A Soros Alapítvány Alkotói Díjakkal ismerte el a kortárs magyar kultúra immár korszakos jelentõségû szerzõit, illetve a humán tudományokban megkérdõjelezhetetlen eredményességgel kutató tudósokat, egy alkotó pedig egész életmûve elismeréseként részesült e kitüntetésben. A Soros-díj Péter Vladimir munkája.
Soros-ösztöndíj
Klenyán Csaba, Orlai Balázs, Podmaniczky Szilárd, Reményi
Andrea, Szabó Dezsõ, Szederkényi Júlia, Szentesi
Edit, Szilágyi Márton, Szorcsik Krisztina, Vereckei Rita
Klenyán Csaba klarinétmûvész
Generációjának kimagasló tehetségû
képviselõje - az utóbbi néhány évben
valószínûleg az övé az egyik legígéretesebben
induló zenei pálya. Minden produkciója hihetetlen igényességrõl
tesz bizonyságot; szólistaként és kamarazenészként
is hangszerének szinte teljes irodalmát elsajátította
már, hangversenyszereplései eseményszámba mennek.
Gondosan elõkészített lemezfelvételek fûzõdnek
nevéhez, különösen fontos, hogy hivatott elõadója
a kortárs zenének. Nagy tudatossággal, szorgalommal és
munkabírással alakítja karrierjét, a gyors, látványos
siker érdekében pillanatra sem téve engedményt abból,
ami zenei ideálja és mûvészi meggyõzõdése.
Wilheim András
Orlai Balázs formatervezõ
A fiatal és tiszta szellemû tervezõmûvész generációja
egyik legtehetségesebb képviselõje. Felülemelkedve
a kézmûves díszítõmûvészet-ipari
formatervezés banális dualitásán, a környezetformálás
új és minõségi képviseletét személyesíti
meg. Teszi ezt úgy, hogy a megoldás természetes alkalmasságán
túl saját mûvészszemélyiségének
fanyar különösségével fûszerezi munkáit.
Péter Vladimir
Podmaniczky Szilárd író
Podmaniczky Szilárd még nincs negyvenéves, de már
öt megjelent kötetet mondhat magáénak. Verset és
novellát, hírlapi tárcát és hetilap-glosszát
józan fejjel és könnyû kézzel, összehúzott
szemmel és határtalan kedéllyel ír. Versei novellisztikusak,
novellái költõiek. Tárcái bentrõl kifelé
és kintrõl befelé egyaránt nyílnak. A szép-
és közírás legjobb magyar hagyományainak igen
tevékeny és igen tehetséges folytatója.
Barna Imre
Reményi Andrea szociolingvista
A társadalomtudományi nyelvészet legígéretesebb
magyarországi kutatói közé tartozik. Tudását
és képességeit a megszólítások munkahelyi
rendszerének nyelvészeti elemzésével bizonyította.
Újabban a férfiak és nõk nyelvhasználati
különbségeit vizsgálja.
Somlai Péter
Szabó Dezsõ fotográfus
Szabó Dezsõ különleges tehetsége a magyar vizuális
kultúrának. Érett fejjel vették fel a Képzõmûvészeti
Fõiskola festõ szakára, de hamar a fotográfiával
jegyezte el magát. Szabó Dezsõ ritka tehetség, aki
még azt is megengedheti magának, hogy nevében ne különböztesse
meg magát a múlt század ellentmondásosan nagy népi
írójától. Rövid pályája ellenére
már tíz önálló, és ennél sokszor
több csoportos kiállítással büszkélkedhet.
Sõt, egy jelentõs magángaléria hosszú távon
épít rá, vállalja menedzselését. Bízik
abban, hogy e szerény, eltökélt, nagyméretû
mûveket alkotó mûvész egyszer meg fog tudni élni
fotográfiáiból. Szabó Dezsõ megérhette
azt, ami kevés magyar vizuális mûvésznek adatik meg:
egy-egy képeslapon sokszorosított mûve éveken át
díszít budapesti értelmiségi szobákat. Sokan
azt hiszik, ezek a képek valamely nagy európai sztár véletlenül
erre tévedt alkotásai - kultikus mûvek. Kívánjuk
Szabó Dezsõnek, mûveivel együtt egyszer fordítva
is járja be ezt az utat. Hogy ebben az értelemben is legyen igaz
a mondás: "Ex Oriente Lux". Keletrõl jõ a fény.
Török András
Szederkényi Júlia filmrendezõ
Néhány évvel ezelõtt végzett a fõiskolán,
és már biztosan állíthatjuk, hogy nem fog kasszasikereket
rendezni. Ezt a nem feltétlenül elõnyös tulajdonságát
azonban példás önfegyelemmel tûri, és mániákus
kitartással csinálja azt, amire tehetsége sarkallja: olyan
filmeket, amelyek radikális bátorsággal használják
az intellektust. Ezek a munkák aztán lassúak, mélázók
és mindig meglepõen pontosan szerkesztettek lesznek. Csak a gondolati
és képi rendnek engedelmeskednek, semmi másnak. Ezt bizonyítja
a Paramicha, avagy Glonci és az emlékezet címû egészestés
filmje, a Weöres Sándor verseire készített, Bóbita
címû szabad és szellemes-látomásos etûdfilm
vagy akár a Szabó Lõrinc munkáit használó
versekbõl kirajzolódó portré is.
Orsós László Jakab
Szentesi Edit mûvészettörténész
Szentesi Edit neve nem olvasható a jáki apostolszobrokat elemzõ,
mintegy felerészben általa megírt, két éve
megjelent nagyszerû kötet gerincén, mint ahogy többi
kutatótársáé sem, de mindenki tudja, hogy õ
volt a lelke és a motorja ennek a kollektív elemzésnek.
Egyszerre tudott elismerést aratni a kényes mûvészettörténész-szakma
köreiben áldozatkész aprómunkájával
és mintegy kéttucatnyi remekbeszabott tanulmányának
egyéni teljesítményével. Miközben folytatja
a látványosnak aligha nevezhetõ dokumentáció
és "állapotfelmérés" munkáját
a poros adattárakban és kõtárakban, elemzéseiben
finom mûgonddal, a connaisseur személyes hangvételével,
a minden tekintélyt megdorgálni kész kritikai igényességgel
párosítja kincseket rejtõ lábjegyzeteit. Arra vállalkozott,
hogy a mûemlékvédelem, a másolat és a rekonstrukció,
a múlt századi mûgyûjtõk, amatõr restaurátorok
és a hajdani mûvészettörténész-kollégák
megfigyelésein keresztül közelítse meg érdeklõdése
kitüntetett (bár korántsem egyedüli) tárgyát,
a középkori építészet, szobrászat, a
"kõfaragványok" ránk maradt törmelékeinek
az értelmezését. Nehéz eldönteni, mit csodáljunk
jobban: alapos és kitartó nyomozásának módszerességét
vagy kérdésfeltevéseinek mûvészetelméleti
izgalmasságát.
Klaniczay Gábor
Szilágyi Márton irodalomtörténész
A magyar felvilágosodás és preromantika irodalmának
egyik kitûnõ fiatal kutatója. Tanulmányaiban eredeti
módon közelítette meg Kármán József
életmûvét, az Auróra címû folyóiratot,
és ezzel fontos vitára késztette a XVIII. századi
végi magyar irodalom valamennyi kutatóját.
Somlai Péter
Szorcsik Krisztina színmûvész
Az újvidéki színház tagja, többek között
Erdman-, Genet- és Pirandello-darabokban nyújtott kiemelkedõt.
Fölfedezõ erejû Antigoné: a Zsámbékon
bemutatott Szophoklész-tragédia címszereplõjeként
kortársunkká avatta a szerzõt. Európai hírû,
világot járó rendezõnk azt mondta róla egy
interjúban: a kevés fiatal színészek egyike, akinek
a tehetségén kívül világlátása
is van.
Koltai Tamás
Vereckei Rita díszlettervezõ
A Zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház tagja, díszlet-
és jelmeztervezõ. A magyar színházban ritka módon
egy kézben tartja a vizualitás mindkét fõ elemét:
egyszemélyi felelõsséget vállal az elõadások
látványvilágáért. Nem alkalmazottja az úgynevezett
"alkalmazott mûvészetnek". Önálló
világot teremt, bár nem tesz mást, mint elõhívja
a Brecht, Miller, Goldoni, Moliere és mások által a szövegbe
kódolt képeket.
Koltai Tamás
Alkotói díj
Pohárnok Mihály, Szalai Júlia, Tandori Dezsõ,
Vidovszky László, Zsámbéki Gábor
Pohárnok Mihály iparmûvész
Pazarló kultúránk szégyene, hogy Pohárnok
Mihályt bemutatnom és méltatnom kell. Pedig jól
tudom, sokan kérdik egymásra nézve: ki lehet az? De nyilván
vannak olyanok, akik most a homlokukra csapva kiáltanak fel: "hát
persze!", és csodálkoznak, hogy miért csak most, és
miért nem
, de nem folytatom. Szóval, Pohárnok Mihály
az alkalmazott mûvészet és formatervezés egyszemélyes
intézménye, tudósa, szervezõje, közvetítõje,
közlekedési rendõre és persze mûvelõje.
Rendkívüli tárgyi és helyismerete, abszolút
hallása és ingerküszöb alatti sebességû
tájékozódóképessége teszi nélkülözhetetlenné
tervezõknek és felhasználóknak egyaránt.
Õ az, akit legtöbbször nem megbíznak vagy felkérnek,
hogy szervezzen meg, tegyen rendbe, találjon ki valamit, amit más
sok pénzért elpuskázott, hanem egyszerûen csak megkérdezik
tõle, és õ lenyûgözõ könnyedséggel
nyújtja át a megoldás kulcsát. Javaslatai elegánsak,
de sohasem fölényesek, legtöbbször szerényen átengedi
a felismerés élményét beszélgetõtársának
azon a ponton, amikor már nehéz a dolgot elrontani. Hivatásos
rendteremtõ, a szürke eminenciások démoni tulajdonságai
nélkül. És soha nem lesz gazdag ember. Olyan misszionárius
õ, akit a kannibálok még utoljára, a megtérés
elõtt jóízûen elfogyasztanak. Szívesen írnám
le azt a mondatot: "Több évtizedes munkája lassanként
a magyar tervezõmûvészet ismertségével és
fontosságának felismerésével kamatozik", de
ez nem igaz.
A látszat ellenére õ is csak ember, egy ember, egy fontos,
értékes, szeretni való ember. Azt viszont halkan és
óvatosan merem állítani, hogy - ha lomhán is, de
- környezetünk kezd érdekesebbé, kényelmesebbé,
szóval szakszerûbbé válni, és hogy ez nélküle
nem tartana itt. Még ma is fejembe kergeti a vért annak emléke,
ahogy gonosz, irigy és tehetségtelen ember alatti személyek
máig szégyenletes módon akadályozták meg
azt, hogy munkájának hatásfokát egy reprezentatív
intézmény, a Magyar Iparmûvészeti Egyetem rektoraként
sokszorozza meg. Javíthatatlan álmodozóként még
mindig úgy érzem, nem késõ. Addig is, ha valami
szakmai dologban tanácstalan vagyok, fölhívom.
Péter Vladimir
Szalai Júlia szociológus
A társadalmi egyenlõtlenségek kiváló kutatója.
Kezdeményezõje és szervezõje volt több fontos
társadalomtudományi mûhelynek, kutatócsoportnak,
folyóiratnak, könyvsorozatnak, a közelmúltban például
szervezõje és szerkesztõje a Cigánynak születni
címû, reprezentatív kötetnek. Legutóbbi, Uram!
A jogaimért jöttem! címû kötetében a reformpolitikáktól
a kényszerasszimiláció jelenségeiig tekintette át
a közelmúlt és a jelen fontos társadalmi folyamatait.
Szalai Júliát a társadalmi programok és cselekvések
hatásai foglalkoztatják, a beavatkozások szándékolt
és fõleg nem szándékolt következményei.
Azt is mondhatnánk, hogy az "ész cselét" figyeli
meg és írja le a jelenkori Magyarország történetében,
de nem a gondviselés fortélyaként, hanem igazi szociológus
módjára: azt elemezve, hogy a különféle kollektív
célokat és terveket miként formálja át a
strukturált társadalom. Ezt kutatta az egészségügyben
és betegségügyben, s ezt tanulmányozta akkor is, amikor
a szegénység terjedését és a kisebbségek
életkörülményeit vizsgálta.
Szalai munkája egyaránt, egyidejûleg tanulás és
tanítás. Írásai érzékletesen példázzák,
hogyan ismerhetõk meg a fontos társadalmi változások,
s hogyan kell újratanulni folyamatosan, egy egész életen
át a társadalmat. Elsõsorban ezt tanítja egykori
és mai tanítványainak is. Radikális látásmódja
és közéleti szellemisége mellett ezért õ
a progresszív magyar szociológia egyik vezetõ képviselõje.
Somlai Péter
Tandori Dezsõ író, költõ
A váteszköltõ romantikus, népszerû alakja a
múlté. A magyar költõk ma nem nagyon híres
emberek. Tandori Dezsõt mintha mégis "mindenki" ismerné.
Persze nehéz is nem észrevenni õt, hiszen annyit és
annyifelé ír (mintha létezne még osztatlan magyar
irodalom), hiszen jellegzetes, magányos alakja figuraként van
jelen szinte mindenütt - pedig szinte soha, sehol nincs valóságosan
jelen. Többnyire egy-egy pillantással is megállapítható:
igen, õ az. Tandori/Nat Roid/Tradoni "evidenciás úr",
a mackós, a madárlátta, a lovas versek és prózák
és krimik és gombfocikönyvek szerzõje, az esszéista,
a fáradhatatlan tárca- és elõ- és utószóíró,
a világ legtermékenyebb mûfordítója.
A Tandori-legenda ugyanakkor nem mellékterméke, és még
csak nem is pusztán része az életmûnek, hanem egynemû
vele. A válságköltészet feloldásával,
az emlékezetes fordulattal, az elnémulás ellentétével,
a Tandori-féle radikális megoldással. A hagyományos
költõszerepbõl kilépve, a nyelv esendõségét
gyönyörûszép trükkökkel tovább nem kendõzve,
Tandori magát az (ön)kifejezés egzisztenciális csõdjét
tette életmûve tárgyává. Valaki "híjának
a helyén se" a verset és prózát író,
versben és prózában beszélõ figurát,
aki és ahogy írja és mondja minden mûfajban, ami
leírhatatlan és kimondhatatlan.
Mindez mégis mérhetetlenül több a tragikomikus gesztusok
fura összességénél. "A tréfa ott van,
hogy én ezt komolyan gondolom" - írta Tandori egyik kötetének
ajánlásában. A Tandori-életmû, ez a nonstop
performance, abból csinál nagy költészetet, amibõl
nem lehet. Aligha van az elmúlt harminc év magyar irodalmának
nagyobb hatású alakja, mint Tandori Dezsõ. Már feltûnõ
és emlékezetes indulásakor évtizedekkel késõbb
bekövetkezõ fejleményeket elõlegezett meg; követõinek,
vagy legalábbis a hatása alól magukat kivonni nem tudóknak,
se szeri, se száma, ráadásul nemcsak nemzedéktársaira
vagy a nála fiatalabbakra, hanem - egyedülálló módon
- itt-ott még idõsebb mestereire is hatott.
Jutalmazza az életmû-díj ne csak ezt a példátlan
teljesítményt, hanem a példát is, amely idestova
egyharmad évszázada buzdít írásra és
olvasásra minden körülmények közt, mindennek ellenére.
Barna Imre
Vidovszky László zeneszerzõ
Minden alkotói pályának vannak meghatározó
irányai, állomásai és váratlan fordulói.
Kortársként, idõben s térben is közelbõl
szemlélve, gyakorta közremûködõként vagy
az elsõ megszólalás sikerültéért szorongó
tanúként, az ember hajlamos mindezt egybemosni, a folytonosságot
érezve ott is, ahol már a különbség volt a jellemzõ.
Harmincvalahány év alatt az állandó változáshoz
hozzá is lehet szokni, elfogadni, hogy a gondolkodásmód
egysége talán épp a felületi sokféleségben
mutatkozik meg, abban, hogy a személyiség ereje fogja össze
a legkülönbözõbb megnyilvánulásokat. Hogyan
is lehetne egységes vonulatba összefoglalni másképp
az egyébként oly különbözõ, mára
emblematikus jelentõségû alkotásokat, az Autokoncert
zenei színházi marionettjétõl a Schroeder haláláig
(melyek kapcsolatáról, a bemutató döbbenetében,
nem akármilyen igényességérõl ismert kortárs
komponista jegyezte meg, hogy a szerzõ "megtette az utat Beckett-tõl
Kafkáig"), vagy a modernizmus utáni légkörben,
a fölmelegített s reflektálatlanul kezelt hagyomány
felhasználásához frivol kritikával is viszonyuló
kamaraoperáig, a Nárcisz és Echóig? Bármelyik
darabját idézem is fel magamban Vidovszky Lászlónak,
a hagyományos koncertszituációban is mûködõ
mûveket, vagy azokat, amelyek számára meg kell teremteni
az elõadás egyedül lehetséges, speciális terét,
azokat, amelyek az Új Zenei Stúdióban folytatott közös
elõadói munka közvetlen tapasztalatából eredeztethetõk,
vagy azokat, amelyek szintén megszívlelt tapasztalatból,
kiiktatják az elõadót a mû megszólaltatásából
- mindeme darabok kapcsán legélénkebben a kérdezés
frissessége, újdonsága a szembeötlõ. Sok mû
fogadtatása merült ki abban, hogy a hallgatók a kompozíció
megértése helyett elérteni igyekeztek a benne-mögötte
sejtett tréfát, mintha e mûvek valamiféle szavakban
is leírható ötletet járnának körül,
öltenének hangokba - pedig egyetlen olyan pillanata sincs Vidovszky
munkáinak, amelyekben ne a zenei megfontolás, a zenei megformálás,
lebonyolítás volna a döntõ, öltsön akár
jól szabottan hagyományos alakot, vagy legyen belõle komputerjáték,
netán meg sem szólaltatható imaginárius kotta.
E díj szabályzata azt írja elõ, hogy kimagasló
jelentõségû alkotást, jelentõs pályaszakaszt
jutalmazhat. Nem csak a nevesítés kényszere, hanem a nagy
mûvel való szembesülés oly ritka öröme is
megfogalmaztatja velünk, hogy ez idén Vidovszky László
Zwölf Streichquartette címû ciklusát illeti e megkülönbözetõ
figyelem; ez a mintegy ötvenperces kompozíció a magyar zeneszerzés
elmúlt évének bizonyosan legnagyobb eseménye, szerzõje
pályáján kimagasló állomás; ha bízhatnánk
még egyáltalán a nemzetközi zenei termés áttekinthetõségében
és valamiféle rangsorolhatóságában, aligha
vitatná bárki is e mû korszakos jelentõségét.
Wilheim András
Zsámbéki Gábor rendezõ
Zsámbéki Gábort köszöntve úgy érzem
magam, mint Moliere Fösvényében Jakab, aki megkérdezi,
kihez beszél elõbb az úr, a kocsisához vagy a szakácsához,
mert akkor fölteszi a megfelelõ fejfedõt. Zsámbékit
köszöntve nekem is el kell döntenem, kit köszöntsek
elõbb, a rendezõt, a színigazgatót, a tanárt,
a menedzsert vagy a nemzetközi színházi diplomatát.
Talán helyesen tenném, ha tevékenységének
azt az oldalát emelném ki, amelyben az elmúlt bõ
egy év során kiemelkedõt alkotott, hiszen a díj
elsõsorban annak az elismerése. Csakhogy ez a szûkítés
nem könnyíti meg a dolgomat, mert az említett idõszakban
minden területen irigylésre méltó eredményeket
ért el, szinte azt mondhatnám, hogy ahová lépett,
ott fû sarjadt. Márpedig sokfelé járt.
Vegyük fõ hivatását, a rendezést, legalább
az itthoniakat, amelyeket módomban volt látni. Úgy tûnik,
kirobbanó formában van. Tavaly a Tartuffe-fel elnyerte a kritikusok
díját. Kevés ennél pikírtebb és fölszabadítóbb
elõadást láttam. Aki ebben az országban él,
és ezzel mindannyian így vagyunk, az értékelni tudja
az álszentségnek azt a fokát, amelyben az elkövetõ
bõröndként viszi magával a készenléti
házioltárt, hogy adandó alkalommal kihajtogatva demonstrálja
religiózus elkötelezettségét. Elvont esztétikai
fogalommal élve: vinnyogni lehet a röhögéstõl.
Másik rendezése, a pár hónapja bemutatott Szent
György és a Sárkány mesteri karddal vág rendet
Weöres Sándor liános-mágikus darabjának bozótosában,
tiszta költõi gondolatot és váratlanul új,
expresszív színházi nyelvet teremtve. Ezt a hétpróbás
remeket kezdõként egyszer már Kaposváron megrendezte,
harmincnégy évvel ezelõtt; láttam azt is. Bravúrstikli
volt, abból lett - mondjuk így: abból is lett - az, amit
Kaposvár-jelenségnek nevezünk. Éppen harminc éve,
hogy Zsámbéki fõrendezõ lett Kaposváron;
a Katona József Színház pedig Kaposvárból
(és Székely Gábor szolnoki színházából)
lett. Kaposvár tehát a Katona, tágabban a legújabb
kori magyar színház bölcsõje; ezért is említem
ezt a történeti mozzanatot.
A Katona, melynek Zsámbéki az igazgatója, ma a legjobb
magyar színház. Akkor is, ha voltak gyöngébb évadai;
a legutóbbi történetesen nagyon erõs volt, évek
óta a legerõsebb. Az is köztudott, hogy a magyar színház
a Katona által került rá az európai listára;
azelõtt ugyanis nem volt rajta. Legkevésbé akkor, amikor
a magyar film hírnevet szerzett: a hatvanas években. A magyar
színháznak még árfolyama sem volt akkor, amikor
közvetlen szomszédainkét már magasan jegyezték.
A Katona ma a toplistán van, és az Európai Színházi
Unió alapító tagja.
Zsámbéki Gábor ma az Európai Színházi
Unió elnöke. Giorgio Strehler után lett az. Másodszor
is újraválasztották. Másodszor hozta Budapestre
tizennégy hónappal ezelõtt az unió fesztiválját;
azokat az elõadásokat, amelyeket látni érdemes.
Ezáltal nemcsak a magyar színházmûvészetet,
hanem a magyar közönséget is bevonta Európa mûvészi
áramkörébe. És benevezi a nemzetközi versenybe
azokat a fiatal rendezõket - Székely Gábor tanítványait
-, akik közül egyesekre már szaktekintélyek is fölfigyeltek,
és ennek köszönhetõen nagyobb nemzetközi támogatást
kapnak, mint hazait. Zsámbéki Gábor tehát kiajánlja
a
fiatal rendezõnemzedéket, miközben hangsúlyozza, hogy
nem szeretné kiárusítani is õket; hátha itthon
eszébe jut a kultúrpolitikának, hogy nemzeti színházi
milliárdokból a fiatal tehetségeknek is hullajtson filléreket.
A rendezõ, az igazgató, a menedzser és a kultúrdiplomata
- összefoglaló néven a Zsámbéki Mûvek
- tehát e rövid kompiláció tanúsága
szerint folyamatosan és eredményesen dolgozik. Aminek szemléletes
példája, hogy a díjazott ma azért nem lehet jelen,
mert éppen ezekben a percekben zajlik az a színházi bemutató,
amelyet külföldön rendezett. Hadd köszöntsem tehát
Zsámbéki Gábort és Soros-díját megkülönböztetett
tisztelettel: in absentia.
Koltai Tamás
Solt Ottília-díjak
Solt Ottilia-díjat kaptak a roma gyerekek oktatásában és
nevelésében kiemelkedõ szerepet játszó pedagógusok:
Csonka Anna, Dér Ildikó, Fodor Ildikó, Lakatos Gyula,
Lõrincz Zsuzsa, Restyánszki Lászlóné, Teleki
László.
Csonka Anna
A pécsi I. számú bölcsõde cigány játszóházának
vezetõje. 1999-tõl vezeti azt a cigány játszóházat,
amelyben 1996 óta szociális munkásként dogozott.
A játszóház pedagógiai koncepciójának
kidolgozása, az ott dolgozó emberek felkészítése
a csak cigány gyerekekkel való munkára, az õ munkájának
eredménye. A Pécs városának kevésbé
frekventált, elöregedett bányászkerületében
található játszóház ma már telt házzal
mûködik.
Dér Ildikó
A Somogy megyei Csököly Körzeti Általános Iskolájában
tanít matematikát. Csökölybõl a dél-dunántúli
falusi általános iskolák átlagához képest
lényegesen nagyobb számban tanultak tovább cigány
fiatalok érettségit adó középiskolákban,
s közülük többen ma már felsõoktatási
intézményekbe járnak. A tehetséges fiatalok segítésében
a csökölyi iskolában Déri Ildikó tevékenysége
meghatározó jelentõségû.
Az utóbbi idõben a pilisborosjenõi továbbképzõ
központ egy, a cigány fiatalokkal foglalkozó pedagógusok
számára indított regionális képzési
programjában szakértõként is alkalmazza.
Fodor Ildikó
Fodor Ildikó húsz éve vezeti a Pécsi Kisegítõ
Iskola mûvészeti szakkörét. Sérült fiatalokkal,
gyerekekkel foglalkozik annak érdekében, hogy minél több
sikerélményben részesülhessenek, hogy megismerhessék
a siker érzését hátrányos helyzetük
ellenére. A legeredményesebb gyerekek többsége cigány
származású volt az évek során. Tanítványai
1981 óta több mint 60 kiállításon vettek részt.
Városi, megyei, országos és nemzetközi versenyekrõl
117 díjat hoztak el. 2001 júniusában pályázati
pénzekbõl sikerült megjelentetnie Petõfi Sándor
János vitéz címû mûvét magyar-angol-beás
cigány nyelven, az illusztrációkat a mûvészeti
szakkör cigány tanulói készítették.
Lakatos Gyula
Budapesten, 1967-ben született. 1988 óta a turai Hevesi György
Általános Iskolában tanít folyamatosan. Roma származását
vállalva roma tanítványai elõtt példaképként
szerepel mind a mai napig. Jelenleg 13 roma tanuló van az osztályában,
akiknek kiemelten segít abban, hogy sikeresek legyenek az iskolában.
Százon felüli azon roma tanulók száma, akiket osztályfõnökként
is és szaktanárként is külön patronált,
külön odafigyeléssel segített és segít
abban, hogy sikereket érjenek el tanulmányaik során.
Lõrincz Zsuzsa
A marcali Hétszínvirág Általános Iskola gyógypedagógusa
és igazgatóhelyettese. Az iskola szellemisége arról
tanúskodik, hogy intézményük a cigány gyermekek
oktatása iránt elkötelezett, és az ehhez szükséges
szakmai-módszertani felkészültséget az iskolavezetés
nem csupán a kollégáktól, de példamutatóan
elsõként önmagától várja el. Lõrincz
Zsuzsa nemcsak napi munkájával bizonyítja szakmai hozzáértését,
hanem igazi alkotó pedagógusként is.
Restyánszki Lászlóné
A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Baktakéken él több
mint három évtizede, az ottani körzeti általános
iskola igazgatója. Hét halmozottan hátrányos település
közösen fenntartott iskolájáé, ahol már
a nyolcvanas évek eleje óta iskolaotthonos oktatás folyik.
A hétköznapok tapasztalata bebizonyította, hogy a roma kisebbségi
tanulók így képesek valamennyit behozni halmozott hátrányaikból:
pedagógusi segítséggel elsajátítják
az iskolai anyagot, megismerkednek az alapvetõ higiéniai szokásokkal,
megtanulnak közösségben létezni, és felismerik
az önmagukban rejlõ adottságokat és képességeket.
Pedagógusként elsõdleges célja már évtizedek
óta az, hogy megpróbálja csökkenteni azt a hátrányt,
amely a gyerekeket azért sújtja, mert az országnak erre
a vidékére születtek. Hiszen ebben a térségben
az elvándorlás, az évtizedes munkanélküliség,
az elszegényedés és a cigánykérdés
mindenki életének meghatározó része és
élménye.
Teleki László
1995-ben az akkor alakult Nagykanizsa Megyei Jogú Város Cigány
Kisebbségi Önkormányzatának elnökévé
választották, majd '98-ban négy évre ismét
bizalmat kapott. Óriási tenni akarással, nagyszerû
szervezõtehetséggel kezdte és végzi ma is a munkáját.
Vezetésével a testület egy olyan közéleti maggá
válhatott, amelynek Nagykanizsa városban, Zala, Somogy és
Veszprém megyében, de országosan és nemzetközi
vonatkozásban is kisugárzása, meghatározó
ereje van. Számos tanulmány, diplomadolgozat készült
a testület eredményeinek feltárásából
és feldolgozásából. Teleki László
a roma közösségek felemelkedésének elõsegítésére
gyakorlati lépéseket talált, eredményei méltán
váltak útmutatóvá.
"Isten éltessen, Miki bácsi!"
Fél évvel öregebb vagy nálam, úgyhogy nekem
te - Miki bácsi vagy! De hadd tegyem hozzá rögtön: számomra
te a film vagy! Három nagy munkád: a Fényes szelek, a Szegénylegények
meg a Csillagosok, katonák - nekem a film maga, nemcsak a magyar film
1965-68 közötti nagy korszaka: mert mindig elemi erõvel indítanak
arra, hogy a magyar történelem adott szakaszát továbbgondoljam,
újragondoljam.
Minden nagy mû a pillanat ihletében születik, s még
ha öt- vagy hatrétû is, a legfelsõ rétegével
látni engedi a puszta történelmi tényt, amelybõl
vétetett. A Fényes szelek a népi kollégistákról
szólt, azokról, akik, vállalva egy rendkívül
szigorú életközösséget és kérlelhetetlen
politikai öntudatot, erõszakkal próbálták mindezt
a társadalomra rákényszeríteni - és elsõk
között estek a rendszer áldozatául. Ez a tapasztalat,
amelyet Jancsó a mûvészet eszközével mutat meg,
az én tapasztalatom is, a korszak tapasztalata is. Akkor éreztem
elõször, hogy emberek, akikkel mint késõbbi népi
kollégistákkal (Gyõrfi-kollégistákkal) az
ellenállásban együtt éltünk, együtt dolgoztunk,
egyszerre csak ellenségnek tekintenek. Jó sok idõnek kellett
eltelnie ahhoz, hogy 1956 elõtt megint egy hullámhosszra kerüljünk.
Aztán a forradalmat leverték, voltak közülük is,
akik börtönbe kerültek, de színt nem váltottak,
még ha beledöglöttek vagy belerokkantak is. Voltak, akik visszatáncoltak
a régi helyükre, és betagozódtak megint a párthierarchiába,
s elõbb-utóbb tönkrementek morálisan is, emberileg
is. Úgyhogy ez a film, a Fényes szelek - a magunk folyamatos jelene.
A Szegénylegények forradalmi film, a belsõ forradalom filmje:
a társadalmi igazságtalanság vezérelte forradalom
leverését ábrázolja könyörtelenül,
keményen, és ami nagyon fontos - teljesen új formát
teremtve. Jancsó a maga hatalmas, egyívû, hosszan kitartott
tömegjeleneteiben hihetetlen jól gazdálkodik térrel
és idõvel, nem szaggatja szét darabokra: a fizikai mozgás
magába öleli a társadalmi mozgást, magába öleli
a teret, a mát és a múlt valóságát,
s mindezt egyetlen vizuális egységbe tudja fogni. Ez a képi
gondolkodás a Csillagosok és katonákban érte el
a legfelsõ fokát. Úgy szól a kommunista forradalom
eredetérõl és gyökereirõl - az elõtörténet
térbeli és idõbeli kiterjedésérõl,
a tömegességérõl, amely maga alá temeti, magába
szippantja és eszközzé teszi az embert -, hogy mindeközben
mindvégig személyes történetként élhetõ
meg.
A mozgás forradalma - amitõl Jancsó mozija nekem a film,
az igazi mozi - három dolog: a gondolat, a képi ábrázolás
és a tér ábrázolásának a forradalmát
jelenti, és valószínûleg ez adja filmjének
olyan félreismerhetetlenül egyedi, egyéni, személyes
jellegét is. Talán ezért is van az, hogy én, bár
elég sok idõt töltöttem börtönben, ha most
a börtönt jellemeznem kéne, akkor nekem elsõre nem a
Gyûjtõ, hanem a Szegénylegények ugrik be: Jancsó
a börtön és az elnyomottság kvintesszenciáját
mutatja meg benne. Jancsó Miklós három mondott filmje -
a Szegénylegények (1965), a Csillagosok, katonák
(1967) és a Fényes szelek (1968) nekem személyes történetem
abban az értelemben is, hogy a hatvanas években, a börtönbõl
kilépve, "rájuk" szabadultam: velük együtt
szabadultam fel
Ezt is köszönöm neked, Miki bácsi,
ezért is az Isten éltessen téged!
Göncz Árpád