A fájdalom adomány, segít
érzékelnünk a világot, figyelmeztet a testünkre,
az elszakadás lehetõségére. Mert megmondatott, hogy
kitépem a lelkedet a testedbõl, de te nem hitted. Miért
sír a balga ember abban a dús ligetben, amelyet siralomvölgynek
mondanak? A fájdalom ittmarasztal az evilágban, erõsödik,
csillapul, elszórakoztat. Nem bírok elvonatkoztatni ettõl
a hullámzástól, gyanítom, hogy jön, most jön
az a komiszabbik fájás, aztán elálmosodik õ
is, és helyet ad az enyhületnek. Menj bele, mondom, szedd össze
magad, edzõdjél. Ennyi az egész, túlélted.
De most újra jön, visszajön, nem hagy szünetet, megõrjít.
Jó, ez az! Ennél feljebb nem tud jutni, elfoglalom, én
leszek a fájdalom, ha õ megszáll engem, én megszállom
õt. Kibírom, amíg fáj, addig élek. De most,
ha abbahagyná, az lenne a mennyország. Mi a szenvedés ellentéte?
Talán az õ hiánya? Az, hogy nem fáj semmi sem? Vagy
a szétáradó jóérzés? Vagy a gyönyör,
a mámor és ezek unokatestvérei? És ha ezek némileg
fokozódnak, akkor eljutnak a fájdalomig, s íme a végletek
összeérnek. Hallottam már, hogy egy boldogtalan belehalt
a boldogságába. A mindennapos egyensúly kitûnõ
állapot, de némely elvetemülteknek ez kevés. Nem elég
nekik, hogy nem fáj semmi, többet akarnak, a sebességváltót
a legmagasabb fokozatra állítják, imádják
a száguldást. Lebocsátkoznak a kút fenekére,
a kéj gödrébe, a sötét anyagban forgolódnak.
S ha mégis fáj, akkor ezt az érzést valami más
állapottal elfödik, visszafojtják, és némelykor
gyõznek is fölötte annyiban, hogy nem muszáj figyelniük
a fájdalomra, megengedhetik maguknak, hogy másra gondoljanak.
Ezek a tékozló fiúk érzik a testrészeiket,
és azok üdvözlik egymást, a tüdõ jelenti,
hogy igenis lélegzik. Ünnep, amikor minden porcikánk bálba
megy, mikor az izmok és az inak felhívják egymást,
az idegek meg éppenséggel vibrálnak, és zajlik a
nagy buli a talpunktól a hajunkig. Amúgy az ember többnyire
nem tud magáról, nem kap jelzéseket, a tompaság
állapotában van, ami elõ is idézhetõ, mert
nagy mesterek vagyunk az öneltompításban.
Ez az a bizonyos kéjes elem a halálban, hogy már nem fáj,
már semmit sem érzünk. A fájdalom távolság,
megbomlik a naiv egység a testünkkel. A testünk addig azonos
velünk, addig része annak a valaminek, amit énnek mondunk,
amíg el nem kezd fájni. Akkor õ már õ lesz,
önállósul, makacskodik, nem akarja azt, amit mi akarunk,
nem visz oda, ahova eljutni szeretnénk. Kénytelenek vagyunk tárgyalásba
bocsátkozni vele, valahogy kezeljük, ügyeskedünk, fondorkodunk,
hogyan tudnánk kijátszani egymás ellen a különbözõ
fájdalmakat. Más erõs testélményeknek tesszük
ki magunkat, részegítõ szereket fogadunk magunkba. Fájsz?
Ki fáj? Én vagy te? Mert ha a fájdalom te, ha kivetem magamból,
akkor én vagyok-e még egyáltalán? Az én fáj.
Doleo ergo sum. Fájok, tehát vagyok. Az én inkorporálni,
magába befogadni akarja a fájdalmat, ha nem bír megszabadulni
tõle. Egy vagyok veled. Kidobnálak az ablakon, de aztán
visszahorgászlak, mert szükségem van rád. Ez vagyok
én, ez az eredj ki, gyere be. Szégyellném, ha nem lenne
fájdalmam? Hiszem talán én is, hogy a fájdalom nemesít?
Franc a nemességbe! Az ember kísérletezik magával,
nem egészen fogadja el magát úgy, ahogy kapta, sportol,
felfokozza, feltuningolja magát, mint egy biciklit, kezeli, befolyásolja,
tereli, ûzi, szabadjára engedi, megfékezi, lecsendesíti
magát.
A tíz körmöm közé kaptam ezt az alakot. Magamat.
Rekonstruálom. Ki máson zsarnokoskodhatnék, mint önmagamon?
Én vagyok a csúzli és a kõ. Valahova messzire elõrehajítom
önmagamat. És aztán szép komótosan utána
ballagok. Szüntelen elmaradásom a kitûzött céltól
lehetne éppen fájdalom okozója is, de engem mulattatnak
a hülyeségeim, a vereségeim, a szenilis tévedéseim,
és bár össze tudom szedni magamat, és meg tudom kötni
a nyakkendõmet, egyelõre még átsétálok
a hanyatlásaimon. Egyszer hasba rúgott egy ló, repültem,
röhögtem. Ha valamim fáj, kínomban nevetek rajta. Amúgy,
azt hiszem, el vagyok kényeztetve, még legénykedem, engem
a testi fájdalom aránylag megkímélt. Még
nem haladtam át a pokoli szenvedés állomásain.
Ne feledkezzünk meg a vesztesek fájdalmáról. Mert
a verseny és a gyõzni akarás benne van mindenkiben, ez
kapcsol a többiekhez, hozzájuk méred magadat. Ennél
az asztalnál legalábbis te vagy az elsõ. A másik
helyiség, a másik asztal, az más. Érd be vele, hogy
a bõrödben te vagy a legjobb. De azért idõnként
fáj, hogy nincs több pénzed, csodálód, támogatód,
eltûröd, hogy a barátaid is eltünedeztek. Fáj
a hátam, a térdem, ezem-azom, szembefordulok a fájdalmakkal,
kakaskodom, nem lesztek úrrá rajtam, elbánok én
veletek, barátocskáim! Van-e gyógyszer a lelki fájdalomra?
Van-e gyógyszer a gyászra? Mi a fájdalom: hiány
vagy többlet? Túl kevés, vagy túl sok? Miért
nem vagy itt? Már sosem jössz többé? Nem is tudnál?
Nincs is lábad? Semmid sincs, csak az emléked. És az ürességed
énbennem. Kikapartad egy éles kanállal belõlem a
helyedet, ezt a sötét kutat. Mert a szerelmes gyásznál,
a legközelebbiek miatti gyásznál komolyabb hiány nincsen.
Nem tetszik, hogy fáj? Végül is eltörölheted a
nagy fájdalomcsillapítóval az egészet. Kiléphetsz
a fájók, az élõk klubjából. Fájás,
teáltalad létezem, te dög! Ízzé-porrá
törlek, halálra csúfollak, és aztán elsüllyesztelek
a kék óceánon. Vannak fájdalmak, amelyek nem is
azok, amelyeket nem ismerünk el annak. Fázom, melegem van, az elemi
mûveletekben, mint a légzés, a nyelés, a járás,
akadályozva vagyok. Mit tehetnék? Csak azért is végzem
a dolgomat, lélegzem, nyelek, járok, és már bírom,
hozzáedzõdtem. A testi és a lelki fájdalom keveredése
megengedi, hogy az erkölcsi szenvedést testi panaszokra váltsuk
át. Mindened fáj, keresed a leginkább elviselhetõ
testhelyzetet, a begubózást, a zugot, ahol nem fáj. Megtanulod
úgy tartani magadat, hogy az ütés a legkevésbé
fájjon. Odakoncentrálod az erõidet. Ha gyomron ütnek,
megfeszíted a gyomorfaladat. Az ellenállás erõit
felsorakoztatod. Nem tudsz megmozdulni? Azt képzeled, hogy vágtatsz.
Az ember sérthetetlenné akarja átváltoztatni magát,
vagy itthagyni a fájó gubancot, kiszállni belõle,
magunkból. A gyenge részt, amelyen a támadó erõt
tudott venni, magadtól eltolod, nem te vagy az, ami fáj, hiszen
az csak a tested, nem te vagy az.
Szétfeszítenek, egy kés beléd hatol, eltávolítja
egyik részedet a másiktól, feldarabol-szeletel. Csodálkozol,
hogy mit csinálnak veled, zsibbadsz és folyik a meleg véred.
Meghökkentél, bár készültél rá,
de ezt mégsem tudtad elképzelni. Ez hát az! Ráismersz
a sejtelemre, egészen betölt, nem is vagy más, csak ez az
õrült fájdalom. Önszabályozással közeledhetsz
hozzá és távolodhatsz tõle. Megdöbbensz, hogy
ennyire be tud tölteni, hogy nincsen semmi más, csak õ. Aztán,
ha gyõztél, a fájdalom már csak halk kísérõzeneként
futkos a jelen felszíne alatt, most még meghúzza magát,
de ugrásra készen várakozik, hogy megkapjon egészen,
ne csak futó gondolatok erejéig, hogy ne legyen másra erõd,
hogy tebenned ne legyen semmi másnak helye. Minden, ami van, zsarnoki
erõvel több, lehetõleg minden akar lenni. Ha tapasztaltuk
a látogatásait, akkor igyekszünk a fájdalmat kiismerni,
s már elõre érezzük, hogy jönni fog, tudjuk,
hogy már néhányszor kibírtuk, hátha most
is kibírjuk. Lehet, hogy a fájdalom azonos a tõle való
félelemmel? Elõre jajgatunk? Jajgatással elûzzük?
Valamit mi is hadd tegyünk ellene. Mit? Nyögünk. Jaj, csak már
vége lenne! És ha elmúlt, jön valami más, az
üresség fájdalma, mikor a semmi fáj, nem a hiány,
hanem az olyan üresség, amelynek semmi sem hiányzik. És
már az elszakadás az életünktõl sem fáj?
Indulunk, engedünk a legfelsõbb hatóság hívásának.
Én is. Te is. Mi is. A forgóajtón át beléphetünk
mindannyian. Bármikor, bármelyik állomáson felszállhatunk
a vonat bármelyik kocsijára. Az Ezüst Nyílról
beszélek és az Arany Megérkezésrõl.
Milyen nagyvonalúak és leleményesek felebarátaink
a testi kínokozásban és ártalomban. Tízéves
érzékeny lelkû fiammal, Miklóssal elmentem az esztergomi
keresztény múzeumba, egy darabig nézte a képeket,
aztán elsírta magát. Csupa kínzás és
gonoszság. Ez volt a megfestett történelem, a másik
ember testének a meggyötrése és a felkészülés
erre. Tud-e ez a szerencsétlen férfinem valami más ábrát
találni az álmaihoz, mint az akciófilmeket? Láttam,
ahogy jó társaságban az érdeklõdõk
egy nagy szövegû embert körülültek, valaki halkan
félrevont: "Ennek az embernek könyékig véres
a keze." A bakó ugyanolyan mesterember, mint a sebész, testtel,
másokéval dolgozik. Most hallom a rádióban, hogy
egy kis balkáni országban másfélmillió taposóakna
van elrejtve a lakosságnál. Ha veszély van, akkor a családapák
ellátják magukat fegyverekkel. Ha te leszakítod az én
lábomat, én is leszakítom a te lábodat. Terrorista
az, aki szántszándékkal más emberek testét
pusztítja, rongálja. Bár zajlanak a kutatások, nehéz
a fegyverek rendeltetésszerû használata ellen hatásos
fájdalomcsillapítót fölfedezni. A fegyverek gyártása
és világkereskedelme minden bizonnyal stimulálja az orvostudományt,
fennmarad az egyensúly az ártás és a gyógyítás
között. A harcos, mint eszmény úgy látszik a
XXI. század kezdetén sem kerül le a napirendrõl, pedig
már ebben bizakodtunk, de mind a törvényes, mind a törvénytelen
hatalmak igényelik a fájdalomokozás szakembereinek a szolgálatait,
és mást a forradalmárok sem tudnak kitalálni. Mindenféle
hatalmak végsõ érve a fizikai erõszak, a testi bántalom,
s akik ez ellen lázadnak, azok ugyanezzel válaszolnak. S vegyük
ehhez a meghitt családi erõszakot a gyengébbek ellen. Mégis
elmondhatjuk, hogy az élet felértékelõdött
mind az öt földrészen, Nyugaton különképpen,
és ma már sem a vallás, sem a mûvészet nem
képes az ember e világi útját nyomorult sínylõdésnek
láttatni. Minden elmondatott már, amit az élet hiábavalóságáról
el lehet mondani, és még mindig itt vagyunk, és szemlátomást
nem sietünk innen el.
Az ember tudatosodása felkészülés a halálra.
Nem tagadjuk, nem hazudjuk el a halált, de nem is ünnepeljük,
mert elismerjük az élet örömét. Megadatott, és
azért, mert valamikor vége lesz, sokan nem igényelnek kárpótlást.
Ki vagyunk fizetve, a sorsunk nem tartozik nekünk semmivel sem. A fizetésünket
folyamatosan kaptuk, és mi is folyamatosan fizettünk azzal, hogy
tudtuk, ez sem lesz már, az sem lesz már. A mûvészet
segít felismerni, hogy az idõben élünk, és
hogy a létünk be van keretezve. Ezt tudomásul vesszük,
miként azt is, hogy a szonettnek tizennégy sora van, és
nem több. Eljátsszuk, amit a nagy rendezõ ránk mért,
és a mester egyszer csak azt mondja: "Ennyi!" Még hallani
a csapó táblájának a csattanását.
Kapcsolatunk a fájdalommal összefügg azzal, hogy mennyire vesszük
tudomásul a halált, illetõleg mennyire tartom rendellenesnek,
botránynak, csalásnak, igazságtalan kiszúrásnak,
disznóságnak a sors részérõl. Együttélünk-e
a saját halálunk tudatával, vagy inkább a folytatás
ígérete vezéreli-e a cselekedeteinket, és vágyva
vágyjuk-e a megszabadítást a haláltól, más
szavakkal a megváltást. Az irodalomban megszólal az ember
minden lehetséges hangja a halállal szemben. Albert Camus azt
írta, hogy számára az elsõrendû filozófiai
kérdés az öngyilkosság. Az én szememben a gyilkosság
kérdése. Elfogadom-e mások megölését?
Megmaradok-e annál, hogy minden ölés gyilkosság? Minek
a nevében lehet elvárni a másik ember halálát?
Mi lehet magasabbrendû az egyéni életnél? Ma csak
az iszlamizmusnak vannak érvei a harcias halálkeresés,
az ölés és a halál kockázata mellett. Az európai
ember újabban kerüli az ölést és a megöletést.
És nemcsak az európai, fehérek, sárgák, barnák
és feketék úgy-ahogy élvezik az életet, s
ez mind kevésbé esik nehezükre, hála a magasabb életszínvonalnak
és a vallási tilalmak oldódásának. A reklám
esztétikája is hedonizmust áraszt, összeköti
a jó és a szép képzetét, és az élvezetest
helyesnek is nyilvánítja. Ez is vallási tézis, az
áruház katedrális, ahol a szentséget megfogdoshatjuk.
A fejlettebb országokban a testi kínok zömétõl
megszabadítanak, s mind akadálytalanabbul hódít
a jó élet vágya. A gyönyörködés képessége
az élethez köt.
A nyaralóknak szánt hirdetésekben a paradicsom fényképezhetõ
alakot öltött, valami olyasmi lehet, mint a szabad idõtöltés
egy tengerparti vagy hegyi szállodában teljes ellátással.
Engedik-e az erkölcsök, normák, ítéletek a gyönyörködést?
Menynyire bûn az élet? Mennyire kell a gyönyörnek illegálisan
bujkálnia? A halálról sok mindent hallottunk már,
tudjuk, hogy jön. Mennyire rettegünk, mennyire bújunk el elõle?
Tudunk-e úgy gondolni az életre, mint folyamatos meghalásra,
és a meghalásra mint beteljesedett életre? Élet
és halál együttes, egyidejû és egymáson
átható jelenléte - ez az a tudás és beavatottság,
amivel a valódi mûvészet bölcsebbé teszi a befogadóját.
Mennyire hisztérikus és mennyire fegyelmezett, nyugodt viszony
ez? Mennyire rejtjük el a haldoklót, mennyire maradunk vele, mennyire
lassítjuk és mennyire siettetjük a véget azoknál,
akik még élnek, de már folyamatos ápolásra
szorulnak? Minél fejlettebb egy társadalom, annál jobban
becsüli az életet, és annál inkább fél
a haláltól. A civilizáció alighanem növeli
a magányos-szemérmes halálfélelmet, amellyel egyedül
marad az ember, amely bár a gyerek és az unoka olyan evidencia,
hogy ahhoz mint életigazoláshoz nem kell semmilyen szellemi furfang,
mégsem oszlik el a vigasztól, hogy az ivadékainkban folytatódunk.
A halál olyan, mint a fal, amelyre pingpongütõvel ütöm
vissza a labdát, hosszan sikerül, de egyszer biztosan én
fogom elvéteni, és akkor ez lesz a játék vége.
Lehetetlen, hogy ebben a játszmában a fal veszítsen. Ez
egyáltalán nem kétesélyes játszma, a kérdés
csak az, hogy meddig húzhatjuk. Reflexiónk tárgya az emberi,
tehát szükségképpen vereségre ítélt
stratégiák tanulmányozása. Ezek a stratégiák
mind azt mondják: csakazértis. Ha nem is gyõzni próbálnak,
de enyhítik a vereséget, lefaragnak, lealkudnak a totális
katasztrófából, a teljes eltûnésbõl
és megsemmisülésbõl valamennyit. Ha meg is halunk,
ne legyen muszáj egészen meghalni, egy kis részünk
még élhesse itt a világát. Az ember el akar bújni
a halálmester elõl, ha már beledug a zsákjába
egy virgonc lurkót, ne én legyek az.
Gyerekesek vagyunk és kárörvendõk, mert tudjuk, hogy
irgalmatlanul mind ott végezzük. Minél szegényesebb
az életünk, annál inkább megszabadulás a halál?
Látunk egy öreg embert az öreg kutyájával a napsütésben,
még élvezi az életet, még örül, hogy eltûrik,
hogy eltartják, hogy nyugdíjasként, kórházi
ápoltként gyerek lett újra. A felnõttség
mind szellemileg, mind testileg rövid provizórium. Fokozatosan hagyjuk
itt az életet, és az arcunk egyre inkább hasonlatos lesz
a halotti maszkunkhoz, de minden lépcsõfokon igyekszünk megkapaszkodni,
berendezkedni, homeosztázist teremteni, ha szûkebb körben
is, ha lemondásokkal is, de néhány személybõl,
állatból, ülõ- és fekvõhelybõl
összeszerkeszteni a magunk kis világát, amelynek a közepén
mi vagyunk, és még mindig látunk okot arra, hogy dicsekedjünk,
mert nekünk még egy kicsivel több van hátra, mint az
ágyszomszédunknak, mi valamivel kevésbé vagyunk
rokkantak, mint a barátunk. Kinél hányat koppantott az
ajtón a halál, kinek markolta már meg a gallérját,
és kit engedtek el még egy idõre a karmos ujjai? Milyen
életstratégiákat ösztönöz a halállal
szembenézés, és hogyan alakítja a másik emberrel
való viszonyomat az élet felértékelése, illetõleg
az emberölés erényének, virtusának, a harci
sikernek a leértékelése? A nyugati társadalmak fogékonyabbá
váltak az egyes emberrel szemben, hajlamosak inkább szem elõtt
tartani a konkrét személyt, mint a csoport-hovatartozást.
Ha az emberi jogok filozófiáját elfogadjuk, akkor mindenkinek
van joga és oka élni. Ha megbecsüljük az életet,
akkor tudunk vele úgy élni, mint elmúlóval, ahogy
a vakáció napjait számoljuk. Belátjuk, hogy elenyészõ
rész vagyunk az elenyészõ részen belül, hogy
nemcsak a Föld, de a naprendszer, a nekünk otthonos galaxis, sõt
talán az egész univerzum egyszer csak megsemmisül, ellobban.
Ha pedig az egész halálra van ítélve, dõre
ábránd lenne egymagamban örök életet remélni.
Mennyire tudja az ember napjait élvezve a vég közeledését
érzékelni? Élet: folyamatos meghalás. Halál:
kibontakozott, beteljesült élet.
A fájdalom kopogtatás, figyelmeztetés, ízelítõ
a halálból, a test elkülönül tõlem, rendellenes
tüneteket mutat, akár egy javításra szoruló
kocsi, engedetlenkedik, eltereli a figyelmemet a dolgomtól, úgy
viselkedik, mint egy rakoncátlan gyerek, se így, se úgy
nem lehet lecsendesíteni, nem lehet elküldeni a játékaihoz,
nyaggat, mindenáron magára akarja hívni a figyelmemet,
és nem hagy nyugodni, vagyis megfeledkezni õróla. "Most
már látod, hogy milyen buta voltál? - kérdi a testem
-, mert nemde úgy képzelted, hogy én csak zavargó
tényezõ vagyok? Neked az kellene, hogy én egyáltalán
ne adjak hírt magamról? De hát mindent nekem köszönhetsz,
azt is, hogy ez a kéz mozgatván a tollat leírja ezt a mondatot."
A fájdalom lehetõvé teszi, hogy az ember éberen
figyelje, kezelje, uralja a testét, és beavatkozzon ha kell, hogy
a saját orvosa legyen, hogy megadja a testének, mint egy gyereknek
azt, ami neki valóban kell, de el se kényeztesse, és megtanítsa
arra, amit az esze már sejt, hogy elõbb-utóbb nem fog mûködni,
hogy a lába egyszer csak kicsúszik alóla, hogy a személyzet
felmond neki. A testrészek pedig úgy érzik, hogy nem törõdött
velük eleget, ridegen bánt velük, most már õk
is öregek, szeszélyesek, azt kérik, hogy most már
õket is kényeztessék. Hála a tudósoknak és
bárminemû közremûködõknek, különbözõ
tablettákat szedhettünk be, amikor fájt valamink, és
az orvosságot befogadva a fájdalom eltûnt, és bekövetkezett
a derûs közöny boldogító élménye.
Ha fennhéjáztunk is, hogy mi bizony ignoráljuk a fájdalmat,
de mikor megbénított bennünket, akkor átéreztük
a kényszert, hogy most már oda kellene figyelni a testünkre,
mert az egység õközte és miköztünk immár
fáradságos és kihagyó lett. Ilyenkor, ha a fájdalom
megszálló csapatai egyszer csak elvonulnak, hálásak
vagyunk eltávolítóiknak, akik képesek helyreállítani,
ha csak rövidebb idõre is, emberi méltóságunkat,
vagy legalábbis annak látszatát. Amit virágzó
egészségnek hívunk, olyan ritka látogatója
az embernek, hogy érdemes emlékezni rá. Egy jó fájdalomcsillapítóval
könnyebb ünnepelni azt az idõt, amikor még nem volt
szükség rá.