Mind a kritikusnak, mind pedig a „dicshimnuszt zengőnek" igencsak nehéz dolga akad, ha valamiféle képet, netalán pozitív képet, nota bene sikertörténetet akar kanyarítani az elmúlt négy év agrár történéseiről. Nem is beszélve arról, hogy a valódi tényadatok az egyszerű halandó számára, mint amilyen én is vagyok, teljességgel hozzáférhetetlenek. Egy azonban bizonyos, valahány jegyzett agrárszakértő véleményt mondott az Orbán-Torgyán-kormány négyéves agrártevékenységéről, az mind egybecsengően megállapítja, hogy az agrárgazdaság és a mezőgazdasághoz szorosan kapcsolódó vidéki lakosság helyzete az elmúlt ciklus alatt, évről évre folyamatosan romlott. Ez nemcsak a nemzetgazdaság egészéhez viszonyítva igaz, hanem a szektor önmagához viszonyított állapotához mérten is.
Lecsúszás
Míg a magyar gazdaság más ágazatai, úgy tűnik, tartósnak mondható növekedési
pályára álltak, addig az agrárgazdasági teljesítmény, különösen az elmúlt három
évben jelentősen romlott. Az utolsó hozzáférhető adatok azt mutatják, hogy 2000-ben
a nemzeti össztermék (GDP) agrárágazatra eső része 3,5 százalékkal esett vissza,
a termelés pedig közel 7 százalékkal csökkent.
Ez elsősorban azért következhetett be, mert amíg a fejlett világ agrárgazdasága
a minőség, a hatékonyság, a versenyképesség irányába indult el, kinek-kinek
a saját agrártradíciói alapján, addig a magyar agrárpolitika irányítói egy nálunk
történelmi okok miatt kialakulni képtelen, hagyományok nélküli, kialakult struktúrával
nem rendelkező, az ország agrártermeléséhez jelentősen hozzá nem járuló, parasztinak
nevezett társadalom kiépítésén fáradoztak.
Ehhez az építkezéshez, az esetek nagy részében politikai indíttatásból, nevezetesen
a mind több mandátum lehetséges megszerzése céljából, a már jól, vagy ha kevésbé
is jól, de legalább működő piaci szereplőktől vonták el a fejlődésükhöz nélkülözhetetlen
tőkét.
A jelenlegi magyar agrárpolitikai irányítás nem az árutermelő vállalkozásokat
erősíti, hozza versenyhelyzetbe, hanem a jelenleg életképtelen törpegazdaságok
kialakítását erőlteti.
A magyar agrárgazdaságban az elmúlt ciklusban antiliberális fordulat következett
be, amelynek nyomán erősödött a szektorban a korrupció (például Szabadi-ügyek,
agrártámogatások osztogatása), az erőből történő irányítás szerepe (például
az FVM különböző vezetői szintjeinek döntési kompetenciái megszűntek és a felső
három vezető kezébe kerültek), a kézi vezérlés (tipikusan torgyáni álom), az
állam piaci szereplőként történő megjelenése (Concordia-ügy) és a kirekesztéssel
párosuló túlpolitizáltság (például támogatási stratégiák, földtörvénycsomag
stb.).
A mezőgazdasági támogatási, az adó- és elvonási rendszer diszkriminatív, emiatt
az adófizető, foglalkoztató, árutermelő mezőgazdasági vállalkozások egyre hátrányosabb
helyzetbe kerültek. De ez kihatott az úgynevezett paraszti gazdaságokra is,
hiszen ezek tradicionálisan is ezer szállal kapcsolódtak a társas vállalkozásokhoz
(például integráció, szakértelem, bérmunka, gépellátás, biológiai alapanyagok,
vetőmagok stb.).
A bármely piacon eladható termékek 70 százalékát előállító társas vállalkozások
például 2000-ben több mint 100 milliárd forintot fizettek be az államháztartásnak,
s ezzel szemben kevesebb mint 35 milliárd forint támogatást kaptak.
Az élelmiszerárak növekedése ellenére sem növekedett az ágazatban a termelés
jövedelmezősége. Mindezek együttes eredményeként 1999-ben a vállalkozások több
mint a fele, 2000-ben csaknem ugyanennyi vállalkozás volt veszteséges. Ebben
természetesen benne vannak az állami gazdaságok is.
Az árutermelő mezőgazdasági cégek versenyhátrányba kerültek amiatt is, hogy
a foglalkoztatás terhei növekedtek. Miközben a polgári kormány eltörölte a foglalkoztatási
támogatást, az adó- és járulékrendszer módosításával drasztikusan növelte az
átlagosnál alacsonyabb bérszínvonalú ágazatok - közöttük kiemelten a foglalkoztató
mezőgazdaság - elvonásait (egészségügyi hozzájárulás, minimálbér-emelés). Ezen
intézkedéseknek is köszönhető, hogy az elmúlt négy esztendőben 70-80 ezerrel
csökkent az agrárfoglalkoztatottak száma.
Az agrárágazat és az ágazatirányítás mély válságát mutatja az is, hogy az egyéni
vállalkozók és őstermelők létszáma is több százezerrel csökkent. Ennek oka részben
a gazdasági szabályozók átgondolatlanságára és kiszámíthatatlanságára, részben
pedig kényszer szülte okokra vezethetők vissza. Néhány évre az Európai Unió
tagsági státustól, sajnos, be kell látniuk a reálpolitikusoknak is, hogy a magyar
mezőgazdaság a joggal elvárható felzárkózás helyett markánsan távolodik az európai
színvonaltól. Ez a csőd azonban nemcsak a mezőgazdaság aktív szereplőinek és
irányítóinak a csődje, hanem sajnos a vidékpolitika csődje is!
Az érdektelen Fidesz
A vállalt feladatom most nem az, hogy valamiféle kormányprogrammal, vagy egyáltalán
bármiféle mezőgazdasági fejlesztési programmal bombázzam az olvasókat, hiszen
ezt ma elég gyakran megteszik a különböző politikai szervezetek képviselői,
hanem az, hogy az agrárkormányzat négy évéről készítsek egy keresztmetszetet,
úgy, ahogy azt egy volt agrárminisztériumi főosztályvezető látja.
Talán kevesen tudják, de a Fidesz-Magyar Polgári Párt 1998-ban az ellenzék és
a szakmai szervezetek részéről elég sok kritikát megélt „Az új évezred küszöbén"
címet viselő, választási programhoz hasonlatos kormányprogramjában, mindössze
három oldalt szentelt a mezőgazdaság és a vidékfejlesztés témakörének. Nem csoda,
hiszen a Fidesz, noha vidéki, elsősorban kisvárosi fiúkból szerveződött politikai
pártként indult, sohasem volt sem agrár-, sem pedig vidékpolitikája. Ami mögött
az állt, hogy a csapatukból agrárszakember sem nevelődött ki.
Az egyetlen „szakértőjüket", Glattfelder Bélát még egyetemistaként érte
a rendszerváltás, előzetes agrárgazdaság-béli tapasztalatok nélkül, és úgy,
hogy sohasem tudott kilépni a gödöllői Agrártudományi Egyetem adta korlátok
közül. Így inkább a teoretikusabb európai uniós agrárpolitikai kérdésekkel foglalkozva
vitte a Fidesz „agrárügyeit".
A földet művelő, állatot tenyésztő-tartó parasztember, a mezőgazdasági termelő,
a mezőgazdasági munkavállaló egyszerűen nem volt benne a Fidesz gondolkodásában.
Akkor még a föld tulajdonlásának kérdése is kiesett érdeklődési körükből.
1997 tavaszán viszont zseniálisan felismerték, hogy a Független Kisgazda Párt
csak részben tudta a maga hasznára fordítani a hirtelen jött agrárdemonstrációkat.
Gyorsan elkommunizálták az MDF kezdeményezését, és nemsokára a „szent magyar
föld" ügyében a jobboldal vezérszerepében jelentek meg.
Gátlások nélkül odahagyták a korábbi liberális mezőgazdálkodási felfogásukat
és politikai irányultságukat (például a külföldiek földtulajdonlásával és a
földvásárlásokkal kapcsolatos ultraliberális álláspontjukat), és a „népinek"
nevezett kezdeményezések élére álltak. Sikeresen elhitették a közvéleménnyel,
hogy a balliberálisok és a szocialisták a külföldiek kezére akarják játszani
a magyar termőföldet.
Az ekkorra már mérhetetlenül mély válságban lévő agrárszektor szereplői, akik
csalódtak a konzervatívokban, és még nem éreztek semmit a szocialisták agrár-
és vidékfejlesztési politikájának jótékony hatásaiból, elcsábultak Orbán Viktor
és csapatának szirénhangjaira.
Az elhíresült 1998-as szolnoki gazdatalálkozó után pedig megtörtént a magyar
vidék és a Fidesz, akkoriban ő szerintük „történelminek" nevezett „kézfogója",
amely után azonban nemcsak, hogy nem találkozott három és fél évig a magyar
vidék Orbán Viktorral, hanem még Torgyán Józsefet, Szabadi Bélát és Tamás Károlyt
is rászabadította az ezer sebből vérző magyar agrárgazdaságra.
Az érdekes kisgazdák
Az 1998-as kormányváltás után a polgári kormány nem tudott mit kezdeni a mezőgazdaság
szakirányításával. Fejetlenség és tanácstalanság jellemezte az új agrárirányítást
és a mezőgazdaság szervezését. Emellett azonban nem szabad azt sem elfelejteni,
hogy az új agrárirányítás ekkora már olyan nagymértékű bizonytalansági érzést
gerjesztett a minisztériumi apparátusban is, amely nagymértékben gátolta, sőt
helyenként meg is bénította az államigazgatási munkát.
Jól ismert Gyimóti Gézának, az FKGP fő agrárideológusának a már hónapokkal a
kormányváltás előtt elhangzott kijelentése, amely szerint osztályvezetői beosztásig
mindenkit kirúgnak a minisztériumból.
Torgyán József, átérezve az agrárhelyzet bonyolultságát, és felfogva az új agrárirányítás
iránt táplált bizalomvesztést az agrárgazdaság szereplői részéről, vezetési
stratégiát váltott. Rájött arra, hogy a Kisgazdapártnak nincsen egy új és megfelelő
minőségű szakapparátusa, aki elhasználódhatna a kezdeti helyi értékesítési,
esetenként túltermelési válságok menedzselésében, kénytelen volt az első három
hónapban megtartani a korábban kialakult minisztériumi középvezetési struktúrát
és személyeket, helyettes államtitkárig bezárólag.
Ebben az időszakban úgy nézett ki, hogy érdemi munka folyhat a vidékfejlesztési
feladatokkal bővített mezőgazdasági szakirányításban, azonban hamar rájöttek,
hogy a minőségi mezőgazdaság feltételeinek megteremtése és az Európai Unióhoz
történő csatlakozás lehetőségének kidolgozása értelemszerűen mezőgazdasági struktúraváltással
- jelesül koncentrációval - jár ebben az ágazatban, amely óhatatlanul szavazatvesztést
von maga után.
Végül is a kisgazda tehetetlenség, nem utolsósorban a nagyobbik koalíciós partner
érdektelensége a mezőgazdaság iránt, azt eredményezte, hogy még 1999. év elején
sem volt kihirdethető programja a polgári kormánynak a magyarországi agrárfejlesztésről.
Azt a Nemzeti Agrár Programot, amelyet 1997-ben még a Fidesz is, a Független
Kisgazda Párt is aláírásával támogatott, s amely dokumentum alapján, elég nagy
országgyűlési konszenzussal, még 1997-ben törvény született a hazai „agrárgazdaság
fejlesztéséről" címmel, a polgári kormány annulálta. Az időzavarba és szellemi
deficitbe került Torgyáni agrárirányítás végül is leporoltatta az 1997-98-ban
kidolgozott agrárstratégiai téziseket, és azt, egy-két hangzatos polgári és
kisgazda értéknek tűnő szlogennel kiegészítve, úgymint a családi gazdaság, energiatermelő
mezőgazdaság, biodízel, irány a tenger!, tejet a gyerekeknek!, belvizes térségek
hasznosítása, almáskertek korszerűsítése stb. bemutatta a kormánynak és a parlamentnek,
valamint az ország közvéleménye elé tárta.
A Fidesz természetesen nem véletlenül engedte át a mezőgazdaságot a kisgazdáknak!
Sejtették, hogy kevés politikai sikert, és ezért ezen keresztül kevés mandátumot
nyerhetnek a ciklus végére az ebben a szektorban tevékenykedőktől.
Ráadásul tudták, hogy a mérhetetlen mélyre süllyedt vidéki térségek problémáinak
megoldására, az eltervezett kormányzati menetrendjük alapján, a kasszájukban
sincsen elég fedezet, és nincs elegendő idejük a végrehajtáshoz. Bizonyítékként
szolgálhat erre, hogy sem a Miniszterelnöki Hivatal keretében működő mezőgazdasági
referatúra, sem pedig a Fidesz által vezetett országgyűlési mezőgazdasági bizottság
nem vált önálló agrárpolitikai tényezővé, legfőbbképpen pedig nem vált sem ellenőrzővé,
sem irányítóvá a polgári kormányzás alatt. A kormányfő ezzel együtt úgy gondolta,
hogy a mezőgazdaság és vidékfejlesztés felelősségét lerakhatja válláról. Majd
elviszik a balhét a kisgazdák!
Az érdekelt fideszesek
A Fidesz által vezetett kormányzati munkának a ciklus első három esztendejében
két említésre méltó agrárpolitikai lépése volt. Egyrészt előkészítették a volt
állami gazdaságok lerohanását. Az első áldozat természetesen a legzsírosabb
falat, Bábolna volt. Másrészt a kormány keresztül erőltette Európa legbonyolultabb,
legbürokratikusabb és legtermelőellenesebb jövedéki törvénycsomagját.
Az első intézkedés hátterében a kormányzati klientúra kiépítésének és a befektetett
tőke nélküli magánosításnak a szándéka állt, a második hátterében a hagyományos
kisgazda szavazók elbizonytalanítása a cél, ugyanis mérhetetlenül megnehezedett
a szőlőtermesztők és a bortermelők helyzete, amiért is a termelők az agrárkormányzatot
szidták, és eltávolodtak a kisgazdáktól.
Nem véletlen az sem, hogy a magyar vidéket Orbán Viktor a kormányzati ciklus
negyedik évében, akkor fedezte fel újból, amikor megint ígérgetni lehet. A polgári
kormányzás ideje alatt a magyar mezőgazdaság marginalizálódott, és azzal együtt
a vidéki lakosság életminősége is jelentősen romlott. Korábban az ország külkereskedelmi
mérlegében meghatározó szerepet játszó élelmiszer-ipari ágazat a polgári kormányzás
időszaka alatt évről évre súlytalanabb lett, aránya a nemzeti össztermékben
egyre kisebbre és kisebbre zsugorodott. Mára azonban a szektor problémái inkább
szociális vagy szociológiai természetűek, mintsem gazdasági jellegűek. Az Orbán-Torgyán-kormányzás
ideje alatt olzan gazdasági és strukturális folyamatok indultak el a mezőgazdaságban,
amelyek nagymértékben rontják csatlakozási esélyeinket az Európai Unióhoz.
A Torgyán-Szabadi-Tamás Károly vezette agrárminisztérium időszakában, állandósult
a zavar az agrárpiacon. Emiatt a versenyképes és tőkeerős agrár- és élelmiszer-ipari
vállalkozások kivonultak az ágazatból. A kormányzat inflációs sikertörténetének
egyik meghatározó oka az, hogy a magyar mezőgazdaság jövedelmezősége a ciklus
minden egyes évében romlott. De nem teljesült az agrártörvény azon célkitűzése
sem, hogy a nemzetgazdaság más ágazataihoz viszonyítva, a mezőgazdaság szereplői
esélyegyenlőséget kapjanak az arányos tőke- és munkajövedelem megszerzéséhez.
Az agrárolló a ciklus ideje alatt - az agrártörvényben előírt, évente érzékelhető
záródás helyett - tovább nyílt, ami az 1999. esztendőben jelentősen felerősödött.
Az ágazat az árjövedelem javulása helyett egyre növekedő árveszteséget szenvedett
el.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2001-ben, az átlagos mezőgazdasági
termelői árindex növekedése nem érte el az 5 százalékot, míg a termeléshez felhasznált
anyagok belföldi áremelkedésének átlagos mértéke 9,4 százalék volt. Mindezek
alapján az agrárolló tavaly 4,3 százalékkal nyílt, így szerény becslések szerint
is a termelőket csaknem negyvenmilliárd forintos árbevétel-veszteség érte.
A polgári kormányzás alatti agrártermelési közgazdasági folyamatokról összességében
megállapítható, miután az agrártörvényt az Orbán-Torgyán-kormány nem tartotta
maga számára kötelező érvényűnek, így a hazai agrárgazdaságban nem is teljesülhettek
az agrártörvényben előírt főbb jövedelempozíciót javító célkitűzések. Megfelelő
intézkedések hiányában folytatódott az ágazat 1999-ben elindult lemaradása,
ami végső soron azt eredményezi, hogy a magyar agrárgazdálkodók egy esetlegesen
közeli uniós csatlakozás legfőbb vesztesei lesznek. A mezőgazdasági termelés
csökkenése és jövedelmezőségének romlása már rövid távon is veszélyezteti a
nemzetgazdaság egyensúlyi pozícióit és növekedési esélyét. Az agrárgazdaság
fejlesztéséről szóló törvény azért írja elő az évenkénti beszámoló elfogadásáról
a költségvetési tárgyalás előtti határozathozatalt, hogy az Országgyűlés - az
abban szereplő megállapítások és következtetések levonása után - biztosítsa
a törvényben meghatározott célkitűzések megvalósításának feltételeit. Az Országgyűlésnek
tehát évente át kell tekintenie a mezőgazdaság nemzetgazdaságban betöltött helyét,
szerepét és ennek tudatában kell döntenie a költségvetés és az adótörvények
ágazatot érintő kérdéseiben. Ezt a törvény által meghatározott feladatot a ciklus
alatt mindkét agrárminiszter mérhetetlenül komolytalanul kezelte.
2000 májusában a szövetkezetekre és az üzletrészekre vonatkozó törvénymódosítási
javaslatok tárcaközi egyeztetése során derült ki markánsan a Fidesz és a Kisgazdapárt
közötti valóságos politikai kapcsolat. A Fidesz beszállt a „falusi polgárháború"
újraszításába, az agrárium és a vidékirányítás túlpolitizálásába. Tudatosan
felszaggatta a szövetkezeti üzletrész körüli lassan már hegedő sebeket, összeugrasztotta
a közös nyomorúságban élő vidéki embereket. Az FVM-ben a szakvezetés tisztában
volt a várható hatásokkal, és gyanítom, a vezető kormánypárt is tudhatta azokat.
A vélelmezett baloldali „liberálbolsevikok uralta szövetkezetek" ellen
indított csata azonban, úgy tűnik, bármit megér a polgári kormánynak. Mindazonáltal
az egész komédiát nem tartom másnak, mint egy, az utolsók között kigondolt,
választások előtti figyelemelterelő hadműveletnek. Még talán jól is jött az
agrárkormányzatnak az alkotmánybírósági stop, mert így kaphatott egy kis fizetési
haladékot, és az üzletrész-kifizetési kampányt el lehetett húzni a választásokig.
Az Orbán és Torgyán közötti huzavona 2001 tavaszával véget ért, és az FVM Torgyán
közeli vezetése, a miniszterrel Torgyán Józseffel együtt lemondott.
Megbízott miniszterként a kisgazda szakadár, ám, állítólag, a magas kormányzati
körök pénzügyeit meglehetősen jól ismerő Boros Imre PHARE-miniszter vette át.
Az alig 30 napos mandátuma alatt legfőbb tevékenysége Szabadi Béla, volt politikai
államtitkár ügyészségi feljelentése volt. Az viszont elvitathatatlan, hogy rövid
működése alatt a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium dolgozóinak
méltóságát visszaadta, eltörölte az előző vezetés feudális, tekintélyuralmi
rendjét.
Vonza András miniszteri kinevezésével megkezdődött az FVM „elfideszesítése".
Tamás Károly közigazgatási államtitkár lemondása után az az Éder Tamás került
az államtitkári székbe, aki az ÁPV. Rt-ben a mezőgazdasági portfólió ügyvezető
igazgatójaként előkészítette a volt állami gazdaságok privatizáció előtti feltőkésítését,
majd privatizációját.
Maga a miniszterelnök is napi szereplője lett, az emlékezetes kálócfai kormányülés
óta, a sokat szenvedett agráriumnak. Orbán Viktor ekkor hozta a magyar polgárok
tudomására kormányának nagy ívű fejlesztési elképzeléseit, a zsebszerződések
és az osztrák földtulajdonosok elleni, véresen komoly háborút, a családi gazdaságok
kiemelt állami támogatását, az elaprózódott hazai birtokszerkezet ésszerű átalakítását.
Nyomatékul gyakorta elhangzott, hogy az ígéretek komoly törvényi hátteret is
kapnak, és őszre kistafírozzák a családi agráriumot. A családi gazdaságok szerepét
annyira fontosnak tartották, hogy a polgári kormányzat arról még törvényt is
ígért 2001 őszére. Az azóta eltelt néhány hónapban mintha megkopott volna a
kezdeti lendület és az elkötelezettség. Kiderült, hogy nincs önálló családi-gazdaságról
szóló törvény, hanem a földtörvény módosításába próbálták belegyömöszölni a
kormányfő elképzeléseit. És mintha az előadáshoz maga a főszereplő - a pénz
- is hiányozna! A földtörvény módosítása alkotta meg a „családi gazdaság"
- az elővásárlási jog elsőszámú jogosultjaként -, a „családi gazdálkodó"
fogalmát. Csakhogy ilyen kategóriát nem ismer az uniós szabályozás, de még a
magyar polgári jog sem. Ebből fakadóan a családi gazdálkodó (családi gazdaság)
közgazdasági, és nem jogi kategória. A Magyar Agrárkamara jogi szakértői 12
ponton találták alkotmányellenesnek a 2001. esztendő végén a parlamenten átpasszírozott
új földbirtok-politikai törvénycsomagot. Ebben a jogszabályhalmazban módosították
a földtörvényt, a földrendező és földkiadó bizottságokról szóló jogszabályt,
és megalkották a Nemzeti Földalapról szóló rendelkezéseket. Kimondták, hogy
a továbbiakban kormányrendeletek útján kívánja a kormány még részletesebben
szabályozni a családi gazdaságok működését. Az agrárkamara elsősorban azt sérelmezi,
hogy a termőföld vagy tanya eladásával kapcsolatos elővásárlási jog új szabályai
sértik a tulajdonhoz való jogot.
A rendelkezésekben különbséget tesznek a köz- és a magántulajdon között, sértik
a vállalkozási jogot és a versenyszabadsághoz fűződő jogokat. Durván beleavatkoznak
a haszonbérlet és a földvásárlás viszonyaiba, társaság- és szövetkezetellenesek.
A mezőgazdasági vállalkozás vagy szövetkezet tulajdonosa, tagja saját tulajdonú
földjét sem adhatja szabadon bérbe annak a szervezetnek, amely foglalkoztatja.
Továbbá alkotmányossági szempontból az is kifogásolható, hogy a Nemzeti Földalap
Kht., mint az állami tulajdon kezelője, a gazdálkodók többségének érdekeit sértő
beavatkozási és rendelkezési jogot kapott, mind a földvásárlás, mind pedig a
haszonbérlet esetében.
Az alkotmány szavatolta vállalkozási jog és a gazdasági verseny szabadsága is
sérült, mert a megszavazott jogszabályok működési formák szerint is megkülönböztetik
a vállalkozásokat. Mintha a „fiúk" rájöttek volna, hogy nekik is állhat
a zászló a „2-3 ezer hektáros álom" családi gazdaságok tekintetében. Talán
ezért is álltak át látványosan a zsebszerződések megoldásának folytatásáról
az állami részvénytársaságok privatizációjának mihamarabbi nyélbe ütésére, mert
az előbbi elkötelezettség, finoman szólva is totális csődöt hozott kiagyalóinak.
Állami feudumok
Ellenben, miközben az Orbán-kormány azt a látszatot keltette, hogy valódi keresztes
háborút hirdetett az osztrák sógorok ellen, suttyomban kinyitott magának egy
nagy zsebet. Orbán kormányzási ciklusának utolsó heteiben igyekszik a megművelhető
föld minél nagyobb részét klientúrájának és barátainak birtokába juttatni. Ennek
előzménye, hogy a Fidesz-kormány, a nyílt privatizációs pályázatok megkerülése
érdekében, amelyet a privatizációs törvény ír elő az Állami Privatizációs és
Vagyonkezelő Részvénytársaság számára, a volt állami gazdaságokból alakult részvénytársaságokat
átadta a Magyar Fejlesztési Banknak, hogy az MFB privatizálja azokat. Így nem
kell nyílt pályázatot kiírni értékesítésükre, valamint -banktitokra hivatkozva
-az ezen tranzakciókban mozgó közpénzek ellenőrzésének lehetősége kicsúszik
a parlament kezéből.
A Magyar Fejlesztési Banknak (fő tanácsadója akkoriban Simicska Lajos) 2001-ben
ingyen, az ÁPV. Rt.-től átadott 12 agrár-részvénytársaságot a jelek szerint,
maguknak szánták. Jó példa erre a Herceghalmi Kísérleti Gazdaság és a Törökszentmiklósi
Mezőgazdasági Részvénytársaság, amely gazdaságok privatizációjában elég jól
tetten érhető, a privatizátorok Fidesz-közelisége. Az agrárkormányzat birtokpolitikai
rendezési elvei ugyanis arról szólnak, hogy miként osszák újra a földet, és
kinek. A volt állami gazdaságok esetében olyanok juthattak földtulajdonhoz,
akik nem tekinthetők az állami gazdaságok dolgozói, munkavállalói körének, még
kevésbé helyben földművelést folytatónak. Legfeljebb utólag csinált belőlük,
egy kormányrendelet nyomán, az igazgatósági és felügyelőbizottsági tagságok
státusának megváltoztatásával munkavállalót a kormányzat.
Törvények kijátszása történt akkor, amikor az ÁPV Rt. ingyen adta át a 12 agrárcég
részvényeit az MFB részére, amikor nem írtak ki nyílt pályázatot az értékesítésekre,
amikor nem érvényesítették a magántársaságokra vonatkozó földhaszonbérleti limitet,
és amikor az MFB tulajdonában lévő cég vezérigazgatója a cég nevében tett földvásárlási
ajánlatot a kistulajdonosoknak. Így születtek a Fideszes magyar-magyar zsebszerződések.
Azt hiszem, senki sem tartja ezen akciókat jóhiszemű cselekedetnek, a magyar
föld megmentése érdekében.
2001 végén a regnáló agrárkormányzat - és sajnos az ország lakossága is -, alighanem
a legnagyobb mezőgazdasági vereséget szenvedte el Brüsszeltől, amit elképzelni
lehet földtulajdonlás ügyében. Derék és érdekérvényesítésben jeleskedő kormányzatunk
elérte, hogy a külföldi állampolgárok az unióhoz való csatlakozásunk után legkorábban
7 év elmúltával vehessenek földtulajdont. Kivételek ellenben azok, akik három
éven át Magyarországon élnek, és mezőgazdasággal foglalkoznak. A tőkeerős külföldi
gazdálkodók Magyarországi térnyerését viszont a hároméves itt-tartózkodás és
a mezőgazdasági tevékenység előírásai alig korlátozzák. Így válik valósággá,
hogy a haza nem eladó!
Az EU-tárgyalásokat persze le lehet úgy is zárni, hogy mindent vita nélkül elfogadunk.
Orbán gyanús gyorsasággal csapkodta le az egyes fejezetek fedlapjait. A tőke
szabad áramlása című fejezet tárgyalását, amely tartalmazza a földkérdést is,
nem kapcsolták össze az annyira áhított EU-s mezőgazdasági támogatások ügyével,
aminek 2002 elejére meg is lett a hozadéka.
Ha Orbán 2000 őszén kivárt volna, és nem mindenáron és mindenekfelett az újraválasztása
jár a fejében, és netán államférfihoz, és nem „csak" kormányfőhöz méltó
módon tárgyal, akkor talán összekapcsolhatta volna a földkérdést és az agrártámogatások
ügyét. Talán jobban jött volna ki az ország az egészből. A közvetlen agrártámogatások
uniós szintjét csak a csatlakozásunk 10. évében érheti el Magyarország. Ez a
jelenlegi brüsszeli álláspont szerint az egynegyede az uniós átlagnak. A regionális
fejlesztési támogatásoknak pedig mintegy felét kapnánk annak, amit az uniós
tagállamok. Ugyanakkor felhívták a magyar kormány figyelmét arra, hogy ha Magyarország
az első pillanattól kezdve igényt tart az unió termelőinek járó teljes támogatására,
azzal azt kockáztatja, hogy kimarad a csatlakozás első köréből.
A fentiek alapján nyilvánvaló, hogy az elmúlt kormányzati ciklus egyik legkaotikusabb
szektora és egyik legelhanyagoltabb ágazata a mezőgazdaság volt. Azzal, hogy
a vidékfejlesztést is sikerült kiharcolnia a kisebbik koalíciós partnernek,
nem lett jobb az agrárgazdaság helyzete, sőt a szakminisztérium nem tudott mit
kezdeni vele. Összekavarodott újból az 1994-től 1998-ig tartó kormányzati ciklusban
oly szépen kibogozott szociális és piaci szektor.
Történelmi lehetőséget mulasztott el a polgári kormányzat, mert először lett
volna lehetősége és pénze is ahhoz, hogy rendbe tegye a magyar agrárgazdaságot,
de a politikai alapokon nyugvó gazdasági haszonszerzés, a klientúraépítés, a
hatalmi gőg és a szakértelem hiánya miatt magára hagyta a magyar mezőgazdaságot,
az élelmiszeripart és az élelmiszer-termelést, és ami a legsúlyosabb, a magyar
vidék lakosságát. Reméljük, hogy nem pótolhatatlan ez a mulasztás!
Kazettaügy A Népszava
tavaly januárban közölte annak a hangfelvételnek a szövegét, amely szerint
2000 májusában a földművelésügyi minisztérium tulajdonában álló Agrárinnovációs
Kht. irodájában öten egyeztettek arról, miképpen juttassanak el hárommillió
forint kenőpénzt Torgyán Attilának, az akkori agrárminiszter fiának. A
pénz átadásával egy állami támogatás elnyeréséhez remélt közbenjárást
a magánszemélyek által alapított Agropark Kht. A felvétel tanúsága szerint
a pénzzel el is indult a Torgyán család bizalmasaként emlegetett Benczéné
dr. Tóth Judit ügyvéd, akit egyébként a Kisgazdapárt delegált az ÁPV Rt.
felügyelőbizottságába.
|
Államtitkár vád alatt A Központi Ügyészségi
Nyomozó Hivatal néhány hónapos nyomozás után vádiratot nyújtott be Szabadi
Béla, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) jelenleg
házi őrizetben védekező volt politikai államtitkára ellen különösen nagy
vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés, különösen nagy értékre elkövetett
sikkasztás (a Ferencvárosi Torna Club reklámszerződései), jelentős kárt
okozó csalás (tengerentúli utazások) és felbujtóként elkövetett magánokirat-hamisítás
miatt. Ha a vádak beigazolódnak, akár 12 év szabadságvesztés is kiszabható
Szabadira. |