarok százezreit
hurcolták el a Gulágra - mondja az installáció.
Ez azonban így pontatlan. Összekeveri azokat, akiket mint hadifoglyokat
vittek el - hiszen 1945-ben mégiscsak hadviselõ, ellenséges
fél voltunk, és hadifoglyokat például az angolok
is ejtettek -, azokkal, akiket jogtalanul, civilként hurcoltak el, és
azokkal is, akiket azután valóban politikai okokból deportáltak
a Szovjetunióba. A szovjetek valamiképpen mindegyik csoporttal,
a hadifoglyokkal is jogtalanul bántak, de ezek mégiscsak különbözõ
kategóriák, amelyeket nem lehet reflektálatlanul, a terror
általános fogalmába belezsúfolni. Ráadásul
ennek csak igen áttételesen van köze az ÁVH-hoz és
az Andrássy út 60.-hoz. Hacsak úgy nem, hogy ugyanezek
a szovjetek hozták a nyakunkra a kommunista pártot, illetve, hogy
a politikai rendõrség késõbb rendszeresen igénybe
vette a megszálló szovjet katonai hatóságok segítségét.
A Gulág így a kommunista terror általános metaforájává
emelkedik, és közvetlenül a szovjet megszálláshoz
kapcsolódik.
Ennek azért van jelentõsége, mert a kiállítás
utolsó terme a "Búcsú", amikor 1990-ben a szovjet
csapatok kivonulnak Magyarországról. Az az érzésem,
azt akarták ezzel szerkesztéssel a kiállítás-rendezõk
mondani, hogy a terror - legalábbis potenciálisan - 1990-ig, pontosabban
az 1991-es kivonulásig, vagyis egészen a közelmúltig
tartott. Az 1945 utáni magyar történelem, legyen az egyszerûség
kedvéért a magyar kommunista rendszer története, így
egy az egyben átfedésbe kerül a terror történetével.
Ez az ide-oda ingázás az egész kiállításra
jellemzõ. Nem arról van szó, hogy a kiállítás
rendezõi nem tudták eldönteni, hogy a múzeumnak a
kommunista terrorról, az ÁVH, a politikai rendõrség
történetérõl, a kommunista diktatúráról
mint politikai rendszerrõl, vagy pedig az 1945 utáni magyar történelemrõl
kell-e szólnia. Ellenkezõleg, ezeket a kétségtelenül
összefüggõ, mégis különbözõ értelmezési
síkokat tudatosan keverték és mosták össze.
A kommunizmus: terror.
KGST, kollektivizálás
Nagyon jól látszik ez azon, hogyan keveredik a képbe az
erõszakos téeszesítést vagy a magyar alumíniumipart
jelképezõ szoba (mindkettõ nagyon hatásos installáció).
Az alumínium bizonyára azért került ide, mert ez jelképezi
a KGST-t, vagyis a szovjet gyarmatosítást. Ha azt akarták
ezzel mondani, hogy miként élõsködött a Szovjetunió
Magyarországon, akkor nyilvánvalóbb példával
is elõállhattak volna: mondjuk azzal, amikor a háború
után a szovjet csapatok a jóvátételen fölül
is gátlástalanul vittek szinte mindent, ami mozdítható.
A KGST viszont egy másik történet. Az magáról
a tervutasításos rendszerrõl, annak sajátos viszonyairól
szól, amelyet a szovjetek mint gazdasági és társadalmi
rendszert kényszerítettek az általuk elfoglalt országokra.
Ráadásul a magyar-
szovjet bauxit-timföld-alumínium kooperáció az ország
gyarmati kifosztására nem is a legjobb példa. Nem ez volt
az a terület, ahol a legjobban ráfizettünk. A KGST-re pedig,
különösen annak utolsó évtizedében, leginkább
a szovjetek fizettek rá.
A kollektivizálás, ellentétben a KGST-vel, amelynél
a kapcsolat áttételes és távoli, és fõleg
nem sok köze van a Terror Házához, sokkal közvetlenebbül
értelmezhetõ része a terror történetének.
A parasztságot tömeges sérelmek érték. A "kulákok"
elleni hadjárat és a "padlássöprés"
széles körben ismert.
De a történet ebben a megvilágításban szintén
kiemelõdik a történeti kontextusából. A téeszesítés,
a kollektivizálás sok mindenrõl szólt: az erõltetett
iparosításról, az agráriumtól elvont jövedelmek
drasztikus átcsoportosításáról, amely, mint
társadalompolitikai program, egyszerre szolgálta a kommunista
rendszerre veszélyesnek ítélt birtokos parasztság
megsemmisítését és az iparosítás számára
új munkaerõ, az építkezéseken tömegével
fölbukkanó lakókocsi-munkásság kitermelését.
A kulákok bûnbakként is kapóra jöttek, hiszen
rájuk lehetett fogni a kommunista agrárpolitika okozta ellátási
nehézségeket, élelmiszerhiányt, éhínséget.
Ebbõl is látható, hogy bonyolult és sokrétegû
dologról van szó.
A kollektivizálás a létezõ szocializmus "klasszikus"
korszaka gazdaság- és társadalompolitikájának,
a társadalom nagy átszabási kísérletének
legjellemzõbb terepe volt. A terror ennek része, de ha egy történeti
kiállítás csak a terrort mutatja, akkor nemigen magyarázza
el, hogy a kommunisták, a párt és a kommunista rendszer
miért is csinálta ezt, miért is történt ez
úgy, ahogyan történt. Fölmerül a gyanú,
hogy nem éppen ez volt-e a szándék: a kommunista terror
öncélú. A kommunisták azért csinálták
mindezt, mert gonosz hajlamaiktól vezéreltetve ártani és
pusztítani akartak. Ez antikommunista propagandának ugyan megfelel,
de egy történeti kiállítás koncepciójának
kevés. És ami a fõ: nem tájékoztatja a mûvelt
közönséget a kommunizmus valódi természetérõl,
valódi lényegérõl sem.
Vitéz szabólegény
Itt hadd emeljek ki egy olyan hatásvadász elemet, amely kétségen
felül a kommunisták alantas emberi mivoltát akarja illusztrálni.
(Hogy sok gazember volt köztük, afelõl persze semmi kétség.)
A kiállításon berendezték Péter Gábor
dolgozószobáját. A szoba ajtaját egy alumíniumból
formált olló díszíti (a terem nem sokkal az alumíniumszoba
elõtt van). Széles körben ismert, hogy Péter Gábor
polgári foglalkozására nézve szabólegény
volt, ilyen alantas sorból emelkedett oly magas polcra, és lett
élet-halál ura. Most pedig képzeljük el, hogy Péter
Gábor vagy akárki, aki az ÁVH-t irányította,
eredetileg nem szabólegény lett volna, hanem mondjuk klasszika-filológus.
Merthogy az ÁVH-nál jól kvalifikált, nagy mûveltségû
emberek is megfordultak, például Komlós János, akit
a kiállítás végén látható "Tettesek"
falán emlékezetem szerint nem láttam (de lehet, hogy ott
van, nem jutott idõm tüzetesen végignézni a képeket,
mert haladnom kellett a csoporttal).
A kérdés az, hogy akkor mit tettek volna ki a rendezõk
az ajtó kilincsére. Talán egy latin szótárt.
Természetesen az igazi kérdés az, hogy Péter Gábor
eredeti foglalkozásának mi köze van ahhoz, hogy milyen bûntetteket
követett el az ÁVH élén. Illetve: változtatna-e
bármit is az ÁVH, a kommunista terror megítélésén,
ha történetesen nem egy szabólegény lett volna a politikai
rendõrség parancsnoka? Az ilyesfajta öncélú,
hatásvadász gesztusok megint csak arra alkalmasak, hogy a látogatókat
egy olcsó közhely sulykolásával félrevezessék
a kommunista terror valódi természetét illetõen.
Akik kimaradtak
Azt azért a kiállítás egyértelmûvé
teszi, hogy a kommunisták kiknek is akartak elsõsorban ártani,
kiket akartak elsõsorban elpusztítani: az egyházat és
a parasztságot. A parasztság és az egyház a kiállítás
szerint kiemelt célpontja volt a kommunista terrornak. De szintén
nem tudjuk, hogy miért, hacsak azért nem, mert a kommunista olyan,
hogy leginkább irántuk érez olthatatlan gyûlöletet
(ezt itt tovább nem is folytatom, hogy vajon miért). Ám
ha már belemegyünk abba, hogy a kommunizmust, mint rendszert is
bemutassuk, akkor azért le kell szögezni, hogy nemcsak ez a két
csoport szenvedte meg a rendszert. Az értelmiség, az akadémiai
szféra kitakarítása ez esetben érthetetlen okokból
hiányzik. Hiányzik az államosítás. És
hiányzik a munkásság is. Ha van téeszesítés,
akkor miért nincs sztahanovista mozgalom és munkaverseny, amely
az állandó normarendezések révén zsigerelte
ki a munkásokat? Ezek szintén a rendszer terrorizáló
technikái közé tartoztak. Hol vannak azok a munkások,
akiknek ezreit szabotázsért csukták börtönbe,
csak mert nem tudták teljesíteni a normát, mert az õrült
munkatempóban, hiányos és silány minõségû
alapanyagokból nem tudtak használható árut gyártani?
A hiányokat hosszan lehetne folytatni. A nyilas szekcióban nem
volt szó ellenállásról, a kommunista terrornál
esik róla szó. Az Ellenállás teremben két-három
esetet villantanak föl, amikor "szervezkedés", illetve
röplapozás miatt ítéltek el embereket. Az ellenállás
teljes mélységérõl ezek az esetek vajmi keveset
mondanak, különösen, hogy mindenki, aki valaha is a kezébe
vett korabeli rendõrségi aktákat, tudja, hogy ezeknek az
eseteknek a túlnyomó többsége valóban koncepciós
per volt: olyanokat végeztek ki vagy csuktak börtönbe ezrével,
mondvacsinált okokból, kicsikart vallomások alapján,
akik semmit vagy majdnem semmit nem követtek el. A politikai rendõrségnek
bizonyítania kellett önmaga létjogosultságát,
ezért ezerszám termelték a "politikai" ügyeket.
Ez a jelenség, amely a terror egyik legsajátabb és legborzasztóbb
vonása volt az ötvenes években, teljesen torz megvilágításba
kerül, ha azt állítjuk, nagyjából légbõl
kapottan és voltaképpen semmitmondóan, hogy "széleskörû
ellenállási mozgalmak szervezõdtek hazánkban, melyekbõl
minden társadalmi réteg részt vállalt a maga módján".
(Idézet a honlap új bemutatkozó szövegébõl.)
A magyar népnek nincs oka utólag szégyenkeznie azért,
mert nem szervezett széles körû partizánmozgalmat a
Rákosi-diktatúra ellen. Ráadásul a kiállítás
nem mutatja be az ellenállás valóban kétségen
felül álló, tömeges eseteit, az 1951-52-es, fõleg
kelet-magyarországi parasztlázadásokat. Holott a parasztság
eltiprása a kiállítás egyik vezérmotívuma.
Valószínûleg az a helyzet, hogy a kiállítás
rendezõi egész egyszerûen nem hallottak még ezekrõl,
különben nem hagyták volna ki.
A terror: kommunizmus
Ugorjunk egy pillanatra vissza a kiállítás elejére,
a Gulág-terem utáni Átöltözés terembe.
A honlapon található új bemutatkozó szöveg
szerint ez a terem azt jelképezi, hogy 1945 után az egész
magyar társadalomnak át kellett öltöznie. Az igazság
ezzel szemben az, hogy a kiállításnak ebben a termében
a kisnyilasok öltöznek át kommunistának, illetve ávósnak
(errõl a magyarázó szöveg, illetve a terembe kirakott
kisnyilas "hûségnyilatkozat", valamint a kiemelt Rákosi-idézet
tanúskodik). Vagyis módosítani kell korábbi állításomat:
a nyilasok nem másfél teremben szerepelnek, hanem valóban
két és fél teremben, amennyiben itt újból
szerephez jutnak, mint leendõ kommunisták. Azt tudjuk, hogy ilyen
eset szép számmal elõfordult, hogy a kommunista pártnak
volt ilyen burkolt kampánya. Számos visszaemlékezés
is utal a jelenségre. Azt viszont nem tudjuk, hogy valójában
hány olyan tagja volt a pártnak, aki nyilasból öltözött
át, és azt sem, hogy jellemzõen milyen pozícióba
jutottak. Az újdonsült, 1945 utáni tömeges párttagság
társadalomtörténeti vizsgálatát még
senki nem végezte el, illetve én egyetlenegy ilyen irányú
kutatásról tudok, Kende Tamás történész
foglalkozik ezzel. A rendezõk ezen a didaktikus és azért
összességében igen sovány bizonyítékokon
alapuló módon hozzák a látogatók tudomására,
hogy a kommunisták igazából az egykori nyilasok, a nyilasok
pedig a késõbbi kommunisták voltak, vagyis ez a kettõ
ugyanaz. A terror: kommunizmus.
A kiállítás kommunizmussal foglalkozó termei sorra
veszi az 1945 utáni évtizedek legfájóbb témáit:
kitelepítés, kivándorlás, kínzókamra,
internálás, 1956 és az azt követõ megtorlás.
Ezek a termek gazdag és látványos anyagot mutatnak be,
és nincs mit igazán kommentálni rajtuk. Az installációkra
persze itt is jellemzõ, hogy kevés a magyarázat, a kiállított
tárgyakról, dokumentumokról, filmrészletekrõl
legtöbbször nem derül ki, hogy honnan való, a látogatónak
igen nehéz dolga van, ha el akar igazodni. De írjuk ezt a sietség
számlájára. Ez a kiállítás talán
még nincs teljesen kész, de a filológiai hiányosságok
pótolhatók.
A termeket végigjárva egy liftbe érkezünk. A lift
nyomasztó lassúsággal szállítja le a látogatókat
a pincébe. A liftbe szerelt képernyõn egy egykori ÁVH-s
alkalmazott egy kivégzést ismertet részletesen. Az élmény
megrázó, annak ellenére, hogy tudható, hogy az Andrássy
út 60.-ban nem voltak kivégzések. Ez a kis csúsztatás
azonban bõven elmegy, hiszen azt is tudjuk, hogy kivégzések
viszont voltak, és ha voltak, miért ne próbálhatnák
meg bemutatni egy kivégzést, amennyire lehetséges, a maga
nyomasztó formájában. Viszont látogató legyen
a talpán, aki, miután már régen odahagyta a nyúlfarknyi
és felejthetõ nyilas szekciót, és végigjárta
a múzeum többi, nyomasztó és anyaggal zsúfolt
termeit a kommunista terrorról, valamint beszállt ebbe a liftbe,
és végighallgatta az ÁVH-s alkalmazott elõadását
egy akasztásról, szóval látogató legyen a
talpán, aki ezek után nem azt gondolja, hogy az ÁVH rettegett
pincéjébe fog megérkezni. A pince elsõ cellájában
négy férfiú képe látható. Õk:
Bajcsy-Zsilinszky Endre és a katonai ellenállás mártírjai,
akiket a nyilasok öltek meg, és akik tehát nem a nyilas szekcióban,
hanem itt kaptak helyet. A fotókon természetesen ott van haláluk
dátuma, 1944, de más információt ügyükrõl
és haláluk körülményeirõl nem olvashatunk.
A történelemben kevésbé járatos látogató
a dátum ellenére is könnyen hiheti, hogy õket is az
ávósok ölték meg, különösen, hogy az
elején már egyébként is látta a nyilasokat
ávósoknak átöltözni. Talán azt sem túlzás
vélelmezni, hogy ha a nyilasok nem gyilkolják meg õket
1944-ben, akkor az ÁVH végzett volna velük, mint az 1944-45-ös
antifasiszta ellenállás sok más túlélõ
hõsével.
De persze ez csak spekuláció. A rendezõk nyilván
azzal érvelnének, hogy amit meg akartak mutatni, az a két
terrorrendszer hasonlósága, voltaképpeni azonossága.
Ebben van valami, de ezt így nem lehet megmutatni. Ezeket a férfiakat
a nyilasok ölték meg, méghozzá azért, amit
akár mai jobboldali revizionista szóhasználattal élve
úgy mondanának, hogy a szovjet csapatok elleni ellenállás
gyengítésével voltaképpen a szovjetek kezére
játszottak, így a kommunizmus szálláscsinálói
voltak. A Ház legelején, a Nyilas teremben Szálasi is errõl
beszél, amikor Budapest védelmét a magyar nemzet becsületbeli
kötelességének nevezi. Lássuk be, ebben a múzeumban
õk sehová máshová nem kerülhettek.
Könnyek terme, tettesek fala
A kiállítás végén látható a
Könnyek terme. A gondolat, mint más ötletek is, például
az áldozatok fényképeinek fala, jöhetett akár
a washingtoni Holokauszt-múzeumból is, ahol szintén van
a kiállítástól némileg függetlenítve
egy emlékezõterem, ahol gyászolni, gyertyát gyújtani
lehet.
A Terror Házában berendezett Könnyek terme azonban több
mint furcsa. A falon körbe nevek olvashatók, sok száz, talán
sok ezer is. A felirat tanúsága szerint azok, akiket 1945 és
1967 között politikai okokból kivégeztek. Az installáció
megannyi világító mécsesbõl áll, köztük
számos, Dávid-csillagot formáló mécses. Ha
a terem az 1945 után kivégzetteket sorolja föl, akkor miért
van ennyi Dávid-csillag (bár nyilván az áldozatok
között számos, nürnbergi alapon zsidó származású
honfitársunk is akadt)? Ha a magyar holokausztra akar utalni az installáció,
ami helyes volna, akkor miért szól a felirat csak az 1945 után
kivégzettekrõl? Azt már sem idõm, sem merszem nem
volt megnézni, hogy az 1945 után kivégzettek közé
nem csúszott-e be véletlenül olyan háború bûnös
(bár a halálbüntetésnek semmilyen körülmények
között nem vagyok híve), aki valóban elkövette
azt, amiért elítélték (tudjuk, hogy nem mindenki
követte el a terhére rótt bûnöket). Bízom
benne, hogy nincs így. Mert ez a korszak elég bonyolult és
zavaros ahhoz, hogy a legkörültekintõbb óvatosságra
ösztönözze azokat, akik történeti kiállítást
rendeznek róla. A kiállítás mellesleg egyáltalán
nem szól errõl a problémáról, magyarán
arról, hogy az 1945-ben felálló politikai rendõrség,
az ÁVH elõdszervezete eredetileg a háborús bûnösök
felkutatására alakult. Az más kérdés, hogy
a háborús bûnösök elleni fellépés
ürügyén a kommunista párt a politikai rendõrséget
politikai ellenfelei likvidálására használta.
A körültekintés egyáltalán nem tükrözõdik
a múzeum záró részében, a Tettesek falán.
Az ellen semmi kifogásom, hogy egy kiállítás megmutassa
azokat az embereket, akik a szörnyûségek elkövetésében
felelõsek voltak, akár a nyilas, akár a kommunista terrorról
van szó. Ám ez csak akkor tehetõ meg, ha pontosan definiáljuk,
kit, milyen kritériumok alapján sorolunk a tettesek közé:
azokat is oda soroljuk, akik politikai felelõsséget viselnek,
vagy csak azokat, akik konkrétan részt vettek törvénysértésekben,
vagy parancsot adtak rá, vagy tudomással bírtak róla.
Mindegyik definíció alapos mérlegelést kíván.
Valamint, ha már elköteleztük magunkat egy meghatározás
mellett, akkor nem válogathatunk a potenciális jelöltek között,
és azt is pontosan dokumentálni kell, hogy mik azok a tettek,
amelyek alapján kitesszük valakinek a képét. A Tettesek
fala túlnyomó többségében ÁVH-s tiszteket
mutat, néhány nyilas vezetõvel egyetemben. A gyilkosságokban
közremûködõ középszintû nyilasokat
nem látjuk. Viszont ott találhatjuk a magyarországi kommunista
diktatúra számos vezetõ politikusát, olyanokat is,
akiknek volt ÁVH-s múltjuk (Fehér Lajos), és olyanokat
is, akiknek nem (Révai József vagy Fock Jenõ). Ha Fock
Jenõ ott van, akkor Aczél György vagy Brutyó János
miért nincs ott?
A végén
Végezetül néhány következtetés. Az elején
utaltam rá, hogy az elõzetes hírverés némileg
félrevezetõ volt. A Kommunista Terror Háza nem szól
a nyilasokról. Amirõl szól, az alapján igazolva
látom azokat az aggodalmaimat, amelyeket az eredeti bemutatkozó
szöveg kapcsán írtam. Azt a szöveget ugyan azóta
megváltoztatták, de a múzeum azt a szellemet tükrözi.
Ennek a kiállításnak az a kimondatlan célja, hogy
az antikommunista diskurzust úgy tegye központi témává,
hogy közben az antifasiszta diskurzust zárójelbe tegye. Ha
úgy tetszik, ez is a kommunizmus egyik öröksége.
A kommunista historiográfia diszkreditálta az antifasiszta diskurzust,
amikor minden rajta kívül álló politikai elemet, mezõt
lefasisztázott vagy elhallgattatott, és önmagát, mint
az egyetlen, valóságos antifasiszta erõt határozta
meg. Bizonyos értelemben most fizetjük meg annak az árát,
hogy a kommunista meghatározás szerint a fasizmus mindenekelõtt
az antikommunizmusról szólt, és ennek jegyében distinkció
nélkül fasisztának kiáltották ki Bethlen Istvánt,
Horthy Miklóst, Kéthly Annát és Peyer Károlyt.
"Aki 1989 után fasisztákat akart rehabilitálni, az
nem tett mást, csak a kommunista érvelést vette komolyan"
- írta Rév István 1999 áprilisában, ebben
a folyóiratban.
A Terror Házára ma azért kellett a nyilaskereszt, azért
kellett a kiállítást az Andrássy út 60.-ban
megcsinálni, hogy még jobban ki lehessen emelni: a nyilasok is
rettenetesek voltak, de a kommunista terror hozzájuk képest maga
volt a földi pokol.
A kommunista torzításra volt természetes válaszreakció,
hogy a rendszerváltás utáni jobboldal a maga antikommunista
gyökereit a kommunizmus elõtti rendszerben véli megtalálni.
Ehhez tisztára kell suvickolni a két világháború
közötti rendszert, és némileg homályba kell borítani
az akkori vezetõk felelõsségét a második
világháborús magyar tragédiában és
a magyar holokausztban. Nemcsak a kommunisták által rájuk
kent gyalázatot kell levakarni róluk, hanem azt a gyalázatot
is, ami egyébként megilletné õket. Ez várható,
természetes, ámde túl könnyû, és veszedelmes.
Ma már látszik, hogy Antall József annak idején
történelmi hibát követett el, amikor a magyar jobboldali,
antikommunista hagyományt a Horthy-rendszer emlékezetéhez
kötötte, és meg sem próbálta azt új erkölcsi
és eszmei alapokra helyezni, amivel a háború utáni
kereszténydemokrata elõdei, a Mindszenty által csak kriptokommunistának
tartott Barankovicsék még próbálkoztak volna - ha
a kommunisták hagyták volna õket. Ez nem volt szükségszerû.
A német kereszténydemokrata jobboldal, mivel nem kellett a kommunista
történelemhamisításhoz viszonyulnia, a hatvanas években
gyökeresen fölszámolta a német konzervatív hagyomány
azon szálait, amelyek a nácizmus felé vezettek. Erre a
magyar jobboldalnak is lett volna lehetõsége, de úgy tûnik,
ezt most már jó idõre elmulasztotta. Most pedig van az,
ami van.
Ám ha a magyar jobboldaltól elvárható, hogy szembenézzen
a maga múltja sötét árnyaival, akkor ugyanez elvárható
attól a párttól is, amelyik még mindig nem tudja
eldönteni, hogy utódja vagy leváltója az elõzõ
rezsimnek.
A mostani állapot egyik oka, hogy az MSZP által vezetett kormány,
amikor megtehette volna, nem építette meg ezt a múzeumot.
Ezzel kiszolgáltatta az antikommunista diskurzust a szélsõjobboldalnak.
Az MSZP azzal a javaslattal állt elõ nemrégiben, hogy a
Terror Házát kereszteljék át a Megbékélés
Házává. Õszintén szólva nem értem.
Ha az MSZP azért akar megbékélni, mert még mindig
úgy érzi, mégis árnyékot vet rá a
Rákosi-diktatúra, akkor helyesebben tenné, ha ezzel õszintén
szembenézne, és álságos megbékélés
helyett elvégezné a tisztító munka hátralévõ
részét. Ha pedig a magyar szocialisták úgy érzik,
hogy nincs közük a kommunista diktatúra legsötétebb
korszakához, akkor nem értem, miért megbékélni
kell, és nem föltárni, megérteni és bemutatni
azt, ami történt.