Medgyessy Péter sz. t. tiszként
való leleplezése zaklatott, túlfűtött, ingerült belpolitikai légkörben robbant
bombaként, és magától értetődő módon semmivel sem járult hozzá ahhoz, hogy a
nyugalom helyreálljon, hogy a választási kampány, a meglepőnek tekinthető választási
eredmény és a választáson alulmaradt politikai tábor vereségbe való belenyugvásra
képtelensége következtében egészségtelenül felajzott közélet visszazökkenjék
a rendes kerékvágásba. A politikai közösség alapvető céljait - ideértve a morális
célokat is - illetően kialakult konszenzus, valamint a rutin és a rituálé által
szűk, békés mederben tartott politikai versengés - a nyugodt közélet - érték,
de hiánya többnyire pusztán tünet.
A politikai nyugtalanság csak a legritkább esetben merőben bajkeverők műve.
A legcinikusabb, legfelelőtlenebb, leghataloméhesebb politikai vállalkozóknak
is szükségük van nyersanyagra ahhoz, hogy olyan mozgósító erejű narratívákat
szőhessenek, amelyek kontextusában valós tényeket hamis fényben lehet beállítani,
féligazságokat és hazugságokat plauzibilissé lehet tenni, magyarán: bajt lehet
keverni. Ez persze nem menti fel a bajkeverőket, a politikai szédelgőket: a
nyersanyagot nem kötelező felhasználni csak azért, mert ott van. Egy zökkenőmentes
működésre képes demokráciában a veszélyes anyagok kezelésére is vannak szabályok.
E szabályokat csak konszenzusos alapon lehet meghozni, és a konszenzus kialakulásához
elengedhetetlen a politikai szereplők kölcsönös bizalmon alapuló őszinte önkorlátozó
elszántsága. Ezt hívták Nyugat-Németországban a hidegháború idején a demokraták
szolidaritásának.
A rendszerváltás utáni magyar politikai életből - ha valaha is megvolt benne
- kiveszett a demokraták szolidaritása. Hiányzik hozzá a kölcsönös bizalom,
és még fájóbban hiányzik hozzá a konszenzus a politikai közösség alapvető céljait
illetően. Ha kicsit megkaparjuk, nyilvánvalóvá válik, hogy még az olyan, minden
releváns politikai erő által helyeselt cél is, mint az EU-hoz való csatlakozás,
tartalmilag mást jelent a két nagy politikai-ideológiai szekértábor számára.
Más motivációból, másfajta haszon reményében, másfajta unióhoz tartja előnyösnek
a csatlakozást az egyik, mint a másik. A szélsőségekkel való együttműködés tilalma
- Nyugat-Németországban hajdan a demokraták szolidaritásának alfája és ómegája
- nálunk csak a szélsőségekkel való együttműködés lehazudandóságaként érvényesül,
és így sem egy konszenzuson alapuló belpolitikai követelményrendszernek eleget
téve, hanem külső korlátnak - a nyugati integráció által megszabott feltételeknek
- kelletlenül engedelmeskedve.
Ez már csak azért is nagy baj, mert a kemény, majd puha állampárti diktatúra
- és az egész szerencsétlen huszadik századi magyar történelem - hegynyi veszélyes
anyagot hagyott hátra örökül, melyet ártalmatlanná tenni és eltakarítani kellene,
és nem nyersanyagként használni olyan narratívák szövögetésére, amelyek, félő,
újabb, mérgező bűzt árasztó veszélyes hulladékhegyek keletkezéséhez járulnak
hozzá. Csakhogy a felhalmozódott veszélyes anyag - részben, de méltánylandó
részben - maga akadályozza annak a demokratikus konszenzusnak a kialakulását,
amely a magyar politikai élet méregtelenítésének elengedhetetlen előfeltétele.
A D-209-es számú elvtárs
és a liberálisok
Medgyessy Péter „dekonspirálódása" akkor is feszültségeket okozott volna,
akkor is értékkonfliktusokat hozott volna napvilágra, ha létezne a magyar politikában
demokratikus konszenzus. Akkor is felvetette volna a múlttal való szembenézés,
a múlt feldolgozásának problémáját, akkor is múlt- és emlékezéspolitikai taktikázásra
késztette volna a politikai pártokat, és normatív viták lefolytatására a közgondolkodókat.
Nem normális - még kevésbé ideális - az, hogy a rendszerváltás utáni ötödik
kormány feje a pártállam titkosszolgálatának sz. t. tisztje volt. Azok a liberális
értelmiségiek - Kis János, Eörsi István, Tamás Gáspár Miklós, Ungváry Rudolf
és mások [TGM-től elnézést kérünk leliberálisozásáért - a szerk.] -, akik Medgyessy
lecserélésének kívánatossága mellett érvelnek, végső soron ezt mondják, ha sok
más fontosat mondanak is még, és ha a miniszterelnök távozásának ildomosságát
közvetlenül nem is ebből vezetik le. Ezt könnyen beláthatjuk, ha egy pillanatra
feltételezzük, hogy Medgyessy Péter nem sz. t. tiszti múltját hallgatta el,
hanem azt, hogy titokban ő szerezte a papírt egy szamizdat kiadványhoz: ezt
nyilván jelentősen kevesebben vetnék a szemére. A pártállam sz. t. tisztként
való szolgálatát morálisan dubiózusnak kell tartanunk, mielőtt elhallgatását
diszkvalifikáló véteknek tekintjük. És ha konzisztensek akarunk lenni, akkor
általában a pártállam szolgálatáról kell azt gondolnunk, hogy nem a legjobb
ajánlólevél a demokrácia közjogi funkcióinak betöltéséhez.
Ezt a normatív álláspontot én helyesnek érzem, egybevág morális intuícióimmal,
és úgy gondolom, jó lett volna, ha egyike lett volna azoknak a fix pontoknak,
amelyek köré a rendszerváltás után egy demokratikus konszenzus szerveződik.
Ugyanakkor kénytelen vagyok elismerni, hogy lehet ezt a normatív álláspontot
igazságtalannak is tartani, lehet illetékességi köréről és érvényességi időtartamáról
vitatkozni. Mégpedig nemcsak azoknak, akik feltűnően vasat tartanak a tűzben.
Ráadásul az ügy szempontjából az is releváns, hogy Magyarországon nincs demokratikus
közmegegyezés. Nemcsak olyan nincs, amelyiknek egyik horgonya a pártállam szolgálatának
többé-kevésbé egységes, összebékíthető elvek alapján való megítélése, hanem
semmilyen. Mivel a múlt- és emlékezéspolitika (melynek az ügynökkérdés csak
egy vékonyka szelete) a demokratikus konszenzus kialakulása fontos akadályának
látszik, nekem egyáltalán nem tetszenek eleve érthetetlennek és átérezhetetlennek
azok a javaslatok, amelyek csernobili módszerrel kezelnék - szarkofágba zárnák
- a múlt veszélyes hulladékát, tehát delegitimálnák a múlt- és emlékezéspolitikát,
vagyis különböző utakon-módokon oda lyukadnak ki (mint Nádas Péter, Babarczy
Eszter, Heller Ágnes és a Magyar Narancs szerkesztőségi cikkének szerzője),
hogy a politikusokat jelenlegi javaslataik, és nem múltbéli affiliációik alapján
helyes és praktikus szolgálatra alkalmasnak vagy alkalmatlannak tartani. (Ez
a levont vagy levonható konklúzió nem feltétlenül az említett szerzők álláspontjának
veleje, csak a saját gondolatmenetem szempontjából fontos eleme.)
De attól, hogy érthetők és átérezhetők, ezek a javaslatok még nem lesznek célravezetők,
mivel nincs esélyük arra, hogy köréjük demokratikus konszenzus szerveződjék.
A politikailag releváns ellentét ugyanis nem azok között feszül, akik a múlt
feldolgozását megkerülhetetlen feladatnak tekintik, és azok között, akik a múltat
le akarják zárni, hanem két összebékíthetetlen, politikailag egyaránt potens
múltkép között. Az egyik szerint a pártállami diktatúra a liberális demokráciával
szemben számos előnnyel is rendelkező politikai rendszer volt, melyet szolgálni
nem bűn, hanem becsület és dicsőség dolga volt. A másik szerint a náci diktatúránál
gyilkosabb és terroristább bolsevik diktatúra célja a magyarság elnyomása volt,
a magyarság külső és belső ellenségei működtették, az utóbbiak nem voltak igazi
magyarok, és élesen elválaszthatók a nemzeti szellemiségű elnyomottaktól. Ezért
azok, akik a múlt lezárása, a múlt morális megítélésének politikai irrelevanciája,
a morál és a politika szétválasztása mellett érvelnek, a partvonalon kívülről
kommentálják a két domináns múltkép közötti meccset, melyet lefújni nem áll
hatalmukban.
Sajnos nagyjából ugyanez mondható el a múlt feldolgozását megkerülhetetlen feladatnak
- és ezért Medgyessy Péter lemondását kívánatosnak - tartó álláspont politikai
relevanciájáról is. Ez az álláspont egy olyan múltképpel társul, amelynek rendkívüli
előnyei vannak a domináns múltképekkel szemben: kiegyensúlyozott, szofisztikált,
cizellált, az igazsághoz igyekszik közelíteni és nekem is szimpatikus. Hátrányai
azonban még súlyosabbak: nehezen kommunikálható, mert nehezen egyszerűsíthető
le, az adott politikai erőviszonyok között nehezen fordítható le politikai cselekvés
nyelvére, igen kevés ember identitástudata függ tőle, képviselői legalább annyira
ellenségként vannak ábrázolva a jobboldal múltképében, mint annak a múltképnek
a képviselői, amellyel most szintén nyílt konfliktusba került. A liberális múltkép
- vagy múltfeldolgozási útmutató - politikailag hátrányos helyzetét mi sem illusztrálja
jobban, mint hogy a Medgyessy távozását indokoltnak és szükségszerűnek tartó
véleményeket lényegében csak az SZDSZ-nek adott tanácsként (illetve a parlamenti
frakció kritikájaként) lehetett megfogalmazni, mivel máshová nem nagyon lehetett
adresszálni. Ez nem lenne baj, ha az SZDSZ komoly politikai súllyal rendelkezne,
olyan politikai befolyással, amelyet nyilvánvalóan érdemes egy politikai jelentőséggel
bíró erkölcsi álláspont mögé kívánni. De az SZDSZ már régóta nem rendelkezik
olyan komoly politikai súllyal, hogy állásfoglalása egy ilyen, a politikai közösség
erkölcsi alapjait érintő konfliktusban perdöntő tudna lenni. Éppen ezért egy
ilyen konfliktusban SZDSZ-bírálat formájában véleményt kifejteni sokkal inkább
látszik az SZDSZ lelke miatti aggodalom és a politikai hajléktalanságtól való
szorongás megnyilvánulásának, mint önbizalmat árasztó állásfoglalásnak egy olyan
kérdésben, amely az egész politikai közösségre tartozik.
Ennek ellenére lehet, hogy az SZDSZ-nek mégis volt némi halvány esélye a sikerre,
azaz Medgyessy lemondatására; vagy ha nem is volt, identitása védelmében a siker
esélyétől függetlenül elszántabbnak kellett volna lennie; hogy ezzel erősítette
volna önállóságát, ami javított volna pozícióján; hogy a harc megvívásával elbukása
esetén is szolgálatot tett volna az országnak, mert felmutatta volna a múlttal
való szembenézés helyes módját. Mert az SZDSZ parlamenti frakciója valóban ragaszkodhatott
volna elszántabban is meggyőződéséhez - mondjuk, annyira elszántan, mint a tárcák
elosztásáról folytatott koalíciós tárgyalásokon. A parlamenti erőviszonyok következtében
az SZDSZ rendelkezik némi zsarolási potenciállal az MSZP-vel szemben, amelyet
ügyesebb pókerjátékosok jobban kihasználhattak volna. Ha nyernek, tartósan felhangosodott
volna a liberális jogállammal való azonosulás parlamenti hangja. Ha nem nyernek
is, egy időre középpontba került volna az államhoz való viszony republikánus
mintája, ami - ha az SZDSZ-nek mint pártnak nem is hozott volna feltétlenül
kézzelfogható sikert - némi jót tett volna az ország mentálhigiénés állapotának.
De szerintem illúzió azt képzelni, hogy ha az SZDSZ a liberális elvárásoknak
megfelelően viselkedett volna, akkor számottevő esélye keletkezett volna annak,
hogy az országban minden jóra fordul. Legyünk igazságosak. A miniszterelnök-cseréhez
való ragaszkodás biztosan komoly kockázatokkal járt volna az SZDSZ-nek a kormányzati
hatalomból való részesedése szempontjából, ugyanakkor a kockázatvállalás hozadéka
- hogy lett volna-e és mekkora - bizonytalan. Gyakorló politikusok, akiknek
saját egzisztenciájukat is kockáztatni kellett volna, juthattak más eredményre
a költség-haszon kalkuláció elvégzése során, mint értelmiségi kritikusaik. Az
is igaz persze, hogy ennyire kockázatkerülő magatartással az SZDSZ sohasem fogja
visszaszerezni hajdani fényét.
Nem akarom alábecsülni azt a szimbolikus jelentőséget, amivel a miniszterelnök-csere
járt volna, de éppen erről van szó. Ha csak a miniszterelnök személyéről lett
volna szó, ha az MSZP a miniszterelnök-csere szimbolikus árának olcsítására
módot látott volna, akkor az SZDSZ-nek lett volna esélye Medgyessy Péter lemondatásának
kikényszerítésére. Másként fogalmazva: ha nem lett volna különösebb jelentősége,
az MSZP akár engedett is volna. De mivel volt, gyorsan világossá tette, hogy
nem fog engedni. Igaza van Kis Jánosnak: kár, hogy az SZDSZ nem tesztelte az
MSZP elszántságát. Már csak a tudományos kíváncsiság kielégítése végett is.
De szerintem az MSZP elszántsága kiállta volna a próbát.
A szocialista múltkép
„A Magyar Szocialista Párt alapvetően azokat képviseli, akik nem tagadják meg
totálisan a Kádár-rendszert, de tudják, hogy a rendszerváltozással (amely egyben
impériumváltás is volt) egyszer és mindenkorra véget ért. […] A Magyar Szocialista
Párt tagjai és politikusai számára kollektív szellemi öngyilkosság lenne, ha
mindenestül megtagadnák a Kádár-rendszert. Ezt a gesztust egyetlen ellenfelük
sem hinné el, híveik nagy többsége viszont a maga és szülei elleni árulásnak
értelmezné" - írta Hegyi Gyula szocialista országgyűlési képviselő Tamás
Gáspár Miklóssal vitatkozva (Népszabadság, július 10.). Szerintem ezt
a megállapítást éles szemű megfigyelésként és önvallomásként is komolyan kell
venni. Ha nyilván nem is érvényes mindenkire, a szocialista párt tagjainak és
vezetőinek zöme alighanem olyan emberekből áll, akik tudomásul veszik a Kádár-rendszer
bukását (amelyet legalább részben az „impériumváltásnak" tulajdonítanak,
tehát annak, hogy szerintük szovjet fennhatóság helyett amerikai fennhatóság
alá kerültünk), elfogadják az új játékszabályokat (ezt akarja az új központ),
de különösebb republikánus hevületet nem éreznek a magyarországi lakosok demokratikus
újraszerveződése iránt. Sőt mi több, ha szerelembe esnének az új rendszerrel
- ami a Kádár-rendszer totális elutasítása nélkül bizony nem megy -, akkor ezt
híveik nagy többsége árulásnak értelmezné. (Ha a híveken szavazókat kell érteni,
akkor a „nagy többség" bizonyára - na jó: remélhetőleg - mértéktelen túlzás.)
Árulásnak, mert veszélybe kerülne életrajzuk hitelessége, magyarázkodásra kényszerülnének
azért, amire büszkék, el kellene ismerniük legalább maguknak, hogy - ha másként
nem is - lélekben a rossz oldalon álltak, és ami még borzalmasabb: szimbolikusan
kalapot kellene emelniük azok előtt, akiknek nem elhanyagolható része csak
post festa hazudta át magát a jó oldalra, de most annál hangosabban pocskondiázza
azokat, akik életútjuk bizonyos határon túli átrajzolását, ellenkező előjelűbe
fordítását mégiscsak zsenánsnak tartják.
A hangsúly a bizonyos határon túlin és az ellenkező előjelűn van. Mert az elviselhetetlen
mértékű kozmetikázás természetesen gátlástalanul folyik és folyt szocialista
körökben is, a közszereplők életrajzáé is, a történelemé is. A hamisításnak
két csapásiránya van, amelyek nem feltétlenül harmonizálnak egymással. Egyfelől,
sugallják, a puha diktatúra egész jó kis rendszer volt, ezért nem volt a szocialista
állam bármilyen szintű és bármilyen természetű szolgálatában semmi kivetnivaló.
Másfelől a rendszerváltás is az állampárt műve. Anticipálva és felismerve a
geopolitikai változásokat, az állampárt szovjet pályáról amerikai pályára állította
át az országot, létrehozta nekünk az új rendszert, amely nem sokkal jobb ugyan,
mint a régi, de most ez a kurrens, okos ember alkalmazkodik hozzá.
Kis János szerint ez az attitűdcsokor az MSZP-ben a Medgyessy-ügy kapcsán került
újra felszínre. Megítélése szerint Medgyessy maradása egyebek mellett azért
is kockázatos politikailag, mert mítoszteremtő ellenretorikára kényszerítette
a kormánypropagandát, mely ellenretorika „a szocialista párttagok és hívek legbelsőbb
érzéseit szólaltatta meg. Felszabadította a kádárista nosztalgiákat, melyekről
a párt az elmúlt években már igyekezett leválni. Medgyessy maradása visszarántotta
az MSZP-t az elődpárt történetének apológiájába." (Élet és Irodalom,
július 5.) Kétségtelen, hogy a Medgyessy-ügyben indított jobboldali támadások
megszaporították és felhangosították a nyíltan apologetikus hangokat. Az is
kétségtelen, hogy ez nem nagy öröm. Az viszont szerintem kétséges, hogy ezzel
egy kedvező irányú fejlődés torpant meg. Az MSZP nem azért vált ezeknek az attitűdöknek
a gyűjtőhelyévé, mert Medgyessy maradása védekező ellenpropagandára kényszerítette,
hanem Medgyessy maradt azért, mert az MSZP-ben az ilyen attitűdök az uralkodók.
Sőt, Medgyessy Pétert ezért választhatták meg múltját ismerve az MSZP miniszterelnök-jelöltjének.
Természetesen a liberálisok nem állhatják meg szó nélkül a kádári apológia burjánzását,
az „MSZMP adta nekünk a demokráciát (is)" öndicsőítő történelemhamisítását.
Könnyen belátható, hogy miért rendkívül kártékony és veszélyes ez. A szocialista
múltkép - és ami belőle a demokráciához való viszonyra következik - kilopja
abból a habarcsból a cementet, amelynek a liberális demokrácia épületét kellene
szilárdan egybetartania. A demokráciának szüksége van támogatásra, és mélyebbre
a nyögvenyelős akceptálásnál. Az is nagyon helyes lenne, ha az SZDSZ, amikor
ez a múltkép az MSZP politikai cselekvésének vezérelvévé válik, erején felül
is tiltakozna. Sokkal kitartóbban, mint ezt a Medgyessy-ügy kapcsán tette. De
be kell látnunk, hogy a szocialisták politikailag potens - mert sok ember lelki
szükségleteit kielégítő - múltképének sem a múltat feldolgozni akaró liberális
értelmiségiek múltképe, sem a múltpolitikát delegitimálni akaró szintén liberális
értelmiségiek elvi pragmatizmusa a politikai riválisa, hanem a jobboldalnak
a szocialistákénál is kártékonyabb és veszélyesebb, de politikailag szintén
rendkívül potens múltképe.
A Jó múltja és jelene
A jobboldali múltkép sokkal tudatosabb konstrukció, mint a szocialista múltkép.
Filológiailag követhető módon hozták létre a Fidesz ideológiai szükségleteit
szolgáló ideológiai vállalkozók az MDF-től örökölt attitűdökből, a szocialista
múltkép (és a hajdani hivatalos történetírás téziseinek) primitív tagadásából,
a Horthy-rendszer ideológiai kacatjaiból, a legbutább antikommunizmusból, sértetten
agresszív nacionalizmusból - és valódi sérelmek szülte, pszichológiailag hiteles
ellenérzésekből. Megrendelését és létrehozását nagymértékben motiválta az a
tetten érhető vulgármarxista meggyőződés, hogy az eszméknek nincs igazságtartalmuk,
merőben nyers érdekeket fejeznek ki és lepleznek el. Mivel a Fidesz által egységbe
kovácsolt jobboldalnak is vannak érdekei, szüksége van ezeket kifejező és elleplező
ideológiára, ezen belül az ideológiával összhangban lévő múltképre, melynek
nem igazságtartalma, hanem mozgósító ereje a lényeges. Hát létrehozták.
Ez a múltkép egy primitív, manicheus sémát húz rá a történelemre, és jóval az
ország szovjetizálása előtt indít. Nagyon vázlatosan összefoglalva arról van
szó, hogy az egész huszadik századi magyar történelemben a jók és a gonoszok,
a hazafiak és a nemzetárulók küzdelme folyt. A Gonosz Jászi Oszkár és Károlyi
Mihály alakjában lépett fel a magyar történelem színpadára, belőlük lett Kun
Béla, akin szerencsésen felülkerekedtek a Jó erői, az egészséges nemzeti erők,
akik talpra állították az országot, megacélozták a gerincét, de sajnálatos módon
a vesztes oldalon fejezték be a második világháborút. A szovjet szuronyok segítségével
ismét a nemzet nyakába ültek az idegenszívű nemzetárulók, akik egy idegen hatalom
gyilkos pribékjeiként az idegen hatalom kívánságait is túlteljesítve sanyargatták
a magyarságot, rombolták nemzeti tudatát. Majd a helyzet változását érzékelve
új úr után néztek, direkt eladósították az országot, hogy tálcán nyújthassák
át az új hűbérúrnak. A rendszerváltás után az idegenszívűek két utódpártban,
az MSZP-ben és az SZDSZ-ben tömörültek, 1994-ben agymosás segítségével visszaszerezték
a hatalmat a talán jóindulatú, talán kriptoidegenszívű, de mindenképpen teszetosza
MDF-kormánytól. De a Fidesz, a nemzeti erők egyesítője, négy év múltán bravúrosan
visszabirkózta tőlük a hatalmat, melyet megtartani azonban nem tudott, mert
az idegenszívűek 1. csaltak; és/vagy 2. az ország egyik feléről kiderült, hogy
nem magyar.
Csodálkozhatunk azon, hogy miként lehet egy ilyen konstrukciónak hitelt adni,
ilyesmit propagálni. De tény, hogy sokan hitelt adnak neki, igen sokan, legalább
annyian, mint a szocialista múltképnek. És sokan propagálják jó lelkiismerettel.
Ennek több oka is lehet. Az egyik az, hogy nincsenek határozott kontúrjai, hozzá
lehet tenni, és el lehet venni belőle. Felfogható egy viszonylag enyhén paranoid
szemléletmódként is, barokkos részletekben gazdag összeesküvés-elméletként is,
de nem igazán komolyan veendő ideológiai iránytűként is, melynek kezelését a
„választóbarmok" feltételezett szellemi színvonalához igazodva megkönnyítették,
amit funkcionalitása megsínylett, de bizonyára hamarosan piacra kerül de luxe
változatban is. Sok minden illeszkedik hozzá a zsidó-szabadkőműves összeesküvés-elméletektől
kezdve a honfibún keresztül a jogos történelmi helyreigazításokig. De fontosabb
az, hogy összhangban van a keresztény középosztály szájhagyomány útján fennmaradt
előítéleteivel, sérelmeinek, veszteségeinek házisütetű magyarázataival, élethazugságaival,
amelyek akkor is valós történelmi tapasztalatok talaján nőttek ki, ha nem lehet
velük egyetérteni. Felmerül persze a kérdés, hogy egy kis létszámú szubkultúra
meglehetősen lezüllött folklórja hogyan válhatott az egész jobboldal múltképének
nyersanyagává. Érzésem szerint elsősorban azért, mert ez állt rendelkezésre.
De alakítható, érzelmileg koherens és meglepően jól általánosítható nyersanyagnak
is bizonyult, amelyben minden lehetséges és lehetetlen kérdésre benne van egy
válasz csírája, hiszen egy minden választ tudó hivatalos ideológiának való visszabeszélési
vágy alakította.
A jobboldal ideológusai egy visszautasíthatatlannak vélt üzletet ajánlottak
fel a magyar népnek: fizessetek elő erre a múltképre, akár csak egy light változatára,
meg arra, amit implikál, és nemcsak átkerültök a Gonosz pártjáról a Jó pártjára,
nemcsak feloldozásban részesültök múltbéli eltévelyedéseitekért, nemcsak magyarázatot
kaptok kudarcaitokra, hanem egy elitkasztba is beemelitek magatokat, azonnali
hatállyal „jobb embereknek" lesztek tekintendők. Az ajánlatot sokan elfogadták
- tehát sok embernek volt valami ilyesmire lelki szükséglete -, ami a jobboldali
múltképet a szocialista múltkép politikailag potens riválisává teszi.
A liberális-demokratikus rend támogatásának követelménye szempontjából a jobboldali
múltkép még katasztrofálisabb, mint a szocialista. A szocialista múltképpel
ellentétben még csak el sem ismeri, hogy a demokrácia a magyar történelemben
új minőség, amelyet el kell fogadni. Ha a demokrácia egyáltalán szóba kerül
a jobboldali múltképben és implikációiban, akkor demokratikus az, ami a Jó uralkodását
elősegíti, antidemokratikus az, ami a Gonosz malmára hajtja a vizet. De igen
ritkán kerül szóba, ebben az ideológiai konstrukcióban a demokrácia leginkább
irreleváns; a releváns politikai ellentétpár a nemzeti és a nemzetietlen.
A jobboldali múltkép a legváltozatosabb módokon nem vesz tudomást az állampolgári
egyenlőség eszméjéről sem. A „magyarok" védelmében a holokauszt magyar
áldozatait rutinszerűen ellentételezi a „zsidók" „magyar" áldozataival,
vagyis ebben a beszédmódban a kommunista diktatúra áldozataival. Egyrészt megengedhetetlen
módon tágítja az állampolgári nemzet fogalmát (határon túli magyarok „közjogi
státusa"), másrészt megengedhetetlen módon szűkíti (a választói magatartás,
mint a nemzethez tartozáshoz szükséges magyarságteljesítmény indikátora).
Ez van
A helyzet tehát így áll. Van két politikailag potens múltkép, és a politikailag-ideológiailag
intenzíven elkötelezett emberek nagy többsége ezek szemüvegén keresztül látja
a világot, így a Medgyessy-ügyet is. A választópolgárok egyenként több mint
negyven százalékát ezek a múltképek legalábbis nem zavarják annyira, hogy ne
adják szavazatukat az őket képviselő pártokra. Nekem nem tűnik fel fantasztikus
elképzelésnek, hogy a szavazótáborok nem is jelentéktelen része kifejezetten
érez némi affinitást a múltképek által közvetített világlátások iránt, vigaszra
tesz szert általuk, rajtuk morfondírozva könnyebben viseli el a tömegközlekedés
viszontagságait stb. Mindenesetre az ezeket a múltképeket árasztó pártok mozgósító
erejűnek hiszik őket, és nem sok jelét látom, hogy nagyot tévednének.
Ez nem nagy öröm. Egyben azt jelenti, hogy polgártársaink jelentékeny része,
a két nagy párt legelkötelezettebb hívei, meg a MIÉP és a Munkáspárt hívei,
nem különösebben elkötelezettek a demokrácia iránt. Nem a demokrácia a mérce
számukra, nem a demokrácia mércéjén kívánják mérni a kommunista diktatúrát (sem),
hanem valamilyen más mércén. Akit az egyik múltkép szólít meg, az az egyik mércén,
akit a másik, egy másikon. Ez nem katasztrófa, jó időben a demokrácia elvan
akkor is, ha sokakból hiányzik a mély elkötelezettség iránta, amíg szabályait
betartják. A demokrácia minőségére azonban kihat a dolog.
A pártoknak persze nem kötelező legelkötelezettebb híveik lelki igényeit mindenben
kielégíteni. A veszélyes nyersanyagot nem muszáj felhasználni, csak azért, mert
rendelkezésre áll. A Fidesz felelőssége a nagyobb, mert nagyobb a játéktere.
Tudatos döntés alapján nyúlt ordas eszmék maradványaihoz a szélsőjobboldali
szavazók meghódítása érdekében, prezentálja őket csillogó-villogó posztmodern
kommunikációs technikával, és értelmezi igen lazán most már a demokratikus szabályrendszert
is. Az MSZP nem nagyon adhat mást, mint ami a lényege. Ez nem felmentés, hanem
ténymegállapítás. Az MSZP népszerűsége akkor is azt fejezné ki, hogy a Kádár-korszakot
a magyar társadalom jelentékeny része jó emlékezetében tartotta meg, ha jelentősen
többet tett volna önmaga megújulásáért.
Az SZDSZ és a liberális értelmiség a torz magyar baloldallal való politikai
együttműködés mellett döntött, mint kisebbik rossz mellett, a torz magyar jobboldallal
való együttműködéssel szemben. A döntés érzelmileg átérezhető, indokai racionálisan
védhetők. De szerintem illúzió azt gondolni, hogy az SZDSZ kívülről segíthet
az MSZP-nek torz vonásaitól való megszabadulásában, hogy erre mintegy rákényszerítheti.
Hogy ez az SZDSZ-nek sikerül, arra nincs nagyobb esély, mint arra, hogy Babarczy
Eszter mind a partizánokat, mind a németeket kikergeti a brjanszki erdőből.
Az SZDSZ-nek azért kell, kellene állhatatosabbnak lennie, hogy azoknak is legyen
kire szavazniuk, akik nem szívesen választanak az utódpárt és az Egységes Párt
posztmodern reinkarnációja között. Ezek nem biztos, hogy annyira kevesen vannak,
és számuk még nőhet is.