"...a múzeum (...) kollektív
emlékezet, ahol egy-egy |
A történész Stuart Piggott egy,
a druidákkal foglalkozó írásában háromféle
múltat különböztet meg: szerinte a múlt egyfelõl
létezik úgy, ahogyan valóban megtörtént (és
ahogyan soha nem leszünk képesek teljesen rekonstruálni);
másfelõl ott van az általunk ismert (illetve valamilyennek
ismert) múlt; végül pedig a vágyott (de a valóságban
soha nem létezett) múltról sem szabad elfeledkeznünk.
Ezért egy múzeum (sõt, akár egy kiállítás)
esetében is indokolt lehet feltenni azt a kérdést, hogy
az a feltételezett múltat próbálja-e meg bemutatni
- vagy pedig azt, amilyennek láttatni szeretné. És amennyiben
az utóbbiról van szó, úgy nem az az érdekes,
hogy milyen tárgyakat és összefüggéseket mutat
be, hanem az, hogy miért teszi, illetve, hogy mit akar "üzenni"
vele.
Amire persze mondhatnánk azt, hogy ilyen (képzelt múlt
vs. szándékolt múlt) megkülönböztetést
tenni legalábbis kockázatos dolog. Hiszen szigorúan véve
honnan is tudhatnánk, hogy egy kiállítás megrendezõjének
egyszerûen nem annyira különbözik-e a felfogása
(és így a múltról alkotott képe is) a miénktõl,
hogy "nem hisszük ugyan el neki", de õ azért igaznak
tartja?
Mondjuk legalább ugyanannyira igaznak, mint amenynyire mi a saját,
múlttal kapcsolatos álláspontunkat.
Vagyis mintha csupán az lenne a különbség, hogy ki mit
hisz. De ha ezt elfogadnánk, akkor nyugodtan tudomásul vehetnénk
a holokauszttagadók álláspontját is, úgyhogy
Piggott éppen ezért vezette be ezt a megkülönböztetést:
azért, mert abból, hogy a múltat tényleg nem ismerhetjük
meg, még nem következik, hogy a múlt bármilyen lehetett,
és aki például azt hangoztatja, hogy az egész második
világháborús népirtás utólagos, politikai
célú kreáció, az valóban nem az elképzelt,
hanem az általa szándékolt és politikailag átértelmezett
múltról beszél. Ugyanis egyszerûen figyelmen kívül
hagyja azokat a módszereket az adatgyûjtéstõl a forráskritikáig
és -értelmezésig bezárólag, amelyeknek az
lenne a célja, hogy lehetõvé tegyék egy - ha nem
is hiteles, de legalább - elképzelhetõ múlt rekonstruálását.
Tehát "Az álmok álmodói - Világra szóló
magyarok" esetében is jó lenne tudni, hogy valójában
melyik múlttal foglalkozik, és a válasszal együtt
talán arra is magyarázatot kaphatunk, hogy miért volt a
"hagyományos" kiállításoknál jóval
nagyobb visszhangja; illetve mivel magyarázható az, hogy akár
pusztán az alapján, hogy kinek mi a véleménye errõl
az "álmodozásról", meg lehet jósolni,
hogy ki melyik oldalra fog szavazni áprilisban.
Nem véletlen ugyanis, hogy míg a Fidesz honlapján egy (névtelenségbe
burkolózó szerzõ) azt írja, hogy "az eredeti
magyar szellemi teljesítményt felvonultató kiállításnak
bevallott célja, hogy bátran merjünk büszkék
lenni mindarra, amivel méltán vívtuk ki a világhírt,
az elismerést", addig a C3 mûvészeti folyóiratának,
az Exindex cikkének szerzõje (akirõl viszont pontosan tudni
lehet, hogy Mélyi Józsefnek hívják) úgy fogalmaz,
hogy "Az ötlet megvalósulásának eddigi sorsa
azt mutatja, hogy lehet bármilyen nagyszabású az eredeti
elképzelés, bármilyen hatalmas a befektetett munka, az
utóbbi években kialakult országimázs-tupírozásra
épülõ rendszer mindent homogenizál és elsilányít
(arculattervezõ a Happy End Kft.)." Ami az én olvasatomban
akár azt is jelentheti, hogy az élet más területei
mellett Magyarországon immár a történelem is teljesen
átpolitizálódott.
Nem mintha erre korábban nem lett volna (túlságosan is
sok) példa világviszonylatban is. Hogy csak egy enyhébbet
említsünk: a Louvre vagy a British Museum esetében a gyûjtés
"túlnyomórészt azoknak a birodalmaknak a gyarmatosító
politikájához kapcsolódott, amelyek a gyûjteményekkel
is kulturális és politikai erejüket kívánták
bizonyítani" - írja Pinna.
Ez már csak azért sem eshetett a nehezükre, mert egy történeti
kiállítást látszólag roppant egyszerû
a saját céljainkra felhasználni: legfeljebb egy megcsonkított
(és olykor esetleges) múltat mutathatunk be, hiszen a fennmaradó
anyagok mindig töredékesek, és így senki nem remélheti,
hogy az "igazi" múltat ismerheti meg a múzeumban. És
ha ehhez még azt is hozzátesszük, hogy bár a múzeum
(a kiállítás) feladata elvileg valamiféle közös
kulturális örökség bemutatása volna, "a
valóságban (azonban) nem létezik mindannyiunk számára
közös kulturális örökség", akkor rögtön
nyilvánvalóvá válik, hogy a szervezõknek
maguknak kell eldönteniük, hogy milyen töredékek alapján
és milyen kulturális örökségre hivatkozva fognak
dolgozni.
Miként ez most az "Álmok álmodói" esetében
is történt, ahol a cím egy része ("Világra
szóló magyarok") mintha azt sugallná, hogy itt a legnagyobb
magyar teljesítményekkel ismerkedhetünk meg. Bár azon
lehet vitatkozni, hogy a "világraszólóság"
határát Szentgyörgyi Albertnél, Neumann Jánosnál
vagy Bíró László Józsefnél, a "használható
golyóstoll" feltalálójánál húzzuk-e
meg, az - legalábbis szerintem - nem igazán merülhet fel,
hogy "12 800 négyzetméteren (60 000 légköbméteren)...
a magyar tudomány, ipar, technika, mûvészet, kultúra
legfontosabb személyiségeit, a magyar lelemény legizgalmasabb
kincseit" mutassuk be (mint ahogy a Fidesz-honlapon állítják).
Méghozzá legalább két szempontból nem: egyrészt,
mivel lehetünk ugyan jó véleménnyel a magyar tudományról
és kultúráról, az legalábbis kétséges,
hogy tényleg van-e ekkora tér kitöltésére alkalmas,
"világraszóló" eredményünk.
Másrészt pedig azért, mert ekkora mennyiséget egyszerûen
lehetetlen befogadni ("A tartalomhoz való eljutást, megértést
elnyomja a látvány", állapítja meg Jerger Krisztina,
a kiállítás eredeti rendezõje). A Fidesz-honlap
cikke arról lelkendezik, hogy 950 darab (650 kW összteljesítményû)
lámpa világítja meg a kiállítást,
25 km-nyi kábelt fektettek el, és "A fényeket vezérlõ
több mint 500 áramkörös rendszer - amit a New York-i Metropolitanben,
Las Vegasban és San Franciscóban is használnak - az elsõ
ilyen rendszer Magyarországon." De túl azon, hogy az emberben
óhatatlanul felmerül, hogy miért kerül itt elõ
Las Vegas (ahol ugye nem a kultúra terjesztése az elsõdleges
cél), azért az a kijelentés is elgondolkodtató,
mely szerint "A kiállítás tartalmi elõkészítése
közel három évig tartott".
Ugyanis ez az a pont, ahol (már amennyiben fontosnak tartjuk a vélt
és a vágyott múlt különbségeit) érdemes
eltûnõdni egy kicsit. "Az eredetileg szakemberek által
kidolgozott és 2001 nyaráig, a kijelölt rendezõ, Jerger
Krisztina távozásáig érvényes forgatókönyv...
úgy viszonyul a most látható tüllbe borított
kiállításhoz, mint Bán Ferenc Nemzeti Színház-terve
Siklós Mária megvalósult épületéhez"
- állapítja meg Mélyi József. Ugyanis nem az a bizonyos
évekig tervezett koncepció valósult meg egy mintegy 10
kg-ot nyomó forgatókönyv alapján, hanem egyszerre
csak feltûnt a Millenáris Rt., és átvette az irányítást.
Az eredmény pedig az a kiállítás lett, ahol a türelmes
látogatónak 300-400 oldalnyi szöveget kellene végigolvasnia
(ami persze teljes képtelenség), és a "Világraszóló
magyarok" cím alatt nem csupán egy olyan, elsötétített
területen kell keresztülhaladnia, ahol csillagok helyett az ragyog,
hogy "hörcsög, 1305"; "gomb, 1494", "pánt,
1470", de egy felsorolásból megtudhatja azt is, hogy például
Fazekas, Arany, Vörösmarty és Parti Nagy Lajos a "nyelvteremtõ
írók" közé tartoznak, Petõfi, Ady és
József Attila viszont nem.
Majd pedig az egyes tájszólásokkal ismerkedhet meg, és
tájékoztatják arról is, hogy melyik vízügyi
szavunk mikor jelent meg, és közben amellett, hogy meghallgathatja
Pilinszkyt, amint saját verseit szavalja egy telefonkagylóban,
meghallgathat jó néhány 1930-as évekbeli sanzont
is, és fekete-fehérben nézheti végig, amint Csákányi
László a Frédi és Bénit szinkronizálja
(meg megtekinthet néhány, a falra fénymásolt feladatot
a megoldással együtt a Középiskolai Matematikai Lapokból).
Láthatja Salamon király templomának a platóni Atlantisz
alapján készített, több méter átmérõjû
gipszmodelljét Maróthy Gézától (ami azért
eléggé oda nem illõnek tûnik); egy helyütt különbözõ
vadvirágok fényképei díszítik az átjárót
(például a vörös here és a gilisztaûzõ
varádics fotói - természetesen leírással
együtt); de egy olyan rész is van, ahol az üvegpadlóba
épített televíziókban néptánc megy.
És egyáltalán: mindenütt zene szól, "híres
magyarok" nyilatkoznak a televízió képernyõjén,
és beszélõgépek fecsegnek (Kempelen Farkas beszélõgépe,
Hungarovox szövegolvasó rendszer 1982-bõl, Profivox 2001-bõl
stb.).
Ja igen, és van egy hatszáz férõhelyes, vízszintesen
közlekedõ lift is... meg illusztrációk kinagyítva
a német tudós, az 1500-as években élt Georgius Agricola:
De Re Metallica Libri XII címû könyvébõl, aminek
nagyjából annyi a magyar vonatkozása, hogy az 1980-as években
lefordították magyarra is. A Hét, a Tett, a Ma, a Holnap,
valamint a Corvinák címlapjának fénymásolata
mellett pedig ott található az 1995-ös, Vay Ádámtól
a brit királynõig címû, kézzel írott
(!) kódexrõl készült fénykép is, és
így tovább.
"Érzékelhetõ a kiállítás felsorolás-jellege
is, ugyanakkor a XVII. századi Wunderkammerból induló,
a XIX. századi világkiállításokban kulmináló
tücsök és bogár hangulat ennél jellemzõbbnek
tûnik" - mondja Peternák Miklós, és ez persze
egyfajta teljességgel is jár: "csak a felsorolást,
a tényanyagnak nevezhetõ halmazt, ezt a bizonyos névsort
nézve azt kell mondanunk, hogy valószínûleg nem nagyon
hiányos. Nehéz lenne kapásból felsorolni azt a húsz
fontos magyart, aki nincs e szempont szerint megnevezve." Szám szerint
ugyanis 689-en szerepelnek itt (másképp fogalmazva: feltehetõen
jó néhány olyan is akad, aki közelrõl sem "világraszóló").
Ami viszont egyben azt is jelenti, hogy - éppen a kiállított
anyagok befogadhatatlanul nagy mennyisége miatt - gyakorlatilag lehetetlen
érdemi leírást adni a volt Ganz gyár területén
bemutatott tárgyakat valamiféle múzeumi kiállítássá
szervezõ összefüggésekrõl. Hiszen ezt a kiállítást
senki sem képes áttekinteni (és legfeljebb azt tehetnénk,
hogy megpróbálunk mindent felsorolni). "A múzeum léte...
a múzeum-mûtárgy kapcsolaton alapul, születése
alapvetõen a tárgyak létéhez, valamint ahhoz az
igényhez kötõdik, hogy... ezeket a tárgyakat egy rendszerben
gyûjtsék össze" - hangsúlyozza Pinna, ebben az
esetben azonban éppen ez a rendszer vész el vagy kérdõjelezõdik
meg.
Hacsak ki nem derül, hogy itt valamiféle "magasabb szinten"
nyilvánul meg a rendezõk szándéka (mert máskülönben
mindössze egy silány kollekcióval van dolgunk, és
ezzel le is lehet zárni a témát).
Az egyik, vitathatatlanul egyszerûbb magyarázat szerint éppen
ez történt: akkor csúszott félre az egész,
amikor az eredeti, a figyelemfelkeltésre, valamint a legfontosabb elemek
hangsúlyozására és a súlypontok kijelölésére
törekvõ forgatókönyvet a Millenáris Rt. "átszabta",
és a tartalmat "egy szabad asszociációs rendszerrel
kaleidoszkópszerûen össze akarták mixelni", mondja
Jerger. Aminek az eredménye viszont áttekinthetetlenség
és kuszaság lett. Meg az, hogy a cím egyáltalán
nem illik a kiállítás tartalmához: eredetileg, Jerger
idejében a (vélt) magyar múltat akarták bemutatni,
nem pedig a magyar nagyságot, és a kettõ azért a
hagyományos, "múzeumi múltértelmezés"
szerint két különbözõ dolog.
De elképzelhetõ egy kevésbé kézenfekvõ
magyarázat is. "Az is politikai szándék lehet, hogy
ezt a kiállítást a döntéshozók presztízsének
növelésére használják fel" - veti fel
Peternák, és ha ebbõl indulunk ki, akkor az akár
szimbolikusnak is tekinthetõ, hogy egyetlen eredeti mûalkotás
sincs kiállítva a képzõ- és iparmûvészeti
vagy éppen az építõmûvészeti részekben.
Elvégre, ha egy kiállítás (hipotézisünkkel
összhangban) nem a vélt, hanem a szándékozott múltról
szól, akkor nem az a lényeg, hogy milyen lehetett valaha, hanem
az, hogy milyennek kellene látnunk az elmúlt ezer évet:
nem maguk a tárgyak és összefüggések számítanak,
hanem az, hogy mi az ezeken keresztül a kiállításlátogatókhoz
eljuttatható "üzenet".
Orbán Viktor a megnyitón úgy fogalmazott, hogy "Ha
mi nem hiszünk a saját sikerességünkben, hogyan várhatnánk
el bárkitõl is, hogy helyettünk és nélkülünk
higgyen bennünk?", és azt is hozzátette, hogy "Az
értékteremtés saját fejünkben kezdõdik".
Azaz innentõl kezdve - ad absurdum - ha nagyon akarjuk, akkor a nagyság
(világraszólóság) alapkritériuma akár
az is lehet, hogy mi kit vagy mit tartunk annak. Mindössze egyetlen lépés,
és már ott is vagyunk a tudományos közmegegyezésen
alapuló múlt helyett a szándékozottnál. Annál,
amit az "Álmok álmodói"-nak létrehozói
szeretnének elhitetni... és innentõl akár már
indokoltnak is tûnhet több mint tízezer négyzetmétert
telezsúfolni. Nem véletlen tehát, hogy Orbán azzal
is megpróbálja alátámasztani a koncepciót,
hogy a szalag átvágása elõtt kijelenti: "Minden
magyar teremtõ ember."
Aminek viszont vagy nincs értelme, vagy pedig még ennél
is súlyosabb a helyzet.
Ha feltételezzük, hogy a magyarok azért "teremtõ
emberek", mert a teremtésre való képesség egyetemes
emberi tulajdonság, akkor ez azzal egyenértékû, mintha
azt mondanánk, hogy a magyaroknak is van szemük, fülük,
agyuk stb., azaz mindent egybevetve mi is emberek vagyunk (ez azonban nem igazán
lehetne hivatkozási alap egy monstre kiállítás létrehozásánál).
Tehát valószínûbbnek látszik a második
megoldás: az, hogy szembeállításként fogjuk
fel a dolgot, és azzal, hogy "Minden magyar teremtõ ember",
tulajdonképpen arra utalunk, hogy különlegesek: kreatívabbak
és nagyobb teremtõerõvel megáldottak lennénk
a többi országhoz képest (azt már le sem merem írni,
hogy esetleg felsõbbrendûek is). Színtiszta áltudomány
(vagy annál is rosszabb: diszkrimináció) azt állítani,
hogy bármiféle összefüggés lehet a kreativitás,
a teremtõerõ és hasonlók meg aközött,
hogy valaki milyen állampolgárságú.
Ez a felfogás - többek között - azt is eredményezi,
hogy a múzeum (a kiállítás) alapfunkciója
megszûnik. Már nem azt akarja ábrázolni, hogy milyen
lehetett (volna) a múlt, hanem azt, hogy milyennek kellett lennie - amennyiben
a jelenlegi politikai elképzeléseknek megfelelõen próbáljuk
felépíteni (olyan elképzelésnek megfelelõen,
ami a magyarok "különlegességére" és
"kiválóságára" helyezi a hangsúlyt).
És ezért is lényegtelen ebbõl a szempontból,
hogy zsúfolt-e és nehezen áttekinthetõ-e, a múzeumi
funkciókat tekintve rossz-e a kiállítás - éppen
elég, ha kellõképpen hatásosan (akár Las
Vegas-i eszközökkel) sugall valamit, és ehhez az eredeti alkotások
helyett tökéletesen megteszik a mindenütt jelen lévõ,
fénymásolt és felkasírozott szövegek is.
És még valami. Pinna szerint a múzeum "határozottan
a jövõ felé is mutat", úgyhogy egy olyan koncepcióba,
amely át akarja formálni a következõ éveket,
riasztóan beleillik a múlt átformálására
tett kísérlet. Hiszen legalább Orwell óta tudjuk,
hogy a múlt ellenõrzése és megváltoztatása
nem öncélú játék, ellenkezõleg: a jelen
és a jövõ ellenõrzése a célja.
Ám miként az is csak ügyesen kitalált szlogen, hogy
a "Jövõ elkezdõdött", a manipulált
múlt sem lesz azonos soha az igazival.
Sõt, még a lehetségessel sem.
Ezért személy szerint erõsen hajlok arra a feltételezésre,
hogy az eddigiek alapján az "Álmok álmodóit"
ne hagyományos értelemben vett kiállításnak
tekintsem, hanem egy kétségtelenül nagyszabású
(és nekem kétségtelenül roppant ellenszenves) kísérletnek
egy sosemvolt valóság létrehozására, aminek
a lehetséges és múzeumban is bemutatható múlt
helyét kellene elfoglalnia.