A magyar külpolitika elmúlt
négy esztendejét, washingtoni nagykövetünk örökbecsű történeti művének címét
elorozva túlzás nélkül lehet „az elvesztett presztízs" négy évének nevezni.
A rendszerváltás óta eltelt 12 év alatt még egyetlen kormány diplomáciáját sem
érte annyi kritika mint az Orbán(-Torgyán)-kabinetét. Felborult a hármas külpolitikai
alappillér (euroatlanti integráció, regionális-szomszédsági kapcsolatok, valamint
a határon túli magyarok iránti felelősségvállalás) közti egyensúly, és megszakadt
az e téren korábban meglévő példás nemzeti konszenzus is. A jobboldali kormány
regionális középhatalmi illúzióktól vezérelve lényegében belpolitizált külföldön,
azaz a hazai viszonyokból jól ismert arrogáns és agresszív hatalomgyakorlási
eszközöket próbálta meg a nemzetközi kapcsolatok terén is érvényesíteni. Ez
egyaránt megmutatkozott a csatlakozási tárgyalások során, éppúgy, mint a szomszédsági
politika, a visegrádi együttműködés 2002-es csődje alatt, nemkülönben a kedvezménytörvény
miatt a határon túli magyarok kiszolgáltatott helyzetbe hozásában.
Annyira kedvezően indult minden! 1998 májusában az ország túl volt a mélyponton,
a Bokros-csomagnak köszönhetően javultak a makrogazdasági mutatók, az ország
a NATO-csatlakozás küszöbére került, a csatlakozási tárgyalások jó ütemben haladtak
az Európai Unióval. A Romániával és Szlovákiával kötött alapszerződések jól
körülbástyázott és széles körű garanciát nyújtottak a magyar kisebbségek számára,
és új alapokra helyezték a korábban sokszor feszült magyar-román és magyar-szlovák
bilaterális kapcsolatokat. Az egyetlen aggodalomra okot adó térség, a Balkán,
közelebbről Koszovó, pedig még szűk egy évre volt az igazi tragédiától. Mégsem
lehetett sokáig külpolitikai konszenzusról beszélni, a Fidesz-kormány hamarosan
megkezdte az egészpályás letámadást, és a Külügyminisztérium apparátusában is
megvalósult a „több, mint kormányváltás, kevesebb, mint rendszerváltás"
orbáni eszméje. A visszatetszést keltő, gátlástalan, bel- és külföldön egyaránt
jól látható klientúraépítést; a pártpolitikai alapon folytatott tisztogatásokat;
a botrányos családi, rokoni, baráti vagy éppenséggel üzleti alapokon nyugvó
nagyköveti kinevezéseket; a sokszor dilettáns, amatőr és előkészítetlen döntéshozatali
mechanizmust; a külügyi felső vezetés anomáliáit, a kezdetektől fogva kódolt
Martonyi-Németh-konfliktust; a minisztérium felduzzasztott és néhol diszfunkcionális
struktúráját számos szakmai kritika érte.
„Honnan - hová?"
Érdemes lehet visszatekinteni, hogy 2001 októberében milyen volt a kormány tevékenységének
megítélése. A Miniszterelnöki Hivatal által készített, A kormány tevékenységének
mérlege, 1998-2001 című értékelés fejezetcíme (Nemzeti érdekérvényesítés
a külpolitikában) is magáért beszél. Eszerint „a magyar külpolitika hármas célrendszerében
az előző kormányzat alatt a kisebbségi magyarok ügye háttérbe szorult, illetve
alárendelődött a másik két fő célnak. A polgári kormányzat alatt helyreállt
az egyensúly: ma már nem kompromisszumot keresünk a három cél között, hanem
arra törekszünk, hogy azok egymás hatását erősítsék." Ezt követően az írás
a Magyar Állandó Értekezlet (MÁÉRT) megalakítását üdvözli, amely „demokratikus
legitimitásra alapozott politikai képviseletet biztosít a Kárpát-medence nyolc
országában együtt, illetve a világban szétszórva élő, 15 milliós magyar nemzetnek".
A MÁÉRT 1999. novemberi ülésének zárónyilatkozatában fogalmazódott meg az az
igény, hogy a kormány vizsgálja meg a határon túli magyarok státusára vonatkozó
törvényi szabályozás lehetőségét. A kezdeményezést - a MÁÉRT hat szakbizottságának
ajánlásai alapján - a Külügyminisztérium és a Határon Túli Magyarok Hivatala
(HTMH) alakította szövegtervezetté. A közkeletű nevén státustörvénynek nevezett
2001. évi LXII. törvényt 2001. június 19-én fogadta el az Országgyűlés. „A törvény
alapját képező koncepcióban megfogalmazott általános érvényű cél az, hogy Magyarország
a szomszédos államokban élő magyaroknak nyújtott egyes kedvezményekkel és támogatásokkal
is hozzájáruljon közvetlen politikai és gazdasági környezete stabilitásának
megszilárdításához." A későbbi bonyodalmakat finoman sejtetve teszi hozzá
a kormány hivatalos önértékelő dokumentuma, hogy „alkalmazásáról jelenleg is
egyeztető tárgyalások folynak Romániával és Szlovákiával". (Hol volt még
ekkor az Orbán-Nastase egyetértési memorandum!)
Az euroatlanti integrációs törekvések részben a kormány kissé öntömjénező stílusában
közli a fejleményeket. „Magyarország 1999. március 12-én a NATO tagjainak sorába
lépett. A NATO-ba való beilleszkedésünk politikai téren teljessé vált. (…) Katonai
integrációnk folyamatban van. NATO-tagságunk és a délszláv konfliktus idején
tanúsított magatartásunk erősítette a Magyarországról alkotott pozitív országképet."
„A Magyar Köztársaság kormánya szolidaritását, feltétel nélküli támogatását
és széles körű készségét nyilvánította ki az Amerikai Egyesült Államokat 2001.
szeptember 11-én ért terrortámadás kapcsán, melyet gyáva gaztettnek, az egész
szabad világ ellen elkövetett bűnnek tekint. (…) Az Amerikai Egyesült Államok
ellen elkövetett támadást a szövetség valamennyi tagja ellen elkövetett támadásnak
tekinti, és készen áll arra, hogy a Washingtoni Szerződés 5. cikkelye értelmében
foglaltaknak megfelelően segítséget nyújtson az Egyesült Államok kormányzatának."
Ezt a helyénvaló és az ellenzék által is támogatott álláspontot némiképp beárnyékolta,
hogy Orbán nem határolódott el határozottan és azonnal Csurka Istvántól, aki
a szeptember 11-i tragédiára reagálva példátlan aljassággal az Egyesült Államok
felelősségét is felvetette a lehetséges okok között.
Az EU-integrációról szólva az írás kifejti, hogy „az új magyar kormány diplomáciai
erőfeszítéseinek is köszönhetően az unió már a joganyag-összevetés befejezése
előtt, 1998 őszén megkezdte a csatlakozási tárgyalásokat 5+1 tagjelölt állammal:
Magyarországgal, Lengyelországgal, Észtországgal, Csehországgal, Szlovéniával
és Ciprussal." Az 1998-as kormányprogram stratégiai célul tűzte ki, hogy
Magyarország a lehetséges legkorábbi időpontban és az elérhető legkedvezőbb
feltételekkel az Európai Unió tagja legyen. Az elmúlt három évben európai integrálódásunk
folyamatában a kormány erőfeszítései a tagságra való célirányos felkészülésre,
valamint a csatlakozási tárgyalásokra összpontosultak. Csatlakozásunk elősegítésére
a Külügyminisztérium az uniós tagországokban intenzív külső kommunikációs tevékenységet
folytat. A magyar-EU csatlakozási tárgyalásokon 2000 nyarára mind a 29 tárgyalási
fejezet megnyitásra került (az intézmények és az úgynevezett. egyéb fejezetet
csak a tárgyalások végén nyitják meg). Reális cél a tárgyalások befejezése 2002
folyamán, és a 2004-es csatlakozás, az európai parlamenti választásokon már
tagként történő részvétel. A legfigyelemreméltóbb része a kormány külügyi mérlegének
a „Diplomáciai offenzíva a közép-európai együttműködésért" című rész, amely
szerint „a polgári kormány áttörést ért el a közép-európai együttműködés területén."
Kétségtelen, hogy történtek látványos eredmények (Mária Valéria híd felavatása),
de a Benes-dekrétumok orbáni értékelésével az egész visegrádi együttműködés
kapott gellert, és - ugyan időlegesen - de Magyarország kapcsolatai a partnerországokkal
mélypontjukra jutottak.
Az MSZP országgyűlési képviselőcsoportja által jegyzett, Az Orbán-kormány
három éve… ami a kormányzati sikerpropagandából kimaradt című értékelés2
az Orbán-kabinet külpolitikájáról megjegyzi, hogy „a legfőbb célokat tekintve
folyamatosságot mutat, de a külpolitika hangvételét, a magyar mozgástér lehetőségeinek
kihasználását, a külpolitika súlypontjainak kialakítását illetően már lényegi
eltéréseket tartalmaz az előző ciklusok külpolitikai irányvonalától." A
szocialisták felróják a kormánynak, a konfrontatív stílust, a Tudjmannal ápolt
szoros barátságot, az osztrák szélsőséges erők kormányra kerülésével kapcsolatos
magyar kormányzati magatartást, az Orbán-, Kövér-nyilatkozatok formájában manifesztálódott,
az EU-val szembeni sokszor kioktató, ellenséges hangvételt, a kormányfő elhatárolódásának
hiányát a MIÉP USA-ellenes nyilatkozataitól. Az MSZP kritizálja továbbá a NATO-ba
való beilleszkedés és kötelezettség szempontjából a honvédelem és a magyar hadsereg
sokszor kaotikus állapotát, a haderőreform végrehajtásának vontatottságát; az
európai uniós csatlakozási tárgyalások terén pedig a júniusi tárgyalási fordulón
a munkaerő-áramlás és a termőföld-vásárlás kérdésében kötött rossz kompromisszumot,
illetve a belső felkészültség hiányosságát, és a társadalmi párbeszéd kiüresedését.
Megjegyzi továbbá a dokumentum, hogy a szomszédsági kapcsolatokat megterheli,
hogy a kormány nem folytatott konzultációkat a kedvezménytörvényről; valamint,
hogy a kormány tisztogatásokat folytatott a Külügyminisztérium szakapparátusában,
és a nagyköveti kinevezési gyakorlatban egyértelműen tetten érhető a párt- vagy
személyes lojalitás iránti igény.
A Szabad Demokraták Szövetsége frakciója Honnan hová?
címmel készítette el értékelését3 a Fidesz-kormányzás három évéről. Ebben a
„Háttal Európának" elnevezésű rész nagyrészt hasonló kritikai elemeket
tartalmaz, mint a nagyobbik ellenzéki párté (a csatlakozási tárgyalásokon a
föld és a munkaerőpiac ügyében kötött kompromisszum, a miniszterelnök arrogáns,
udvariatlan külpolitikai stílusa, a Tudjman-, majd a Schüssel-Haider-kormány
irányába tett gesztusok, a Bécs-München-Róma külpolitikai orientáció). A párt
azonban sokkal markánsabban bírálja a kormányt kisebbségpolitikája miatt. A
szabad demokraták álláspontja szerint „a Fidesz durván beavatkozott a kisebbségi
magyarság belső vitáiba, a radikális irányzatokat támogatva. A státustörvény
sérti a nemzetközi kapcsolatok elfogadott normáit, hosszú időre mérgezheti a
magyar kisebbségek, a szomszéd államok többségi népessége, Magyarország és szomszédai,
illetve a határokon túl élő és a hazai magyarság közötti viszonyt."
„Humánpolitika"
Az Orbán(-Torgyán)-kormány külpolitikájának visszásságai közül az egyik leglátványosabb
szegmens a nagyköveti kinevezések gyakorlata, és általában a Külügyminisztérium
humánpolitikája volt. Kezdetektől fogva megfigyelhető volt az a nyilvánvaló
kompetenciaharc, és feszültség, amely Martonyi János külügyminiszter és Németh
Zsolt politikai államtitkár között nyilvánult meg. A Külügyminisztériumot a
miniszter megkérdőjelezhetetlen szakmai és emberi kvalitásai ellenére egyre
inkább a Fidesz legbelsőbb köreihez tartozó, nacionalista húrokat pengető, a
magyarságpolitika iránt a végletekig elkötelezett, a nemzetpolitikát abszolút
prioritásként kezelő politikai államtitkár vezette. Ez megnyilvánult abban is,
hogy az „állam az államban" funkciót betöltő „kvázi minisztérium",
a Határon Túli Magyarok Hivatala (HTMH) közvetlen felügyeletét is ő gyakorolta.
A feladatkörök is élesen elváltak: Martonyi vitte az euroatlanti integrációs
politikát, és jórész a bilaterális kapcsolatokat az általában magas színvonalon
teljesítő szakapparátus nagy megkönnyebbülésére, míg Németh privilégiuma volt
a szomszédság- és magyarságpolitika. Egymás útjait kezdetben ritkán keresztezték.
Később, amikor a kedvezménytörvény és Orbán sorozatos baklövései (főleg a Benes-dekrétumok
miatt csődöt mondott V4-es együttműködés) már a legmagasabb uniós körök rosszallását
is kivívták, Martonyi kötelességtudóan védte a magyar mundér becsületét, derekasan
állta a sarat a jogos-jogtalan támadásokkal szemben. A helyzetet bonyolította,
hogy a miniszterelnök ellentmondást nem tűrően, a legsötétebb időket idéző kézi
vezérlést megvalósítva gyakorlatilag egy személyben külpolitizált. A Kancellárián
belül működő, Szemerkényi Réka által vezetett kül- és biztonságpolitikai államtitkárság
súlytalan maradt, egy-két esettől eltekintve halvány teljesítményt nyújtott.
A Külügyminisztérium felső vezetését tekintve a harmadik ember, a közigazgatási
államtitkár kezdetben a kiváló karrierdiplomata, Herman János volt, akit 2000
szeptemberében Bába Iván váltott, aki már rendelkezett külügyi tapasztalatokkal
az 1990-1994-es ciklusból, és a varsói nagykövetséget adta fel az új megbízásért.
Herman kárpótlásul az egyik legfontosabb kinevezést, a távozó Simonyi András
által felfuttatott brüsszeli NATO-misszióvezetőséget kapta meg. Az Integrációs
Államtitkárságot jól felkészült, Martonyi bizalmát élvező szakemberek irányították
(Gottfried Péter államtitkár, Dienes-Oehm Egon és Szombati Béla helyettes-államtitkárok).
A Külügyminisztérium helyettes-államtitkári gárdája vegyes képet mutatott. A
tágabb régiót felügyelő Lőrincz Csaba Németh Zsolt embere volt, míg Tomaj Dénes
karrierdiplomataként vezette az Európán kívüli területeket. A biztonságpolitikát
- többek közt a NATO-NYEU, és nemzetközi szervezetek főosztályt - a fiatal és
felkészült Kőrösi Csaba irányította, míg a gazdálkodásért, üzemeltetésért és
egy sereg más dologért az ex-kispesti fideszes polgármester, az abszolút politikai
kinevezett Zupkó Gábor felelt. A gazdasági minisztériumból átkerült külgazdasági
területeket Balás Péter vezette. A HTMH élén Németh Zsolt pártfogoltja, Szabó
Tibor állt.
Visszatérve a nagykövetségekhez a másik brüsszeli kulcsfontosságú poszt, az
EU-nagykövetség „ősidők óta" Juhász Endréé, aki egyben az EU-főtárgyalónk,
és az elmúlt négy évben a legtöbbet tette, hogy megőrizze hazánk vezető helyét
a tagjelölt országok között. Történtek azonban szép számmal politikai kinevezések,
sokan kizárólag családi, baráti vagy éppenséggel üzleti kapcsolataiknak köszönhették
a zsíros vagy kevésbé zsíros állomáshelyeket. Talán a legtöbb botrányt Lévai
Anikó üzletfele, a svájci emigráns Kékessy Dezső párizsi kinevezése kavarta,
aki abszolút outsiderként került pozícióba, és üzleti érdekeltségeivel, valamint
a párizsi nagyköveti rezidencia felújításával többször került az újságok címlapjára.
Hasonlóképpen nem bizonyult telitalálatnak Orbán korábbi bizottsági munkatársa,
a harmincas évei elejét taposó Győri Enikő római kinevezése sem. Szintén politikai
kinevezett Tar Pál vatikáni nagykövetünk is, aki Antall József barátságával
szerzett magának érdemeket (és korábban egy kurta washingtoni kinevezést is).
Jeszenszky Géza washingtoni, Barsiné Pataky Etelka bécsi, Trócsányi László brüsszeli,
Gergely András hágai, Csóti György zágrábi, Gedai Károly rabati, Pordány László
pretoriai és Vásáry István teheráni kinevezésével maradéktalanul érvényesültek
a legkisebb koalíciós partner, az MDF külügyi álmai. A Fidesz-apparátus kezdeti
káderhiányával és a minisztérium apparátusával szembeni bizalmatlansággal magyarázható
az antalli időszak nagyköveteinek (akik közül többen az MDNP-hez csatlakoztak)
nagymértékű reaktiválása, és a demokrata fórumos húzónevek pozícióhoz juttatása.
A Fidesz-kormány nem bizonyult hálátlannak a politikáját támogatókkal szemben.
Schmitt Pálnak, a népszerű sportdiplomatának és jelenlegi jobboldali főpolgármester-jelöltnek
a berni, Pröhle Gergelynek, a német liberális Friedrich Naumann Alapítvány korábbi
budapesti vezetőjének, későbbi közigazgatási államtitkárnak (NKÖM) a kulcsfontosságú
berlini, míg Gyürk Istvánnak, a Fidelitas-elnök Gyürk András édesapjának a canberrai
nagyköveti posztot juttatta.
Természetesen sor került fontos és kevésbé fontos pozíciókba felkészült karrierdiplomaták
kinevezésére is. Megemlítendő például Molnár László New York-i főkonzuli, Németh
Gyula mexikóvárosi, Kádár László kairói, Bayer Mihály pekingi, Fodor László
újdelhi, Iklódy Gábor oslói, Víg József helsinki, Pálmai Géza dublini, Bagi
Gábor ljubljanai, Pandúr József belgrádi, Alföldi László kolozsvári főkonzuli,
Varga György kassai főkonzuli, Busztin György dzsakartai kinevezése. Érdekes,
hogy a Magyar Honvédség volt főparancsnoka, Végh Ferenc ankarai nagyköveti megbízatást
kapott, aki azonban súlyos autóbalesete miatt nem tudja ellátni hivatalát.
A kelet-közép-európai régióban maradva nem egyszer botrányos volt a nagykövetek
külügyi bizottsági meghallgatása, számos esetben súlyos kifogások merültek fel
a jelöltekkel szemben. Emlékezetes tallini nagykövetünk, Jávorszky Béla esete,
akitől az ellenzék a felsőfokú oklevelét kérte számon, mondván, hogy a Magyar
Köztársaságot diplomás diplomata képviselje már az ezredfordulón. Hiábavaló
kérés volt. Katona Tamás történésznek, ex-külügyi és MeH-államtitkár varsói
nagykövetté történő kinevezése még ennél is nagyobb vihart kavart. A Külügyi
Bizottság 2000 májusi meghallgatásán a szocialista és kisgazda (!) képviselők
tartózkodása miatt nem kapta meg a jóváhagyást, és formailag vissza kellett
volna vonni a jelölését. A pragmatikus kormány azonban merőben szokatlan módon
megszervezte Katona meghallgatását a Parlament Szájer József vezette EU Integrációs
Bizottsága előtt, mondván, hogy EU-tagjelölt országról van szó, és ilyenkor
itt is meg kell hallgatni a kimenő nagyköveteket. Mondani sem kell, hogy ezek
után a kormánytöbbség itt megszavazta a jelöltet. A dolog abszurditásához még
hozzájárul, hogy a legfelkészültebb, és legszimpatikusabb politikus neve lett
ezáltal meghurcolva, holott korábban „csont nélkül" mentek át sokkal megkérdőjelezhetőbb
kvalitású nagykövetek (Mikecz Tamás - Kisinyov, Gyürk István - Canberra).
Szólni kell még két szomszédos országról, ahol a kétségtelenül meglévő szakmai
nívón kívül elsődleges szempont volt a pártorientáció. Boros Miklós pozsonyi
és Íjgyártó István bukaresti nagyköveteink Németh Zsolthoz állnak közel, de
közmegelégedésre végzik munkájukat. Politikai kinevezettnek tekinthető Perényi
János strasbourgi ET-melletti, Forrai Kristóf prágai, Szerdahelyi István tokiói,
Hóvári János Tel Aviv-i, Balla János lisszaboni kinevezése is.
Juhász Endrén kívül alig maradtak páran a nagyköveti karból, akiket még az előző
kormány nevezett ki. Szentiványi Gábor londoni és Varga Koritár Pál madridi
széke sokak meglepetésére nem rogyott meg 1997 ősze óta. Végezetül 2001 januárjáig,
mint hab a torta tetején ott voltak még a magyar diplomáciának a „magyar Kolumbusz",
a „chilei cseresznyeexportőr", dr. Torgyán József földművelésügyi és vidékfejlesztési
miniszter nagyszabású, egzotikus országokra koncentráló agrárdiplomáciai manőverei.
Külügyi körökben akkoriban sűrűn emlegetett mondás szerint nem volt olyan ország
a Földön, ahol Torgyán ne járt volna, ne lenne éppen ott, vagy ne készülne éppen
oda. Mindezt luxuskörülmények között, feleségével karöltve, Béres Béla kabinetfőnökkel
súlyosbítva. Thaiföld, Malajzia, Tajvan, Kuba, Szingapúr, Mongólia, az emlékezetes
latin-amerikai körút, mind-mind sok álmatlan órát okoztak a Külügyminisztérium
diplomatáinak. Szabadi Béla politikai államtitkár, ha lehet fokozni, akkor sokkal
nagyobb affinitással intézte ezeket az agrárprogramokat, például Bangkokban.
(De ez egy másik tárcatár témája innentől.)
Baklövések
A magyar diplomáciának az elmúlt négy év során számtalan esetben kellett asszisztálnia
a miniszterelnök meggondolatlan kijelentéseihez és antidiplomatikus stílusához.
Legendásan rossz volt például az Orbán-Schröder-viszony. A miniszterelnök már
első tárgyalásukon rossz benyomást keltett közismert arroganciájával a kancellárban,
azonban, 1999-ben azt is megengedte magának, hogy a Budapestre látogató Schröder
német és Viktor Klima osztrák kancellárokat a protokollt felrúgva hosszas ideig
megvárakoztatta közös sajtótájékoztatójuk előtt. Ausztria esetében később -
az uniós bojkott ellenére - látványosan állt ki a néppárti-szabadságpárti koalíció
mellett. Schüssel kancellárt tüntetőleg budapesti látogatásra hívta, ugyanis
a szélsőjobboldallal együtt kormányzó néppárti politikus helyzete sokban hasonlított
a MIÉP külső támogatását élvező magyar miniszterelnökére. Ugyanez az Orbán Viktor
tavaly nyáron már az emlékezetes kihelyezett kormányülések egyikén az „osztrák
vircsaft" elleni fellépésről beszélt, az osztrák gazdák magyarországi földvásárlásával
és a zsebszerződésekkel kapcsolatosan.
Oroszország esetében a kétoldalú kapcsolatok fagypontra jutottak az elmúlt négy
év során. Orbán bel- és külföldön egyaránt, ugyan magánbeszélgetések közben,
de többször tett Oroszországot bíráló kijelentéseket. (Például emlékezetes bostoni
útja során, feladva ezzel a leckét a másnap Moszkvába érkező Martonyi Jánosnak,
aki ezek után eléggé kínos szituációba került.) Ebből következett, hogy a magyar
diplomácia nem tudta elérni, pedig a kampány során gőzerővel próbálkozott, hogy
Putyin elnök vagy Kaszjanov miniszterelnök Magyarországra látogasson, akár csak
egy röpke óra és egy sokat jelentő kézfogás erejéig.
Hasonlóképpen felsült a miniszterelnök emlékezetes bostoni útja során, ahol
ugyan a Tufts Egyetem jogi és diplomáciai akadémiáján díszdoktorrá avatták,
azonban kitartó lobbizással sem érték el, hogy George W. Bush amerikai elnök
fogadja Orbánt. A fiaskó hátterében a már említett, Csurkától való el nem határolódás,
illetve a közismerten az elnök baráti köréhez tartozó Nancy Goodman Brinker
amerikai nagykövetet ért méltatlan és alpári kritikák állottak.
A visegrádi együttműködés (V4) becsődölése volt az egyik legszégyenletesebb
pontja a magyar diplomácia vesszőfutásának. Szlovákiával a kedvezménytörvény
miatti vitás kérdések már egyébként is feszült volt a viszony. Lengyelország
sérelmezte, hogy Budapest többször tett rájuk nézve hátrányos kijelentéseket
az EU-csatlakozással kapcsolatban. Az igazi botrány azonban idén februárban
az Európai Parlament Külügyi Bizottságának ülésén tört ki, ahol egy német képviselő
kérdésére Orbán kijelentette, hogy a Benes-dekrétumok az európai jogrenddel
ellentétesek, és ezzel egy érzékeny sebet szakítván fel, teljesen ellehetetlenítette
Visegrád eszméjét. A küszöbön álló budapesti csúcstalálkozót Milos Zeman cseh
és Mikulas Dzurinda szlovák kormányfő azonnal lemondták, Leszek Millernek, lengyel
kollégájuknak sem maradt ezek után más választása.
Negatív felhangokkal párosult az az elszánt magyar törekvés, hogy az ideológiai
hasonlóság, illetve a párt- és egyéni szimpátiák alapján kiépüljön egy bajor-olasz-osztrák-magyar
tengely. Az ismert történelmi előzmények miatt sokan aggodalommal tekintettek
az európai jobboldal - Edmund Stoiber bajor miniszterelnök, CSU elnök, kancellárjelölt,
Silvio Berlusconi olasz miniszterelnök, a Forza Italia vezetője, Wolfgang Schüssel
osztrák kancellár és ÖVP-elnök, valamint Orbán Viktor - formálódó szövetségére.
Főleg annak tükrében, hogy Olaszországban és Ausztriában a szélsőjobboldali
pártok, konkrétan a posztfasiszta Nemzeti Szövetség és a rasszista Északi Liga;
illetve Jörg Haider Szabadságpártja kormánytényezők lettek.
Nem történt előrelépés a rendszerváltás óta leértékelődött harmadikvilág-politikánkban
sem. A magyar diplomácia nem fordított kellő energiát a meglévő kapcsolatok
ápolására, kapcsolatépítésre a közel-keleti, afrikai, ázsiai, latin-amerikai
térségben. A magyar miniszterelnök jóformán az utolsó pillanatban mondta le
indiai látogatását, csak bukása után jutott el, mint focidrukker Japánba, negligálta
a Föld legnépesebb és óriási gazdasági lehetőségeket rejtő országát, Kínát.
Ellátogatott ugyan Szaúd-Arábiába, ahol fogadta őt Fahd király, és Marokkóba,
ahol találkozott V. Mohameddel is, azonban kimaradt egy kairói, tel-avivi vagy
akár teheráni vizit.
Integrációs fricskák
A magyar integrációs folyamat jó eredményeket felmutatva „vészelte át"
az elmúlt négy évet. Az 1998-ban elindult csatlakozási tárgyalásokon 2000-re
mind a 29 fejezetet megnyitották. Realitássá válhatott a tárgyalások 2002. év
végi befejezése, a 2004-es csatlakozás, a 2004. júniusi európai parlamenti választásokon
való részvétel. Erősen vitatható, hogy a 2001. júniusi tárgyalási fordulón a
munkaerő-áramlás és termőföld-vásárlás kérdéskörökben megkötött előnytelen kompromisszum
megfelel-e a magyar érdekeknek. Nem tett jót a csatlakozási tárgyalásoknak Orbán
Viktor emlékezetes kijelentése sem, miszerint „az EU-n kívül is van élet",
és sokaknak az is szemet szúrt, hogy felszaporodtak a Magyarországot különböző
okok miatt bíráló országjelentések (EU Bizottság, OECD, IMF), sőt az uniós tagországok
Budapestre akkreditált diplomatái is tettek nem hivatalos észrevételeket. A
főbb kritikai pontok a kormány agrár-, roma- és médiapolitikáját, a korrupciót
érintették. Nagy port vert fel az autópálya-építés, amely során a közbeszerzési
eljárás mellőzésével a kormány súlyosan megsértette az EU-s elvárásokat, és
mellesleg támogatástól is elesett. Sokan bírálták a különféle nagyhangú politikai
megnyilatkozásokat, a feszült belpolitikai légkört, a parlamenti demokrácia
ellehetetlenítését (háromhetenkénti ülésezés, a vizsgálóbizottságok felállításának
tilalma (például a „szenátorok" Lockheed-Martin-ügyben írott botrányos
lobbilevele kapcsán stb.), Budapest „kiszárításának" szándékát. Akadozva
haladt a jogharmonizáció, az elvárt infrastruktúra fejlesztés, az előcsatlakozási
alapok (PHARE, ISPA, SAPARD) fogadása, a lakosság felvilágosítása a csatlakozásról.
Mindezek ellenére a Martonyi-Gottfried-Juhász trió jól teljesített, a Bem rakparti
és brüsszeli szakapparátus sokszor erején felül produkált eredményeket.
Útvesztők
Az Orbán-kormány leértékelte a szomszédos országokkal szembeni megegyezést és
kiegyezést folytató politikát, és olyan nemzeti hangsúlyú irányt képviselt,
amely Magyarország integrációs fölényét volt hivatott demonstrálni. Ezenfelül
új alapokra helyezte a kisebbségi magyar pártokkal addig folytatott budapesti
kapcsolatrendszert is, amennyiben közvetlen módon beavatkozott az ottani frakcióharcokba,
illetve - ahol több párt működött - igyekezett az általa ideológiai alapon preferált
pártokat a többiek rovására helyzetbe hozni. Ez utóbbi megmutatkozott a Kárpátaljai
Magyar Kulturális Szövetséggel (KMKSZ) irányába az Ukrajnai Magyarok Demokratikus
Szövetségével (UMDSZ) szemben, a Horvátországi Magyarok Demokratikus Közösségének
preferálásával (HMDK) a Horvátországi Magyar Szövetség (HMSZ) ellenében, illetve
nem utolsósorban, sőt nagyon súlyos mértékben a Vajdaságban is, ahol az abszolút
domináns, Kasza József vezette Vajdasági Magyar Szövetséggel (VMSZ) szemben
az Ágoston András irányította törpepártot, a VMDP-t hozta helyzetbe a kormány.
A leglátványosabb beavatkozás azonban Erdélyben, az RMDSZ-en belül történt,
ahol a Markó Béla-Takács Csaba által irányított legitim vezetéssel szembenálló,
Tőkés László tiszteletbeli elnök által vezérelt, Fidesz-közeli Reform Tömörülés
élvezte Orbán, Kövér és Németh kizárólagos bizalmát. Szlovákiában pedig Duray
Miklós, MKP ügyvezető alelnök volt a jobboldali kormány legfőbb szövetségese.
2002-re bebizonyosodott, hogy ez a kicsinyes, megosztó politika nagyfokú bizalomvesztéshez
és instabilitáshoz vezetett a határon túli magyar közösségek körében.
A Fidesz-kormány a szomszédságpolitikát feláldozta a magyarországi belpolitikára
figyelő kisebbségpolitika oltárán, miközben a határon túl élő magyarság jogos
nemzeti és stabilitási igényeit veszélybe sodorta, valahányszor szomszédaink
rovására igyekezett eljátszadozni a regionális középhatalmi ábrándokkal. A magyar
külügyi stratégiában egy olyan kompromisszumképtelen, cinikus kisebbségpolitika
lett úrrá, amelynek ékes bizonyítéka az elkapkodott és belpolitikai érdekekre
hangolt státustörvény lett. A szomszédos államokban élő magyarokról szóló törvényt
2001. június 19-i ülésnapján 94 százalékos többséggel fogadta el a Magyar Országgyűlés.
Az SZDSZ elutasította a törvénytervezetet, amely szerintük „szemfényvesztés",
és a határon túli magyarok szülőföldről való elvándorlását segíti elő.
A törvény elfogadása után a szomszédos országok közül Romániával és Szlovákiával
a törvény elfogadása előtti egyeztetés hiánya, a törvény jogalanyainak meghatározása,
és az egyes paragrafusok miatt élénk vita kezdődött. A státustörvény vitában
a magyar Külügyminisztérium nem állt a helyzet magaslatán, egymást érték a törvénnyel
kapcsolatos negatív megnyilvánulások (ET, EBESZ), számos sikertelen tárgyalást
bonyolítottak le a vitás felek. Román részről a kedvezménytörvény körüli botrányos
konfliktus megoldása lett a 2001. december 22-én aláírt Orbán-Nastase egyetértési
nyilatkozat, amely valamennyi román állampolgár számára lehetővé tette a korlátozott
idejű magyarországi munkavállalás lehetőségét, nemzeti hovatartozás nélkül.
A magyar fél számára egyértelmű meghátrálást jelentő kompromisszumért súlyos
árat fizetett a Fidesz-kormány. Ezt az öngólt nem lehetett pozitívan kommunikálni,
hiába magyarázta - többek közt - a Külügyminisztérium vezetése is napokig az
ügyet.
A státustörvény körüli anomáliák is bebizonyították, hogy az Orbán-kabinet figyelme
csak a kisebbségi területekre korlátozódott, éppen ezért minden ehhez kötött
tevékenysége eleve szomszédsági konfliktusforrássá vált.
Jegyzetek
1. A kormány tevékenységének mérlege, 1998-2001. in: Kurtán Sándor-Sándor Péter-Vass
László (szerk.): Magyarország Politikai Évkönyve 2001-ről. II. kötet.
Budapest: Demokrácia Kutatások Magyar Központja Alapítvány. 1043-1105. o.
2. Az Orbán-kormány három éve… ami a kormányzati sikerpropagandából kimaradt.
in: Kurtán Sándor et al: i. m. 1106-1140. o.
3. Honnan hová? Az SZDSZ a Fidesz-kormányzás három évéről. in: Kurtán Sándor
et al: i. m. 1141-1161. o.