Úgy tudom, tavaly Demszky Gábor
ötlete volt Budapestre hívni a Liberális Internacionálét
(LI). Mi ennek a konkrét értelme, azon túl, hogy a rendezvény
nyilván az SZDSZ-kampány egyik fénypontja?
Az ötlet az enyém volt, de kétségkívül
akkor került napirendre, amikor Demszky Gábor pártelnök
lett. Az LI eddig egyetlen alkalommal sem tartott kongresszust Közép-
és Kelet-Európában, el lehet képzelni, mekkora a
verseny a tagpártok között, hogy az õ országukban
rendezzék meg. Magyarország, amely bizonyos értelemben
a liberalizmus fellegvárának számított a térségben
úgy tíz évvel ezelõtt
igen, szóval Magyarország eddig azért nem kaphatta
meg a kongresszus megrendezésének jogát, mert két
tagpártja is volt, és az LI úgy látta, hogy ahol
két vendéglátó párt is van, ott egy sincs.
A Fidesz tavalyi kilépésével azonban ez megváltozott.
Épp kint voltam egy LI-gyûlésen, amikor ez történt,
és én még aznap benyújtottam az igényt a
2002-es kongresszus magyarországi megrendezésére.
Ennyire hatékony tud lenni a hazai lobbierõ.
Valóban komoly lobbierõ van a döntés mögött:
ez az SZDSZ 1989 óta tartó munkájának, Szent-Iványi
Istvánnak és az én munkámnak az elismerése
is. Ami számunkra fontos, az az, hogy bennünk és a választóinkban
is tudatosuljon: nem vagyunk egyedül a véleményünkkel,
a nemzetközi közösségben vannak még más
liberális pártok is, amelyek hasonlóképpen gondolkodnak,
mint mi. Nyugaton a szociáldemokrata és a konzervatív pártok
is osztják a liberális minimumot, ez ugye nálunk távolról
sincs így.
Úgy emlékszem, tavaly még a kormányzati korrupció
volt a kongresszus tervezett fõtémája, most viszont a jó
kormányzás (good governance) a súlypont.
Rosszul emlékszik. A kétévenkénti kongresszus témáját
a vendéglátó párt és az LI együttesen
dönti el, a good governance az én javaslatom volt. Olyan kongresszust
képzeltünk el, amely túlmutat a Fidesz-SZDSZ ellentéten
és jóval szélesebb horizontot nyit. Az biztos, hogy mivel
a kongresszus Budapesten lesz, erõsek lesznek a magyarországi
áthallások, így reményeink szerint a korrupciómentes
kormányzás témája erõteljesen fog megjelenni
a kongresszus munkájában.
Említette az áthallásokat. A Bauer Tamás által
összeállított színvonalas kongresszusi dokumentum
mintha több ponton magyarországi aktuális viszonyokra utalna:
például hogy nem jó, ha az állam a középosztálynak
oszt vissza közpénzt, vagy hogy milyen fontos állam és
egyház szétválasztása. Csupa olyan ügy, ami
a norvég vagy a kanadai testvérpárt számára
evidencia.
Ezek a megállapítások a kongresszus idõzítésétõl,
a magyarországi kampánytól függetlenül is igazak.
A Bauer Tamás-féle dokumentum alapértékei, meglátásai
igazak, de nyilvánvaló, hogy a hangsúlyok országonként
eltérnek. Igyekeztünk olyan anyagot készíteni, amely
a legtöbb liberális párt számára elfogadható.
Az LI nincs igazán jelen a nemzetközi sajtóban, aktivitása
csekély, az európai kérdések közül utoljára
valami évekkel ezelõtti macedón témájú
nyilatkozat van a honlapján. Cinikus felvetés, de nem volt valahol
igaza a Fidesznek, hogy kilépett egy ilyen Mickey Mouse-szervezetbõl?
Ha megnézzük a sajtót, azt látjuk, hogy a Szocialista
Internacionálé vagy az EDU sem szerepel benne feltétlenül
többször, mint az LI, annak ellenére, hogy Európában
a szocialista és a konzervatív pártoknak nagyobb a jelentõségük.
Egy nyilatkozattal nyilván nem lehet eldönteni a világ sorsát,
ezek egymásra épülõ apró munkák. Az
LI-ben vannak jelentéktelen pártok, vannak olyanok, mint az SZDSZ,
amelyek nem jelentéktelenek, de nem is meghatározóak, és
vannak benne meghatározó erejû, kormányzó
pozícióban lévõ pártok, mint például
a kanadai, dán, holland liberálisok. Hollandiában és
Dániában a legnagyobb kormánypártot a liberálisok
alkotják, akárcsak Szlovéniában, Lettországban
és Észtországban.
Mennyire liberális a Liberális Internacionálé?
A kongresszusi anyagok, tervezetmódosítások között
rendre szociáldemokrata gondolatok bukkannak fel (például
a holland D66 vagy a dán radikálisok részérõl),
mint az állami esélykiegyenlítés vagy a pozitív
diszkrimináció.
A holland D66 kétségkívül balliberális párt,
a VVD viszont konzervatív-liberálisnak minõsül. Az
LI-nek szociálliberális és konzervatív-liberális
tagjai is vannak, a szervezet különbözõ pártok
véleménycserélésre alkalmas fóruma, nem látom
különösebb értelmét az arról szóló
vitának, hogy ki mennyire liberális. Tapasztalatom szerint az
alapvetõ értékekben egyetértés van, így
például a globalizáció, a szabadkereskedelem támogatása
vagy az emberi jogok hangsúlyozása terén. Ugyanakkor például
a brit LibDem, noha igazi liberális párt, az elõzõ
választási kampányban arra kényszerült, hogy
a Labour-tõl balra helyezze el magát, adóemelést,
ingyenes szociális ellátást hirdetett. Ettõl még,
ha egy brit liberálissal beszélgetek, kétségem sincs
afelõl, hogy õ liberális.
Említette a globalizációt. Miért van az, hogy
miközben az elmúlt tíz évben egyértelmûen
fejlõdött és gazdagodott a világ, javult a szegénység
és a környezet helyzete, addig a globalizáció barátai,
így a liberálisok, állandóan magyarázkodni
kényszerülnek, defenzívába szorultak a globalizáció
miatt?
Valószínûleg azért, mert a globalizáció
nehezen kiismerhetõ, sokak szerint félelmetes folyamat, amellyel
szemben úgy érzik, védtelenek. Ezért azon gondolkodnak,
hogyan tudnák kivédeni, nem pedig azon, hogyan tudnák az
elõnyükre fordítani. A felszínen jó érveik
vannak az antiglobalistáknak, amikor szóvá teszik afrikai
és ázsiai országok elmaradottságát, szegénységét,
globalizációból való kimaradását -
de megfeledkeznek arról, hogy éppen az ottani kormányok
nem hajlandók részt venni a globalizációban. A nyugati
pénzeket felveszik, de csak a régi korrupt struktúrákat
tartják fenn velük, a good governance elveit már nem akarják
átvenni.
Hogyan dõlt el annak idején, hogy az SZDSZ az LI tagja legyen?
A rendszerváltáskor, a Kék Könyvben a párt
egyértelmûen Nyugat-barát, liberális programmal lépett
fel, de még 1992 végén, 1993 elején is jelentõs
belsõ vita volt az internacionálékhoz való viszonyról.
Mécs Imre és a szociális szárny inkább a
Szocintern felé húzott, Petõ Iván még 1994-ben
is "szociálliberális" pártként írta
le az SZDSZ-t.
Amikor ez a kérdés elõkerült, még nem lehetett
tudni, hogy az MSZP-nek van-e jövõje. A Charta szervezõdése
elõtt voltunk, a szocialista párt elszigetelt helyzetben volt,
nem lehetett kizárni, hogy az 1994-es választásokra eltûnik
a színrõl. Kétségtelenül volt olyan vélemény
az SZDSZ-en belül, hogy mennyivel jobb lenne, ha az SZDSZ foglalná
el a politikai paletta szociáldemokrata, szociálliberális
baloldalát. Kis János is hezitált az internacionálékhoz
való tartozás kérdésében.
Ez így épp olyan hûvös, számító
pozicionálásnak tûnik, mint amilyet az SZDSZ a mai napig
felró a Fidesznek, annak tudatos jobbra tolódásáért.
És joggal.
Az SZDSZ-en belül mindig erõs vonulata volt a szolidaritás
eszméjének, amely számomra is összeegyeztethetõ
a liberalizmussal. Volt egy markáns konzervatív-liberális
platform a pártban, és volt egy erõs szociális szárny
is, amelyik azt mondta: a rendszerváltás idõszaka, a hirtelen
megnõtt munkanélküliség olyan megrázkódtatás
volt a lakosság számára, annyian vesztették el létbiztonságukat,
hogy felelõs párt nem mehet el a szegénység, az
emberi tragédiák mellett. Én is úgy gondolom, nem
lenne ördögtõl való, ha a Szocialista Internacionálé
tagja lennénk - bár nem bánom, hogy nem így alakult.
Ott is nagyon sokféle párt van, egészen kiváló
liberális pártoktól egészen elfogadhatatlan baloldali
pártokig. Ugyanez a helyzet az EDU-ban. Úgyhogy voltak viták,
de a többség végül a Liberális Internacionálé
mellett tört lándzsát.
Utoljára Demszky Gábor próbálta meg pártelnökként
újrapozicionálni az SZDSZ-t. Nem mondta így, de azt üzente,
hogy egyenlõ távolságot kell tartani a két nagy
korrupt, etatista párttól, és hogy az SZDSZ liberális
értékeit, önállóságát kell hangsúlyozni.
Miért kellett ennek az elképzelésnek megbuknia?
Én azt gondolom, hogy nem a koncepció bukott meg, hanem a végrehajtása.
Egyetértek azzal, hogy most a fõ cél a Fidesz-kormány
leváltása, de hihetetlen távolságokat látok
az MSZP és az SZDSZ között is. A probléma ott van, és
ez világtapasztalat, hogy az nem üzenet, hogy "mi a centrumban
vagyunk". Ennek politikai tartalma nincsen. Azt pedig soha senki nem vonta
kétségbe, hogy az SZDSZ önálló liberális
párt. Tudomásul kell venni azonban, hogy amikor a Fidesz van hatalmon,
amikor Orbán Viktor ilyen keményen etatista, antiliberális,
a demokrácia intézményeit szinte naponta támadó
politikát folytat, akkor õk a fõ ellenfelünk, nem
a szocialisták, bármennyi fenntartásunk van is velük
szemben. Ha a szocialisták nyerik meg a választásokat,
akkor hasonló esetben õket kell majd bírálni. Ahol
két nagy párt golyószóróval vagy ágyúval
lövi egymást, ott nem állhatsz középen, mert
téged fog eltalálni a golyó.
Mi a garancia arra, hogy esetleges új MSZP-SZDSZ-koalícióban
nem fog felmorzsolódni a liberális párt? Milyen lényeges
következtetéseket vontak le az elõzõ koalícióból,
illetve az 1998-as bukásból?
Én azt tapasztalom, hogy az SZDSZ szembenézett az 1994-98-as idõszakban
elkövetett hibáival. Európa-szerte azt látom, hogy
a koalíciós kormányzás elõnyeit a nagy pártok
élvezik, a kudarcok meg a kis pártokat sújtják.
Ha 2002 áprilisa után ismét létrejön egy MSZP-SZDSZ-koalíció,
akkor nemcsak a magunk számára, de a koalíciós partnerünk
és a ránk szavazó liberális polgárok számára
is világossá kell tennünk: mik azok a célok, amik
miatt bemegyünk a koalícióba, és hogyan teljesítjük
ezeket a célokat. Az 1994-es
koalíciós szerzõdés túlságosan eljárási
szempontú volt, arról szólt, hogy ha konfliktus van, azt
milyen módon kell rendezni. Ez fontos, de nem alapvetõ. Az igazán
fontos a politika tartalma, mindaz, ami az ország javát szolgálja:
az, hogy melyik évben milyen adócsökkentést kell a
parlamentnek elfogadnia, hogy mikor állnak fel az egymással versengõ
egészségbiztosítók. Ha ezek nem teljesülnek,
világossá kell tennünk, hogy kilépünk, hiszen
e célok miatt léptünk be a koalícióba. A feladat
akkor az lesz, hogy legyünk okosabbak a körülményeinknél.