Amióta megkaptam a Beszélőtől a felkérést a válaszadásra, azóta gondolkodom,
hogy azért esett-e a szerkesztők választása erre az idézetre, mert valóban adekvátnak
találják a kialakult helyzetre, vagy a kérdéssel provokálni kívánták a válaszolókat.
Így azután én a kérdést - Vörösmartyt segítségül híva - egy továbbival toldanám
meg, nevezetesen azzal, hogy: Ment-e a kormány által az ország elébb?
Visszatekintve az elmúlt négy év kormányzati tevékenységére, úgy gondolom ugyanis,
hogy inkább vált volna a haza javára, ha a kormány mélyen-mélyen alszik a haza
tornyán, abban az esetben ugyanis, ha sok hasznot nem is, de legalább kárt sem
tesz. Az viszont még legindulatosabb pillanataimban sem jutott eszembe, hogy
tehetetlenségéért, tunyaságáért kárhoztassam a kormányt. A bajt sokkal inkább
abban a hiperaktivitásban látom, ahogyan több mint kormányváltó programjának
kíméletlen végrehajtása közben legázolta a demokratikus intézményeket, szakadékokat
ásott a társadalmat megosztó törésvonalak mentén, a társadalom integrálódása
helyett a dezintegráció folyamatát gyorsította, és tovább mélyítette a rendkívül
gyors társadalmi változásokkal elkerülhetetlenül együtt járó erkölcsi és értékválságot.
Az Orbán-Torgyán-kormány négyéves társadalomalakító tevékenységét leginkább
a sarlatán ténykedéséhez hasonlítanám, aki gyógyítás helyett a beteg állapot
fenntartásán fáradozik, abból kiindulva, hogy ez tartósíthatja a beteg feletti
hatalmát, a közte és páciense között fennálló aszimmetrikus viszonyt, amelyben
a tanácstalan és kiszolgáltatott beteg különleges képességeket és hatalmat tulajdonít
orvosának. Mert társadalomkutatóként úgy látom, hogy a magyar társadalom egy
beteg társadalom, amely éppen csak lábadozni kezdett az egymást követő diktatúrák
okozta betegségekből, amikor - az elmúlt négy év rombolásának eredményeként
- ismét ágynak esett. Szakmámból eredően az Orbán-kormány talán legsúlyosabb
és főként legmesszebbmenő következményekkel járó bűnének a társadalom megosztottságának
tudatos mélyítését, újabb és újabb lövészárkok ásását tartom.
A megosztó politikát a társadalmi élet minden területén siker koronázta. Tovább
mélyült a gazdagok és a szegények közötti szakadék, a kormány "perverz"
jóléti politikája azokon segít, akik nem szorulnak segítségre, és azokat bünteti,
akiket támogatni kellene. A szegények még szegényebbek, a gazdagok még gazdagabbak
lettek az elmúlt négy év alatt. Tovább nőtt a gyerekszegénység, és évről évre
csökken a társadalmi mobilitás esélye; aki szegény családba születik, az jó
eséllyel örökre eljegyezheti magát a szegénységgel és esélytelenséggel, a gazdag
családok gyermekei viszont minden támogatást megkapnak ahhoz, hogy akár érdemtelenül
is konzerválni tudják öröklött kiváltságaikat.
Korábban soha nem tapasztalt, az ellenségeskedésig menő területi, regionális
feszültségek keletkeztek vidék és főváros, kormánypárti és ellenzéki önkormányzatok,
fejlődő és elmaradott régiók között. A mesterséges megosztás eredményeképpen
egyre többen hiszik el, hogy a települések csak egymás rovására boldogulhatnak,
hogy egymás elől kell elszívnunk a levegőt. A vidéki emberek közül sokak fejébe
sikerült elültetni a nagyravágyó, önző és bűnös főváros képét, és elhitetni,
hogy ami Budapestnek jó, az rossz a vidéknek.
Hónapról hónapra mélyülő, beláthatatlan következményekkel fenyegető generációs
ellentétek keletkezésének tanúi lehetünk. Hiszem, hogy egy társadalom erkölcsi
színvonaláról csaknem mindent elmond az, ahogyan az idősekkel, rászorulókkal
bánik. A nyugdíjasok egyszerre érezhetik magukat feleslegesnek és bűnösnek.
Arról pedig, hogy éppen az ő befektetéseiket kamatoztatja a mostani harmincas-negyvenes
generáció, nemigen esik szó, igaz arról sem, hogy ők nevelték ilyenné gyermekeiket.
Az elmúlt négy évben a fiatalság egyre inkább önértékké vált, amely a tudást
és a tapasztalatot háttérbe szorítva, önmagában elegendő indok az előnyösebb
társadalmi pozíció megszerzésére. Márpedig hosszú és krónikus betegségre ítéltetett
az a társadalom, amelynek vezetői nem tartanak igényt az idők során felhalmozott
tudásra. Ma a társadalmi hierarchiában való előrejutásnak a kulturális tőkénél
lényegesen fontosabb eleme a kapcsolati tőke, az előbbi nélkül bármire juthatsz,
az utóbbi hiánya viszont megbénít.
Éleződik az ellentét a gyermekesek és gyermektelenek, a kis- és nagycsaládosok
között. A kormány tagjai személyes példával járnak elől abban, hogy túlteljesítsék
a kormányfő által meghirdetett "három szoba, három gyerek, négy kerék"
programot. És Ratkó Anna mosolyogva kacsint az égből, hiszen tudja, hogy innen
már csak egy lépés "a leánynak dicsőség, asszonynak kötelesség" program
meghirdetése.
Lövészárkokból tüzelnek egymásra újságírók, köztisztviselők, vállalkozók, építészek,
színészek, rendezők; nehéz volna olyan értelmiségi szakmát találni, amelyet
a kormánynak egy-egy intézkedésével ne sikerült volna visszavonhatatlanul megosztani.
A dédelgetett kedvencek gátlástalanul és mohón próbálják kiaknázni helyzeti
előnyüket, a hátrányba kerültek indulatai pedig a hatalom helyett egyre inkább
saját kollégáik ellen fordulnak.
És ez a megosztó politika már nemcsak a határokon belül, hanem azokon túl is
"kamatozik". Sikerült kiélezni a határokon belül és határokon túl
élő magyarok közötti konfliktusokat, felszítani a környező országokban szunnyadó
magyarellenességet, egymásnak ugrasztani a csatlakozni szándékozó országokat.
Európa nagy részét az ország ellen hergelve oda jutunk, hogy az autonóm, másként
gondolkodó magyar polgár itthon azért érzi rosszul magát, mert nem tekintik
magyarnak, külföldön pedig azért, mert magyarnak tekintik.
És talán mindezeknél nehezebben gyógyuló sebet okoz az ideológiai lövészárkok
elmélyítése. Családtagok, barátok, munkatársak és szomszédok váltak egymás engesztelhetetlen
ellenségévé, mert elhitték a kormány hazugságait váteszekről, a jó és gonosz
harcáról, arról, hogy ők az egyetlen üdvözítő megoldás letéteményesei. Sikertelen
és frusztrált emberek hada áll lelkesen a zászló alá, amely egyszerre kínál
feloldozást a múlt bűnei alól, és kényelmes magyarázatot a jelen kudarcaira.
E gyűlölködő és megosztó politika első számú kliensei azok, akik képtelenek
szembenézni saját múltjukkal, akik rettegnek a szabadságtól és a versenytől,
akiknek ambíciói messze meghaladják tehetségüket, és akik képtelenek szembenézni
kudarcaik tényleges okaival. Róluk beszél Márai, amikor így ír: "Ahhoz,
hogy Magyarország megint nemzet legyen, megbecsült család a világban, ki kell
pusztítani egyfajta ember lelkéből a "jobboldaliság" címkéjével ismert
különös valamit; a tudatot, hogy ő, mint "keresztény magyar ember"
előjogokkal élhet e világban; egyszerűen azért, mert "keresztény, magyar
úriember" joga van tehetség és tudás nélkül jól élni, fennhordani az orrát,
lenézni mindenkit, aki nem "keresztény, magyar" vagy "úriember",
tartani a markát, s a keresztény, magyar markába baksist kérni az államtól,
társadalomtól: állást, kitüntetést, maradék zsidó birtokot, potya nyaralást
a Galyatetőn, kivételezést az élet minden vonatkozásában. Mert ez volt a jobboldaliság
igazi értelme. S ez a fajta soha nem tanul.(...) Amíg ezeknek szavuk van vagy
befolyásuk, Magyarország nem lesz nemzet." (Márai Sándor: Napló 1943-1944.
Helikon 1990.)
Nos, ezeknek a nemzeti és ideológiai hovatartozásukat a kabátjuk hajtókáján
hordó "úriembereknek" kínál megoldást a jelenlegi kormány.