Hogyan változott a parlamentben az elmúlt
ciklusban a munkahelyi légkör, a képviselõkollégák
közötti viszony?
Amit mindenki láthatott és mindenki tud: a mostani parlamenti
ciklusban a parlament szerepe teljesen leértékelõdött.
A kormánytöbbség nem tartotta be azokat az íratlan
szabályokat, amelyeket az elõzõ nyolc évben alakítottunk
ki, sõt, idõnként az írott szabályokon is
keresztüllépett. A háromhetenkénti ülésezés
bevezetése kimondottan házszabályellenes lépés
volt. Továbbá, a házszabály szerint a képviselõk
húsz százalékának kezdeményezésére
föl kellett volna állniuk a vizsgálóbizottságoknak,
a kormánytöbbség minden, az ellenzék által
kezdeményezett vizsgálóbizottság felállítását
megakadályozta. A parlament törvénygyárként
mûködött, de mivel érdemi vitára lényegében
soha nem kerülhetett sor, az átpasszírozott törvények
soráról derült ki, hogy rosszak és alkalmazhatatlanok.
Tehát az sem igaz, hogy a parlament mûködése a "reformok"
eredményeképpen hatékonyabbá vált volna.
A magyar parlamentben korábban is nagyon kemény viták folytak,
de azért lehetett érdemben dolgozni, kommunikálni. Az elmúlt
négy év azonban teljesen lepusztította az országgyûlést
mint munkahelyet is. Nincs érdemi vita, a kormánypárti
képviselõk rendszeresen papírból olvasnak föl
olyan állásfoglalásokat, amelyeket láthatóan
a fölolvasás elõtt kaptak kézhez, és a fejüket
sem merik fölemelni a papírról, nehogy elvétsék
a szöveget. A parlamentarizmus lényeges eleme, hogy az álláspont
mögött ott van egy személyiség, aki képvisel
valamilyen gondolatot, elvet, megoldást. Ha a felszólaló
nem személyiség, nem képvisel semmit, vagy lövése
sincs arról, hogy mit is képvisel, akkor egyszerûen nem
lehet vitatkozni. Azonkívül az is hamar egyértelmûvé
vált, hogy a kormánypárti képviselõk egyáltalán
nem kiváncsiak az ellenzék véleményére. Az
ellenzék képviselõinek rendszeresen óbégatás
és fújolás közepette kellett elõadniuk a mondandójukat,
sõt a ciklus vége felé a fölszólalót
már akkor lehurrogták, amikor még ki sem nyitotta a száját.
Azelõtt rendszeresen lehetett látni ellenzéki és
kormánypárti képviselõket a büfében
egymással diskurálni. Mostanra ez megszûnt. Nemhogy politikáról,
sportról, mûvészetrõl, hétköznapi dolgokról,
semmirõl nem lehet most már így diskurálni. Összességében,
a parlament mint munkahely és mint politikaformáló mûhely
teljesen leépült, amire Áder János házelnök
nemigen lehet büszke.
Az SZDSZ-nek már két ciklust sikerült eltöltenie
ellenzékben úgy, hogy semmivel nem növelte a támogatottságát.
Az SZDSZ miért nem tudja kihasználni soha az ellenzéki
szerepben rejlõ lehetõségeket? 1994-ben kevesebb szavazatot
kapott, mint 1990-ben, és a közvélemény-kutatások
szerint most sem erõsebb, mint 1998-ban.
Ennél árnyaltabban látom a kérdést. Elõször
is kezdjük azzal, hogy a liberális pártnak 1990-ben határozott,
világos üzenete volt, a rendszerváltás végrehajtása.
A választók akkor ezért támogatták. Az 1994-es
választásokon az SZDSZ lényegében megismételte
1990-ben elért eredményét, részben azért,
mert akkor is volt világosan megfogalmazott üzenetünk a választóknak,
mégpedig a gazdasági rendszerváltás programja, ami
a Bokros-csomagban lényegében megvalósult. Akármit
mondjanak most bárkik a Bokros-csomagról, az egyértelmû,
hogy az ország érdekét szolgálta. Ezt szerintem
azok is pontosan tudják, akik ma leginkább szitokszóként
emlegetik. Az SZDSZ azután gyengült meg, hogy a gazdasági
rendszerváltás megtörtént, és nem volt akkor
több mondanivalónk, nem látszott, hogy miért is vagyunk
benne a kormányban. A világos mondanivaló hiánya
volt az 1998-as vereség egyik oka. Azonkívül könnyen
lehet, hogy a 20 százalék körüli eredmény, amelyet
1990-ben és 1994-ben is elértünk, voltaképpen túlértékelte
a liberális pártot. Azt hiszem, hogy ma a reális várakozás
a 10 százalékos eredmény lehet, ennyi a liberális
gondolat szavazótábora ma Magyarországon.
Az SZDSZ-ben Demszky Gábor elnökké választása
elõtt hatalmas vita dúlt. Mintha Demszky elnökségével
együtt ez is nyomtalanul elmúlt volna. Olyan szépen egyetért
most mindenki, mintha nem is emlékeznének erre a keserves vitára?!
Ez a vita azért tûnt el, mert álvita volt. Álvita
volt, hogy az SZDSZ-nek milyen távolságra kell lennie a többi
párttól. Nem volt egyértelmû, hogy az SZDSZ fõ
stratégiai célja a mostani kormány leváltása,
annak valamennyi elemével együtt. Ezt a bizonytalankodást,
méricskélést, határozatlanságot a közvélemény
nem is díjazta. Ezzel szemben én mindig azt képviseltem,
hogy nem azt kell nézni, milyen messze vagyunk más pártoktól,
hanem azt, hogy milyen közel vagyunk a választóinkhoz, azokhoz,
akiket meg akarunk szólítani.
Megválasztásod után a Népszabadságban
azt nyilatkoztad: "Biztos vagyok abban, hogy a választási
kampányban Demszkynek fontos szerep jut majd a pártban."
Ez a fontos szerep egyelõre nem látszik
Demszky Gábor az SZDSZ budapesti listájának a vezetõje,
és gondolom, hogy segítõivel együtt teljes erõbedobással
részt fog venni a budapesti kampányban.
Tavaly augusztusban a Népszavának azt mondtad, hogy "az
MSZP mozgását figyelve azt látom, hogy a választások
közeledtével egyre több olyan terület van, ahol vitánk
lesz velük". Hol van ez az egyre több vita? Vagy az MSZP miniszterelnök-jelöltjével
való egyre gyakoribb közös szereplés ezeknek a vitáknak
a lefolytatására szolgál?
Igen, arra is szolgál, ezek alkalmával megnyilvánulnak
a két párt közötti különbségek is.
Köszönöm, megvannak ezek a viták, amelyekrõl a
Népszavában beszéltem. Az SZDSZ általában
mást képzel az állam méretérõl, hatókörérõl,
a gazdaság- és szocálpolitika irányadó elveirõl,
mint az MSZP. Nem tudunk azonosulni a szocialistáknak a közjogi
rendszer átalakítását célzó elképzeléseivel,
mindenekelõtt a kétkamarás parlament gondolatával.
A választások utáni együttmûködés
függ természetesen a választási eredményektõl,
másrészt attól, hogy azokban a kérdésekben,
amelyeket kulcsfontosságúnak gondolunk, sikerül-e közös
kormányprogrammá gyúrni a két párt elképzeléseit.
Nincs ebben semmiféle automatizmus.
A kétkamarás országgyûlés kérdésében
nehéz közös álláspontot találni
Ez így van, hiszen nem egyezhetünk ki egy másfél kamarás
parlamentben. De azt hiszem, ez nem lesz kardinális kérdés,
hiszen az alkotmány módosításához a képviselõk
kétharmadának beleegyezése szükséges, ez pedig
úgysem lesz meg, tehát nem valószínû, hogy
a probléma egyáltalán napirendre kerülhet.
Mi lesz a státustörvénnyel? Az MSZP annak idején
megszavazta, a román-magyar megállapodás után pedig
a magyarok munkavállalási kedvezményének elértéktelenedését
fájlalta. Hogyan fog ebbõl egy esetleges MSZP-SZDSZ-koalíció
kihomorítani?
Nem látom a kérdést annyira bonyolultnak. Az SZDSZ már
többször elõállt a módosítócsomagjával,
legutóbb éppen az Orbán-Nastase-megállapodás
után próbáltuk ezt beterjeszteni, sikertelenül. Mindenekelõtt
tisztázni kell, hogy ebben az ügyben a legfontosabb a határon
túli magyarok érdeke. Nem lehet érdekünk, hogy a határon
túli magyarok és a többségi nemzet polgárai
között növeljük a feszültséget. Az is világos,
többek között a nemzetközi szervezetek állásfoglalása
alapján is, hogy a magyar állam nem gyakorolhat valamely határon
túli szervezeten keresztül kvázi joghatóságot
más államok polgárai felett. Ez képtelenség.
A munkavállalás ügyében is kiderült, hogy ezt
a kormány sem gondolja komolyan. Ma 80 000 munkavállalási
engedélyrõl beszélnek, ami nyilvánvalóvá
teszi, hogy az egész csak blöff volt.
Akkor mi marad?
Üres gesztusok helyett azoknak a határon túli magyar szervezeteknek
a támogatására kell összpontosítani, amelyek
a kultúra és az anyanyelv megõrzését hatékonyan
elõ tudják segíteni. Ez a támogatás jelentõsen
bõvíthetõ anélkül, hogy a nemzetközi normákat
sértenénk, és szerintem hasznosabb is. Ezenkívül
természetesen semmi kifogásunk nincs azok ellen az utazási,
oktatási stb. kedvezmények ellen, amelyek a "magyarigazolvány"
birtokosait idehaza megilletik. A "magyarigazolványt" nem kell
bevonni. Megértem, hogy ez érzelmileg mennyire fontos a külhoni
magyaroknak. De a fedõlapját le kell cserélni. Elképzelésem
sincs, hogy mit jelent a borítóján a korona. Illetve van
elképzelésem, de abba jobb nem belegondolni. Sajnos szomszédaink
is kapiskálják a korona jelentését. Ilyen feszültségek
gerjesztésére semmi szükség. Nekünk az az érdekünk,
hogy a szomszéd országok polgárai az ott lakó magyarokkal
együtt mielõbb az Európai Unió polgárai legyenek.
Ez az egyetlen lehetséges mód a trianoni sebek gyógyítására.
Mi van a hadkötelezettséggel? Eddig ennek megszüntetése
volt az SZDSZ egyik fõ politikai témája. Most pedig, amikor
kiderült, hogy a kormánypártok a nemzetõrséggel
lényegében hosszú távon is fenntartanák a
kényszersorozást, ez a témakör eltûnt az SZDSZ
kampányából.
Elõzetes közvélemény-kutatást végeztettünk
a lehetséges kampánytémákról, és ezek
azt mutatták, hogy az emberek ugyan egyetértenek a hadkötelezettség
megszüntetésével, sõt a gondolat fölvetését
is az SZDSZ-hez kötik, de a téma mégsem szerepel azok között,
amelyeket a közvélemény a legfontosabbaknak tart. Nincs olyan
súlya, mint annak a négy témakörnek - a közélet
tisztaságának, a demokratikus intézmények megerõsítésének,
az adócsökkentésnek és az egészségügy
rendbetételének -, ami a kampányunk középpontjában
állt. De a hadkötelezettség ügyében az álláspontunk
nem változott, és ha kormányra kerülünk, ezt
fogjuk képviselni.
Ha kormányváltás lesz, akkor az SZDSZ ismét kisebb
pártként lesz benne egy olyan kormányban, amelyet nem õ
dominál. Megnyílik a régi csapda: vagy megkülönbözteti
magát az SZDSZ minden ügyben, amiben egy markáns liberális
párt különbözik egy szocialistától, és
akkor megint õ lesz a veszekedõs párt, vagy pedig békésen
beleszürkül a koalícióba, és eltûnik benne.
Az emberek állítólag a veszekedõs pártot
sem szeretik, a szürkét sem. Van ennek a dilemmának értelmes
megoldása?
Ezen én is sokat gondolkodom. Általában is sokat gondolkodom
a 1994-98 közötti cikluson, és hát gondolok elõre
is: hogyha ilyen helyzet áll elõ, akkor vajon mi lesz a helyes?
A magam felelõsségét e tekintetben abban látom,
hogy túl sokszor próbáltam kompromisszumot keresni, és
ennek következtében az SZDSZ sokszor kötött rossz kompromisszumot,
akár még az elvei háttérbe szorítása
árán is. Annak az elõzõ négy évnek
volt egy fordulópontja '96 õszén, amikor az SZDSZ-nek ki
kellett volna lépnie a koalícióból, mert a gazdaságot
rendbe tettük, és attól kezdve látható volt,
hogy nem lesz szükség ránk. Most arra a következtetésre
jutottam, hogy természetesen a veszekedés kedvéért
nem érdemes veszekedni, de van, amiben az SZDSZ biztosan nem köthet
kompromisszumot, és hogyha a koalíció fenntartása
erre kényszerítene minket, akkor ott le kell vonni majd a következtetéseket.
Abban is bízom, persze, hogy szemben az akkori idõszakkal, az
együttmûködés most egészségesebb lehet.
Sokkal jobban figyel majd mindkét fél a másik szempontjaira,
és az értelmes kompromisszumokat képes lesz megkötni.
De van azért egy megjegyzésem erre a "vitatkozós kormány"
problémára. Ha vita van, akkor arról miért ne értesüljön
a közvélemény? Nincs abban semmi titok, hogyha a felek vitatkoznak.
Ez szerintem sokkal jobb, mint ha a felek nem vitatkoznak, csak aztán
mondjuk egy-két államtitkárt váratlanul börtönbe
zárnak. Amúgy vita nélkül. A mostani koalícióban
is lettek volna feltehetõen a viták, csak ezek a szõnyeg
alá lettek söpörve egészen addig, amíg elõzetes
letartóztatás nem lett belõlük.
Azt is mondtad egy korábbi interjúban, hogy nem helyes, ha
minden választás után félrerúgják
a fél országot. Hogyan lehet ezt a gyakorlatot megszakítani,
amikor tele van az ország félrerúgott, tehetséges
emberekkel, és tele vannak a hivatalok politikai okokból kinevezett
fidesznyikekkel?
A választások utáni idõszak kulcskérdése
valóban az lesz, hogy meg lehet-e állítani a társadalom
mesterséges és eszelõs kettéosztását,
és meg lehet-e szüntetni a politikai játszadozást
az emberek indulataival. Mert ez a négy év errõl szólt,
és szemmel láthatóan a különbözõ
kampányesemények, így például a közös
Fidesz-MIÉP-nagygyûlés a Terror Házának avatásán
szintén errõl szól. Ez most már más, mint
amikor az egyik oldal ki akarja szorítani a másikat. Itt most
már arról van szó, hogy aki nincs velem, az nincs. Hihetetlenül
nagy önmérsékletre és egyensúlyérzékre
van szükség ahhoz, hogy ezt a folyamatot megállítsuk,
de rehabilitáljuk mindazokat, akik éppen ezen szempont alapján
az elmúlt négy évben sérelmeket szenvedtek. Nemcsak
az emberekrõl van szó, hanem az önkormányzatokról
is. Ennek a gyakorlatnak véget kell vetni. Másfelõl az
sem járja, hogy alkalmatlan emberekkel telenyomjuk a különbözõ
hivatalokat, intézményeket, állami tulajdonban lévõ
vállalatokat csak azért, mert õk a mi klienseink, és
miután õk alkalmatlanok egyébként a feladat ellátására,
és ezt tudják magukról, azt is tudják, hogy addig
maradnak ott, amíg azok vannak hatalmon, akik odatették õket,
és ezért habozás nélkül mindenben kiszolgálják
az akaratukat. Ez zilálja szét az összes intézmény
mûködését, meg részben a magyar gazdaság
mûködését is. Radikális lépésekre
lesz majd szükség a választások után, de senkit
sem akarok fenyegetni. Aki bizonyította, hogy alkalmas a feladata ellátásra,
azt természetesen érdemes megtartani. Végül is az
az érdekünk, hogy értelmes emberek dolgozzanak a kormányzatban
és a hivatalokban.
És mi lesz a közszolgálati médiával?
A közszolgálati médiák ügye külön kérdés.
Még nem nagyon sikerült egyik kormánynak sem kellõ
önmérséklettel kezelnie ezt az ügyet, bár az
elõzõ kormányzat e tekintetben azért sokkal mérsékeltebb
volt. A következõ kormánynak mindenképpen meg kell
találnia azokat a megoldásokat, amelyek kizárják,
hogy bármely kormány beleszóljon a közmédiák
életébe, és nyomást gyakoroljon rájuk. Olyan
szabályozás kell, amely garantálja, hogy hozzáértõ
emberek kerüljenek ezen intézmények élére,
és azután hagyni kell õket dolgozni. Máskülönben
teljesen fölösleges pénzt költeni arra, ami senkit sem
érdekel, amit senki sem néz, senki sem hallgat. Én megértem
azt a polgári engedetlenséget, ami elkezdõdött, megértem
azokat, akik nem értik, hogy miért kell nekik külön
adót fizetniük egy televízióért, amit semmire
nem használnak. Ezt a folyamatot meg kell állítani.
De bárkik is kerülnek a közmédiumok élére,
a következõ ellenzék feltétlenül ellenkomisszároknak
fogja tartani õket
Ezen egy csapásra biztos nem lehet segíteni. Ám ha sikerül
a közvélemény számára meggyõzõen
alkalmas embereket találni, akkor utána rájuk kell bízni,
hogy õk milyen csapatot építenek ki. Azután, ha
valakinek ez nem tetszik, akkor vitatkozzon a vezetõkkel, de nem mondhatja
azt, hogy mindezt a kormány csinálta. Mert ma ez van. Ma a kormány
befolyásolja a közmédia személyzeti politikáját.
Csak olyan ember kerülhet oda, aki nekik tetszik. Azért az nem véletlen,
hogy az elõzõ televízióelnök az általa
okozott több tízmilliárdos károkért jutalmul
jutalomüdülésre cserébe kultúrattaséként
Ausztráliába. Bár lehet, hogy Magyar Bálintnak van
igaza, aki azt mondta, hogy a miniszterelnök valamikor olvasott valamit
arról, hogy Ausztrália fegyenctelep, és nem vette észre,
hogy azóta ott is jelentõs változások történtek.
A másik problematikus terület a rendõrség. Egyszer
azt nyilatkoztad, hogy a Fidesz-közeli ügyekben a rendõrség
munkája látványosan lelassul, márpedig tapasztalataid
szerint "a rendõrök maguktól nem ennyire kukák".
Nem is azok.
És akkor most mi lesz? 1994-ben örököltél egy
finoman szólva nem egészen megfelelõ rendõri vezetést,
és évekbe telt, míg sikerült kirúgni õket.
Aztán ugye sajátos kitérõk után visszaugrottak
a Belügyminisztériumba, és most az õ gárdájuk
vár az új kormányra.
Nem lenne ildomos, ha most konkrét személyi kérdésekben
mondanék véleményt. Van azonban egy általános
megjegyzésem. Az rendben van, ha a rendõrség igazodik a
politikához, ha a politikának vannak általános elvei,
amelyekhez igazodni kell. Mondjuk, van egy kriminálpolitikája,
és megköveteli a rendõrségtõl, hogy ennek a
rá esõ részét hajtsa végre. Meglehet, hogy
egy másik, következõ kormánynak más a kriminálpolitikája,
és ebben az esetben a rendõrségnek ahhoz kell igazodnia.
Ezen túlmenõen viszont a rendõrség munkáját
törvények és egyéb jogszabályok szabályozzák,
és azoknak kell megfelelnie. Most ezzel szemben az a helyzet, hogy konkrét
ügyekben is megfogalmazódnak a rendõrséggel szemben
elvárások, és a rendõrség, vagy egy része,
különbözõ okokból, legalábbis igyekszik
ezeknek az elvárásoknak megfelelni. Ez esetben nem a rendõrség
követi el a hibát, hanem a politika, hogy egyáltalán
ilyen eszközökhöz merészel nyúlni. A politika a
hibás akkor, ha egyedi ügyekben próbál beavatkozni
a rendõrség munkájába. Ez erkölcsileg szétzilálja
a rendõrséget, és ellentétes mindazzal, amit a rendszerváltáskor
elképzeltünk. A rendõrség kézi vezérlését
egyszer s mindenkorra be kell fejezni. Az más kérdés, hogy
egyébként szakmailag kik a legalkalmasabbak a rendõrség
vezetésére.
Világgazdasági recesszió van, az uniós csatlakozás
kapcsán súlyos traumák várnak ránk, a jelenlegi
kormány olyan örökséget, olyan kötelezettségvállalásokat
hagy maga után, amiket adócsökkentés mellett nehéz
lesz tartani, fölvállalni. Kialakulhat az a kép, hogy ha
MSZP-SZDSZ-koalíció van, akkor mindig rendet csinálnak,
akkor mindig fájdalmas intézkedések vannak, amikor meg
a Fidesz kormányoz, akkor megy a szekér, konjunktúra van.
Néhány elemzõ egyenesen azt mondja, hogy aki most megnyeri
a választásokat, az 2006-ban biztosan veszít.
A világgazdasági recessziót azért nem kell megelõlegezni.
A legfrissebb elemzések szerint az amerikai gazdaság rövidesen
kilábal a recesszióból, ez maga után húzza
az Európai Uniót és a magyar gazdaságot is. Hadd
emlékeztessek arra, hogy 1999-ben, az orosz és a távol-keleti
válság után is sokan mondogatták, hogy itt a fellendülés
vége. Akkor a világgazdaság meglepõen gyorsan túljutott
a válságon. Erre most is van esély, ezért a magyar
gazdaság 2003-tól visszaállhat az évi 4-5 százalékos
tartósan fenntartható növekedési pályára.
Az persze kétségtelen, hogy ha a világgazdaságban
recesszió van, arra a magyar gazdaságpolitikának is reagálnia
kell. Megjegyzem, szerintünk elhibázott volt, ahogyan a kormány
most reagál. Úgy dob be kettõszázmilliárd
forintot, hogy az csak két-három év múlva érezteti
a hatását. Ezzel szemben az adócsökkentés,
a terhek csökkentése alkalmas a gazdaság gyors dinamizálására
és a versenyképesség növelésére. Igaz,
ennek az az ára a másik oldalon, hogy nem lehet nyakló
nélkül szórni a pénzt, és nem lehet összevissza
mindenfélét ígérgetni. De mi ezt végiggondoltuk.
A gazdaságpolitikai programunkat Békesi László neve
fémjelzi, és õ nem arról híres, hogy szereti
szórni a pénzt. A másik kérdés az, hogy vannak-e
aknák telepítve, és mit lehet ezekrõl tudni. Ezek
egy része ismerhetõ. Szerintünk a presztízs jellegû
beruházások, a Miniszterelnöki Hivatal költöztetése,
vagy új múzeumok építése az expótelken,
ma nem idõszerûek. Nem arra gondolok, hogy újra gödrök
legyenek Budapest közepén, mert ennek azért nem látnám
értelmét, de amit meg lehet állítani, azt meg kell
állítani. Ezenkívül van egy egészen biztosan
nagyon nagy akna, amirõl nem tudhatjuk, milyen nagy. Nem tudjuk, hogy
mi történt a Magyar Fejlesztési Bankban az elmúlt
négy évben. Ott kezelték az autópályaépítéseket.
Ennek a következményei ma még felmérhetetlenek. Lehet,
hogy ezt is le lehet állítani, utána pedig pályázatot
lehet kiírni, és ebben az esetben viszont kaphatunk európai
uniós támogatást. Így vissza lehet talán
nyerni egy részét annak, amit búcsúzó elõdeink
elvesztegettek. De az MFB nehéz ügy azért is, mert tudomásom
szerint a 12 állami gazdaság privatizációja úgy
történt meg, hogy valójában errõl a közvélemény
semmilyen módon nem értesült, és nem látjuk
ennek sem a következményeit. Egy biztos: fel kell számolni
azt a helyzetet, hogy a Magyar Fejlesztési Bankot ma senki nem ellenõrizheti.
Az uniós csatlakozásról pedig annyit mondanék, hogy
óriási hiba lenne, ha ezt amolyan megváltásként
tálalnánk a közvélemény számára,
és hallgatnánk azokról a hátrányokról,
terhekrõl, amelyek ebbõl fakadnak majd. A hosszú távú
elõnyök messze fölülmúlják majd a terheket.
De lesznek terhek, és ezekre föl kell készíteni a
társadalmat. A következõ kormányzati ciklusban meg
kell tanítani az embereknek, a vállalkozásoknak is, különösen
a mezõgazdaságnak, hogy mi is az európai uniós csatlakozás,
hogyan mûködik Európa, mik ott a követelmények,
amelyeknek meg kell felelni, és milyen versenyfeltételek közé
kerülünk, amelyeket nem kerülhetünk meg. Arra is fel kell
készíteni a lehetséges szereplõket, hogyan lehetnek
minél versenyképesebbek, hogyan használhatják ki
azokat az elõnyöket, amelyeket a csatlakozás kínál.
Enélkül megint abba a csapdába eshetünk, amibe a rendszerváltás
után, amikor a társadalom nem volt felkészülve az
átmenet gazdasági árára, és a Bokros-csomagot
sokként élte át.
Hogyan fogja elviselni a középosztály, ha az újraelosztás
az õ rovására változik, ha többé nem
azoknak adja a legtöbbet az állam, akiknek amúgy is van,
hanem azoknak, akiknek nincs?
Elõször is, nem kell bedõlni a propagandának: az a
gyerektámogatási rendszer, amelyet a Bokros-csomag vezetett be,
csak a gyerekes családok felsõ 10 százalékától
vette el a támogatást, 90 százaléknak pedig megadta.
E tekintetben mi azt javasoljuk, hogy vegyük ki az adórendszerbõl
a szociálpolitikát, és ne azon keresztül támogassunk,
de azt az összeget egy az egyben tegyük rá a családi
pótlékra, és ezen keresztül adjuk oda, mert akkor
biztos, hogy nem zárjuk ki a legszegényebbeket a támogatásból.
A magasabb jövedelmûek ezen persze veszíteni fognak, minél
tehetõsebbek, annál többet, de nem veszítenek el minden
támogatást. Azt pedig nem reménytelen elfogadtatni az emberekkel,
hogy ha az elkölthetõ pénz korlátozott, akkor mégis
inkább azok részesüljenek belõle, akiknek valóban
szükségük van támogatásra, nem pedig azok, akik
képesek gondoskodni magukról. Optimista vagyok. El fogunk jutni
odáig, hogy az, akinek van, önként is adni fog annak, akinek
nincs. Elõbb-utóbb ez a szemlélet erõsödik
meg a magyar társadalomban, egyre többen lesznek olyanok, akik erre
képesek és hajlandóak különbözõ csatornákon
keresztül.
A tandíj más kérdés. A tandíj megbukott.
Semmi értelme négyévente bevezetni, majd visszavonni. Megjegyzem,
természetesen az elsõ diploma nem lett ingyenes, ahogy azt hangoztatták.
Annyi történt csak, hogy 2000 Ft-ot nem kell tandíj címén
befizetniük azoknak sem, akik egyébként rosszul tanulnak,
ezzel szemben minden költség megmaradt, sõt bizonyos térítési
összegek még növekedtek is. De az biztos, hogy a szociálpolitikában
fordulat lesz, mert a támogatást azoknak kell kapniuk, akik arra
rászorulnak, akik meg nem szorulnak rá, azok, mindenki legnagyobb
sajnálatára, nem fognak kapni a korlátozottan rendelkezésre
álló forrásokból.
Van két nagy és a háttérben valahol talán
összefonódó gazdasági hálózat az MSZP
és a Fidesz mögött, rengeteg pénzzel, erõteljes
korrupciós hajlamokkal. Mit tud kezdeni ezekkel az óriásokkal
egy olyan kis párt, mint az SZDSZ?
A koalíciónak számunkra csak akkor van értelme,
koalíciót kötni velünk csak akkor lehet, ha a tiszta
közéletre vonatkozó elképzeléseink megjelennek
a kormány programjában. Kormányváltás esetén
nagyon rövid idõ alatt nagyon szigorú szabályok meghozatalát
javasoljuk, amelyek mind a közpénzek elköltésével
kapcsolatosak. Ne lehessen közpénzbõl beruházni csak
nyílt pályázattal, külsõ kontroll mellett.
Állami, önkormányzati vagyont csak nyílt pályázattal
lehessen értékesíteni. Ne lehessen az üzleti titok
mögé bújni, ha bármilyen közpénz kiadásáról
van szó. És végül: az esetleges költségvetési
többletbevételt csak a parlament felhatalmazása alapján
lehessen elkölteni. Szerintünk ezek a lépések szükségesek
ahhoz, hogy a politika a közvélemény szemében valamelyest
tisztuljon, és valamennyit visszanyerjen az elveszített bizalomból.
Ami ezen túl van, az önkontroll kérdése: képes-e
egy politikai erõ, szövetség korlátozni, ellenõrizni
önmagát és azokat, akik körülötte nyüzsögnek.
Ha igen, akkor az SZDSZ számára van értelme a koalíciónak.
Ha pedig nem, akkor nincs. Ez a Tocsik-ügy és az 1994-1998-as kormányzás
legnagyobb tanulsága a számunkra, amit nagyon következetesen
észben fogunk tartani a továbbiakban.