2001. december 3-án Pokorni Zoltán,
a Fidesz-MPP elnöke azt a közvélemény számára
meglepõ bejelentést tette, hogy pártja választási
szövetségre készül lépni a Farkas Flórián
által vezetett Lungo Drommal, és hogy a tervezett paktum keretében
tíz cigány származású közös listás
jelöltet kívánnak indítani a 2002-es országgyûlési
választásokon. A bejelentést két héttel késõbb
hivatalos megállapodás követte. Addigra már az is
kiderült, hogy a sokat hangoztatott tíz közös cigány
jelölt közül Farkas Flóriánnak, az OCÖ-Lungo
Drom elnökének, Lukács Mihálynak, a Lungo Drom választmányi
elnökének és a fideszes Varga Józsefnek van jó
esélye arra, hogy a paktum jóvoltából bekerüljön
a törvényhozásba.
Január végére aztán az MSZP is kialakította
választási stratégiáját. Õk nem "egyetlen
cigány szervezettel, hanem a magyarországi cigány társadalommal"
szándékoztak szövetséget kötni, összesen
hat cigány származású jelöltet indítanak
a különbözõ választási listákon,
akik közül az OCÖ-alelnök Teleki Lászlónak
van egyedül esélye arra, hogy bekerüljön a parlamentbe.
Az SZDSZ egyéni jelöltként csak Kozma Blankát indítja,
és a dolgok jelenlegi állása szerint nem valószínû,
hogy országos vagy megyei listán cigány jelöltet indítana
bekerülésre esélyes helyen.
A Fidesz-Lungo Drom választási szövetséggel, az egyes
pártok jelöltállítási stratégiájával
és a jelöltek személyével sokan és sokat foglalkoztak,
a legkülönbözõbb helyeken. Ebben a tanulmányban
csak egyetlen aspektusát fogom megvizsgálni annak az új
helyzetnek, ami azzal állt elõ, hogy egymással rivális
és különbözõ politikai alternatívákat
megjelenítõ politikai pártok indítanak roma származású
jelölteket (a rendszerváltás utáni elsõ parlamenti
ciklusban az azóta elhunyt Péli Tamás csak a választások
után, az egyik szocialista képviselõ megüresedett
helyére került be a parlamentbe, a különbözõ
roma pártoknak és választási szövetségeknek
pedig esélyük sem volt arra, hogy akár egyetlen jelöltjük
bejusson a törvényhozásba). Azt fogom elemezni, hogyan hatott
a romákkal szembeni atrocitások intenzitására és
gyakoriságára az, hogy a romák a választások
kimenetelét befolyásoló tényezõvé
váltak.
Roma választói aktivitás
A 2002-es parlamenti választásokhoz közeledve két
fontos körülmény vált egyre nyilvánvalóbbá:
az, hogy az erõviszonyok meglehetõsen kiegyenlítettek,
továbbá az, hogy a választás kimenetelét
a bizonytalan szavazók fogják eldönteni. A romák sokáig
nem számítottak választási tényezõnek,
ugyanis széles körben elterjedt volt az a vélekedés,
hogy "a cigányok úgysem mennek el szavazni", ezért
politikai tényezõként inkább negatív értelemben
érdemes velük számolni, hiszen az átlagszavazó
"megbünteti azokat, akik a cigányokat túlságosan
pártolják". Adataink - melyek a Szonda-Ipsos által
1999. május - 2000. júniusi idõszakban végzett úgynevezett
omnibusz survey-ek (N=19 000) és a Ford Alapítvány támogatásával
1999-2000-ben a "Szegénység és etnicitás Közép-Kelet-Európában"
címû kutatás keretében lebonyolított kérdõíves
vizsgálat egyes változóinak összekapcsolásából
származnak, és a 18 éves és annál idõsebb
magyarországi népességre reprezentatívak - egyértelmûen
ellentmondanak ennek a korábban soha, senki által nem ellenõrzött,
leginkább csak a politikai elit önmegnyugtatását szolgáló
vélekedésnek. Adataink azt bizonyítják, hogy a cigány
népesség választói hajlandósága csak
kismértékben alacsonyabb, mint a nem cigány népességé.
A nem romák körében a választási részvételüket
biztosnak mondók aránya 60 százalék volt a vizsgált
idõszakban, de ugyanez az arány a romák körében
is csaknem elérte az 54 százalékot.
Az elõzetes hipotézissel ellentétben a választásokon
való részvételre irányuló hajlandóság
csak a kérdezõbiztos által romának tartott, "beilleszkedettebb"
romák körében alacsonyabb, mint az önmagukat a többségi
társadalmat képviselõ kérdezõbiztos elõtt
cigánynak minõsítõ (a meglehetõsen alacsony
számú, viszonylag magas státusú és származását
öntudatosan vállaló roma mellett, többnyire a legalacsonyabb
státusú, anyanyelvük, lakóhelyük vagy életmódjuk
külsõ jegyei miatt etnikai hovatartozásuk eltitkolására
csekély eséllyel képes, "integrálatlan"
cigány) népesség körében. A "biztos szavazók"
aránya az önmagukat romáknak vallók körében
(57 százalék) csak csekély mértékben marad
el az átlagnépesség körében mért aránytól.
A fenti tendenciát látszik megerõsíteni az is, hogy
az alacsonyabb státusú iskolázatlanabb, szegregált
lakóhelyi feltételek között élõ (tehát
a különbözõ cigány-, szegény-, leromlott
munkás- stb. telepeken, "elcigányosodó" falvakban
és városrészekben lakó) romák körében
a választói hajlandóság az elõzetesen feltételezettel
szemben nem alacsonyabb, hanem valamivel magasabb is, mint a magasabb státusú,
nem szegregált lakóhelyen élõ roma népesség
körében (56, illetve 53 százalék).
A lényegesen szegényebb, iskolázatlanabb stb. romák
adatait azonban nem az átlagnépesség adataival, hanem a
hasonlóan szegények, iskolázatlanok stb. adataival indokolt
összehasonlítani. Itt most csak a különbözõ
módon definiált szegény népesség vonatkozásában
elvégzett összehasonlításokat mutatjuk be. "Abszolút"
vagy "mélyszegénységben" élõ népességen
itt azokat értjük, akik a legalapvetõbb javakból is
hiányt szenvednek (például éheznek, és/vagy
nincs télikabátjuk, második pár cipõjük,
lakásuk romos, életveszélyes vagy egészséget
súlyosan veszélyeztetõ állapotban van, stb.). A
18 éven felüli magyarországi népesség több
mint 4 százaléka, a 18 éven felüli cigányok
valamivel több mint a fele került ebbe a kategóriába.
"Relatív szegényen" itt az egy fõre jutó
jövedelem alapján számított alsó jövedelmi
tizedbe tartozókat (illetve az ezek közül a kérdésre
választ adókat) tekintettük. Figyelemre méltó,
hogy míg a kérdezõbiztosok a 18 évesek vagy annál
idõsebbbek mintegy 6 százalékát minõsítették
romának, az ilyen módon értelmezett roma népesség
az alsó jövedelmi decilishez tartozók kevéssel több
mint felét teszi ki. Adataink azt mutatják, hogy a mélyszegénységben
élõk valamivel alacsonyabb választói hajlandóságot
mutatnak, mint a legalsó jövedelmi decilisbe tartozók. Az
adatok azonban azt is mutatják, hogy a kétféleképpen
értelmezett szegény népesség esetében egyaránt
az a tendencia rajzolódik ki, hogy a romák választási
hajlandósága azonos, vagy csekély mértékben
magasabb, mint a hasonlóan szegény nem romáké.
Jobboldali fölény
Meglepõ eredményeket kapunk akkor is, ha a romák választási
preferenciáit vizsgáljuk. A széles körben elterjedt
vélekedés szerint "a cigányok ugyan nem nagyon mennek
el szavazni, azonban akik mégis elmennek, általában balra
szavaznak". Az adatok ezzel szemben egyértelmûen azt mutatják,
hogy a cigánynak tartott népesség ebben a vonatkozásban
is a hasonlóan szegény és iskolázatlan nem cigányokhoz
hasonlóan viselkedik. A vizsgált idõszakban a szegény
népesség körében az MSZP egyedül és az
SZDSZ-szel együtt is igen jelentõs hátrányban volt
a Fidesz-MPP-vel, illetve a "polgári koalíciónak"
MIÉP nélkül, vagy azzal együtt vett formációjával
szemben. Ez mind az "abszolút", mind a "relatív"
módon értelmezett szegényekre (annak legalsó és
alsó két tizedére is) egyaránt igaz volt. Vizsgálódásunk
idején a baloldali hátrány a kérdezõbiztosok
által romának minõsítettek esetében is teljesen
egyértelmû volt (ami beilleszkedik abba az általános
tendenciába, hogy a baloldal a szegény népesség
körében hátrányban volt), de valamivel kevésbé
volt jelentõs, mint a nem romák körében. Említést
érdemel viszont, hogy az önmagát romának valló
népesség az egyetlen általunk itt elemzett, alacsony státusú,
szegény népességcsoport, amelynek körében valamelyes
MSZP-fölény mutatkozott a vizsgált idõszakban.
Mindent összevetve, a választásokon felvonuló erõk
kiegyenlítettségének felismerése és a lehetséges
választási szövetségek megkötése után
a nagy politikai pártok a megszerezhetõ voksok reményében
a roma szavazók felé fordultak, és - e pártok politikai
kultúráját egyébként igen jól jellemzõ
módszerekkel - roma szervezeteket, illetve politikusokat emeltek be választási
szövetségeikbe. Hasonlóan ahhoz, mint amikor a hetvenes években,
a munkaerõ-tartalékok kimerülése után hirtelen
fontos lett a cigányok munkaerõ-piaci integrálása,
a választásokra mozgósítható tartalékok
kimerülése következtében a politikai elit most, szinte
egyik pillanatról a másikra, rádöbbent a romák,
pontosabban a roma szavazók politikai integrálásának
szükségességére. És miként annak idején
a munkaerõ-piaci integráció csak felülrõl vezényelve,
részlegesen és számos késõbbi problémát
elõrevetítõ módon ment végbe, nem történt
ez nagyon másként a romáknak a mai politikai rendszerbe
való integrálása esetében sem. Ez a választási
szövetségre kiválasztott roma szervezetnek, a jelöltállítás
módszerének, a listákra végül is felkerülõ
- és az azokról kimaradó - roma politikusok személyének
ismerete alapján elég nyilvánvaló.
Mindezek ellenére néhány igen lényeges változás
figyelhetõ meg azóta, hogy a romák, ha képmutató
és felemás módon is, választási tényezõvé
váltak. Egyik napról a másikra számottevõen
megváltozott a média, mindenekelõtt az állami rádió
és televízió által közvetített romakép,
ami általában - és az általunk vizsgáltat
közvetlenül megelõzõ idõszakban különösen
- gyakran gyûlöletkeltésre alkalmas, démonizáló
vagy lesajnáló jellegû volt. Sokkal meglepõbb ennél,
hogy érezhetõen csökkent a romákkal szembeni atrocitások
száma és az ilyen atrocitások súlyossága
is. Ez azért érdekes, mert szemben mondjuk az államilag
kontrollált médiával, amelynek az esetében a központi
irányítás ma eléggé nyilvánvaló,
az ország legkülönbözõbb pontjain fellángoló
etnikai konfliktusok, cigányellenes atrocitások egy központból
történõ, közvetlen befolyásolására
alig van mód.
Magyarázatok
Az etnikai konfliktusok gyakoriságának és intenzitásának
magyarázatára alapvetõen két különbözõ
típusú érvrendszer ismeretes:
- H1: a gazdasági jellegû érvelés szerint az etnikai
konfliktusok kiélezõdése a gazdasági helyzet romlásával,
a megélhetési költségek emelkedésével,
nagy tömegek hirtelen elszegényedésével, a munkanélküliség
emelkedésével stb. magyarázható. E magyarázat
szerint a társadalmi egyenlõtlenségek és az etnikai
jellegû konfliktusok kiélezõdését a gazdasági
helyzet romlása eredményezi.
- H1/a: a fenti hipotézis jobban specifikált variánsa szerint
az etnikai jellegû konfliktusok elmélyülésének
különösen kedveznek az államszocializmus összeomlásához
hasonló történelmi szituációk. Nagy politikai
átrendezõdésekkor, technológiai forradalmak, átfogó
gazdasági szerkezetváltások idején, a munkaerõpiac
egyensúlyát megingató demográfiai történések
esetén, illetve olyan korszakokban, amikor ezen destabilizáló
folyamatok közül, egymást felerõsítve egyszerre
több is érvényesül, alapjaiban rendül meg az eddig
fennálló status quo. Világbirodalmak omlanak össze,
amire térségünk történetében több
példa is volt. Korábban jövedelmezõ szakmák
értéktelenednek el, eddig prosperáló régiók
indulnak egyszerre hanyatlásnak, a hirtelen technológiaváltás
miatt a bérszínvonal gyorsan csökken, a munkanélküliek
száma rohamosan emelkedik. Felborul a társadalom korábbi
osztályszerkezete, a hatalmas és gyakran kényszerû
helyi népességmozgás következtében meglazulnak
a helyi társadalmi beágyazottságok. Mindezek miatt a talaját
vesztett egyén egyre kevésbé képes identitását
korábbi közösségeinek viszonylatában meghatározni,
osztály- és lokális kötöttségeinek terminusaiban
kifejezni, ezért a "nagy", "változatlan" és
"örök" vagy legalábbis annak tûnõ értékek
felé fordul, és azonosságát egyre inkább
nemzeti, vallási vagy etnikai csoporthoz való tartozásával
határozza meg. Mindez - e hipotézis szerint - szükségszerûen
együtt jár az ilyen jellegû konfliktusok kiélezõdésével.
- H2: a szociálpszichológiai jellegû érvelés
szerint az etnikai konfliktusok és azok kiélezõdése
is a népesség elõítéletes beállítottságával
magyarázható. Azokban az idõszakokban és azokban
a térségekben gyakoribbak az ilyen típusú konfliktusok,
ahol és amikor erõsebb az egyes etnikai csoportokkal szembeni
elutasítás.
- H2/a: az elõzõ hipotézis specifikáltabb változata
szerint nem az etnikai elõítéletek általában,
csak azok speciális, konzisztens rendszert alkotó összekapcsolódása
vezet etnikai konfliktusokhoz. Az ilyen típusú etnikai tematizáció
pedig általában csak a társadalom viszonylag szûk
rétegére, többnyire deklasszálódó vagy
a deklasszálódástól rettegõ értelmiségi
csoportokra jellemzõ.
- H3: véleményem szerint a posztkommunista átmenet etnikai
konfliktusai gyakoriságának és intenzitásának
magyarázatára önmagában egyik fenti hipotézis
sem alkalmas. Hajlok továbbá annak feltételezésére,
hogy a fenti hipotézisek specifikáltabb változatainak (H1/a
és H1/b) kombinálásával is inkább csak e
konfliktusok szükséges, de nem elégséges feltételeit
tudjuk megragadni. Ha ugyanis önmagában a gazdasági helyzet
romlásával vagy a társadalmi status quo megingásával
lenne magyarázható az ilyen konfliktusok elszaporodása,
illetve elmélyülése, akkor a gazdasági helyzet romlásával
párhuzamosan, vagy legalábbis azt valamekkora késéssel
követve, egyre intenzívebbé kellene válniuk a konfliktusoknak,
majd a gazdasági fellendülés hatására, legalábbis
egy idõ után, mérséklõdni kellene a konfliktusok
gyakoriságának és élességének. Elõzetes
vizsgálódásaink alapján úgy tûnik,
hogy mindezt az adatok a legkevésbé sem igazolják, mint
ahogyan azt sem, hogy - ami szintén ebbõl a hipotézisbõl
következne - az etnikai konfliktusok gyakorisága és erõssége
a szegényebb, azaz a válság által inkább
sújtott térségekben lenne gyakoribb. Míg H1 és
H1/a hipotéziseknek megfelelõen az elõfordulási
és intenzitási trendeknek elõbb határozottan felfelé
ívelõ, majd egyértelmûen hanyatló tendenciát
kellene mutatniuk, H2 akkor lehetne igazolható, ha a gyakoriságok
és intenzitások közel konstansok lennének, hiszen
az ilyen típusú elõítéletes beállítottságok
meglehetõsen szilárdak, és csak nagyon lassan változnak.
H2/a igaz voltának esetében a trend ugyan eltérhet a gazdasági
helyzet visszaesésének majd javulásának egész
társadalomra számított tendenciájától,
a gyakoriságoknak és intenzitásoknak azonban mindenképpen
valami határozott, felfelé ívelõ majd hanyatló
trendet kellene mutatniuk ahhoz, hogy e hipotézist igazoltnak tudjuk
tekinteni.
Úgy tûnik azonban, hogy az etnikai konfliktusok gyakoriságát
ábrázoló görbe sem viszonylag hosszú ideig
emelkedõ, majd csökkenõ, sem viszonylag állandó
szinten mozgó formát nem mutat, inkább szabálytalan
idõközökben, szabálytalan intenzitású
megugrások, majd ugyanilyen hirtelen visszaesések tendenciája
rajzolódik ki.
Lényegében ugyanez a tendencia mutatkozik akkor is, ha megkíséreljük
az elmúlt évek legjelentõsebb cigányellenes atrocitásainak
történetét nyomon követni. Az elsõ, mindenképpen
említést érdemlõ jellegzetesség az, hogy
ezek a nagyon különbözõ helyen és idõben,
különbözõ ügyek körül kibontakozott konfliktusok
egymáshoz meglehetõsen hasonlatos forgatókönyvet követnek.
A konfliktus csaknem mindig arra a hatalmas és egyre mélyülõ
szakadékra vezethetõ vissza, ami "az Európához
való csatlakozásra" jó eséllyel pályázó,
vagy abban több-kevesebb joggal reménykedõ többség
és az egyre inkább a harmadik világ szegényeinek
színvonalára süllyedõ helyi cigány kisebbség
helyzete között húzódik. Ha ennyire eltérõ
helyzetû és lehetõségû csoportok élnek
egymás közvetlen közelében, az életmódok
és viselkedések hatalmas különbsége szinte szükségszerûvé
teszi az elkülönülésre és elkülönítésre
irányuló törekvéseket. Ez az "objektív
helyzet" azonban inkább csak az elõítéletek
megmerevedését, sajnálkozással vegyes lenézést,
ízetlen cigányvicceket és elszólásokat, a
tér- és társadalomszerkezeti választóvonalak
élesedését eredményezi.
Politikai tematizáció
Ahhoz, hogy az elõítéletes gondolkodásból
agresszív elõítéletes cselekedet legyen, általában
az kell, hogy a helyi politikai elit vagy annak valamelyik befolyásos
csoportja, általában valamiféle országos szintû
támogatást is élvezve, politikai programként tudja
megfogalmazni a valóban katasztrofális gazdasági helyzetbõl
és a valóban jelen lévõ elõítéletes
szociálpszichológiai környezetbõl "egyedül
következõ megoldást". Ez alatt általában
valamilyen, a "cigányoknak", vagy legalább a meglehetõsen
önkényesen definiált "rossz cigányoknak"
a település perifériájára való kiszorítására,
vagy - újabban egyre gyakrabban - a településrõl való
elûzésére irányuló terv értendõ.
Ezek után általában egyre inkább fokozódik
a konfliktus intenzitása. Tovább élezi a helyzetet a helyi
és országos média megjelenése, jó szándékú,
de ilyen jellegû konfliktusokról való tudósításban
túlnyomórészt teljesen tájékozatlan hozzáállása,
gyakran szenzációhajhász, az "átlagközönség"
feltételezett rasszista beállítottságát kiszolgálni
akaró törekvése, hogy a nyíltan rasszista média
szerepérõl ne is beszéljünk. A konfliktus eszkalálódásának
további szakaszát jelenti a jogvédõ szervezetek
megjelenése, mert szinte teljesen függetlenül azok szándékától
és taktikájától, a helyi elit azonnal hevesen támadni
kezdi õket, arra hivatkozva, hogy ez miskolci, székesfehérvári,
tiszavasvári stb. "belügy", amibe a "Pestrõl
jött" jogvédõknek nem lehet beleszólásuk.
A helyi többségi elitet ebben általában támogatják
az Országos Cigány Önkormányzat helyi emberei is,
akik a maguk részérõl alázatosan megköszönik,
hogy polgármesterük milyen szép gettót, konténertelepet
vagy cigányiskolát akar építeni a helyi cigányok
számára, és elítélik azokat, akik ezt meg
kívánják akadályozni.
Az egyre élesedõ konfliktus eljut egészen a katasztrófa
küszöbéig, vagy azt át is lépve, "pogromszerû"
eseményekre is sor kerül. Abban az esetben azonban, amikor a jogvédõk
tevékenysége nyomán és a média józanabb
részének hatására, gyakran országos szintû
politikai beavatkozást követõen, a konfliktust kiváltó
helyi politikai elit meghátrálásra kényszerül,
az atrocitások egyik pillanatról a másikra véget
érnek, és a helyi cigányok úgy élnek tovább
településükön, mintha semmi sem történt volna.
Ezen az értendõ, hogy rossz gazdasági helyzetük és
az õket körülvevõ elõítéletes környezet,
ha egyáltalán, nyilván csak viszonylag hosszú idõ
alatt változik meg, de többség és kisebbség
újra viszonylagos etnikai békében él egymás
mellett.
Az imént felvázolt hipotézisek teszteléséhez
az etnikai konfliktusok gyakoriságát, intenzitását
bemutató idõsorok és a konfliktusok kirobbanási
helyeinek, földrajzi megoszlásának részletes elemzésére
van szükség. Ezt a munkát jelenleg Csepeli Györggyel
közösen végezzük. Szükség van továbbá
a különbözõ típusokba sorolható konfliktusok
történetét és a konfliktus lecsengése óta
eltelt idõszak fejleményeit bemutató esettanulmányokra
is. Ez a munka jelenleg Szuhay Péter vezetésével folyik.
A Roma Sajtóközpontban Bernáth Gábor vezetésével
folyamatban van egy, az etnikai konfliktusoknak a magyarországi médiában
való megjelenését vizsgáló kutatás
is.
Kevesebb atrocitás
A fenti hipotézisek tesztelésére azonban remek lehetõséget
kínál az is, ha megvizsgáljuk, hogyan befolyásolta
a romákkal szembeni atrocitások intenzitását és
gyakoriságát az, hogy a romák szinte egyik pillanatról
a másikra a közelgõ választások kimenetelét
befolyásoló tényezõkké váltak. Megvizsgáltuk
a 2001. szeptember 1. és 2002. február 15. között a
nemzeti és kisebbségi jogok országgyûlési
biztosának hivatalába, a Roma Polgárjogi Alapítványhoz,
a Roma Sajtóközponthoz, illetve a Nemzeti és Etnikai Kisebbségi
Jogvédõ Irodához beérkezett bejelentések
számának és jellegének alakulását.
A munkában Lakatos Izabella fõiskolai hallgató, a Romaversitas
Láthatatlan Kollégium hallgatója volt segítségemre.
Az adatok elõzetes feldolgozása alapján megállapítható,
hogy 2001 decemberének legeleje, a Fidesz-Lungo Drom szövetség
lehetõségének meglebegtetése után hirtelen
visszaesett a romákkal szembeni rendõri, önkormányzati,
lakossági atrocitások száma, sõt ezen idõpont
óta komolyabb, országos jelentõségûvé
váló konfliktus nem is vált ismeretessé. Annak ellenére,
hogy máskor kampányidõszakban az etnikai atrocitások
is gyakoribbak és súlyosabbak szoktak lenni, most még olyan,
teljesen reménytelennek tûnõ ügyekben is lélegzetvételnyi
szünet állt be, mint amilyen a tömeges munkanélküliség
által sújtott Ózdon a romák évek óta,
szisztematikusan történõ kilakoltatása és lakásaik
ezt követõ lerombolása. Sõt, a teljesen elmérgesedett
zámolyi ügyben is lehet már néha józanabb hangokat
is hallani. Legújabb fejleményként még a halmajugrai
iskola igazgatónõjének ügye is - akit a szülõk
és a kisebbségi önkormányzat alkalmatlannak tartott
roma gyerekek nevelésére - megnyugtató fordulatot vett.
Nyilvánvaló persze, hogy az ismertté váló
atrocitások csak a jéghegy csúcsát jelentik a mindennapi
kirekesztések, üldözések és megalázások
tengerében. Nincs okunk azonban azt feltételezni, hogy a sérelmek
ismertté válásának aránya a vizsgált
idõszakban nagyon másként alakult volna, mint korábban.
Különösen azért nem, mert a vizsgálatba bevont
hivatalok és civil szervezetek munkatársai komoly helyismerettel
és helyi kapcsolatokkal rendelkezõ szakértõk, akik
az atrocitásokról gyakran már azok hivatalos bejelentése
vagy médiaeseménnyé válása elõtt értesülnek.
Az ismertté váló atrocitások számának
hirtelen visszaesése tehát valóságos tendenciát
jelez: mindenekelõtt azt, hogy az elmélyülõ társadalmi
egyenlõtlenségek és az elõítéletes
társadalmi környezet az etnikai jellegû konfliktusok kialakulásának
csak szükséges elõfeltételeit jelentik. A konfliktusok
kirobbanásában, illetve feloldásában hatalmas felelõsség
terheli a helyi és országos politikai eliteket, amelyek pillanatnyi
érdekeiknek megfelelõen adnak olyan jelzéseket, amelyekkel
élezhetik vagy tompíthatják az etnikai konfrontáció
élességét. Úgy tûnik, hogy a romák
politikai tényezõvé válásával kapcsolatos
legújabb fejlemények jelenleg inkább az ilyen jellegû
konfliktusok minimalizálásában teszik érdekeltté
az egymással szemben álló politikai eliteket.
Ma még nem tudjuk, hogy mennyire lesz tartós ez a helyzet. Annyi
azonban bizonyos, hogy a romák csak akkor tudnak számukra kedvezõ
változásokat elérni, ha minél többen elmennek
szavazni, és szavazatukkal azokat a politikusokat támogatják,
akiktõl a leginkább várható az, hogy kikényszeríthetik
a gyûlöletbeszéd ellehetetlenítését,
a kódolt rasszista megnyilvánulások visszaszorítását
és a romák társadalmi reintegrációja érdekében
legszükségesebb intézkedések megtételét.