Száz nap fellegekben
A Medgyessy-kormány impozáns gyorsasággal és határozottsággal hozzálátott a
választások idején tett ígéretek beváltásához. Két héttel megalakulása után
- épp, mikor ezt írjuk - nyújtja be a parlamentnek a törvénycsomagot, amely
anyagiakban is alátámasztja az első száz nap jóléti intézkedéseit. Semmi kétség,
szeptember 1-jétől megkapják a pedagógusok a valamivel több mint 50 százalékos
alapbéremelést (így például a legfiatalabb tanerők alapbére várhatóan 61 100-ról
100 ezer forintra ugrik, a tíz éve katedrát taposó középiskolai tanároké pedig
84 500 helyett 126 900 forint lesz). Szintén szeptemberben - a korábban kitűzött
terminust egy hónappal előrébb hozva - növelik ötven százalékkal az egészségügyben
dolgozók és más közalkalmazottak alapfizetését. (Például a kórházakban a közalkalmazott
szakápolók 50 ezer forintos alapbérét 28 ezerrel fejelik meg, a főiskolát végzett
ápolók kétszeres, 112 ezer forintos alapbérre számíthatnak, a tíz éve gyógyító,
egy szakvizsgával rendelkező, közalkalmazott státusú orvosok az eddigi 66 ezer
helyett 126 900 forint bruttó alapbért kasszírozhatnak.) Meglesz az előre beharangozott
kétszeres augusztusi családi pótlék, mi több, szeptembertől e juttatást 20 százalékkal
emelik, vagyis visszavarázsolták a pakliba a kormányfő januárban, a Pilvax kávéházban
tett, ám a későbbi, 13+1 MSZP-s programpontokban elsinkófált ígéretét. A nyugdíjasok
megkapják a 19 ezer forintos egyszeri juttatást, kárpótlásul az 1999-ben "elvett"
52 milliárdért. A minimálbért keresők adójóváírását olyképp emelik - mégpedig
az ígértnél egy hónappal előbb, szeptember 1-jétől -, hogy egy fillér személyi
jövedelemadót ne kelljen fizetniük. Eltörlik a - jelenleg havi 740 forintos
- tévé-előfizetési díjat, és így minden közmédia költségeit, veszteségeit gavallér
módjára a büdzsé állja. Az egyetemi, főiskolai hallgatók 30 százalékkal emelt
ösztöndíjjal kezdhetik majd az új tanévet. A szőlő, a bor kikerül a jövedéki
ellenőrzés alól, így a gazdáknak nem kell többé pincekönyv fölé görnyedniük.
(Egyetlen fajsúlyos, ám nem szociális természetű programpont lóg ki a sorból,
amelynek első száznapi sorsa kérdéses: az Orbán-Nastase-megállapodás ígért újratárgyalása,
amelyet eleve kétségessé tesz, hogy Markó Béla RMDSZ-elnök sem tartja jó húzásnak
a státusügyek megbolygatását.)
Semmi kétség, valamennyi lényeges pontot megvalósítják a szocialista ígéretek
közül, nagyvonalúan beépítve az azonnali teendők közé az SZDSZ-es copyrightot,
a százezer forintos diplomás minimálbért is. Üres vádaskodásnak bizonyult az
orbáni gyanú, a "Mindegy, most mit mondanak" vádja, amivel a leköszönt
miniszterelnök a Testnevelési Egyetemen kérdőjelezte meg mintegy megelőlegezésképpen
politikai ellenfeleinek igazmondását a vesztes első forduló után. Medgyessy
láthatóan nem akarja, hogy a fejére olvassanak beváltatlan ígéreteket, és ez
mindenképp fejlett realitásérzékre vall. A koalíciós partner SZDSZ pedig a kormány
megteendő első lépései dolgában átengedte a kezdeményezést az erősebbik kormánypártnak.
Olajozottabban ment a koalíciókötés, mint a zajos 1994-es időkben, amikor az
SZDSZ küldetése a gazdasági racionalitást hangsúlyozó MSZP-s szárny megtámogatása
volt.
Az ígéret szép szó tehát. Az első száz nap huszárvágásszerű intézkedései ugyanakkor
nagymértékben megszabják az új kormány karakterét, szociális érdeklődésének
irányát. A kormányrudat megragadó erők most kerülik a csapdát, amibe a '98-as
vereség idején beleestek. Megtanulták: a lakosságnak kézzelfogható jótétemények
kellenek, az embereket nem érdeklik a makrogazdasági mutatók (igaz, négy éve
jobbak is voltak, mint most). Azt az alapigazságot, hogy a jótéteményeket adóforintokból
kell megfizetni, amire pénzügyminisztersége alatt Bokros igyekezett ráirányítani
a figyelmet, zárójelbe tette az új évezred küszöbén kialakuló új közbeszéd.
Az új közbeszéd föladta azt a - ha úgy tetszik, aufklérista, ha úgy tetszik,
baloldali, szociáldemokrata - föltevést, hogy az információkat adó hatalom és
az azokat befogadó tömegek azonos helyzetbe kerülhetnek, épp a közkinccsé váló
tudás folytán. Épp ellenkezőleg, az új beszéd föltevése az, hogy a hatalom mindig
is fölényben van, és az emberek úgysem járatosak az államügyekben. Az MSZP-nek,
ha tetszett, ha nem, be kellett szállnia az ennek nyomán kibontakozó osztogatási
versenybe.
Nem mindegy azonban, hogy az állam növeli-e vagy mérsékli az esélyek súlyos
egyenlőtlenségeit. Az Orbán-kormány épp az egyenlőtlenségek növelésében alkotott
nagyot: a családtámogatási rendszerrel, amely többet osztott a nagyobb jövedelmű
családoknak; továbbá foglalkoztatáspolitikájával, amely keményen szigorított
a munkanélküli-ellátásokon, két év alatt 60 ezerrel csökkentve a segélyezettek
számát, ami a sem nem foglalkoztatott, sem nem nyugdíjas, sem nem gyerek "inaktív"
népesség lassú, de biztos növekedéséhez vezetett. A közpénzek a középosztály
izmosodására mentek, bár ebben volt fennakadás, hiszen a Széchenyi-tervre, azaz
a vállalkozások ingyen támogatására elkülönített kereteknek csak töredékét sikerült
elkölteni.
A gyermekvállalást és a középosztályosodást támogató politika merőben más, mint
az esélyek kiegyenlítésének politikája. Bizonyos mértékig csakugyan a Jobb és
a Bal ütközött meg a választáson, avagy, rovatbéli elődöm, Révész Sándor kifejezését
kölcsönvéve, a jóléti önzés természetes bája (Beszélő, 2002. május) csapott
össze a kényelmetlen szolidaritással, azokkal, akiknek a kiegyenlítés húsbavágó
érdekük, vagy legalább lételemük. Vajon a befizetett adómmal jogot szerzek-e
a juttatásokra, vagy a közjót s vele a társadalmi szolidaritást mozdítom-e elő?
Ez itt a kérdés.
A száznapos program azonban csak félfordulatot hozott ebben az alapkérdésben.
Először is, az új kormány nem nyúl hozzá a polgárinak mondott vívmányokhoz -
például a gyermek-adókedvezményhez -, hanem pótlólag adja hozzá a maga jótéteményeit.
A fölfokozott egyenlőtlenséget teszi valamivel egyenlőbbé. Lényeges ugyanakkor,
hogy négy éve most először emelik a családi pótlékot, amelyet - az adókedvezménnyel
ellentétben - minden gyerek után fizetnek. Abban, hogy nem csak a rászorulók
kapnak, mindenképp van pazarlás, ugyanakkor az Orbánék által ismét bevezetett
alanyi jogosultság fenntartása ésszerű kompromisszumnak látszik, az emelt összegű
havi fix juttatás még mindig jobban megfelel a szolidarisztikus támogatási elveknek,
mint a magas jövedelműeket támogató családi adókedvezmény. Másodszor viszont
- és ez elég nagy baj - tért nyert az "ingyenes" juttatások népszerűségvadászata,
amely ráadásul most az adómentesség kétes eszközével is gazdagodott. Akkor,
amikor a közmédiumok romokban hevernek, teljesen indokolatlan az üzemben tartási
díj eltörlése. A tízmilliárdos nagyságrendű cehhet akkor is állnunk kell, ha
"ingyen" van, csak épp nem látható át, honnan, miből fizetjük.
Vitáznunk kell a minimálbér adómentességének eszméjével is. A társadalmi szolidaritás
azt kívánja meg, hogy minden pénzkereső hozzájáruljon a közös költségek viseléséhez.
Ráadásul az intézkedés a becsületes adóbevallókat sújtja, hiszen a többiek terhei
is rájuk hárulnak. A közteherviselés elve éppen azt kívánná meg, hogy csökkentsék
az érdekeltséget az adók eltitkolásában, amit éppen akkor lehetne elérni, ha
csökken az adó mértékének jövedelemfüggősége, progresszivitása. Az az okoskodás
sem áll meg a lábán, hogy az adómentességgel csökkennek a vállalkozások költségei,
mivel, úgymond, nem kell az adók miatt több bért fizetniük. Az elmúlt két év
radikális minimálbér-emelései után (a legkisebb kötelező bér 25 500 forintról
tavaly 40 ezer, idén pedig 50 ezer forintra emelkedett) a munkaadóknak kisebb
gondjuk is nagyobb annál, hogy újabb emeléssel segítsenek a kisbérűek gondjain.
Bölcsen engedve a politikai kényszernek, nem vezetik be az állami felsőoktatásban
a tandíjat, ami egyébként gazdaságilag, szociálisan nagyon is indokolt lenne.
Ha bevezetnék, az máris alkalmat adna Orbán laza polgári sejtjeinek a demonstrációra.
Ám az ingyenes köztévézés, az adómentes legkisebb bér önkéntes vállalás, amivel
az új kormány is beszállt a szerzett ingyenjogok populista licitjébe. Az uniós
csatlakozás előtt teljesen indokalatlan a szőlősgazdák paternalista védelme
is, és azáltal felmentésük az igényesebb piac által támasztott minőségi követlmények
alól.
Mindenképp örvendetes ugyanakkor a közalkalmazottak bérének korábban nem látott
mértékű emelése - még akkor is, ha ez a következő évek költségvetésére is komoly
- bruttóban évi 400 milliárd forint - terhet ró. A közalkalmazottak botrányosan
alul vannak fizetve. Talán most majd akadnak fiatalok, akik nem azért jelentkeznek
a tanárképzőbe, mert máshová úgysem vennék fel őket. A közszolgáltatásoknak
helyt kellene állniuk a magánszférával folytatott éles munkaerő-piaci versenyben.
Ez előbb-utóbb igen erőteljes nyomást jelent a költségvetésben. Az államháztartási
reform megúszhatatlan, bár ezt már túl sokat ismételgették üres szólamként.
Ellentétben a béremeléssel, a nyugdíjasoknak fizetett 19 ezer forint egyszeri
juttatás, "nem épül be" a nyugdíjakba, nem növeli a jövő évi járandóságokat
sem. Természetesen így sem jöhet rosszul az érintetteknek, hiszen az 49 300
ezer forintos havi összeg, amelyet a kétmillió öregségi nyugdíjas átlagban kap,
tömeges szegénységet jelez. Mégis, inkább politikai tétel ez, elégtétel az Orbán-kormány
1998 végi intézkedéséért. Kacifántos história, úgy kezdődött, hogy Horn Gyula
kormányfő 1997-ben - amúgy pénzügyminisztere, a mostani kormányfő háta mögött
- megegyezett a nyugdíjas-szervezetekkel: a nyugdíjreformért cserébe kiemelkedő
mértékű nyugdíjemelés lesz. Ennek megfelelően formulázták meg a társadalombiztosítási
nyugdíjakról szóló, 1997-es törvényt: két évig még fenntartották azt a szabályt,
hogy a járandóságok emelését az előző évi nettó bérek növekedése szabja meg,
ami annyi vért és könnyet okozott 1995-ben, a forintleértékelés és az ennek
nyomán megugró infláció közepette. Így már 1998-99-ben is "kárpótlást"
adtak volna az időskorú embereknek, ám ekkor kormányra került a jobbközép. Nyomban
megnyirbálták a nyugdíjreformot, hat százalékon befagyasztva a második pillérbe
fizetendő járulékot, az 1999-es nyugdíjemelés átlagos mértékét pedig 18,4-ről
14,2 százalékra vágták le, bár reálértékben még így is jelentősen, 3,8 százalékkal
nőttek a járandóságok. Lapunk 1999. májusi számában, a Rádai Eszternek adott
interjúban Medgyessy egyetértett a rigorózus lépéssel ("nem szégyellem,
időnként - bizonyos dolgokban - igazat adok nekik"), csak azt nem helyeselte,
hogy a kormány a nyugdíjasokon megspórolt pénzt más célra költötte el (lásd
még: Rádai E.: Pénzügyminiszterek reggelire, Beszélő/Helikon, 2001, 255.
o.). Később viszont a Fidesz egyre többször hangoztatta, hogy lám, az előző
kormány alatt csökkent a reálnyugdíj, az ő kormányzásuk alatt viszont, csodák
csodája, nőtt. Az ellenzéknek ezt kellett hallgatnia éveken át, ám most, kormányra
kerülve, törlesztheti az 52 milliárdot.
László Csaba pénzügyminiszter 150 milliárd forintra taksálja a száznapos csomag
összes költségét. Kérdés: van-e erre pénz a költségvetésben?
Nincs.
Egészen bizonyos, hogy a csomag dagasztani fogja az államadósságot. Ha pedig
így van, akkor - kilenc százalék éves állampapír-kamattal számolva - a jövőben
évi 13,5 milliárdos kamatköltséget kell a száznapos csomag miatt kiperkálniuk
az adófizetőknek. Akiknek persze megígérte Medgyessy mindazt, amiért fizetni
fognak.
A pénzügyminiszter állítja: a csomag nem kerül pénzbe - mármint a leköszönt
kormány korábbi, hiányt dagasztó intézkedéseihez képest. Május 28-án, egy nappal
a pénzügyi tárca átvétele után ugyanis sajtótájékoztatón jelentette be a "meglepetést":
az elődök intézkedései folytán várhatóan 172,5 milliárddal nagyobb lesz az államháztartás
hiánya, mint amit a 2002-es költségvetésben terveztek, a hazai össztermékhez
(GDP) viszonyítva pedig a deficit a megcélzott 3,2 százalékkal szemben 4,2 százalékra
dagad. Ehhez a 4,2 százalékhoz képest nem kell további hiánynövekedéssel számolni
- közölte László június 7-én, a száznapos csomag részleteinek kidolgozása után.
Mégpedig azért nem kell, érvelt, mert ott van a többlet-adóbevételekből 250
milliárd, sőt ehhez hozzájön a társadalombiztosításhoz befolyó 69 milliárdos
járuléktöbblet, és így az új kormány programja simán finanszírozható. Mi több,
telik a költségvetésben elrejtett aknák - amilyen például a gyógyszerkassza
48 milliárdos hiánya - hatástalanítására is. Az elővezetett gondolatmenet szerint
tehát a mínuszok még az előző kormány alatt jöttek össze, az új kormány alatt
viszont már pluszok is lesznek.
Ez az időbeli felosztás önkényes. A száznapos intézkedések nyilvánvalóan dagasztják
a deficitet, mégpedig, ha igaz, a GDP 1 százalékának megfelelő mértékben. Merőben
anyagilag nézve, tyúk-tojás probléma, hogy ezért az 1 százalékért melyik kormány
felelős.
Nem tyúk-tojás ügy persze politikai szempontból nézve. Végnapjaiban az Orbán-kormány
nem takarékoskodott, és az államháztartás hiánya május végére 409,3 milliárd
forintra - a teljes évre engedélyezett összeg 81 százalékára - rúgott. Holott
március végén a deficit még 48 százalékon állt (erre vágta rá Orbán, hogy négy
éve sem volt jobb a helyzet), áprilisban pedig 62,5 százalékon, a költekezés
gátlástalan méreteket öltött. Az előző kormányváltáskor a leköszönő kabinett
gátlasosabb volt: az államháztartási hiány 1998. március végéig 44 százalékon
állt, áprilisban 43,5, májusban 45, június végéig 50,2 százalék teljesült a
teljes évre engedélyezett deficitből. Kötelezettségeket is szívbaj nélkül vállaltak
a későbbi évek költségvetései terhére, az egymást váltó kormányok idén összesen
100,2 milliárd forintnyi egyedi kezességvállalást tehetnek, e keretből azonban
Orbánék mindössze 4,2 milliárd forintot hagytak meg az utódoknak. Fenekére néztek
a tavaly év végén, a zárszámadási törvényben megtoldott (Beszélő, 2001.
december), majd idénre bespájzolt általános tartalék 30 milliárdjának, sőt az
idei év első felében elkölthető 15 milliárdot sem kímélték. Mindent egybevetve,
3,4 millió (!) forint maradt a tartalékból, mutatóban, amihez, igaz, hozzájön
a második félévben elkölthető 22,5 milliárd. Az adóbevételek alultervezésénél
csak a kiadásokban támadó lyukak nagyobbak, a lyukakat pedig képzelt bevételek
- az "állami vagyonból származó bevételek" luftballonjai - tömik be,
ami potom 94 milliárd forintnyi irreális forrást jelent a Medgyessy-kormányra
hagyományozott büdzsében.
A költségvetés rosszul áll, a tartalékok nem elegendők, a növekvő hiány csakis
állampapírok kibocsátásával finanszírozható. "Riasztó félmondatot olvastam
az elmúlt napokban - nyilatkozott a Vasárnapi Újságnak a bölcs Orbán Viktor
-: a kormány a kiadásait a piacról fogja majd fedezni. Ezt magyarul úgy hívják,
hogy el fogjuk adósítani az államot. Vagyis pénzt fogunk fölvenni a piacról.
Ezt úgy hívják, hogy kölcsön!" Félelmetes fölfedezés. Csak remélni lehet,
hogy a kormány piaci megítélése nem romlik, és az államadósság finanszírozása
nem drágul jelentősen.
Sajnos azonban a makrogazdasági mutatók sem valami jók. A növekedés az első
negyedévben 2,9 százalékra lassult, és hiába mentegetik ezt azzal, hogy, mint
az eddig volt gazdasági miniszter is nyilatkozta, még mindig az Európai Unió
tízszeresének megfelelő ütemben gyarapodunk, hála az állami beruházásoknak.
A magyar gazdaságot még 2000-ben, 2001 első felében jellemző szerencsés arányok
fölborultak, az ipar stagnál, a fizetési mérleg hiánya az idei év első négy
hónapjában a tavalyi összeg majd háromszorosára ugrott, és közelíti az 1 milliárd
eurót, ami majdhogynem egy évre is elég lenne. A reálbérek csaknem 12 százalékkal
nőnek, a bérköltség indokolatlan mértékben nő, a külpiaci versenyképesség romlik,
a kiskereskedelem ellenben, mint Marci Hevesen, több mint tíz százalékkal megugró
forgalmat bonyolít (éves összehasonlításban, reálértékben). Huzamos ideig nem
tartható hazai fogyasztás meg az állami költekezés által vezérelt növekedés,
hanem bizony a magánszektor beruházásainak, az iparnak, az exportnak is lábra
kellene kapnia.
Túl erős a forint, bírálták a jegybankot a kampányban az MSZP-s vezetők. Fölrótták,
hogy a fölértékelődés alaposan lerontotta az exportáló, valamint az importtal
versenyző hazai cégek esélyeit. Csakhogy a forint erősödését elidéző lépés,
a 2001. májusban végrehajtott jegybanki árfolyamsáv-szélesítés, ha már egyszer
megtörtént, visszavonhatatlan. A további erősítés - a kamatemelés - akkor következhet
be, ha a nemzeti bank szigorítással kíván szembeszállni a költségvetési lazítással.
Ezt, biztos, ami biztos, meg is lépték egy héttel a kormány hivatalba lépése
előtt, május 21-én, 0,5 százalékponttal (9 százalékra) emelve a jegybanki alapkamatot.
Az MNB a gyors bérkiáramlás meg a költségvetési költekezés miatt látta veszélyben
a célul kitűzött inflációmérséklést. Többek szerint nem is annyira az idei (decemberben
legfeljebb 5,5 százalékos) célt fenygeti veszély, hiszen májusban már a drágulás
jóval 6 százalék alá került (a fogyasztói áremelkedés tavaly májushoz képest
5,6 százalék). Viszont elképzelhető, hogy a drágulás "beragad" ezen
a szinten, mivel egyre erőteljesebben hat a bérköltség-emelkedés, a feldozzasztott
kereslet. Mindenesetre nem jó, ha a költségvetési politika lazít, akkor a monetáris
politika szigorít, s ekképpen, merő jószándékból, egymással szembe mennek. Márpedig
most ez történik.
Polgári engedetlenkedők
1946. szeptember 7-e és 9-e között rendezte a Független Kisgazdapárt a budapesti
parasztnapokat. A rendezvény fő eseménye a Hősök terén tartott nagygyűlés volt,
amelyen körülbelül 60-80 ezer, jelentős részben vidékről feljött vagy felszállított
kisgazda-szimpatizáns vett részt. A kisgazdapárt, amely ugyan abszolút többséget
szerzett az 1945 novemberében rendezett országgyűlési választásokon, szovjet
nyomásra nagykoalíciós kormányt volt kénytelen alakítani, amelyben ráadásul
többek között a kulcsfontosságú Belügyminisztériumot a kommunista pártnak kellett
átengednie. A kommunista párt privilegizált pozícióját nagy hatékonysággal aknázta
ki, hogy a lehető legfinomabban fogalmazzunk, és rögvest nekilátott a kisgazdapárt
felszeletelésének. Mivel a nagykoalíció lényegében lefedte az egész Parlamentet,
a kommunista pártnak a kormánykoalíción belül kellett létrehoznia a kvázi parlamenti
ellenzéket, hogy onnan támadhassa a "reakciós" kisgazdapártot. Ezért
1946 márciusában megalakították a Baloldali Blokkot a szakszervezetekkel, a
szociáldemokratákkal és a parasztpártiakkal, és miközben minisztereik ott ültek
a kormányban, képviselőik a parlamentben ellenzékként viselkedtek, a Baloldali
Blokk pedig folyamatos és tömeges utcai demonstrációk szervezésével próbálta
terrorizálni a kisgazda miniszterelnököt és a többségi pártot. A furmányos konstrukció
révén, némi szovjet katonai és rendészeti segédlettel, valamint a kommunisták
irányította politikai rendőrség szolgálatainak igénybevételével két év alatt
lényegében fölmorzsolták a kisgazdapártot. Az 1946. szeptemberi parasztnapokat
viszont a kisgazdapárt éppen azért szervezte, hogy megmutassa, nemcsak formálisan,
a választási matematika önkényes és véletlenszerű játékának köszönhetően a legnagyobb
parlamenti erő (a "baloldali" publicisták kedvenc fordulata akkoriban
az volt, hogy a kisgazdapárt valójában nem is a legnagyobb párt, csak azért
kapta a legtöbb szavazatot, mert a jobboldali, reakciós társadalmi csoportok,
amelyek saját pártot nem alakíthattak, rájuk szavaztak), hanem hívei valódi,
hús-vér néptömegek, akiket a kisgazdapárt is az utcára tud vinni, ha úgy adódik.
Be akarták bizonyítani, hogy hiába sajátította ki a kommunista párt a "haladó"
jelzőt - akkori kontextusban tehát a "nemzeti érdek" egyedüli és igaz
képviseletét - a formálisan a többséget birtokló, ámde a múlthoz tartozó, "reakciós"
kisgazdapárttal szemben, valójában mégis ők képviselik a többségi politikai
akaratot.
2002. április 13-án, a Kossuth téri tüntetés szervezésével a Fidesz a kisgazdapárt-baloldali
blokk szituációját próbálta imitálni. A nemzeti erők az egyik oldalon, a szocialistákból
és szabad demokratákból álló új baloldali blokk a másikon, amellyel szemben
a nemzet valódi, és akkor még kormányon lévő képviselői megmutatják erejüket.
A választási vereség azonban furcsa fordulatot adott az újrajátszási kísérletnek.
A "polgári" erők kerültek kisebbségbe a parlamentben. Nem a választók
többségének támogatását elnyerő párt akadályoztatik a kormányhatalom gyakorlásában,
mint a szomorú emlékezetű koalíciós korszakban, hanem a kisebbségben maradt
erő igyekszik a választási vereséget parlamenten kívüli eszközökkel, propagandával,
csalás emlegetésével, demonstrációk, polgári engedetlenségi mozgalom kilátásba
helyezésével kiegyenlíteni. Nyilatkozataikból olyan, kvázi forradalmi cselekvési
program rajzolódik ki, amely sokban hasonlít ahhoz, amit a kommunisták tettek
1945 és 1947 között.
A vereség óta a Fidesz úgy viselkedik, mint a bíró csavaros eszű lánya a Mátyás
királyról szóló ismert mesében. Elismeri hivatalosan a választási vereséget,
Orbán gratulál a győztesnek, ugyanakkor "nem érti", hogy "mi
történhetett", a Fidelitas pedig "csatlakozik" a "népi"
kezdeményezéshez a szavazatok újraszámlálására. (Vö. A "Hogyan szervezzünk
alulról jövő kezdeményezéseket?" című egykori szovjet brosúrával). A polgárok
elementáris igénye mutatkozik ez iránt, mondják. Akinek nincs vaj a fejin, az
nyugodtan állhat ennek elébe - fejtegeti Rogán Antal. Aki tehát ellenzi, annak
a fejin van a vaj. Ellenzékként ülnek a parlamentben, de úgy tesznek, mintha
a választók, azok is, akik nem őrájuk szavaztak, a "polgári" kormány
programjának megvalósítására hatalmazták volna föl a politikai erőket. A parlamentben
ellenzéket fognak játszani, és a jelek szerint - legalábbis, ha bírják szusszal
- az utcán kvázi kormányerőt. A parlament helyett a polgári körök képviselik
a nemzet politikai akaratát, amíg helyre nem áll a rend a parlamentben is. Az
alkotmányos intézmények helyett a demokrácia-vonalon bonyolódnak majd a közügyek.
Ellenzékben ugyanazt teszik, mint kormányon: épül a másik Magyarország, az igazi.
Ezt játsszák, eddig.
Ha csak arról lenne szó, hogy a vereséget szenvedett Orbán ezen új technikák
alkalmazásával akarja betetőzni azt az 1995 óta tartó programját, hogy egyesítse
a magyar politikai jobboldalt, akkor egy szavunk sem lehetne. Orbán Viktor többször
kifejtette: az egyik hibát abban látja, hogy nem törekedett erőteljesebben a
jobboldali egység megteremtésére. Ha a 230 ezer MIÉP-es szavazóból 130 ezer
már az első fordulóban a Fideszre szavaz, akkor ma "polgári" kormány
lenne Magyarországon - nyilatkozta legutóbb, június 2-án a Vasárnapi Újság című
rádióműsorban, miután elégedettségét fejezte ki amiatt, hogy a kisgazdapárt
szavazói a jelek szerint már meglelték a helyüket. Mindehhez a pillanatnyi állás
szerint legfeljebb Dávid Ibolyának és Csurka Istvánnak van köze, és szemmel
láthatóan egyelőre egyikük sem túl lelkes. De nagyon úgy látszik, hogy a jobboldali
egység megteremtésének előmozdítására szükség van az alkotmányos rend és a parlament
legitimitásának folyamatos, hm, "lebegtetésére". A hívek mintha ezt
a megnyugtató megerősítést várnák: vesztettünk, de ez nem számít. És miért is
várnánk, hogy akiket az előző négy évben sem zavart a parlament szerepének háttérbe
szorítása, most érdekelné ez az intézmény, amikor ráadásul nem is ők vannak
benne többségben?
Nem a MIÉP-es publicisták, hanem tekintélyes történészek, jogászok, és a nemzet
építésze jegyzik azt az áprilisi jelentést - a Demokráciaközpont jelentése,
I., a Fidesz honlapján olvasható -, amely többek között megállapítja (vastag
bötűvel kiemelve): "Nem fordult még elő a magyar választások történetében,
és hasonló jelenségre nemzetközi viszonylatban sem volt példa, hogy a választásokon
olyan eredmény szülessen, amely homlokegyenest mást mutat, mint az összes közvélemény-kutató
cég egybehangzó előrejelzései..." Azt Makovecz Imrének is tudnia kellett,
hogy a közvélemény-kutató cégek előrejelzései a legkevésbé sem voltak egybehangzóak,
bár a többségük hangyányi vagy éppenséggel utcahossznyi "polgári"
előnyt mutatott valóban. Azt viszont, ha Makovecz Imrének nem is, de minimum
a nemzetközi és történeti ügyekben minden kétségen kívül járatos Granasztói
Györgynek (kitűnő történész és egykori nagykövet) vagy Varga Csaba jogtudósnak
már tudnia kellett, hogy nemzetközi viszonylatban az ilyesmi gyakran, helyesebben:
folyton megesik. Anélkül, hogy könyvtárba mennénk, tucatnyi eset ugrik be a
nemzetköz demokráciáinak második világháború utáni történelméből. Nagy-Britanniát
a háborúban győzelemre vezető Churchill veresége 1945 tavaszán bombameglepetés
volt. Truman és a demokrata kormányzat 1948-ban már csomagoltak a Fehér Házban,
amikor jött a hír, hogy muszáj maradniuk. És Kennedy. És ifj. Bush. Felipe Gonzales
1993-as győzelme Spanyolországban. Hát, erről ennyit.
A polgári körök egyik szerepe tehát az, hogy bevégezzék a jobboldali politikai
spektrum egyesítését, Orbán vezérlete alatt. Másik szerepük az lesz, hogy az
(egyelőre virtuális) többségi politikai akarat képviselőiként, tehát kvázi kormányerőként
folytassák a politikai offenzívát a parlamenten kívül is. Nekik van mondandójuk,
hiszen ők tartják rajta a kezüket a nemzet ütőerén. A kormány csak rombol. Orbán
Viktor számos esetben utalt arra, hogy ha nekik nem tetsző döntések születnek,
akkor polgári engedetlenségi mozgalmak bevetésével akadályozzák meg a hatalmat
átmenetileg bitorlók ármányait. Megvédik a Szent Koronát, a Terror Házát, a
magyar földet, a "vívmányokat". "1956 óta nem volt példa arra,
hogy Magyarország polgárai a számukra kijelölt négyévenkénti választások
keskeny mezsgyéjén túl más utakon is kinyilvánítsák az ország sorsát érintő
politikai akaratukat. 2002 áprilisában gyökeresen új helyzet állt elő. Önálló
politikai arculattal és akarattal rendelkező tömegmozgalom született. Olyan
mozgalom, melynek képviselői a választások elmúltával sem voltak hajlandóak
visszahúzódni a közélet tereiről" - olvasható a "Szövetség a nemzetért"
polgári kör alakuló felhívásában (aláírók nagyjából mint fent, plusz Orbán Viktor).
Igaz, 1956-ban nem alkotmányos demokráciát döntött meg a nép. Nagyjából 1945-tól
1989-ig Magyarország polgárai a számukra kijelölt (szép fogalmazás, mintha a
demokratikus választás amolyan kaloda lenne, amibe a nép akarata bele van gyömöszölve)
négyévenkénti választások keskeny mezsgyéjén belül sem nyilváníthatták ki az
ország sorsát érintő politikai akaratukat. Ennél csak az érdekesebb, vajon ki
mondta nekik, hogy csak azért, mert kiestek a kormányból, vissza kell húzódniuk
a közélet tereiről, amire nagy dérrel-dúrral most csak azért se hajlandók. Ott
ülnek a parlamentben, az önkormányzatokban, a szerkesztőségekben, az igazgatótanácsokban,
a parkokban, játszótereken, kocsmákban és klubhelyiségekben, a hírek szerint
ezrével szaporodó polgári körök megnyugtató, erőt adó langymelegében. A közélet
megannyi terén. Ki akarja őket ebben megakadályozni? És honnan veszik, hogy
egy alkotmányos demokráciában, amilyen a magyar, az ország polgárai csak a számukra
kijelölt négyévenkénti választások keskeny mezsgyéjén nyilváníthatják ki a politikai
akaratukat? Az utcai demonstrációkból, a szabad sajtó, a világháló, a kommunikáció
fórumaiból, a párt, mozgalom, polgári kör és egyebek alapításából, és a kerthelyiségekből
Magyarország polgárai nyilván ki voltak zárva. Mostanáig. Megáll az ész.
Mielőtt pánikba esnénk, nem árt tisztázni, mi is az a polgári engedetlenség.
A politikai elemzők, különösen amikor éppen kormányon vannak, nem szeretik az
utcai megmozdulásokat, a közönséges rendzavarást sem. A polgári engedetlenség
viszont ennél több, hiszen a tüntetésre van gyülekezési törvény, a polgári engedetlenség
viszont a tételes törvények megsértését jelenti. A magyar demokrácia kurta,
eddig mégis reménykeltő történetében nemcsak törvényes rendetlenkedésre volt
számos példa, hanem polgári engedetlenségi megmozdulásokra is, hogy csak a legemlékezetesebbet,
a taxisblokádot említsem. Ha a polgári kör tüntetést szervez, mondjuk a családi
adókedvezmény eltörlése ellen, azzal semmi törvénybe ütközőt nem tesz. Gyülekezési
jogát gyakorolja, amennyiben betartja a tüntetés szervezésére és lebonyolítására
vonatkozó jogszabályokat. Ha viszont a polgár megtagadja a parlament által megszavazott
adó befizetését, és még tüntetést is szervez a végrehajtás megakadályozására,
az polgári engedetlenség. Fogalmam sincs, Orbánék ilyesmire készülnek-e, ha
készülnek egyáltalán és komolyan valamire, de nem mindegy, hogy valóban polgári
engedetlenségre gondolnak, vagy csak alkotmányos jogaik gyakorlását turbózzák-e
kissé föl ezzel a fontoskodó és hisztériakeltő retorikával.
A probléma amúgy nem triviális. A zsarnoki, megszálló rezsimeknek vagy diktatúráknak
nem önszántunkból engedelmeskedünk, csak az erőszaknak engedve. De mi van a
polgári engedetlenséggel a népakaraton nyugvó, alkotmányos állam esetében, amely
a polgárok résztvevő egyetértésével, megerősítésével gyakorolja a hatalmát,
és ahol a polgárok rendelkeznek mindazokkal a szabadságjogokkal, amelyek révén
kinyilváníthatják az akaratukat a választásokon és a választások között? Az
állam éppen ennél fogva tarthat számot a polgárok lojalitására és engedelmességére.
A "polgári" hiszti politikai zugfilozófiájával ellentétben az állam
nem csak akkor a miénk, ha az általunk kedvelt figurák ülnek a miniszteri székekben,
sőt még csak nem is azoké, akik éppen ott ülnek, hanem mindenkor mindenkié.
Ez az állam, és nem Medgyessy Péter vagy Orbán Viktor, hanem a Magyar Köztársaság
iránti lojalitásunk alapfeltétele. Ugyanakkor szabadságjogaink megléte, és egyenlő
részvételünk a politikai közösségben, részvételünk a választásokon, a közélet
más fórumain, az állam által nyújtott szolgáltatások igénybevétele egyben a
beleegyezés aktusaként (Michael Walzer) is értelmezhető, amely a lojalitás bizonyos
fokú kötelezettségét rója ránk. Az állam a miénk, ezért lehetünk hozzá hívek,
és mivel valóban a miénk, ezért tartozunk is többé-kevésbé hívek lenni hozzá,
többek között azzal, hogy elfogadjuk és betartjuk a törvényeit, még akkor is,
ha más a véleményünk. Mindez azonban csak olyan államra érvényes, amelyben szabadok
vagyunk. Ám a szabad politikai közösség kereteibe akkor hogyan fér bele a törvényszegés,
a polgári engedetlenség?
Nem könnyű megválaszolni azt a kérdést, hogy hol van az engedetlenség legitim
határa a demokratikus jogállamban. Egyes jogtudorok éppen a fenti logika alapján
hajlanak arra, hogy a demokratikus jogállam esetében kizárják a polgári engedetlenséget
mint legitim politikai eszközt. A törvények vagy egy politikai gyakorlat megváltozásának
kikényszerítésére elvégre rendelkezésre állnak az alkotmányos jogok és intézmények.
De ez mégsem ilyen egyszerű, hiszen akkor nagy bajban lennénk a polgárjogi mozgalmak
ténykedésének minősítésével. Jogállamban is lehetnek olyan törvények, amelyek
sértik a politikai közösség erkölcsi alapjait. Csak példaként: ilyenek voltak
az alkotmányban foglalt jogegyenlőséget sértő szegregációs törvények az Egyesült
Államok számos államában az 50-es években. Megváltoztatásuk olyan politikai
mozgalmak fellépését is kívánta, amelyek tételesen és szándékosan megsértették
ezeket az utóbb alkotmányellenesnek ítélt, de a kérdéses pillanatban érvényben
lévő törvényeket. Ma már senkinek nem jutna eszébe az akkori idők polgárjogi
aktivistáit, mondjuk Martin Luther Kinget, hitvány törvényszegőnek bélyegezni.
Másfelől a faji megkülönböztetésről szóló törvények eltörlése ellen is indult
polgári engedetlenségi mozgalom annak idején, a nemzeti gárdisták fegyverrel
kísérték a fekete gyerekeket az iskolákba, ez utóbbi mozgalmak "hőseit"
viszont nem tartjuk számon, és utólag senki nem kérdőjelezi meg, hogy az állam
joggal lépett föl ellenük a törvény teljes szigorával. Mindenesetre demokratikus
jogállamok esetében is lehetnek tehát olyan helyzetek, ügyek, amikor a polgári
engedetlenség erkölcsi és politikai értelemben igazolható. Az adófizetés megtagadása
mindenesetre nem tartozik ezek közé. De akkor mi?
Az ellentmondást Michael Walzer filozófus szerint (Obligations. Essays on
Disobedience, War and Citizenship című, harminc évvel megjelent könyvét
ajánlom bemelegítő olvasmányként a polgári - engedetlenségi - körök szervezői
számára) az okozza, hogy az állam iránti kötődésünk, bár fontos, mégis meglehetősen
laza. Az életünk nem az állam körül forog, jobbára csak beleszületünk. Élünk
vele, de nem érte élünk. Ha nem sértegeti a jogainkat minduntalan, akkor nem
sok okunk van szembeszállni vele, viszonyunk hozzá inkább a hallgatólagos beleegyezés,
elfogadás, semmint a harcos és lelkes azonosulás. Normális esetben és általában.
Miközben vallásunkhoz, politikai és világnézeti vonzalmainkhoz és az azt reprezentáló
társulásokhoz sokkal szorosabb, személyesebb a kötődésünk, hiszen azokat, ellentétben
általában az államunkkal, magunk választjuk. Sőt ezek iránt is vannak kötelességeink,
ha csatlakoztunk hozzájuk, és aktívan részt veszünk bennük. Személyes erkölcsi
meggyőződésünk, amely ilyenformán erősebben és aktívabban köt bennünket valamely
csoporthoz, olykor szembekerülhet a tételes törvényekkel, sőt azokat megsérteni
parancsolja. A tolerálható polgári engedetlenség számára a demokratikus jogállamban
emitt nyílik szűk tér.
A pontos határvonalak kijelölésére Walzer nem vállalkozik. Néhány szükséges
körülmény azonban így is fölvázolható. A polgári engedetlenkedő, ellentétben
a forradalmárral, nem kérdőjelezi meg az állam és intézményrendszere egészének
jogszerűségét, legitimitását. Követelései és igényei korlátozottak, egy-egy
szűkebb területen vélelmezett anomáliát, igazságtalanságot akar helyrehozni.
Az engedetlenkedő erkölcsi komolyságának egyik jele az, ha respektálja mindazokat
a javakat és szolgáltatásokat - védelem, törvényesség, (jog)biztonság, szolidaritás,
közellátások, satöbbi - , amelyeket az állam nyújt neki és másoknak. Továbbá
az elégedetlenkedő nem léphet föl komolytalan, léha vagy nyilvánvalóan partikuláris
önzésből fakadó követelésekkel. Tettét mindenki számára belátható, argumentálható
morális érvekkel kell igazolnia. És természetesen a bűnözői magatartás sem tekinthető
polgári engedetlenségnek, noha az is törvényt sért. Hiába köti az adott szó
a tolvajt bűntársaihoz, a betyárbecsületre hivatkozva nem vonhatja kétségbe
az állam joghatóságát.
Hát, valahogy így.