Így, a választási kampány
finisében inkább tanult politológus kollégákra hagynám a kormányértékelés gyönyörét
(a végjátékban meg valamennyi polgártársamra), ám midőn miniszterelnökünk morálteológiai
mélységbe és magasságokba süllyed, illetve emelkedik, úgy érzem, az én felségterületemre
tévedt, s az etikatörténész visszalőhet. Természetesen a Jó és a Gonosz manicheus
világképéről van szó, ahol is a Jó képviselői között találhatjuk a keresztényi
karitász inkarnációját, Kövér doktor urat, az angyalarcú Rogán Antalt, hogy
a pénzügyi spekuláció S betűs nagymestereiről ne is szóljak, mivel nem értek
a monetáris manőverekhez. Amihez érteni vélek, az a Jó és a Rossz küzdelmeként
felfogott politika pokoli víziója: a középkori gyökerek még jámborabbak, itt
a Sátán (és a striga) patkós-farkas vagy vajákos rontó szellem, s nem a parlamenti
váltógazdálkodás alternatív pártja. Ahhoz a modern parlamentarizmusra szükség
van, hogy a manicheus világkép alapján meg lehessen tagadni azt: Robespierre
azzal utasította el az ellenzék lehetőségét a Konventben, hogy "Franciaországban
az erény van kormányon, így a bűn csak ellenez", s nyilvánvalóan ez utóbbiaknak
nem adható legális lehetőség a hatalomátvételre. Ám "Nagy-Britannia parlamentjében
szükség van ellenzékre, mert ott az arány van ellenzékben".
Teljes középkorias pátoszával a restauráció korában jelent meg újra a Jó és
a Gonosz kétpártrendszerére redukált politikai pluralizmus, de Bonald, a Főcenzor
parlamenti retorikájában. "Minden keresztény kormányzat elsődleges kötelezettsége,
hogy biztosítsa a Jók békéjét azáltal, hogy hadat üzen a Gonosznak, az a kormányzat,
amely megbékél a rosszakkal, amely kegyelmet ad a bűnösöknek, a jókkal kegyetlen,
mivel a jók nem szorulnak kegyelemre, aki nem bűnös, az nem is kér kegyelmet."
A karitász csupán a (keresztény) magánember erénye, a kormányzaté csak a megtorlás
lehet. Miképp Krisztus a keresztfán megbocsátott üldözőinek, ám Atyja nemcsak
hogy nem fogadta el a kegyelem e gesztusát, hanem "az egész bűnös népre
kiterjesztette" az irgalmatlan büntetést (ezért bűnös Bonald szerint az,
aki a szétszóródásra ítélt istengyilkosoknak polgári jogokat adna...). Ebből
az eszmeiségből nő ki a XIX. század végére a "katolikus, de nem keresztény"
formulával jellemzett politikai katolicizmus, amelyben a La Croix és az Action
francaise (az ultramontánok és az ultranacionalisták) a Dreyfus-per idején egymásra
találtak mint "nemzeti oldal", s hazaárulásnak minősítették "az
emberi jogok védelmét, az állam és egyház szétválasztásának követelményét",
valamint a fair bírói eljárás elvét, ami "egy individuum ártatlanságának
kimondását egy egész nemzet bűnössé nyilvánításának árán" kívánja realizálni.
Szabó Dezső mélymagyar eszméi különben e felszínes francia forrásból fakadnak,
csupán a hugenottákat hagyta ki a Charles Maurras-féle felsorolásból, azaz a
zsidók és szabadkőművesek, a liberálisok és szociáldemokraták nemzetellenes
erői közül. A morálteológiai ihletettségű politikusok számára ezek a mai napig
a Gonosz megtestesítői, akik ellen a Jó reprezentánsainak élethalálharcot kell
vívniuk. Toleranciáról szó sem lehet, mivel - miként de Bonald vikomt már kétszáz
éve megmondta: "A keresztény hatalom semmit sem tolerál: nem tűri meg a
rosszat, mivel megtiltja azt, s nem tűri meg a jót, mivel azt megparancsolja."
Nem jobb a helyzet a forradalmi kormányzattal sem: Robespierre a Legfőbb Lény
létét és a lélek halhatatlanságát konvent-dekrétumban kimondó beszéde szerint
"a törvényhozás tökélye lenne, ha a gondolkodás nehézkes segítsége nélkül
el tudná érni, hogy az emberek tegyék a Jót és kerüljék a Rosszat."
A Gonosz pártját (pártjait) csak betiltani lehet, s nem a parlamentáris demokrácia
részeként kezelni; vele vitatkozni, kompromisszumot kötni, szerződést betartani
a Jó elárulását jelenti... A Sátánt csak kiűzni lehet e hazából, követőit pedig
kiátkozni. Ha valaki úgy érzi, hogy a kormány e szellemben keresztes háborút
visel a honpolgárok egyik fele ellen, pártrendezvényein pedig ördögűző szeánszokat
tart, s nemcsak a "másként gondolkodókat" üldözi, ahogy azt a kommunista
főideológusok tették, hanem mindazokat kiátkozással fenyegeti, akik egyáltalán
gondolkodni merészelnek, az nem érzéki csalódás áldozata. Hanem egy olyan hatalmi
tébolyé, amely a szabad választás általi szentesítést összetéveszti a Szent
Inkvizíció isteni felhatalmazás-hitével. Az lehet, hogy még négy vagy negyvennégy
évre övék marad az ország és a hatalom. Csak az nem lehetséges, hogy ez mindannyiunk
kedvét (és merszét) elvegye a gonosznak bélyegzett gondolkodás virtusától, amely
által "ember s polgár lehetnék".