Bevezető
„A nyugati politikai elmélet és a kelet-európai etnikai viszonyok" c. tanulmányában
Will Kymlicka azt javasolja: fogadjuk el, hogy a nemzetépítő állam adottság,
és korlátozzuk vizsgálódásainkat arra, hogy a különböző nemzetépítési stratégiák
mit kezdenek az etnokulturális sokszínűség tényeivel. „Nem az a kérdés",
írja Kymlicka, „hogy az államok nemzetépítésre törekszenek-e, hanem az, hogy
ezt miként teszik."2 Én nem így látom.
Igaz, minden modern társadalom politikai szerveződésének alapja, hogy a népesség
írástudó legyen, képes legyen a közhivatalnokokkal szót érteni, legyen valamiféle
közös azonosságtudata, és a sajátjának tekintse az intézményeket, melyek joghatóságot
gyakorolnak fölötte. Nevezzük állampolgári közösségnek azt a népességet,
mely rendelkezik a fenti tulajdonságokkal. Mivel az állampolgári közösség e
jellegzetességei nem természettől adottak, ezért vagy még a politikai szerveződés
előtt, vagy annak során, esetleg azt követően létre kell hozni őket: az intézmények
autoritása alá tartozó népességet állampolgári közösséggé kell alakítani. A
nemzetépítés ilyen folyamat. De ez csak az egyik lehetséges esete a közösségteremtésnek.
Egy állampolgári közösség attól nemzet, hogy intézményi kerete a nemzetállam.3
Az utóbbi háromszáz évben a nemzetállam sikeresen szorította ki a politikai
uralom premodern típusait. A korábbi államképződmények igényt tartottak ugyan
valamely adott terület fölötti ellenőrzésre, de jogigényük nem közvetlenül a
területre vonatkozott. Territoriális követeléseik azon alapultak, hogy az adott
térség olyan emberek szülőföldje volt, akik az ő uralkodójuknak tartoztak hűséggel.
A modern állam viszont területi alapon szerveződik. Törvényei azokra érvényesek,
akik a területén tartózkodnak. Ahhoz, hogy az állami rendelkezések hatálya kiterjedjen
rájuk, elegendő, hogy ott tartózkodjanak.
A modern állam, az uralom premodern formáitól eltérően, központosított szervezettel
rendelkezik. A hierarchia csúcsán valamilyen szuverén instancia emelkedik, melynek
az állam joghatóságán belül mindenki más alá van rendelve, s mely nincs alárendelve
senki másnak. A hatalmi ágak szétválasztásának ebből a szempontból nincs jelentősége.
Mindaddig egységes, központi kormányzatról beszélhetünk, amíg világosan elválasztják
a különböző hatalmi ágak kompetenciáit, és szabályozott eljárás szerint döntik
el, hogy konfliktus esetén melyik hatalmi ág rendelkezése élvez elsőbbséget.
A hatalmi ágak legfőbb testületei együtt alkotják a központi kormányzatot. Minden
modern államnak van központi kormányzata.
Végül a premodern államoktól eltérően a modern állam közvetlen kapcsolatban
áll mindenkivel, aki joghatósága alá tartozik: az egyének alapvető jogait és
kötelességeit a központi kormányzat szintjén határozzák meg, és a jogérvényesítést
nem bízzák közbeeső testületekre. A közvetlen kapcsolat létét nem kérdőjelezi
meg, ha az állam szervezete föderális. Kétségtelen, a szövetségi berendezkedés
számos hatalmi jogosítványt a tagállamok vagy tartományok szintjére szállít
le. De nem azt állítom, hogy a központi kormányzatnak minden politikai funkció
kapcsán el kell érnie az egyént, hanem csak azt, hogy az alapvető egyéni jogok
és kötelességeket a központi kormányzat szintjén határozzák meg és érvényesítik.
Területi elvű joghatóság, központosítás, közvetlen kapcsolat az állam alá tartozó
egyénekkel: ezen tulajdonságok együttesével szokás jellemezni az államot a maga
modern, kifejlett állapotában.4 A nemzetállamot két további fontos vonása különíti
el a modern államok lehetséges sokféleségén belül. Először, kizárólagos joghatóságra
tart igényt a saját területe fölött. Két nemzetállam joghatósága elvileg nem
fedheti át egymást (rendszerint nemzetközi konfliktusra, nem közös megegyezésen
alapuló, szilárd állapotokra utal, ha két nemzetállam ugyanazon terület ellenőrzésére
formál jogot). Másodszor, a nemzetállam az általános felfogás szerint szuverén.
Sem távoli gyarmati metropolisznak, sem megszálló hatóságoknak nincs alávetve
belső ügyeiben, és állam fölötti instanciák fennhatóságának sem rendelődik alá.
A nemzetállam olyan modern állam, melyek kizárólagos joghatóságot gyakorolnak
a területük fölött, és saját joghatóságukon belül korlátozatlan szuverenitást
élveznek.
A nemzetállam mint politikai szerveződési forma és a nemzet mint az állam polgárainak
közössége nevükben összekapcsolódnak, ám kapcsolatuk nem fogalmi természetű.
Az állam akkor is gyakorolhat kizárólagos joghatóságot és akkor is lehet korlátlanul
szuverén, ha nem valamely nemzet állama. Az itt adott meghatározott értelmében
nemzetállamok voltak az abszolút monarchiák, noha alattvalóik nem alkottak politikai
nemzetet. Mégis, a két sajátosság közt erős empirikus kapcsolat van. A nemzetállam
létrejötte mindenütt óriási nyomást gyakorol az alattvalói népességre, hogy
nemzetté egyesüljön.
Ahol az állam területi elven szerveződik, és a központi hatalom minden egyént
közvetlenül elér, nehezen tarthatóvá válik az a képzet, mely szerint az állam
egy uralkodó családé vagy uralkodó arisztokráciáé, az alattvalók pedig azáltal
kötődnek hozzá, hogy személyes hűséggel tartoznak az uralkodóknak. A modern
állam aligha igazolhatja másképp a területén élő egyének fölötti autoritásra
támasztott igényét, mint azzal, hogy az ő összességüket szolgálja; nem ők az
állam tulajdona, hanem az állam az övék: mindannyiuké, közös a vagyonuk. És
aligha lehet mindannyiuk közös állama, ha ők maguk nem alkotnak valamiféle közösséget,
ha nem fűzik őket egymáshoz a lojalitás horizontális kötelékei. A modern állam
megkívánja, hogy a neki alárendelt emberek egymást ugyanazon állampolgári közösség
tagjainak, az államot pedig saját politikai szervezetüknek ismerjék el. Ahol
az állam nemzetállam, ott az általa létrehozott állampolgári közösség: nemzet.
A modern államrendszer nemzetállamok rendszereként alakult ki. Ezért a modern
állampolgári közösség kialakítása terén a nemzetépítés modelljének lényegében
nem volt versenyképes alternatívája.
A klasszikus nemzetépítés olyan helyzetből indított, amelyben az alattvalói
népesség többszörös és egymást is átfedő csoport-identitások szerint oszlik
meg. Az egyének más és más nyelveket és dialektusokat beszéltek, más és más
vallások hívei voltak, mindennapi életüket más és más kulturális szokások, szabályok,
vélekedések és meggyőződések szerint vezették. Ugyanaz az ember beszélhette
A nyelv helyi dialektusát, tartozhatott olyan vallási közösséghez, amelynek
gyakorlói túlnyomó többségükben B anyanyelvűek, és társadalmi-kulturális szokásaiban
a lakóhelyén élők többségét kitevő, a C nyelv valamely dialektusát beszélő népesség
szokásaihoz igazodhatott. Egyik identitása sem okvetlenül utasította maga mögé
a többit, és egyik sem kötötte őt szükségszerűen azokhoz, akik az állam területének
állandó népességét alkották.
A nemzetépítés feladata először is abban áll, hogy kiválasszon e sokféle kötelék
közül némelyeket, s ezeket az egész államban uralomra juttassa: például irodalmi
nyelvvel váltsa föl a helyi dialektusokat, mely azután az állam hivatalos nyelveként
kanonizálódik, s kizárólagos szerepet kap a közoktatásban. Másodszor, a nemzetépítés
során a politikai jelentőségre emelt kötelékeket elsődlegessé teszik az egyéb
típusú kötelékekhez képest. Az állampolgári közösség előtti állapotban az etnikai
csoportok egymásba érnek, szülőföldjeik átfedik egymást, a hozzájuk tartozó
egyének egyszerre többféle etnikai identitással rendelkezhetnek. A nemzetek
véget kívánnak vetni az átfedéseknek és megosztott identitásoknak, a népességet
„ide tartozók" és „kívülállók" diszjunkt halmazaira választják szét,
és kizárólagos politikai rendelkezésre törekszenek a szülőföldjükként azonosított
terület fölött, s ezt éles határvonallal igyekeznek elkülöníteni más nemzetek
szülőföldjétől.
A nemzetépítés uralkodó történeti modellje egységes nemzeti közösséget kovácsolt
az egymást átfedő regionális, nyelvjárási és szubkulturális csoportok sokféleségéből.
Pontosabban, az együtt élő etnikai csoportok egy részét nemzetté kovácsolta,
a nemzetből kiszoruló etnokulturális csoportok tagjait pedig választás elé állította:
vagy asszimilálódnak az uralkodó nemzethez, vagy elfogadják a másodrendű alattvaló
státusát, vagy kivándorolnak - vagy pedig maguk is politikai szerveződésbe kezdenek
azzal a távlati céllal, hogy előbb-utóbb megteremtsék a saját nemzetállamukat.
A nemzetépítésnek ezt az útját, az egynemzetű állam modelljét nevezik
rendesen nacionalistának; ezt a modellt teszi bírálatának tárgyává Kymlicka.
Kézenfekvő okunk van rá, hogy a nacionalizmust gyanakvással és fenntartásokkal
kezeljük. Az állam belső stabilitását éppúgy veszélyezteti, mint a nemzetközi
békét. Növeli az olyan konfliktusok veszélyét, melyek során a kisebbség a terrorizmus
eszközéhez nyúl, amit a többség népirtással vagy etnikai tisztogatással próbál
megelőzni vagy visszaszorítani. Ám a nemzetépítés nacionalista útja akkor is
elfogadhatatlannak látszik, ha nem vezet ilyen végzetes következményekhez. Az
egynemzetű állam modellje önmagában is igazolhatatlan. Ahol az állam autoritása
alá egynél több etnokulturális közösség tartozik, az egynemzetű állam modellje
nem felelhet meg azoknak a követeleményeknek, amelyeket Kymlicka „etnokulturális
igazságosság"-nak nevez. Méltánytalan hátrányokkal sújtja a kisebbség tagjait.
Megfosztja őket az államalkotó közösség státuszától. Rontja esélyeiket az állam
útján elosztott forrásokból való részesedésre. Kivált azokat a forrásokat vonja
meg tőlük, melyek kultúrájuk megőrzéséhez és gyarapodásához szükségesek. Ez
Kymlicka fő ellenvetése a nemzetépítés uralkodó modelljével szemben.
Vannak azonban a nemzetépítésnek más, kevésbé veszélyes és a kisebbségekkel
szemben kevésbé igazságtalan változatai is. Ilyen lehetőség, Kymlicka szóhasználatával
élve, a többnemzetű állam és a neki megfelelő nemzet létrehozása. A többnemzetű
állam az egynemzetűvel ellentétben a kisebbségi csoportokat egyenrangú, államalkotó
társként ismeri el, és biztosítja számukra a gyarapodásukhoz szükséges a jogokat
és erőforrásokat. Az államot alkotó nemzet itt több etnokulturális nemzetiségből
áll.5
A nemzetépítő állam többnemzetű válfaját jó okunk van előnyben részesíteni az
egynemzetű állammal szemben. De más dolog ezt elismerni, és más dolog kizárni
a nemzetépítő államtól megkülönböztethető alternatívákat. Ez talán (bár nem
biztosan) elkerülhetetlen volt a múltban, ám a jelenben egyre kevésbé az.
A westfáliai békét követő évszázadban kialakult világrend nemzetállamokra épül,
de a modern nemzetközi rendszernek nem ez az egyetlen elképzelhető modellje.
A második világháború óta eltelt bő fél évszázadot az az egyértelmű irányzat
uralja, hogy állam fölötti intézmények sokasága jön létre, melyek politikai
autoritással és kényszerítő eszközökkel rendelkeznek, noha maguk nem államok.
Némelyikük joghatósága területi elven nyugszik (ilyen például az Emberi Jogok
Európai Bírósága), mások nem kötődnek területhez (mint a Világkereskedelmi Szervezet).
Egyes intézmények közvetlenül elérik az egyéneket (ismét a nemzetközi bíróságok
példáját említeném), mások (például az EBESZ) fennhatósága végetér az államok
szintjén. Némelyek szűk körre korlátozott funkciókat látnak el (gondoljunk az
atomcsend betartását ellenőrző testületre), mások széles, és potenciálisan tovább
bővíthető felhatalmazással és jogkörrel működnek (akárcsak az Európai Unió).
Ám ezek a szervezetek együtt sem alkotnak valamiféle állam fölötti államot.
Létezik ugyan globális felhatalmazású szervezet, az ENSZ, de az ENSZ nem valami
világkormány, melynek minden állam fölötti instancia alá volna rendelve.
Az állam fölötti szervezetek politikai szervezetek: kötelező rendelkezéseket
hozhatnak, némelyikük büntető szankciót is képes alkalmazni a rendelkezések
megszegőivel szemben. De ha politikaiak is, államnak mégsem tekinthetők: vagy
a területi joghatóság, vagy a központosítás, vagy az egyénekkel közvetítők nélkül
fenntartott kapcsolat tulajdonságát (vagy a hármat egyszerre) nélkülözik. Mégis,
minél több ilyen állam fölötti szervezet létezik, és ezek az államok belső életének
minél több vonatkozását vonják a fennhatóságuk alá, annál kevésbé tartható a
tézis, hogy a nemzetállamnak és a nemzetépítésnek ne volna alternatívája. Meglehet,
a nemzetállamok alkotta világrend a vége felé közeledik.6
Ez a trend mindenesetre feltartóztathatatlanul halad előre, és a hetvenes évek
táján látványosan felgyorsult. Mivel nem kevesebb feszültséget gerjeszt, mint
annak idején a nemzetállamok fölemelkedése, ezért átmeneti megtorpanások és
visszaesések kísérhetik. Mégis jó okunk van feltételezni, hogy a jövőben is
folytatódni fog. A nagy nemzetközi cégek megjelenése és a globális tőkepiac
kialakulása gyengítette a nemzetállamok szabályozásra és adóztatásra való képességét.
A tőke globalizálódása abban is korlátozza az egyes államok kormányait, hogy
önálló szociálpolitikát folytassanak. A munkaerő nemzetközi migrációja elmossa
az éles határt az állampolgárok és a nem-állampolgárok között, s ezzel kétségessé
teszi az állampolgárság hagyományos fogalmát. A modern technológiák, például
az informatika, könnyedén átlépnek a helyi szabályozáson. Az egyik állam területén
űzött gazdasági tevékenységek növekvő hatást - például környezeti hatást - gyakorolnak
más államok polgárainak jólétére. Bármely kormány, sőt a kormányhoz nem kötődő
terrorista csoportok némelyike is könnyedén hozzájuthat tömegpusztító fegyverekhez.
Ember okozta éhínségek és járványok pusztítanak, nem tisztelve az országhatárokat.
Rohamosan nő a különbség a gazdag és a szegény társadalmak között, és ezt egyre
nehezebb nemhogy igazolni, akár csak elfogadtatni is: az egyenlőtlenség a nemzetközi
stabilitást veszélyezteti.
Ezek a jelenségek - a globalizáció részint kedvező, részint kedvezőtlen velejárói
-mind-mind nyomást gyakorolnak a nemzetállamokra. Az államok azzal válaszolnak
a kihívásra, hogy újabb és újabb szuverén jogköreiket telepítik magasabb szintű
politikai szervezetekhez. Ezt a tendenciát a globalizáció ellenfelei kárhoztatják
ugyan, de a tényét nem szokás vitatni.7
Kevésbé nyilvánvaló az a lehetőség, hogy az állami szuverenitás elvének eróziójával
párhuzamosan a kizárólagos joghatóság elve is erodálódhat. Írásom megpróbálja
kimutatni, hogy erre is van esély. Minél messzebbre jut az állami szuverenitás
korlátozása, minél jobban kiépül az egymást átfedő állam fölötti intézmények
rendje, annál inkább elképzelhető, hogy szomszédos államok szükség esetén kiegyezzenek
egymással a területi szuverenitás megosztásában. Megrendülnek a mai értelemben
vett nemzetépítés alapjai.
A következő szakaszban megkísérlem kimutatni: ha az etnokulturális igazságosság
elve valóban megköveteli, hogy az egynemzetű állam fokozatosan átadja a helyét
a többnemzetű államnak, akkor - bizonyos helyzetekben - az elv azt is megköveteli,
hogy a kizárólagos joghatóság rendszere teret nyisson az egymást átfedő joghatóságok
előtt.
Ha ezt sikerül is megmutatni, ellene vethető, hogy gyakorlati jelentősége zéró.
A nemzetállamok alternatívájának kidolgozása érdekes, ámde terméketlen vállalkozás.
Nagyon messze vagyunk még attól, hogy a globális intézményrendszer változása
érzékelhető hatással legyen az állampolgári közösségek építésére vonatkozó,
megszokott elképzeléseinkre. A magyar nacionalizmus legújabb történetének futó
áttekintésével igyekszem bizonyítani, hogy ez a nézet téves. Az a felfogás,
melyet a magyar nacionalizmus alkot a nemzet előtt álló stratégiai választásokról,
alapvető változásokon megy keresztül. Ezeket a változásokat mindenekelőtt Magyarország
új geopolitikai helyzete kényszeríti ki. A záró szakaszban röviden összefoglalom,
hogy véleményem szerint mi várható hosszabb távon ettől a fejleménytől.
Határokon étívelő önkormányzat
Alább adottnak fogadom el Kymlicka tézisét, mely szerint vegyes népességű országokban
az etnokulturális igazságosság egyebek közt kisebbségi önkormányzatokat kíván.
Ám a kijelentés ebben a formában homályos. Nem ad választ a kérdésre, hogy milyen
erős kisebbségi önkormányzat elégítené ki az etnokulturális igazságosság követelményeit.
Az egyik tisztázandó probléma az önkormányzat vertikális hatósugarával kapcsolatos.
A közhivatalok hierarchikus rendben működnek, s a kisebbségi önkormányzat a
hierarchia különböző szintjeit érheti el. A kérdés az, milyen magasra kell jutnia
a kisebbségi önkormányzatnak a kormányzati rendszer hierarchiájában ahhoz, hogy
a kisebbség valódi autonómiával rendelkezzék.
Képzeljünk el egy országot, ahol az önkormányzati rendszernek három szintje
van: helyi közösségek, megyék és régiók. Tegyük fel, hogy a népesség két nagy
csoportra - egy etnikai többségre és egy etnikai kisebbségre - oszlik. Nevezzük
a kisebbség szülőföldjének azt a földrajzi területet, ahol a kisebbségi lakosok
számaránya átlép egy bizonyos küszöböt (legyen ez 50%). Továbbá tételezzük fel,
hogy ez a szülőföld két megyére is kiterjed. A történet legyen a következő:
a kisebbség petíciót nyújt be a törvényhozásnak, amelyben önkormányzat felállítását
követelik. Az aláírások nagy száma kétségtelenné teszi, hogy a kezdeményezés
a kisebbségi közösség túlnyomó részének akaratát képviseli. A kérdés a törvényhozás
napirendjére kerül.
Tegyük fel, nincs képviselő, aki tagadná, hogy a kisebbségnek joga van a szülőföldje
fölött önkormányzatot gyakorolni. Abban azonban nincs egyetértés, hogy a leendő
önkormányzat milyen magasan helyezkedjen el a hierarchiában. A többséget képviselő
pártok elvetik, hogy az önkormányzat egységbe fogja a két megyét. A kisebbségi
politikusok viszont azt követelik, hogy a két megye külön közigazgatási régióban
egyesüljön.
A kérdés az, alátámasztja-e az etnokulturális igazságosság követelménye a kisebbségi
álláspontot. Elvárható-e az államtól, hogy teljesítse a kisebbségnek azt a követelését,
hogy saját kormányt állíthasson föl az egész térségben, ahol többséget alkot.8
Három erős megfontolás szól az igenlő válasz mellett.
Először: a magasabb szintű döntések kotlátozzák az alsóbb szintű döntési lehetőségeket.
Példának okáért, számos helyi önkormányzat képtelen arra, hogy új iskolát alapítson
külső pénzügyi támogatás nélkül. Ha a közpénzek elosztásáról regionális szinten
döntenek, akkor a kisebbségnek elemi érdeke, hogy regionális szinten jusson
döntéshozó pozícióba. Sőt, a kisebbségnek akkor is elemi érdeke, hogy a szülőföldjét
alkotó megyék magasabb szintű kormányzati egységgé egyesüljenek, ha az adott
ország önkormányzati renszerében egyébként nincs is regionális szint.
Olyan országban, ahol a népesség többségi és kisebbségi lakosokra oszlik, a
politikai szerveződés előnyei és terhei eleve egyenlőtlenül oszlanak meg. A
többségi nemzethez tartozó egyén induló előnyt élvez a közhivatalokért folyó
versengésben, könnyebb boldogulnia, nagyobb részre számíthat a politikai csatornákon
keresztül elosztott erőforrásokból. A kisebbséghez tartozó egyén mindezeken
a területeken szisztematikus hátrányt szenved el - akkor is, ha nem sújtja jogi
vagy politikai diszkrimináció. Az igazságosság azt követeli, hogy a közös állam
előnyeiből egyenlő mértékben részesüljön minden polgár, és a terhek viseléséből
is mindenki egyformán vegye ki a részét. Ezért azokat, akiket az együttélés
strukturális okokból eleve hátrányosan érint, kárpótolni kell a hátrányaikért.
A kormányzati intézményeket úgy kell kialakítani, hogy amennyire lehetséges,
ellensúlyozzák a kisebbség induló hátrányait. Az egyik legfontosabb mechanizmus,
amely képes lehet a hátrányok ellensúlyozására, a helyi önkormányzat. Így tehát
kézenfekvő a feltevés, hogy az etnokulturális igazságosság megkívánja a kisebbség
szülőföldjének autonóm, önkormányzati megszervezését, méghozzá a lehető legmagasabb
szinten. Nem elég, hogy minden település önkormányzattal rendelkezzék. A teljes
közigazgatási hierarchiának önkormányzat alá kell kerülnie.9
Másodszor, a társadalmi csoportok önszerveződésének egyik legfontosabb színtere
a közhivatali intézményrendszer. Az a csoport, melynek számára az intézményrendszer
eleve nyitott, az önszerveződés terén hatalmas előnyt élvez azokkal szemben,
melyek ki vannak zárva az intézményekből . A liberális politikai stratégia hagyományosan
úgy kezeli ezt a problémát, hogy szigorúan elválasztja a magánélet és a közélet
területeit. Ezzel igyekszik elejét venni annak, hogy egy bizonyos csoport a
kormányzati intézményeket saját magán szerveződése szolgálatába állítsa. Az
elválasztás stratégiájának klasszikus paradigmája az állam és az egyház szétválasztása.
Az etnikai megosztottság azonban nem kezelhető az elválasztási stratégiával.
A kormány vallási ügyekben megteheti, hogy nem azonosul semmilyen vallási hittel
vagy meggyőződéssel (beleértve a vallással kapcsolatos azon meggyőződést is,
melyet ateizmusnak nevezünk). De legalább egy nyelvet az államnak hivatalossá
kell tennie. Ki kell jelölnie a hivatalos ünnepnapokat, meg kell neveznie az
állam alapító atyáit, meg kell emlékeznie az ország történetének legfontosabb
eseményeiről, és így tovább. Egy bizonyos etnikai csoport szükségszerűen hozzáfér
a közintézményekhez akkor is, ha ezeket szigorúan elválasztják a magán szervezetektől.
Etnikai sokféleség esetén nem az a megoldás, hogy az állam szemet húny a különbségek
fölött - ezzel csak azt segítené elő, hogy a legnagyobb etnikai közösség uralkodó
pozícióba kerüljön. Az államnak arra kell törekednie, hogy lehetőség szerint
minden népcsoport egyenlően férjen hozzá a közintézményekhez. Ha azonban bizonyos
csoportok eleve hátránnyal indulnak, akkor az egyenlő hozzáférés csak úgy biztosítható,
hogy ezek a csoportok kivételes bánásmódban részesülnek. Ha az állam beéri a
magán- és a közszféra tiszta elválasztásával, ez csupán annyit jelentene, hogy
fenntartja a többségi etnikum kiváltságos helyzetét. A szülőföld fölötti kisebbségi
önkormányzat az egyik legfontosabb eszköz az intézményi egyenlőtlenségek kiküszöbölésére.
A harmadik megfontolás a következő. Nemcsak az számít, hogy az egyes társadalmi
csoportok szervezeti és anyagi forrásokhoz jutnak. A közintézményekben való
részvételnek ezen túlmenően szimbolikus jelentősége is van: így válnak az állampolgári
közösség egyenrangú, államalkotó tagjaivá. Ki tekintené a politikai közösség
szerves részének azt a csoportot, mely nem vehet részt a közügyek intézésében,
miközben ez a lehetőség más csoportok számára természetes módon adott. Ez a
státushátrány még nem egyenlítődik ki, ha a kisebbségi polgárok mint egyének
teljes jogú állampolgárok, és személyükben nem szenvednek el hátrányos megkülönböztetést.
Más emberek hajlamosak úgy tekinteni az egyénre, mint etnikai csoportjának megtestesítőjére.
Amilyennek a csoportot látják, olyannak nézik a csoporthoz sorolt egyént. Ha
ez igaz, és ha az egyén olyan etnikai csoporthoz tartozik, mely nem egyenrangú
a többivel, akkor nem számíthat arra, hogy hozzá magához mint egyenrangú félhez
közelítenek. Az egyén joga az egyenlő bánásmódhoz csak úgy válhat valósággá,
ha közösségét is az állampolgári közösség egyenrangú alkotó elemének ismerik
el. Az állam egyenlő államalkotó tényezőként kell elismerjen minden etnikai
csoportot, amiből az következik, hogy biztosítania kell az etnikai kisebbségek
számára a részvételt a kormányzat lehető legmagasabb szintjein.10
Egyszóval, az etnokulturális igazságosság elve megköveteli, hogy a kisebbség
- létszámának és területi koncentrációjának határai közt - a lehető legátfogóbb
önkormányzattal rendelkezzék.
Tegyük most fel, hogy a két megye, mely együtt lefedi a kérdéses etnikai csoport
szülőföldjét, két különböző ország területén fekszik. Tegyük fel továbbá, hogy
az így megosztott közösség mindkét országban a jogok teljes körét élvezi, így
önkormányzatuk is van. A közösség döntő többsége mégis petíciót intéz mindkét
ország parlamentjéhez, amelyben azt követelik, hogy a két megye egyesült autonóm
tartományt alothasson. Változtat-e a követelés erkölcsi erején az a tény, hogy
a két megyét nem belső, adminisztratív határ választja el egymástól, hanem egy
államhatár? Elég nyomós indok ez a kisebbségi követelés súlytalanítására?
Hajlamosak vagyunk igennel válaszolni a kérdésre. Amikor egy kisebbség a belső
adminisztratív határokat átszelő önkormányzatra támaszt igényt, csupán a kormányzati
szervezet átrendezését igényli. Ha azonban az államhatárokon átívelő önkormányzatot
kér magának, akkor olyasvalamit igényel, ami az államok szuverén joghatóságát
kérdőjelezi meg. Két bevett módja van ennek: a kisebbség egyik alcsoportja elszakad
a saját államától, és csatlakozik a másik államban élő csoporthoz, vagy mindkét
csoport kiválik, és egyesülve létrehozzák saját, független államukat.
Az elszakadás olyan problémákat vet föl, amelyek nem jelentkeznek abban az esetben,
amikor az államon belül hoznak létre autonóm területet. Az anyaállam kénytelen
lemondani területeinek egy részéről és az ott található természeti erőforrásokról.
Az elszakadó területen olyan lakosok is élnek, akik nem tartoznak a kisebbséghez
- ők most vagy elhagyják a szülőföldjüket, vagy nem saját akarukból kisebbséggé
válnak egy másik államban. Ezek a körülmények már önmagukban is komoly aggályokat
vetnek föl. Ha a kiválás aránytalanul össezsugorítja a területeket vesztett
állam természeti kincseit, vagy ha aránytalanul nagy népességet tesz új kisebbséggé,
vagy - különösen -, ha az új kisebbségek jogai nincsenek biztosítva, akkor a
saját állam követelése erkölcsileg megkérdőjelezhető. További bonyodalmak is
keletkezhetnek. A szakadár mozgalmak olykor erőszakkal lépnek föl, ami az elnyomás
növekedéséhez, népirtáshoz vagy etnikai tisztogatáshoz vezethet. Polgárháború,
sőt államok közötti fegyeveres konfliktus robbanhat ki. Mindez együtt elég súlyos
indok ahhoz, hogy leszögezzük: a kisebbség önkormányzathoz való joga önmagában
nem elegendő az elszakadáshoz való jog megalapozására. Az elszakadás joga akkor
sem következik automatikusan az önkormányzathoz való jogból, ha az önkormányzat
csak ezen az úton teljesíthető ki. A puszta tény, hogy egy állam belső berendezkedése
hátrányosan érint egy etnikai csoportot, még nem jelenti, hogy tagjainak joga
lenne lakhelyével együtt kiválni az államból. A kiválás iránti igény csak olyan
különleges körülmények közt számít eleve ellenállhatatlan erejűnek, amikor a
kisebbség szisztematikus diszkriminációt és üldöztetést szenved el - olyan durva
diszkriminációt és üldöztetést, ami az egyéni emberi jogok durva és tömeges
sérelmével jár.11 Minden más esetben a felek közti tárgyaláson és méltányos
megegyezésen múlik a dolog.12
Ezért lényeges különbség van aközött, ha egy kisebbség egy adott állam határain
belül követel autonómiát, és aközött, amikor az elszakadást követeli. De ez
a megállapítás csak akkor ad végső választ a kérdésünkre, ha elfogadjuk, hogy
az államhatárokkkal megosztott kisebbség egyesítésének, a kisebbségi önkormányzat
megteremtésének egyetlen lehetséges módja a kiválás az adott állam(ok)ból. Elgondolható
azonban más lehetőség is: nevezetesen az, hogy a kisebbség szülőföldjét két
vagy több állam közös joghatósága alatt egyesítik. Legalább egy ehhez közeli
példát a mai Európában is találni már; az északír tartomány kialkudott önkormányzata
az Egyesült Királyság és az Ír Köztársaság közös felügyelete alatt fog működni.
Itt persze nem arról van szó, hogy egyazon népesség lakhelye országhatárokat
szelne át. A két állam azért egyezett ki a közös fennhatóságban, mert a tartomány
lakosainak kisebbik csoportja - a katolikus közösség - Írországhoz szeretne
csatlakozni, a többségi protestánsok viszont ragaszkodnak Angliához, és konfliktusuk
számára nincs más elfogadható rendezés, mint a fennhatóság megosztása. De az
eszköz ugyanaz, mint az általunk vizsgált esetben volna, s ez itt a lényeg.
Ha Észak-Írországban alkalmazható, miért ne volna alkalmazható másutt is; ha
az Írországhoz lojális katolikusok és az Angliához lojális protestánsok együttélésére
megoldást hozhat, miért ne hozhatna megoldást egy államhatárokat átszelő térség
egymáshoz lojális lakosainak egyesítésére?
Azt válaszolhatja erre valaki: korai az optimizmus. Még nem bizonyosodott be,
hogy az északír kísérlet sikerrel kecsegtet, s ha sikeres lesz is, nem biztos,
hogy a minta követhető.
Nyomós érvek szólnak a bizakodás ellen. Először is, az az állam, mely megosztja
joghatóságát egy másik állammal, kiszolgáltatja magát a társállam előre nem
látható politikai fordulatainak. Másodszor, fennáll a veszély, hogy ha egy állam
megosztja egy másik állammal a területe (vagy inkább annak egy része) fölötti
joghatóságot, ez csak az az első lépés lesz az adott területrész teljes elvesztése
felé.
Ezek az érvek megingathatók. Csak addig tűnnek kivédhetetlennek, amíg minden
vizsgálódás nélkül adottnak fogadjuk el, hogy a világot egymás mellé rendelt
nemzetállamok sokasága alkotja, s hogy ebbe a világrendbe illeszkednek a területi
joghatóság megosztásának esetei. Ilyen körülmények közt valóban irracionális
volna a joghatóság megosztásával kísérletezni; ha mégis sor kerülne efféle kísérletekre,
a végeredmény nem igen lehetne más, mint hogy előbb-utóbb eldől, ki gyakorol
hosszú távon kizárólagos joghatóságot az átmenetileg megosztott terület fölött.
De már láttuk, hogy a nemzetállami világrend nem változatlan adottság. Tegyük
fel, hogy a világ tovább halad az állam fölötti intézmények kiépülésének irányába.
Ez a rend szabályok és eljárások, magasabb szintű döntéshozók és közvetítők
sokaságát bocsátja az államok rendelkezésére, valahányszor ezek konfliktusba
keverednek egymással. A hagyományos érdekellentétek békés elrendezését is megkönnyíti
az új intézményi fölállás, és persze csökkenti a nem hagyományos megállapodásokban
rejlő kockázatokat.
Képzeljük el, Franciaország és Spanyolország - mindkettő az Európai Unió tagja
- megállapodik, hogy a Baszkföld egészét a két állam közös fennhatósága alá
tartozó, egyetlen önkormányzat alatt egyesítik. A három közvetlenül érintett
fél (baszkok, franciák, spanyolok) mellett az EU is megjelenhet pártatlan negyedik
félként: szavatolja a megállapodás betartását, és közvetít a jövőbeni vitás
kérdések rendezésében. Az EU egyfelől az ügyben közvetlenül nem érintett, részrehajlásmentes
fél volna ebben a történetben, másfelől azonban nem valami távoli döntőbíróság,
hanem államok gazdasági és politikai szövetkezése, melyhez valamennyi érintett
fél ezer szállal kötődik. Nemcsak arra van lehetősége, hogy minden fél elfogulatlan
ítélkezőnek ismerje el, hanem arra is, hogy szankciókat alkalmazzon és ezen
túlmenően is nyomást gyakoroljon ítéleteinek - vagy a közreműködésével született
közös döntéseknek - betartása érdekében.
Így hát leszögezhetjük: minél messzebb halad előre az állam fölötti intézmények
kiépülésének folyamata, annál kisebb lesz a nemzetállamok világában még nagyon
veszélyesnek számító megoldásokkal - így a joghatóság megosztásával - járó kockázat,
annál jobbak lesznek az esélyek a kisebbségi kérdés nem konvencionális megközelítéseinek
kipróbálására.
Ám ha a kockázat csökkenése az állam fölötti intézmények kiépülését tükrözi,
akkor egy további ellenvetéssel is szembe kell néznünk. Immanuel Kanttól John
Rawls-ig a liberális filozófusok egyetértettek abban, hogy az államok összeolvasztását
valamiféle „egyetemes monarchia" vinné végbe, ez viszont a kormányzat növekvő
túlsúlya miatt előbb „lélektelen önkényuralom"-hoz vezet, majd „végül anarchiává
fajul".13 Nem vagyok benne biztos, hogy a világállam működési logikájának
e sötét jellemzése megállja a helyét (nem világos például, miért ne lehetne
ez valamiféle laza földeráció). De akár helytálló a jóslat, akár nem, azok a
folyamatok, melyeket írásom alapul vett, nem valamiféle világállam kiépülése
felé mutatnak. Az alakulóban lévő állam fölötti intézmények nem integrálódnak
egyetlen központi kormányzattá, inkább keresztezik és átfedik egymást. Bármennyi
baj legyen is az új világrenddel, a mindenható Globális Leviatán létrejötte
nem tartozik e bajok közé. Az állam fölötti döntéshozatal körülményes és lassú,
a nemzetközi bürokráciák demokratikus felhatalmazása vitatott, kontrollja gyönge:
ilyesmiben állnak a valódi gondok, nem abban, hogy valami egyetemes despotizmus
volna kialakulóban, mely aztán egyetemes anarchiába csapna át és viszont.
Egyszóval, nincs okunk elfogadni, hogy a területi joghatóság megosztása eleve
ingatag rendet teremtene, vagy hogy kizárólag egy despotikus világkormány stabilizálhatná.
Ésszerű a feltételezés, hogy a szuverén állami jogkörök egy részének felfelé
csúsztatása meghagyja az államok mozgásterét (mert nem egyetlen hierarchiában
fogja össze az állam fölötti jogköröket), és ugyanakkor működőképessé teszi
a területi joghatóság megosztását.
Ideje visszatérni kiindulópontunkhoz. Kymlicka azt állítja, a nemzetépítés stratégiája
nem vitatható, csak az, hogy a kiépülő nemzet egy vagy több etnokulturális csoportra
épül-e. Én kétségbe vontam ezt az állítást. Arra hivatkoztam, hogy a nemzetépítés
a nemzetállam intézményi keretének felel meg; a nemzetállami rend meghaladása
változást hoz az államot alkotó politikai közösség természetében is. Az eddigi
lépésekben körvonalaztam az új nemzetközi rend intézményi sajátosságait, s jeleztem,
hogyan változik az új rendben a politikai szerveződés mozgástere. Amellett érveltem,
hogy a változás elmossa a hajdan éles különbséget aközött, hogy a kisebbség
egyetlen állam határain belül tesz szert önkormányzatra, s aközött, hogy a kisebbségi
önkormányzat átszeli az államhatárokat.
Most már rátérhetek a döntő kérdésre: igaz-e, hogy e változások módosítják az
államalkotó politikai közösségek karakterét. Igaz-e, hogy az itt leírt fejlődés
túlmutat a nemzetépítés hagyományos keretein.
A folyamatnak, melyről beszélünk, még a kezdeteinél tartunk. Aligha lehet részletekbe
menően megjósolni a következményeit. De mégis van két nagy biztonsággal előre
látható kísérő jelensége. A nemzetállam rosszul tűri, hogy kisebbségi polgárai
mint egyének egyszerre legyenek lojálisak etnikai közösségükhöz és államukhoz,
azt pedig végképp nem tűri el, hogy a kisebbség mint közösség egyszerre
legyen lojális hozzá és egy másik államhoz. Ezt még a Kymlicka szívének kedves
többnemzetű állam sem fogadja jól. Ha viszont két vagy több állam megegyezik
abban, hogy közös fennhatóságuk alatt autonóm tartománnyá egyesítik egy adott
kisebbség lakóhelyét, akkor természetessé válik, hogy mind a kisebbséget alkotó
az egyének, mind közösségeik megosztják lojalitásukat az érintett államok között.
Elpárolog a kizárólagos lojalitás követelménye.
A másik előre látható változás a következő. Ha egy állam magasabb szintű politikai
szervezetek részesévé lesz, az államhoz tartozó kisebbségek (is) érdekeltté
válnak abban, hogy keressék az intézményes kapcsolatot ezekkel a szervezetekkel.
Megjelennek a nemzetközi jogvédő fórumokon, a régiók fejlesztését összehangoló
testületekben, környezetvédelmi intézményekben, és így tovább. Mivel maguk ezek
a fórumok és testületek nem területi államok, ezért nem válnak állampolgári
közösség képződésének kiindulópontjává sem. A hozzájuk való kötődés nem valamilyen
tágabb politikai közösség részesévé teszi a kisebbségeket.14 Nem közös identitás
keretéül szolgálnak ezek a szervezetek, hanem instrumentálisan használható politikai
fórumokként, ahová az országon belüli érdekviták kivihetők, ahol új szövetségesek
és új befolyásolási eszközök után lehet nézni.
Az, hogy a politika részben olyan színterekre tevődik át, melyekhez nem társul
állampolgári közösség, aggályokat ébreszthet a demokrácia jövőjét illetően;
ezek mélyreható, alapos megvitatást igényelnek. Ami azonban az etnikumok közti
viszonyt illeti, belátható, hogy ebből a szempontból a politikai színterek megsokasodása
és egy részüknek az állampolgári közösségekről való leválása egyértelmű előny.
A közösségképző fórumokon nem az az első kérdés, hogy mit kapunk, hanem az,
hogy kik vagyunk: kivel vagyunk azonosak, mi az alapja összetartozásunknak,
és hol húzódnak a határai. Az ilyen kérdések sokkal nehezebben tűrik a kompromisszumot
és engedményt, mint azok, amelyek kizárólag arról szólnak, hogy kinek mi jut.
A többség és kisebbség egy államon való osztozkodása ilyen önazonossági kérdéseket
vet föl. Az állam fölötti fórumokhoz való viszony nem vet föl ilyen kérdéseket.
Ezért a világrend átalakulása nem csupán arra ad lehetőséget, hogy a kisebbség
a saját államán kívül találjon ellensúlyokat a többség túlhatamával szemben,
hanem azáltal is csillapítólag hat az etnikumok közti feszültségekre, hogy olyan
színtereket épít be a politikai folyamatokba, melyek nem tárgyai az identitásért
vívott küzdelmeknek.
A fenti okfejtés középpontjában annak a lehetőségnek a vizsgálata állt, hogy
két vagy több állam megosztja joghatóságát valamilyen terület fölött. Ez a lehetőség
akkor nyer jelentőséget az etnikumok közti viszony szempontjából, ha egy etnikai
csoport több ország határait átszelő területeket lakik. A francia és spanyol
Baszkföldet említettem példaként. Az Európán kívüli világban talán Kurdisztán
esete a legdrámaibb (s egyben a legreménytelenebb). De a határok nem mindig
azért jelentenek problémát, mert ugyanazt a népet mindenütt kisebbséggé teszik.
A magyarok problémája például az, hogy a versailles-i és a párizsi béke a történelmi
magyar állam magyar ajkú lakosainak közel egyharmadát más országok lakosaivá
tette. Erre a problémára a „baszk modell" közvetlenül nem alkalmazható.
De a modell mögötti, tágabb megközelítés kiterjeszthető rá.
Amagyar nacionalizmus
az új világrendben
A hátralévő részében nem azzal foglalkozom, hogyan végezhető el a kiterjesztés.
Inkább a másik oldalról indulok el a probléma felé. Korábban azt írtam: az itt
vázoltaknak ellene vethető, hogy a való világban nincs politikai jelentőségük.
Szeretném megmutatni most, hogy ez tévedés. Ez a feladat másfajta közelítést
kíván, mint az eddigiek. Eddig elvont elemzésekbe bocsátkoztam arról, hogy az
etnokulturális igazságosság elvei milyen intézményi megoldásokat igényelnek,
s hogy a nemzetközi államrendszer fejlődése milyen intézményi megoldásokat tesz
- most vagy a jövőben - hozzáférhetővé. Ebben a megközelítésben célszerű volt
minél egyszerűbb képet adni a világban zajló átalakulásról. A napi politika
esetleges tényeit ki kellett szűrni a vizsgálódásból. Most viszont ezekre összpontosítom
figyelmemet. Megmutatom, hogy a változás a magyar politikát sem hagyta érintetlenül.
A nacionalista politika is a hatása alá került. Szeretném érzékeltetni, hogy
ennek messzire ható következményei lehetnek.
Az újabb kori magyar nacionalizmus traumatikus vonatkoztatási pontja az 1920.
évi versailles-i békeszerződés. A területvesztésre az akkori magyar uralkodó
osztályok kritikátlan irredentizmussal válaszoltak. A nem nacionalista politikai
erők - szociáldemokraták, liberálisok, polgári radikálisok, kommunisták - elszigetelt,
súlytalan tényezővé váltak. A két világháború közti hivatalos magyar nacionalizmus
a „Csonka Magyarország nem ország" jelszavát harsogta, egészen az összeomlásig.
Egyetlen komoly kísérlet történt arra, hogy a nacionalista gondolkodást a szomszéd
népekkel való megbékélés útjára vezessék, a népi írók mozgalmáé. A népiek azt
szorgalmazták, hogy a keletről fenyegető „pánszláv" és a nyugatról fenyegető
„pángermán" veszéllyel szemben fogjunk össze a Duna menti kis parasztnépekkel.
Az első „bécsi döntés" nyomán fellángolt területszerző lelkesedés azonban
elsöpörte a dunai összefogás eszméjét. Magyarország Hitler oldalán belekeveredett
a Jugoszlávia és a Szovejtunió elleni háborúba, ami aztán hazánk történetének
legnagyobb katasztrófájához vezetett. 1944 tavaszán a német hadsereg megszállta
az országot; a magyar hatóságok asszisztenciájával megkezdődött a - jogaitól
már korábban megfosztott - zsidóság tömeges elhurcolása, nagy számban deportáltak
romákat is. Ősszel a megszállók hatalomba segítették a nyilas söpredéket. A
háború szörnyű pusztítást végzett. A rá következő párizsi béke újra elvette
a Hitler kezéből visszakapott területeket, és Magyarország 45 évre szovjet megszállás
alá került.
A szovjet uralom első évtizedeiben a két világháború következményeit nem lehetett
nyilvánosan vitatni. A Szovjetunió nem engedte meg csatlósainak, hogy kétségbe
vonják a második világháború után létrehozott status quo-t, vagy hogy akárcsak
a status quo nem hivatalos kritikáját eltűrjék. Nyerteseknek és veszteseknek
egyaránt hallgatniuk kellett a szomszédos országokban rekedt népességrészek
sorsáról. Magyarországon a hatvanas évekig alig esett szó róla, hogy a határokon
túl is élnek magyarok. A nacionalizmus újjászületése a hetvenes években kezdődött,
a kisebbségi magyar kultúrák újrafelfedezésével. Az irodalmi folyóiratok romániai,
szlovákiai és jugoszláviai magyar írók műveit kezdték publikálni. Hátizsákos
fiatalok kezdték járni a határon túli magyarlakta területeket. A köztudatban
lassan kirajzolódott az államhatárokat átszelő magyar nemzet képe.
A szomszéd országokban élő magyarok újrafelfedezéséhez a népi írók adták az
ideológiát. Az új populizmust, akárcsak a régit, a magyarság puszta fennmaradásáért
való aggodalom mozgatta. De ez mégsem egészen ugyanaz az aggodalom volt. A két
világháború között a népiek legfőbb félelme az volt, hogy a megmaradt Magyarország
léte kerül végveszélybe. A határon túli magyarok helyzetének fenyegetettsége
csak ezután jött. A hetvenes évek népi mozgalma az ország létét (ha függetlenségét
nem is) biztosítva látta. Félelmeit a szomszéd államok erőszakos beolvasztási
politikája keltette föl. Erre sem a kisállami nacionalizmus, sem pedig a dunai
népek összefogása nem kínált választ. A népi írók új nemzedékének le kellett
válnia elődei hagyományáról.
Amíg a határon túli magyar jelenlét puszta feltérképezése folyt, az elmozdulás
szükségessége nem vált világossá. De a hetvenes évek második felére a kisebbségi
sors nyilvános vitatása elérte a politikai kérdések szintjét.15 Innentől fogva
két lehetőség állt a népi mozgalom előtt. Vagy visszahátrálnak ahhoz, amit első
nemzedékük undorral és megvetéssel utasított el: a háború előtti uralkodó osztály
magyar szuprematizmusához és irredentizmusához. Vagy előrelépnek a kisebbségi
kérdés modern, emberjogi felfogása felé. A nyolcvanas években mindkét lehetőség
komolyan felmerült. Az előbbivel Csurka István kezdett kísérletezni.16 Az utóbbival
Csoóri Sándor.17
A Duray Miklós önéletrajzához írott előszóban Csoóri a kommunista totalitarizmust
tette felelőssé a kisebbségi helyzet drámai romlásáért. Azt írta, hogy a többpártrendszer,
a magántulajdon és az egyházi autonómia felszámolása fosztotta meg a kisebbséget
az intézményes önvédelem lehetőségétől. Amiből egyenesen következett, hogy a
megoldás a demokrácia, a magántulajdon és az autonóm egyházi élet helyreállításában
keresendő. Hasonló szellemben foglalt állást Csoóri a monori tanácskozáson is.18
A magyarság számára alapkérdés a magyar kisebbségek megmaradása, mondta itt,
és ez demokrácia nélkül nem lehetséges. Tehát demokráciára van szükség. Kenedi
János érzékeny szemmel vette észre, hogy a demokrácia Csoóri gondolkodásában
eszköz, nem cél.19 De Csoóri megállapítása így is mérföldkő volt a magyar nacionalista
gondolkodás fejlődésében. Akkor is jelentős tett volt, ha maga Csoóri közben
erősödő idegenkedéssel tekintett a modernitás világára, ami érthetővé teszi,
hogy később gyorsan kiábrándult a valóságosan létező demokráciából.
A kommunista rendszer utolsó évtizedében arra is történtek kísérletek, hogy
a határok által megosztott magyar nemzet együvé tartozásának gondolatát összeegyeztessék
a határok elfogadásával. A gondolati eszközöket a kulturális nemzet és az államnemzet
régi - a 19. századi német történetírásból származó - megkülönböztetése kínálta.
Ha a kettő fogalmilag nem azonos, akkor a terjedelmüknek sem kell egybevágnia.
A magyar kulturális nemzet egységet alkothat anélkül, hogy egyetlen állam alatt
egyesülne - így szólt a konklúzió.20
Így hát az újjászülető magyar nacionalizmus komoly tanulási folyamatba kezdett,
és ez már ekkor, a rendszerváltás előtti időkben sem volt független a nemzetközi
viszonyok alakulásától. Nevezetes cikkében Illyés Gyula azzal különböztette
meg a patriótát a nacionalistától, hogy „A nacionalista jogot sért - a patrióta
jogot véd." Csakhogy a jogot védő patrióták szellemi mozgalmat alkottak
egy totalitárius birodalom peremvidékén; nem rendelkeztek politikai hatalommal.
Ezért óhatatlanul föl kellett tenniük a kérdést, hogy kihez forduljon a „jogot
védő", akiben volna erő és hajlandóság rászorítani a szomszéd államokat
a kisebbségi jogok tiszteletben tartására. Próbálkoztak Kádárékkal - nem sok
sikerrel.21 A Szovjetunió segítségére aligha gondolhattak komolyan. Nem maradt
más, mint a nyugati hatalmak.
A Nyugat éppen ezekben az időkben jelent meg a kelet-európai színtéren mint
politikai tényező. Amerika és európai szövetségesei bonyolult játszmát játszottak
a Szovjetunióval, aminek része volt a különutas politikát űző romániai diktátor
kedvezményes elbírálása is - ez persze nem sok jóval kecsegtetett. Bíztató volt
viszont, hogy a Helsinki Zárónyilatkozat elfogadása után lehetőség nyílt a kirívó
emberjogi visszaélések számonkérésére, és a nyugati hatalmak élni kezdtek a
lehetőséggel. Civil szervezetek is létrejöttek az emberjogi egyezmények betartásának
ellenőrzésére, elsőként a New York-i székhelyű Helsinki Watch. A demokratikus
országok közvéleménye érzékennyé vált a Szovjetunió és a függő államok által
elkövetett jogsértésekre, s a kormányok nem maradhattak közönyösek a közvélemény
ítélete iránt. Egyre világosabb volt, hogy ott, Nyugaton van az az erő, melyet
a magyar kisebbség ügyében mozgósítani lehet.
Ám a nyugati közvéleményt és politikai vezetőket történelmi sérelmekre hivatkozva
nem lehetett megszólítani. Érzéketlenek, sőt ellenségesek voltak a határrevízió
ötletével szemben. Csak az emberi jogok nyelvét beszélték. A demokratikus ellenzék
jól beszélte ezt a nyelvet, és sikerrel alkalmazta a sok szereplős nemzetközi
játszmában. A népieknek is el kellett kezdeniük beletanulni.
Nem volt ez a folyamat egyenes vonalú, s amikor a kommunista rendszer válsága
megnyitotta a közvetlen politikai cselekvés lehetőségét, a népi mozgalom hamar
levedlette magáról az előző másfél-két évtizedben tanultakat, és szédületes
iramban sodródott a háború előtti hivatalos nacionalizmus álláspontja felé.
De ezzel egy időben el is vesztette meghatározó szerepét. A tanulási folyamat
pedig új szereplőkkel újraindult.
A harmadik köztársaság születésekor az ország politikai arculata alapvetően
különbözött a két világháború közöttitől. Mindenekelőtt: azok a nemzedékek,
melyek közvetlenül átélték a trianoni traumát és felnőtt fejjel érték meg a
második világháborút, 1990-ben túl voltak a nyugdíj korhatáron. Másodszor: a
régi uralkodó osztályok folytonossága megszakadt, a magyar társadalom szerkezete
időközben roppant változásokon ment át, kiegyenlítettebbé, városiasabbá és tanultabbá
vált. Harmadszor: a liberális demokrácia fasiszta és kommunista vetélytársai
eltűntek az ország külső környezetéből; a szovjet világrendszer összeomlása
után nem maradt más, mint a nyugati világrendszerhez felzárkózni, és nem volt
komoly politikai tényező Magyarországon, mely nyíltan szembefordult volna a
NATO-ba és az Európai Unióba való belépés gondolatával. Végezetül: a nem nacionalista
pártok - eltérően az 1920 és 1945 közötti negyedszázadtól - számottevő parlamenti
erőt képviseltek és képviselnek (a mandátumok mintegy 40%-át birtokolták 1990-ben,
mintegy 70%-ot 1994-ben, és ismét 40%-ot 1998-ban).
Az első demokratikus kormány feje, Antall József választási győzelmének éjszakáján
azt mondta magáról, hogy ő „lélekben tizenötmillió magyar miniszterelnöke".
Hadügyminisztere, Für Lajos kijelentette, hogy a magyar biztonságpolitika feladata
az egész Kárpát-medence biztonságának szavatolása. Az Országgyűlés elnöke, Szabad
György a versailles-i békekötés hetvenedik évfordulóján egyperces néma felállásra
vezényelte képviselőtársait. A törvényhozás a magyar állam hagyományos területi
igényeit megjelenítő koronás címert fogadta el az ország címeréül. Hogy ezek
az önmagukban pusztán szimbolikus jelentőségű gesztusok gyakorlatiasabb politikai
szándékokat is rejtettek, azt jól érzékeltette az új kormány szomszédságpolitikai
doktrínája, mely a környező országokhoz való viszonyt az ott élő magyarokkal
való bánásmódtól kívánta függővé tenni. S ennél is több derült ki abból a híradásból,
mely szerint Antall József 1991 júliusában közölte az olasz miniszterelnökkel,
hogy Magyarország déli határait nem a Szerbiával kötött szerződés garantálja,
hanem az a két békeszerződés, amelyet Versailles-ban a Szerb-Horvát-Szlovén
Királysággal, Párizsban pedig Jugoszláviával kötöttünk. Ennélfogva - vetette
föl Antall - Jugoszlávia felbomlása esetén a Vajdaság hovatartozása nyitott
kérdéssé válik.22
Antall eltökélt atlantista volt, Magyarország helyét a nyugati szövetségi rendszeren
belül képzelte el. Mégis úgy tűnik, kormányzása első időszakában elképzelhetőnek
tartotta, hogy a térség növekvő instabilitását kihasználva megpróbáljunk visszaszerezni
valamennyit az elvesztett területekből. Ugyancsak 1991-ben az Antall-kormány
tudtával egy magyar cég titkos fegyverszállítmányokat juttatott Horvátországba,
nem sokkal azelőtt, hogy kitört a délszláv háború. Nagyon valószínű, hogy erre
az akcióra a Jugoszlávia felbomlasztásában aktív szerepet játszott német kancellár,
Helmuth Kohl bátorította Antallt. De akár így volt, akár nem, a háború kitörése
után Németország sürgősen abbahagyta balkáni különjátszmáját, és a magyar vezetőknek
be kellett látniuk, hogy az Európai Unió nem támogat semmiféle törekvést, mely
a status quo felborításával fenyeget. Mi több, a délszláv háborúból tanulva
az unió egyértelművé tette, hogy a kommunizmusból jött országok csak akkor remélhetnek
befogadtatást, ha előbb rendezik egymással közös dolgaikat.
A határkérdés feszegetésére Európa „nem"-et mondott. De üzenete nem merült
ki a tagadásban. Kínált is valamit azoknak, akik számára a kisebbségek sorsa
fontos politikai ügy. Nemzetközi jogi normák egész tárházát ajánlotta föl, köztük
a kisebbségi jogokra vonatkozó ajánlásokat, továbbá nemzetközi fórumokat és
eljárásokat, melyek a kisebbségek védelmében igénybe vehetők. Különösen az Európa
Tanács volt aktív ezen a téren.23
Ez arra ösztönözte az Antall-kormányt, hogy az európai intézményekben és az
európai intézmények által használt nyelven vesse föl a kisebbségi kérdést. Új
szótárának kulcsszavai az anyanyelv használatához és az anyanyelvi oktatáshoz
való jog, valamint a kulturális és területi autonómia lettek. Nemcsak a retorikát
és az elveket vette Európából, hanem a mintákat is: a trieszti rendezés, a finnországi
gyakorlat lett a hivatkozási alap. Új stratégia kezdett körvonalazódni.
1992-ben az Antall-kormány alapszerződést kötött Ukrajnával. Ebben Magyarország
elismerte a közös határ sérthetetlenségét, cserében a kisebbségnek tett ukrán
engedményekért. Igaz, a szerződés parlamenti vitájában Antall kijelentette,
egyszeri kivételnek tekinti a keleti szomszéddal kötött megállapodást. Később
sem mondta ki soha, hogy a korábbi szomszédságpolitikai doktrína immár ne volna
érvényes. A magyar-ukrán alapszerződéssel mégis eltért ettől a doktrínától.
Hisz nem a magyar kisebbség helyzetének előzetes rendezésétől tette függővé
a közeledést, hanem a közeledés folyományaként próbált elérni javulást a magyar
kisebbség helyzetében. S ezzel mintát teremtett a Szlovákiával és Romániával
kötendő alapszerződésekhez, melyeket már a szocialista-liberális kormány kötött
meg.
A magyar-szlovák megállapodás a francia miniszterelnök nevét viselő Balladur-terv
hozadéka volt. Balladur elgondolása az volt, hogy alapszerződések rendszerével
stabilizálják az egykori szovjet világrendszer európai térségét. Az EU hatalmas
nyomást gyakorolt a felekre, hogy hozzák tető alá a megállapodást: Magyarország
ismerje el a határokat, Szlovákia pedig az ott élő magyar kisebbség jogait.
A melléklethez csatolták az Európa Tanács Parlamenti Közgyűlésének a kisebbségi
jogokról szóló 1201. számú ajánlását. Hasonló szerkezetű megállapodás született
Romániával is; ezúttal azzal az értelmező megszorítással, mely szerint az 1201-es
ajánlás nem olvasandó úgy, mint ami az egyéni jogokon túlmenő kollektív jogokról
beszél.
A nacionalista ellenzék mindkét alapszerződést élesen támadta. Kevesellték a
szerződésekbe foglalt kisebbségi jogok körét; különösen azt nehezményezték,
hogy a magyar fél egyik esetben sem szabta feltételül a területi autonómiához
való jog rögzítését. A Romániával kötött szerződés kapcsán élesen támadták a
kormányt amiatt is, hogy az 1201-es ajánlás a mondott megszorítással került
a csatolt dokumentumok közé. A parlamenti vitában hazaárulásról szónokoltak;
egy Orbán Viktor által jegyzett újságcikk pedig egyenesen a világosi fegyverletételhez
hasonlította a szerződés aláírását.24
Ha azonban a retorika mögé nézünk, azt találjuk, hogy a szembenálló elgondolások
között nem volt áthidalhatatlan szakadék. Az ellenzék nem mondta azt, hogy nem
kell folytatni az alapszerződések politikáját, bár kifogásolta, hogy a kormány
Meciarral és Iliescuékkal kötötte meg az alkut. A csörgősipkában ágáló Torgyán
Józsefet leszámítva azt sem állította senki a parlamentben, hogy nem kell kötelezettséget
vállalni a határok tiszteletben tartására. Abban sem képviselt az ellenzék gyökeresen
mást, mint a kormány, hogy milyen típusú ellentételezést kell a magyar államnak
kérnie. A nacionalista ellenzék is a „kisebbségi jogokat a határok szavatolásáért
cserébe" formulában gondolkodott, csak kevesellte azt, amit a kormány a
tárgyalásokon elért. Ami az ügy érdemét illeti, mindkét alapszerződésről olyan
vita folyt a parlamentben, amilyen a demokratikus államok kormányzati és ellenzéki
oldala közt zajlani szokott.25
Az alapszerződések sok tekintetben új politikai helyzetet teremtettek Szlovákiában
és Romániában. Egyebek közt segítettek a magyar pártoknak abban, hogy kilépjenek
a politikai karanténból, és koalíciós partnerré váljanak a következő - liberálisabb
és demokratikusabb - kormányokban. Ezzel alakot öltött a közeledésen és együttműködésen
alapuló, új kisebbségi politika.
Amikor a nacionalista jobboldal újra kormányra került, az együttműködési politika
lerombolását tűzte célul maga elé. Romániában is és Szlovákiában is látványos
támogatást nyújtott a többség pártjaival való együttműködés ellenzőinek; világossá
tette, hogy nem Markó Bélát és Bugár Bélát tekinti elsődleges partnerének, hanem
Tőkés Lászlót és Duray Miklóst. De az alapszerződések felmondása szóba sem jöhetett.
Mint ahogy arra is csak a kormánykoalíción kívüli MIÉP gondolhatott, hogy a
Koszovóért indított háborút Magyarország területszerzésre használhatja ki. A
Fidesz-kormány egészen mással próbálkozott. Orbán - az Észak-Atlanti Szövetségbe
frissen fölvett ország miniszterelnökeként - mindenben elébe ment a NATO vezérkar
kívánságainak, sőt maga tett ajánlatokat. Majd így szerzett pozícióját arra
próbálta kihasználni, hogy rávegye a NATO-t: a háború utáni rendezés során Koszovo
autonómiájának ügyét kapcsolják össze a Vajdaság autonómiájának ügyével. Területi
autonómiát próbált szerezni a jugoszláviai magyarok szülőföldjének, nem területeket
Magyarországnak.
Orbán megnyilatkozásait az ellenzék - kivált a liberális ellenzék - hevesen
támadta. Veszélyesnek ítélte meg, s véleményem szerint joggal, a kísérletet
Koszovo és a Vajdaság ügyének összekapcsolására. Koszovo ügyében a NATO azért
indított háborút, mert a jugoszláv állam népirtásba és etnikai tisztogatásba
fogott a tartomány albán lakossága ellen. A beavatkozást az emberi jogok szélsőséges
és tömeges megsértése, egy egész etnikai népesség végveszélybe kerülése igazolta.
Hasonló szükséghelyzet a Vajdaságban nem állt elő. A két ügy összekapcsolása
kérdésessé tehette volna, hogy a Nyugat valóban a létében fenyegetett albán
közösség védelmében fogott-e fegyvert, vagy csak a zavarosban próbált halászni.
Magyarország helyzetét pedig különösen rontotta volna, ha tovább erőlteti az
árukapcsolást. Ez olyan benyomást keltett volna szomszédainkban, hogy nem a
NATO által meghirdetett, legitim célokért vettünk részt a háborúban, hanem önös
érdekeink érvényesítéséért.26
A drámai helyzet a vitának is drámai dimenziót adott, de az 1999-es összeütközés
nemcsak ebben - más tekintetben is nagyon hasonlított az 1995-ös és 1996-os
erőpróbákhoz. Ahogy az akkori, nacionalista ellenzék nem kívánt túlmenni az
autonómia követelésén, a mostani, liberális és szocialista ellenzék sem kívánt
visszalépni az autonómia követelése mögé. A vita arról folyt, hogy az adott
pillanatban mit és mennyit követelhet a magyar kormány.
A taktikai nézetkülönbségek mögött mély szemléletbeli ellentétek húzódnak, persze.
A Fidesz-kormány sem érzelmileg, sem politikailag nem határolódott el a MIÉP
képviselte szélsőjobboldaltól. Nem zárt annak antiszemitizmusával és romaellenességével
szemben. Szívesen hallgatja az életforma-kisebbségek elleni hangulatkeltést.
A kollektív kisebbségi jogok igénylését nem párosítja az egyéni emberi jogokra
érzékeny politikával. Szótárából hiányzanak a szabadság, egyenlőség, az egyenlő
emberi méltóság kifejezései. Mindez arra vall, hogy a kisebbségi jogok politikája
taktikai alkalmazkodás dolga a számára, nem elvi meggyőződésé.27
Zárómegjegyzések
De ha a taktikai alkalmazkodás hosszú ideig tart, elvezethet-e végül az elvi
azonosulásig? Ez egyáltalán nem lehetetlen. Amikor Nacionalista Jobboldalt mondunk,
nem egy N.J. nevű egyénről beszélünk, hanem egy embersokaságról, melynek összetétele
időben változik. Az új nemzedékek számára a nemzetközi jogi és politikai normák
már pályájuk kezdetén adva lesznek, ezek közt kell a mindenkori politikai lehetőségekről
gondolkodniuk, ezek fényében kell lépéseiket igazolniuk. Van rá esély, hogy
a magyar nacionalizmus bevett retorikája lassan elhalványuljon. Az persze valószínűtlen,
hogy a nacionalista hagyomány egyszerűen eltűnjék. Alighanem velünk marad mint
a politikai jobboldal egyik meghatározó tradíciója. De lehetséges, hogy a gyakorlati
cselekvés számára más vezéreszméket adjon, mint a múltban. Alighanem olyan témái
lesznek, mint a bevándorlás korlátozása, az idegenek távol tartása, a nemzeti
identitás megőrzése - nem a történelmi Magyarország visszaállításáról fog szólni.
Hogy a magyar nacionalizmus megteszi-e az utat a taktikai alkalmazkodástól az
elvi azonosulásig, ez elsősorban azon múlik, milyen alternatívákat állít a világ
a magyar politika elé. Ha a közeli jövőben bekerülünk az Európai Unióba, akkor
jó esély van rá, hogy a nacionalista jobboldal előbb-utóbb magáévá tegye a magyar
nemzeti kérdés demokratikus és alapjogi szempontú megközelítését. Ha a belépés
folyamata elakad, akkor a magyar nacionalizmus átalakulása is megtörik és visszájára
fordul.
Tegyük fel, ez a kép eléggé pontos. Alátámasztja-e az írásom korábbi szakaszaiban
kifejtett tételt? Első pillantásra úgy tűnik, nem igazán. Ott a nemzetállami
keretek átalakulásáról volt szó, itt csak a nemzetállami kereteken belüli átalakuláskoról.
De a történet nem ér véget ezen a ponton. Az előző szakaszban a magyar nacionalizmus
politikailag mértékadó tényezőiről beszéltem. Nem hoztam szóba olyan nacionalizmusbarát
szerzőket, akiknek a szava ma nem mérvadó. Ebben a külsőbb körben már megjelent
a gondolat, hogy a „magyar kérdés" megoldását a nemzetállamon túlvezető
fejlődéstől kell várni. A legvilágosabban Molnár Gusztáv képviseli ezt az eszmét.
Molnár bírálja a magyar nacionalizmust, mert ez nem veszi tudomásul, hogy az
állami szuverenitás korlátozása nemzeti szempontból előnyökkel is jár. Az Európai
Unióhoz csatlakozó magyar állam jogköreinek egy részét fölfelé, az európai intézményekhez
fogja delegálni, más részüket viszont lefelé, regionális szintre adja le. És
ez hasonlóképpen lesz a szomszédainkkal is. A régiók pedig átszelik az országhatárokat,
s a Kárpát-medence természetes régiói megfelelnek a magyar népesség földrajzi
eloszlásának. A régiók szintjén valósulhat meg a magyarság újraegyesítése; ehhez
azonban le kell mondani a közigazgatás állami szintű központosításáról. Így
Molnár.28
Ez jelenleg marginális gondolat. De ha az unióhoz való csatlakozás nyomán valóban
leértékelődik a központi államhatalom szerepe és felértékelődik a régióké, akkor
ennek a gondolatnak a mainál jobb esélye lesz a meghallgattatásra. S ha így
lesz, akkor mi magyarok megkezdjük a kilábalást a hagyományos nemzetállamból
és a hagyományos nacionalizmusból.
Ez optimista megállapítás, semmi kétség. Hogy a derűlátást kissé lehűtsem, hozzáteszem:
ne nem az volt a szándékom, hogy megjósoljam, mi fog történni. Még csak
nem is azt akartam jelezni, hogy valószínűleg mi történik. Csak azt akartam
megmutatni: lehetséges, hogy ilyesvalami történjék. És ha van rá esély,
hogy a nacionalista gondolkodás fejlődése ebbe az irányba mutasson, akkor a
nem-nacionalisták jól teszik, ha ezt az esélyt komolyan veszik, és tőlük telhetően
igyekeznek előmozdítani.
Fordította: Mink András
Függelék
Ez az írás 1999 és 2000 fordulóján született; ezért a státustörvény ötletének
fölbukkanásával és pályafutásával nem foglalkozik. Mivel azóta magáról a törvényről
egy nagyobb tanulmányban fejtettem ki a véleményemet,29 elegendőnek érzem, hogy
itt egy-két rövid megjegyzést tegyek.
A státustörvény alapeszméjében modern és retrográd elemek keverednek. Modern
az a felismerés, hogy az államok megoszthatják egymással szuverén jogköreik
egy részét. Ebben az esetben nem terület fölötti fennhatóságon való osztozkodásról
volna szó, aminek lehetőségét írásom vizsgálta, hanem arról, hogy az egyik állam
(a magyar) más államok (Románia, Szlovákia stb.) polgáraival személyi elvű kapcsolatot
teremt, anélkül, hogy bármi módon hozzáférne a területhez, melyen a vele kapcsolatra
lépő egyének élnek. Ez olyan intézményi megoldás, melynek véleményem szerint
helye lehet a jövő nemzetállamon túli világában.
Ugyanakkor a törvény elgondolása veszedelmesen retrográd is. A szuverén jogkörök
bármiféle megosztására csak akkor kerülhet sor, ha az a felek közti megállapodáson
alapszik. A státustörvényben azonban a másik állam egyáltalán nem jelenik meg
önálló félként. A Fidesz-kormány úgy hozta létre a szomszédok szuverenitását
érintő jogintézményt, mintha kizárólagos magyar belügyről lett volna szó. Ez
leleplezi a mentalitását uraló hagyományos nacionalizmust: célja nem az, hogy
a szomszéd országban élő magyarok nyelvi és kulturális összetartozásukat megőrizve,
magyarként váljanak államuk egyenrangú honpolgáraivá, hanem az, hogy szimbolikusan
semmivé tegye odatartozásukat. Egy kritikusa „puha irredentizmus"-nak nevezte
ezt, szerintem joggal.30
Különösen szembeszökő a törvénynek ez a sajátossága, ha belegondolunk, hogy
a külhoni magyar státus létrehozását mennyire sovány kedvezmények kísérik. A
nemzetállami kereteket átszelő intézmények létrehozását a funkciójuk igazolja:
olyan feladatokat látnak el, melyek más módokon nem teljesíthetők. A „magyar
igazolvány" intézménye jószerivel funkciótlan - leszámítva a puszta birtoklását,
azt tehát, hogy birtokosát a magyar államhoz köti.
Ezért írtam tanulmányom vége felé, hogy a státustörvény nem haladás, hanem visszaesés
a magyar nacionalizmus fejlődésében. Magyarországnak választania kell az alapszerződések
politikája és a státustörvény politikája között, és az volna a jó, ha az alapszerződések
politikáját választaná.
Jegyzetek
1 Cikkünk eredetileg "Nation-Building and Beyond" címen jelent meg
a Will Kymlicka és Magda Opalski szerkesztette kötetben: Can Liberal Pluralism
Be Exported? Oxford: The University Press 2002.
2 W. Kymlicka: "Western Political Theory and Ethnic Relations in Eastern
Europe", l. Kymlicka és Opalski: Can Liberal Pluralism Be Exported?
3 A nemzetállamok létrejöttéről és a folyamat meghatározó vonásairól lásd: C.
Tilly: On the History of European Sate-Making. Tilly (ed.): The Formation
of Nation-States in Western Europe. Princeton, NJ.: The University Press
1975.
4 Ld.: S. W. Morris: An Essay on the Modern State. Cambridge: The University
Press 1998, különösen a 2. fejezetet. A politikai szerveződés itt adott, általános
fogalma magában foglalja a jogos erőszak alkalmazásának a monopóliumát, amit
Marx és Weber állított az elemzés középpontjába. A központi kormányzatnak, ha
közvetlenül hozzáfér a területén tartózkodó minden egyénhez, monopóliuma van
annak meghatározásában, hogy ki, milyen körülmények között, és kivel szemben
alkalmazhat jogszerűen erőszakot. De a modern állam e jellemzője nem játszik
szerepet az érvelés további menetében.
5 Kymlicka különbséget tesz a többnemzetű állam és a polietnikus állam között.
A "nemzeti kisebbségek" az ő meghatározása szerint olyan népcsoportok,
melyek generációk óta folyamatosan az adott állam területén élnek. Az "etnikai
kisebbségek" viszont friss bevándorlók, akiket összeköt egymással sajátos
etnokulturális identitásuk. A továbbiakban ezzel a distinkcióval nem foglalkozom.
Erre két indokom van. A "polietnikusság" fogalma Magyarországra és
szomszédaira nem jól alkalmazható. Másodszor: a nemzetállami rend szempontjából
a "polietnikus állam" ugyanolyan, mint a "multietnikus állam".
Ezért úgy érzem, mindkét csoportot nevezhetem "etnikai" vagy "etnokulturális"
kisebbségnek.
6 A tendenciáról lásd: Jürgen Habermas: Die postnazionale Konstellation und
die Zukunft der Demokratie. In Habermas: Die postnazionale Konstellation.
Frankfurt/Main: Suhrkamp 1998, különösen a 107-109. old.
7 Kiegyensúlyozott képet ad e folyamatokról Eric Hobsbawm: "The Nation
and Globalization". Constellations 5, 1998, 1-9.
8 A területi önkormányzat csak az egyik lehetséges formája a kisebbségi autonómia
biztosításának. Vannak kisebbségek, melyek sehol nem alkotják a népesség relatív
többségét. Számukra feladathoz kötött, funkcionális önkormányzati hatalmat lehet
létrehozni, például a kisebbségi oktatás területén, vagy a kisebbségi kulturális
intézmények üzemeltetésében és fönntartásában. Olyan eset is lehetséges, mely
a területi és a funkcionális önkormányzat kombinálását teszi szükségessé: területi
önkormányzatot ott, ahol a kisebbség adja a helybéli többséget, funkcionális
önkormányzatot a kisebbségi szórványok számára.
További fontos lehetőség, hogy a kisebbség különleges jogosítványokat - határesetben
vétójogot - kap olyan törvényhozási ügyekben, melyek speciális módon érintik.
Írásom azonban nem a kisebbségvédelem eszköztárának áttekintésére vállalkozik.
9 A fenti két bekezdésben kifejtett gondolatmenet Kymlicka okfejtését követte.
Will Kymlicka: Liberalism, Community and Culture. Oxford, Clarendon,
1989, 187 skk.
10 A fenti érv Kymlicka ismert gondolatmentére alapul. Will Kymlicka: Multicultural
Citizenship. Oxford, Clarendon, 1995. 26., 75. és 108.
11 Az itt kifejt érveléshez lásd: A. Buchanan: Secession. The Morality of
Political Divorce from Fort Sumter to Lithuania and Quebec. Boulder, Colo:
Westview, 1991; továbbá uő.: "Theories of Secession". Philosophy
and Public Affairs 26 (1997), 31-61. old.
12 Lásd a Québec-i szeparatista mozgalom hosszú, máig lezáratlan történetét.
13 Immanuel Kant: "Az örök békéről", Kant: Történetfilozófiai írások.
Szeged: Ictus é.n., 285. (Mesterházi Miklós fordítása.)
14 Egy fontos kivételt ismerek: az EU tagállamainak polgárai az Unió egész területére
kiterjedő jogokat élveznek; státusuk valamilyen közös európai állampolgárság
felé tart.
15 Illyés Gyula: "Válasz Herdernek és Adynak" című kétrészes írása
(Magyar Nemzet, 1975 december 25. és 1976 január 1.) tette nyilvánvalóvá,
hogy a magyar kisebbség ügye immár politikai ügy.
16 Csurka István: "Levél az Írószövetség elnökéhez"; valamint: "Új
magyar önépítés". L. Csurka: Minden, ami van. Összegyűjtött politikai
beszédek és írások. Budapest: Püski, 1998, I. kötet.
17 Csoóri Sándor: "Előszó". L. Duray Miklós: Kutyaszorító.
New York: Püski 1983.
18 A Monori Tanácskozás Jegyzőkönyve I. Az előadások. Budapest 1985. (Stencillel
sokszorosított szamizdat kiadvány.)
19 U.o.
20 L. Kiss Gy. Csaba: "Párbeszéd Európáért". Hitel, 1990, 38-40.
old.
21 1984-ben Csoóriék mintegy huszan levéllel fordultak Kádár Jánoshoz, egyebek
közt arra kérve őt, hogy karolja föl a határon túli magyar kisebbségek ügyét.
Kádár elhárította a közeledést.
22 Antall felvetéséről kabinetfőnöke ezt nyilatkozta a Magyar Távirati Irodának:
"A békeszerződések a Vajdaság területét nem tekintik automatikusan Szerbia
részének." Magyar Hírlap, 1991 július 9.
23 Lásd az Európa Tanács Parlamenti Közgyűlésének 1134. (1990), 1177. (1992),
1201. (1993) és 1203. (1993) számú Ajánlásait, melyeket még az Antall kormány
hivatali ideje alatt fogadtak el, valamint a későbbi, 1255. (1995) és 1285.
(1996) számú Ajánlásokat.
24 Orbán Viktor: "Temesvár vagy Világos". Magyar Nemzet, 1996.
szeptember 14. (Az alapszerződést 1996-ban Temesváron írták alá a felek.)
25 A parlamenti vita némileg elfogult, mégis informatív áttekintését adja Jeszenszky
Géza: "Vita a Magyar-román alapszerződésről". Magyarország politikai
évkönyve, 1997.
26 Bauer Tamás: "Kétséges egység". Népszabadság, 1999. május
22.
27 Az Orbán-kormány antiszemita beütéseiről lásd: Sajó András: A Kövér László
kérdés. Népszava, 1999. augusztus 27. A romák iránti közönyre jó példa
a családtámogatási rendszer átalakítása, amely szembetűnően hátrányosan érinti
a romákat. Riba István: "Padra fogva". HVG, 1999. Szeptember
9.
28 Molnár Gusztáv: "A történelmi Magyarország kísértése". Világosság
39 (1998) 73-77. old.
29 Kis János: "Státustörvény - Magyarország válaszúton". Beszélő
2002 március.
30 L. Papp László Tamás: "Puha irredentizmus". Élet és Irodalom
2002. január 4.