Valamikor, nem is tudom
hányban, talán a rendszerváltástól még innen, egy színes léghajó lebegése töltötte
be valamelyik fővárosi színház színpadát, ami kellően kielégítette aznap esti
látványigényemet ahhoz, hogy egyáltalán ne zavarjon, hogy egy árva kukkot sem
értek a körötte és benne folyó cselekményből. Akkor döntöttem úgy, hogy Szikora
Jancsi nem színház-, hanem látványrendező, és velem ez így rendben is van, mert
szeretek ebben az absztrakt, mindentől elszakított formátumban lenyűgöződni
és felemelődni. Legalábbis aznap este olyanom volt, hogy szerettem. Hogy a színészeknek
milyen érzés pusztán statisztának lenni egy merő látványtörténetben, nem tudom,
én biztos élvezném, ha egy barátom megkérne, pár estére ugorjak be lábjegyzet-,
és/vagy gyertyatartónak életműve egy darabkájába, de hivatásszerűen nem kívánnám
űzni a tologatható berendezés szerepet, kivéve, ha muszáj. És ezt a muszájt
- aminek bele kell férnie drákóian kimért elvi kereteimbe - persze nagyon jól
megfizetnék. Vagypedig a részvételért cserébe mondjuk nem lőnek le, amennyiben
egy gyanúsan életszagú - szögesdróttal és igazi taposó aknákkal megtámogatott
- vadnyugati vagy vadkeleti valóságshow-lágerben találom magam. Persze az én
esetemben semmi sem biztos. Döntöttem már úgy 11 éves koromban - egy úttörőtábori
számháború vége felé, amikor még javában túlélő jelöltként funkcionáltam egy
hatalmas piros számmal a homlokomon, egy bokorba bújtan reszketve, miközben
szívem megveszekedetten kalimpált torkomban -, hogy véget vetek ennek az egész
kibírhatatlan életbenmaradási cécónak. Egyetlen lendületből kirohantam az erdő
védelméből a nyitott mező közepére, a kimentendő nőhöz, akit persze kékszámmal
felruházott fiúk védtek tömött sorokban. A fiúk páncélján áttörve, a gúzsba
kötött fogolynőhöz érve persze nem tudtam, hogy mit is kéne kezdenem vele, azon
kívül, hogy csodálkozva eltátottam a számat. A fogolynőt, akiben iskolám konyhásnénijét
véltem felfedezni, és aki csak két és félszer volt akkora, mint én, állítólag
fel kellett volna emelni, hónom alá csapni és elrohanni vele. Csak ebben az
esetben kaptam volna különengedélyt az életben maradásra. A kiszabadítási manővert
kiagyaló táborvezetés eleve egy hangyatüsszentésnyi esélyt sem hagyott nekem,
illetve azonos súlycsoportba tartozó lánytársaimnak se, amiképpen Jeannne d'Arc-nak
sem biztosítottak semmi ehhez hasonlót élve hamvasztása előtt. De még dühösen
ágálva is jobb volt meghalni, mint gyáván meglapulva, félelemtől lüktető szívvel
élni. Jajj, de mit is akarok mondani? Azt, hogy egy megveszekedett, konfrontista
elvista vagyok, ami általában nem egy komoly túlélő stratégia, inkább a csak
tengődést biztosító stratégiák műfajába tartozik. Hiába na, nem az elvistáknak
áll a világ. Velem szemben viszont az emberiség túlnyomó többsége az életben
maradásért cserébe képes a megköthető kompromisszumok határát a végsőkig kitolni
- ami persze az élhetetlenség egy másik végállomása. Aztán vannak azok a művészek,
akik számára nem a puszta fizikai fennmaradásról van szó, hanem 'csak' a művészi
túlélésről, vagy amit ők annak ítélnek. Akarhatom-e így utólag, hogy ne szülessen
meg Makk Károly Szerelem című filmje - amely az emberiség önkifejező csodáinak
páratlan gyöngyszemei közé tartozik-, csak azért, mert a rendszer, amely számomra
felfoghatatlan módon végül is megfinanszírozta ezt a világalkotást, puhuló bár,
de alattvalóit mégis totális szájzárra és hasonkúszásra idomító rendszer volt?
Nem, nem akarhatom. A Szerelem az a film, amely nemcsak fátyolos, elfúló torokreszelésre
késztett minket fájdalmas szépségével a sokadik utáni vetítésen is, hanem, amelynek
minden kockájában egy egész életet lehetne leélni, méghozzá - és ez a legfontosabb
- igaz emberként.
Mégis nyüszít bennünk egy kis bajkeverő, kaparászó csaholó, aki azt szeretné,
hogy képesek legyünk körülírni, hol van a kompromisszumokat kötő önfeladásnak
az a határa, ahonnan kezdve nincs az a művészi alkotás, amely kiválthatná gerincünket
a pépgépből, vagy amely letörölhetné homlokunkról az államhatalmi prosti bélyegét.
Nem csak a régmúltban, hanem a közelmúltban is elég sok leckét kaptunk abból,
hogy kit és mennyiért tud megvásárolni egy fennálló hatalom, ha elkeseredett
és kiéheztetett művészek önmegvalósítási törekvéseit veszi célba. Részegítő,
pusztán egyszeri ránézésre kurvásító, csillagászati összegekről beszélünk, úgyhogy
ember legyen a talpán, aki választani tud a művészt pályájáról eltűntté nyilvánító
erkölcsi tartás, és 'a végeredmény majd úgyis igazolni fog' csörtető megalkuvása
között. Mely konstellációkban igazolhat minket a végeredmény? Hány paraméternek
kell csálén állnia, hogy tudjuk, semmiképpen sem jöhet létre minket visszaigazoló
műalkotás? Esetünkben már a demokratikusan megszavazott nyitó paraméter elabortálásának
módja és a helyén támadt betemetetlen Nemzeti Gödör elegendő baljóslattal szolgált
- (nem mintha egyetértettem volna az eredeti helyszínnel, vagy oda lettem volna
az épülettervért). Ehhez adjuk hozzá, hogy senki nem kívánta titkolni, a módosított
pályájú Nemzeti egy minden korábbi képzeletet felülmúlóan mohó, skrupulosok
nélküli PR-párt választási céljait fogja szolgálni. Fentieknek elegendő ómenül
kellett volna szolgálni Szikora számára, hogy ne akarjon primadonna akarnok-fiúk
lakájrendezője lenni, mert az adott szövegösszefüggések a produkciót menthetetlenül
taccsra fogják vágni művészileg, és nincs az a mennyiségű megadohány, ami utólag
kimenthetné őt az erkölcsi tetemállapotból. Szikora hiába is remélte, hogy a
tragédia egyetemes emberi üzenetének ereje majd legyűri az adott történelmi
kontextus alkalmi, 'kisszerű' értelmezéseit. Nem lehet ugyanis egyszerre kiszolgálni
partikuláris hatalmi érdekeket és lázadni ellenük, illetve túlmutatni rajtuk.
Vagyis lehet, de Szikora ehhez nem elég rafinált és nem elég nagyformátumú.
Vegyük szemügyre először a rohamtempóban összekacatolt szárnyas építményt, egy
ormótlanul felfújt kakastaréjjal a tetején (életemet egy kakasért?). A premiert
látogató közönség tagjai állítják, hogy nem lehet látni a színpad nagy részét
az oldalsó páholyokból, a szöveget érteni meg szinte sehonnan sem lehet. A színészek
szerint a színpad, úgy ahogy van hasznavehetetlen. Én, mint tévénéző, mindebből
csak azt tudom igazolni, hogy felesleges volt egy ilyen helyszíni effektekre
épülő látványpremiert élőben leközvetíteni. A látvány ugyanis tévén keresztül
csak jelzésértékűen tudott megmutatkozni, színészileg viszont katasztrofális
teljesítményt nyújtott a szupersztárgázsival jégre csalt gárda: a kínszínpadon
kicsi, rohangáló figurák érthetetlenül, ripacs módjára üvöltve szajkózták a
szövegkönyvet. Márpedig üvölteni egy akusztikailag béna színházteremben elkerülhetetlen
imperatívusz. Két barátnőm is leemelte polcáról az Ember Tragédiáját, hogy legalább
könyvből tudják követni a cselekményt, de lássuk be, igazi szövegértő és szövegelemző
színházat ebből a darabból ma csak Jeles András tudna csinálni, ha elvállalná,
(ami ilyen felállásban eleve kizárt). Ő ennél a színműnél sokkal tragikusabban
eljátszhatatlan és elbeszélhetetlen művekből is varázsolt már megvilágosodást
- lásd Dobozy 56 leverését igazoló színművének nyelvi kipeckelését és műtéti
szétboncolását 1985-ben. De persze nincs az a választásokra készülő hatalom,
mely be merné vállalni ezt a Jeles-féle, alkuk nélküli, rettenthetetlen rákérdezést
saját természetünkre, értelmünkre és értelmezésünkre. És persze nincs az a közönség,
amely ki ne fordulna valójából egy Jeles rendezés láttán. (Szerencsére még mindig
maradtak tartalékban olyanok, akiket nem zavar önmaguk kifordulása valójukból,
mert mindennél fontosabb számukra az öneszméletnek azok a ritka pillanatai,
mellyel Jeles tud megajándékozni minket.)
Nemzeti Tragédiánk második szünetében élőközvetítésben kérdezték meg Szikorát,
izgul-e. Azt mondta, általában végig szokta izgulni a premiereket, de most amint
elindult a darab elemi nyugalom vett rajta erőt.
Miért is izgulna? Kérdeztem magamtól költőien. Izgulni csak azon lehetett volna,
hogy látni fogjuk-e azt a csodát a színpadon ott és akkor, amelyet csak színészek
tudnak megtörténtté tenni játékukkal az ihletettség isteni pillanataiban. Itt
azonban a rendező eleve nem várt el hiteles színészi alakítást senkitől, ehelyett
csak az élő tömegképek működését biztosító mozdulatok pontos végrehajtását követelte
meg. Egy választási célokból alkalmazott látványrendező legfeljebb csak műszaki
jellegű rémszcenárókon tud golyózni, például, hogy üzemképes lesz-e még a pótgenerátor,
ha kamikázék megtorpedózzák a központi áramforrást a fővárosban.
Valamelyik híradóban egy öreg nénike jobban örült volna egy klasszicista stílusú
épületnek, viszont azzal vigasztalta magát és minket, hogy az esti díszkivilágításban
gyönyörű az épület. Rendben van, ebben az egyben megállapodhatunk: A sötétben
minden kivilágított katasztrófatörténet lenyűgöző.