Nyaranta
Aranka - Telente Levente
Vágólap
Ön nagy
mennyiségű szöveget helyezett el a vágólapon. |
Most, hogy ezt meghúztad
Kicsiny versikével kezdjük, szövege van annyira tanulságos, hogy alant teljes terjedelmében idézzük:
Gróf Széchenyi István |
„Minő hang a sötétből? |
„Nektek ott lesz a
Lánchíd, |
Így szól Széchenyi
István: „Meghúzom, meghúzom, Aztán piff-puff, és nincs már A legnagyobb magyar." Állj meg, Széchenyi István, Ne húzd meg, ne húzd meg, Téged néz az utókor, Mi lesz, ha meghúzod? |
„Pardon, kérném, ez
itten |
„Már-már loccsant
velőmben |
Mielőtt az olvasók könyvtárba indulnának, a Hét évszázad magyar verseihez
vagy Verstár CD-jükhöz kapnának, eláruljuk a megfejtést: a mű régről
való - bizonyos értelemben nagyon régről -, énekli Cseh Tamás, Új dalok
című, 1990-ben közreadott lemeze B oldalán hangzik fel, a szöveget szerzette
Bereményi Géza.
Állj meg, Széchenyi István.
Bereményi Gézát íróként, a Cseh Tamás-dalszövegek írójaként (NB.: még a fenti
kis munka írójaként is!), drámai művek és számtalan remek forgatókönyv szerzőjeként,
valamint filmrendezőként egyaránt szeretjük, becsüljük és nagyra tartjuk; az
Eldorádónak vitathatatlanul előkelő helye van a magyar film történetében,
nekünk magunknak bizonyos okokból kifolyólag a „pályakezdő" Tanítványok
talán még az Eldorádónál is emlékezetesebb és kedvesebb film, s a Turné
ugyancsak kiváló darab volt a maga kategóriájában. Majdnem csillapíthatatlan
kíváncsisággal néztünk tehát A Hídember vetítése elé. Majdnem; ám ez
a „majdnem" e helyen fontos módosító funkcióval bír, amit, akárhogy igyekszünk,
nem tudunk kikerülni.
Tekintettel a filmet övező súlyosbító körülményekre, az elmúlt években szokatlan
mértékben megnövekedett kormányzati érdeklődésre a filmkészítés iránt (amely
Szent László és Széchenyi István után Mátyás király és Bethlen István alakjában
az elkezdődő jövőre vonatkozóan is kijelölte a legközelebbi célpontokat), a
miniszterelnök körültekintő téma- és rendezőválasztására, a Centrál Kávéházban
lezajlott nevezetes beszélgetésre, ahol személyesen igyekezett benyomást szerezni
Bereményi alkalmasságáról a fontos feladatra (erről a rendező számolt be egy
interjúban tavaly tavasszal; és persze, hogy nem a művészi szabadság korlátozásáról
volt szó), a címszereplőt alakító Eperjes Károly nagyszámú ostobaságaira Széchenyi
öngyilkosságáról és a Kossuth-szobor vizionált lebontásáról, a Magyar Televízióban
a tavaly májusban kezdődött forgatás óta időközönként „werkfilm" címen
bemutatott, részben semmitmondó, részben valóban a műhelymunka természetét megvilágító
jelenetekre, a még gyanútlanabb időkben Széchenyi április 8-án bekövetkezett
halálának (jó, tudjuk, kerek: 142.) évfordulójára időzített filmpremierre (vö.
még kötelező olvasmányként: Arany János: Hídavatás), magára az elképesztő
tényre, hogy A Hídember költségvetéséből visszafogottabb becslések szerint
is legalább hat másik egész estés játékfilm készülhetett volna el (mert virágozzék
minden virág, de minden virág virágozzék) - tekintettel mindezekre,
A Hídember megtekintését az április 21-e után megtekintendő dolgok kategóriájába
kellett sorolnunk, együtt a Bánk bánnal, a Nemzeti Színházzal, a Terror
Házával, a Sándor-palotával, a monstre kormánykampány megannyi dicstelen fejezetével
(Az ember tragédiája a március 15-ei tévéközvetítés miatt végül felmentést
kapott e szigorú szabály alól). Nem nagyon lehet ugyanis megkerülni, hogy eljátsszunk
a „mi lett volna, ha a helyükön maradnak?" ma már szerencsére képtelennek
tűnő, április 7-e előtt viszont egyáltalán nem valószínűtlen ötletével, amit
a második forduló ráadásul minden korábbi választási tapasztalat ellenében (sajnálatos
ezt Budapestről, még pontosabban Pestről, a Duna bal [!] partjáról megállapítani,
de akkor is így van: elsősorban a vidéki Magyarország jóvoltából) szinte kézzelfogható
közelségbe hozott - hogyan néznénk akkor mindezeket a szörnyűségeket, ha mégis
a fennálló hivatalos ideológia részeként vagy megtestesítőiként kellene szemlélnünk?
Hogyan látnánk őket, ha tudnunk kellene, hogy a mögöttünk lévő négy évnek a
kultúra különböző területein ilyen vagy olyan intenzitással érvényesülő hatalmi
politizálása beért, nemcsak a korábban kialakult intézményes, művészi, személyes
vagy baráti viszonyok erodálódtak véglegesen, hanem e munka végtermékei is silány
kurzusdarabokká lettek? (Egyáltalán nem mellékes lábjegyzetként idetartozik,
hogy a filmes szakma mindent összevetve jól vizsgázott, annak ellenére, hogy
ez a művészeti ág függ legjobban a pénzosztás módozataitól, és annak ellenére,
hogy a fenti körülmények közepette a legnagyobb nyomás is rá nehezedett; a színháznak
vagy a komolyzenei előadó-művészetnek már nem ilyen fényes a bizonyítványa,
kisebb részben a képzőművészetet, nagyobbrészt az irodalmat pedig az mentette
fel, hogy őket mindennek inkább csak az előszele érintette.)
A Hídemberhez (ahogy Az ember tragédiájához is) vitán felüli tehetségű,
sokszor nagyformátumú emberek láttak hozzá - ám azt a bizonyos ravaszt meghúzták:
tudták, tudniuk kellett, hogy életük nagy (és nem, egyáltalán nem egyetlen)
lehetőségével élve kurzusművet, akarva vagy akaratlanul is politikai koruk ilyen-olyan
minőségű lenyomatát fogják létrehozni. Április 21-e után, amikor a felújított
Uránia moziban ülünk, körülbelül két, Budára összecsődített „nemzetgyűlés"
felező idejénél, a lecsillapodott félház előtt mindezekre már sokkal könnyebb
gondolni. Könnyebb azt is látni, hogy a Széchenyiről szóló film a szó legszigorúbb
vagy legdirektebb értelmében nem kurzusfilm, vagy ha igen, akkor úgy az, ahogy
az Orbán-korszak az állam mindenhatóságának, mindenekfelettiségének tudatával
(és persze: a mi álmaink megvalósításával) visszacsempészte az életünkbe a Kádár-rendszer
alapérzését; A Hídember ugyanilyen könynyedséggel lenne beilleszthető
a hatvanas-hetvenes évek didaktikus mozijai közé. Nem csalás, nem ámítás, és
aki nem hiszi, járjon nyugodtan utána: a nyitó felirat azzal a mondattal ér
véget, hogy az 1800-as évek elején a jobbágyoknak nem volt beleszólásuk az ország
ügyeinek intézésébe. Ez még nekünk, plebejus meggyőződésű nézőknek is sok volt.
A Hídember egész egyszerűen: unalmasan rossz film. Alkotói mintha megpróbáltak
volna mindent belesűríteni, ami erről a témáról eszükbe jutott. Rendelkezésükre
álltak remek színészek, akik azonban megíratlan szerepek és dialógusok híján
papírmasé figuraként, az ábrázolt négy évtizednek megfelelően öregedve sétálgatnak
egyik jelenetből a másikba. A film képein vizuális idézetek sora köszön vissza,
egy-egy pillanatra, néha másodpercekre a Psyché, a Redl ezredes,
a Jókai regényei alapján forgatott Várkonyi-filmek villannak fel. De a csőben
sötét van. A Hídember két és fél órányi időtartamába sok-sok lehetőség
van belezsúfolva, ám ezek a lehetőségek ideiglenesen csillannak meg itt-ott,
hogy aztán mindegyik elvarratlanul tűnjön el, nem működtetik egymást, semmilyen
termékeny viszonyban nincsenek egymással.
A tablószerűség, a kronologikus elrendezés, a túl gyakran alkalmazott eligazító
inzertek azt sugallják, hogy A Hídember kötelező iskolai tananyagként
egy történelmi korszaknak és jeles főhőseinek kíván emléket állítani (hiszen
tudjuk: diákok tanulják majdan tőle a példát); Széchenyi valóságos alakjában
és a róla szóló filmben továbbá benne rejlik legalább egy szerelmi dráma, egy
ember, politikus, hazafi egyetlen figurában megtestesíthető lélektani átváltozása,
illetve az az esély, hogy mindezek valamelyikéből következetesen végiggondolt
műalkotást kapjunk. Ám erről nincs szó, A Hídember mindegyik szálat felveszi
kicsit, aztán odahagyja, a végére tulajdonképpen tökéletesen érdektelen, hogy
önkezűleg vet véget életének vagy a császári udvar teszi el láb alól. Intimus
magánügy, privátim hal meg a legnagyobb magyar. Az egész filmet deiktikus elbeszélésmódja
jellemzi: a történet nem viszi önmagát és szereplőit, így még a film második
órájának vége felé is akad szereplő, akit különb-különbféle furmányok segítségével
kell bemutatni az esetleg eltévedt vagy a történelmi személyiségek ikonográfiájában
járatlanabb közönségnek. Lónyayról és Szentkirályiról először például hallunk,
aztán látjuk is őket, és halljuk újra: ez Lónyay, amaz Szentkirályi. Ez a szemtelen
szakállas itt Kossuth. Az Batthyány, lám, kivégzésekor tényleg úgy térdepel
a vetítővásznon, mint az emlékezetes metszeten a hetedikes történelemkönyvben.
Nem szeretnénk most iskolások lenni, mert A Hídember kaotikusságában felnőtt
fejjel sem könnyű eligazodni, bár valószínűleg nem nagyon létezik tizenéves,
akivel el lehet hitetni, hogy egy híd felépítéséhez (tessék, hiszen ott van:
járhatunk-kelhetünk rajta) elég egyetlen ember akarata vagy erős elhatározása.
Ezt ma Magyarországon legfeljebb kokárdás polgárok hiszik el, sajnos, nem is
csak a szavazófülke magányában.
Egyébiránt nem igaz, hogy A Hídemberből csorog a beléfektetett pénz (mint
ahogy, vele ellenben, PR-párdarabjában, Az ember tragédiája nemzeti színházbeli
színeiből világosan megállapítható, melyik színben épp mekkora pénzösszeg folyik
el); minden nagyszabásúsága, gigantizmusa ellenére helyenként éppen hogy szegényesre,
néhol kisszerűre sikeredett. A nagyon várt számítógépes trükk a Lánchíd építéséről
például élesen elüt az egész film képi világától; nincs a sokat gyalázott Hollywoodban
egyetlen stúdió sem, ahol vetítési engedélyt adtak volna rá. Mindemellett ez,
a híd utolsó láncszemének beemelése, illetve ennek kudarca a film legfeszültségtelibb,
legizgalmasabb és tulajdonképpen legkatartikusabb jelenetsora. De emlékezzünk
csak a legnagyobbik Baradlay fivér farkasölő kalandjára A kőszívű ember fiaiból:
az az üldözés is víz alatt ért véget. Utódok, utódok... Meg vagytok ti forgatva,
rendesen.
**********
Nem a mi ötletünk, de szívesen
ismételjük el, hogy A Hídember gikszerét legalább szimbolikusan úgy lehetne
helyrehozni, ha kísérőfilmként minden egyes alkalommal levetítenék mellé Kálmánchelyi
Zoltán, Végh Zsolt és Stefanovics Angéla Legkisebb film a legnagyobb magyarról,
avagy ha nincs kéz, nincs csoki című, fél óránál valamivel hosszabb filmjét
is. Ám azt illetően, hogy előfilmnek vagy zárszónak kellene-e lennie, A Hídembert
látva most valamennyire elbizonytalanodtunk.
A Legkisebb film története szerint alkotói elhatározzák, az ezredforduló
(millenium vagy milleneum?, ezen összevesznek) alkalmából filmet forgatnak a
magyar történelem valamelyik nagy alakjáról. De ki legyen az? A választásuk
Széchenyi Istvánra esik, hiszen ahogy tanulmányozzák iskolai történelemkönyvüket,
a Széchenyi-terv után egyre több pozitívum tárul fel róla, Tőke, Hitel, Virág,
Stadion, aztán lóversenypálya, kaszinó, selyemhernyó-tenyésztés, gyógyfürdő,
könyvtár, rakpart, hegy („hú, azt lehetett nehéz megépíteni"), Tisza szabályozása,
árvíz. De nincsen pénzük se, kamerájuk se, s amikor a Benedek Miklós játszotta
apa elveszi tőlük az erre egyedül alkalmas eszközt („az én házamban olyan demokráciát
csinálok, amilyet akarok"), arra fanyalodnak, hogy mosógéppel, vasalóval
és hűtőszekrénnyel forgassanak. (Ezt látjuk is.) Időközben megjelenik a színen
Pepe (Scherer Péter egy kisstílű vállalkozót játszik), kölcsönkér a filmes hármastól
1000 forintot, hogy a pénzt megforgassa, és különböző tanácsokat ad nekik, hogyan
teremtsék elő a filmhez szükséges összegeket. A film alaptörténetének haladványa
innentől kettéválik, Pepe minden egyes vászonra lépésekor egyre jobb autókban
jelenik meg, hírt hoz az Ezüst-Jetski Kft.-ről, miközben Kálmánchelyiék forgatni
kezdik saját Széchenyi- (Csészsényi, Schécsényi, Tétényi stb., a névvel sehogy
se sikerül megbirkózniuk) filmjüket. A címszerepet náluk Kapa (Mucsi Zoltán)
játssza, ám mivel a fiataloknak semmi fogalmuk nincs róla, Széchenyi hogyan
is nézhetett ki, de valakinek eszébe jut, hogy az ötezer forintoson szerepel
a portréja, viszont a stábnál fellehető legnagyobb címlet egy ötszázas, egy
Rákóczi Ferencre hasonlító Széchenyi jelenik meg előttünk. A forgatáson a stáb
tagjai, mikrofonos és öltöztető, sminkes és előző sminkes, kellékes és producer
stb. önmagukat játsszák (nincs is stáblista, a szereplők nevei akkor kerülnek
fel a képre, amikor először megjelennek a színen), maga a forgatás a most már
mögöttünk lévő időszak összes kulturális/hatalmi közhelyének ironikus kifordítása
(a Placido Dominónak - sic! - írt levéltől „Széchenyi" halálának mikéntjéig,
„ó jaj, le kell ugornom erről a gyönyörű hídról, pedig de szerettem volna megérni
a magyar olimpiát"), a forgatás középpontjában a Kapát instruáló Kálmánchelyi
Zoltán Eperjes-paródiája áll, ami a Legkisebb film... legnagyobb szabású
gegje. Tulajdonképpen a film záró poénja, Pepe utolsó megjelenése („Mit? Széchenyi-filmet?
Már réges-rég leforgattuk!") a film legapróbb részleteihez hasonlóan vaskos
és szándékosan durva, erőteljes kritikája a film készítésekor fennállónak.
Az elmondottakból talán kiderül, hogy a Legkisebb film a legnagyobb magyarról
legfőbb hibája az, hogy humorát vagy minőségét nem lehet egy másik médiumon
keresztül egy az egyben érzékeltetni, a látszólag hallatlanul egyszerű alaphelyzetnek
már a legelemibb ismertetése is végzetesen csonkolja a mű eredeti teltségét
és finom kidolgozottságát - erről a filmről nem lehet beszélni, rá kell szánni
azt a harminc-egynéhány percet, amit kér magának, végignézni, és minden pofonegyszerűen
magától értetődő benne. Korának gyermeke a Legkisebb film is, meglehet,
az idő előrehaladtával, amikor végképp különválik majd közvetlen kiváltó okaitól,
a „nagy" Széchenyi-filmtől (amitől teljesen függetlenül is végig lehet
nézni), illetve attól a bornírt korszaktól, ami létre késztette (amitől viszont
aligha), mi magunk sem fogjuk olyan tökéletesnek látni, mint most, május elején,
vagy főleg két hónapja, márciusban. Arra azonban mindig emlékeztetni fog, hogy
a művészetnek a legfennköltebb és legnemesebb pillanataiban is, amikor saját
magára vonatkozó látása a leghomályosabb, szüksége van arra az iróniára, lázadásra
és anarchizmusra, amit a Legkisebb film a legnagyobb magyarról oly ellenállhatatlanul
megtestesít. És persze, nincs csoki, ha nincsen kéz, de mégis virágozzék mindegyik
virág. Legalább úgy, ahogyan tud.
A Hídember - színes
magyar történelmi film, 2002. Forgatókönyv: Can Togay, Bereményi Géza, zeneszerző:
Másik János, operatőr: Kardos Sándor, jelmeztervező: Szakács Györgyi. Szereplők:
Eperjes Károly (Széchenyi István), Cserhalmi György (Wesselényi Miklós), Irina
Latchina (Crescence), Blaskó Péter (Széchényi Ferenc), Básti Juli (Festetics
Júlia), Nagy Ervin (Kossuth Lajos), Can Togay (Batthyány Lajos), Darvas Iván
(Metternich) és még sokan mások. Rendezte: Bereményi Géza.
Legkisebb film a legnagyobb magyarról, avagy ha nincs kéz, nincs csoki
- Kálmánchelyi Zoltán, Végh Zsolt és Stefanovics Angéla fekete-fehér filmje
Scherer Péter, Mucsi Zoltán, Benedek Miklós és a teljes stáb közreműködésével.
Inforg stúdió, 2002.