"A Bak-térítő homloka
világol,
faragva hitből és politikából:
észak felé közeledik a nyár.
Emeld fejed, emeld a fénybe érett,
búvó erőd, s világos gyöngeséged,
betűzd ki létem, a nap merre jár?"
Nemes Nagy Ágnes: Tavasz felé
Ezen a tavaszon, 2002 tavaszán kiderült Magyarországon a politikai égbolt. A
felragyogó Nap fényében ugyanakkor egy hatalmas árnyék - a vezérkultuszos nacionalista
populizmus riasztó árnyéka - rajzolódik ki. Sokunkat megdöbbent - de meg csak
azokat lepi, akik nem tudatosították, mi is volt a "kormányváltásnál több,
rendszerváltásnál kevesebb" Fidesz-uralom valódi tartalma és történelmi
hinterlandja. Tartalma a baloldali eredetű diktatúrát felváltó demokratikus
rendszer jobboldali eszmevilágú - ráadásul hazafiaskodó és álvallásos - tekintélyuralmi
fél-diktatúrává való átformálása. A történelmi háttér felvázolása már valamivel
bővebb kifejtést igényel.
Amikor a szabadság és a demokrácia Napja delelőn van, a diktatórikus populizmus
árnyéka eltűnik. Ám amint ez a Nap hanyatlani kezd, az árnyék előbukkan, és
a szabadság és demokrácia eszmei kisugárzásának gyengülésével párhuzamosan nő.
A tekintélyuralmi populizmus hosszú árnyéka fedi be a politikai tájat akkor
is, amikor még csak feljövőben van ez a Nap.
Nézőpont kérdése volna csupán, miért olyan hosszú ma ez az árnyék? A baloldali
ideológiájú kádári államszocializmus lágy évtizedeit pozitívan értékelők szemében
a külpolitikai erőviszonyok átrendeződése révén lehetővé vált rendszerváltás
csupán kiteljesítette az addigra már megindult pozitív folyamatokat. Mivel ők
a szabad, demokratikus viszonyokat és a kádárista, illetve reformkommunista
baloldaliságot elválaszthatatlannak látják egymástól, a jobboldali populizmus
térnyerését a mintegy negyedszázadon át bővülő szabadság és demokrácia dekadenciájának
jeleként fogják fel. Akik azonban az államszocializmust annak látják, ami valóban
volt: diktatúrának, a rendszerváltást pedig egy lényegében egyfolytában 70 éve
tartó - jobb-, majd baloldali - tekintélyuralmi magyar történelmi periódust
lezáró korszakváltásnak, tudják, hogy a magyar szabadság és demokrácia még nagyon
fiatal, a legalább hét évtizedes tekintélyuralom árnyéka pedig szükségszerűen
és mindenekelőtt ezért hosszú.
A jobb- és baloldali diktatórikus rendszerek közötti nagyon is relatív "demokratikus
intervallumban", 1945-47-ben - a jobboldal totális és morális veresége
miatt - a tekintélyuralmi populizmusnak csak a baloldali változata lehetett
életképes. A fényes szellők szocialista, kommunista és parasztpárti fiatal tömegeinek
őszinte, naiv hitét és lelkesedését Rákosiék hideg cinizmussal használták ki.
A szovjet megszállás pedig garantálta a baloldali populizmus segítségével kivívott
győzelmüket. A bolsevik diktatúra 1989-es bukása után viszont - részleges politikai
veresége mellett - a baloldaliság kompromittálódott eszmeileg és erkölcsileg.
A populizmus - felejtéssel, elfojtással konzerválódott és hazafias patinával
bevont - jobboldali variánsa viszont épp ezért újból virulenssé válhatott. Hasonló
folyamat - részben rokon, részben más okokból - egész Európában nyomon követhető,
de a társadalmi élet centrumát csak a volt szovjet birodalom országaiban foglalhatta
el.
Mit jelent a politika szintjén az, hogy egy eszme vagy irányzat kompromittálódik?
Azt, hogy a legaktívabb társadalmi rétegek már nem képesek hinni benne. Ennek
következtében rövidebb távon - a passzívabb rétegek támogatásával - arathat
ugyan sikereket, középtávon azonban mindenképpen deffenzívába szorul. Ez a sors
vár a magyar posztszocialista baloldaliságra is. Az utóbbi tíz évben Magyarországon
- a szoclib médiaértelmiség szellemi dominanciája dacára - a harminc-negyven
évesek, az egyetemista korosztály - sőt, legújabban már a középiskolások - többségét
a jobboldali vagy konzervatív politikai eszmék vonzzák. A bolsevizmus idején
valóban elnyomott, jogtalanságokat elszenvedett és most állami támogatással
helyesen újraélesztett - bár lassan már túlpreferált - egyházi intézményekben,
iskolákban, egyetemeken termékeny szívekre hullik még a legprimitívebb és a
legszélsőségesebb jobboldali propaganda is. Így egy tudatos PR-taktikával dolgozó,
ugyancsak viszonylag fiatal, immár jobboldali politikai csoport, a Fidesz "kövér
magja" - egy jóképű és jó képességű, fiatal, futballista politikus-popsztár
által megszemélyesítve ezt a kaotikus, de egyértelműen jobboldali eszmevilágot
- sok tízezernyi fanatikus fiatal hívőt mozgósíthat privát hatalmi céljai érdekében.
A populizmusok váltógazdaságát csak a demokrácia - benne a politikai váltógazdaság
- meggyökerezése számolhatja fel. Ez pedig hosszú távú, keserves folyamat. Segítheti
a tartós gazdasági növekedés, a békés külpolitikai viszonylatrendszer, az EU-környezet
ösztönző hatása - de a demokrácia iránt elkötelezett aktív társadalmi támogatás
hiányában nem lehet sikeres. Amíg az új generációk demokráciába vetett hite
nem lesz erősebb a valamelyik szembenálló eszmei-politikai tábor győzelmének
egyedül üdvözítő voltába vetett hitnél, a magyar demokrácia törékeny és sebezhető
marad. A szabadságba és demokráciába vetett hit megerősítése a magyar szabadelvűek
feladata.
Hit és politika tehát - ellentétben az egyházzal és az állammal - nem választható
el egymástól. És nem csak a hitnek az a formája, amelyről eddig beszéltünk,
és amely csupán a meggyőződés emócióteltebb és vitaképtelenebb változata.
Ahhoz, hogy a szabadság és demokrácia elvei a legfogékonyabb rétegek, a fiatal
értelmiségiek, diákok eddiginél sokkal szélesebb köreiben leljenek visszhangra,
a szabadelvűségnek le kell számolnia a XIX. századi materializmusra épülő világképhez
való ragaszkodással. Ez tudniillik eleve kudarcra kárhoztatja, mert ezen a világképen
belül nem lehet a lét alapkérdéseivel analóg komplex kérdéseket megfogalmazni.
Márpedig a mai magyar fiatal értelmiségiek spirituális szomjúsága nem magyarázható
pusztán a fél évszázados marxista, álmarxista és pozitivista világnézeti böjtös
koszt egyoldalúságának ellenhatásával. Hiszen - rendkívüli politikai állapotokat
leszámítva - a fiatalság természetes magatartása a létezés legmélyebb titkai
felé irányuló nyitottság. Vagyis a valódi hívő magatartás - annak eredeti, nem
kasztrált értelmében.
Ezen a teljesség felé irányuló kérdező attitűdön, a magasabb értelemben vett
hiten élősködnek a klerikalizmustól a szélsőjobbig terjedő irányzatok. Ezzel
él vissza a vezér, amikor "még nem érthető, magasabb értelemre" vezet
vissza egy választási vereséget - hogy legközelebb már eme "magasabb ok"
mögött választási csalást sejtessen. Az erre a hitre szomjas fiatalok pedig
nem szólíthatók meg a régi, programszerűen ateista, pozitivista világképpel.
Csak egy olyan, a teljes - a társadalmi, politikai - valóságot és szabadságot
is magában foglaló szabadságelvű világképpel, amelyik a marxizmusból is vállalja
az abban rejlő szabadságigenlést és szolidaritáseszményt, de nem mond le az
élet-halál legnagyobb kérdéseinek feltevéséről és megválaszolási kísérletéről.
Csak ilyen világnézeti tágassággal és igénnyel lehet versenyképes egy, a szabadságot
és a demokráciát igenlő és a szegényekkel, elesettekkel aktív szolidaritást
vállaló mozgalom ma Magyarországon. Márpedig csak egy ilyen mozgalom megerősödésével
és megújulásával lehet a demokratikus tavaszból tartós demokratikus magyar nyár.
Csak így érhető el lassan, évek szívós munkájával, hogy visszahúzódjon a populizmus
hosszú árnyéka.