"Lisa,
Lisa, Lisa, kicsi fiad hol van,
de jaj? Halastóba dobtam, halacskáknak adtam, de jaj! Cigányok, szegények, most vidítsatok fel, de jaj!" |
Savanyú ma harmincéves, egy háromhelyiséges gömbaljai barlanglakásban lakik férjével és öt gyerekével. 1 Sály község Tarizsának mondott cigánytelepére született, ezért Gömbalján gyakran "Kis Tarizsának" is gúnyolják a kicsi asszonyt ("hogy én milyen csöpp nő vagyok!" - csodálkozik rá gyakran saját magára). A közösségben legfőképpen azért becsülik, mert "mindig kiteremti a főznivalót", és leginkább talán a nagy szája miatt szeretik, hiszen azt mindenki tudja, hogy a magyarokkal való mindennapos "küzdelemben" ez a cigány asszony legfőbb fegyvere ("ő aztán nem hagyja magát a magyaroktúl"), a közösségen belül pedig szellemes ugratásaival, illetve az ugratásokra adott frappáns válaszaival nyer elismerést: "Nevetik a cigányok, amiket mondok, mondják, micsoda bolond ez a Savanyú [...], hát, néha tényleg bolond is vagyok."
Rövid gyerekkor
Nem tudja, anyja hányadik gyerekeként született: "Együnk se tudja azt a
testvérek közül, csak annyi a bizonyos, hogy anyám húszat hordott ki és szült
meg, de csak kilenc maradt meg neki, a többi pár hetet élt, oszt meghaltak mind."
A halott gyerekek valami módon részeivé váltak a család életének: "Az első
cseresznyét minden évben szétdobálta anyám a földön. [...] Úgy tett, hogy a
halott gyerekek közt kell szétosztani, hogy ne mi, hanem azok kapják az első
szemeket."
Savanyú anyjának ez volt az első házassága, apjának viszont ezt megelőzően volt
már egy másik felesége: "Azt mondják, gyönyörű asszony volt az apám első
felesége. Fiatalon halt meg, ha úgy vesszük, apám ölte meg, azzal, hogy nem
állta ki a hat hetet..." A fiatalasszony gyereke születése után két hónappal
halt meg, a cigányok azt mondták Savanyúnak, hogy méhgyulladásban, amit szerintük
akkor kap egy nő, ha a szülés után hat hétnél előbb kezd nemi életet élni. A
hat hét kivárása talán az egyetlen olyan orvosi szabály, amelyet a cigány asszonyok
szigorúan betartanak. (Talán, mert ezt már annak előtte is betartották, hogy
egyáltalán orvoshoz kezdtek el járni, és gyerekeiket kórházban kezdték világra
hozni.) Számtalan történetet hallottam cigány asszonyokról, akik "megszegvén
ezt a törvényt" egész életükre betegek lettek, vagy netán meg is haltak,
ezekben a történetekben megvetően beszélnek az olyan férfiakról, akik nem tudnak
várni, és "előbbre tartják a felálló faszukat, mint az asszonyukat".
Savanyú meséli, hogy "egyszer éjjel anyám felkiabált minket [...], még
nem telt le akkor az idő, az apám meg erőszakoskodott vele..., hát ezért kiabálta
fel anyám mind az összes gyerekét, és ezért mondta, hogy nagy gyilkos ember
az apám."
"Apám csak az iváshoz értett, meg hogy tönkretegye a mások életét [...]
nagyon szemtelen ember volt", úgyhogy a családot Savanyú anyja tartotta
el, aki cirokseprűket, lábtörlőket csinált, és azokkal járta a magyar házakat,
vagy koldult, esetleg tenyérből jósolt, szóval "azzal járt jól, hogy szerették
őt a magyarok".
"Meg aztán, mikor mi volt, azt leadta [...] a gombát azt nagyon tudta szedni,
abból mindig sok pénzt összekeresett." Gyakran két-három falura lévő erdőbe
is elment, és ilyenkor sokszor előfordult, hogy Savanyút és testvéreit is magával
vitte. "Sokat segítettünk neki, emlékszem, amikor makkozni mentünk vele,
és csak úgy kapkodtuk fel a földről [...] négy-öt hátyival is megszedtünk csak
gyerekek [...] oszt anyám a pénzből csak egy zacskó savanyú cukrot vett, arra
mondta, hogy osszuk szét [...] csak azt kaptuk mi abból azért a sok makkért."
Savanyú azt meséli, hogy gyerekkorában sokat éhezett: "előfordult akkoriban
a gyerek közt, hogy a valamelyik bele esett az éhségbetegségbe". Sokszor
említi azt az esetet, amikor testvéreivel a krumplihéjat szedegették a földről,
és azt ették meg. Előfordult olyan is, hogy apja, a közte és felesége között
lezajlott nagyobb veszekedés után mérgében felkapta a lábost, és a frissen főzött
ételt az udvaron kiöntötte, a gyerekek ilyenkor megvárták, amíg a házban nyugalom
lesz, és kiosontak összeszedegetni a kidobott húsdarabokat. Savanyú ebből az
időből egy másik történetet is mesél: "már este volt, apám akkor is részegen
jött haza, veszekedni kezdett anyámmal, féltékenységből veszekedett [...], úgy
tett, hogy anyám nem tiszta asszony, »de hogy is lehetne az, amikor egész nap
csak a kári [férfi nemi szerv] után jár«. [...] Addig mondta a magáét, míg anyám
meg begurult végtére, és fogta a lábos ételt, amit vacsorának szánt, azt ahogy
volt, az egészet az apám fejére öntötte. [...] Mi majd meghaltunk akkor a nevetségbe...
nem érdekelt minket, hogy akkor megint éhezünk."
Savanyú egyébként - akárcsak testvérei - hétévesen került iskolába, ahol az
első négy osztályt járta ki, "de már azokból sem értettem semmit, a tanulás
az nem nekem való volt [...], amúgy is inkább csak csavarogtunk". Cigizni
is abban az időben kezdett: "A cigizés nálam avval kezdődött tízévesen,
hogy leültem egy kőre, és elszíttam egy doboz Munkást, na, azóta is csak szívom."
A legfőbb elfoglaltságuk ebben az időben az volt, hogy pénzhez jussanak, abból
édességet, cigit és mindenféle bizsukat vegyenek. Egyszer barátnőjével pénzt
loptak ki a tanárnőjük táskájából. Még aznap délután buszra szálltak, elmentek
Kövesdre, és az egész pénzt elköltötték: "emlékszem, még étterembe is elmentünk".
Aztán persze kiderült, hogy ők vették el a pénzt: "Mit bántam én akkor,
hogy leszidtak meg leszégyenítettek a magyarok előtt, csak az volt a rossz,
hogy azelőtt szeretett az a tanár, néha még a fejemet is megsimogatta, szerintem
sajnált vagy hogy, aztán meg már soha többet nem, már akkor azután sohasem volt
velem kedves."
Serdülés, szökés, szülés
"A tónál játszottunk egyszer, én meg vérezni kezdtem. Megijedtem, szaladtam
haza anyámhoz, és mondtam, megvágtam magam, mert nem tudtam mi az, és azt hittem
megvágtam. Anyám meg ríni kezdett, amikor meglátta, és akkor már én is ríttam
az ijedtségbe, hogy mi lehet az a nagy baj, ami most rajtam van." Anyja
ezek után elmagyarázta neki, hogy ő már most nem gyerek, hogy mostantól már
vigyáznia kell, mit csinál, hogy most már hamarosan megtudja, hogy milyen nehéz
a cigány asszony élete: "mert az életnek minden terhe nem az emberen, hanem
az asszonyon van". De aztán anyjának hirtelen nagyon jó kedve lett, "örült,
hogy már ilyen nagy lyánya van", olyannyira, hogy még férjének is beszámolt
"a nagy eseményről". Ezt utólag Savanyú furcsállva meséli, hiszen
míg a szexualitás és a nemiség minden részletéről főleg a viccelődésben és az
ugratásokban nyíltan beszélhetnek a nők a férfiak előtt2, addig az asszonyi
vér említése szigorúan tabu téma, legyen szó akár a szülés közben vesztett vérről
vagy a havi vérzésről.
Aztán Savanyú lassan kimaradt az iskolából. Előfordult, hogy napokig nem ment
haza, csavarogtak testvéreivel és barátnőivel, pénzért kisebb-nagyobb szolgálatokat
tettek a cigányoknak, és pénzt csaltak ki a részeg gádzsóktól is. Egyszer egy
ilyen többnapos távollét során valakitől azt hallotta, hogy apja kurvának nevezte,
aki gyerek létére mindenkinek szétteszi a lábát, apja azt is mondta, hogyha
még netán szűz lenne, menjék csak haza, akkor majd ő elveszi a szüzességét.
("Pontosan emlékszem rája, minden szóra, mert annyira fájt az nekem.")
Amikor hazament, nagy veszekedés kezdődött, aminek az lett a vége, hogy tizennégy
éves Savanyú még aznap este egy férfival, akit akkor látott életében először,
Egerbe szökött, és ettől a férfitól még ugyanabban az évben teherbe is esett.
"Hosszú keserves évem volt nekem Egerben, olyan mintha nem is egy év lett
volna, hanem vagy tíz év telt volna el [...] Ha mostanság Egerbe megyek, oszt
látom az első uramat, még most is ha arra gondolok, sírnom kell, amit az csinált
velem [...], oszt ha úgy vesszük, még kislány voltam akkoriban, egy taknyos
gyerek."
Gyereke koraszülött lett, inkubátorba tették, ő hordta neki be napi háromszor-négyszer
a tejet: "Megyek be egyszer, viszem a tejet, ahogy rendesen [...] akkor
elém áll a nővér, és kérdezi, maga meg hova megy anyuka. Emlékszem, nagy gúnyosan
mondta... Hát mondom neki, hogy megbolondult vagy mi van, a gyerekemnek hozom
a tejet. Akkor ő meg úgy tett, hogy hát pedig ők kiküldték nekem a táviratot,
hogy már most nem kell, hogy jöjjek, mert a gyerekem már meghalt. Nekiestem
én a nővérnek, hogy ilyen nagy szívtelenül csak úgy a szemembe megmondja, nem
az, ha egy doktornő, vagy maga az Úristen áll előttem, annak is nekimentem volna
akkor [...] Emlékszem, ilyen apró üvegablakok voltak ott a folyosón, abból is
kitörtem vagy tizet, de a szívem akkor is jobban fájt, mint az összevissza vágott
kezeim."
Savanyú gyereke koraszülött volt, a nyolcadik hónapban született, ami a gömbaljai
cigány nők egységes véleménye szerint "a legrosszabb kor": "amelyik
nyolcra születik, az mind meghal, én nem értek hozzá, de valahogy úgy mondják,
hogy akkor éppen úgy áll a fejlődésben, hogy a legrosszabb neki akkor megszületni,
akkor már jobb neki kisebb idősen."
Szökés és házasság
Savanyú gyereke halála után úgy döntött, nem marad tovább Egerben, elszökik
első urától, visszamegy Sályba, "oszt majd csak lesz valahogy azután is".
Rudit gyerekkorától ismerte, még Sályban találkozott vele, hiszen "voltak
neki testvérei Sályban, az anyja oldalárúl. [...] Már gyerekkoromtól szerelmes
voltam bele, úgyhogy mikor elkerültem Gömbaljára, és úgy adódott, én úgy voltam
azzal, hogy nem érdekel, ha ki is dob aztán, mert sok nője volt a Rudinak akkoriban,
hogy engem nem érdekel, akkor is lefekszek vele."
Másnap reggel azt hitték, még alszik, így ki tudta hallgatni Rudinak és anyjának
a beszélgetését. Mamóka azt mondta hevesen ellenkező fiának, hogy nem dobhatja
ki az akkor tizenöt éves Savanyút: hogyha már lefektette, el is kell vennie
a lányt. "Szóval az egészet, hogy most így vagyok, azt végül is az anyósnak
köszönhetem, ezért mondom, hogy hálásabb vagyok neki, mint a saját anyámnak
[...], és ezért szeretem is, pedig láthatod milyen szemtelen tud lenni. Azt
meg csak én tudom, hogy miket megcsinált aztán velem." Savanyú és Rudi
tehát "egybekerültek", saját barlanglakást rendeztek be, tehát az
ő fogalmaik szerint összeházasodtak.
A cigány nő számára Gömbalján nem feltétlen követelmény, viszont mindenképpen
érték, ha szűzen megy férjhez. Csitának mondogatják néha az asszonyok, hogy
jól járt a Tónyóval, mert ha cigány ura lenne, az biztos egész életében a szemére
vetné, hogy amikor elvette, már nem volt szűz. Abban az esetben viszont, ha
az asszony szüzességét nem valamiféle rég elfelejtett futó kalandban veszítette
el, hanem egy ezt megelőző házasságban akkori ura vette el, a férj nem vethet
semmit asszonya szemére. Így Rudinak sem volt mit Savanyún számon kérni.
Savanyú úgy emlékszik vissza erre az időre, hogy nagyon jól éltek, Rudi két
műszakban dolgozott a gyárban, akárcsak testvéreinek nagy része. Csak ketten
voltak a fizetésre, divatos ruhákat hordtak, és szépen rendbe hozták a pinceházat.
Bár idegen volt, és nem voltak közeli rokonai a telepen, Rudi feleségeként mégis
biztonságban volt. "De a cigányok irigyek voltak ránk. [...] Egyszer a
mosáshoz hordtam a vizet, bementem közben valamelyik házba tán szódát kérni,
vagy nem tudom már, oszt nagy kiabálva jön egy gyerek, hogy haladjál csak Savanyú
a vízzel, mert bizony ég a házad. Felgyújtották nekünk a cigányok [...] magától
nem gyúlhatott meg, nyár volt még, a masina [tűzhely] se égett odabenn... Mindenünk
bennégett, a kazettás magnó meg az egész holmi is."
Akkor költöztek abba a barlanglakásba, amit ma, amikor már teljesen elhagyott,
a "pincetokának" szoktak nevezni, és legfeljebb a gyerekek játszanak
benne, ütögetve egy régi asztal leesett falapját kiabálják egy dal első sorát:
"Hej Romálé, sáválé!"
Már jó fél éve éltek együtt Rudival, és Savanyú nem esett teherbe, így a cigányok
- mint minden ilyen esetben - híresztelni kezdték, hogy nem is lehet gyereke.
Hiába mondta, ő szült már egy gyereket, tehát vele nem lehet semmi baj. Egy
cigány nő asszonyságát és a közösséghez való tartozását a házasságban, vagyis
a közösségben született gyerek pecsételi meg, ekkor válik az asszony valóban
asszonnyá. Ha valakinek nem lehet gyereke, hiányzik belőle az a képesség, hogy
valódi asszonnyá váljon, értéktelenebb lesz, mint a többi nő. Ezért emlékszik
vissza keserűen erre az estre Savanyú, és ezért mondja, hogy: "jobban megbántottak
ezzel, mint az apám, amikor azt mondta, kurva vagyok". Ugyanakkor manapság
maga Savanyú is - éppúgy, ahogy azt a többi asszony tette hajdanán vele, és
teszi azóta is minden fiatalasszonnyal - gyakran híreszteli az újonnan férjhez
ment lányokról, hogy nem eshetnek teherbe. Úgy tűnik, minden fiatalasszonynak
(hacsak nem lesz rögtön terhes) át kell esnie ezen, hogy aztán első gyereke
megszületése után valóban igazi asszonynak tekintse a közössége.
Féltékenység
Savanyú tizenhat éves volt, amikor megszülte második gyerekét, ez a pici is
koraszülött volt, és kis súllyal született, "de csak megtartotta nekem
őt a Jóisten". Azonban Rudinak hamarosan be kellett vonulnia katonának,
így Savanyú egyedül maradt lányával egy olyan környezetben, ahol csak férje
jelenléte nyújthatott volna neki valódi biztonságot. Ráadásul mivel semmi jövedelme
nem volt, teljesen anyósától függött, akivel viszonya így hónapról hónapra romlott.
A viszony odáig mérgesedett, hogy "az anyós meg az Irény [Rudi legidősebb
nővére], ketten jöttek rám, meg akartak verni a házamban, nagy harcias asszonyok
voltak akkoriban, de engem se kellett ám félteni. Baltát fogtam a kezembe (ott
volt, mert hogy nem volt ember, a fát is magamnak hasogattam), és úgy tettem,
hogy csak még egy lépést jöjjenek, oszt beléjük vágom. [...] Sok szidást meg
átkokat mondtak rám ott akkor, elhordtak az utolsó tarizsai kurvának, kiátkozták
még a méhemet is, de tudtam, az átok úgyis rájuk visszaszáll. [...] Szóval nem
hagytam magam tőlük. De hát csak szar érzés volt azért, hogy az anyósnak az
egész családjai mind ellenem voltak."
Ebben az időben történt az is, hogy idegességében egyszer nagyon megverte az
akkor alig másfél éves kislányát, "tele voltam már akkor az ideggel, veszekedtem
előtte az anyóssal is [...], oszt az idegbe ütni kezdtem a csöpp lyányt, teljesen
elborult az agyam. Kinn az udvaron fogtam egy fát, és azzal akartam ráütni,
amikor megjött az eszem, és úgy dobtam el aztán a kezemből. Ha ráütök azzal
a nagy fával, ott hal meg a kezem alatt, ha rágondolok is, kiráz a hideg. Azóta
egyszer se bántottam a lyányt, megláthatod, nem ütöm úgy komolyan egyiket se.
Nagyon megijedtem akkor."
Rudinak már csak néhány hét volt hátra a katonaságból, amikor "az anyós
Egerbe [ott volt Rudi katona] olyan levelet küldetett a Rudinak, hogy én már
most más emberrel vagyok együtt Gömbalján, még azt is megmondta neki, melyikkel.
Már nem is tudom, melyiket mondta, én meg hiába magyaráztam neki, csak az anyjának
hitt, nem nekem."
A cigány asszonyok egyébként az esetek többségében elítélik, ha egy férfinak,
akinek már felesége van, az anyja parancsol, és ha a vitás kérdésekben az anyja
mellé áll, ha ez előfordul, a fiatalasszonyoknak azt tanácsolják, hogy: "mondd
meg az uradnak, hogy feküdjön akkor az anyja mellé, és bassza akkor annak a
picsáját".
Nagyon félt, hogy Rudi nem fog hinni neki, "és aztán már nem lesz nekünk
együtt életünk, mert aztán már mindig csak felhozakodik az eset. Meg hát az
asszonnyal, aki megcsalta az urát, már akármit meg lehet aztán csinálni. Ezért
mondom mindig úgy, hogy ha egy ember százszor is megcsalja az asszonyát, az
megint más, az akkor se akkora bűn, mint ha az asszony csak egyszer is mással
összefekszik." (Savanyú tényleg mindig így mondja: egyszer, amikor egyik
Kövesdre került testvére tanácsot kért tőle, hogy visszaadja-e férjének, hogy
az megcsalta őt, Savanyú határozottan lebeszélte erről, mondván: "akkor
már csak te leszel a nagyobb bűnös, mert az embernek azt százszor is megbocsátják,
de az asszonynak az egyet sem soha".)
A cigány asszonyok és a cigány férfiak egyformán féltékenyek házastársukra.
A gömbaljai cigány nőknek féltékenységüket egyrészt állandóan hangoztatni kell
a cigány asszonyokkal való társalgásukban, hiszen az része az igaz szerelemnek
és a normális házaséletnek ("Leszámoltattam a Robit" - mondja a felesége
a többi asszonynak - "mert megtudtam, hogy nőzött a munkahelyen").
Ugyanakkor a féltékenységet éles szituációban nem szabad kimutatni, hiszen akkor
az asszony "faszféltőnek" minősül, ami az egyik legrosszabb tulajdonság.
A "faszféltő" asszonyokat a többiek azonnal kiszúrják, és rögtön ugratni
is kezdik: "Beültem én az ura ölébe, csak úgy mozgattam a combján a seggemet,
nyüzsögtem rajta jobbra-balra, már csak azért is, mert láttam én, hogy félti
tőlem az ő pici uráját, azt az alkoholista majmot [...] láttátok volna, hogy
lesett, én meg csak szíttam a vérit neki."
Az egyik gömbaljai cigány asszonyról azt mesélik, hogy féltékeny lett saját
lányára: "Azért kellett annak a szegény lyánynak olyan hamar férjhez menni
Bogácsra, mert az anyja féltette tőle az uráját [a lány mostohaapját], oszt
az adta férjhez, hogy elmenjen a lyány a háztúl." Ugyanakkor az asszonyok
büszkén mesélnek arról, hogy férjeik - akik viszont a nők előtt, hacsak nincsenek
nagyon berúgva, soha sem mutatnak féltékenységet, inkább közönyt - milyen féltékenyek
rájuk, és hogy haragszanak, ha egy másik férfival csak beszélnek is. (A féltékenység
az asszonyok között állandóan téma, az hogy engem az "uram" hogyan
engedhetett el magától három hónapra, számtalanszor szóba került, és számukra
valószínűleg máig felfoghatatlan maradt.)
Aztán Rudi visszajött a katonaságtól, és úgy tűnt, a dolgok rendeződni fognak
Savanyú körül. De egyszer, amikor Rudi egyik "testvérének" lagziján
voltak, Savanyú meglátta, hogy Rudi egy másik nővel csókolózik. Sógora, akivel
táncolt, megpróbálta előle eltakarni a jelenetet, de Savanyú ellökte őt magától.
Nem csinált botrányt, nem akarta tönkretenni a lagzit: "Nem voltam már
olyan csöpp taknyos lány, mint amikor otthonról elkerültem, nagyon fájt ez a
Ruditól [...], bár láttam, hogy az a kis hülye nő a hibás, mert hát egy férfi
sem tudná megállni aztat, ha úgy teszi magát valaki előtte. [..] De tudtam,
hogy egy asszonynak hogyan kell tennie." Másnap buszra szállt, és hazament
Sályba. Két hetet kért, hogy "végiggondoljam az életemet, mert hát ez a
dolog csak felhozott bennem mindent, ami Egerben is történt", lányát Rudinál
hagyta biztosítékul, hogy tényleg visszajön Gömbaljára.
Nem ritka eset, hogy a cigány asszony nagyobb veszekedés, elhallgatott nagyobb
pénzösszeg vagy kitudódott félrelépés miatt otthagyja férjét, és gyerekeivel
együtt hosszabb-rövidebb időre visszamegy szülőfalujába. "Hogy megtudják
azt, milyen is az, asszony nélkül lenni!" - mondják. Fiatal házasok esetében
gyakran megtörténik, hogy a nemrégiben megszöktetett asszonyka - hallgatva az
otthoni biztatásokra, amelyek kezdetben igen erősek, hiszen ekkor a fiatalasszony
még a közösséghez tartozónak számít, nem telt el nagy idő azóta, hogy elment,
és természetesen "szökését" is "megbocsátották" már -, megelégelve
anyósa zsarnokoskodását, hazamegy. A hazaszökött asszony (az otthoni közösség
sugallatára) azt üzeni férjének, hogy ha az szereti őt, utána jön, ha meg nem
szereti, akkor jobb is, hogy még időben külön váltak. A közösségek - szűkebben:
a fiú és a lány famíliája - közötti harc a fiatalok megnyeréséért, aminek a
tétje, hogy vagy tökéletesen birtokba veszik, vagy teljesen elveszítik őket,
a lány teherbe esésekor még intenzívebbé válik. Mindkét család tudja ugyanis,
hogy a párnak valószínűleg egész életében az lesz az otthona, ahová első gyerekük
születik. Csipás, aki annak idején szintén a "ha igazán szeretsz, utánam
jössz" ultimátummal kényszerítette noszvaji férjét, hogy Gömbaljára jöjjön,
és ott telepedjen le vele, nem érti lányát, miért nem teszi ugyanezt egri urával.
Gömbalján mindenféle történetek keringenek arról, hogy Csipás lányával milyen
rosszul bánik az ura meg az anyósa Egerben. "Éheztetik - mondják -, pedig
a terhes asszonynak mindent meg kell venni, amit csak kíván, különben meg is
halhat nála a gyerek." Mások azt mesélik: "Láttuk a lyányodat Egerben,
Csipás! Hogy be van esve az arca annak a lyánynak, biztos rosszul tartják őtet
Egerben, az a nagy bunkó család, meg a nagy bunkó ura! Nem tudom, hogy hagyhatod,
hogy ott szenvedjen az a szegény lyány!" Sőt az a hír is elterjed Gömbalján,
hogy a "Terit már veri is az ura". Amikor aztán nagy ritkán Gömbaljára
jön, mindenki kötelességének érzi megvendégelni az "éhezőt", és megpróbálnak
a lelkére beszélni, hogy Gömbalján mindig lenne mit ennie, mert ha az anyjának
nincs is, itt akkor is akárhova bemehet, nem úgy, mint Egerben, ahol szégyelli
magát, mert csak csupa idegen cigányok vannak. Amikor már látszik, hogy ő semmiképpen
sem fog visszajönni Gömbaljára (ami a cigány asszonyok szemében annak a bizonyítéka
is, hogy fél attól, nem szereti annyira az ura, hogy utána jöjjön), amikor már
úgy tűnik, gyerekét biztosan Egerben fogja megszülni, másfajta híreket terjesztenek
róluk. Ekkor már nem annyira az anyját hibáztatják, hogy nem tudja elérni, hogy
lánya hazajöjjön, hanem inkább olyanokat mondanak, hogy "a testvére, amikor
nála volt Egerben, hallotta, hogy a Teri az anyósa előtt mindennek elhordta
az anyját. Hát nem ezt érdemli tőle az anyja, ha látom, megmondom a szemébe
is, hogy nem ezt érdemli, mert csak felnevelte, abból a csöpp pénzből is mindig
tisztán járatta." Vagyis arra a tényre, hogy valaki végleg elmegy, a közösség
reagál, és azonnal eltávolítja az illetőt magától (és ehhez nem kell egy másik
településre mennie, elég ha átköltözik a másik dombon lévő cigánytelepre), egyértelműen
árulónak bélyegzi.3 Így, ha haza is látogat néha, sőt netán egyszer később otthagyja
a férjét, azonnal érezheti, hogy ebben a közösségben már nincsen meg a helye.
Egy cigány asszonynak elég nyomós indokokra van szüksége ahhoz, hogy a közösség
ne őt vesse meg, és ne őt hibáztassa, ha végleg otthagyja a férjét. Ilyen indok
lehet, ha a közösség is úgy ítéli meg, hogy "már tényleg eleget szenvedett
az a szegény asszony a bolond ura mellett", vagy ha összeáll egy másik
cigány férfival, amit bár természetesen megszólnak, de "a szívnek nem lehet
parancsolni" mindenható elv alapján, végső soron hajlandók elfogadni. Ottlétünk
alatt az egyik "Kukár gyereket" otthagyta a felesége, és visszament
szülőfalujába, Kálba, elvíve magával mindhárom gyereküket, és amikor férje utánuk
ment, nem volt hajlandó vele hazajönni. A cigányok nem helyeselték a feleség
tettét, bár azt elismerték, hogy a "Kakas" (így hívják az elhagyott
"Kukár gyereket") tényleg gyakran be van rúgva, de azért például dolgozik
(mondani se kell, az egri kukásoknál), és "gépezni" se igen szokott.
Ahogy telt az idő, és a feleség már majd egy hete távol volt, a cigány asszonyok
egyre élesebb kritikákat fogalmaztak meg vele szemben: "Azért nem kéne
így tennie az Ildikónak, azért ne nézze már magát olyan sokba, hogy ő a Kakasnál
jobbat érdemel [...], már ő most topmodell lett, majd biztos keres magának Kálban
úri faszt." Aztán Ildikó egy hét múlva visszajött: "Hova menjek már
ott is, még a testvérem is kidobott" - mondta.
Még Csipásnak is (aki hét éve vált el férjétől, akiről mindenki úgy tartotta,
hogy "nagy szemtelen ember") azt javasolják az asszonyok, hogy ahelyett,
hogy idegen férfiakkal próbálkozna, várja meg míg az kijön a börtönből, és térjen
inkább vissza a férjéhez, "mert az mégiscsak a te urad, meg hát a gyerekeidnek
se mindegy". Abban ugyanis mindenki egyetért, hogy egy mostohaapa a legnagyobb
átok, ami egy cigány gyereket sújthat.
Rudi egy hét múlva Savanyú után ment, aki még aznap visszatért vele Gömbaljára:
"Azóta már most nem csinált velem ilyent, de mondom, akkor se az ő hibája
volt."
Megtérés és szülések
Teltek a mindennapok, Rudi hol dolgozott, hol nem, mert mire a katonaságból
visszajött, addigra "meglett a rendszerváltozás [...], rosszul jártam én
nagyon azzal, gondoltam is, miért pont az én életembe kellett ennek beleesnie".
Nevelték egyetlen lányukat, és időnként, ha egy másik barlanglakás jobbnak tűnt,
átköltöztek abba. Savanyú közben két fiút kihordott és elvesztett: "A fiúk
nem maradtak meg nekem, szomorú voltam akkor is, de megmondom neked, egy sem
fájt úgy, mint az első, amit elvesztettem."
"A Barbikámmal voltam terhes, amikor megtértünk, a Robi kezdte az egészet,
sosem felejtem el. De akkoriban én még nem nagyon hittem el, csak azóta hiszek
én az Istenbe, hogy megmutatta nekem, hogy segít rajtam. Mert biztosan, hogy
segít. Azóta csak, hogy megtértem, azóta tudom kihordani a fiúkat is, oszt nézd
meg, már három szép fiam is van. Hálát adok értük a Jóistennek!" Megtérése
és második lányának születése után Savanyú valóban fiúkat szült csak, mindet
megfelelő súllyal és időre ("mert addig mindet nyolc hónapra szültem, és
amelyik nyolcra születik, annak mindnek meg kell halnia"). "Csak a
Rudika lett meg nehezen, mert annak a feje valahogy hozzá volt nőve a méhemhez,
oszt amikor szülni kezdtem, mintha jött volna az egész méhem, meg az egész belső
részem kifele. Kiabáltam, ríttam, veszekedtem az orvossal, az meg csak mondta,
anyuka, ne hisztizzen, már nem ez az első magának. Tudod, nem hitte el, hogy
úgy fáj, azt hitte, csak játszom magam. Aztán mikor meglátta a bajt, már ő is
megijedt, rendesen elsápadt a nagy ijedtségibe. [...] Utána meg, amikorra meglett
a gyerek, bocsánatot kért, hogy nem hitte el, hogy az nekem úgy fájt. [...]
Az Illéske meg álmomba született, mondom aludtam, mikor meglett, oszt észre
se vettem, reggel felébredtem, és rendesen megijedtem, hogy hová tűnt a hasam,
akkor mondta a nővér, hogy már megszültem. Kérdezték, mi legyen a neve. Nekem
meg csak nem jutott eszembe, amit a Rudi kitalált, csak az volt a fejembe, hogy
valami nagy furcsa név volt. Már mentek kifele a nővérek, amikor utánuk kiabáltam,
hogy Illés, hogy Illés legyen a fiam neve. Ők meg mondták, hogy jó, [...] mind
odáig volt, hogy milyen szép név. Gratuláltak mind az orvosok, hogy ők még ilyen
szép nevet nem is hallottak soha, kérdezték, hogy bírtuk ezt kitalálni, oszt
úgy mondtam nekik, hogy azt bizony az én uram a Bibliából vette."
A cigány asszonyok azt mondják, ők teljesen máshogy viselik a terhességet és
a szülést, mint a magyarok, akik - mint életük bármely epizódjában, ilyenkor
is - csak kényeskednek. Szerintük a legjellemzőbb, hogy a cigány asszony az
egész terhességet végigdohányozza (Savanyú viccelve mondja, hogy az ő gyerekei,
azért lesznek olyan dzsuker cigányok, mert már az anyjuk hasában szívtak), és
a szülés után néhány órával már kinn van a folyosón csak azért, hogy rágyújthasson.
Mesélnek egy olyan történetet, amiben egy cigány asszony fogadott az orvossal,
hogy fia lesz. Az orvos esküdött, hogy lány van az asszony hasában, "de
mit tudják azok, azok mindig csak becsapnak minket", a cigány asszonynak
azonban, állításuk szerint, megvan az a képessége, hogy minden esetben előre
megérzi, fia lesz-e, vagy lánya. A fogadást természetesen az asszony nyerte,
így mivel ez volt a tét, még a szülőágyon elszívhatott egy szál cigarettát.
"Nekem az összes szülésem után azt mondták az orvosok, hogy most már hagyja
abba a szülést Ráczné - meséli Savanyú -, hogy elég volt már a sok gyerekből,
hogy csak tönkreteszem magam vele. Én meg mondtam, hogy nekem csak nincs szívem
elvetetni a gyereket, nem vagyok én olyan szívtelen. Azzal meg mit csináljak,
hogy a Rudinak csak rám kell nézni, oszt már is ott vagyok terhesen."
Gömbalján a cigány asszonyok, akikkel beszélgettünk, mind elítélik azokat, akik
elvetetik a gyereküket, azt mondják, hogy "cigány asszony ne csináljék
olyant", és hogy gyereket elvetetni az különben is "magyar szokás"4.
"A magyarok inkább megcsinálják aztat, mert ők szívtelenebbek, meg nem
veszik úgy a lelkükre az ilyen dolgokat [...], meg a magyarok nem is szeretik
annyira a gyerekeket, nem is akarnak belőlük sokat." Ezt az elképzelésüket
alátámasztják a kukába dobott gyerekek történetei, akik közül szerintük egy
sem cigány. "Cigány asszony sosem tenne olyant, hogy csak úgy a kukába
kidobja a sajátját [...], megláthatod a tévében, hogy csak a magyar képes az
olyanra." A kukába dobott gyerekek történeteiről mindig tudnak, és mindig
meg is beszélik az aktuális esetet, számomra úgy tűnt, mintha a cigány asszonyokat
a tévéből a külvilágról megszerezhető összes információ közül ez az egyetlenegy
ragadná meg igazán.
"Oszt még a magyarokról mondják, hogy tudnak vigyázni - jegyzik meg ilyenkor
-, azt mondják, a magyarok már tizenhat évesen mind tablettát szednek, azért
van az, mert kényesek azok még gyereket is szülni." A védekezés a fiatal
cigány asszonyoknál szóba sem kerül, hiszen láttuk, hogy az első gyereknek milyen
jelentősége van (az pecsételi meg a lyány asszonnyá válását). Azután pedig minél
több gyereket szül (minél többnek "ki tudja teremteni"), a cigány
asszony annál megbecsültebb lesz. Amikor a faluban olyan ítéleteket fogalmaznak
meg velük szemben, hogy "minek szülnek arra a nyomorult életre annyi gyereket",
az asszonyok mondják, hogy a magyarok csak irigykednek rájuk, mert ők "nem
tudnak annyi gyereket se csinálni, mint a cigányok." Mamóka sajnálkozva
beszélt egy magyar asszonyról, akit a kórházban ismert meg, és akinek mindössze
két gyereke és egy unokája van: "Mi öröme lehet már akkor annak a szegény
asszonynak öregségire?" - kérdi.
A gömbaljai cigány asszonyban először a negyedik életben maradt gyerek után
merülhet föl, hogy esetleg védekezni kezdene, ha ezen gondolatukkal eljutnak
az orvoshoz, akkor általában azt a megoldást választják, hogy "hurkot"
(spirált) tetetnek föl. Bár sokan azt mondják, betegek lettek a huroktól, hogy
kilókat fogytak miatta, vagy hogy azalatt estek meg, mégis általában amellett
döntenek: "Hol szedném én a gyógyszert mindennap - mondják a fogamzásgátló
tabletta használatáról -, ki is menne eszemből, meg ki tudja, a gyerek elszórja.
Meg aztán mikor kitelik a pénzből, akkor jól van, de a gyerekem kenyere helyett
már az biztos, nem a gyógyszert fogom megvenni. [...] A gyógyszer az olyan,
hogy egyszer, csak egyetlen napon nem szeded, már dobhatod az egészet a szemétbe,
és aztán ugyanúgy megesel." A gyógyszerrel való védekezést különben is
inkább olyan magyar dolognak tartják, nem véletlen, hogy Rudi faluban lakó sógorának
lánya, aki egy magyar fiúval él együtt Kövesden, talán az egyetlen, aki közülük
fogamzásgátlót szed. A lány anyja, aki borzasztó büszke rá, hogy lánya magyar
fiúval él, ezt a tényt külön kiemeli, mint lánya magyarrá válásának egyik legfőbb
bizonyítékát.
Mióta néhány éve Kövesden megszűnt a szülészet, a gömbaljaiaknak két választásuk
maradt, vagy Egerbe mennek szülni, vagy a miskolci szülészetet választják. A
cigányok annak ellenére az utóbbit részesítik előnyben, hogy Miskolc majd kilencven
kilométerre fekszik Gömbaljától, és így a számukra oly fontos látogatás estenként
lehetetlen, de mindenképpen nehézkes. (Ha az asszony a hónap végén szül, szinte
kizárt, hogy sokan meglátogatnák, mert nem tudják összeszedni az útiköltségre
valót.) A jóval közelebb lévő Egerbe azonban mégsem mennek, mert konkrét tapasztalatokra
hivatkozva azt mondják, "ott rosszul bánnak velünk, Egerben szenvedtetik
a cigányokat". Örülnek neki, hogy Miskolcon külön szobába teszik a cigányokat
a magyaroktól, mert a magyarok közt sok bolond van, és mert többekkel előfordult,
hogy ha valami eltűnt, őket vádolták meg a lopással.
A cigány asszonyok fontosnak tartják, hogy a szülés után elegendő hálapénzt
(tíz-tizenötezer forintot) tudjanak adni az orvosnak. Ez azt jelenti, hogy az
otthon maradt férjek gyakran arra kényszerülnek, hogy "kamatos pénzt vegyenek
el a cigányoktól", aminek néhány hét múlva két-háromszorosát kell majd
visszafizetniük. Szerintük ez a pénz nem csak azért fontos, mert az orvos így
jobban bánik velük, hanem azért is, mert ezzel a pénzzel megmutathatják az orvosoknak,
hogy ők sem rosszabbak, mint a magyarok, ők is tudnak ugyanannyit adni.
A szülés alkalmával a kórházban szerzett élményeikről a cigány asszonyok gyakran
mesélnek egymásnak. Ezekben a történetekben mindig szó esik a kórházban megismert
bolond magyarokról, a máshonnan való furcsa cigányokról, a velük gyakran szemtelen
nővérekről és az őket a nővérektől megvédő rendes orvosokról. Mindig megemlítődik
az is, hogy milyen nehezen viselték a családtól távol töltött néhány napot,
és ez gyakran kiegészül a kórházból való megszökés történeteivel. Mivel az asszonyok
négy napnál többet semmiképpen sem hajlandók eltölteni a kórházban, csak miután
jó ideje folyik már a magzatvíz, és érzik, hogy a baba hamarosan meglesz, akkor
hívják ki a mentőt (ami körülbelül az Alkotmány utca közepéig - a pince torkáig
- tud feljönni a dombra), így a szülés gyakran még a mentőben, de általában
a kórházba érkezést követően azonnal lezajlik. Néhány nap múlva az asszonyok
már készülődnek haza, és győzködik az orvost, hogy engedje már el őket. Az ilyenkor
elhangzó legfőbb érv, hogy az otthon hagyott gyerekeknek épp akkora szükségük
van anyára, mint az újszülöttnek. (Ha belegondolunk, hogy valóban az asszony
mindennapos feladata a "főznivaló kiteremtése", ő tartja a kapcsolatot
a magyarokkal, és ő alkudozik a cigányokkal, ő tudja, kitől kért már abban a
hónapban, és kitől kérhet még, beláthatjuk, hogy távolléte mit jelent családja
számára, még akkor is, ha a cigányok az otthon hagyott családnak sokat segítenek.)
Az asszonyoknak egyébként meggyőződésük, hogy ha benn akarják őket tartani,
az azért van, mert a kórház a betegek után, a benn töltött napok számától függően
kap pénzt, tehát ott-tartásuk nem a saját egészségük érdekében történik, hanem
a kórház anyagi érdekeit szolgálja. Az asszonyok gyakran néhány nap után saját
felelősségre hazamennek a kórházból, és ennek veszélyét csak abban látják, hogy
ha netán mégis lesz velük valami baj, és visszakerülnek, akkor biztos nem lesznek
velük rendesek az orvosok.
Savanyú azonban egyszer a szülés előtt valóban megszökött a kórházból. Második
lányával volt terhes, és utólagos megítélése szerint túl korán feküdt be a kórházba.
"Jönnek egyik este az orvosok, sose felejtem, volt közöttük egy olyan néger
orvos is. Hát az olyan fekete volt, hogy én ránéztem, és nevetnem kellett, mert
a cigányok közt is vannak feketék, látod, az anyós is milyen fekete, de hát
az semmi ahhoz képest, amilyen fekete az volt, de aztán nem sokáig nevettem,
mert azok úgy tettek, hogy hát holnap megcsászároznak engem, mert már ez a gyerek
magától nem lesz meg. Hívtam rögtön a Rudit, hogy hozza a ruhámat, megyek el,
már engem ezek nem vágnak föl [...] meg az altatástól is féltem, azt mondják,
az nem cigánynak való, hogy sok cigány nem ébred fel belőle. [...] Elszöktem
én, kiszöktem a kórházból. Hazafele a buszon már azt hittem, hát most kirázzák
belőlem a gyereket, már rendesen ki voltam nyílva. De még nem mentem el akkor
se a kórházba, épp csak felhívtam a kövesdi orvost, féltem a császártól, gondoltam
majd érzem, mikor menjek be. Három nap múlva, épp a pokrócot mostam, oszt akkor
rám jött a szülés. [...] Kövesden szültem meg, simán meglett, azok meg fel is
vágtak volna... Látod, jól tettem, hogy elszöktem. Na nem azért mondom, hogy
majd te is utánam csináld, az máshogy van az a cigányokkal..."
Gyerekek a közösségben
A cigány asszonyok a szülés előtti hónapban megvesznek mindent, ami a gyereknek
majd kell. Fontosnak tartják, hogy a ruhák, amiket vesznek, ne használtak legyenek,
a többi cigánytól pedig temérdek használt ruhát kapnak. Mire a gyereket a kórházból
hazahozzák, annyi ruhát gyűjtenek össze, amennyit sohasem tudnának ráadni. Ugyanakkor
viszont Savanyú nem vesz mást, mint egy babakocsit, más bútorra nem is igen
van szükség, hiszen ebben fekhet a gyerek napközben, este pedig úgyis a szülei
mellett alszik, kitúrva ezzel három- és ötéves bátyjait ebből a pozícióból.
Ha a kisgyerek bőrén anyajegy, vagy bármilyen más "hiba" van, azt
az asszonyok a terhességük alatt bekövetkezett kisebb balesetek következményeinek
tartják. Így az anyajegyet Savanyú egyik lányának fenekén szerintük az okozta,
hogy egyszer a hatodik hónapban Savanyú épp a fenekére esett a cseresznyefáról,
Csipás lányának a bokáján lévő foltot pedig az, hogy anyját egyszer terhesen
almával dobták meg, és az őt pont a bokáján találta el. A csecsemőket minden
eszközzel óvják, a legdrágább krémeket és szereket veszik meg számukra, ha felsírnak,
azonnal szoptatni kezdik őket, a fürdővizüket csak reggel öntik ki, mert ha
ezt este tennék, az szerintük elvinné a kisgyerek álmát. Azt azonban babonaságnak
tartják, hogy például Egerben a kisgyerek pólyájára a keresztelőig rózsafüzért
kötnek, hogy addig se érhesse őt semmi baj. Amikor Csipás meglátta, hogy unokája
pólyáján is ez van, veszekedni kezdett lányával amiatt, hogy elhiszi, amit az
egri babonás cigányok fecsegnek. Lánya erre azt válaszolta, hogy itt ez a szokás,
és nem fog épp ezen összeveszni anyósával.
A gyerekeket négy-öt éves korukig szoptatják (hacsak nem jön közbe egy újabb
terhesség), az a cigány asszony, akinek lenne teje, mégsem szoptat, vagy hamar
abbahagyja a szoptatást, egyértelműen kényesnek minősül. Harminc-harmincöt éves
cigány asszonyok magukra nézve gyakran mondják: "az a sok gyerek elszopta
már a mellyemet", ez persze büszkeséggel is jár, hiszen azt is jelenti,
hogy sok gyereket szültek, és sokáig szoptatták őket.
A gyereket már legkisebb korától rengeteg ember veszi körül, akik időről időre
mondnak neki valamit, így a hozzá való beszéd tulajdonképpen folyamatos, és
amikor már valamennyire tud beszélni, ha a vele folytatott társalgás netán abba
marad, ő maga kezdeményezi azt. Hamarosan rájön, hogy akkor figyelnek rá oda
a legjobban, ha szellemesen, esetleg csúnya szavakkal gúnyolja a helyiségben
lévő cigányokat. A "jól teszed fiam, mondd csak meg a cigányoknak"
biztatás jól kifejezi a gyerek nyelvi nevelésének legfőbb irányát. A legfőbb
elvárás vele szemben ugyanis, hogy már legkisebb korától "ne hagyja magát
a cigányoktól", hogy az ugratásokra ügyesen válaszoljon. Számtalanszor
láttam olyan jelenetet, amikor a gyerek anyja ölében ülve feleselni kezd egy
cigány férfival: "Menjé ki!" - mondja a gyerek, "Nem megyek -
válaszol a férfi, belemenve a játékba -, menjél te, kis négus!" "Négus
vagy te!" - feleli a gyerek, akinek innentől legfőbb technikája, hogy elismétli,
majd rámondja a férfira ugyanazt a sértegetést. "Hát te mi vagy, fehér?"
- folytatja a férfi. "Fehér!"- válaszol a gyerek, ami a figyelő közönségben
nagy nevetést vált ki, mert a gyereknek tényleg nagyon sötét a bőre. "Miért,
magyar vagy?" - kérdezi a férfi. "Mondjad, cigány vagyok, eredeti
oláh cigány" - súgja a választ a gyerek anyja. "Cigány vagyok"
- ismétli a gyerek, "Akkor mulya cigány." "Te vagy a mulya!"
"Hát te mi vagy?" "Dzsuker cigány" - súg ismét az anya.
"Dzsuker" - mondja a gyerek. "Akkor gyere, verjél le!" -
mondja a férfi, és játékból verekedni kezd a gyerekkel.
A gyerek és anyja között folyó társalgás igen speciális, bár ugyanez a feleselgető
jelleg ott sem hiányzik: "A kurva anyád!" - mondja az anya gyerekének.
"A te kurva anyád" - felel az. "Ne szidd az anyámat!" -
háborodik fel az anya, a gyerek kicsit megszeppenve mondja a választ: "Ne
szidd az anyámat!" Ha a gyerek kisfiú, anyja állandóan jövőbeni férfiasságával
van elfoglalva. (Savanyú így beszél újszülött gyerekéhez: "ha megnősz,
az összes lyányt megkúrélod, igaz-e, idehozod a sok kurvát majd, mind anyád
nyakára!") Valamint azzal, hogy fia dzsuker cigány lesz, és majd "lever"
mindenki mást.
Számunkra az is furcsa, ahogy gyerekeiket becézgetik: "Hogy szopjam le",
"hogy a seggéből egyek", "hogy szíjjam ki seggét" - mondogatják
gyakran. Amíg a gyerek kicsi, és még nem tud beszélni, az anya számtalanszor
elmondja, hogy "anyáé a facod", így mire beszél, a "kié a facod?"
kérdésre már biztos, hogy nem fog mást válaszolni, mint hogy "anyáé".
A gyerekeknek szóló és a tőlük elvárt beszédben véleményem szerint két stratégiát
kell megkülönböztetnünk. Egyrészt a feleselést, amely bár tanult attitűdöt és
tanult stratégiákat (mint az elhangzottaknak a partner ellen való visszafordítása,
vagy az anya segítségének elfogadása) követel meg a gyerektől, de ezeken kívül
személyes kvalitásai, vagánysága (hogy a felnőtt cigánnyal is szembe mer szállni)
és kreativitása (mennyire tud szellemeseket mondani) is megmutatkozik. A másik
tanítási mód a tesztkérdés, olyan kérdés, amelyre a kérdező személy ismeri a
választ, és beszélgető partnerétől ezt a konkrét választ vártja el.
Az tehát teljesen természetes, hogy az anya (sok esetben a többi nő is) becézgeti
a kisfiú nemi szervét, ha viszont férfi teszi ugyanezt, az megbotránkozást kelt.
Ez történt egy olyan alkalommal, amikor a húsvét megünneplésére egy Miskolc
melletti faluból nem túl közeli rokonok érkeztek vendégségbe. Az idegen cigányok
különös viselkedésén a gömbaljaiak felháborodtak, különösképpen pedig azon,
hogy az apa simogatta és becézgette a kisfiú nemi szervét: "Mi az az ember,
hát csira [buzi, meleg], hogy így tegyen, hát hogy nem szégyelli magát annyi
sok cigány előtt?!"
A cigányok fontosnak tartják, hogy a gyerek az anyját ne keresztnevén vagy gúnynevén
hívja, hanem anyunak szólítsa, hogy nagyanyját vagy dédanyját "mamának"
vagy "mamókának" nevezze, hogy a felnőtt asszonyokat nenézze, a felnőtt
férfiakat pedig bátyázza. Egerben mesélte egy asszony, hogy mivel gyereke nem
volt hajlandó őt anyának szólítani, egyszer jól elverte őt, amit egyébként sosem
tesz meg, de ez a kérdés annyira fontos, hogy muszáj volt, hogy a gyerek megtanulja.
Mamóka kedvenc dédunokája anyját becenevén Csitának vagy más esetekben Csitagecinek
szólítja, a cigányok, akik egyébként nevetnek, ha a gyerekek maguk is a gúnyneveket
használják, sőt variálják is azokat, és ezzel ugratják a felnőtteket, egyetértenek
abban, hogy a Csita nagyon hanyag anya, mert hagyja, hogy a fia ne anyjának
szólítsa, hanem akármit rámondjon.
A gyerek nevelésének fontos eleme még, hogy a cigányok úgy gondolják, a gyerek
akármit is kér, mindent meg kell adni neki, a gyerek, ha ki akar menni, kimegy,
ha benn akar maradni, benn marad, ha álmos, alszik, ha nem, akár éjfélig is
fennmaradhat, tulajdonképpen otthon legalább nyolcéves koráig végtelen szabadsága
van, és minden kívánsága teljesül.
A gyerekek általában négy-öt éves korukig a legritkább esetben hagyják el a
cigánytelepet, így valójában nem is igazán tudják, mi a gádzsó, és csak a cigány
beszédből ismerik. A gádzsókról meglévő tudásuk tehát, amíg óvodába nem mennek,
annyi, amennyit a felnőttek egymás közti beszédéből róluk hallanak, illetve
amit a felnőttek kifejezetten nekik a gádzsókkal kapcsolatban mondanak. A leggyakrabban
elhangzó ilyen mondat talán éppen a már idézett "ne menj oda, mert levernek
a gádzsók!" fenyegetés lehet. Antropológus társam vette észre, hogy amikor
a kisgyerek a tévét nézi, abban számára mindenki cigány, így a filmekben zajló
eseményeket úgy kommentálja, hogy "verekednek a cigányok, lövöldöznek a
cigányok, rínak a cigányok". Mivel a magyarokat "csak hírből"
ismerik, amikor óvodába kerülnek, egy teljességgel idegen világba csöppennek,
amely ráadásul teljesen más elvárásokat támaszt velük szemben, mint amiket otthon
megszoktak.
A nagylány a családban
A nagylány feladata a családban, hogy segítsen anyjának, és kiszolgálja kisebb
testvéreit, akiknek, úgy tűnik, minden kérését teljesítenie kell. "Kenjél
már kenyeret, buzi nő!" - hangzik el például a nővérének szóló utasítás
Savanyú kisebb lányának szájából. A lány, ha úgy alakul (például szülei reggel
csigázni mennek), nem megy iskolába, hanem az otthoni teendők maradnak rá. Savanyú
tizenkét éves nagylánya egyik este lefekvés előtt gondterhelten sóhajt fel:
"Na, holnap főzök, mosok, megszülök." Kívülről az állandó testvéri
és szülői utasítgatás, a folyamatos dorgálás miatt ("milyen lusta lyány
lett ez a Zita, már meg ne haragudj kislyányom, de nagyon tunya lyány lettél!")
azt gondolhatnánk, hogy a nagylányok valamiféle mostohagyerek szerepet játszanak
el a családban, különösen, ha a velük szembeni szigorúságot összehasonlítjuk
kisebb testvéreik elkényeztetésével. A nagylány azonban büszke erre a pozíciójára,
ha anyja elmegy otthonról, felveszi az ő virágos köpenyét, és mint a ház asszonya,
tökéletesen reprodukálva anyja mondatait és gesztusait, kizavarja a házban rendetlenkedő
gyerekeket, méltatlankodik, ha valaki hozzájuk jön kávét főzni, és tagadja le
a "levesízítőt", ha nem akar adni. A nagylányok ezenkívül ahogy tudják,
kikerülik, vagy a legegyszerűbb módon oldják meg a rájuk bízott munkát, és bár
szigorúan tiltják nekik, titokban mégis el-elszökdösnek otthonról, és félig
titkos szerelmi kalandokba keverednek. Úgy tűnik, már Zitának, Savanyú lányának
is megvan a kiszemelt jövendőbelije, akivel állandóan féltékenykedhetnek egymásra.
Azért a telepen a cigány asszonyok véleménye megoszlik arról, hogy melyek azok
a munkák, amelyeket a nagylányokra rá lehet bízni. Vannak olyanok, akik azt
mondják, ha a lányok túl sok házimunkát végeznek, mire férjhez mennek, megunják,
és ezért hanyag és rendetlen asszonyok lesznek, mások szerint azért fontos,
hogy a lány, mire férjhez megy, már minden munkát ismerjen, mert ha netán szigorú
anyóshoz kerül, akkor az nem tudja majd úgy megalázni.
Savanyú, akinek szilárd elhatározása, hogy lányát, ha férjhez megy, akkor sem
engedi el magától, saját tapasztalataira támaszkodva, gyerekét legjobban egy
szigorú anyóstól félti. Ő egyébként, bár hangoztatja, hogy lányát csak tizennyolc
évesen adja majd férjhez, azért belátja, hogy "amekkora nagy fejlett lány
ez a Zita, nem lesz könnyű sokáig tartani". Tudja ő, amit fiatal cigány
lányoktól mi is számtalanszor hallottunk, hogy lánya egyedül érzi már magát
családjában, mert érzi, hogy minden szeretet és törődés a kisebbekre jut. "Engem
ebben a családban senki sem szeret - mondja Zita -, mindenkinek van, akit jobban
szeressen, mint engem", ezért hamarosan új helyet és új szerepet keres
majd a közösségben magának.
És akkor elkövetkezik a szökés, és kezdődik Savanyú lányának asszonyi élete.
A terepmunka elvégzéséhez nyújtott anyagi támogatásért köszönettel tartozom a Nyílt Társadalom Intézetnek (OSI) és a Magyar Tudományos Akadémia Kisebbségkutató Intézetének, minden másért pedig tanáromnak, Prónai Csabának.
Jegyzetek
1 Jelen írás Horváth Kata "Gyertek ki nálunk, hogy jobban megismerjük egymást!"
Epizódok egy falusi magyar cigány közösség életéből című antropológiai esettanulmányának
(In: Tér és Terep. Tanulmányok az etnicitás és az identitás kérdésköréből.
pp. 241-327. Szerk: Kovács Nóra - Szarka László. Akadémiai Kiadó, 2002) szerkesztett
részlete. Az esettanulmány egy három hónapos antropológiai terepmunka alapján
készült, amelyet Kovai Cecíliával együtt végeztünk "Gömbalja" (nevezzük
így!) egyik magyar cigány közösségében.
2 Ha például egy férfi valakivel veszekedik, az első hozzá intézett asszonyi
kérdés: "Mi van veled, áll a faszod?" Vagy Savanyú egyszer például
így fordult tízéves fiához, Csipáshoz, nagyot sóhajtva: "Jaj, úgy fáj a
pinám, Pityuka!" Utólag az asszonyok sokat nevettek a jeleneten, és különösen
a gyerek zavarán.
3 Tanulságos ez az eset az antropológus számára is. Ránézve ez azt jelenti,
hogy eljövetele után ő is árulónak fog minősülni, és hogy csak mint vendég térhet
vissza aztán. Szorongok, ha arra gondolok, hogy miket mondhattak eljövetelünk
után rólunk.
4 Annak ellenére, hogy az abortuszt ennyire elítélik, mégis előfordul, hogy
elvetetik a gyereket. Ezek a gyerekek, ellentétben a spontán vetélésnél meghaltakkal,
valamilyen módon részévé válnak a mindennapoknak, éppúgy, ahogy megszületésük
után meghalt testvéreik. Ahogy Savanyú néha megemlíti, hogy már lenne egy felnőtt
fia, úgy Csipás is (aki rossz házasságában nem mert egy negyedik gyereket vállalni),
időről időre megjegyzi, hogy az a gyereke már iskolába menne.