Az elmúlt négy év és a választási
eredmények tanulságainak folyamatos feldolgozása közben állandóan visszatérő
kérdés: mit tehetnek a liberálisok azért, hogy az országban oldódjanak a politikai
és kulturális feszültségek. Mi kell a jó kormányzáson túl ahhoz, hogy minél
többen visszatérjenek a nyitottabb és előítéletektől mentes gondolkodáshoz,
ezzel csökkenjen a megosztottság, és közéletünk is elviselhetőbb legyen?
Alapvető jelentőségű, hogy a Fidesz-MPP vezette kormány tevékenységét reálisan
értékeljük, tetteit a helyükön kezeljük, és tanuljunk abból, ami tényleg előre
vitte az országot. A politikai stabilitás megvalósításának igénye nemcsak azt
jelenti, hogy az új kormány visszatér a mindennapos demokratikus hatalomgyakorláshoz,
hanem azt is, hogy hatalomra kerülve nem kezd bele a maga újabb kis „rendszerváltásába".
Meggyőződésünk szerint ebben az elemző munkában a liberálisoknak élen kell járniuk,
mert - részben tradícióiknál, részben kispárti helyzetüknél fogva - ők a legalkalmasabbak
arra, hogy az új, pozitív folyamatokat észleljék, jelentőségüket megértsék,
és saját tevékenységük során - elveiket nem feladva - tapasztalataikat megfelelően
hasznosítsák. A jó kormányzás alapvető, de önmagában nem elégséges feltétele
a közhatalom eredményes működésének. Az előző ciklus kormányzati munkájának
reális értékelése alapján a politikusoknak és tanácsadóiknak le kell vonniuk
a tanulságokat, és az új kormánynak ezekre is figyelmet kell fordítania.
Mindezeken túl azonban további jelentős, új, a mai világunk alapkövetelményeihez
illeszkedő szempontoknak is meg kell felelni a folyamatos kormányzás lehetőségének
megteremtése érdekében. Nem utolsósorban éppen azért, mert a jó kormányzás messze
többet jelent ma már annál, mint amit nyolc, vagy akár négy éve gondoltunk erről.
A helyes cselekvés érdekében tehát helyes végiggondolni mindazt, amit az előző
kormányzati ciklusban - pozitív vagy negatív példaként - megtanulhattunk. Az
Orbán-kormány hivatali ideje alatt jelentős, pozitívan is értékelhető változások
történtek a hatalomgyakorlás terén: 1. a politikai kommunikációban, 2. a politika
dinamizálásában, 3. a távlatos szemlélet meghonosításában (jövőkép), 4. a politikusok
és a közemberek közeledésére való törekvésben (közérthetőség).
Nem lenne helyes, ha mindezt egyszerűen csak populizmusként értékelnénk, és
így a fürdővízzel együtt a gyereket is kiöntenénk. Minden ellentmondás és populista
hajlam ellenére tény, hogy Orbán és csapata a társadalom jelentős része (elsősorban
a fiatalok) számára olyan közéleti élményt vagy annak sokak számára hihető látszatát
tudta adni, amely korábban teljességgel ismeretlen volt. Híveit - egyébként
joggal vitatható - céljai érdekében maga mellé tudta állítani, bizonyítva, hogy
felszabadításra váró szunnyadó energiák lakoznak embertársainkban. Az emberek
igenis képesek tenni saját érdekükben akkor, ha ennek értelmét látják. Minden
demokráciában van egy csepp populizmus - akár szeretjük, akár nem -, mert a
demokrácia a népről szól. A lényeg a részletekben, az arányokban és végső soron
a jó ízlésben rejlik.
A volt miniszterelnök - populista politikusként - mindig jelen volt, és csapata
olyan új és új ötletekkel bombázta a társadalmat, amelyek közül sokan megtalálhatták
az ínyükre valót, többekben azonban a gátlástalan nyomulás képzetét keltette.
Emlékszünk még a miniszterelnökre a gátakon és a kolbásztöltő versenyen, a tűzijátékra,
a Vár kivilágítására, a Millenáris Parkra, az álmok álmodóira, az olimpia ötletére,
beruházásokra, az alapkövek lerakására, az avatásokra, a kulturális eseményekre
és tömegmegmozdulásokra. Ezek jelentős része ugyan blöff volt, de ezzel a miniszterelnök
elhitette, éjjel-nappal azon töpreng, miként adjon új értelmet honfitársai közéletének,
miként élesztheti fel a politikai közösséget. Ezzel egyben el is szívta a levegőt
más politikai erők elől. Az volt az érzésünk: ami egyáltalán politikusnak eszébe
juthat - legyen jó, vagy rossz - azt a kormány kitalálja. A szabad ötletek jegyzékében
olyanok is találhatók voltak szép számmal és központi jelentőséggel, amelyek
új távlatot kívántak nyitni ellustuló közéletünkben: az olimpia és a foci-EB
megpályázása, a magyar nép közép-európai szerepének felvetése, távlati tervezés
a közélet sok területén, és így tovább.
1998-ig teljesen elszoktunk attól, hogy napi problémáinkon túl is foglalkozzunk
a közélettel és az ország jövőjével, és ez utólag szemlélve akkor is súlyos
hibának tűnik, ha tudjuk, hogy a gazdasági lehetőségek sok mindent kényszerűen
befolyásolnak. Rengeteg olyan dolog van az életben, amelyhez nem csak, vagy
nem elsősorban pénz kell.
Alapvető és pozitív irányú változást hozott az elmúlt négy év abban, hogy a
politikusok többé nem tudnak eltekinteni attól, hogy közérthetőségre törekedjenek.
Néha már-már szánalmas versenyt kell folytatniuk a kegyeinkért, ugyanis a Fidesz-MPP
által kidolgozott populista nyelvezet jelentős kihívást jelent versenytársai
számára. A médiapolitizálás visszafordíthatatlan. Szinte minden, üzenet közvetítésére
alkalmas eszközt használni lehet a választópolgár kegyeinek elnyerése érdekében
- igaz, nem biztos, hogy kell. Hosszú távon persze igazat kell mondani, de azt
is hihetően kell tenni.
A liberálisok számára az egyik fontos feladat a fiatalok visszahódítása. Roppant
szomorú és tarthatatlan az, hogy a jóhiszemű és identitásukat kereső fiatalok
a Fidesz-MPP prominenseiben találták meg politikusi ideáljukat. Ez az idei választási
kampány egyik meglepetése, legfontosabb és egyben legelkeserítőbb tapasztalata
volt. Ugyanakkor itt is először meg kell értenünk a jelenség okát. A fiataloknak
elsősorban arra van szükségük, hogy viszonylag könnyen érthető - az értékvesztettnek
és érdekvezéreltnek érzékelt világban őket orientáló - üzeneteket közvetítsen
számukra a kormányzat olyan politikusok útján, akikben bízni is tudnak. A mai
politikában az érzelmek és az élmények szerepe fokozottan előtérbe került; éppen
azért, mert szinte minden - és mindennek az ellenkezője - látszólag hihetően
megmagyarázható. Miért ne gondolhatna erre egy felelős kormányzat 12 évvel a
rendszerváltás után? A probléma felismerése nem jelenti, hogy arra csak egyféle
- populista - válasz adható.
A szabadság szeretete olyan üzenet, amely viszonylag könnyen, ugyanakkor közvetlen
örömet is szerző élmények kapcsán közvetíthető. Nem közvetlenül politikai rendezvényekre
gondolunk, ahol csak a történés formalitása közvetíti az értéket, hanem a tényleg
méltósággal és érzelemmel teli módon megtartott ünnepekre, a szabad világ jelentős
történelmi és kulturális eseményeiről való megemlékezésekre, a jelentős, szabadságszerető
személyiségek emlékének ápolására, a humor eszközeire és hasonlókra. A kulturális,
az oktatási, az ifjúságpolitikáért, az informatikáért és a környezetvédelemért
felelős kormányzat is lehet közérthető, beszélhet világosan: ehhez nem kell
demagógnak lenni. Az intelligens és hiteles politikus általában kellően művelt
ahhoz, hogy kitaláljon ilyen dolgokat, vagy ha nem megy, alkalmazzon erre megfelelő
tanácsadókat. De a liberalizmus nemcsak a szabadságról szól, hanem az állampolgári
jogegyenlőségről is: a liberális párt bátran kiállhat a demokratikus társadalmi
kisebbségek mellett, egyértelművé téve, hogy a szabadság mindenkié, nem csak
azoké, akik ezt - akár anyagilag, akár a többségi kulturális közösséghez tartozásuk
folytán - megengedhetik maguknak.
Olyan helyekre van szükség, ahol a kulturált és elmélyült szórakozás mellett
mindenki egyszerűen csak jól is érezheti magát. Többek között a plázák és kocsmák,
zenei rendezvények és fesztiválok forgalma is mutatja, hogy milyen tömegigény
van valamifajta együttlétre. Nincsenek azonban olyan helyek az országban, ahol
mindez valódi közösségi élményt jelentő, változatos és kulturált művelődéssel,
szórakozással is párosítható. A jó dolgok gyakran lepusztult helyeken történnek,
a jó helyeken pedig sokszor csak lepusztult, színvonaltalan dolgok láthatók.
A fiatalok általában nyitottak, többnyire nem kell őket nyitottságra „nevelni".
De ha kellene is, azt „észrevétlenül" is meg lehet tenni: egyszerű, de
jó ügyek kitalálásával és megfelelő hirdetésével. A tolerancia ilyen élmények
hatására magától alakul ki, így a liberális alapértékek a klasszikus értelemben
vett kormányzás nélkül is megvalósíthatók és erősíthetők. Figyelemmel kell kísérni
minden jó kezdeményezést és ötletet, gyorsan reagálva ki kell találni, hogy
mindez hogyan valósítható meg közösségképző módon: mint láttuk, szinte korlátlan
lehetőségek rejlenek például az internetben. Érdemes odafigyelni és támogatni
olyan kisközösségeket, ahol az önként részt vevők nyitottan és felszabadultan
osztják meg élményeiket egymással. Mindez persze folyamatos nyitott gondolkodást
igényel, de hát ne nevezze magát liberálisnak az, aki erre nem képes.
Illúzió azt hinni, hogy mindez könnyű és magától megy. Legelső teendőként a
liberális párton belül lehetőséget kell adni az alulról jövő kezdeményezéseknek
és az ötletekkel teli, tettre kész fiataloknak. Elképesztő, hogy 12 év alatt
alig akadt országosan akár csak részben is ismert fiatal személyiség a liberális
pártban, vagy annak holdudvarában. Fel kell adni az arisztokratikus gőgöt és
azt a szemléletet, hogy az értelem és a liberális gondolkodás értelmiségi belügy.
Nem tartható, hogy a vezető politikusok és a holdudvarukhoz tartozók nem megszólíthatók
az egyszerű szimpatizánsok által. Törekedni kell a közérthető, világos és egyenes
beszédre mind a nagyobb rendezvényeken, mind a kisebb közösségekben. Mindez
természetesen egy pillanatra sem lehet demagógia, a cél nem az agymosás, hanem
a közös gondolkodás és a széles körű emberi tapasztalatok hasznosítása, az önálló
gondolkodásra képes emberek megbecsülése.
Kiemelten fontos a múlttal való szembenézés. A rendszerváltás élménye lényegében
a mai napig hiányzik az emberek életéből (noha maguk is látják, hogy más volt
itt az élet a rendszerváltás előtt és utána). Egyeseknél azért, mert meg vannak
győződve arról, hogy a kommunista múlt szelleme velük él és ez rányomja bélyegét
életükre, sőt az egész társadalom életére. Ez ma már egyre kevésbé van így,
de még mindig könnyedén felkorbácsolhatók az antikommunista indulatok, és erre
számítani lehet a következő években is. Másokban azért sem él elevenen a rendszerváltás
élménye, mert igazi ünnepe máig nincs, ugyanakkor az egyre gyakrabban fellángoló
indulatok mindennapi valósággá teszik a kultúrharcot és a gyűlölködést, a demokratikus
értékrend pedig ilyen esetekben nagyon sérülékenynek mutatkozik. A „gengszterváltás"
általános népi percepcióját érdemes lenne oldani a diktatúra és demokrácia közötti
különbség hangsúlyozásával. Ebben a liberálisoknak kell kezdeményezőként fellépniük,
mert a múlthoz való viszony tisztázása terén nem számíthatnak sem a szocialistákra,
sem az ó- vagy új jobboldaliakra. A szocialisták egy része édes álmaiban még
mindig a Kádár-korszak takonypuha reformizmusát álmodja vissza. A jobboldaliak
pedig úgy tesznek, mintha Magyarországon egészen 1989-ig Kun Béla és Rákosi
Mátyás lett volna uralmon.
A múlt feldolgozásában rengeteg még a feladat, de az első gesztusokat mindenképp
a kormányon lévőknek kell megtenniük. Meg kellene végre építeni a kész tervekkel
évek óta megvalósításra váró Mementó Parkot, a mai szoborpark továbbfejlesztéseként.
Ez nagy idegenforgalmi jelentőséggel is bíró, országos kulturális központként
olyan hely lehetne, amelynek már puszta léte is ország-világ előtt bizonyítaná,
hogy az ország és vezetői félelem nélkül vállalják múltjukat. Be kell fejezni
a holokauszt-múzeumot, és létre kell hozni az 1956-os magyar forradalom múzeumát.
A múlttal való szembenézés kérdését - és bővebben: a magyar történelemmel való
foglalkozást - nem sajátíthatja ki a jobboldal, mintegy „erkölcsi magasabbrendűségének"
igazolásaként. A történelem nem csak a jobboldal ügye, nem csak a jobboldalnak
vannak magyar történelmi hősei. A szocialisták hőse lehet Szabó Ervin, Mónus
Illés, Kéthly Anna, vagy az a Nagy Imre, aki kommunistaként is életét adta a
magyar szabadságért. A liberálisoknak még inkább vannak hőseik: Kölcsey Ferenctől
(aki a Himnuszt adta a nemzetnek) Kossuthon, Széchenyin, Deák Ferencen, Eötvös
Józsefen át, Jászi Oszkárig, Rassay Károlyig, sőt egészen a demokratikus ellenzékig
és a köztársaság első választott elnökéig, Göncz Árpádig.
Nem hanyagolható el a nemzeti érzés mint politikaformáló erő: a szocialista-liberális
kormánynak nyilvánvalóvá kell tennie az emberek előtt, hogy hazafias pártok
állnak mögötte. A nemzeti ünnepek méltósága ehhez nem elég. Minden demokratikus
párt hazafias párt, mert választói révén az ország politikai közösségének egy
szeletét képviseli. A kormány nem a „nemzetietleneket" képviseli „a nemzettel
szemben"; a választók többsége szavazott rá, de a nemzet egészét hivatott
képviselni. A nemzet fogalmának tematizálását nem lehet átengedni a szélsőjobboldalnak.
Helyes, ha az új kormány a „nemzeti közép" kormányának nevezi magát, mert
- bármit is jelentsen ez a szlogen - fő üzenete nem a kirekesztés és szembenállás,
hanem a befogadás és mérsékelt centrumpolitizálás. Nem azt üzeni, hogy „mi demokraták
vagyunk, ti pedig nem", hanem azt, hogy a kormány valamennyi, a demokratikus
mérséklet és önmérséklet hívéül szegődő választópolgárt meg kívánja nyerni.
Ez persze nem jelenti azt, hogy a liberális pártnak el kell süllyednie a nemzeti
retorikában, csupán annyit, hogy továbbra is szívügye a „haza és haladás"
eszméje.
Érdemes arra is fölfigyelni, hogy a zöldpolitika a mai Európában jóval többet
jelent a környezetvédelemnél, a biodiverzitásnál, a hóbaglyoknál, az autópályáknál,
Nagymarosnál, Paksnál, a Védegyletnél és a Levegő Munkacsoportnál. Az európai
zöldpárt az egyetlen uniós párt, amely nem nemzetállamokban, hanem európai állampolgárságban
gondolkodik, s amely ma is büszke '68-as radikális-alternatív nézeteinek örökségére.
Ma Magyarországon a zöldpolitikában az alternatív-szabadságelvű politizálás
esélye rejlik, amely a fiatalok számára mindig is vonzóbb volt a formális intézményrendszerekre
épülő politikánál. Ki vegye észre ezt a politikai lehetőséget, ha nem éppen
a „zöldminisztert" adó liberális párt?
A mindenkori hatalom kísérletet tehet egy realitásokkal számoló, de vonzó jövőkép
felvázolására is. Nem mintha a „kormányzati jövőkép" lenne az egyetlen
legitim jövőkép, amelyet tűzzel-vassal meg kellene valósítani. De legalább meg
lehetne vitatni, és más jövőképekkel szembesíteni. Nem csak a demokratikus kormány
feladata - Kádár János szavaival - „kijelölni a jövő útját", de a kormány
felhatalmazása és felelőssége a jövő lehetőségein gondolkodni, a jövő iránti
érdeklődést felkelteni, a fejlődési alternatívákat bemutatni, és azokat a különböző,
érdeklődő társadalmi csoportokkal megvitatni. Ebben elsődleges fontosságú a
tisztességes - és annak is látszó - hatalom képének kialakítása és megőrzése.
Korrupt és mutyizó hatalmi elit nem számíthat arra, hogy az ország polgárai
hisznek neki.
Ebben az írásban semmi különöset nem állítottunk, csak azt, hogy a liberálisoknak
nyitottaknak kell lenniük a politikai közösséget - és különösen a fiatalokat
- foglalkoztató kérdések iránt, bizonyos szemléletváltásra lenne szükségük nemzetfelfogásukban
és történelemszemléletükben, közérthetőbben és nem félelmeiktől vezéreltetve
kellene politizálniuk, felvillantva az állampolgári egyenlőséget is magában
foglaló liberális jövő lehetőségeit. Javaslataink szerény költséggel megvalósíthatók,
ugyanakkor nagy hatékonysággal alkalmasak a szabad és demokratikus Magyarország
gondolatának elterjesztésére, előmozdítására. A rendszerváltás élményét utólag
is megteremthetné az, ha döntően tisztességes, a hétköznapi emberre is odafigyelő
politikai hatalom képe alakulna ki a társadalomban. Az már csak hab lenne a
tortán, hogy eközben a liberális alapértékek is népszerűbbé válnának.