Bokros Lajos neve az emlékezetes megszorító
intézkedések bevezetése óta szitokszóvá
vált Magyarországon. A jobboldali propaganda a "Bokros-csomag"
kifejezésbe sûríti bele mindazt, amit ellenszenvesnek talál
a liberális gondolkodásban. Az a kitartó figyelem ugyanakkor,
amit a volt pénzügyminiszter jobboldalról kap, tulajdonképpen
még használ is a magyar polgári demokrácia fejlõdésének:
a rendszerváltás óta kétségtelenül a
Bokros-csomag bevezetése kínálta a legjobb alkalmat annak
megvitatására, milyen az a jövõkép, amelynek
nevében a liberális politikusok kormányzási lehetõséget
kérnek a választóktól.
A liberálisok még hálásak is lehetnek, amiért
Bokros Lajos ellenségei ennyire kitartónak bizonyultak, de eközben
mellébeszélés nélkül vállalniuk kell,
hogy a nagy vihart kavart megszorítások alapelvei számukra
a vészhelyzet elmúltával is érvényesek. Mivel
pedig nincs szükséghelyzet, olyan megoldásokat kell felkínálni
a választóknak/adófizetõknek, amelyek révén
az egyének nem elsõsorban áldozathozatalként, hanem
választási szabadságuk növekedéseként
élhetnék meg a - nyilván lemondással is járó
- liberalizálást. A Bokros-csomag vészintézkedésektõl
nem terhelt "béke-változatát" kell tehát
kikísérletezni.
Magánkiadások - közös
kassza
Nyilvánvaló, hogy nem arról kell felújítani
a vitát, szükség volt-e 1995-96-ban a magyar gazdaság
iránti befektetõi bizalom megteremtéséhez a középrétegek
súlyos áldozataira, vagy ahogy a jobboldali propaganda fogalmaz,
a "családok megnyomorítására". Ebben a
párbajban a hazai politikai kommunikáció szabályai
szerint csak az ellenérdekû felek közötti gyûlölködés
szítására volna esély. Értelmes vitát
lehet viszont kezdeni arról a sarkalatos kérdésrõl,
hogy - a többség preferenciái szerint - a közös
kassza finanszírozza nagy társadalmi csoportok bizonyos egyéni
szükségleteinek kielégítését, vagy fizettesse
meg az állam a szolgáltatások valódi árát
mindenkivel, aki képes lehet kifizetni.
A Bokros-csomag körüli viták két ponton élezték
ki ezt a kérdést: a családtámogatási rendszer
- családi pótlék, gyermeknevelési támogatások
- és a felsõoktatási tandíj ügyében.
Ha lehet, ennél is súlyosabb bûnnek bizonyult azonban -
mindmáig szikrázó gyûlöletet váltva ki
- az alanyi jogon járó családtámogatások
megszüntetése. Egy kétgyermekes, kétkeresõs
családnak 1995-ben csak havi 100 ezer forint bruttó összjövedelem
alatt járt családi pótlék. A jövedelemhatárt
azonban nem elvi okokból jelölték ki éppen itt: az
államháztartás kiadásainak jelentõs lefaragása
volt a cél. Ezen a ponton érhetõ tetten a liberális
közvélemény máig tartó zavarának legfõbb
oka: a Bokros-csomagban reménytelenül összekeveredtek a pillanat
diktálta vészintézkedések és a polgárok
közkasszába fizetett adóinak kívánatos felhasználásáról
szóló alapelvek. Ha valaki meggyõzõdéssel
támogatja is az alanyi jogon járó közpénz-juttatások
felcserélését a rászorultság elvét
követõ támogatásokkal, 1995. március 13-a óta
nem alapelvekrõl, hanem az államcsõd küszöbén
sebtében hozott rendelkezések jogosultságáról
kényszerül vitázni. A Bokros-csomag bejelentését
követõ össztûz egy pillanatig sem a polgár és
az államkassza viszonyának elvi kérdéseire irányult.
A jobboldalnak természetesen kapóra jött, hogy elterelheti
a figyelmet azokról az elvekrõl, amelyek az intézkedések
mögött meghúzódtak, és amelyeket a magyar közvélemény
egy része minden valószínûség szerint támogatna.
Nem az elvekre koncentráltak azonban a baloldali kritikusok sem. Egyrészt
a túl alacsonyan meghúzott jövedelemhatárokat támadták,
másrészt az intézkedéseket végrehajtó
államapparátus felkészületlenségét kárhoztatták.
Nehezen vitatható tény, hogy a rászorultsági elv
bevezetése felidézte azt a veszélyt, hogy a hivatalok látókörén
kívül vegetáló családok kiszorulnak a segélyezettek
körébõl. Az állam nyilvántartásai alapján
egyáltalán nem volt garancia a leginkább rászorulók
feltérképezésére. Más oldalról reális
volt az a veszély is, hogy a tökéletlen végrehajtás
miatt sokan kapnak közpénzt jogosulatlanul. Az általános
megszorítások közepette felháborodást keltett
a magas jövedelmû adóelkerülõk kiszûrésére
képtelen hivatalok tehetetlensége. Ezeknek a vádaknak valóban
komoly alapjuk volt. A Bokros-csomagot liberális szempontból is
csak ideiglenes csomagként lehetett felvállalni. Súlyos,
de talán még nem jóvátehetetlen hiba, hogy a helyzet
javulásával lehetõvé váló módosításokat
sem a liberálisok, sem a szocialisták nem helyezték kilátásba
már 1995-ben.
Civil szabadságharc
Az 1998-as választásokat az az erõ nyerte meg, amely a
"népnyúzó" intézkedések teljes
visszavonását helyezte kampánya középpontjába.
Ez egyértelmûvé tette, hogy olyan súlyos és
igen költséges ügyekben, mint a szociális támogatások
rendszere, a közvélemény nagy része állampárti,
az alanyi jogon járó ingyenes juttatások híve. Valószínûleg
nem tévedünk nagyot, ha ebbõl a szempontból a két
legnagyobb párt szavazótáborát egy oldalra soroljuk.
A vereség mértékét jelzi, hogy 1998 óta nincs
olyan szereplõ a politikai porondon, amely - például -
újra fel merné vetni az alanyi jogon járó családtámogatások
megszüntetésének ötletét. Az ellenzéki
pártok csak a családi pótlék súlyának
növelését és a gyermekek után járó
adókedvezmények csökkentését vagy megszüntetését
ígérik. A jelenlegi rendszert tehát csak azért bírálják,
mert az adókedvezmények útján a gazdag családokat
jobban "támogatja", mint a rászorulókat. Mintha
végsõ soron elfogadnák a kormánypropaganda állítását,
amely szerint a jelenlegi kormány családtámogatási
politikája igazi diadalmenet.
Mindez teljesen új helyzetet teremtett. A kérdés most már
az: át lehet-e érzékelhetõen alakítani az
állam és az adófizetõk viszonyát ebben az
alapvetõen nem liberális környezetben? Milyennek kellene
lennie a Bokros-csomag kíméletes "béke-változatának"?
Hogyan kellene bevezetni, hogy ne söpörhesse el ismét már
a legközelebbi választásokon a jobb- vagy baloldali konzervatívok
propagandája?
A liberálisok ideje akkor jön el, amikor fellángol a civil
társadalom szabadságharca az eltûrhetõ határain
túlterjeszkedõ állam ellen. A liberalizmus államellenes
lendülete különösen fontos ott, ahol hosszú ideig
érvényesülõ totalitárius elnyomás miatt
szétesett a civil társadalom. Az öntevékeny polgári
szervezetek hálózata, ha szervesen fejlõdhet, alapjában
politikamentes. Más a helyzet azonban, ha viszonylag gyorsan kell újraéleszteni
az állampolgárok független kezdeményezéseinek
szervezeti kereteit. Ilyenkor csak a hatalommal vívott - szükségképpen
politikai természetû - függetlenségi harcok gyorsíthatják
fel a civil társadalom kifejlõdését.
A civil szféra államellenes küzdelme termékeny harc.
Nem általános elvek által mozgósított tömegek
csapnak össze, hanem hétköznapi ügyekben mondják
ki az állam terjeszkedése által érintett csoportok,
hogy ne tovább. S mivel mindig az állam az erõsebb fél,
a civilek harca szellemes eljárásokat termel ki a gyengébbek
szempontjainak érvényesítésére.
A máris rendelkezésre álló ötletes civil technikák
koncentrált alkalmazásával rövid idõn belül
komolyan vissza lehet szorítani az állam osztogató-befolyásoló
szerepét. Attól függõen, hogy a civil szervezeteknek
céljaik megvalósítása során szükségük
van-e vagy sem az államgépezet átalakítására,
törvények megszavazásának ösztönzésére,
új állami intézmények felállítására,
a kínálkozó technikák kétféle családjáról
beszélhetünk.
Az állam megkerülése
Olyan civil technikák tartoznak ide, amelyek a status quót érintetlenül
hagyva érvényesítik a civilek szempontjait. Egyszerû
példával bemutatható, mirõl van itt szó.
Klasszikus civil megoldás az állam megkerülésére,
ha a jómódú adófizetõk nem szállnak
vitába a hivatallal jogosultságokról és rászorultságról,
hanem köszönettel elfogadják az államkasszától
- például - a családi adókedvezményeket,
és saját szervezeteiket megalakítva juttatják el
azokhoz, akiknek valóban szükségük van rá.
Ez az eljárás a nagy érdekérvényesítõ
erõvel rendelkezõ középosztálybeliek civil
technikája.
Az államnak ilyenkor nincs más feladata, mint hogy egy bizonyos
jövedelemszint fölött az adóbefizetés meredeken
növekvõ részét például adókedvezmény
formájában visszatérítse az adózóknak.
(Nevezzük ezt a visszatérített összeget Liska Tibor
nyomán erkölcsi jövedelemnek - a továbbiakban jelöljük
EJ-vel!)
Azt, hogy mi történik az EJ-vel, a civil szféra állapota
határozza meg. Szélsõ esetben az EJ minden fillérjét
a jómódú adófizetõk költenék
el - saját céljaikra. Ez a helyzet ma Magyarországon. Az
állam adókedvezmények, kedvezményes hitelek formájában
jelentõs jövedelemtöbblethez juttatja a jómódúakat,
akik ezt az összeget megtartják maguknak. Hasonlóan szélsõséges
feltételezés, hogy mindazok, akik EJ-átutalásban
részesülnek az államtól, ezt a jövedelmet teljes
egészében eljuttatnák a rosszabbul élõkhöz;
a segítség pedig maradéktalanul éppen oda is kerülne,
ahol a leginkább szükség van rá. A valóság
leggyakrabban valahol a kettõ között lehet. A civil szervezetek
teljesítményétõl függ, mennyire közelít
az utóbbi, az "ideális" állapothoz.
Mivel az EJ újraelosztása az adó-visszatérítésben
részesülõk önkéntes döntései alapján
megy végbe, a civil szférának meg kell szerveznie az EJ-tulajdonosok
számára a kényelmes adminisztrációt, az elosztás
hatékonyságának ellenõrzését, a minél
tökéletesebb tájékoztatást. Ebben a szisztémában
az egyéni adományokról szóló döntéseket
csak befolyásolni lehet, kikényszeríteni nem. Kézenfekvõ
módszer a befolyásolásra a civil szervezetek reklámkampányainak
szervezése. Méltóbb azonban a közösség
iránti kötelezettségét mérlegelõ polgárhoz,
ha reklám helyett értelmes háttérinformációkat
kap, és ezek alapján szabadon hozza meg döntését.
Az állam megkerülése a családtámogatások
esetében azt jelentené, hogy a középosztálybeliek
szabad döntésévé válhatna, hogy mely csoportokat
vagy egyéneket milyen módszerrel támogatnak a gyermekvállalásban
és -nevelésben. A felsõoktatási intézmények
és hallgatók támogatásának is valóban
polgári módszere lehet az EJ-átutalásokon keresztül
történõ önkéntes civil finanszírozás.
A felsõoktatás ugyan ingyenes, de azok, akik EJ-jükbõl
megengedhetik maguknak, önkéntesen fizetik gyermekeik vagy mások
gyermekeinek oktatását, megerõsíthetik az értékes
felsõoktatási mûhelyeket, ösztöndíjakat
alapíthatnak kiváló kutatóknak és oktatóknak.
A jelenleginél sokkal jobb hatást lehet várni az EJ újraelosztásától
olyan súlyos problémák kezelésében is, mint
esélytelen csoportok - például leszakadó cigány
közösségek - megsegítése.
Meglehet, naivnak látszik a javaslat, amely - legalább részben
- felsõ- és középosztálybeli polgártársaink
önkéntes adakozására alapozná fontos célok
finanszírozását. Az eddigiekben javasolt civil jövedelem-újraelosztási
rendszer azonban nem valami mesterkélt fantazmagória. Jelenleg
is mûködik - csak éppen a lehetõ legalacsonyabb hatékonysággal.
Nagyon sokan kapunk közvetlenül vagy közvetve költségvetési
forrásból olyan összegeket, amelyekre valójában
nem nekünk volna a legnagyobb szükségünk. Ezt úgy
is megfogalmazhatjuk, hogy az állam hónapról hónapra
jelenleg is kiosztja számunkra erkölcsi jövedelmünket.
Ezt azonban a civil minták, a megfelelõen bejáratott technikák,
illetve a szükséges információk hiányában
azok sem utalják át a rászorulóknak, akik erre közülünk
hajlandók lennének.
Az EJ újraelosztása elsõsorban a viszonylag csekély
többlettel rendelkezõ egyének számára megfelelõ
módszer. Anonim adakozás, amelynek jutalma a civil társadalomban
elfoglalt pozíciónk jelentõs javulása lehet. Aktív
EJ-tulajdonosként más, hasonló beállítottságú
civilekkel lépünk kapcsolatba. Egy élõ hálózat
létrehozói, fenntartói és tagjai leszünk. A
civil hálózatban kifejtett tevékenységünk révén
emelkedik státusunk. Egy szétesésre hajlamos világban
ez a munka önmagában hordozza jutalmát.
Az állam átépítése
Az államot megkerülõ technikák a közpénzeknek
csak kisebb hányadát vonhatják ki a bürokrácia
hatáskörébõl. De mi történik a közpénzek
nagyobb hányadával, amit továbbra is befizetünk a
közös kasszába?
A parlamentáris demokrácia csak végsõ soron garantálja,
hogy a közpénzek felhasználása legalább valamelyest
igazodjék az adófizetõk igényeihez. A parlamenti
ciklusok végén leadott szavazatunk nem kínál hatékony
beleszólási lehetõséget. Az államgépezet
átépítésére is szükség van tehát
ahhoz, hogy a közpénzek tulajdonosai közel kerülhessenek
a döntésekhez. Befizetett adónkat kezeljék továbbra
is képzett hivatalnokok, de hadd döntsük el mi, hogy milyen
célokra fordítsák a pénzünket. Ehhez új
típusú államra van szükség.
Egyáltalán nem törvényszerû, hogy a közpénzek
akár csak jelentõs hányadát is az államapparátus
gyûjtse be és ossza el. "Túl komoly feladat ez ahhoz,
hogy olyan link szervezetre bízzuk elvégzését, mint
az állam" - fogalmazta meg találóan a problémát
Liska Tibor. Õ éppen ezért nem is elégedett meg
kevesebbel, mint az állam teljes leváltásával. Az
általa javasolt megoldás pofonegyszerû: egy adott közösség
- például egy ország lakossága - közös
tulajdonát mint társadalmi örökséget teljes egészében
fel kell osztani tulajdonosai, az egyének között, és
mindenki szabad belátása alapján fizessen ebbõl
a közös szolgáltatásokért.
Addig is tennünk kell azonban valamit, amíg az államot nem
sikerül teljesen leváltani, illetve csak részben sikerül
kikapcsolni. Folyamatosan dogoznunk kell azon, hogy az államgépezetet
minél jobban a polgárok alá rendelve építsük
át. Ez az átépítés, ha igazán következetesen
zajlik, az állam szerves és erõszakmentes leépítéséhez
is elvezethet.
Békeadó
A "békeadó" példájával világítom
meg, mit is érthetünk az államgépezet liberális
szellemû átépítésén. Már megint
ahhoz a kérdéshez jutottunk tehát, miként fizessen
a polgár adót, és mi történjen a befizetett
összeggel. És ez nem véletlen. Henry David Thoreau, akit
a liberálisok és az anarchisták egyaránt joggal
tekintenek szellemi elõdjüknek, a polgári engedetlenség
lehetõségeit sorra véve abból az egyszerû
ténybõl indult ki, hogy "az állammal évente
egyszer - és nem többször - találkozom közvetlenül,
szemtõl szembe, mégpedig az adószedõje személyében.
Ezért a legegyszerûbb, a leghatékonyabb módszer elégedetlenségem
kifejezésére, ha megtagadom adóm megfizetését."
A "békeadó" közvetlen elõzménye a
hetvenes évek német békemozgalmainak harci eszköze,
az adómegtagadás volt. A Német Szövetségi Köztársaság
alkotmánya alapján lelkiismereti okokból bárki megtagadhatta,
hogy meggyõzõdésével ellenkezõ kényszernek
engedelmeskedjen. Erre a lehetõségre hivatkoztak az adómegtagadók.
Mivel a béke meggyõzõdéses hívei, adójuknak
pontosan akkora hányadát, amekkora a katonai kiadások részesedése
a költségvetésen belül, nem fizették be, vagy
zárolt számlára fizették be, hogy ne férhessen
hozzá a költségvetés. Amikor a német zöldek
bejutottak a Bundestagba, ez a jellegzetes parlamenten kívüli fegyver
továbbfejlesztésre szorult. A zöldek 1986 áprilisában
nyújtották be a békeadó törvénytervezetét.
A törvény elfogadása esetén létrehoztak volna
egy úgynevezett békealapot. Az adófizetõk írásban
nyilatkozhattak volna arról, hogy jövedelem-, illetve béradójuk
megfelelõ részét a békealapba kívánják-e
átutaltatni. A tervezet részletesen elõírta, hogy
a békealapból milyen célok finanszírozhatók:
például a konfliktusok békés megoldását
kutató intézmények fenntartása; fejlõdõ
országok egészségügyi, jóléti, oktatási
és gazdasági rendszerének konfliktusmegelõzõ
célú fejlesztése; háború sújtotta
térségek lakosságának segélyezése.
Ezt a tervezetet a Bundestag rövid vita után elutasította.
A zöldek képviselõcsoportja azonban 1990-ben újabb
javaslatot nyújtott be. Ebben már két rivális alap
felállítását javasolták: a Szövetségi
Katonai Alapét és a Hadikapacitások Békés
Célú Átalakításának Szövetségi
Alapjáét. Az államnak minden katonai kiadását
a katonai alapból kellett volna fedeznie, azzal a szigorú megkötéssel,
hogy az alap nem vehet fel kölcsönt. (Tehát az állami
költségvetés nem pumpálhatta volna bele az adófizetõk
pénzét kerülõ úton.)
A törvény egységes "védelmi adó"
megfizetésére kötelezte volna polgárait. Az adó
összegét a törvény a teljes jövedelemadó
százalékában határozta volna meg. Az Alkotmány
alapján azonban lelkiismereti okokból bárki átirányíthatta
volna védelmi adóját a békés átalakítási
alapba. Minden adófizetõnek évente rendelkeznie kellett
volna arról, hogy mi a szándéka. Az átalakítási
alapból elsõsorban a hadfelszerelések ökológiai
és társadalmi szempontból kíméletes termelésre
történõ átalakítását finanszírozták
volna. Jellemzõ az a négy fõ ellenérv, amelyet a
Bundestagban a zöldek javaslatával szembeszegeztek kritikusaik.
1. A polgárok a választások alkalmával "amúgy
is" dönthetnek a következõ kormány fegyverkezési
kiadásairól.
2. Minden egyes újabb alap létrehozása csak a bürokráciát
növeli.
3. Ha a pacifisták elérnék a békeadó bevezetését,
más állampolgári csoportok mindjárt további
speciális alapok létrehozását kezdeményeznék.
4. A békeadó korlátozza a törvényhozás
jogát a költségvetés szabad alakítására.
Nos, a bürokrácia növekedésének veszélye
valóban megfontolandónak tûnik, de ha az új alapok
felállítása a polgárok választási
szabadságának növekedését és a rendszer
rugalmasabbá tételét szolgálja, a többletbürokráciát
célszerû elviselni. A többi ellenérv viszont már
elsõ pillantásra is inkább az államgépezet
átépítése mellett szól, mintsem ellene.
A zöldek javaslata Magyarországon is mintául szolgálhat
az állam liberális szellemû átépítéséhez
- és nemcsak a fegyverkezést ellenzõk élhetnének
vele. Egymás mellett mûködõ alapok létrehozásával
békésen lehetne finanszírozni például a társadalom
különbözõ kultúrájú, felfogású,
világnézetû stb. nagy csoportjainak sajátos ízlését
kiszolgáló önálló közszolgálati
televíziós, rádiós mûhelyeket; a térség
békéjének veszélyeztetése nélkül
lehetne támogatni a határon túli magyar közösségek
fennmaradását - hogy csak két, mostanában "forrónak"
számító témát említsünk.
Az állam átépítése természetesen nem
megy harc nélkül. Ahogyan Németországban is vereséggel
végzõdtek az elsõ kísérletek, mindenütt
arra kell számítani, hogy komoly erõk sorakoznak fel az
ilyesfajta ötletekkel szemben. Nem nehéz olyan politikai irányzatokat
találni, amelyek körmük szakadtáig küzdenek azért,
hogy az adófizetõket elszigeteljék az adójukkal
gazdálkodó bürokratikus apparátustól.