2002. március 21-23-án a Liberális Internacionálé Budapesten tartotta 51. kongresszusát. Összeállításunkban a legfontosabb dokumentumokból és beszédekből közlünk részleteket, valamint összefoglaljuk a zárónyilatkozatban elhangzottakat.
A Jó kormányzáj
Mi, liberálisok, optimisták vagyunk, de nem elégedettek.
A szabadság, felelősség, elszámoltathatóság, hatalommegosztás, magántulajdon,
piacgazdaság, szociális igazságosság és együttműködés liberális értékei tovább
terjednek a világban, és egyre több országban fogadják el azokat. A liberalizmus
alapvető elveit egyre növekvő mértékben fogadják el a szocialisták és a konzervatívok
is, ezek az elvek sokkal nagyobb hatást gyakorolnak a globális fejlődésre, mint
amelyet a liberális pártoknak a politikai hatalomban elfoglalt helye mutat.
Az elmúlt évtizedekben a globalizáció és a liberális gazdaságpolitika alacsonyabb
inflációt és munkanélküliséget, a rendelkezésre álló források kisebb mértékű
elpazarolását eredményezték, továbbá lehetővé tették, hogy a harmadik világbeli
országok egy része felzárkózhasson a fejlett nyugati gazdaságokhoz.
Ugyanakkor a világ számos részén továbbra is tapasztalható az emberi erőforrásoknak
a felelőtlen kormányok, illetve a sikertelen vállalkozások általi eltékozlása,
az emberi jogoknak a központi és helyi kormányzatok általi megsértése, az állampolgároknak
a különböző intézmények általi diszkriminációja, valamint a hatalommal való
visszaélés egy bizonyos meggyőződés, kultúra, ízlés vagy életvitel másokra történő
kényszerítése érdekében. Emiatt a liberálisoknak folytatniuk kell a munkát,
a szabadságért vívott harcot és keresni az együttműködési formákat a más politikai
meggyőződésű csoportok demokratáival is.
A liberálisok, akik értékeiknek a politikai gyakorlatba való átültetése érdekében
politikai pártokban egyesülnek, nyilvánvalóvá teszik, mit is gondolnak a jó
kormányzásról.
I. A jó kormányzás követelményei
Az állami hatóságok kormányzása a modern társadalmak elengedhetetlen intézménye.
A kormányzás fontosságát egyértelműen érzékeltetik a FÁK-régióban, a Balkánon
és a harmadik világban bekövetkezett veszélyes fejlemények, ahol az állampolgárok
nem számíthatnak a modern államok által biztosított életminőségi stabilitással
és elemi biztonsággal. Az államok konszolidációja alapfeltétel az állampolgárok
normális életéhez ezekben az országokban. Amennyiben azonban megteremtődnek
a normálisan működő állam elemi feltételei, fontos kérdések merülnek fel a kormányzás
mikéntjével kapcsolatban.
A jó kormányzás, a liberálisok szerint, önkorlátozó. Az országos szintű állami
bürokráciák, a szervezett adóztatás és a modern információs technológiák ugyanakkor
képessé tehetik a kormányokat, hogy átfogó ellenőrzést gyakoroljanak az állampolgárok
életének összes mozzanata felett. Ennek ellenére a jó kormányzás tiszteletben
tartja az állampolgárok, csoportjaik és szervezeteik akaratát, hogy saját igényük
szerint szervezhessék és irányíthassák életüket, tartózkodik ellenőrzésüktől
és befolyásolásuktól, kivéve, ha a közös érdekek, illetve más állampolgárok
érdekei ezt elengedhetetlenné teszik.
A modern társadalmakban egyre több tevékenységet folytatnak a különböző civil
szervezetek, ezek a szervezetek alkotják a civil társadalmat. A civil társadalom
minden területen képes kifejezésre juttatni az állampolgárok különböző nézeteit
és akaratát, függetlenül a kormányoktól. Különösen fontos, hogy a kormányzati
szervek szigorúan tiszteletben tartsák az emberek jogát a magánéletre, az autonóm
gondolkodásra és viselkedésre. Mivel ma a szabad piacok biztosítják a források
és a javak leghatékonyabb elosztását, a magánvállalkozóknak a saját kockázatukra
kell üzleti döntéseket hozniuk, a kormányoknak távol kell tartaniuk magukat
az üzlettől.
A jó kormányzás, a liberálisok szerint, olcsó. Ezért az állami szerveknek csak
olyan tevékenységet szabad végezniük, amelyet a magánszemélyek vagy azok szervezetei
nem képesek megfelelően ellátni. Az állami szerveknek nagyon mértéktartóan szabad
közpénzeket fordítani saját munkájuk költségeire. A nemzeti össztermék azon
hányadának, amely a kormányzat által az adózás és az állami kiadások révén újraelosztásra
kerül, tovább kell csökkennie.
A jó kormányzás, a liberálisok szerint, felelős. E célból egy hatalommegosztásnak,
egy hatalmi egyensúlyi rendszernek biztosítania kell az ellenőrzést a végrehajtó
hatalom, azaz a kormány felett. A liberálisoknak ragaszkodniuk kell a különböző
intézmények közötti egyensúlyhoz az állam szervezetén belül. Az új demokráciákban
világszerte az a tendencia, hogy a kormányok megpróbálnak befolyást szerezni,
illetve ellenőrzést gyakorolni a többi hatalmi intézményben: a bíróságokon,
az önkormányzatokban és ugyanígy a tömegtájékoztatási eszközökben, valamint
az üzleti életben. Még a régi demokráciákban is, a tömegmédia általi tájékoztatás
növekvő szerepe megkérdőjelezi a parlament szerepét és ellenőrzését. A liberálisoknak
el kell utasítaniuk ezeket a tendenciákat, és megvédeniük az intézményeknek
a kormánytól való függetlenségét, valamint megerősíteniük a parlament - mint
népképviselet - ellenőrző szerepét.
A jó kormányzás, a liberálisok szerint, átlátható és elszámoltatható. Az adózásból
a kormányzat által összegyűjtött hatalmas pénzösszeg, valamint a rendkívüli
komplexitású kormányzati kiadások nehezen ellenőrizhetőek a társadalom részéről.
A kormányzati bürokráciák működése is egyre bonyolultabbá válik. Az állampolgároknak
és a civil szervezeteknek egyre nehezebb megérteniük a kormányzat működését.
Továbbá biztonsági és katonai szempontok, valamint a szervezett bűnözés elleni
harc arra is késztetik a kormányzati szerveket, hogy kiterjesszék a titkosságot
a közintézményekben. Közkiadások gyakran összekapcsolódnak magánérdekekkel,
ami utat ad a közpénzek szabálytalan felhasználásának és a korrupciónak. Az
elmúlt időszakban még a fejlett demokráciákban is korrupciós ügyek kerültek
napvilágra a politikai pártok finanszírozásával kapcsolatban. A liberálisok
szerint a társadalmaknak ellen kell állniuk e tendenciáknak. A közkiadások szigorú
szabályozása, az erős parlamenti ellenőrzés és törvényi szabályozás az információhoz
való hozzáférésre vonatkozóan segítséget nyújthat a társadalomnak, hogy nagyobb
rálátása legyen a közpénzek elköltésére és a kormányzat működésére. A titkosítási
szabályokat nagyon alaposan át kell értékelni.
A jó kormányzás, a liberálisok szerint, semleges. A kormányzatnak minden állampolgárt
egyenlően kell kezelnie, függetlenül fajuktól, szociális helyzetüktől, nézeteiktől,
hitüktől, életmódjuktól és ízlésüktől, mindaddig, amíg nem sértenek másokat.
Ezért az államnak szigorúan el kell válnia az egyháztól, a kormány nem támogathat
egyetlen vallást vagy hitbéli meggyőződést sem másokkal szemben. A kormányoknak
nem szabad beavatkozniuk a művészet és kultúra világába: pénzügyileg támogatniuk
kell azon kulturális tevékenységeket, amelyek nem létezhetnének állami segítség
nélkül, de a támogatás nem függhet a kulturális alkotások és tevékenységek tartalmától
és irányzatától.
A jó kormányzás, a liberálisok szerint, igazságos.
A gazdasági és szociális rendszereknek egyenlő elbánást kell biztosítaniuk minden
állampolgár számára a jóléti ellátáshoz, illetve a kulturális javakhoz való
hozzájutás tekintetében. A kormányoknak ezért gondoskodniuk kell a szegények
és a hátrányos helyzetűek megélhetési feltételeiről, a pénzügyi juttatásoknak
a társadalom azon tagjaira kell összpontosítaniuk, akik ténylegesen nélkülöznek,
s akik az állam segítsége nélkül képtelenek javítani életkörülményeiken. A tömeges
szegénység kezelése igényli, hogy a szegények olyan eszközökben részesüljenek,
amelyekkel maguk tudnák leküzdeni a szegénységet. Hogy az igazán szegények megsegítéséhez
meg lehessen takarítani a forrásokat, a középosztály nem részesülne juttatásokban.
Etnikai kisebbségeknek és bevándorlóknak, akik más nyelvet használnak, és a
többségétől eltérő kulturális háttérrel rendelkeznek, támogatást kell kapniuk
e hátrányok kompenzálása érdekében, pozitív diszkrimináció formájában az oktatás
és kultúra, sőt, ha szükséges, a lakáshoz jutás és a munkavállalás terén is.
A jó kormányzás, a liberálisok szerint, decentralizált. Számos országban az
állampolgároktól távol álló központi kormányok birtokolják mind az adóbevételek,
mind a döntéshozatali jogkörök javát. A liberálisok szerint mind a pénzt, mind
a döntéshozatalt az állampolgárok szintjéhez érdemes közelítenem, és ezért a
kormányzást decentralizálni kell a regionális és helyi kormányzatok irányában.
A helyi lakosság megbecsülését élvező regionális és helyi hatóságok megfelelően
ellensúlyozzák a nemzeti kormányok túlzott hatalom-összpontosítását. A helyi
adóztatásnak nagyobb teret kell adni a központi adók kárára, és mind a helyi,
mind a regionális hatóságok jogosultak lennének minden olyan döntésre, amelyek
az őket érintő kérdésekről szólnak.
A jó kormányzás, a liberálisok szerint, nyitott a világra. A liberálisok szerint
minden ember tagja az emberiség világméretű közösségének, és a gazdaság egyben
világgazdaság. Ennek értelmében a liberálisok támogatják az áruk szabad kereskedelmét,
a munkaerő, a tőke és az információ szabad áramlását. A nemzeti kormányoknak
mint a nemzetközi közösség részeinek kell tevékenykedniük. Amíg a kormányok
felelősségteljes munkát végeznek, felelősségük a helyi választókon kívül kiterjed
a nemzetközi közösségre is, mivel az emberi jogok oszthatatlanok és univerzálisak.
Így mindenki jogosult jogai védelmére a világ bármely pontján. A kormányoknak
nem hátráltatniuk, hanem ösztönözniük kell a szabadkereskedelmet, a munkaerő,
a tőke és az információ áramlását a határokon át: a gazdasági liberalizáció
továbbra is fontos politikai cél számunkra.
A liberálisok érzékelik a globalizációval kapcsolatos világszerte tapasztalható
aggályokat, de ennek ellenére tudatában vannak azokkal az új lehetőségekkel,
amelyeket a globalizáció kínál a feltörekvő országok számára szerte a világban.
Nemcsak a termékeknek és a tőkének kell mozognia, az állampolgároknak is joguk
van a szabad mozgásra, s a kormányoknak nem csak a helyi állampolgárok, hanem
a külföldiek jogait is tiszteletben kell tartaniuk. A gazdag nemzetek érdeke,
hogy a technológiai változások és a gazdasági fejlődés eredményei minél gyorsabban
elterjedjenek az összes országban, mivel ez az egyetlen módja az országok és
kontinensek közötti növekvő különbségek, valamint a növekvő nemzetközi migráció
megakadályozásának.
A jó kormányzás, a liberálisok szerint, egyesíti a szabadságot és a biztonságot.
A nemzetközi terrorizmus a nacionalista és vallási türelmetlenség terméke, és
minden tekintetben ellentétes a szabadsággal és az emberi méltósággal. Minden
civilizált nemzetnek együtt kell működnie a terrorizmus veszélye elleni harcban.
A terrorizmus miatt a kormányok hajlanak alapvető szabadságok - mint az emberek
mozgása az országon belül és a határokon keresztül, vagy a magánélethez való
jog - korlátozására. Ugyanakkor az ilyen jellegű intézkedéseket úgy kell meghozni,
hogy azok a lehető legkisebb mértékben gyengítsék az alapvető emberi jogokat.
II. A szabadság
A gazdasági növekedés, a technológiai változások, a növekvő fogyasztás és a
globalizáció lehetővé, de egyben szükségessé is teszik a változásokat a gazdasági,
jogi és politikai intézményekben. Az új feltételekre válaszul, a liberálisok
reformokat javasolnak, amelyek csökkentik az állami ellenőrzést és újraelosztást,
valamint kiterjesztik az állampolgárok szabadságát és felelősségét az új problémák
kezelése céljából.
1. A privatizációt be kell fejezni. A liberálisok szerint az állam rossz tulajdonosa
az üzleti cégeknek, az állami tulajdont a gazdaságban el kell törölni. Az állami
tulajdon a volt kommunista országok szocialista rendszerének, valamint a sok
európai és harmadik világbeli ország széles körben elterjedt állami beavatkozásainak
öröksége. Az állami tulajdonú vállalatok jelentős részét számos országban már
privatizálták, de jó néhány kormány ragaszkodik ahhoz, hogy egyes fontos vállalatok
az ellenőrzésük alatt maradjanak. Számos esetben az állami tulajdonú cégek hátráltatják
a gazdasági szerkezetváltást, és jelentős veszteségeket okoznak, melyeket állami
segítséggel pótolnak. Ezért szükséges befejezni a privatizációt, mivel az esetek
többségében az egyéni tulajdonosok felgyorsítják a szerkezetváltást, s megszabadítják
az állami költségvetést a támogatások terhétől.
2. Az adókat csökkenteni kell. A nyugati jóléti államok, de ugyanígy a kelet-európai
szocialista országok magas adókat vetettek ki az állampolgárokra és a cégekre
egyaránt, hogy fedezzék kiadásaikat a növekvő bürokráciára, a széles körű juttatásokra
és a kiterjedt fejlesztési programokra.
A magas adóztatás csökkentette e gazdaságok versenyképességét a világkereskedelemben,
elidegenítette az állampolgárokat a nemzeti közösségtől, és gyengítette az adózási
morált (feketegazdaság). A versenyképesség javítása, az irányítás rugalmasabbá
tétele és az államnak az állampolgárokhoz és a cégekhez való közelebb hozása
érdekében az adókat fokozatosan csökkenteni lehet, és kell is. Ehhez az állami
feladatok alapos felülvizsgálata szükséges. Az állami kiadások összes tételét
meg kell vizsgálni abban a tekintetben, hogy az adott költségvetési tételhez
rendelt feladatot vajon az állam vagy a magáncégek, illetve civil szervezetek
tudnák jobban ellátni.
A középosztály tagjainak címzett juttatásokat is át kell vizsgálni, hiszen ők
a saját keresetükből is biztosítani tudják megélhetésüket, az állami juttatásokat
a szegényekre kell összpontosítani, akik nem rendelkeznek folyamatos jövedelemmel
a munkaerőpiacról.
3. A népjóléti rendszereket meg kell reformálni. Az elmúlt évtizedekig a népjólét
szempontjából a világ két nagy csoportra oszlott. Európa és néhány más ország
az állampolgárok számára magas fokú biztonságot jelentő népjóléti rendszert
fejlesztett ki, míg a világ többi részén a betegség és a magas életkor nagyfokú
kockázati tényezőt jelentett a családok számára. A mindenki számára egyenlő
esélyek biztosítása a biztonságos életre megköveteli, hogy az állam által átfogóan
irányított egészségügyi és nyugdíjbiztosítási rendszereket hozzanak létre azokban
az országokban, ahol ez eddig nem létezett, elsősorban a harmadik világbeli
országokban. Ezzel ellentétben, a kiemelkedően fejlett és többségében központosított
egészségügyi és nyugdíjrendszerrel rendelkező országoknak szembe kell nézniük
az e rendszerek által okozott kemény terhekkel, amit a magas munkaköltségek
és az elégtelen nemzetközi versenyképesség okoznak. Az alkalmazottak hozzájárulása
e népjóléti rendszerekhez jelentősen megnövekedett az utóbbi időben, mivel a
növekvő várható élettartam és a gyorsan fejlődő orvosi technológia miatt az
egészségügyre és az időskori nyugdíjellátásra fordított kiadások is egyre növekednek.
Így, ezek az országok nem tudják elkerülni egészségbiztosítási és nyugdíjrendszereik
reformját. Új biztosítási formákat kell kialakítani, melyek a családoknak az
egészségükért és a jövőjükért érzett felelősségére támaszkodik, s amely magába
foglalja a szabad választást a magán-biztosítótársaságok és az állami biztosítás
között.
4. A politika átláthatóságát fokozni kell. A látványos korrupciós esetek veszélyeztetik
a demokratikus politizálás hitelességét még a fejlett demokráciákban is, ahogy
ezt a legutóbbi példák Németországban, Franciaországban és máshol megmutatták.
A politikai korrupció rendkívül elterjedt a kelet-európai új demokráciákban
is. Ennek egyik oka, hogy a pártfinanszírozás nincs átlátható és megbízható
módon megoldva. Szigorú és egységes összeférhetetlenségi szabályozás szükséges
azokban az országokban, ahol ez még hiányzik. Meg kell teremteni a politikai
pártok stabil és átlátható pénzügyi hátterét, a teljes átláthatóságot és a rendkívüli
szigorú ellenőrzést a pártok tevékenységének finanszírozásában.
5. A sajtó szabadságát, legyen az közszolgálati vagy magán, garantálni kell.
Az információhoz való hozzáférés, valamint a véleménynyilvánítás szabadsága
elengedhetetlen.
A szabad sajtó előfeltétele a szabad orientációnak a társadalmi életben, sőt
az igazi szabad választásoknak is, mivel a sajtó központi szerepet játszik a
politikai pártok és a választók közötti kommunikációban. A sajtószabadság megköveteli,
hogy a kormányzat teljes mértékben kivonuljon a nyomtatott sajtóból. A kormányzattól
el kell venni a lehetőséget, hogy ellenőrizhesse és finanszírozhassa a nyomtatott
sajtót és az állandó internetes kiadványokat. A rádió- és televízió-műsorok
tartalmazhatnak közszolgálati, kereskedelmi és nonprofit szolgáltatásokat, de
semelyiküket nem ellenőrizheti vagy finanszírozhatja a mindenkori kormányzat.
A közszolgálati rádió- és televízió-műsorok biztosíthatják a közönség hozzáférését
olyan magas színvonalú kulturális és tudományos programokhoz, amelyeket a kereskedelmi
csatornák nem feltétlenül biztosítanak, de ezt a kormányoktól és parlamentektől
függetlenül kell tenniük. Ezt a függetlenséget a jog és a független finanszírozási
források kell, hogy garantálják. A kereskedelmi adók frekvenciáit tiszta és
nyílt verseny alapján kell elosztani. Az egyes nagy médiatársaságoknak a közvéleményre
gyakorolt domináns befolyását a médiapiac megfelelő szabályozásával kell megakadályozni.
A civil szervezetek által széles körben igényelt internet-kommunikáció ellenőrzése
nem ölthet olyan formát, amely korlátozhatja az információ áramlásának szabadságát.
6. Diszkriminációellenes törvényt kell bevezetni. Az etnikai kisebbségekhez
tartozó állampolgárok és a bevándorlók számos országban előítéletek és diszkrimináció
alanyai a munkavállalás, az oktatás és a lakáspolitika terén, s más területeken
is. Mind ez idáig csak néhány ország fogadott el speciális diszkriminációellenes
törvényt. A tapasztalatok szerint, egy önálló diszkriminációellenes törvény
jobban kifejezésre juttatja a politikai szereplők eltökéltségét a megkülönböztetés
elleni harcban, mint egyes külön szabályozások. A liberálisok ezért önálló diszkriminációellenes
törvény elfogadását javasolják minden országban.
7. Az államot el kell választani az egyháztól. Számos országban az állam azonosítja
magát a társadalmi többség hitbéli meggyőződésével, s amennyiben a társadalomban
hiányzik a más meggyőződésűek iránti tolerancia, a más vallásúak diszkriminálva
érezhetik magukat. A több muzulmán országra jellemző militáns fellépés a más
meggyőződésűek ellen ugyan extrém példa, de a kisebbségi vallások követői számos
katolikus és egyéb országban is tapasztalnak mérsékelt intoleranciát. A liberálisok
ezért teszik le voksukat az állam és az egyház(ak) szétválasztása mellett. A
meggyőződés mindenkinek személyes ügye, és az államnak el kell ismernie minden
- a törvényeket betartó - egyházat. Amennyiben az állam pénzügyileg támogatja
az egyházakat (ez nem kívánatos, de lehet, hogy elkerülhetetlen egy elnyomási
időszakot követően), akkor azt egyenlő alapon kell tennie.
8. A halálbüntetés és az életfogytiglani börtön intézményének eltörlése. Európában,
Japánban, Kanadában és több más országban a liberálisok már elérték, hogy a
halálbüntetést - mint visszafordíthatatlan és elfogadhatatlan módját a bűn szankcionálásának
- eltöröljék. Ugyanakkor a halálbüntetést széleskörűen alkalmazzák Kínában,
Iránban, az Egyesült Államokban és számos harmadik világbeli országban.
A liberálisoknak világszerte kampányolniuk kell a halálbüntetés eltörlése érdekében.
Az életfogytiglani büntetést, amely összeegyeztethetetlen az emberi méltósággal,
szintén el kell törölni. A liberálisoknak ugyancsak kampányolniuk kell a csökkentett
időtartamú börtönbüntetésért és a börtönviszonyok javításáért, ami elősegíti
az elítéltek sikeres visszatérését a szabad életbe.
A fenti szöveget a Liberális
Internacionálé Végrehajtó
Bizottsága koppenhágai ülésén vitatták meg mint
az LI-kongresszus bevezetőjét. Készítette: Bauer Tamás
Lu Hsiu-Lien Anette,
a Kínai Köztársaság (Tajvan) elnökhelyettese
Bársonyos hatalom
Bármilyen hihetetlen, ez
az első alkalom, hogy Tajvan elnöke vagy elnökhelyettese fölszólal ilyen jelentős
nemzetközi fórumon. Önök hozzájárultak a kommunizmus összeomlásához Kelet-Európában,
és a demokrácia megszilárdulásához a világ számos országában. A világ több mint
száz országában buktak meg a közelmúlt katonai és tekintélyuralmi rendszerei,
és vertek gyökeret a politikai szabadságjogok. A tapasztalatok azt mutatják,
hogy a liberális gazdaságpolitikai reformok serkentik a gazdaságot, és növelik
a jólétet. Az új évezred küszöbén közösen kell folytatnunk a harcot a zsarnokság
ellen, az elnyomott népek felemelkedéséért. Tovább kell küzdenünk azért, hogy
a helyes kormányzás és a fenntartható növekedés elvei mind nagyobb teret nyerjenek.
Bár jelentős haladást értünk el, a világban még mindig túl sok a nyomorúság,
az igazságtalanság és az egyenlőtlenség. A nyomor gyökere legtöbbször a rossz
kormányzat és a politikai hatalommal való visszaélés. A XXI. század hajnalán
még mindig 850 millió írástudatlan ember él a fejlődő országokban, egymilliárd
embernek nem jut friss víz, két és fél milliárd ember nem részesül egészségügyi
ellátásban. Globális szinten nem csökkennek, hanem egyre gyorsabb ütemben növekednek
a jövedelmi egyenlőtlenségek. A gazdag országok ma a világ össztermelésének
86 százalékát állítják elő, a közepesen fejlett és a szegény országok 13, illetve
1 százalékot. Engem különösen aggaszt a nemek közti diszkrimináció fokozódása.
A női foglalkoztatás egyre elterjedtebb, miközben a fejlett és a fejlődő országokra
egyaránt jellemző, hogy a nők kevesebbet keresnek, és kevesebb esélyük van az
előmenetelben. A szexuális zaklatás és az erőszak továbbra is fenyegeti a nőket
az egész világon. A világ 192 országából mindössze 19-ben játszanak női politikusok
vezető szerepet: hét államelnök, tíz alelnök és két miniszterelnök.
A liberálisok számára nem a liberális és demokratikus értékek népszerűsítése
a legnagyobb feladat. Legalább ilyen fontos a jó kormányzás elősegítése, ami
az igazságosság és méltányosság feltétele. A politikusok egy része azt hiszi,
hogy „erős kormányzatra" van szükség, amely döntő befolyással bír a gazdaságra
és a társadalomra. Bár ezek a politikusok arra hivatkoznak, hogy minderre a
nép helyzetének javítása érdekében van szükség, az eredmény általában az ellenkezője.
Az államhatalom korlátok nélküli növelése csak zsarnoksághoz vezethet. Az emberi
jogokat és a polgári szabadságjogokat nem áldozhatjuk fel a gazdasági növekedés
és a kormányzat hatékonyságának növelése oltárán. Az átláthatóság a jó kormányzat
alapfeltétele: a korrupció és a hatalmi visszaélések leghatékonyabb ellenszere.
Ma az a legfontosabb feladatunk, hogy kiálljunk a liberális értékek, a polgári
és politikai szabadságjogok, a politikai hatalom decentralizálása, a vallásszabadság
mellett. Ezeket kell összhangba hoznunk a globalizáció korának kihívásaival,
a gyors technológiai fejlődéssel és a fogyasztási kultúra térhódításával.
A Liberális Internacionálé 51. kongresszusa jól tette, hogy a jó kormányzás
problémakörét állította a tanácskozás középpontjába. Ezzel kapcsolatban engedjék
meg, hogy megosszam önökkel a „bársonyos hatalomra" vonatkozó elképzeléseimet.
Ezek az eszmék vezéreltek a tajvani nőmozgalom vezetőjeként, a szabadság és
az emberi jogok harcosaként, még a börtön sötétjében is. A bársonyos hatalom
öt, egymáshoz szorosan kapcsolódó elemre épül: emberi jogok, demokrácia, béke,
szeretet és technológiai fejlődés. A bársonyos hatalom ellentétben áll az „erős
hatalommal", amelynek vezérelve a kizsákmányoló materializmus és az agresszív
militarizmus. Az államhatalom központosítását és a militarista hegemóniát célul
kitűző erős hatalom szívtelen és mechanikus: sutba vágja az emberi értékeket,
és tévútra vezeti a nemzeteket. Agresszív és romboló!
A bársonyos hatalom ezzel szemben a megbocsátásra és a bölcsességre alapoz a
korrupció, a nyomor és az igazságtalanság elleni küzdelemben. Konstruktív és
nagyvonalú. Mindezek felbecsülhetetlen és kimeríthetetlen értékek: minél inkább
megosztjuk másokkal, annál jobban járunk, és annál jobb lesz az emberiség egészének.
Más szóval: a bársonyos hatalom ugyan bársonyos, de erős hatalom.
Tajvan szegény és konzervatív ország volt. 38 éven át katonai diktatúrában éltünk,
és már több mint fél évszázada élünk a kínai fenyegetés árnyékában. Mégis, bársonyos
hatalomgyakorlásunk kiteljesedésének nyomán elértük azt, amit az egész világon
„tajvani csodaként" emlegetnek. Tajvan ma érett demokrácia és virágzó ország.
Látványos bizonyítéka annak, milyen erős is a bársonyos hatalom az abszolutizmussal
és a hegemóniával szemben. Tajvan a liberális értékek életképességének és jótékony
hatásának bizonyításával fontos szerepet játszik a terrorizmus, a vallási fundamentalizmus
és a zsarnokság elleni világméretű küzdelemben! Nemcsak csúcstechnológiai iparának
köszönheti nemzetközi tekintélyét, hanem annak is, hogy az egész világra kiterjedő
humanitárius és karitatív programok egyik fontos résztvevője, támogatója. Sajnálatos,
hogy miközben a tajvaniak egyre több erőfeszítést tesznek a világbéke megteremtésére,
Kína annál nagyobb igyekezettel fejleszti katonai erejét Tajvan megfélemlítésére.
Ma már négyszáznál is több ballisztikus rakéta veszi célba városainkat, és évente
ötven-hetven új rákétát telepítenek. A világ vezetői ma a terrorizmus elleni
harcra összpontosítanak, de nem szabad, hogy elkerülje a figyelmüket az a katonai
fenyegetés, amellyel Kína igyekszik megfélemlíteni a tajvani embereket. Lépni
kell, mielőtt Kína kirobbantja a háborút!
Kína olyan, mint egy vad oroszlán, amelyhez képest Tajvan csak egy kismacska.
A vad ragadozóktól tanácsos, ha távolságot tartunk, a macskákkal viszont könnyen
lehet barátkozni. Hölgyeim és uraim! A liberalizmus értékeit, a bársonyos hatalom
erejét szegezzük szembe a zsarnokság és a hegemónia oroszlánjával.
Lord Steel of Aikwood
Helen Suzman tiszteletére
Ma olyasvalaki előtt tisztelgünk,
aki nemcsak a liberalizmus egyik jelentős alakja, hanem a demokrácia megtestesítője.
Az 1948-ban Dél-Afrikában hatalomra került nacionalista kormány azt követelte,
hogy az élet minden területéhez hasonlóan a politikai pártok is érvényesítsék
a faji megkülönböztetést. A Dél-afrikai Liberális Párt, amelynek elnöke akkor
a kiváló író, Alan Paton volt, elutasította a diktátumot.
A párt inkább a feloszlatás mellett döntött, mint hogy megtagadta volna a liberalizmus
eszméit.
1959-ben tíz parlamenti képviselő, köztük Colin Eglin, Zach de Beer, Ray Swart
és Helen Suzman kiléptek az ellenzéki Egyesült Pártból, mert úgy vélték, hogy
az nem lép fel elég határozottan a kormányzó Nemzeti Párt rasszista és autoriter
politikájával szemben. Megalapították a Progresszív Pártot, későbbi nevén Szövetségi
Progresszív Pártot, a ma is működő Demokrata Párt elődjét.
Ez bátor döntés volt. Meg akarták mutatni a világnak és a dél-afrikai társadalom
többségének, hogy a fehér kisebbség nem minden tagja fogadja el és támogatja
az apartheid brutalitását. Bátor döntés volt, hiszen az 1961-es választásokon
tizenegyük közül mindössze Helen Suzman került be a törvényhozásba.
A következő tizenhárom évben egymagában képviselte a józan észt a parlamentben,
hat éven át ráadásul az egyetlen női képviselőként. Bátorsága, eltökéltsége,
határozottsága és briliáns vitakészsége csodálatot keltett a világban, gyűlöletet
és megvetést a kormányzó többség részéről. Egyszer azt mondta: „Én is vágyom
a szeretetre, mint bárki más. De elvi kérdésekben képtelen vagyok engedményeket
tenni." 1989-ben, amikor nyugdíjba vonult, ő volt a parlament legrégebbi
képviselője.
Helen Suzman nemcsak az apartheid emberi méltóságot megalázó igazságtalansága
ellen emelte fel a szavát, hanem a kormány ostobaságai ellen is. Közgazdasági
képzettsége alapján képes volt a liberális elvek gyakorlati haszna mellett is
érvelni. Számára az apartheid nemcsak erkölcstelen rendszer volt, hanem gazdasági
csőd is.
Pályafutása kezdetén az Egyesült Párt úgy döntött, hogy támogatni fogja azt
az 1953-as törvényjavaslatot, amely később az apartheid rendszer egyik pillére
lett. Helen Suzman ekkor tiltakozásul kivonult a szavazásról, először szakítva
nyíltan pártja politikájával. Figyelmeztették, hogy ezzel politikai karrierjét
kockáztatja. Helen később azt nyilatkozta: „Úrinőhöz talán nem éppen illő modorban
megmondtam nekik, mit is csináljanak a politikai karrieremmel. Nincs semmi,
ami arra bírhatna, hogy egy ilyen törvényt megszavazzak."
Egyik fő fegyvere a humora volt. Egyszer vitába keveredett Marie van Zyl-lel
a jobboldali-reakciós Kappie Kommandó elnök asszonyával, aki a következőket
írta neki egy levélben, erős antiszemita éllel: „Mi büszkék vagyunk őseinkre,
akik a hegyeken átkelve elhozták a Bibliát ezeknek a vadaknak. Mit tettek ezenközben
az Ön ősei?" Helen így válaszolt: „Az én őseim éppen a Biblia írásával
voltak elfoglalva!"
Elérte, hogy enyhítsenek Mandela és társai börtönviszonyain. Emlékirataiban
leírja első látogatását a Robben-szigetre, ahová együtt utazott egy börtönigazgatóval,
akinek a jobb kézfejére horogkereszt volt tetoválva. Elérte, hogy eltávolítsák
posztjáról, amikor azzal fenyegette meg az igazságügy-minisztert, hogy világgá
kürtöli: náci börtönőröket alkalmaz. Később a Pollsmor börtönben elérte, hogy
engedélyezzék a raboknak egy kis kert művelését: „Ez a kis dolog is nagy ajándék
nekik, ha már úgyis megfosztották őket a legfontosabbtól. Attól, hogy szabadon,
normális emberi életet éljenek" - írta erről. Nelson Mandela a Helen Suzman
emlékirataihoz írott előszavában nem véletlenül méltatta őt, a „bátor és rettenthetetlen
dél-afrikai asszonyt, aki fáradhatatlanul küzdött az apartheid ellen".
A Liberális Internacionálé Szabadság Díja nem kis dolog. Nem jár ugyan vele
pénzjutalom, de nem is könnyű kiérdemelni. Azok kaphatják meg, akik megalkuvás
nélkül küzdenek a demokráciáért és a szabadságért. Helen Suzman számtalan elismerést
vívott már ki szerte a világon. Ez a díj csak egy ezek sorában.
Annemie Neyts-Uyterbroeck, a Liberális Internacionálé
korábbi elnöke
Megfontoltság, bizalom
Tavaly júliusban, az Isaiah
Berlin előadás-sorozat második összejövetelén arra a kérdésre próbáltam választ
adni, hogy van-e a liberálisoknak sajátos, mással össze nem téveszthető válasza
a világ mai problémáira. Több-e a liberalizmus, mint valamiféle fölhígított
ökológiai gondolkodásmód, vagy letompított szociáldemokrácia, vagy fölvizezett
konzervativizmus, netán valamilyen újragondolt harmadikutasság. Gondolhatják,
hogy a válaszom igenlő volt. A liberalizmus sajátos, és mással be nem helyettesíthető
válaszokat kínál, mert - ahogyan Gladstone fogalmazott egykoron - a megfontoltsággal
párosuló bizalomban gyökerezik. Mert a liberalizmus biztosítja azokat a jogokat,
és kínálja azt a lehetőséget, hogy az emberek maguk alakítsák saját életüket,
formálják közösségeiket. Mert a liberalizmus azt vallja, hogy az egyéni szabadság
és az egyéni kezdeményezés a fejlődés nélkülözhetetlen eszköze. Arra is felhívtam
a figyelmet, hogy ezek az alapelvek egyetemesen érvényesek, még ha nem is egyetemesen
elfogadottak.
És akkor jött a szeptember 11-i merénylet. A terrortámadás nemcsak az épületek
és az ott dolgozó emberek elleni támadás volt. Azokat az egyetemes értékeket
vette célba, amelyek számunkra a legfontosabbak: az emberi élet és az emberi
szabadság értékeit. Támadás volt ez természetesen az Egyesült Államok ellen,
és mindaz ellen, amit az Egyesült Államok képvisel. De most, hogy a sokk elmúlt,
és úgy-ahogy rendeződni látszik a helyzet, mégsem folytathatjuk ott, ahol abbahagytuk,
nem tehetünk úgy, mintha mi sem történt volna. A szeptember 11-i merénylet túl
sok nyomasztó és megoldatlan kérdést vet föl. Úgy vélem, foglalkoznunk kell
mindazokkal a problémákkal, amelyek a terrorizmus melegágyát jelentik: az erőszakkal,
a városi nyomornegyedekkel, az egyenlőtlenséggel, a megalázottsággal, a reménytelenséggel.
Ezeket a látens, mélyben húzódó, megoldatlan konfliktusokat a fanatikus, ultraradikális
ideológiák gyúrják a terrorizmus gyúanyagává. Azzal áltatják a reményt vesztett
embereket, hogy minden problémára van egyszerű megoldás. Magukon kívül minden
mást elvetnek, megváltást, örök boldogságot ígérnek. Ezek az ideológiák olykor,
de nem szükségszerűen, vallási köntösben jelentkeznek. A Vörös Hadsereg Frakció,
az ETA, az IRA, a Vörös Brigádok nem vallásként álcázták magukat. Azért emelném
ezt ki, mert választ kell adnunk szeptember 11-e legnyomasztóbb kérdésére: mi
a viszonyunk az iszlámhoz? Mindeddig magára adó politikus nem beszélt a civilizációk
harcáról, vallásháborúról. De kínos kérdéseket már megfogalmaztak: összeegyeztethető-e
az iszlám a modernitással? Sikeresen be tudnak-e illeszkedni a muszlimok a mi
társadalmainkba? Mindenesetre a kormányaink háborút hirdettek a terrorizmus
ellen. Ezt helyesen tették, de ez a háború nem kockázatok nélküli. A biztonságunk
érdekében egyik-másik szabadságjogunk sérelmet szenvedhet. Korlátozhatják az
utazás szabadságát, veszélybe kerülhet a magánszféra, csorbulhatnak a büntetőeljárás
jogi garanciái, sérülhet a habeas corpus elve éppúgy, mint a nemzeti szuverenitás.
Az Európai Unió mindeddig képes volt megtalálni a helyes egyensúlyt a biztonság
érdekei és demokratikus társadalmaink alapértékeinek megőrzése között. De továbbra
sem engedhetünk a növekvő amerikai nyomásnak, amely arra ösztökél bennünket,
hogy az ő biztonsági normáikat mi is vezessük be.
Jogunk van ahhoz, hogy kifejezzük aggodalmainkat az Egyesült Államok egyoldalú
lépéseinek lehetséges következményeivel kapcsolatban. Ezzel nem bújunk ki a
felelősség és a tehervállalás alól, ahogyan jó néhány amerikai publicista fogalmaz
manapság. Az „aki nincs velünk, az ellenünk van" verdiktje túlságosan egyszerű
képet ad a világról. Valóban az a helyzet, hogy a világ szeptember 11-e után
összetettebb, bonyolultabb és veszélyesebb lett? Vagy inkább az történt, hogy
a terrortámadások ráébresztettek bennünket olyan a problémákra, amelyek eddig
is ott voltak, de homokba dugtuk a fejünket? Attól tartok, az utóbbi a helyes
válasz. A jó öreg hidegháború korszakában a választóvonal a kommunizmus és a
kapitalizmus között húzódott. Amikor a kommunizmus Kubán, Észak-Koreán, Vietnamon,
Laoszon és Kínán kívül mindenhol összeomlott, amikor Vietnamban és Kínában alapvető
gazdasági reformokat vezettek be, Fukuyama bejelentette, hogy véget ért a történelem.
Győzött a kapitalizmus. A berlini fal összeomlása azonban nem vetett véget a
gazdag és a szegény országok közötti megosztottságnak. Ez a megosztottság, az
ebből fakadó egyenlőtlenség fűti a globalizáció elleni indulatokat. A tiltakozás
gyakran nemcsak a globalizációt veszi tűz alá, hanem a neo-liberalizmust is,
amelyet a globalizációnak tulajdonított minden kártevés fő felelősének tekintenek.
Fölösleges hangsúlyoznom, hogy számukra a neo-liberalizmus csak paraszthajszállal
különbözik a liberalizmustól. Tagadhatatlan, hogy ennek nyomán a liberalizmus
igen erős nyomás alá került. A liberalizmus gyökere a megfontoltsággal párosuló
bizalom.
A terrorizmus aláássa a bizalmat, gyanút, félelmet és gyűlöletet kelt. A terrorizmus
ellen fel kell venni a harcot, de nem engedhetjük, hogy a gyanú, a félelem és
a gyűlölet lépjen a bizalom helyébe. Akkor ugyanis győzött a terrorizmus. A
terrorizmus elzárkózásra, az emberek, a közösségek és a nemzetek egymás ellen
fordulására ösztökél. Egyiket sem engedhetjük. A terrorizmus mindennél súlyosabban
fenyegeti mindazt, ami a liberálisok számára kedves.
Ezért kell megoldást találnunk a terrorizmusra. Elsősorban politikai, és nem
katonai megoldást. Az egyetlen szuperhatalom könnyen áldozatul eshet annak a
tévhitnek, hogy a hatalom jog. Ki kell állnunk a mellett a meggyőződésünk mellett,
hogy a katonai erő alkalmazása nem biztonságosabbá, hanem ellenkezőleg, veszélyesebbé
teszi a világot.
A politikai fenntarthatóság a kulcsfogalom, amelyet Andras Berzins lett miniszterelnöktől
kölcsönöztem. A politikai fenntarthatóság alatt olyan politikai intézmények
rendszerét értem, amelynek fennmaradása nem egy embertől, családtól vagy politikai
szervezettől függ. Ezt a politikai, és tegyem hozzá, igazságszolgáltatási intézményrendszert
a mindenkire, a politikai vezetőkre is egyformán érvényes jogrendszerre kell
alapozni. Tudjuk, hogy a világ legtöbb nemzete rendelkezik a politikai fennmaradást
biztosító alapvető eszközökkel. A demokrácia eszközrendszerének egyes elemei
és jelképei is széles körben elterjedtek. De az igazi demokrácia ennél több.
Az igazi demokráciához valódi politikai fejlődés kell. Olyan politikai közösségek
létrejötte, ahol az egyén valóban sorsának alakítója tud lenni.
Furcsának találom, hogy milyen keveset törődünk a politikai rendszer fejlesztésével
a politikai fenntarthatóság biztosítása érdekében. Sokkal több energiát fordítunk
a fenntartható gazdasági növekedés biztosítására. De kérdem én: lehetséges-e
fenntartható gazdasági növekedés stabil és fejlődőképes politikai rendszer nélkül.
Kétlem. Tudom, hogy sok üzletember, különösen a fiatalabbak, úgy gondolja, hogy
a politika amolyan piszkos üzlet. Sokan sokkal vonzóbbnak találják, hogy ökológiai
mozgalmakban, a civil társadalomban, civil szervezetekben dolgozzanak, mint
politikai pártokban. A civil szervezetek rendben vannak, a pártok gyanúsak.
De a kérdésem az, lehetséges-e politika politikai szervezetek nélkül. Kétlem.
Gyerekjáték olyan politikai rendszert üzemeltetni, amelynek egyetlen feladata,
hogy valakik a hatalomra kerüljenek, és hatalomban is maradjanak. De ez nem
az a fajta politikai stabilitás, amit egy liberális demokráciában elképzelünk.
A liberális demokráciának nem feltétele, hogy liberálisok vezessék. A liberális
demokrácia olyan folyamatosan működtetett politikai rendszer, ahol az emberek
maguk alakítják az életüket, szabadon alakíthatják közösségeiket. És nem mellesleg
ez olyan környezetet is biztosít, amely a legjobban elősegíti a jólét növekedését.
A liberálisok elvei a liberális demokráciát szolgálják, de a liberálisoknak
nincs monopóliumuk a liberális demokráciára.
Az idősebbek még emlékeznek arra, hogy a Liberális Internacionálét eredetileg
néhány liberális szellemű magánember alapította a második világháború után.
Politikai pártokat, szervezeteket nem láttak szívesen. Azóta, ha lassan is,
de változtak az idők. Továbbra is értékeljük a liberális meggyőződésű magánembereket,
de szükségünk van liberális politikai pártokra is. Elég sikeresnek mondhatjuk
magunkat. Több mint 70 ország 80 liberális pártja tagja szervezetünknek. Állhatnánk
jobban is, de lehetne a helyzet akár sokkal rosszabb is. A liberalizmust ma
súlyos támadások érik. Ahhoz, hogy megőrizzük a liberális értékeket, két dolgot
kell tennünk: erősíteni a liberális pártokat, és erősíteni a liberális demokráciákat.
Szeptember 11-ére ez a legbölcsebb válasz, amit adhatunk.
Kuncze Gábor
A jó kormányzás művészete
Rendkívül örülök annak,
hogy a Liberális Internacionálé pártjai Budapestet választották az idei kongresszus
színhelyéül. Ez a megtiszteltetés egyszerre szól - gondolom - a Magyarországon
zajló történelmi jelentőségű politikai és gazdasági átalakulás sikereinek, illetve
a magyar liberális párt, a Szabad Demokraták Szövetsége politikájának. A világ
liberálisainak szimpátiáját és támogatását mögöttünk tudva magabiztosabban veszünk
részt abban a soha véget nem érő, nemes vetélkedésben, amelynek filozófus kezdeményezői
évszázadokkal ezelőtt a jó és bölcs kormányzás megvalósítását, a kanti „örök
békét" tűzték ki célul. Azt hiszem, ebben a folyamatban nekünk, magyar
liberálisoknak van mire büszkének lennünk, amikor visszatekintünk eddigi teljesítményünkre.
Nem csupán a többpárti demokrácia keretei közötti időszakra gondolok, hanem
a megelőző évtizedekre is, amikor számosan az SZDSZ későbbi alapító atyái és
anyái közül a demokratikus ellenzék szervezőjeként és ideológusaként a létező
szocializmusnak nevezett egypártrendszer radikális, kemény kritikáját illegális
kiadványokban, szamizdatokban fejtették ki. Gondolok azokra is, akik 1956-ban,
a magyar forradalom hősi napjaiban küzdöttek a nemzeti függetlenségért és a
szabadságért. Azokra, akik a szovjet megszállást követően börtönben, emigrációban
vagy háttérbe szorítottan sem tagadták meg politikai nézeteiket - és most közénk
tartoznak, minket választanak. De gondolok azokra az elődökre is, akik a XIX.
században a liberalizmus híveként politizáltak, újságot írtak, reformokat hirdettek,
modernizáltak, a nyugati gazdasági módszereket és kulturális mintákat kívánták
meghonosítani, majd - ekkor is - szabadságharcot vívtak, mint az idén kétszáz
éve született Kossuth Lajos, Magyarország 1848-as kormányzója. (...)
Az utolsó LI-kongresszus idején - látszólag - még két liberális párt létezett
Magyarországon. Azóta egyedül képviseljük a liberalizmus elveit. A Fidesz úgy
döntött, hogy inkább lesz konzervatív, kereszténydemokrata párt, mert úgy látta,
hogy több a kereszténydemokrata szavazó Magyarországon, mint a liberális. Mi
nem követjük a példájukat. Két okot említenék meg, miért nem. Először is - azért
nem megyünk sehová, azért vagyunk liberálisok, mert ebben hiszünk, ez a hitvallásunk.
A mi felfogásunk szerint a politikus nem a hitvallását hagyja ott a köz támogatásért,
hanem a köz támogatását nyeri meg hitvallásának. És ez vezet el a második okhoz.
Igaz lehet ugyan, hogy ma Magyarországon több a konzervatívnak nevezett szavazó,
mint a liberális, de nemzetközi példák egész sora mutatja, hogy az emberiség
előtt álló alternatívák közül a liberális a legvonzóbb alternatíva. Ezt a magyar
választók is megtudják - azon dolgozunk, hogy előbb, mint utóbb tudják meg -,
és ekkor a liberális eszmék támogatottsága lesz a legjelentősebb. Így aztán
a fideszes türelmetlenség hosszú távon vissza fog ütni - a támogatottság is
ott lesz, ahol az értékek: a liberalizmus mellett. (...)
Ma rengetegen ábrándultak ki a demokráciából. A negyedik szabadon választott
kormánynak nem csupán a liberális demokrácia minőségét kell javítania, hanem
a jogállam alapvető intézményeinek tekintélyét és működőképességét is helyre
kell állítania. Az új kormány legfontosabb feladatai közé tartozik majd, hogy
növelje az esélyegyenlőséget a társadalom perifériájára szorultak esetében:
a szegényekre és mindenekelőtt a romákra gondolok. A szabad demokraták számára
a szabadság mellett mindig is a szolidaritás volt a legfőbb érték: nem tűrhetjük
tovább azokat a közállapotokat, hogy származásuk miatt üldöztetést elszenvedett
magyar állampolgároknak külföldön kelljen politikai menedékjogot kérniük. Ez
mindannyiunk számára megalázó helyzet. Mindent meg fogunk tenni a diszkrimináció
bármilyen formájával szemben, és kormányzati eszközökkel fogjuk támogatni roma
polgártársaink társadalmi integrációját. A jó kormányzás a hátrányos helyzetű
társadalmi csoportok felemelkedését szolgálja. (...)
*********
A jó kormányzás alapja örök,
ám módszerei, technikái és a konkrét feladatok módosulhatnak. Általános érvényű
szabály, hogy a jó kormányzás az ember, a szabadság és a demokrácia tiszteletén
kell, hogy nyugodjon. Ma, amikor a globális terrorizmus fenyegetésével kell
szembenéznünk, társaink biztonságát úgy kell megerősítenünk, hogy mindeközben
szabadságjogaik ne sérüljenek, hogy a jó szándékú emberek minél kevésbé kényszerüljenek
normális életvitelük módosítására. Ezt egykori belügyminiszterként is mondom
Önöknek, és higgyék el, én tudom, milyen nehéz szabadelvű belügyminiszternek
lenni egy olyan országban, ahol még működnek a rendpárti reflexek. A jó kormányzatnak
nemcsak a szabadság, de a demokratikus döntéshozatali mechanizmusok tágításában
is tevékenynek kell lennie. Az új technológiák lehetőséget teremtenek a polgárok
szélesebb körű bevonására a döntéshozatalba. Én hiszek abban, hogy a nem is
olyan távoli jövő már lehetőséget biztosít a digitális demokrácia elemeinek
gyakorlásához. Tudnunk kell ugyanakkor, hogy a digizenek és netizenek világában
egyre hangsúlyosabb szerepet kap majd az adatvédelem, hiszen a magánszféra szentségét
semmilyen kormányzat sem sértheti meg. (...)
A jó kormányzat sokféle lehet, de provinciális soha. A jó kormányzatot nem vezetheti
szűkkeblű önérdek, és a jó kormányzat messzire tekint. A jó kormányzat, legyen
az kicsi vagy nagy, szem előtt tartja a világ egészének problémáit, és lehetőségeihez
mérten enyhít azokon. A jó kormányzat odafigyel az emberi környezet megőrzésére
és javítására, hiszen ismeri a mondást: amink van, azt nem pusztán felmenőinktől
örököltük, sokkal inkább gyermekeinktől, unokáinktól kaptuk kölcsön. Mi, liberálisok,
hiszünk a globalizációban. Amikor azt javasoljuk, hogy a liberális demokrácia
értékei váljanak globálissá, azért is tesszük, mert tudjuk: a világ nagyobbik
felén még uralkodó szegénység és demokráciadeficit összefüggenek.
A demokrácia és a piacgazdaság elterjedése fog megoldást hozni a Föld globális
problémáira is. (...) A szeptember 11-i szörnyű terrortámadásra válaszul meggyőző,
sosem látott méretű, átfogó koalíció jött létre a Föld államai között a modern
civilizáció védelmében. A világ számos pontján fellángoló minden rettenetes
politikai erőszak, elhúzódó és megoldatlan súlyos regionális konfliktus, etnikai
és vallási fanatizmus ellenére liberálisok és demokraták - polgárok és politikusok
egyaránt - ma optimistábban nézhetnek a jövőbe, mint az előző, a huszadik század
folyamán bármikor. (...)
Az okos és megfontolt politikus felismeri lehetőségeinek határait. Kormányzása
során nem területfoglalásra, hanem hatékonyságra törekszik, nem ellenségre és
barátra osztja fel a közéleti szereplőket, hanem a politikai közösség dolgával
foglalkozik. Morális alapokon áll, ugyanakkor programjában, stílusában, sőt,
taktikai döntéseiben - ha szabad így fogalmaznom - esztétikai szempontokat is
figyelembe vesz. Meg vagyok győződve, hogy a politikai elvszerűség és a pragmatizmus
nem egymást kizáró kategóriák, sikeres összeegyeztetésük ugyanakkor már a politika
művészetének birodalmába tartozik. Miként látta azt a már többször emlegetett
Kossuth Lajos is, aki szerint a „politika az exigenciák művészete". Kérem
Önöket, hogy miközben a jó kormányzás esélyeit - a jó kormányzás művészetének
lehetőségeit - latolgatják, gondoljanak e nagy magyar államférfi és liberális
szavaira is...
A világ ma
A Liberális Internacionálé márciusi budapesti tanácskozásán határozatot fogadott el a fenti címen. Ennek legfontosabb megállapításait foglaljuk össze az alábbiakban.
A nemzetközi kapcsolatok
területén is vízválasztót jelentett a szeptember 11-i amerikai terrortámadás.
A jelenkori liberalizmus fontos feladata a kultúrák, társadalmak és vallások
közötti hidak és ezek pilléreinek - az állam és az egyház szétválasztása, a
tolerancia, a multikulturalizmus - építése, a Nyugat és a mérsékelt muszlim
országok közötti kooperáció támogatása. A kongresszus üdvözli a terrorizmus
elleni harc jegyében született átfogó koalíciót, ugyanakkor továbbra is fontos
feladatának tartja a polgári jogok védelmét, amelyeket a világ számos pontján
indokolatlanul is korlátoztak a drákói terrorizmusellenes törvénykezés keretében.
Afrika számos országában nem beszélhetünk demokratikus kormányzásról, miközben
az Internacionálé ebben - és az emberi jogok és a nők jogainak tiszteletben
tartásában - látja a kontinens gazdasági felzárkózásának alapvető feltételét.
A másik alapfeltétel a kontinenst sújtó AIDS-járvány megfékezése lenne, amely
elsősorban a fiatalabb, vagyis a jövőbeni kibontakozás szempontjából kulcsfontosságú
korosztályok körében szedi áldozatait. Ezért is tartják különösen veszélyesnek
az olyan megnyilatkozásokat, mint Thabo Mbeki dél-afrikai elnök emlékezetes
beszéde, amelyben tagadta a HIV és az AIDS összefüggését. A Nyugat elsősorban
azzal járulhat hozzá a fekete kontinens felemelkedéséhez, ha minden korlátozás
nélkül megnyitja piacait az onnan érkező termékek előtt.
Ázsia esetében különösen örvendetes fejlemény, hogy felszámolták a térség egészének
stabilitását veszélyeztető afganisztáni tálib rezsimet. Ugyanakkor ez - illetve
számos afrikai ország, valamint a volt Jugoszlávia utódállamainak közelmúltbeli
történelme - felveti a háborús és emberiségellenes bűncselekmények elkövetőinek
felelősségre vonására szakosodott nemzetközi intézményrendszer erősítésének
szükségességét. A kontinens számos országában - a határozat külön is kiemeli
Tajvant, illetve Indonéziát - erősödött a demokrácia a közelmúltban, ami nem
mondható el például a Kínai Népköztársaságról, melynek kapcsán külön is megemlíti
a határozat a több ezer végrehajtott halálos ítéletet, valamint a belső ellenzékkel
szembeni sokszor brutális fellépést. Szintén Kína nevéhez fűződik a térség egyik
legkomolyabb konfliktusa, a tajvani kérdés lebegtetése, bár a szeparatizmus,
a területi egység megőrzése, illetve a kisebbségek jogainak sérülése kapcsán
számos más ázsiai ország - például Indonézia, Burma, Srí Lanka - is elmarasztalásban
részesül. A határozat természetesen megemlékezik egy hasonlóan fontos konfliktusgócról,
a két Korea szembenállásáról is, amelynek kapcsán a kongresszus résztvevői reményüket
fejezik ki, hogy Kim De Dzsong „napfény politikája" áttörést hozhat a két
ország feszült viszonyában.
Európában ma - Alexander Lukasenko elnök Fehér-Oroszországán kívül, ahol az
LI az ellenzék egységes fellépését szorgalmazza - nincs olyan állam, ahol ne
teremtődtek volna meg a demokratikus fejlődés alapjai. Milosevics ellenzékének
győzelmével a térség utolsó neuralgikus pontja, Jugoszlávia is a demokratikus
fejlődés útjára lépett. Éppen ezért különösen aggasztó a vasfüggönyt felváltó
„selyemfüggöny" létrejötte, vagyis hogy az Európai Unió próbálja az arra
mind gazdaságilag, mind társadalmilag érett országok uniós felvételét halogatni,
amivel akadályozza az áruk és a munkaerő szabad áramlását Európa két térsége
között. További problémát jelent az észak-írországi feszültségek oldódásának
lassúsága, valamint a baszk szeparatizmus, illetve az ETA terrorszervezet fokozódó
aktivitása. Szintén sajnálatos fejlemény, hogy az évtizedek óta húzódó ciprusi
válság megoldása irányába sem mutatkozik komoly elmozdulás.
A határozat külön fejezetet szentel a közel-keleti helyzet elemzésének, azon
belül is elsősorban az izraeli-palesztin konfliktus kérdéskörének. Bár a Biztonsági
Tanács 1397-es határozata első ízben ismerte el a palesztinok követeléseinek
jogosságát saját államuk létrehozása vonatkozásában, az erőszak fokozódása és
a dialógus csaknem teljes megszűnése jellemzi a térséget. Márpedig a határozat
szerint a két nép viszonyának rendezése lehet a kulcs az egész közel-keleti
térség stabilitásának megteremtéséhez. Első körben egy fegyverszünet megkötésére
és tárgyalások felvételére lenne szükség ahhoz, hogy a térség további sorsa
megnyugtatóan és tartósan rendezhető legyen a szabadság, a demokrácia, az emberi
jogok és a nők jogainak tiszteletben tartása elvei alapján. Amennyiben Izrael
- jogos önvédelmi érdekei érvényesítése mellett - érvényt szerezne a Biztonsági
Tanács 242-es és 338-as határozatainak, valamint az oslói szerződésnek, úgy
joggal várhatná el, hogy az arab országok is felhagyjanak Izrael-ellenes propagandájukkal,
a zsidó állam eltörlésének politikájával.
A határozat még egyszer kifejezi a résztvevők együttérzését az Amerikai Egyesült
Államok népével a szeptember 11-i terrortámadások kapcsán, ugyanakkor leszögezi:
aggályos, ha a terroristák elleni eljárásokat a vádlottak jogait korlátozó katonai
bírósági eljárások keretében folytatják le, ugyanis ezzel veszélyes precedenst
teremtenek olyan kormányok számára, amelyek esetlegesen ezt a „jogi" keretet
választhatják elnyomó politikájukhoz. Ez az eset is mutatja, hogy mennyire szükséges
a független, nemzetközi büntetőbíráskodás rendszerének fejlesztése. Az Egyesült
Államokat a határozat egyébként még egy ponton - a halálbüntetés „nagyvonalú"
alkalmazása vonatkozásában - elmarasztalja, de feddésben részesül a térség több
más állama is. Így Kuba a demokrácia és az emberi jogok tiszteletben tartásának
hiányosságai okán, valamint Argentína, amely képtelen demokratikus eszközökkel
úrrá lenni az országot sújtó gazdasági káoszon, illetve a részben különféle
gerillamozgalmak és drogkartellek által uralt Kolumbia.
A határozat külön is kiemeli az ENSZ szerepét a fentiekben említett célok megvalósításában.
A szervezet feladata, hogy tegyen meg mindent az emberi jogok tiszteletben tartása,
illetve saját ezzel kapcsolatos határozatai megvalósítása érdekében. A nemzetközi
terrorizmus elleni harchoz a szervezet az azt finanszírozó szervezetek-országok
azonosításával és elszigetelésével járulhat hozzá. De abban is komoly felelőssége
van, hogy tagállamait rászorítsa a nemzetközi szerződések - így a leszerelési
megállapodások - betartására. A határozat végül leszögezi: az ENSZ feladata
annak ellenőrzése, hogy a világ államai betartják-e a vegyi, biológiai és atomfegyverek
fejlesztésének tilalmát, illetve hogy az e szerződéseket megsértő államokkal
- így az emberi jogok érvényesítése tekintetében is súlyosan elmarasztalt Irakkal
- szemben a Biztonsági Tanács égisze alatt megtegye a szükséges intézkedéseket.