A státustörvény a Fidesz-kormány
dédelgetett gyermeke. Ha van valami, amit Orbán és társai
meggyőződésből csináltak, ez az. A sors iróniája,
hogy kormányra kerülésük óta semmiért
nem fizettek akkora árat, mint kedvenc teremtményükért.
Ha a választásokon elbuknak, vereségük okai közt
előkelő helyen lesz a nemzetközi zűrzavar, melybe a
státustörvény Magyarországot sodorta.
Orbánék a jelek szerint abban bíztak, hogy a Nyugatot
hidegen hagyja az ügy, a magukra maradt szomszédok zúgolódásával pedig nem kell
törődni. Elszámították magukat. Az Európai Unió, ha késve is, nyomatékosan
leszögezte, hogy a törvény elfogadása előtt konzultálni kellett volna a
szomszédos országok kormányaival, s hogy a konzultációra és megegyezésre
legalább utólag sort kell keríteni.1 A kormány
tehát tárgyalásokra és engedményekre kényszerült. Megalázó vereségét leplezendő
magát a törvényt érintetlenül hagyta: csupán végrehajtási rendeletekkel írta
felül.2 Csakhogy jogállamban törvényt nem lehet
rendeleti úton átdolgozni. A nemzetközi jog megsértését alkotmánysértés tetézte.
A jelenlegi állapot tarthatatlan. A státustörvényt óhatatlanul módosítani
kell.3
Mint a vitás ügyeket általában, Orbánék
ezt is erőfitogtatással kívánták elintézni.
A belpolitikában ezt - amíg a választók le nem váltják
őket - megtehetik, ha el vannak szánva rá, hogy rendre
felőrlik túlhatalmuk alkotmányos ellensúlyait.
A külpolitikában azonban nincs túlhatalom a magyar erőpolitika
mögött. A kudarc be volt programozva a kísérletbe.
Ha státustörvényt akartak, tárgyalni kellett volna
a szomszédokkal, méghozzá az indítvány beterjesztése
előtt. Azonban lássunk tisztán: az a törvény,
mely kétoldalú szerződések alapján születik,
nem lett volna azonos az előttünk lévővel.
Ennek a törvénynek az
erőpolitika nem esetleges kísérő jelensége. Lényegéhez tartozik a nézet, mely
szerint a magyar állam és a szomszéd országok magyar ajkú állampolgárai közt
létesített jogi kapcsolat: magyar belügy. Ha így van, akkor persze nincs miről
megkérdezni a szomszédokat. Akkor csak az a kérdés, vajon a magyar kormány elég
erős-e, hogy odavágja tiltakozó szomszédainknak: "Magyarország nem zsarolható a
nacionalista indulatoknak a felkorbácsolásával, magyarellenes
kirohanásokkal".4
Ha viszont nincs így, akkor a státustörvényt nem másképp
kellett volna megcsinálni - egészen mást kellett volna
csinálni helyette.
Írásom ezt a megállapítást járja körül.
Először a törvény által teremtett jogintézmény,
a kedvezményezetti státus (röviden: státus) értelmezését
adom. Aztán megvizsgálom, hogy melyek a státus létrehozásának
céljai, s hogy igazolhatók-e ezek. Majd azzal foglalkozom, hogy
ha a célok igazolhatók, hatékony eszköz-e a státus
az elérésükre. Ezután veszem szemügyre a döntő
kérdést: ha a státus alkalmas eszköz volna is, megengedhető-e
az igénybevétele - nem sért-e olyan érdekeket, melyeket
a magyar állam (bármely állam) köteles tiszteletben
tartani. Innen már csak egy lépés a gyakorlati tanulságok
levonásáig. De azt a lépést csak akkor tudjuk megtenni,
ha egyetértünk a kritériumokban, melyeknek fényében
a vizsgálódás eredményeit értékeljük.
A magyar politikai gondolkodásból jelenleg hiányzik a szükséges
egyetértés. Két nagy hagyomány küzd egymással.
Az egyik a liberalizmusból eredeztethető, a másik a nacionalizmusból.
Igyekszem jellemezni ezeket, s rámutatni, hol tartanak most Magyarországon.
Bizonyítani próbálom, hogy a státustörvény
nacionalista szempontból is hiba volt.
A harmadik státus
A
státustörvény meghatározza a juttatások egy körét, mely a kedvezményezetteknek
(többnyire) alanyi jogon jár. És meghatározza azoknak a körét, akik e
juttatásokat alanyi jogon igényelhetik. A célcsoportot hat szomszédos ország
magyar kisebbségei alkotják.5 A kisebbségi
helyzetben élő magyarok eleve jogosultak a kedvezményekre, bár ahhoz, hogy
jogosultságaikkal élni tudjanak, ki kell váltaniuk a "magyarigazolványt".6
Az igénylő a magyar állammal kötött személyes
megállapodás alapján válik az igazolvány
birtokosává. Ő maga a kérelem benyújtásával
fejezi ki készségét a státus vállalására.
Az állam azonban - ez nagyon fontos - nem esetről esetre dönti
el, hogy megadja-e a státust. A kiállító hatóság
nem mérlegelhet: aki hitelt érdemlően bizonyítani
tudja, hogy a törvényben felsorolt országok valamelyikének
állampolgára, hogy a szülőföldjén él,
és hogy magyar, annak a nevére további fontolgatás
nélkül ki kell állítani a státust igazoló
dokumentumot.
A magyar állam a hat szomszédos országban élő
minden magyarral szemben egyszeri aktussal, törvényben kötelezte
magát a "magyarigazolvány" kiállítására.
Így az igazolvánnyal járó státus mellett
mindjárt egy alapvetőbb státust is létrehozott:
azokét, akiknek a "magyarigazolvány" alanyi jogon jár.
Ők maguk döntik el, hogy kérik-e, de kérésre
meg kell kapniuk. Új alkotmányos jogalany teremtetett.
A Magyar Köztársaság alkotmánya kétféle
jogalanyt ismer. A benne felsorolt jogok egy része a magyar állampolgárokat
illeti meg (róluk mondja az alkotmány, hogy külföldről
bármikor hazatérhetnek, hogy nagykorúságuk elérése
után országgyűlési és helyi választásokon
szavazhatnak, hogy részt vehetnek a közügyekben és közhivatalt
viselhetnek, és így tovább). A többi alkotmányos
jog alanya "mindenki", "minden személy", "minden
ember" (például mindenkinek veleszületett joga van az
élethez és az emberi méltósághoz, a szabadsághoz
és a személyi biztonsághoz). A második státus
a magyar állampolgárokon kívül kiterjed a külföldi
állampolgárok és állampolgárság nélküli
személyek összességére is, feltéve, hogy a
magyar állam joghatósága alá kerülnek.
A rendszerváltás óta minden magyar kormány jelentős
erőfeszítéseket tett a határon túli kisebbségek
megsegítésére. A nemzetközi politika színterén
tett kezdeményezéseken és a szomszédos államokkal
kötött megállapodásokon, valamint fontos szimbolikus
gesztusokon túl ez a törekvés mindenekelőtt abban
öltött testet, hogy az állam közalapítványok
útján támogatta a határon túli magyar sajtót,
könyvkiadást, művelődést és oktatást.
Az ilyen támogatások címzettjei nagyobbrészt nem
egyének voltak, hanem kiadók, oktatási intézmények,
kulturális létesítmények. És bárki
volt a címzett, nem számított eleve jogosultnak. Pályázni
kellett, a kérelmet pedig szabad elbírálás alapján
teljesítették vagy utasították vissza. Mivel ez
a gyakorlat nem ismert eleve jogosult személyeket, ezért arról
sem kellett dönteni, hogy ki lehet a jogosultságok alanya. A státustörvény
előtti - és persze utána is tovább élő
- hagyományos támogatási formák nem tették
szükségessé, hogy a kedvezmények adományozója
kijelölje a kedvezményre jogosultak sajátos osztályát,
mely nem is a magyar állampolgárok összessége, de
nem is "minden ember".
A státustörvény fordulatot hozott. Kedvezményezettjei
nem válnak magyar állampolgárrá, segítséget
nem ahhoz igényelhetnek, hogy Magyarországon beilleszkedjenek.
A törvény abban ígér nekik támogatást,
hogy egy másik állam polgáraiként, egy másik
állam területén boldoguljanak. De mégis kiemeli őket
a Magyarország határain kívül - a szomszédos
országok valmelyikében - tartózkodó nem magyar állampolgárok
összességéből. A "magyarigazolvány"
viselője a Magyarország területére lépő
bármely külföldit megillető bánásmódon
túl is különféle kedvezmények igénybevételére
jogosult; ezek egy részét anélkül élvezheti,
hogy magyar földre tenné a lábát. Az igazolvánnyal
járó juttatások közt ráadásul olyan
is van, mely maguknak a magyar állampolgároknak sem jár.
Így tehát a törvény egy harmadik kategóriát
létesít a magyar állampolgárok és "minden
ember" mellett. Ez nyomban fölveti a kérdést, hogy megáll-e
egyáltalán az alkotmány módosítása
nélkül.
Első pillantásra úgy tűnik föl: igen. Hisz az
alkotmány az alapvető jogok alanyait jelöli ki - azon jogok
alanyait tehát, melyeket törvényhozó nem adományozhat
és nem vonhat el tetszése szerint, melyekkel minden ember rendelkezik
- részben bármely tetszőleges állammal szemben,
melynek a joghatósága alá kerül (emberi jogok), részben
azzal az állammal szemben, melynek a polgára (állampolgári
jogok). A státustörvény ellenben nem alapvető jogokról
szól, hanem olyan jogosultságokról, melyeket a törvényhozás
alkot meg, szabad belátás alapján.
Vannak kézenfekvő analógiák: így például
a törvény is utal a gyakorlatra, mely szerint az államok
kétoldalú szerződésben vállalják,
hogy egymás polgárai számára ingyenesen biztosítják
a sürgős orvosi ellátást, ugyanúgy, mintha
a rászoruló a saját polgáruk volna. Az ilyen megállapodások
kedvezményezettjei is kiválnak a "minden ember" általános
köréből, miközben nem válnak a fogadó
ország polgáraivá. Mégsem gondolnánk, hogy
a kedvezményezetti kört az alkotmányban kellene körülírni.
Csakhogy a kétoldalú megállapodással nem az a célja
a szerződő államoknak, hogy a másik állam
polgárait támogassák. Saját polgáraik számára
kívánják ily módon biztosítani a sürgős
orvosi segítséget, amikor azok külföldön tartózkodnak.
A külföldiek feljogosítása hasonló segítség
igénybevételére csupán eszköz a saját
állampolgárok érdekeinek hatékony szolgálatához.
A státustörvény logikája más. Akárcsak
az alkotmány az alapjogok alanyát, a státustörvény
is önmagáért részesíti kitüntetett bánásmódban
a kedvezményezettjét. Nem azért, mert ez - közvetve
- a magyar állampolgároknak jó, hanem azért, mert
neki jó. A kedvezményezés az ő érdekét
hivatott szolgálni. Az ő java, az ő boldogulása
a jogosultság alapja.
A törvény deklarálta, hogy a magyar állammal szemben
saját polgárain kívül egy másik embercsoport
tagjai - nevezetesen, a környező országok magyar ajkú
lakosai - is megkülönböztetett jogokkal rendelkeznek. A jogok
általánosságban arra vonatkoznak, hogy az állam
segítse őket. Hogy pontosan milyen segítséget kínál
nekik, arról a törvényhozó dönt. De azt nem választhatja
a törvényhozó, hogy semmilyen kedvezményt nem társít
a "magyarigazolványhoz"; miként azt sem, hogy - mondjuk
- az erdélyi magyarok egy részétől, noha romániai
állampolgárok, szülőföldjükön élnek
és magyarok, megtagadja a külhoni magyaroknak megítélt
támogatást.
Ez csak első pillantásra tűnik szokatlan konstrukciónak.
A magyar alkotmányjog több hasonló esetet ismer. Az Alkotmánybíróság
állandó értelmezése szerint ugyanilyen "a lehető
legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez"
és "a szociális biztonsághoz" való jog
szerkezete. E jogok létéből kötelezettségek
háramlanak az államra, mely nem háríthatja el magától
a feladatot, hogy egészségügyi, nyugdíjbiztosítási
és munkanélküli-segélyezési intézményeket
teremtsen és tartson fenn. Hogy milyen intézményeket létesít,
és ezek milyen szintű támogatást nyújtanak
a jogosultaknak, ez az állam belátásán múlik.
A törvényhozás választhat a kínálkozó
intézményi megoldások között, és eldöntheti,
hogy milyen egészségügyi vagy szociális célú
kiadásokat bír el a költségvetés. De amikor
jogosultságokat teremt, a polgárok alanyi jogain alapuló
kötelezettségének tesz eleget. S miután a jogosultságokat
létrehozta, minden állampolgár alanyi jogon igényelheti
ezeket.7
A státustörvény logikája semmiben sem más.
Szögezzük le: a törvény arra a hallgatólagos föltevésre
épül, hogy a magyar állam szempontjából a környező
országokban élő magyarok egy harmadik alkotmányos
státust töltenek be. A feltételezés mögül
azonban hiányzik az alkotmányos rendelkezés.
De hiszen, vetheti közbe valaki, az alkotmány kimondja, hogy "A
Magyar Köztársaság felelősséget érez
a határain kívül élő magyarok sorsáért,
és előmozdítja a Magyarországgal való kapcsolatuk
ápolását"! Nem elegendő ez a külhoni magyar
státus alkotmányos megalapozásához? Nem, nem elegendő.
Az idézett hely egy alkotmányos célt határoz meg.
Semmit sem mond arról, hogy a célhoz milyen úton kell az
államnak közelítenie. Ha a magyar állam megmarad a
kisebbségek hagyományos támogatásánál,
a határokon kívül élő magyarok segítésének
kötelezettségét akkor is teljesíti.
A felelősségvállalásból csak az következik,
hogy az államnak tennie kell a határain kívül élő
magyarokért, az nem, hogy a környező országok magyar
ajkú állampolgárainak alanyi joga volna arra, hogy a magyar
állam személy szerint őket támogatásban részesítse.
Ezt a jogot ismerte el a törvény, s ezt a jogot - ha az Országgyűlés
megfelelő többsége úgy tartja helyesnek - az alkotmányban
volna helyes elismerni.
Ám ez, mondhatnánk, a probléma egyszerűbb, viszonylag
könnyen megoldható vetülete. Az alkotmány módosítása
a magyar Országgyűlésre tartozik, s a parlament szuverenitásának
körén belül végrehajtható. Az igazi nehézséget
az okozza, hogy a törvény olyan személyeknek biztosít
alkotmányos státust a magyar állam joghatóságán
belül, akik kivétel nélkül más államok
polgárai, és más államok területén élnek,
most és a jövőben is. A harmadik státus létrehozásával
a magyar állam olyan egyénekre terjeszti ki a joghatóságát,
akik ugyanakkor egy másik állam joghatósága alá
tartoznak.
Ha így van, akár rá is térhetnénk a tanulságok
levonására. Mégis azt javaslom, ne ugorjunk előre.
Tisztábban fogunk látni, ha előbb szemügyre vesszük
a törvény céljait, az eszközül létrehozott
jogintézményt, és fölbecsüljük a működésétől
várható előnyös és hátrányos
hatásokat.
A törvény céljai
A státustörvény preambuluma úgy fogalmaz, hogy a cél
"a szomszédos államokban élő magyaroknak az
egységes magyar nemzethez való tartozása, szülőföldjükön
való boldogulása, valamint nemzeti azonosságtudata biztosítása".
Érdemes felfigyelni rá, hogy e célok kölcsönösen
támogatják egymást. Ha a szomszédos államokban
élő magyarok boldogulnak a szülőföldjükön,
csökkenni fog a Magyarországra (vagy harmadik országba) való
áttelepülés üteme. Ha nemzeti azonosságtudatuk
megerősödik, lefékeződik a többséghez
való asszimiláció lendülete. A két hatás
együtt meglassítja a régió magyar ajkú népességének
visszahúzódását a mai magyar állam területére.
Ha pedig ez a népesség nem válik szét annyi különálló
magyar közösségre, ahány ország közt megoszlik,
hanem a helyi közösségek megőrzik összetartozásukat,
akkor az "egységes magyar nemzet" fennmarad, méghozzá
nagyjából ugyanazon földrajzi hazában, melyet a történelmi
magyar állam feldarabolása előtt lakott.
Az összefüggés fordított irányban is fennáll.
Ha a szomszédos országokban élő magyarok nem csupán
helyi közösségükhöz, hanem egy tágabb magyar
nemzethez is kötődnek, egy olyan nemzethez, melynek legnagyobb közössége
saját állammal rendelkezik, akkor könnyebb megőrizni
azonosságtudatukat. Ha a helyi magyar közösségek tagjai
megőrzik azonosságtudatukat, s ennek következtében
gyengül a kifelé irányuló asszimiláció,
akkor közösségeik nem zsugorodnak a kritikus méret alá
- még képesek lehetnek saját értelmiséget
és más szakmai eliteket fenntartani. Ha pedig van saját
értelmiségük és szakmai elitjük, akkor kulturálisan
gazdag környezetet biztosíthatnak tagjaik számára,
azaz javulnak az esélyek ahhoz, hogy a szomszédos országokban
élő magyarok a szülőföldjükön boldoguljanak.
Nem mindegy azonban, hogy mi ad végső értelmet e
célegyüttesnek. Kiindulhatunk abból, hogy a végcél a kisebbségi helyzetű
magyarok - hús-vér emberek, egyének - boldogulása, tehát az, hogy államuk
egyenragú polgárai lehessenek, s magyarként is a többséggel azonos esélyük
legyen a sikeres életre. De abból is ki lehet indulni, hogy a végcél az
"egységes magyar nemzet" megmaradása és felvirágzása. Ha a végcélt a nemzetegész
javához kötjük, kollektivista világképben gondolkodunk. Ha a magyarként élő
egyének javában horgonyozzuk le a végcélt, világképünk egyénközpontú.8
Az egyénközpontú
szemléletet a liberalizmus vitte be a modern politikai gondolkodásba.
Ma már nemcsak liberálisok osztják. De a liberalizmus vetélytársai
még ma is könnyen tévednek kollektivista vizekre. Ez a nacionalista
gondolatról is igaz. Alább, némi egyszerűsítéssel,
az egyénközpontú szemléletet a liberalizmus, a kollektivistát
a nacionalizmus megközelítésével azonosítom.
Amikor föltesszük a kérdést, hogy legitimek-e, igazolhatók-e
a törvény céljai, szem előtt kell tartanunk ezt a
megkülönböztetést. Ha ugyanis a célokat a szomszédos
országokban élő, magyar ajkú egyének érdekére
alapozva határozzuk meg, van mód az igazolásukra. Ha azonban
a nemzeti kollektívum felvirágzásában jelöljük
meg célegyüttesünk alapját, az igazolás kivihetetlen.
Politikai célokat nem azok számára kell igazolni, akik
amúgy is egyetértenek velük. Az igazolásnak azt kell
megszólítania, akinek a célok megvalósítása
az érdekét sértheti: esetünkben azt az adófizető
magyar állampolgárt, aki a kedvezményteremtés költségeit
viseli, a szomszéd országok többségi polgárait
és államukat, akiktől a jogalkotó azt várja,
hogy fogadják el a kisebbségi magyarok és a magyar állam
közt kialakuló kapcsolatot és a vele járó kedvezményeket,
végül pedig az európai demokratikus államok közösségét,
mely abban érdekelt, hogy a nemzetközi jog elvei és szabályai
hathatósan érvényesüljenek az egész kontinensen.
Kezdjük a magyar polgárokon. Mit mond a nacionalista érvelés
annak a magyar adófizetőnek, aki nem azonosul a határokat
átszelő nemzetegésszel? Azt mondja neki, hogy magyar vagy,
kötelességed áldozatot vállalni az egységes
magyar nemzetért. Ez azonban olyan, mint ha azt mondaná: Magyarország
keresztény ország, kötelességed, hogy áldozatot
vállalj a hazai kereszténységért. Mindkét
követelés megsérti az állam világnézeti
semlegességének elvét. Aki a magyar állampolgárok
közösségére korlátozza lojalitását,
arra nem lehet törvényes kötelezettségeket róni
azon az alapon, hogy van egy tágabb magyar nemzet, s neki inkább
azzal kellene azonosulnia. Jogunk van a szabad identitásválasztáshoz:
ez pedig nemcsak azt foglalja magában, hogy magyarnak valljuk-e magunkat,
hanem azt is, hogy magyarként a magyar állampolgárok közösségéhez
kötődünk-e, vagy az állam határain átívelő
nemzethez.
A liberális érvelés azt mondja az adófizető
magyar polgárnak: lehet, hogy kötődéseid nem terjednek
túl a magyar állam határain. Azonban vedd számításba,
hogy a határokat nem a térség lakosainak választása
alapján húzták meg. Nem az került a határon
innenre, aki Magyarországot választotta, s nem az a határon
túlra, aki Romániát, Csehszlovákiát, és
így tovább. Magyar vagy te is, magyarok ők is, csak neked
szerencséd volt, nekik nem. Ők fizetik meg az egykori Magyarország
feldarabolásának árát - helyetted is. Ha ez így
van, akkor a magyar állam - a te államod - nem csak érted
felelős; értük is felelősséget visel. Köteles
erőfeszítéseket tenni azért, hogy határon
túli magyarnak lenni ne legyen hátrány, hogy a kisebbségi
helyzetű magyar ugyanúgy teljes életet élhessen,
mint te. A te nevedben is - a magyar állapolgárok közösségének
nevében - viseli ezt a kötelezettséget. Ez a megállapítás
összefér a világnézeti semlegesség elvével.
A szomszédos államok többségi polgárainak azt
mondja a nacionalista érvelés: a magyar nemzet egy és oszthatatlan
volt a magyar állam feldarabolása előtt. Joga van hozzá,
hogy megőrizze egységét országhatárokon át
is. Mi elfogadtuk a határokat - neked viszont el kell fogadnod, hogy
a magyar állam jogosultságokat ad a te hazádban élő
magyaroknak a nemzet megőrzése érdekében. Ezt az
okoskodást még annak a románnak vagy szlováknak
sincs oka elfogadni, aki nemhogy magyarellenes nacionalista volna, a hazájában
élő magyarokat magával egyenlő honpolgárnak
ismeri el. Miért volna joga a magyar nemzetegésznek a határokon
túli fennmaradáshoz? - kérdez vissza. Ha a velem egy államot
alkotó magyarok az itt élő magyar közösségre
szűkítik a kötődésüket (ahogy a svájci
vagy belgiumi franciák sem azonosulnak az "egységes francia
nemzettel"), miféle joga marad az "egységes magyar nemzetnek",
hogy az én államom felségterületén működő
intézményeket hozzon létre, csak azért, hogy lojalitásuk
hatósugarát kitágítsa? Azt mutasd meg nekem, hogy
ez magyar ajkú polgártársaim javát szolgálná.
A liberális érvelés éppen ezzel, a szomszédos
államok magyar ajkú polgárainak érdekével
érvel. Azt mondja a többséghez tartozó polgároknak:
az itt élő magyarok ugyanannak az államnak a polgárai,
mint ti, ugyanazok a jogok illetik meg őket. Joguk van hozzá,
hogy pusztán azért, mert magyarok, ne szenvedjenek el hátrányt
közös hazátokban. Márpedig a kisebbségi helyzet
hátrányokkal jár; ezeket a hátrányokat a
nyílt diszkrimináció fölszámolása önmagában
nem törli el; ahhoz, hogy a kisebbségben élők veletek
egyenlő esélyekkel rendelkezzenek, s hogy ezért cserébe
ne kényszerüljenek feladni kötődésüket a
kisebbséghez, induló hátrányaikat ellensúlyozni
kell. Ti magatok is áldozatot kell vállaljatok ennek érdekében
- nem ellenezhetitek, hogy a magyar állam is vállalja a maga részét.
Végül a demokratikus államok közösségét
is a liberális érvelés tudja megszólítani,
nem a nacionalista. A nemzetközi jog ismer nemzeti, etnikai kisebbségeket;
elismeri, hogy a kisebbségi helyzet eleve induló hátrányokat
rejt magában, s hogy ezeket nem minden esetben lehet az egyénekhez
telepített jogokkal ellensúlyozni - egyszóval, elismeri,
hogy a kisebbségvédelemnek szüksége van a kollektív
jogok eszköztárára is. De ettől a kisebbségi
kollektívum nem válik az egyénhez hasonló, végső
jogalannyá. Az egyén jogait azért kell védeni, mert
önmagáért fontos, hogy az ember szabadon, méltóságban,
másokkal egyenlő személyként vezethesse életét.
A kollektívumokat azonban nem önmagukért kell jogokkal felruházni,
hanem - ha ez indokolt - azért, hogy tagjaik, a hús-vér
emberek szabadon, méltóságban, egyenlő személyként
élhessék életüket. A demokratikus államok közössége
nem ismer ezen túlmenő kollektív jogokat; a nemzeti kollektívumok
önérdekére hivatkozó okfejtést nem fogadja
el.
Vegyük most e belátások birtokában szemügyre
a preambulumban megfogalmazott célokat.
A célok értékelése
A három fordulat közül a második a legkönnyebben
értelmezhető. A Magyarország határain kívül
rekedt magyarok kisebbségi helyzetben élnek; a kisebbségi
helyzetű egyéneknek joguk van hozzá, hogy többségi
társaikkal egyenlő esélyeik legyenek a boldogulásra;
ezért induló hátrányaikat ellensúlyozni kell;
ebben a feladatban az anyaország is felelősséget vállalhat,
amíg intézkedései tiszteletben tartják a kisebbség
saját államának szuverenitását. Nevezzük
az így értelmezett célt a hátránykiegyenlítés
céljának.
A harmadik fordulatot, "a nemzeti azonosságtudat biztosításá"-t
szintén viszonylag könnyű értelmezni. Az, hogy valakinek
magyar az anyanyelve és az anyanyelvi kultúrája, még
nem foglalja magában, hogy az illető magyarként azonosítja
magát. Az azonosulás egyébként sem olyasmi, ami
vagy van, vagy nincs - fokozatai vannak, erősebb vagy gyengébb
lehet. Márpedig a kisebbségi helyzet polarizálja az azonos
anyanyelvű és kultúrájú emberek sokaságát.
Egy részükből szokatlanul erős - pontosan írjuk
le a jelenséget, ha azt mondjuk: dacos - azonosságigényt
vált ki; minél nagyobb nyomás nehezedik a kisebbségre,
annál eltökéltebbet. Másokat viszont elbizonytalanít.
Ők könnyebben asszimilálódnak a többséghez,
vagy legalább a gyermekeik asszimilálódása ellen
tesznek kevesebb erőfeszítést. Ez a kettéválás
fenyegeti a kisebbség öntudatos részét, mert az ingadozó
külső gyűrű folyamatos leolvadása demoralizálja
a megmaradó közösséget, és rontja a teljes értékű
kisebbségi lét demográfiai feltételeit. Eljöhet
az idő, amikor a kisebbség a kritikus méret alá
zsugorodik, s ezért már abban az esetben sem lehet saját
egyeteme, ha a többségi állam nem áll az egyetemalapítás
útjába, abban az esetben sem lehetnek saját ügyvédei,
orvosai, közgazdászai, ha tagjait sem diszkrimináció,
sem más nem akadályozza a fölemelkedésben, abban az
esetben sem tud saját színházakat fenntartani, ha a pénzügyi
eszközök rendelkezésre állnak. A kisebbségi sorban
való megmaradás és a többségbe való
beolvadás közti választás az egyének és
családok alapvető joga; ebbe kényszerrel beavatkozni akkor
sem volna szabad, ha lennének hozzá eszközök. De kényszermentes
eszközökkel ösztönözni lehet a kisebbségi öntudat
erősödését, fékezve a kisebbségi népesség
leolvadását, s ezáltal javítva a kilátásokat
azok számára, akik a megmaradást választják.
Az identitásmegőrzés céljának nevezném
ezt a célkitűzést.
Keményebb dió a preambulumban foglalt célmeghatározás
első fordulatának értelmezése (a törvény
biztosítani kívánja "a szomszédos államokban
élő magyaroknak az egységes magyar nemzethez való
tartozásá"-t). A Fidesz-kormány szóhasználata
ezt nevezi nemzetpolitikának. A nemzetpolitikai cél azonban mást
és mást jelent, attól függően, hogy mit kell
"egységes magyar nemzet"-en értenünk.
Az egyik értelmezésben az "egységes magyar nemzet"
kifejezés egy nyelvi és kulturális közösségre
utal. Azoknak az összességét jelöli, akik a magyar nyelvet
tekintik a saját nyelvüknek, a magyar kultúrát a saját
kultúrájuknak, a magyar történelmet a saját
történetüknek, s akik ezen az alapon magyarként határozzák
meg önmagukat és egymást. Ebben az értelmezésben
a magyar nemzet egysége azt jelenti, hogy a magyar nyelv és kultúra
földrajzilag és politikailag elkülönült hordozói
(a magyarországi, romániai, szlovákiai magyarok, és
így tovább) a régióban élő magyarok
összességéhez sorolják magukat. Másképpen
szólva, noha óhatatlanul létrejönnek helyi magyar
közösségek - noha, mondjuk, a romániai magyarok külön
közösséget alkotnak a tágabb térség magyar
népességén belül -, ezek nem lépnek az átfogó
közösség helyébe, csupán színezik a hozzá
való viszonyt. Aki erdélyi magyarnak tekinti magát, azért
még a térség egész magyar népességével
is azonosul. Az első fordulatban megfogalmazott cél, így
értelmezve, abban áll, hogy a törvény fékezze
a kifelé irányuló asszimilációt és
erősítse meg az egész - nyelvi és kulturális
szempontból összetartozó - magyar népességre
irányuló lojalitást. Ezt a célt úgy nevezhetjük:
a kulturális nemzet fenntartásának célja.
Másik olvasatában "az egységes magyar nemzet"
nem csupán kulturális, hanem egyszersmind politikai képződményt
jelent. Így értelmezve az idézett fordulatot, a magyar
nemzet összetartozása nem kizárólag nyelvi és
kulturális természetű. Ha ez a népesség "lélekben"
többé-kevésbé együvé tartozik is, attól
még nem alkot egységes nemzetet. Az "egységes magyar
nemzet" csak azáltal válik élő valósággá,
hogy politikailag is újfent egységesül. A feladatot ebben
az olvasatban a magyar nemzet politikai széttagoltsága adja. Méghozzá
nem közvetve, nem a kisebbségi helyzet hátrányain
keresztül, hanem közvetlenül, azért, mert nemzet és
állama úgymond elválaszthatatlanok.
Az "egységes magyar nemzet" politikai értelmezése
közjogi kapcsolatot feltételez a térségben élő
magyarok és a magyar területi állam között. Ezt
a kapcsolatot a törvény nem a magyar állam területi
joghatóságának kiterjesztése útján
teremti meg. Személyekkel létesít közjogi kapcsolatot,
függetlenül attól, hogy államunk területi joghatósága
kiterjed-e rájuk. S ezáltal a térségben élő
magyarokat egymással is közjogi viszonyba hozza. A törvény
ugyanannak a jogi kategóriának tagjává teszi a szlovákiai,
ukrajnai, romániai, jugoszláviai, horvátországi
és szlovéniai magyart: valamennyien rendelkeznek a joggal, hogy
kérjék és megkapják a külhoni magyar státust.
Ami összeköti őket - s ez az "egységes magyar nemzet"
most tárgyalt olvasatának második sajátossága
-, az a magyar államhoz fűződő jogi kapcsolat. A
kulturális nemzetnek nincs központja; különböző
országokban élő tagjai nem okvetlenül Budapesten keresztül
kapcsolódnak egymáshoz. A közjogiasított nemzet központja
Budapest, fókusza a magyar állam. A célt, hogy egy ilyen
közjogi struktúrát hozzanak létre, a politikai nemzetegyesítés
céljának nevezném.
Sem a törvény szövegéből, sem a
körülötte zajló vitából nem derül ki egyértelműen, hogy melyik olvasat felel meg
a jogalkotó szándékának. Amikor a román miniszterelnök levélben követelte Orbán
Viktortól, hogy a preambulumból töröljék egyebek közt az "egységes magyar
nemzet"-re tett utalást, a válasz úgy szólt, hogy ez szükségtelen, hiszen "a
törvény a »nemzet« kulturális felfogására alapoz, a szomszédos államokban élő
magyarok a magyar nyelvhez, kultúrához tartozónak vallják magukat, anélkül
azonban, hogy ez politikai köteléket jelentene az anyaországgal".9 Amikor azonban ugyanez az Orbán Viktor a hazai
közönség számára értelmezte a törvényt, egészen más szellemben fogalmazott:
"Nyolcvan éve várunk arra, hogy létrejöhessen egy jogi értelemben is létező
kötelék a magyar nemzet egymástól elszakított részei között. Létrejöhessen újra
egy kötelék a létező lelki kötelékeken túl."10
A kulturális nemzetfenntartás célja lefordítható
az egyének érdekeinek nyelvére; úgy is értelmezhető,
mint a kisebbségi helyzetű egyének javát szolgáló
eszköz. Ha a magyar nemzeti identitás helyét több kisebbségi
magyar identitás venné át, akkor valószínűleg
minden egyes kisebbség nehezebben állna ellen az asszimilációs
nyomásnak, ez pedig megnehezítené azok helyzetét,
akik magyarként kívánnak a hazájukban élni.
Erről már volt szó korábban. Nem említettem
még egy másik típusú egyéni érdeket.
Sokak számára önmagáért is fontos, hogy a közösség,
amellyel azonosulnak, ne korlátozódjék a helyi magyar kisebbségre,
hanem fogja át az egész magyar ajkú, magyar kultúrájú
népességet. Az eddig szemügyre vett céloktól
eltérően ez olyan emberek érdekét is tükrözheti,
akik maguk nincsenek kisebbségi helyzetben - vagyis a magyar állam
polgáraiét. Ők is kívánhatják, hogy
a kulturális magyar nemzet terjedjen ki a régió egész
magyar ajkú népességére, hogy tehát egy olyan
közösséggel azonosulhassanak, mely minden irányban túlnyúlik
a magyar állam határain.
Véleményem szerint az "egységes magyar nemzettel"
való azonosulás vágya méltányolható
vágy; aki azt várja a magyar államtól, hogy segítse
őt óhajának beteljesülésében, nem valami
képtelen vagy elfogadhatatlan dolgot kíván. De nagy különbség
van az ő érdeke és a kisebbségi helyzete miatt hátrányt
szenvedő ember érdeke közt. Annak, aki a hajdan egységes
magyar nemzetből leszármazó magyar ajkú közösségeket
ma is egy nemzetnek szeretné látni, kétségkívül
rossz, ha nemzete széttagolódik, összezsugorodik. Ha állama
erőfeszítéseket tesz azért, hogy mindazok, akikkel
azonosulni óhajt, valóban egy nemzetet alkossanak vele, a javát
szolgálja. De az nem állítható, hogy a jogát
védené. Nincs olyan jogunk, hogy mindazok, akiknek az ősei
egy kulturális nemzetet alkottak a mi őseinkkel, ma is egy kulturális
nemzetet kívánjanak alkotni velünk (ahogy a nagynémet
eszme kései hívének sincs joga hozzá, hogy a mai
osztrákok az "egységes német nemzethez" sorolják
magukat). A jogokhoz kötődő érdekek erős igazolást
adnak a velük kapcsolatos céloknak: ezek csak különlegesen
erős ellenérdekekkel szemben engednek. A jogokhoz nem kötődő
érdekek csak gyenge igazolást nyújtanak; már viszonylag
gyenge ellenérdekek előtt is meg kell hajolniuk.
Ennyit a kulturális nemzetfenntartás céljának igazolásáról.
Megindokolható-e hasonló módon a politikai nemzetegyesítés
célja is? Kétségtelen, ha minden egyes magyart jogi és
politikai kötelék fűz a magyar államhoz, akkor mindenki
számára könnyebb megmaradni öntudatos magyarnak. A jogi
és politikai kapcsolatok kiépítése azonban többet
feltételez, mint a kulturális nemzet megőrzése.
A kulturális nemzet megmaradásáért anélkül
is tenni lehet, hogy ez a szomszéd államok szuverenitását
bármi módon kérdésessé tenné. A politikai
nemzetegyesítés programjáról ez nem állítható.
A magyar állam nem teremthet a szomszédos országokban élő
s ott állampolgársággal rendelkező emberekkel közjogi
kapcsolatot államuk előzetes jóváhagyása
nélkül. Ha ezt mégis megteszi, akkor olyasvalamit cselekszik,
amire nem a kedvezményezett emberek segítéséhez
van szükség, hanem a saját pozíciójának
megváltoztatásához. Őket akkor is segíteni
tudja - sőt, akkor tud igazán segíteni nekik -, ha megszerzi
a szomszédos államok beleegyezését a szuverenitásukat
érintő jogintézmény létrehozásába.
Korábban az írtam, sokan szeretnének a magyar kulturális
nemzet egészéhez tartozni, s hogy ez méltányolható
kívánság. Bizonyára sokan vannak olyanok is, akik
legszívesebben a politikailag egyesített magyar nemzethez tartoznának.
Az ő kívánságuk talán nem legitim? De igen,
feltéve, hogy a "politikai nemzetegyesítés" a
szomszédos államok beleegyezésével megy végbe.
Ha azonban azt kívánják, hogy "a nemzet politikai
újraegyesítését" a magyar állam a saját
belügyeként hajtsa végre, akkor a válasz az: ez az
óhaj nem egyszerűen gyönge igazolást nyújt a
státustörvénynek, mint az egységes kulturális
nemzethez való tartozás vágya - ez az óhaj semmilyen
igazolást nem ad. Védhetetlen.
De hisz nincs olyan állam a szomszédságunkban, mely önként
beleegyezne "a magyar nemzet politikai újraegyesítésébe"!
Valóban nincs. A tanulság azonban nem az, hogy a célt csak
így, kész helyzetet teremtve lehetett elérni. A tanulság
az, hogy a politikai nemzetegyesítés célját nem
lett volna szabad napirendre tűzni.
Ám mielőtt közelebbről megindokolnánk ezt az
állítást, vizsgáljuk meg, vajon a többi cél
számára legitim eszköz-e a státus létrehozása.
Az eszköz: előnyök és
hátrányok
Ha egy jogintézmény céljai legitimek, akkor magának
az intézménynek a legitimitása attól függ,
hogy hatékonyan szolgálja-e mögöttes céljait,
s hogy eközben nem sért-e más érdekeket, melyeket
az állam köteles tiszteletben tartani. Lássuk hát,
hatékony megoldás-e a "magyarigazolvánnyal" járó
státus megteremtése. Remélhetők-e előnyök
a státusteremtéstől, és számolni kell-e hátrányos
mellékhatásokkal? Az előnyökkel kezdem.
Az állam - akár a magyar, akár a kisebbség saját
állama - kétféleképpen támogathatja a kisebbségi
helyzetű magyarokat. Az egyik lehetőség az, hogy a támogatást
nem állami szervezeteknek, jogi személyeknek juttatja, s azok
vagy tovább osztják, vagy közvetlenül felhasználják
a rendelkezésükre bocsátott összegeket.
A másik lehetőség, hogy a támogatás szervezetek
közvetítése nélkül jut el a címzettekhez,
akik maguk természetes személyek, hús-vér egyének
(esetleg családok).
A közvetett út megkerülhetetlen: vannak kisebbségi igények,
melyek csak szervezett cselekvés útján elégíthetők
ki - ezek megvalósulását nem is lehet az egyéneknek
címzett juttatás útján előmozdítani.
Így például a kisebbségi iskolák, felsőoktatási
intézmények, könyvtárak, színházak finanszírozásához
csak részben lehetne a diákok, olvasók, színházlátogatók
támogatása útján hozzájárulni. Mindazonáltal
szükség lehet olyan támogatásokra is, melyek végső
címzettje az egyén vagy a család. Ezekben az esetekben
a szervezetek közbeiktatásának komoly hátulütői
vannak. Egyrészt sok ember van, akit a köztes szervezetek egyszerűen
nem érnek el. Másrészt ha elérik is a reménybeli
címzettet, a közvetítők arra használhatják
ki helyzetüket, hogy tetszés szerint válogassanak az igénylők
között; előnyt adhatnak saját embereiknek, klientúraépítésbe
foghatnak. Ezek jól ismert, komoly hátrányok; kiküszöbölésük
kézenfekvő módja, ha az állam közvetlenül
az egyénnek nyújt támogatást, aki ezt alanyi jogon
igényelheti.
Az eddig tárgyalt megfontolások egyformán érvényesek
a hátránykiegyenlítést és az identitásőrzést
célzó támogatásokra. Van egy további megfontolás,
mely kifejezetten az utóbbira vonatkozik. Annak, aki hovatartozásában
elbizonytalanodik - sőt, annak is, aki nem -, szimbolikus megerősítésre
is szüksége van. S a státus megteremtése nem csupán
jogtechnikai eszköz a támogatások célba juttatására,
hanem ilyen szimbolikus gesztus is egyben. Aki a "magyarigazolványt"
kiváltja, mintegy megerősíti nemzeti kötődését.
Kedvező esetben sokan teszik meg ezt a lépést az ingadozók
közül, s akkor a törvény hathatósan járult
hozzá a magyar identitás megerősítéséhez.
Ennyit előzetesen a lehetséges előnyökről.
Vessünk most egy pillantást a hátrányokra.
Ezek mind ugyanarról a tőről
fakadnak. A státus nem általában a magyar kulturális közösséghez, hanem a magyar
államhoz köti alanyát, s nem "lelki" szálakkal, hanem jogi kötelékekkel. Ahogyan
Németh Zsolt külügyi államtitkár írja: a "magyarigazolvány" "közokirat, melynek
kiállítása azt jelenti, hogy a magyar állam közösséget vállal a határon túli
magyarral. Személyesen ővele. Ugyanúgy személyesen, ahogy saját állampolgáraival
is".11
Ez óhatatlanul
aggályokat ébreszt annak az országnak többségi
polgáraiban és állami vezetőiben, melynek kisebbségi
polgáraira a törvény hatálya kiterjed. Az aggodalmak,
gyanakvások és kételyek pedig számos nem kívánt
mellékhatással fenyegetnek.
Erősödik a kisebbséggel szembeni bizalmatlanság a
mindennapi élet színterein. Fűtőanyagot kap a politikai
magyarellenesség. A magyar szervezetek védekezésre kényszerülnek,
mozgásterük beszűkül.
A magyar állam cselekvési lehetőségei is romlanak.
A mindenkori magyar kormányok nem csupán anyagi támogatások
és szimbolikus gesztusok révén mozdítják
elő a határon túli kisebbségek boldogulását.
Megkockáztatom: nem is ez a legfőbb eszközük. A kisebbségi
lét rendezésének kulcsa annak az államnak a kezében
van, melynek a területén a kisebbség él. Az elkerülhetetlen
áldozatokat is nagyobbrészt annak az államnak - és
polgárainak - kell viselnie. A magyar állam elsősorban
azzal tud segíteni, hogy a szomszéd államokat ráveszi
a kisebbségi jogok tiszteletben tartására, a nacionalista
retorika visszaszorítására, a kisebbségi szervezetek
partnerként való kezelésére. Ezt a célt kétféleképpen
tudja előmozdítani. Közvetlenül azzal, hogy ő
maga partneri viszonyt teremt a szomszédaival; kétoldalú
szerződéseket, megállapodásokat köt velük,
s ezek keretében a kisebbségi jogokat is elismerteti. Közvetve
pedig azzal, hogy nemzetközi fórumokon ébren tartja a kisebbségvédelem
ügyét, hozzájárul az idevágó jogelvek
továbbfejlesztéséhez, és szorgalmazza, hogy a demokratikus
államközösség - mindenekelőtt az európai
- valóban számon kérje ezeket az elveket azokon az országokon
(is), ahol magyarok élnek.
A demokratikus köztársaság első évtizedében a
magyar kormányok mindkét színtéren komoly eredményeket értek el, még ha igaz is,
hogy távolról sem mindent sikerült elérniük, amire a kisebbségeknek szükségük
volna. A státustörvény mindkét színtéren rontotta a magyar állam pozícióit.
Kiváltotta az Európai Unió rosszallását. Megzavarta viszonyunkat azzal a két
szomszédos állammal - Romániával és Szlovákiával -, ahol a legtöbb magyar él. A
magyar kormány magyarázkodásra, védekezésre, utólagos engedményekre kényszerült.
Többek közt olyanokra, melyek túlmennek a törvény néhány pontjának
visszavonásán. Az Orbán-Nastase egyetértési nyilatkozat kimondja például, hogy a
Magyar Köztársaság a jövőben csak a román hatóságok előzetes értesítése után és
hozzájárulásával nyújt támogatást romániai magyar szervezeteknek.12
Ilyen kikötésre 1989 óta nem volt példa. Másrészt
gyengült a magyar állam helyzete az európai intézményekkel
szemben. 1990 és 2001 közt mi voltunk a kezdeményező
fél a kisebbségpolitika terén, és szomszédaink
álltak nyomás alatt, ők kényszerültek magyarázkodni
és engedni. Most a mi kormányunk magyarázkodik, ő
tesz engedményeket.
Ezekkel a hátrányokkal kell a törvénytől remélt
előnyöket összevetni. Ami a "magyarigazolványhoz"
kötődő támogatások várható hasznát
illeti, ez nem tűnik túlzottan jelentősnek. A kedvezmények
egy része - a munkavállalási, orvosi ellátási
kiváltságok - nem segíti az anyanyelv, az anyanyelvi kultúra
vagy a Magyarországhoz fűződő kapcsolat ápolását,
és egyébként sem jelentős. Ha ezeket félretesszük,
marad az ingyenes könyvtárlátogatás, a kedvezményes
múzeumlátogatás, utazási kedvezmény Magyarországon,
némi pénzügyi segítség a magyar iskolába
járó gyerekek családjának a szülőföldön.
Meglehetősen szerény hozadék. Komolyabb előny volna
az igazolvány puszta birtoklásának identitásmegerősítő
hatása - feltéve, hogy valóban sok ingadozó váltja
ki a dokumentumot. De az elmérgesedett légkörben éppen
ez válik rendkívül valószínűtlenné.
A gyanakvás és ellenségeskedés körülményei
közt az igazolvány igénylője úgy érzi,
komoly kockázatot vállal - s erre minden valószínűség
szerint épp azok lesznek kevéssé hajlamosak, akiknek szükségük
volna rá, hogy identitásukban megerősödjenek. Könnyen
lehet, hogy a "magyarigazolvány" nem csökkenti, hanem
növeli és szimbolikusan is megjeleníti a kisebbségi
közösség kettészakadását: igazolványa
annak lesz, aki dacosan vállalja magyar mivoltát, a többiek
pedig újra kifejezésre juttatják szándékukat,
hogy ők inkább kerülik a nyílt azonosulást
a magyarok közösségével.
A mérleg a legjobb indulattal sem minősíthető pozitívnak.
S még nem vizsgáltuk meg közelebbről a kérdést,
hogy a törvényhozó csak taktikai hibát vétett-e,
csak a szomszédok érzékenysége iránt volt-e
tapintatlanul közömbös, vagy olyan érdekekbe gázolt,
melyek a nemzetközi jog oltalmát élvezik.
A jelenlegi kormány hivatalos álláspontja szerint a
szomszéd államok jogos érdekeit nem érte sérelem. A törvénynek úgymond nincs
területen kívüli hatálya. A magyar állam a saját területén ad kedvezményeket a
szomszéd országokban élő magyaroknak; ez magyar belügy, más államokra nem
tartozik.13
Kénytelen vagyok leszögezni, hogy ez nem igaz.
A törvény és a szomszéd
államok szuverenitása
A státustörvény által kilátásba helyezett kedvezmények egy
részét lakóhelyén veheti igénybe a "magyarigazolvány" birtokosa.14 Továbbá, az igazolvány kiadásának eljárási rendjéről
szólván a törvény úgy rendelkezik, hogy a Magyar Köztársaság kormánya ajánló
szervezetnek ismeri el az adott országban a "magyar nemzeti közösség
képviseletében" fellépő szervezetek valmelyikét.15
Az ajánló szervezet a saját állama szemszögéből
magánjogi képződmény, a magyar állam szemszögéből
azonban hatóság.
Azonban tegyük fel, hogy az Országgyűlés törli a
szülőföldön igénybe vehető támogatásokat, az igazolvány kiállításának
procedúráját pedig az első lépéstől kezdve az itthoni hatóságok kezébe teszi le.
Akkor sem állítható jóhiszeműen, hogy a törvény biztosan nem érinti a szomszéd
államok joghatóságát. Polgáraik összességén belül meghatároz egy kört - a magyar
nemzetiségűeket és hozzátartozóikat -, akik pusztán e meghatározás alapján jogot
szereznek arra, hogy Magyarországon státusba vétessenek, s ha ez megtörtént,
különféle támogatásokat vegyenek igénybe. Felhatalmazza a magyar hatóságokat,
hogy adatokat gyűjtsenek és tároljanak a szomszédos országok lakosairól,
nevezetesen azokról, akik a státusba vételt kérik. Személyazonosításra alkalmas
igazolvány kiállításáról rendelkezik, melyet a szomszéd országok lakosainak egy
része kap meg. Ezek az intézkedések akkor is az érintett államok jóváhagyását
igényelnék, ha igaz volna, hogy végrehajtásuk elejétől a végéig a magyar állam
területén zajlik.16
De mi következik ebből? Az egyik lehetséges válasz
úgy szól, hogy egyetlen állam sem rendelkezhet olyan ügyekben,
melyek egy másik állam joghatósága alá tartoznak.
Az ilyen lépés a szuverenitás megsértésének
számít, amit tilt a nemzetközi jog. A státustörvény
olyasvalamit próbált meg, ami eleve megengedhetetlen.
Az alternatív válasz szerint egyetlen
állam sem rendelkezhet egyoldalúan olyan ügyekben, melyek egy másik állam
joghatósága alá tartoznak. Azonban bármely állam felhatalmazhat bármely más
államot, hogy a saját joghatósága alá tartozó ügyekben rendelkezzék. Egy állam
szuverenitását nem korlátozhatja egy másik állam.17
De bármely állam korlátozhatja a saját
szuverenitását akár az államok tágabb közössége,
akár egy államfölötti politikai intézmény,
akár egy másik állam javára. Az első típusú
önkorlátozásra jó példa az Európai Unióhoz
való csatlakozás. A másodikra az ENSZ-közgyűlés
határozata alapján felállítandó Nemzetközi
Törvényszék joghatóságának elismerése
szolgál példával. A harmadikat az a megállapodás
példázza, mely megosztotta az Északír Tartomány
belső rendje fölötti felügyeletet az Egyesült Királyság
és az Ír Köztársaság között.
Nehéz volna vitatni, hogy az a válasz, mely szerint a szuverenitás
semmi módon, tehát még a szuverén állam önkéntes
beleegyezésével sem korlátozható, téves.
Az államok szuverén jogkörei magukban foglalják a
szuverenitás önkéntes korlátozásához
való jogot is. A második világháború utáni
történelem egyik legfeltűnőbb sajátossága,
hogy az államok önkéntes önkorlátozásával
létrehozott államfölötti intézmények és
közösségek egyre kiterjedtebb és egyre sűrűbb
szövésű hálót terítenek a világra.
Noha a hozzájárulás elvben visszavonható, a tendencia
gyakorlatilag megfordíthatatlan. S minél több nemzetközi
szervezetben társulunk a szomszédainkkal, annál jobbak
az esélyek arra, hogy a kétoldalú kapcsolatokban is kölcsönösen
korlátozzuk a szuverenitásunkat.
A szuverenitás tehát egyfelől korlátozható,
másfelől azonban egyoldalú döntéssel, kívülről
korlátozni nem lehet. A szomszéd országokban élő
magyarok jogi státusát nem módosíthatja a budapesti
Országgyűlés - kivéve, ha az általa hozott
törvény egy államközi szerződést cikkelyez
be, vagy előzetes államközi egyezmény felhatalmazásával
születik.
Tavaly tavasszal, jóval a
magyar-román és magyar-szlovák vita kirobbanása, jóval az EU elmarasztaló
országértékelése előtt azt írtam, hogy ha a státustörvény a környező államokkal
való előzetes megállapodás alapján jönne létre, ez megnyugtatná szomszédainkat.
Megerősítené az alapszerződések üzenetét, mely szerint Magyarország hátsó
gondolatok nélkül elfogadta a status quót. Ha viszont - ez akkor már napnál
világosabb volt - a törvény egyoldalú aktussal, a környező államok megkérdezése
nélkül születik meg, az provokálni fogja a szomszédokat. Az lesz az üzenete,
hogy bármi álljon az alapszerződésekben, Magyarország nem törődött bele egykori
területeinek elvesztésébe. Az előbbit a nemzetközi jog megengedi, az utóbbit
tiltja. A tilalmazott dologra mégis sor került. Ennek köszönhetjük, hogy hazánk
1990 óta először komoly külpolitikai krízisbe sodródott.18
A magyar állam válaszút előtt áll. Ha továbbhalad
a státustörvény útján, teljesen elszigeteli
magát a régión belül, és kockára teszi
csatlakozásunkat az Európai Unióhoz. Ha ezt nem akarja,
vissza kell térnie az alapszerződések által kijelölt
útra.
Ez a magyar liberálisok számára evidencia. A szocialisták
számára sem nehéz elfogadni, jóllehet pártjuk megszavazta a státustörvényt, míg
az Orbán-Nastase egyetértési nyilatkozatot élesen támadta - miközben magának a
törvénynek újra hűséget fogadott.19
Én azonban többet állítok. Véleményem
szerint az ésszerűen gondolkodó nacionalistáknak
ugyanerre a belátásra kell jutniuk. Gondolom, ez nem következik
be a választások előtt, s a választások után
sem egy csapásra. Idő kell hozzá, hogy a nacionalista jobboldal
feldolgozza a státustörvény keserves tapasztalatait. Nem
biztos, hogy megteszi. De jó oka van rá, hogy megtegye.
Együttműködés vagy elzárkózás
Az 1989 utáni magyar külpolitikának két szilárd
sarktétele van. Aki bármelyikkel nyíltan szembefordul,
kiiratkozik a kormányképes politikai tényezők közül.
Az első úgy szól, hogy a szovjet világrendszer összeomlása
után Magyarország számára nincs más alternatíva,
mint csatlakozni a demokratikus államok közösségéhez.
Az Európa Tanácsba már felvételt nyertünk,
a NATO-ba is beléptünk, mindent meg kell tennünk azért,
hogy - a lehető legelőnyösebb feltételekkel - csatlakozzunk
az Európai Unióhoz is. A második sarktétel az előbbiből
következik. Új szövetségeseink hallani sem akarnak Magyarország
határainak módosításáról. A jugoszláviai
háborúk kirobbanása előtt ideig-óráig
hitegethette magát a jobboldal azzal, hogy a szomszédos államok
egy részének felbomlása egy új, átfogó
békeszerződés kiindulópontja lehet. 1992 óta
ezt senki nem hiheti. Minden magyar kormánynak abból kell kiindulnia,
hogy az adott országhatárok kétségbevonhatatlanok.
Hacsak a nemzetközi helyzet gyökeresen nem módosul - akár
úgy, hogy megjelenik egy másik, a nyugati demokráciák
befolyását ellensúlyozni képes hatalmi központ,
akár úgy, hogy az unió bezárja kapuit Magyarország
előtt -, Magyarországnak nem lehet olyan kormánya, mely
határrevízióról szónokol.
Liberális szemszögből nézve ez a fejlemény
kedvező.
A liberálisok nem hisznek abban, hogy az immár nyolc évtizede
fennálló határok újbóli módosítása
megnyugtató rendezéshez vezetne. Közvetlenül az 1920-as
békekötés után még volt értelme igazságosabb
határok kialakításán gondolkodni. Ezt az esélyt
azonban tönkretette, hogy a náci Németország vált
a határrevízió motorjává; hogy Magyarország
Hitler kezéből kapta vissza elveszett területeinek visszakövetelhető
részét; s hogy ez Hitler csatlósává tette
a következő háborúban. A liberális álláspont
szerint ma, nyolcvan évvel a határok meghúzása után
már csak azon az alapon remélhetünk méltányos
megoldást a magyar kérdésre, hogy őszintén
és komolyan elismerjük a status quót. Ebből pedig
nemcsak az következik, hogy lemondunk az elvesztett területek visszacsatolásáról.
Nem is csupán az, hogy tudomásul vesszük a szomszédos
államok szuverén fennhatóságát e területek
fölött. Hanem az is, hogy az ott élő magyarokat nem
csupán magyarnak - s ennyiben hozzánk tartozónak - tekintjük,
hanem például romániai honpolgárnak - s ennyiben
az ottani honpolgárok összességéhez tartozónak
- is. Ha pedig így van, akkor a szomszéd államok joghatósága
alá került magyarok helyzetét egyetlen módon lehet
tartós és igazságos módon rendezni: úgy,
hogy a saját hazájukban a honpolgárok közösségének
egyenrangú részeseivé válnak.
Ez természetesen magában foglalja, hogy ha úgy kívánják,
magyarként válnak az államalkotó közösség
egyenrangú részeseivé. Mivel a kisebbség csak külön
intézményi és anyagi kedvezmények birtokában
kerülhet a többséggel egyenlő induló helyzetbe,
ezért az, hogy a többség magyarként fogadja el polgártársaknak
a kisebbségi magyarokat, magában kell foglalja a támogató
intézmények és juttatások vállalását
is. A polgártárssá fogadásnak az sem lehet akadálya,
hogy a kisebbség egy tágabb kulturális nemzethez és
egy másik országhoz - Magyarországhoz - is kötődik.
Azonban mindeme megszorítások csupán a feltételeket
rögzítik, melyeknek teljesülniük kell ahhoz, hogy a szomszéd
államok magyar polgárai valóban a többséghez
tartozó egyének polgártársaivá válhassanak,
a célt - a magyarok felzárkózását az állampolgárok
közösségébe - nem hatálytalanítják.
Ezért a magyar kisebbségek belső összetartozását
és a határokon átívelő kötődéseit
is oly módon kell óvni és ápolni, hogy ez ne akadálya,
hanem elősegítője legyen a másik távlati
célnak: annak, hogy a kisebbségi magyarok országukban hazát,
a többség tagjaiban polgártársakat találhassanak.
Így fest a magyar kérdés rendezésének liberális
elgondolása. Ez az álláspont a többséghez való
közeledésben, a szívós bizalomépítésben
látja a probléma megoldásának kulcsát.
Tisztában vagyok vele: ezzel az állásponttal nem könynyű
érzelmileg azonosulni. A kisebbségi magyarok mai problémái
igazságtalan békediktátumokból erednek. A két
háború között a kisebbségi magyarság valamennyi
szomszéd országban félreszorítandó elem volt,
hátrányt szenvedett az élet szinte minden területén.
A kommunizmus évtizedeiben módszeres beolvasztási politikának
esett áldozatul. A szovjet világrendszer összeomlása
után egyfelől roppant lehetőségek nyíltak
meg önszerveződése előtt, pártjai politikai
tényezővé, több helyütt a kormánykoalíció
tagjává váltak - másfelől a kommunizmus eltűnése
nyomán keletkezett ideológiai vákuumba majdnem mindenütt
benyomult a militáns nacionalizmus, melynek a magyar etnikum lett a természetes
céltáblája. Nem csoda, hogy a közeledés politikáját
sokan nehezen teszik magukévá. Ők adják a magyar
nacionalista gondolkodás természetes közönségét.
A nacionalista jövőképben a kisebbség külön
testként szervezi meg magát az államon belül; nem
köt szövetségeket a többség szervezeteivel, s kivált
nem képviselteti magát semmilyen kormányban; a sérelmekre
sorainak szorosabbra zárásával válaszol; nem ott
keres magának politikai hazát, ahol él, hanem a virtuális
magyar hazába igyekszik visszatalálni. Együttműködés
helyett elkülönülés, bezárkózás a
magyar kisebbségi közösségbe és a befelé
építkező kisebbségi közösség visszaintegrálódása
a történelmi magyar nemzetbe - ebben a vízióban gondolkodnak
a közeledési politika elutasítói.
A bezárkózás és elkülönülés
újratermeli a többség és a kisebbség közti
feszültségeket, semmi kétség. De aki a kölcsönös
bizalom kiépülését reménytelennek, az együttműködésen
alapuló jogszerzést lehetetlennek tartja, az nem okvetlenül
fogadja el, hogy az etnikai ellenségeskedés fennmaradása
baj volna. Abból indul ki, hogy csak harc hozhat eredményt; a
többségi állam csak akkor enged, ha kényszerhelyzetbe
kerül. Ehhez pedig vállalni kell a konfrontációt s
a vele járó áldozatokat is.
A hivatalos magyar kormánypolitika szintjén a liberális
politikának az alapszerződésekkel elindított folyamat
felel meg; a nacionalista politikának pedig az egyoldalú aktussal
meghozott státustörvény.
Csakhogy a státustörvény még hatályba sem lépett,
s máris megbukott.
Kudarca látványosan bizonyítja: a bezárkózás
és elkülönülés politikája tarthatatlan - méghozzá nem csupán hoszszú távon:
egészen rövid távon is az. Az Orbán-kormány tüntetően ignorálta szomszédait,
akikkel végül mégis tárgyalni kényszerült. A kapkodva tett engedmények árán
talán megvásárolhatja a jóváhagyást a státustörvény névleges fenntartásához. Az
így keletkező látszatot kihasználva továbbra is megpróbálhatja elhitetni a
magyar közvéleménnyel, hogy az Európai Unió helyesli a törvényt, s csak
megveszekedett román és szlovák nacionalisták ágálnak ellene. A törvény hazai és
határon túli hívei esetleg abba a hitbe ringathatják magukat, hogy ha itt-ott
engedni kellett is, a végső győzelem mégiscsak a magyar kormányé: a lényeg az,
hogy a státus megvan, s később újra neki lehet látni a hozzá köthető
kedvezmények bővítésének-alakításának.20
Ám ez súlyos tévedés. A kormánynak talán
sikerül feledtetnie megalázó külpolitikai vereségét,
ő maga azonban egy percre sem feledkezhet meg róla, hogy az Orbán-Nastase-megállapodástól
fogva gúzsba van kötve a keze. Még egyszer nem kísérelheti
meg, hogy egyoldalú döntéssel olyan szabályokat alkosson,
melyekről a szomszédok alapos okkal állítják,
hogy területen kívüli hatályúak. Ha csak moccanni
próbál, a román és a szlovák kormány
fennhangon tiltakozik, és az Európai Unió nem fog késlekedni
az állásfoglalással.
Tarthatatlan a bezárkózás és elkülönülés
kísérlete a kisebbségek mindennapi életének
szintjén is. Hiába zárkózik be önmagába
a kisebbség, életét akkor sem a virtuális magyar
hazában fogja élni, hanem a szülőföldjén,
többségi szomszédai között. Velük kell elfogadtatnia
szervezetei, intézményei létjogosultságát.
Őket kell rávennie, hogy nyugodjanak bele a kétnyelvű
utcanévtáblák, kétnyelvű hivatalok gyakorlatába.
Az ő adógarasaikat kell elnyernie az állami magyar iskolák,
főiskolák, egyetemi karok, esetleg egyetemek működtetéséhez.
Az állandósult ellenségeskedés légkörében
a papíron kivívott engedmények is kiüresednek. Növekszik
a kisebbség tagjaira nehezedő asszimilációs nyomás.
Ebben a helyzetben - hiába minden erőfeszítés -
óhatatlanul tovább folytatódik a "kemény mag"
és a "puhuló burok" szétválása;
a kisebbség öntudatos része egyre inkább önmagának
beszél, a peremeken pedig gyorsul a leolvadás. Ha komolyan gondoljuk,
hogy az országhatárok változatlanok maradnak, akkor a bezárkózás
politikája nacionalista szempontból is irracionális.
A státustörvényhez vezető politika nem folytatható
tovább. Ami megmarad belőle, az a kormány és a "magyarigazolványt"
igénylő kevesek - a magyar kisebbségen belüli kisebbség
- közötti illúziójáték, a képzelt
politikai összetartozás szertartásos felmutatása.
Közben a többség és a kisebbség közötti
viszony egészen más színtereken fog alakulni, ahová
a státusceremóniák nem hatolnak el. Nemcsak a magyar állam
érkezett válaszút elé, hanem a magyar nacionalizmus
is.
Ha folytatni próbálja a státustörvény kalandját,
szembe kell fordulnia az Európai Unióhoz való csatlakozás
céljával. A mai világhelyzetben ezt lehetetlen végrehajtani
a nacionalista jobboldal egészének kompromittálódása,
félreszorulása nélkül. Ha a politikai közép
megszólítására ma még képes nacionalisták
nem vállalják a marginalizálódást, akkor
nekik maguknak is le kell vonniuk a csőd tanulságait.
Amikor a nacionalista jobboldal először 1990-ben, majd 1998-ban
kormányra került, egyfelől sok ellenszenves hagyományt
felmelegített: kultuszt csinált a Horthy-korszaknak, elővette
a magyar neobarokk áporodott díszleteit és jelmezeit, és
ami a legnagyobb baj, sem érzelmileg, sem politikailag nem határolódott
el a szélsőséges - irredenta és antiszemita - nacionalizmustól.
Így hát a státustörvény kalandja nem volt véletlen.
De másfelől a jobboldal tanult is 1989 óta. Megtanulta,
hogy a demokratikus államok közössége nem tűri
a határrevízió nyílt emlegetését,
viszont sikerrel mozgósítható a kisebbségvédelem
célkitűzése mellett. Megtanulta, hogy a határon túli
magyarok ügyét az egyéni és kollektív jogok
fogalmaiban célszerű előadni. Elindult azon az úton,
melynek a végén a közeledés és együttműködés
szomszédsági politikája van.
A liberálisok véleményem szerint
helyesen teszik, ha meglátják és értékelik ezt a haladást, akkor is, ha közben
rámutatnak - ez a dolguk - a felemásságokra és visszaesésekre.21
A státustörvény kalandja a legsúlyosabb a visszaesések
sorában. De nagy tévedés volna feltételezni, hogy
az Orbán-kormánynak az EU provokálása volt a célja.
Ha kész lett volna vállalni az összeütközést
az unióval, akár a külhoni magyar állampolgárság
intézményét is törvénybe foglalhatta volna;
tudjuk, hogy a Magyarok Világszövetsége ezt követelte
tőle. A kormány azonban elzárkózott ettől,
s helyette a jóval kevesebbet jelentő "magyarigazolványt"
adta. Abban a hiszemben helyettesítette be a külhoni magyar állampolgárságot
a "magyarigazolványhoz" társított státussal,
hogy olyan megoldást talált, mely kielégíti saját
konstituenciáját, és közben a nemzetközi jog
követelményeinek is megfelel.
Helyesen érzékelte, hogy a jövő a nemzeti szuverenitást
korlátozó és keresztező jogintézményeké.
Azonban súlyosan tévedett, amikor azt hitte, hogy az új
világrendben a szomszéd államok joghatóságát
átfedő státus létrehozása magyar belügy
lehet.
Képes lesz-e korrigálni tévedését? Egyelőre
makacsul megy tovább az elszigetelődés útján.
Amikor ezt írom, Magyarország már a visegrádi négyek
közt is magára maradt.
A státustörvény kalandja a szélsőjobb kormányképtelen
álláspontja felé tolja a kormányra jutott jobboldalt.
A magyar állampolgárok közösségének és
a tágabb magyar közösségnek azonban nem az az érdeke,
hogy a jobboldal hosszú időre kizárja magát a kormányzás
lehetőségéből. A magyar nemzeti érdek az,
hogy a kormányok váltsák egymást, az állam
pedig kormányról kormányra szilárdan kövesse
az alapszerződések politikáját.
Mi a teendő?
A legfontosabb tennivalók ezek után már röviden összefoglalhatók.
A státustörvényt alaposan át kell dolgozni. Az Európai
Unió jogfelfogása szerint minden etnikai alapú megkülönböztetés
diszkriminatív és ezért tilos, kivéve, ha arra szolgál,
hogy segítse a kedvezményezett csoportot nyelvének és
kultúrájának ápolásában, anyanyelvi
művelődésében és abban, hogy az anyaországgal
kapcsolatot tartson. Ezért a törvényből törölni
kell azokat a kiváltságokat, melyek nem ilyen célokat szolgálnak.
Ha ez megtörtént, akkor természetesen értelmüket
vesztik az Orbán-Nastase egyetértési nyilatkozat azon megállapításai,
melyek a munkavállalási és egészségügyi
kedvezményekre való jogosultságot minden román állampolgárra
kiterjesztik,
s melyek annyi nemtelen huzavona tárgyát képezik azóta
is.
Mihelyt leszűkítették
a jogosultságokat azokra, melyekben a környező államok magyar polgárai
magyarként - nem munkavállalóként, betegként, ellátásra szorulóként -
érdekeltek, magától elesik a kérdés, hogyan lehet igazolni, hogy a kérelmező
magyar. Ez a kérdés attól olyan zavaró, hogy bármilyen kritériumegyüttest
állítson föl a törvény a magyar mivolt ellenőrzésére, mindenképpen szembekerül a
szabad identitásválasztás elvével.22
Ha azonban
a "magyarigazolvány" birtoklása csak olyan kedvezményekre
jogosít fel, melyek igénybevétele kizárólag
a magyar nyelv gyakorlásában, a magyar nyelvű oktatásban
és a magyar kultúra elsajátításában
érdekelt emberek számára jelent előnyt, akkor szükségtelen
ellenőrizni, hogy magyar-e a kérelmező. Ily módon
elesik két további nehézség is. Feleslegessé
válik a "magyar hozzátartozói igazolvány",
mely ellen a román kormány hevesen tiltakozott. És funkciójukat
vesztik az úgynevezett ajánló szervezetek, melyekről
a végrehajtási rendeletnek szintén meg kellett feledkeznie.
Csupán a kérelmező személyazonosságát
és a kérelemben foglalt adatokat kell hitelesíteni, ezt
azonban bármely magyarul tudó közjegyző elvégezheti.
El kell oszlatni a preambulumban szereplő kétértelműséget
is. Vagy törölni kell az "egységes magyar nemzet"-re
tett utalást, vagy be kell helyettesíteni a "magyar kulturális
nemzet" fordulatával.
A hatályos törvényszöveg preambuluma külön
megemlíti a Magyar Állandó Értekezletet mint a jogalkotás
kezdeményezőjét. Csak annál feltűnőbb,
hogy azon államok kormányai, melyeknek szuverén joghatósága
alá tartozó ügyekben dönt a törvény, nem
szerepelnek az előkészítésben részes tényezők
között. Ezt a hiányt is pótolni kell. Magában
a törvényben kell kimondani, hogy módosított szövegét
az érintett kormányok előzetes egyetértése
alapján terjeszti a kormány az Országgyűlés
elé.
A krízis lezárásaképpen átfogó tárgyalást
kell kezdeményezni a szomszéd államokkal - mindenekelőtt
Romániával és Szlovákiával - kötött
alapszerződésekről. Meg kell erősíteni az
egyetértést a szerződések szellemével, lehetőleg
új, kiegészítő jegyzőkönyvet csatolva
az eredeti megállapodáshoz, mely újra rendezi az együttműködés
elveit, semmit
vissza nem véve abból, ami az eredeti szerződésben
már benne van, viszont hozzátéve azt, ami a státustörvényből
túléli a konfrontációt.
Mi jönne
ezután? A részletek tárgyalása szétfeszítené ennek az írásnak a kereteit. Egy
általános taktikai szempontot azonban megfontolásra javasolnék. Egyszer - a
kollektív kisebbségi jogokról írva - már előterjesztettem ezt a gondolatot.
1996-ban terjedelmes tanulmányt szenteltem annak a tézisnek, mely szerint a
liberalizmus egyénközpontú szemléletével nem ellentétes a kollektív jogok
elfogadása. A kisebbségi helyzetben élő egyéneknek, így szólt az érvelés, vannak
olyan érdekei, melyek megérdemlik, hogy az állam jogokkal védje őket, de a
védelmükre szolgáló jogokat nem mindig lehet magukhoz az egyénekhez telepíteni.
Ezért azt javasoltam, hogy a liberálisok vegyék fel politikai gondolatkincsükbe
a kollektív kisebbségi jogok eszméjét. De azt is hozzátettem, hogy a kisebbségi
helyzet javítását nem lehet a kollektív jogokon kezdeni, mert ezek elismerése
mindenütt különleges nehézséget okoz a többség számára. Előbb azokat a jogokat
célszerű követelni, melyeket a többség - vagy legalább annak a szabadság és
egyenlőség ideálja iránt fogékony része - viszonylag könnyen magáévá tesz, és
ezek a klasszikus egyéni jogok. Csak amikor ezek begyakorlása megfelelően
előkészítette a talajt, csak akkor helyes a kollektív jogok követelésével
előállni.23
Hasonló taktikai megfontolás szól amellett, hogy a magyar
állam a kisebbségi magyarok támogatásában
a fordított sorrendet kövesse. Könnyebb elfogadtatni szomszédainkkal,
hogy a magyar kisebbségi szervezeteknek és intézményeknek
juttatunk - nem jogként igényelhető - támogatást,
mint hogy a magyar ajkú állampolgárok egyénenként
válnak magyar állami juttatások jogosultjaivá.
A mindenkori magyar kormány még nagyon sokat tehet a
kisebbségi magyarokért, mielőtt komolyan fölmerülne az egyének alanyi jogon való
támogatásának szükségessége.24
A bizalom is meg kell szilárduljon, messzire kell jusson az együttműködés
Magyarország és szomszédai közt, mielőtt fontolóra
vehetnénk, nincs-e itt az ideje a státustörvény továbbfejlesztésének.
A státustörvénnyel nemcsak az a baj, hogy egyoldalú
aktussal született; ha az Orbán-kormány államközi
szerződéseket kezdeményezett volna a határon túli
magyar státus megteremtésére, kezdeményezése
akkor is túl korán jött volna. Ha már az Országgyűlés
elfogadta, s ezzel jogot és jogosultságokat teremtett, visszavonása
nem tartozik az ésszerű célok közé. De tudnunk
kell, hogy miután hozzáigazították az európai
joghoz és a szomszéd államok jogos érdekeihez, hosszú-hosszú
ideig nem lehet újra elővenni.
Jegyzetek
1
L. Commission of the European Communities: "2001 Regular Report on Hungary's
Progress Towards Accession". Brussels 13.11.2001. SEC (2001) 1748.
2 Bauer Tamás több kitűnő cikkben mutatott rá,
milyen súlyos politikai árat fizetett Magyarország azért, hogy a törvény
módosítását presztízsokokból elhalasszák. L. "Az Orbán-Nastase-paktum",
Magyar Hírlap, 2002. január 4.; valamint "A státustörvény:
kisebbségvédelem helyett »nemzetpolitika«", ez utóbbi tanulmány, mely a
Kisebbség
c. erdélyi magyar folyóiratban vár
megjelenésre, sok mindennel segítette saját álláspontom
végiggondolását.
3 A jelenlegi jogi helyzet képtelen és hazug
voltáról l. Nagy Boldizsár: "A szándék-buborék". Élet és Irodalom
, 2002. január 25.
4
Németh Zsolt, a Külügyminisztérium politikai államtitkára,
2002. február 17-i sajtótájékoztatóján.
5
Ausztria kivételével valamennyi szomszéd állam
magyar ajkú polgárai. Az osztrák állampolgárságú
magyarokat az Európai Unió szabályaira való tekintettel
kellett kihagyni a kedvezményezettek köréből: a törvény
ugyanis olyan juttatásokat is kilátásba helyez, melyeket
az unióban nem lehet etnikai megkülönböztetés alapján
osztogatni.
6
A törvény "magyar hozzátartozói igazolvány"
kiállításáról is rendelkezik, a "magyarigazolvány"
birtokosának nem magyar nemzetiségű hozzátartozója
számára. Az Orbán-Nastase egyetértési nyilatkozat
szerint ezt a kiterjesztést Romániára nem alkalmazzák,
ami kérdésessé teszi jövőjét a többi
ország vonatkozásában is.
7
L. a 31/1990., 26/1993., 43/1995., 44/1995., 56/1995. sz. alkotmánybírósági
határozatokat.
8
Az individualizmus nem azonos sem azzal a vélekedéssel, hogy
az egyénnek csak a saját személyes javával kell
törődnie (egoizmus), sem azzal, mely szerint az egyének akkor
élnek jó életet, ha nem tartoznak közösséghez
(atomizmus). Az individualizmus a kollektivizmus tagadása: tézise
úgy szól, hogy önmagában csak az egyének boldogulása
jó - a közösségek gyarapodása csak akkor értékes
dolog, ha ezáltal a tagjaik mint egyének jobb életet élnek.
9 "Bukarestben egyelőre nem kommentálják Orbán
Viktor válaszlevelét". Magyar Hírlap
2001. november
30. (Nem szó szerinti idézet.)
10
Kossuth rádió, Reggeli Krónika, 2002. január
9.
11 Németh Zsolt:
"Bontsuk le a nemzetet megosztó korlátokat." Magyar Nemzet
, 2001. január 4.
12
L. A Magyar Köztársaság Kormányának és
Románia Kormányának egyetértési nyilatkozata,
10. pont. 2001. december 22.
13
"[J]ogi értelemben . Magyarország kizárólagos
belügye, hogy Magyarország területén, bárki számára,
milyen kedvezményeket nyújt." Németh Zsolt külügyi
államtitkár interpellációra adott válasza
az Országgyűlés 2002. február 19-i ülésén.
14
Lásd "A szülőföldön nyújtható
oktatási támogatás" c. alfejezetet.
15
Lásd "A »Magyar igazolvány« és »Magyar
hozzátartozói igazolvány«" c. alfejezetet.
16
L. a Velencei Bizottság jelentését: Report on the Preferential
Treatment of National Minorities by their Kin-State, adopted by the European
Commission for Democracy Through Law at its 48th Plenary Meeting. Velence 2001.
október 19-20. A jelentés egyértelműen kimondja,
hogy a kisebbség tagjainak mint egyéneknek jogosultságokkal
való felruházása, valamint az igazolvány kiállítása
az érintett államok előzetes jóváhagyását
kívánta volna meg. Nem beszél az adatgyűjtésről,
melyet Adrian Nastase román miniszterelnök Orbán Viktorhoz
intézett, 2001. november 23-i levele tett szóvá (MTI, 2001.
november 24.).
17
Kivéve azokat a szélsőséges helyzeteket, amikor
az állam a saját területén tömegesen és
durván megsérti az emberi jogokat, népirtásba vagy
etnikai tisztogatásba kezd, vagy amikor más államok biztonságát
fenyegeti, végül, amikor összeomlik, illetve más módon
képtelenné válik arra, hogy polgárainak életét
és biztonságát megóvja. A nemzetközi jog ilyenkor
is megköveteli, hogy a beavatkozásra az ENSZ Biztonsági Tanácsának
felhatalmazása alapján kerüljön sor.
18 L. Kis János: Liberalizmus Magyarországon II.
Élet és Irodalom
, 2001. március 23. Ezt a megállapítást
maradéktalanul érvényesnek tartom. Megjegyzem azonban,
hogy cikkem olyan vélekedéseket is megfogalmazott, melyeket ma
tévesnek vagy pontatlannak gondolok. Azt írtam például,
hogy a törvény nem teremt státust - ez nem így van.
Nem fogalmaztam kellő körültekintéssel a státusteremtés
célját illetően; elmulasztottam külön hangsúlyozni,
hogy a státus létrehozása, a magyar állam és
a határon túli magyarok közti közjogi kapocs megalkotása
nem lehet öncél, csak eszköz egyéb - más úton
el nem érhető - célok szolgálatában.
19 Az MSZP köztudomásúlag a nyilatkozatnak azt a
pontját vette tűz alá, mely szerint nemcsak a romániai magyarok vállalhatnak
korlátozás nélkül háromhavi idénymunkát Magyarországon, hanem ezt a kedvezményt
etnikai megkülönböztetés nélkül minden román állampolgárra kiterjesztik.
Ugyanakkor leszögezte, hogy magával a törvénnyel nincs problémája. Ez azonban
nehezen tartható álláspont. Orbán azért engedett a munkavállalás kérdésében,
mert az Európa Tanács Demokrácia a Jog Által elnevezésű bizottsága (a Velencei
Bizottság) diszkriminatívnak minősítette az etnikai alapú megkülönböztetést
minden olyan kedvezmény ügyében - így a munkavállalási kedvezmények ügyében is
-, mely nem közvetlenül a kisebbség nyelvének, kultúrájának, az anyaországgal
való kapcsolatának ápolását szolgálja, s ezt a minősítést az Európai Unió
országjelentése is átvette. Nem lehet egyszerre elutasítani a román kormánynak
tett engedményt, kitartani a státustörvény mellett, és helyeselni az EU
álláspontját: ha az MSZP nem változtat a magatartásán, az EU-val kerül szembe.
L. Bauer Tamás: "Kelletlen kérdés az MSZP-hez", Magyar Hírlap
, 2002. január 17.
20 L. Orbán Krisztián: "Aki mer, az
nyer". Magyar Nemzet, 2001. december 26.; Tihanyi Örs: "Medgyessy és a
szülőföld". Magyar Nemzet, 2002. január 14.; Csekő Árpád:
"Státustörvény, az alapkő". Magyar Hírlap
, 2002. február 7.
21 Áttekintettem a magyar politikai nacionalizmus
fejlődését "Nation-Building and Beyond" c. esszémben, mely a Can Liberal
Pluralism Be Exported? Western Political Theory and Ethnic Relations in Eastern
Europe c. kötetben jelent meg, szerk. Will Kymlicka és Magda Opalski,
Oxford University Press 2002. Az írás 2000-ben keletkezett, és a státustörvény
ügyét még nem érinti. Magyarul a Beszélő
2002. áprilisi számában
fog napvilágot látni.
22 L. Öllős László: "Hová
tartozhatunk?" Fudamentum
, 2000/3. sz.
23 Kis János: "Túl a nemzetállamon", I-II.
Beszélő
,
1996. március, 1996. április. E tanulmány továbbgondolt
változata Az állam semlegessége c. kötetemben jelent
meg. Budapest: Atlantisz 1997.
24
Tamás Gáspár Miklós írja, és igaza
van, hogy amit a magyar kormánynak ma elsősorban adnia kellene,
azt nem szükséges (legtöbbször nem is lehet) közvetlenül
egyénekhez juttatni.
L. "A magyar külpolitika csődje" c. cikkét,
Népszabadság
,
2001. június 30.