1. A filozófiai problémák
sokféleképp csoportosíthatók. A csoportosítás egyik módja, amikor megkülönböztetjük
azokat a filozófiai kérdéseket, amelyek egy jól körülhatárolható problémára
keresik a választ, azoktól, amelyek magával a körülhatárolással, illetve a körülhatárolhatósággal
foglalkoznak. Utóbbiak közé tartoznak az olyan kérdések, amelyek egy gyakran
használt, de nem jól értett, vagy legalábbis vitatott jelentésű szó értelmezését
kísérlik meg. Az értelmezés ebben az esetben nyilván nem azonos valamiféle szótári
definícióval, amely a rögzített jelentést hivatott magyarázni. Ezekben az esetekben
egy szó jelentésének értelmezése kapcsán, vagy akár ürügyén, elméleteket gyártunk.
Ily módon az efféle filozófiai tevékenység nem pusztán magyarázó, deskriptív,
de sok esetben normatív is. Nemcsak azt igyekszünk feltárni, mi a de facto helyes
használat, illetve hogy annak milyen logikai következményei vannak, hanem szabályt
is alkotunk, regulázunk. Ez persze nem azt jelenti, hogy egyben minden vitán
felül álló törvényt is alkotnánk. Épp ellenkezőleg, egy lehetséges vita és -
a jogi hasonlatot folytatva - egy normaértelmezés lehetséges alapjait vagy kiindulópontját
keressük.
A felvilágosodás problémája mármost ez utóbbi kérdések közé tartozik. Természetesen
mondhatjuk, hogy a „felvilágosodás" kifejezés egy történeti korszakot,
mondjuk a XVII. és XVIII. századot jelöli. Ezzel azonban nem sokat mondtunk.
E két században korántsem mindenki volt felvilágosult. Ott van például a világ
Európán kívüli része, hogy csak a legnyilvánvalóbbat említsük. De Európában
sem tekintenénk minden filozófust, aki e két században tevékenykedett, a felvilágosodás
képviselőjének. Feltéve, ha nem akarunk visszaélni azzal, hogy már nem tiltakozhatnak.
Továbbá a felvilágosodás nem szűnt meg létezni azáltal, hogy a XIX. század kezdetét
vette. Mint ahogy nem is teljesedett be. Aligha lenne értelmes dolog azt mondani,
hogy az utóbbi két század már nem a felvilágosodás, hanem a fényesség százada
volt. Ami az előzőt illeti, azt legalább annyira jellemezte a sötétség délben,
mint a fény az éjszakában. Röviden, bár természetesen nem értelmetlen a felvilágosodás
kezdetét a XVII-XVIII. századhoz kötni, a felvilágosodás fogalmának leegyszerűsítése
lenne, ha azt állítanánk, hogy az pusztán egy korszakot, vagy akár annak intellektuális
történetét jelöli.
2. Mi is tehát a felvilágosodás? Amikor e kérdésre gondol, a filozófiailag egy
kicsit is pallérozott elme aligha tudja elkerülni, hogy Kant híres meghatározására
jusson eszébe: „A felvilágosodás az ember kilábalása maga okozta kiskorúságából"1.
A mondat gyönyörű, méltó a felvilágosodásnak nevezett korszak valószínűleg legnagyobb
elméjéhez. De kellőképp metaforikus ahhoz, hogy reflexszerű felemlegetésével
azért ne elégedjünk meg. Nyilvánvaló, hogy további értelmezésre szorul. Nevezetes
tanulmányában például Kant azt is állítja, hogy a felvilágosodás Frigyes százada.
Ezt az önértelmezést, gondolom, a legtöbben némi fenntartással fogadnánk. Mit
is kell értenünk az önmaga által okozott kiskorúságon, és miből is kell pontosan
kilábalni? Kant kulcsot ad a megértéshez, de az értelmezés ezzel nem ér, és
nem is érhet véget. Mert a felvilágosodás része, hogy minél jobban igyekezzünk
megérteni, mit is jelent a felvilágosodás. S a megértés ebben az esetben nemcsak
tények felfedezését, hanem normaadást is jelent: a fogalom megértése révén intellektuális,
de gyakorlati célok kitűzését is.
A kulcs, amelyet Kant ad, maga is egy norma, a felvilágosodás híres „sapere
aude" jelmondata. De ez még mindig nem világos. Mert mit is jelent az,
hogy merni a tudást? A tudás nem merészség, hanem ész kérdése. Merész emberek
lehetnek tudatlanok, és tudós férfiak és nők gyávák. Csakhogy különbség van
tudás és tudás közt. Tudni merni, egyebek mellett annyit tesz, mint nem becsapni
önmagunkat. Szembenézni a megértett vagy csak megsejtett következményekkel.
Másképp fogalmazva, nemcsak megérteni a modus tollens és a modus pollens
szabályait, de elfogadni azok érvényességét, még a kényes kontextusokban
is. S ez bizony néha nem is olyan könnyű. Ráadásul, mint azt a gyakran idézett
filozófiai közhely tartja, az egyik filozófus modus pollense a másik
filozófus modus tollense. Az azonban, hogy merjünk tudni, annyit mindenképp
megkövetel, hogy ha elfogadjuk a premisszákat, akkor elfogadjuk a következményt
is, és ha elvetjük a következményt, akkor legalább valamelyik premisszát kétségbe
vonjuk.
3. A felvilágosodás premisszája mármost a következő: a modern (értsd: Kopernikusz
és Galilei utáni) természettudományok megváltoztatták egész világképünket, és
ennek a világképváltozásnak etikai-normatív következményei is vannak. A modern
természettudományok által nyújtott ismeret igaz, de legalábbis közelebb áll
az igazsághoz, mint a korábbi elméletek. Következésképp nem gondolkodhatunk
úgy erkölcsről, jogról, politikáról, ahogyan azt Kopernikusz és Galilei előtt
tettük. Fontos látni: ebből nem következik, hogy másképp kellene gondolkodnunk
erkölcsről, jogról, politikáról. Hiszen a „másik filozófusnak" ez az érv
modus pollens helyett modus tollens. Bellarmini, aki helyesen
értette a következtetést, és el is fogadta a logikai következményt, kénytelen
volt az egyik premisszát tagadni. A tagadás legjobb módjának az állítást elfogadók
eliminálását vagy jobb belátásra térítését tekintette, arra buzdítva őket, hogy
addig lássák be, hogy tévedtek, amíg van módjuk bármit is belátni, ellenkező
esetben megfosztja őket e lehetőségtől. A meggyőzésnek ez a módja ma sem olyan
ritka, még ha Európában már nem is divatos. De a fontos nem a módszer. Valószínűleg
igazuk van azoknak, akik azt állítják, hogy az eszméket képviselőik vagy könyveik
elégetésével nem lehet kiirtani. De sajnos meg lehet próbálni. Miért? Mert a
könyvégetők és szerzőgyilkosok őrültek? Mert fanatikusak? Igen, fanatikusak,
és ha az őrület az általunk megszokottól radikálisan eltérő viselkedést jelenti,
talán őrültek is, de őrültségükben van rendszer, amennyiben felismerik a modus
tollens érvényességét. A modern tudományos világképnek vannak etikai következményei.
Ezért ha az etikai következmények elfogadhatatlanok, a modern világkép is az
kell, hogy legyen. További következmény: mindent el kell követni, hogy megszabaduljunk
tőle. Embert ölni, könyvet égetni és a többi.
Abban, hogy végül is a modern természettudományok elfogadása uralkodóvá vált
az európai kontinensen, fontos szerepe volt annak, hogy sokan elhitték: a fenti
következtetés másik premisszája hamis. Ebben az esetben a következtetés nem
áll, de legalábbis nem biztos, hogy áll, mivel a tudományok, ha ugyan meg is
változtatták a természetről alkotott felfogásunkat, érintetlenül hagyják mindazt,
amit az erkölcsről, általában a normákról gondolunk. Ezzel a technikával, hogy
megint csak egy Kant-parafrázissal éljek, viszonylag könnyű helyet csinálni
a tudásnak, anélkül, hogy korlátozni kellene a politikai hatalmat. Csakhogy
ez a technika éppen a felvilágosodás tagadása. A felvilágosodás ugyanis valóban
ezt jelenti: merni a tudást, vagyis elismerni, hogy annak, mit gondolunk a világ
működéséről, következményei vannak a tekintetben, hogy mit tartunk helyes cselekvésnek.
Ha úgy tetszik, az elismerés meg kell, hogy előzze a felismerést.
Előbb el kell ismernünk, hogy mindaz, amit tudunk, nem maradhat következmények
nélkül. Aztán nekiláthatunk, hogy megértsük a következményeket. A felvilágosodás
annak elismerése, hogy a természettudományos világkép megváltozásának vannak
etikai-normatív következményei, és az a folyamat, amelyben merünk és akarunk
intellektuális erőfeszítéseket tenni annak érdekében, hogy felismerjük ezeket.
Ez a folyamat nem zárult le mára csak azért, mert a legtöbb iskolában Newtont
és Einsteint tanítják Arisztotelész és Ptolemaiosz helyett, sőt még azzal sem,
hogy a legtöbb országban nem tilos a darwinizmus oktatása. Ami azt illeti, talán
soha nem is zárul le. De annyi bizonyos, hogy ha meg akarjuk érteni, amit meg
kell értenünk, Minerva baglyára aligha számíthatunk. Aligha lesz olyan kor,
amelyben majd úgy tekinthetünk a felvilágosodásra, mint a preszokratikus filozófiára
vagy a keresztes háborúkra, tehát a lezárt múlt részének tekinthetnénk.
4. Mi köze van mindennek az emberi jogokhoz? Bizonyosan mondhatjuk, hogy ha
nem a jogfilozófiai értekezések vagy a nemzetközi jogi deklarációk számával,
hanem a tönkretett és elpusztított emberi életeken mérjük, az elmúlt század
aligha volt az emberi jogok érvényesülésének diadala. Sokkal inkább kudarc:
a fejlett tudomány és technika használata a törzsek, népek vagy egyszerűen csak
egyének megnyomorítására, sőt sok esetben kiirtására. Ez nem kerülte el filozófusaink
figyelmét sem. Egyesek bellarminista következtetéseket is hajlamosak voltak
levonni: a tudomány káros az egészségre, a szellemire mindenképp. Etikai következményei
beláthatatlanok, pontosabban beláthatatlanul rosszak. A tudomány, nem is beszélve
a technikáról (amit néha jogosulatlanul hajlamosak vagyunk összekeverni a tudománnyal),
veszélyes. Talán jobb lett volna, ha Bellarmininek mégis sikerül? Vannak persze
más figyelembe veendő tények is. Például az, hogy minden népirtás ellenére a
XX. század végére megsokszorozódott a népesség. Senki nem gondolhatja komolyan,
hogy ez a tudomány fejlődése nélkül lehetséges lett volna. Ezzel nem azt akarom
mondani, hogy a népesség növekedése önmagában jó. Annyira, vagy annyira primitív
módon, azért nem vagyok utilitarista, hogy elfogadjam: az örömmennyiség puszta
lehetőségének növekedése már önmagában jó is. Csak azt állítom, hogy ha - a
fenti érvhez hasonlóan leegyszerűsítő módon - az emberi életekben elszenvedett
veszteség vagy nyereség alapján akarunk mérleget vonni, akkor a tudomány mérlege
pozitív.
Csakhogy a modern tudományos világképből éppúgy nem következik a terror és pusztulás,
ahogyan a féktelen szaporodás sem. Ha valami, akkor véleményem szerint épp az
a tudományos világkép elfogadásának egyik legfontosabb következménye, hogy semmi
ilyesmi nem következik belőle. Egészen más dolgok következnek, amelyek azonban,
ha általánosabbak is, és talán nem is szolgálhatnak direkt útmutatóként a politikai
és az erkölcsi döntések meghozatalakor, azért távolról sem jelentéktelenek.
Ezek közé tartozik az emberi jogok univerzalitása. Az emberi jogok univerzalitása
(mint norma, természetesen, hiszen azt aligha mondhatjuk, hogy az emberi jogok
de facto ma univerzálisan érvényesülnének) az európai felvilágosodás
terméke.
5. Ha azonban ez az állítás igaz, az közel sem mindenki szemében szól az emberi
jogi norma érvényessége mellett. Épp ellenkezőleg. Az érv szerint az emberi
jogok követelése kulturális termék, méghozzá egy meghatározott, partikuláris
kultúra, az európai felvilágosodás terméke. Mi köze ehhez a hinduknak, bantuknak,
mohamedánoknak, kínaiaknak és egyáltalán mindazoknak, akiknek megvan a maguk
kulturális hagyománya a maguk erkölcsi és jogszokásaival? Miért éppen az emberinek
nevezett jogok lennének univerzálisak? Különösképp, ha elismerjük, hogy ezek
a felvilágosodás termékei? Erre mármost azt az egyszerű választ szokás adni,
hogy hiszen attól, hogy a newtoni fizikát is egy meghatározott kulturális közegben
találták ki, a Föld nem fogja kevésbé vonzani a hindukat és mohamedánokat, mint
a keresztényeket, és hogy a puskapor sem robban kevésbé Európában, mint feltalálóinak
otthonában. Ez a válasz, bármilyen egyszerű és egy filozófiai-kultúrtörténeti
kérdésekben járatos elme számára leegyszerűsítő legyen is, szerintem helyes.
Talán érdemes hozzászoknunk, hogy néha akár az egyszerű érvek is helyesek lehetnek.
De azért a felvilágosodás értékelésének vitájában a leértékelőknek ezzel persze
nem fogyott el a puskapora. Hiszen ők is elő tudnak hozakodni egy egyszerű,
de igen meggyőzőnek látszó érvvel. Nevezetesen, hogy ugyan ne keverjük már össze
a természetet a normákkal. A természetről alkotott felfogásunk univerzális lehet,
mert mindannyian ugyanabban az univerzumban élünk. De a normák nem a lélektelen
univerzum, hanem a lelkes emberi közösségek termékei, ezért csakis egy a legelemibb
filozófiai megkülönböztetésekre képtelen elme állíthatja, hogy épp úgy egyetemesek
lehetnek, ahogyan a természet törvényei.
A felvilágosodás univerzális jogeszméjének kritikusai közül azonban sokan nem
veszik észre, hogy érvük mennyire felvilágosodás-szagú és Európa centrikus.
A kulturális pluralizmus melletti ezen érv ugyanis, amely nézeteik szerint szemben
áll a felvilágosodás univerzális jogeszméjével, éppen hogy a felvilágosodás
politikai erkölcsének legalapvetőbb normája, a tolerancia félreértésén nyugszik.2
Nem komolyan vehető gondolat ugyanis, hogy a jogi-erkölcsi értelemben vett univerzalizmus
a felvilágosodás terméke volna. Ez mind történeti, mind logikai értelemben tarthatatlan
álláspont. Ami az utóbbit illeti, minden - legalábbis a jog alapjául szolgáló
- erkölcsi normából következik az univerzalizálhatóság. Amire ugyanis ez nem
áll, az legfeljebb ízlés, személyes preferencia, de aligha lehet erkölcsi értelemben
vett norma. De persze az univerzalizálhatóságból még nem következik (mint ahogyan
Kant gondolta), hogy egy norma érvényessége univerzálisan ki kell, hogy terjedjen
minden emberi egyénre és társadalomra. Másodszor viszont, aligha állítható,
hogy a felvilágosodás lett volna az első olyan normarendszer, amely normáit
univerzálisan érvényesnek tekintette. Hogy ne menjünk messzebbre, itt van például
a kereszténység, kicsit távolabb a mohamedánok, még távolabb a buddhisták. S
hogy egy (legalábbis a modern értelemben) szekularizált szellemi irányzatot
említsünk, a sztoikusok. Kétségtelen, hogy mindezek a normarendszerek arról
szólnak, mit tesz a jó keresztény, a jó mohamedán vagy az értelmes sztoikus.
De azért nem egészen úgy, mint azok a normák, amelyek azt határozzák meg, mit
tesz a jó sofőr vagy a jó sebész. Utóbbiakból ugyanis nem következik, hogy önmagában
helyes lenne, ha mindenki vezetne vagy műtene. Előbbiek viszont normáikat mindenkinek
szánják. Az lenne a tökéletes világ, ahol ezeket a normákat mindenki elfogadja,
és részben (bár nem teljesen) ezáltal mindenki kereszténnyé, mohamedánná, sztoikussá
válna. A felvilágosodás kitermelte erkölcsi-politikai normák univerzalitásának
tagadása maga is a felvilágosodás terméke. Valószínűleg soha egyetlen olyan
normarendszer sem létezett a Földön, amelynek érvényessége de facto ne
lett volna korlátozott, partikuláris. De az az elképzelés, hogy ennek de
jure is így kell lennie, hogy sem karddal, sem szóval nem kell a máshitűeket
meggyőzni, a normákat érvényesíteni, ezzel szemben el kell fogadni, hogy minden
erkölcsi és normarendszer korlátozott érvényességű, tisztában lenni azzal, hogy
minden javíthatatlanul relatív, bizony az európai felvilágosodás terméke. Ha
van a felvilágosodásnak dialektikája, akkor éppen ez az. A természettudományos
racionalitás univerzalitásának egyik lehetséges terméke, ha nem is következménye,
úgy tűnik, a szélsőséges kulturális relativizmus. Bár utóbbi szerintem minden,
csak nem felvilágosult nézet, senki, aki nem ment keresztül a felvilágosodás
folyamatán, meg nem értheti. Úgy is mondhatnánk: a kulturális relativizmus minden,
csak nem az ember természetes beállítódása. Maga is kulturális termék.
6. És ez az a pont, ahol a „hiszen az emberi jogok is csak egy partikuláris
társadalom termékei, miért is kellene őket univerzálisnak tekinteni" típusú
érvek zátonyra futnak. Mert bizony, nem az univerzális érvényesség igénye az,
ami tipikusan egy kulturális hagyomány terméke: az univerzalitás igénye, ha
nem is univerzális, de semmiképp sem ritka jelenség. Ha valami, akkor éppen
a normákkal kapcsolatos szkepticizmus, az erkölcsi relativizmus, a partikularizmus
tényének normává emelése az, ami tipikusan modernkori eurocentrikus jelenség.
Az erkölcsi relativistáknak mégis igazuk van, hogy álláspontjuk a felvilágosodás
tagadása. Ha egyéb nézeteik is helyesek lennének, az a felvilágosodás meghaladása,
a tagadás tagadása, a mindent elsöprő és beteljesítő posztmodern szintézis lenne.
Csakhogy szerintem nem helyesek, mint ahogyan mindent beteljesítő szintézis
sincs, sőt még csak mindent megokosító Minerva baglya sincs. A kulturális és
erkölcsi relativizmus tipikusan eurokulturális jelenség (az eurokultúrába természetes
beletartozik az Egyesült Államok és Ausztrália stb. is). De nem a felvilágosodás
beteljesülése, hanem kisiklása.
A XVII. és XVIII. század az útleírások százada is volt, az egzotikum, a különös
utáni vonzódás kezdete. E két század filozófusai, különböző mértékben ugyan,
de szinte kivétel nélkül támaszkodtak ezekre a beszámolókra. A tanulság, amelyet
levontak belőle, az emberi szokások - beleértve az erkölcsi szokásokat is -
sokféleségének felismerése. De e sokféleség felismerése mellett a cél mégiscsak
az univerzálisan emberinek a keresése maradt. A szokásoktól független, vagy
azokban univerzálisan föllelhető, objektíve megismerhető emberi természet megértése.
A felvilágosodás volt az a szellemi áramlat, amely fölismerte, hogy e sokféleség
lényegileg hozzátartozik az emberiséghez mint biológiai fajhoz. Kétségtelen,
hogy voltak felvilágosult gondolkodók, akik a sokféleséget eleve az értelmetlenség,
az irracionalitás jelének tekintették. A felvilágosodás éles elméjű európai
kritikusai (de hangsúlyozottan az európaiak, s nem például a csadorviselés univerzalitásának
igényét a legkevésbé sem kifogásolók) rögvest rá is mutattak, hogy az ész által
vagy nevében követelt egyetemesség időnként milyen irracionális következményekhez
vezethet: a francia nyelv, azon belül is egy nyelvjárás univerzálisan racionálissá
nyilvánításától egészen a szélsőséges vallási intoleranciáig vagy a kulturális
tradíciók által meghatározott értékek lerombolásáig. Az embert kis szomorúsággal
tölti el, hogy eme érvelés mit sem változott az elmúlt kétszáz és egynéhány
év során. Újra és újra végig kell hallgatni, különböző formában, néha a meleg
víz feltalálásának büszkeségét idéző felhangok kíséretében. Eszerint a felvilágosodás
univerzalizmusa vezetett a gyarmati elnyomáshoz, az Európán kívüli világ értékeinek
semmibevételéhez, sőt megsemmisítéséhez. Magában Európában viszont kudarcot
vallott, hiszen lám, még mindig sok államunk van, és sok nyelvet beszélünk,
főzni se ugyanazt főzzük, amit az egyik helyen gusztustalannal tartanak (lásd:
ronda békaevő franciák kontra szellemtelen és unalmas hamburgerzabálók), az
a másik helyen igazi nyalánkság. De ami még ennél is rosszabb, a felvilágosodás
eszméin nevelkedett politikus még mindig azt hiszi, hogy megmondhatja, hol mit
tegyünk a levesünkbe (vö. az Európai Unió élelmezésre vonatkozó szabályait).
Pedig az ember olyan állat, amelyik szereti a saját marháját a saját módján
enni, és ha lehet, mindenütt szeretne a saját nyelvén beszélni. Például saját
országának saját hivatalaiban. De íme, ahol ezt megteheti, ott is utálja a másikat.
A felvilágosult nyugati Európa közepén a vallon megfojtaná egy kanál vízben
a flamandot, és viszont, pedig már minden meg van oldva, hiszen az egyetemen
is leadják ugyanazt az órát egyszer flamandul, egyszer meg franciául. Ugyan
ki kívánhat ennél többet? S ki tagadhatja, hogy e siker a felvilágosodás kudarcának
legjobb bizonyítéka? A felvilágosodás univerzalitásából csak a Coca-Cola maradt
meg, a globalizált üzleti érdek. Hát nem szörnyű, hogy mindenütt Coca-Colát
kell inni?
7. Szörnyű lenne, ha kellene. De az igazán nagy szörnyűség nem a Coca-Colában,
hanem ebben az érvelésben rejlik. Kétségtelen, hogy a gyarmati kizsákmányolás
csúnya dolog. Kétségtelen, hogy az élelmiszerpiac szabályozása némely esetben
talán jó szándékú, de szűklátókörű hivatalnokok műve, más esetekben pedig partikuláris
gazdasági érdekeket szolgál. Az is igaz, hogy az autonóm nyelvhasználat problémája
a soknemzetiségű államokban minden bizonnyal a legnehezebben megoldható gyakorlati
politikai kérdések közé tartozik. De alig hiszem, hogy bárki, aki híve az emberi
jogok univerzalitásának, mindezt tagadná, vagy hogy tagadni lenne kénytelen.
Inkább azt szeretném egyszer megérteni, mi is következne a kulturális és erkölcsi
relativizmusból azokban az esetekben, amikor a partikuláris morális kód azt
követeli meg, hogy az özvegyen maradt asszonyokat elégessük, vagy a lányokat
ne engedjük iskolába járni, vagy hogy ártatlan emberi életek kiirtása révén
jussunk a mennyországba. Milyen más emberi válasz lehetséges ilyenkor, mint
a dogmatikus racionalista emberi jogi hagyomány, miszerint fenébe a szokásokkal,
ezt mégse kellene megengedni? Másképp fogalmazva: nyilvánvaló, hogy az egyetemes
érvényesség kérdése csak azzal kapcsolatban kérdés, ahol egyáltalán értelmes
dolog feltenni. Miután nyilvánvalóan hülyeség azt kérdezni, hogy melyik nyelv
a jobb nyelv, azt pedig alig gondolhatja ép eszű ember, hogy konyhai ízlés tekintetében
létezhet egyetemes norma, éppen ezek azok a kérdések, amelyekről a politikai-erkölcsi
normák közvetlenül semmit nem mondanak. Az azonban, hogy minden emberi egyednek
joga van ahhoz, hogy erőszakkal ne vegyék el az életét, vagy hogy joga van saját
képességeinek szabad fejlesztésére, nem konvenció vagy ízlés dolga. Mégpedig
azért nem, mert a szó egy bizonyos normatív értelmében minden biológiai értelemben
vett emberi lény egyenlő. Nem könnyű pontosan megmondani, mit jelent ez az egyenlőség,
hiszen egyformák biztosan nem vagyunk, és nem is az a cél, hogy azok legyünk.
De annyit mindenképp jelent, hogy bizonyos esetekben szánalmas dolog a kulturális
partikularizmus értékeire hivatkozni. Ha majd egyszer világosan látom, hogyan
lehetne ezekre a kérdésekre választ adni egy a felvilágosodás emberi jogi univerzalitásra
való igényét el nem fogadó morálfilozófiai keretben, akkor talán képes leszek
komolyan venni a kulturális relativizmust, mint a felvilágosodás kritikáját.
Addig azonban nem.
8. Befejezésül néhány szó arról, miért gondolom, hogy a kulturális relativizmus
a felvilágosodás kisiklása. Hiszen a „nem láttam még embert csak angolt meg
franciát" a felvilágosodás kritikusainak érve (egy körülbelül annyira tartalmas
kijelentés, mintha valaki azt állítaná, sosem evett még gyümölcsöt, csak almát
meg cseresznyét), nem pedig a felvilágosodás félreértése. Abból viszont, amit
fentebb állítottam, az következik, hogy a kulturális relativizmus és a belőle
következő felvilágosodás-ellenesség végső soron a felvilágosodás terméke. Hogyan
lehetséges ez?
Mint korábban említettem, az emberi jogok mögött meghúzódó egyik alapvető morális
norma a tolerancia. A felvilágosodás moralitásának központi tézise, hogy a tolerancia
érték, és nem csupán a politikai gyengeség jele, amitől az első adandó alkalommal
illik megszabadulni. A kulturális relativista szerint lehetetlen a tolerancia
egyetemes értékét igazolni az erkölcsi egyetemesség tagadása nélkül. Ez paradox
álláspont, és talán ezért is mondja Kant, hogy „aki tehát a tolerancia
fennhéjázó nevét is elutasítja, az valóban felvilágosodott"3. A tolerancia
ugyanis feltételezi, hogy azt tűrjük békésen, amit helytelennek tartunk, sőt
talán le is nézünk. A az erkölcsileg helyeset vagy az esztétikailag ízléseset
nem toleráljuk, hanem tiszteljük vagy kedveljük. És mennyivel jobb lenne mindent
egyformán szeretni vagy becsülni! Hát igen, tényleg jobb lenne. Amíg nem lehet,
be kell érnünk a toleranciával. De talán ez is valami. Mert ha a tolerancia
egyetemes érték, ahogyan azt a felvilágosodás tartja, akkor jó alapunk van arra,
hogy ne nézzük tétlenül és türelemmel az intolerancia legféktelenebb megnyilvánulásait,
de egyben arra is, hogy mások intoleranciája láttán ne veszítsük el se a magunk
toleranciáját, se józan eszét.
Jegyzetek
1. Kant, „Válasz a kérdésre: mi a felvilágosodás?", in: A vallás a puszta
ész határain belül és más írások. (Budapest, Gondolat, 1974, 80-89.), ford.
Vidrányi Katalin, 80. o.
2. Egy riasztó példa Hans Kelsen nagy hatású demokráciaértelmezése, mely szerint
„a metafizikai-abszolutisztikus világnézet autokratikus világnézet, a demokratikus
magatartás a kritikai-relativisztikushoz van rendelve. Aki az emberi megismerés
abszolút igazságát és abszolút értékeit lezártnak tekinti, annak nemcsak saját,
hanem az idegen, ellenkező véleményt is legalább lehetségesnek kell tartania.
A relativizmus ezért olyan világnézet, amelyet a demokratikus gondolat előfeltételez."
Idézi R. Safranski Egy némethoni mester. Heidegger és kora. Budapest,
Európa, 2000, (ford. Rácz Péter et. al.). 293. o.
3. Kant, id. mű 87. o.