Négy roma politikus a parlamentben több, mint a semmi. A Fidesz-Lungo Drom koalíció három, míg az MSZP egy nagy eséllyel parlamentbe jutó roma képviselõjelöltje mindenképp színesíti majd a T. Ház - romák szempontjából - jelenleg meglehetõsen homogén "etnikai összetételét", sõt mindjárt csúcsot is dönthetnek, hiszen az elmúlt tizenkét évben mindössze három roma honfitársunknak adatott meg, hogy hangot adjon a félmilliós magyarországi cigányság problémáinak az ország törvényhozásában.
"Magyarország jövõje elkezdõdött, és evvel együtt a magyarországi cigányságé is, most elõször" - fejezte be képviselõjelölti "szûzbeszédét" a Fidesz legutóbbi kongresszusán Farkas Flórián, a Lungo Drom és egyben az Országos Cigány Önkormányzat (OCÖ) elnöke. Egyelõre ugyan még talány, hogy viszontláthatjuk-e választási plakátokon a Farkas által újrafogalmazott Fidesz-szlogent, de az ellenzék által többször is cigány- és szegényellenességgel megvádolt kormánypárt, illetve a Lungo Drom - még a párton belül is sokakat meglepõ - tavaly decemberi váratlan szövetségre lépésének fényében már ez sem lenne eget verõ szenzáció. A Fidesz, azzal a - kétségkívül merész - lépésével, hogy a legismertebb cigány szervezetet jelképesen beemelte a nagypolitika "tényezõi" közé, még nem tudni, mit nyer, és mit veszít. Mint ahogy egyelõre még kérdéses a Lungo Drom - elsõ ránézésre talán egyértelmû - nyeresége is, hiszen hiába a három garantált parlamenti szék, ha a Fidesz bukik, a roma szervezet pozíciója is vészesen meggyengülhet.
Kiképzett ûrhajósok
Magyarországon egészen a nyolcvanas évek közepéig
nem volt roma politikai közélet, egyebek mellett azért sem,
mert a szocializmus idején a cigányságot nem sorolták
a hazai nemzetiségek közé. Az elmozdulás a politikai
vezetés szemléletében két jellemzõ, egymástól
nem független folyamat reakciójaként történt
meg. Egyrészt a hetvenes évek közepétõl egyre
inkább teret nyert az autentikus roma kultúra, amelynek mûvelõi
és terjesztõi, nagy sikerû rendezvényeik által,
egyre inkább tudatosították az emberekben - magukban a
romákban is -, hogy a cigányság egy rendkívül
gazdag saját kultúrával rendelkezõ nép, tehát
joggal tarthatja magát etnikai/nemzeti kisebbségnek. Az akkor
kialakult kulturális közélet vezetõ alakja volt többek
között Lakatos Menyhért író, Bari Károly
költõ, Balogh Béla táncmûvész és
Péli Tamás festõmûvész. Szintén a hetvenes
évek elejétõl jelentkeztek markánsan azok a progresszív
értelmiségiek, értelmiségi csoportok, akik feltárták
a cigányok társadalmi kizártságát, és
a cigányság mihamarabbi teljes emancipációját
szorgalmazták, illetve kérték számon a rezsimen.
Közülük talán a legnagyobb hatású a Kemény
István körül szervezõdõ társadalomkutatók
köre (Csalog Zsolt, Solt Ottilia, Havas Gábor, Kardos László,
Lengyel Gabriella stb.), amelybõl a legtöbben a nyolcvanas években
formát nyert demokratikus ellenzékhez csatlakoztak.
A nyolcvanas évek közepén az erõsödõ demokratikus
ellenzék és a csírázó roma önszervezõdés
közötti kapcsolat jelei arra késztették a politikai
vezetést, hogy saját kezébe vegye, és ezáltal
idejekorán ellenõrizhetõvé tegye a roma politika
irányítását. A Hazafias Népfront keretei
közt megalakították tehát az Országos Cigány
Tanácsot (OCT). A jelenlegi ismert roma vezetõk többsége
is ekkor tûnt fel vagy mint OCT-tag, vagy mint annak az ellenzéke.
Érdekes módon a két irányzat személyi folytonossága
egészen 1998 végéig létezett. Az OCT-ben politizálók
az akkori hatalomhoz idomulva, a már eldöntött játékszabályok
szerint vállaltak közéleti szereplést. Itt tûnt
fel például Farkas Flórián, az OCÖ és
a Lungo Drom elnöke vagy Náday Gyula, a Magyar Cigányok Demokratikus
Szövetségének (MCDSZ) elnöke is. Volt azonban egy másik
csoport is, akiket a pártállam cigányradikálisnak,
szeparatistának bélyegzett. A Daróczi Ágnes népmûvelõ,
újságíró (évekig az MTV cigánymagazinját
szerkesztette), Zsigó Jenõ (Roma Parlament) és az azóta
"átállt" Osztojkán Béla (a Phralipe elnöke)
nevével fémjelzett értelmiségi kör vállalta
a kitaszítottsággal járó ellenzéki szerepkört.
Õk voltak, akik elõször szorgalmazták, hogy létszámára
és történelmi múltjára tekintettel ismerjék
el etnikai/nemzeti kisebbségnek a hazai cigányságot, és
biztosítsák számára a kisebbségi jogokat.
A rendszerváltás idején a nagypolitikához hasonlóan
a cigánypolitika erõviszonyai is változtak. 1988-ban, gyakorlatilag
a Hazafias Népfront támogatásával Náday Gyula
elnökletével megalakult az MCDSZ, de a szervezõk között
ott volt Farkas Flórián is. A következõ év
elején szervezetbe tömörült az ellenzék: létrehozták
a Phralipe Független Cigány Szervezetet. A már említett
ellenzéki politikusok mellett a miskolci gettóügy kapcsán
ekkor tûnik fel a szintén Phralipe-alapító Horváth
Aladár, továbbá Hága Antónia és Balogh
Attila költõ is.
A holdra szállás
1990-ben az elsõ parlamenti választások kapcsán
jó néhány roma politikus és szervezet kereste a
pártokkal a kapcsolatot. A Phralipe az SZDSZ-szel, az MCDSZ pedig (abban
az idõszakban Farkas Flórián volt a szervezet elsõ
embere) az MDF-fel kötött választási megállapodást.
Érdemes megjegyezni, hogy ekkor az MDF cigányügyi szakértõje
az a Báthory János, aki kisebbségi kormánybiztosként
a múlt rendszer hivatalos cigánypolitikájának meghatározó
alakja volt, és az maradt az MDF-kormány idején is, míg
most a Nemzeti Etnikai és Kisebbségi Hivatalt vezeti.
Bár szinte minden jelentõsebb roma vezetõ indult országgyûlési
mandátumokért, a választásokon csupán az
SZDSZ listáján szereplõ phralipés Horváth
Aladár és Hága Antónia, két évvel
késõbb pedig az MSZP színeiben induló Péli
Tamás ülhetett be egy megüresedett parlamenti székbe.
A rendszerváltást követõ négy év nemcsak
a nagypolitika, hanem a roma önszervezõdés hõskorszaka
is volt: addig soha nem látott mennyiségû cigány
szervezet alakult, sõt, megkezdõdött emancipálódásuk
a többi kisebbség szervezeteihez, a romák egyenrangú
félként vettek részt a kisebbségi kerekasztal munkájában,
és 1991 elején megalakult a roma érdekképviseletben
akkor kulcsszerepet játszó, több szervezetet tömörítõ
ernyõszervezet, a Roma Parlament is. Az akkorra a legerõsebb cigányszervezetté
váló Phralipe vezetésével megalakult fórumot
kezdetben tizennégy cigányszervezet alakította. Az elnököt
a Phralipe adta (Horváth Aladár személyében), és
a fontosabb pozíciókat is phralipések töltötték
be, az MCDSZ mindössze egy alelnöki posztot kapott. Egy szervezetbe
kerültek tehát a nyolcvanas években egymással szemben
álló erõk: "a mérsékeltek" (Náday
Gyula, Raduly József, Farkas Flórián) és a "radikálisok"
(Horváth Aladár, Osztojkán Béla, Daróczi
Ágnes, Zsigó Jenõ). Nem sokáig. Egy év múlva
kizárják az MCDSZ-t, majd egy sikertelen elnökbuktatási
kísérlet után kiválik a tömörülésbõl
a Farkas Flórián és Raduly József vezette Lungo
Drom is. Ennek ellenére a Roma Parlament évekig a honi cigánypolitika
meghatározó ereje maradt. Abban az idõszakban az egyetlen
olyan valódi tömegbázissal rendelkezõ politikai tömörülés
volt, melynek mûködése a tagszervezetek közötti
konszenzuson alapult, és amely tényleges eredményeket tudhatott
magáénak. Részt vettek például annak a kisebbségi
törvénynek az elõkészítésében,
amely - tartalmazva a radikálisok egykori, már a mérsékeltek
által is támogatott követelését - a magyarországi
cigányságot elõször definiálta etnikai kisebbségként.
Az már a sors fintora, hogy a romák és a többi nemzetiség
által konszenzussal elfogadott tervezetet az utolsó pillanatban
kicserélték egy belügyminisztériumi verzióra,
amelyet késõbb hatpárti egyetértésben a parlament
meg is szavazott.
A külsõ riválisoknak és legfõképp a
belsõ ellentéteknek köszönhetõen a Roma Parlament
két év alatt teljesen szétzilálódott, és
a korábbiakhoz, de fõleg a reményekhez képest jelentéktelen
politikai tényezõvé vált. Mindez nem csak a tömörülés
szétesését jelentette, hanem maguk a tagszervezetek is
(köztük a Phralipe) belsõ viszályok áldozatául
estek. Megerõsödött viszont a Lungo Drom, amely az MDF, a volt
népfrontos Báthory oltalmát élvezve egyre több
központi (politikai és anyagi) támogatást kapott.
Támad a Mars
Az 1994-es parlamenti választásokon egyetlen cigányszervezet
által delegált politikus sem került be a parlamentbe, mindössze
két roma közember nyert mandátumot, Hága Antónia
az SZDSZ és Péli Tamás az MSZP színeiben, Péli
azonban még az év végén elhunyt, így Hága
egyedüli roma képviselõként töltötte ki
a ciklust.
A cigánypolitikának azonban még felocsúdni sem volt
ideje: õsszel következtek a kisebbségi önkormányzati
választások. (A kisebbségi törvényben rögzített
kisebbségi önkormányzati rendszer felállítása
a Horn-kormány egyik örökölt feladata volt.) A választásokon
külön indított jelölteket a szétesõben lévõ
Roma Parlament, a szintén megkarcsúsított Phralipe, az
MCDSZ és a Lungo Drom. A helyi kisebbségi önkormányzatok
megválasztása után a fõvárosi és országos
önkormányzatok megalakulását botrányok sorozata
kísérte. A fõvárosi választásokat
meg is kellett ismételni. A Lungo Drom székhelyén, Szolnokon
megrendezett országos választások eredményét
azonban, a tévéfelvételekkel bizonyított visszásságok
ellenére, a Legfelsõbb Bíróság helyben hagyta.
Az országos választás a Lungo Drom elsöprõ
sikerét hozta. A visszás, de legalábbis a romák
érdektagoltságát figyelmen kívül hagyó
választási rendszernek köszönhetõen az ötvenhárom
fõs testület tagjai mindannyian e szervezetbõl kerültek
ki.
Az elkövetkezõ években egyesek a kudarc okait keresve a következõ
választásokra készültek, mások más területeken
vállaltak szerepet. Horváth Aladár Roma Polgárjogi
Alapítvány (RPA) néven jogvédõ és
válságkezelõ irodát alapított, Osztojkán
és a Phralipe kívülrõl támogatta az RPA-t.
Náday Gyula új szövetségeseket keresett az MCDSZ számára,
Zsigó Jenõ a Magyarországi Roma Parlament elnökeként
fõleg a fõvárosi cigányság körében
harcolt ki támogatottságot.
Az 1998-as parlamenti választásokon jószerével alig
indult roma politikus: az SZDSZ esélytelen listás helyen indította
Daróczi Ágnest, akinek a Fidesz gyõzelme után sokak
szerint ezért kellett mennie az MTV roma magazinjától.
A késõbb FVM-tanácsadói tisztséggel vigasztalódó
Náday viszont kis híján bekerült új szövetségese,
az FKGP listáján. Mint ahogy a fideszes Varga József is,
aki azóta kárpótlásként a ferencvárosi
pártelnöki székbõl a Magyarországi Cigányokért
Közalapítvány elnöki székébe katapultált.
A már-már örök vesztesek az 1998 évi választások
közeledtével belátták, hogy csak szövetségre
lépéssel tudják megakadályozni a Lungo Drom újabb
elsöprõ gyõzelmét. Az OCÖ-vel kapcsolatos legnagyobb
botrány idején, a többek között közokirat-hamisítással
is vádolt, ennek ellenére államfõi eljárási
kegyelmet kapó Farkas Flórián lemondását
már közösen követelték.
Az õszi kisebbségi önkormányzati választásokon
a független képviselõk elsöprõ többsége
mellett a többi szervezethez képest a Lungo Drom nyerte messze a
legtöbb helyet a kisebbségi önkormányzatokban. A Phralipe
és Horváth Aladár Roma Társadalmi Összefogás
(RTÖ) néven választási szövetséget alakított,
amely a Phralipe késõbbi kiválása és a Lungo
Dromhoz való csatlakozása miatt nem tudott igazi ellenfelévé
válni Farkaséknak. A szocializmusból örökölt
roma politikai irányzatok személyi és szervezeti folytonossága
- eltekintve a Roma Parlament elsõ, rövid idõszakától
- Osztojkán és Farkas paktumával szûnt meg, az országos
testületbe ismét csak a Lungo Drom Választási Szövetség
jelöltjei kerültek be.
Kis lépés nekik
Az 1998-as választásokon egyetlen roma képviselõ
sem jutott a parlamentbe, a roma érdekérvényesítés
a jóval korlátozottabb lehetõségekkel bíró
és gyakorlatilag egy kézben lévõ OCÖ és
néhány civil szervezet által meghatározott mezsgyére
szorult. Pedig lett volna tennivaló az Országgyûlésben
is. A T. Ház az ígéretek ellenére több olyan
törvénnyel is adós maradt, amelyek alapvetõen befolyásolhatnák
a kisebbségek politikai képviseletét, valamint a kirekesztõ
megnyilvánulások elleni fellépést. Így már
a bizottsági szinten kimúlt az egyebek mellett a kisebbségi
önkormányzatok bizonytalan legitimitása miatt sokszor kritizált
kisebbségi törvény módosítása, és
az alkotmány által elõírt kisebbségi parlamenti
képviseletet akadályozó választási törvényt
sem módosították. Továbbra sincs válasz arra,
hogy szükség van-e önálló antidiszkriminációs
törvényre, és nem történt elõrelépés
a Btk.-ban szereplõ közösség elleni izgatásról
szóló passzus bírósági alkalmazhatósága
érdekében sem.
Mindeközben az elmúlt években tovább nõtt a
nem roma és roma lakosság közötti szakadék, a
Tárki 2000-ben készített felmérése szerint
a Fidesz-kormány elsõ két éve alatt a társadalom
legalsó ötödében 70-rõl 85 százalékra
nõtt a nyomorgó romák aránya. Az etnikai ellentétek
több településen tettlegességig, néhol a romák
elûzéséig fajultak, a zámolyi romák franciaországi
menedékkérése kapcsán pedig hetekig a nemzetközi
figyelem középpontjába került a hazai romák helyzete.
Eközben a kormányzati politikusok diadalittas tájékoztatása
szerint gõzerõvel folyik a még a Horn-érában
elindított és 1999-ben újrafogalmazott középtávú
roma program megvalósítása. Nem egészen követhetõ
azonban, hogy célba értek-e az etnikai kiadásként
elkönyvelt milliárdok. A roma program koordinálására
hivatott Cigányügyi Tárcaközi Bizottsághoz beküldött
minisztériumi beszámolókból ugyanis kiderül,
hogy például a 2000-ben gyakran emlegetett 7,2 milliárdnyi
pántlikázott "romapénz" jelentõs része
valójában olyan támogatás, amelyet a különféle,
nem kifejezetten a romákra kitalált - általában
a tartósan munkanélkülieknek szóló - programokra
fordítottak, és ezekbõl követhetetlen eljárással
saccolták meg a "romákra esõ" hányadot.
Így könyvelõdött el például 700 millió
forint roma közhasznú programokra, 300 millió átképzésekre
stb. Talán ettõl is érdekesebb, hogy tavaly majd két
és fél milliárd forintot (az egész középtávú
költségvetésnek egynegyedét) emésztette fel
a roma diákok oktatására igényelhetõ kisebbségi
kiegészítõ normatíva, amelynek hatásossága
még egyes kormányszakemberek szerint is kérdéses.
Az Oktatáskutató Intézet 2000-ben készített
vizsgálata pedig rávilágít arra, hogy a kiegészítõ
normatíva sok helyen bizonyíthatóan hozzájárul
a roma tanulók szegregálásához és rosszabb
körülmények között történõ tanításához.
Egyes szakértõk szerint talán a romák elszegényedése
és a szaporodó etnikai konfliktusok miatti radikalizálódás
az oka, hogy egy friss felmérés minden eddigi elképzelést
megdöntve az összlakosságétól csak kismértékben
eltérõ választási aktivitást állapított
meg a romák körében. A Ladányi János és
Szelényi Iván vezette felmérés szerint a nem romák
körében a választási részvételüket
biztosra mondók aránya 60 százalék, míg a
romák körében ugyanez csak hat százalékponttal
volt alacsonyabb. [A kutatás eredményeit ismerteti rovatunk másik
írása. A szerk.]
A kutatók a romák pártpreferenciáit vizsgálva
arra a következtetésre jutottak, hogy az eddigi elképzelésekkel
ellentétben az MSZP és az SZDSZ együttesen is hátrányban
van a "jobboldali blokkal" szemben, kivéve a magukat romának
valló megkérdezettek körét: esetükben szocialista
fölény tapasztalható. A Népszabadságban is
publikált eredményeket a Fidesz stratégái is olvasták
Szojuz-Apollo
"Ha van egy olyan politikai erõ, amely az egész ország
iránt felelõsséget érez, s ebbe a felelõsségbe
beleérti a cigány társadalmat is, és kész
arra, hogy a cigányságért a cigánysággal
együtt cselekedjen, úgy a Lungo Dromnak, s vele együtt a hazai
cigányságnak felelõssége, erkölcsi kötelessége,
hogy támogassa ezt a pártot. Ez a párt a Fidesz-Magyar
Polgári Párt, a Magyar Demokrata Fórum és koalíciós
társai, azaz a polgári erõk" - hangoztatta beszédében
Farkas Flórián a Fidesz februári kongresszusán.
Akkor az egész cigányság nevében is nyilatkozó
politikus talán még nem is gondolta, hogy kínos helyzetbe
kerülhet népe elõtt, ha a mostanában sokak által
megjósolt Fidesz-MIÉP-együttmûködés szorosabbá
válik.
A manapság a Lungo Drom szóvivõjeként nyilatkozgató
Osztojkán maga is úgy látja, egy esetleges Fidesz-MIÉP-koalíció
létrejöttével a Lungo Drom csapdába kerülhet.
Pedig néhány hónapja még senki sem hitte, hogy az
OCÖ-t uraló cigány szervezet ilyen gondokkal fog majd szembe
nézni: tavaly õsszel a Fidesz kisebbségpolitikusa, Hargitai
János még leszögezte, hogy pártjában pusztán
származás alapján nem válhat valaki képviselõjelöltté.
Azt persze maga Hargitai is megjegyezte, hogy a Fidesz álláspontjának
megváltozásában szerepet játszott Szelényiék
kutatása, amely megdöntötte a szegények és kisebbségiek
baloldali beállítottságával kapcsolatos korábbi
feltételezéseket.
Pedig Farkasékkal választások elõtt parolázni
nem túl szerencsés elõjel, hiszen eddig mindig az a párt
került a vesztes oldalra, amelyik mögé korábban felsorakozott
a szolnoki székhelyû szervezet. Igaz, a kommunizmus utolsó
éveiben "felfedezett", késõbb az MDF, a szocialisták,
most pedig a Fidesz oltalmát élvezõ Lungo Drom mellett
a fiatal demokraták is hosszú utat tettek meg, amíg liberális
pártból keresztény konzervatív kormányerõvé
váltak.
A Fidesz összesen tíz roma politikust (hetet megyei listákon,
hármat az országoson) indít a választásokon,
közülük hárman bejutásra esélyes helyet
kaptak. Farkas Flóriánt az országos lista elõkelõ
14. helyére tették, az OCÖ-alelnök Lukács Mihály
pedig a 27. helyre került. A megyei listákon indítani kívánt
roma politikusok közül az OCÖ- és Lungo Drom-alelnöksége
mellett a Száztagú Cigányzenekar vezetõjeként
híressé vált Raduly József neve cseng a legjobban,
bár a fõvárosi listán a futottak még kategóriába
tartozó 33. helyet kapta.
Országos huszonegyedikként viszont nyugodtan várhatja az
áprilist Varga József, aki bár nem tagja a roma szervezetnek,
viszont "régi" fideszes, és Orbán Viktor tanácsadója
cigányügyekben. Jelölésében az is szerepet játszhatott,
hogy jelenlegi munkahelye, a Magyarországi Cigányokért
Közalapítvány beleolvadna a pártjának gyõzelme
esetén létrehozandó Cigány Integrációs
Hivatalba.
Nagyjából ez utóbbi az egyetlen nóvum a Fidesz választási
programjának romákkal kapcsolatos részében, amelynek
egyébként "a romák esélye a tanulásban
és a munkában van" sablonfordulat a vezérmotívuma.
A Fidesz programja szerint a Roma Integrációs Hivatal lenne hivatott
összefogni az esélyteremtõ oktatási feltételek
biztosítását, a roma kultúra megõrzésének
és gyakorlásának támogatását, a romák
munkába állása feltételeinek javítását,
a fiatal cigányok földhöz jutását és lakásszerzésük
megszervezését. A harminchat oldalas, az egyes fejlesztésre
szánt területek költségvetési tételeit
és határidõket is tartalmazó részletes fideszes
választási program azonban éppen ebben a fejezetben feltûnõen
szûkszavú, semmi konkrétumot nem ír arról
például, hogyan képzelik el, mekkora összeget szánnak
a romák oktatási és foglalkoztatási helyzetének
javítására. Igaz, a Fidesz-LD-paktum is lapidárisra
sikeredett: mindössze a képviselõi és bizottsági
helyekrõl, valamint az integrációs hivatalról esik
szó, az együttmûködés voltaképpeni tartalmáról
már nem.
Botkormány helyett robotpilóta
A legnagyobb ellenzéki párt választási programja
sem hemzseg a romák integrációjával kapcsolatos
konkrét feladatoktól, igaz a szocialista miniszterelnök-jelölt
két hete külön kötelezettségvállalást
tett a magyarországi cigányok sorskérdéseinek megoldásáért.
A nyolcpontos dokumentum szintén az oktatás fejlesztését
helyezi középpontba, a Fidesz-programmal ellentétben azonban
Medgyessy nem a roma ösztöndíjasok számának megduplázásában,
hanem a roma tanulók elkülönítésének megakadályozásában
látja az elõrelépési lehetõséget.
Az MSZP miniszterelnök-jelöltje egyebek mellett vállalja még,
hogy gyõzelme esetén kidolgozzák és elfogadják
a diszkriminációellenes törvényt, az európai
kisebbségi nyelvekre vonatkozó védelmet kiterjesztik a
beás és a romani nyelvre, valamint komplex rehabilitációs
programot indítanak a cigánytelepek felszámolására.
Az ellenlábasától magát minden ponton megkülönböztetni
akaró MSZP azonban személyzeti politikájában kevés
eredetiséget árult el, amikor ugyanabból az Országos
Cigány Önkormányzatból választott bejutásra
esélyes roma képviselõjelöltet, mint a Fidesz. Az
országos lista 34. helyére sorolt Teleki László
nyolc éve a testület alelnöke, bár az utóbbi
években Farkas egyik házon belüli riválisává
nõtte ki magát. A Nagykanizsai Cigány Önkormányzat
elnökeként nemrég állami kitüntetésben
részesült, sikeres foglalkoztatási programot mûködtetõ
roma vezetõrõl sokan azt tartják, hogy megfelelõ
szocialista hátszéllel õ lehet az OCÖ következõ
elnöke.
A korábban képviselõjelöltként is szóba
hozott Horváth Aladár szakértõként, esetleg
egy kormányhivatal élén dolgozhat majd az MSZP-nek. A nagy
valószínûséggel a szocialisták hornista szárnya
által leszavazott Horváth szerint, egy polgárjogi vezetõnek
az a dolga, hogy folyamatosan bírálja a mindenkori politikai elitet,
ezért nem csoda, hogy ez az elit nem a bírálóit
juttatja a parlamentbe. Az országos listán felajánlott
85. hely kifejezetten felbõszítette a párt roma tagozatának
elnökét, Benga Oláh Tibort (aki egyébként a
Roma Parlament alelnöke is), hiszen az esélytelen besorolás
a tagozat (és személy szerint az õ) alulértékelését
is jelzi. (Egyébként egy földcsuszamlásszerû
szocialista gyõzelem esetén, akár még õ is
képviselõ lehet.) A tehetséges fiatal pécsi politikus,
Labodáné Lakatos Szilvia 166. listás helye pedig már
valóban csak gesztusértékû.
Visszaszámlálás
A kopogtatócédulákat pártjában harmadikként
összegyûjtõ Kozma Blanka, a szabad demokraták egyetlen,
magát romának valló jelöltje sem számít
országgyûlési székre: mindössze az edelényi
körzet harmadik helyét tartja elérhetõ célnak,
s szerinte a helyzeten még az sem változtat, hogy az ország
legszegényebb választási körzetében az egyik
legmagasabb a roma lakosság aránya. Az SZDSZ-nél szintén
felmerült Horváth Aladár esetleges indítása,
ám a szóba került szécsényi körzetben
akkor a - késõbb a jelölõ szelvények felvásárlásával
gyanúsított és visszaléptetett - helyi vállalkozót,
Oláh Györgyöt jelölték. Daróczi Ágnes
szintén az SZDSZ-szel hírbe hozott, de végül nem indított
roma politikusok számát szaporítja.
A párt terjedelmes választási programjában a roma
esélykiegyenlítõ elképzelésekkel külön
fejezet foglalkozik, amelyben szép számmal vannak már régóta
emlegetett, de soha meg nem valósított tervek is. A roma munkavállalók
állami és önkormányzati közbeszerzési
pályázatokon nyertes cégeknél történõ
népességarányos alkalmazásának kérdésével
például az SZDSZ vezette fõvárosi közgyûlés
is foglalkozott már - csekély eredménnyel. Kormányba
kerülésükkel a szabad demokraták véget vetnének
a roma diákok kisegítõ iskolarendszerbe történõ
tömeges átirányításának és magántanulóvá
nyilvánításának. Az oktatási rendszer megreformálása
mellett a roma gyerekek óvodáztatását is elõsegítenék,
az ötven százalékkal megemelt intézményi normatívát
pedig egyebek mellett - a PHARE által finanszírozott, jelenleg
is futó szegény/cigány oktatási program sokak szerint
megalázó iskolai fürdõszoba-akciójához
kísértetiesen hasonlító - a gyermekek higiénés
kultúráját szolgáló infrastrukturális
beruházásokra költenék.
A választási programját többek között az
Aranybulla és az ötvenhatos forradalom szellemiségére
építõ FKGP nemigen említi a romákat, bár
a 43 pontos dokumentum egyik bekezdésében leszögezik: a külföldiek,
a nemzeti és etnikai kisebbségek mellett a magyarokat is illessék
meg az alapvetõ emberi jogok és szabadságok.
Béres Béla, a párt alelnöke az adatvédelmi
törvényre hivatkozva nem árulta el az indítani kívánt
roma jelöltek nevét. "A Független Kisgazdapárt
a cigányság problémáin segíteni szeretne,
és nem átverni õket azzal, hogy díszcigányokat
ültet be a parlamentbe. Több roma jelölt is szerepel a párt
listáján, de mi kampányszerû együttmûködésben
nem gondolkodunk" - nyilatkozta az alelnök.
A MIÉP, amely az antidiszkriminációs törvénytervezetet
magyarellenesnek véli, és a roma iskolások elkülönítését
a magyar tanulók védelmét szolgáló, üdvözlendõ
lépésnek minõsíti, korábban azt a meglepõ
információt közölte: több roma politikust is indítani
szándékozik áprilisban. Ez idáig azonban egyetlen
MIÉP-színekben próbálkozó roma aspiránst
sem mutattak be a nagyközönségnek. A tizenkét pontos
pártprogramban viszont többször is megemlítik a cigányságot,
sõt az antiszemitizmus alcímmel íródott pontban
a róluk terjesztett cigányellenességet rágalomnak
minõsítik, amelyet szerintük támadóik a zsidóellenesség
vádjának alátámasztására használnak
fel. A MIÉP rendet akar címû programrészben azért
egy kissé árnyalódik a kép, szerintük ugyanis
a magyar társadalomban többek között azért nincs
rend, mert a bûnelkövetésre van fölmentés: etnikai
kirekesztésre hivatkozás.
Voyager
A parlamenti választás persze nem csak a gigászok küzdelmérõl
szól, ilyenkor egyre-másra alakulnak a törpe pártok,
felélednek az általában csak négyévente feltûnõ
szervezetek. Tavaly nyáron még minden újság terjedelmesen
számolt be egy új roma politikai erõ, a Cigány Pártok
Szövetsége (CPSZ) létrejöttérõl, amelyet
négy, addig nem túl aktív roma szervezet alakított.
A szervezetnek saját ötoldalas programja is volt, igaz a munkáról
szóló fejezetben az akkor már három éve nem
létezõ Munkaügyi Minisztériummal kidolgozandó
közös program szükségessége mellett érvelt.
A CPSZ-bõl aztán szép csendben kiszállt az egyik
tagszervezet, a Ruva Pál vezette Roma Egységpárt, amely
három másik roma szervezettel szeptember óta együttmûködik
az Új Baloldallal. "Az Új Baloldalban olyan emberek vannak,
akik még nem sározódtak be, és nekik is érdekük,
hogy a cigányságot nyíltan felvállalják"
- nyilatkozta Ruva Pál, a Roma Egységpárt vezetõje.
A megcsonkult CPSZ viszont egyelõre nem közösködik más
pártokkal, és önállóan kívánnak
képviselõjelölteket indítani mind a 176 körzetben.
"Nem adjuk el magunkat, mert a cigánykérdést csak
mi magunk tudjuk megoldani" - szögezte le Kertész Lóránt
vezetõ, aki annak ellenére a szavazatok hét százalékára
számít, hogy eddig egyetlen etnikai alapon szervezõdõ
pártnak sem sikerült a parlamenti küszöb közelébe
jutni, de még 1 százalékos eredményt elérni
sem.
Hasonló kilátásokkal szállhatnak ringbe az egyéni
jelöltek is. A székesfehérvári gettóügyben
sikeresen közvetítõ, majd a zámolyi romák szószólójaként
ismertté vált és a jobboldalon sokáig dobogós
közellenségnek tekintett Krasznai József, aki Szabolcs-Szatmár-Bereg
megyében független jelöltként méreti meg magát
majd áprilisban, ennek ellenére egyetlen politikai szervezettel
sem közösködik.
Mind ez ideig a magyarországi roma közélet a nagypolitikában
kevés látványos sikert könyvelhetett el. Ami jó
vagy rossz történt a romák emancipációja ügyében,
az többnyire nem a roma politikusok nyomására történt,
furcsa módon sokkal nagyobb szerepe volt abban a külpolitikai érdekeknek.
Az érdekérvényesítési problémákkal
küszködõ roma közemberek valószínûleg
a jövõben sem tehetnek sokkal többet, mint hogy a gádzsó
politikusok számára megpróbálják tematizálni
a romák problémáit, és megoldási alternatívákat
kínálni hozzájuk. Ezt azonban meg kell tenniük, mert
különben valóban nem lesznek egyebek jól fizetett és
jól pozicionált díszcigányoknál. Hogy a két
nagypárt listájáról az Országgyûlésbe
bekerülõ 3-5 képviselõ képes lesz-e erre, fogalmunk
sincs; a jövõt megjósoló cigánykártyákat
mindenesetre már keverik, de hogy a jövõ valóban most
kezdõdik-e a cigányok számára is, és ha igen,
milyen lesz, csak a "független" futurológusok tudhatják.