A magyar gazdaság növekedése
lelassult. A 2002 első felében elért alig háromszázalékos GDP-növekedés az 1997
második felében megindult gazdasági fellendülés leszálló ágát jelzi, miközben
a kormányzat augusztusban közzétett középtávú tervében még mindig a korábbi
gyors - öt százalékot megközelítő - fejlődés automatikus helyreállására számít,
mi több, elosztási terveit is erre építi.
A növekedés lelassulásának világgazdasági és belső tényezői egyaránt vannak.
Röviden: míg 2000 elején a technológiai részvények piacának összesítő indexe,
a NASDAQ 5000 pont közelében volt, ez jelenleg alig haladja meg az 1300 pontot.
A hagyományos iparágakat jellemző Dow Jones-index a két évvel ezelőtti 11 ezer
pont fölötti értékkel szemben 8300 pont körül ingadozik. Az Egyesült Államok
GDP-je 2002 első negyedének előzetes adatai szerint még öt százalékot meghaladó
ütemben bővült, a júliusi, korrigált adatok szerint az első félév teljesítménye
alig haladja meg az egy százalékot. A korábban a fellendülést már-már biztosnak
vélő Alan Greenspan, az amerikai jegybank vezetője kénytelen volt felülvizsgálni
korábbi derűlátását. Az amerikai gazdaság legkorábban 2003 közepén lódulhat
meg, de számos elemző hangoztatja a reálgazdasági és pénzügyi tényezők egymásra
rakódásából adódó - double dip - recesszió veszélyét is. S bizony, az
elmúlt két évben egyebek mellett az is kiderült, hogy hiába az egybevethető
lélekszám, a hasonló gazdasági összteljesítmény, mi több, a közös valuta s az
egymás felé forduló - külvilágtól védettnek tetsző - külkereskedelem, az Európai
Unió nem képes átvenni a világgazdaság lokomotívjának szerepét. Az a tény, hogy
az euró időnként a dollárral azonos értéket vesz föl a nemzetközi pénzpiacokon,
inkább értelmezhető a dollár tizenkét százalékos leértékelődésének, semmint
az euró hasonló mérvű erősödésének. Az európai növekedési mozdony Schröder,
Jospin, Berlusconi és mások - így a 2000. márciusi lisszaboni EU-csúcs - által
vizionált jövőképe álomnak bizonyult és szertefoszlott. Európa nem tud Amerika
helyébe lépni, a világgazdaság motorját csak a technológiai és pénzügyi téren
egyaránt élenjáró amerikai gazdaság képes húzni, hiába fognák egyesek a mégoly
kényelmes európai vagont az amerikai mozdony elé. Így pedig nem meglepő, hogy
az Európai Unió növekedési teljesítménye 2001-2003 átlagában még a másfél százalékot
se igen éri el. Igaz, az olyan periferikus gazdaság, mint a magyar, ettől még
növekedhet gyorsabban, de azért ennek a mértéke vélhetőleg nemcsak a magyar
döntéshozók jóakaratán, hanem a külpiac bővülési üteme szabta lehetőségeken
is múlik. A nemzetközi tőkepiacok lanyhulása számviteli értelemben biztos vagyonvesztést
jelent - és nemcsak a botrányos csődök esetében -, hiszen a megtakarítások jelentős
része tőzsdei papírokban volt és van. Így pedig az óvatos befektetői magatartás
a következő időszakban is adottnak vehető.
A világgazdasági folyamatok érdekes sajátossága az, hogy a kormányzati költekezés
növelése - így az amerikai konjunktúraélénkítő program vagy a német vállalatmentő
és munkahelyvédő intézkedések - egyáltalán nem járt azzal a hatással, amit sokan
vártak tőle. Az állami keresletteremtés nem tudott a magánpiac helyébe lépni.
S miközben Németország, Olaszország és Franciaország bármikor megkaphatja az
EU pénzügyi biztosától a stabilitási egyezmény megsértéséért járó intőt, a németül
kék levélnek elkeresztelt figyelmeztetést, ez az állami aktivizmus nem járt
és nem is jár a gazdasági teljesítmény fölpörgésével, sőt a lassulás lassulásával
sem. Az említett európai országok - és Portugália - strukturális bajokból fakadó
teljesítményhiányát aligha lehet tüneti, konjunktúrapolitikai lépésekkel kezelni.
A magyar gazdasági növekedés jó másfél éve tartó lassúbbodásának azonban belföldi
okai is vannak. Első helyen a beruházások, különösen a magánvállalkozások, valamint
a korszerűsítő gépbefektetések visszaesését kell megemlíteni. 2002 első felében
ugyan már ismét növekedett a nemzetgazdasági beruházások értéke mintegy öt százalékkal,
ez azonban szinte kizárólag az állami döntési beruházásokból fakadt. Átmeneti
lassulás után 2002 első hét hónapjában ugyan 12,2 százalékkal nőtt a kivitel,
de ennél jóval gyorsabban, 15,3 százalékkal nőtt a behozatal. Az áruforgalmi
mérleg hiánya már hét hónap alatt megközelítette a kétmilliárd eurót, és a gyenge
idegenforgalmi szezonnak is betudhatóan a fizetési mérleg hiánya egyre több
elemző szerint túllépi év végére a hárommilliárdos szintet. Igaz, ez nem jelent
fizetési vészhelyzetet, mint 1990 első felében, az azonban egyértelműnek látszik,
hogy a működő tőke befektetői és a tárcaberuházások, vagyis a nem adóssággeneráló
tételek legalább egymilliárddal elmaradnak majd emögött. Ráadásul a behozatal
láthatóan nem a jövő bevételeit megalapozó beruházások, hanem a folyó fogyasztás
fedezésére szolgál. Azaz: az ország lehetőségei fölött él, a jövő számlájára,
adósságból.
A magyar gazdaság növekedésének 1994 óta a beruházás és az export volt a húzóereje.
Ez 2001 közepétől - egy klasszikus politikai konjunktúraciklus keretében - megszűnt,
és átadta a helyét a belföldi kereslet, ezen belül is a fogyasztás húzta növekedésnek.
Erről pedig elméleti és gyakorlati alapon könnyen belátható, hogy nem tartható
fenn. Hacsak föl nem tesszük azt - amit néhány közszereplő arcpirulás nélkül
mer még képviselni -, hogy csak a törvényhozók jóakaratán múlik, hogy kétszer
vagy akár háromszor akkora béremelést, nyugdíjemelést szavaznak meg, hisz ezzel
kétszer vagy éppen háromszor annyira szeretik a jámbor választópolgárt, hisz
kétszer vagy háromszor annyi jövedelemhez juttatják, akkor nyilvánvaló, hogy
baj van.
Mindenki, aki háztartást vezet, betéti társaságot működtet vagy más módon gazdálkodik,
tisztában van azzal, hogy a rendelkezésre álló nettó jövedelem - legyen az bér
vagy kivét - maradványérték, ami a költségek és közterhek levonása után fönnmarad.
Azt is mindenki tudja, hogy például a 2001. évi forint nem azonos a 2000. évi
forinttal, mert az utóbbi az előző évi értéket alapul véve csak 90 fillért ér.
Ugyanígy mindenki tudja, hogy a novemberben adott 20 százalékos pedagógusbér-emelés
éves szinten csak 3,3 százalékot jelent (bár volt az elmúlt években olyan pénzügyminiszter,
akinek nehézséget okozott ennek belátása). Ráadásul ez csak névleges érték,
annak vásárlóereje az infláció tényleges - és nem a szándékolt - mértékével
kiigazítandó. Vagyis már a legegyszerűbb reális föltevések mellett is szembeszökő,
hogy a törvényhozási döntés a végeredmény töredékét befolyásolhatja csupán,
hiszen a reális végeredmény több tényező összhatásaként alakul, ahol a teljesítménynövekedés,
a GDP alapozza meg az osztozkodás végeredményét.
2002 első félévében a magyar gazdaság összteljesítménye alig három százalékkal
bővült, eközben a reálkeresetek 11,3 százalékkal, a kiskereskedelmi forgalom
12,5 százalékkal nőtt, vagyis a keresetnövekményt el is költötték. Ez alapozta
meg a növekedést. Ez így nyilvánvalóan tarthatatlan - tessék elképzelni, hogy
„jóságos" törvényhozóink, követve a 2002. júliusi országgyűlési határozatok
példáját, évről évre, kormányzat és ellenzék nemes egyetértésében az előző évi
zárszámadások jóváhagyása keretében így járnának el. De nem kell nagy képzelőerő
hozzá, ha a Kádár-korszak éveire visszaemlékszünk.
Az összképet tovább színezi az a tény, hogy a KSH adatai szerint 2002 első félévében
a versenyszférában 14,2 százalékkal, a költségvetési területen ennek duplájával,
28,7 százalékkal nőttek a keresetek, s ennek hatására a közszféra bérei nemcsak
elérték, de meg is haladták a versenyszféráét. Ez több szempontból is problematikus.
Egyfelől a világ minden piacgazdaságában a versenyszférát a nagyobb kockázatvállalás
és az ezt díjazó magasabb jövedelmi szint jellemzi. A közszférában az alacsonyabb,
de biztonságos - elbocsátástól védő, előléptetést a kor előrehaladtával automatikusan
szavatoló - foglalkoztatás a jellemző, a dédszüleink idejéből ismert - és becsült
- „nyugdíjas állás". Ez nem is lehet másképp, hacsak föl nem tételezzük
azt az abszurditást, hogy az ily módon vonzóvá tett állami foglalkoztatás iránti
igényt a közszféra korlátlanul ki tudja elégíteni, azaz mindenkinek állást tudnak
biztosítani. Minél többet tár föl a közgazdaságtudomány a gazdasági növekedés
rejtélyéből, annál erőteljesebbnek látszik az innováció, a vállalkozókészség,
az egyéni kezdeményezés szerepe. Számos nagy hatású elméleti cikk mutatta be
- Lucas-tól Roemeren át Easterlyig és Levine-ig -, hogy a tartós fejlődés alapja
nem pusztán a tőkeberuházások összege, hanem a fejlődést hosszabb távon generáló
fenti tényezők kibontakoztatása. A közszolgálat ritkán jár az innováció erősödésével,
hisz ez a bürokratikus koordináció természetével ellentétes. A nagyobb kockázatért,
a bizonytalanság vállalásáért minden szinten ellentételezés jár. A kisvállalkozók
tömeges időskori nyomora Angliában és az USA-ban kézzelfoghatóvá teszi, hogy
a folyó jövedelem maximuma és az életkeresmény közt különbség és átváltás is
van. Vagyis nem éppen a hosszú távú növekedés szempontját erősíti az a kormányzati
gyakorlat, amely a közszféra fölzárkóztatását az egyéb szempontok mellőzésével,
összefüggéséből kiragadva képzeli el.
Tegyük hozzá, hogy a spontán piaci folyamatok és az elmúlt évek minimálbér-emelési
kampányai hatására a közszféra bérarányai végzetesen eltorzultak, és már távoli
összefüggést sem mutatnak a teljesítményekkel. Nem ritka, hogy a tudományosan
minősített kutatóorvos bére a klinika biztonsági őréével esik egybe, vagy hogy
fiatal tanárok bére elmarad a rendőraltisztétől. Nyilvánvaló, hogy ez súlyos
gondok forrása volt és marad. Az általános bérszínvonal egyszeri emelése pedig,
hacsak nem folytatható vég nélkül - márpedig szeptember elején már a miniszterelnök
is érzékeltette, hogy nem -, erőteljes leépítési nyomást vált majd ki. S tegyük
hozzá, a személyi kiadások egyoldalú emelése ma már a honvédségtől az egészségügyig
terjedő körben súlyos funkcionális zavarokat okoz.
Az előadottak - a gazdasági növekedés lassulása, mellyel együtt jár az adóbevételek
csökkenése, valamint a kiadások egyértelműen választási szempontok motiválta,
a hosszabb távú növekedés megfontolásait viszont nyilvánvalóan mellőző elfutása
- együttesen magyarázzák a magyar államháztartás siralmas állapotát. Igaz, a
kétéves költségvetéssel, valamint a beszámolókban szereplő mutatók tartalmának
és számítási módjának többszöri változtatásával a jobbközép kormány sokat tett
annak érdekében, hogy követhetetlenné váljék: ki miről beszél, s így egyszerre
párhuzamos igazságok váltak hangoztathatóvá. Az azonban már a föntebbi vázlatos
áttekintésből is látható, hogy a magyar államháztartás deficitje nem az a fajta
hiány, amit bizonyos konjunktúra- és növekedéselméletek nemcsak megtűrhetőnek,
hanem kimondottan üdvösnek is vélnek a későbbi fejlődés megalapozása szempontjából.
Nem arról van szó, hogy egy visszaesés idején a kormányzat beruházásaival a
jövő növekedését alapozza meg, vagy mint az 1997. évi nyugdíjreformnál, bizonyos,
korábban elrejtett (generációk közti) adósságot nyílttá tesz, és ez a folyó
költségvetési kimutatásokat rontja. Ez a deficit, ami 2002-re kialakult, mértékétől
függetlenül, minőségében bizonyosan nem ilyen típusú deficit, hanem egyszerűen
túlköltés.
És persze, mint minden közgazdasági kérdésnél, a mérték egyáltalán nem közömbös.
Az EU stabilitási és növekedési egyezményében szereplő mértékek, vagyis a növekedés
idején kiegyensúlyozott vagy többlettel záró, visszaesés idején legföljebb a
GDP három százalékáig elfutó hiányt produkáló államháztartás a hosszú távú finanszírozhatóság
szempontját képviseli a napi politikai nyomások ellenében. Ezért a 2004-es EU-
és 2007-es EMU-csatlakozást nemigen alapozza meg az, hogy az államháztartás
hiánya már az első kilenc hónapban elérte a GDP közel öt százalékát, és az év
végére a jegybank borúlátóbb előrejelzéseiben valószínűsített hét százalékra
fut majd fel (a könyvelési kreativitások mellőzése esetén, Eurostat módszerrel
kimutatva). Nehezen fogható fel, miként lehetséges az, hogy e túlköltésnek a
fizetési mérleg hiányával való összefüggését még a korábban kemény gazdaságpolitikai
programot hirdető liberális kormánytagok némelyike is kétségbe vonta és kimutatási
nehézségekre vezette vissza még szeptember elején is (amikor a miniszterelnök
már óvatosabb húrokat kezdett pengetni).
Az államháztartás hiánya kétszer is kamatemelésre szorította a kormányzattal
való nyílt konfrontációt mindig kerülő jegybankot. Ez nemcsak azt jelenti, hogy
a 3,25 százalékos európai és a 9,5 százalékos magyar kamatszint közt nem másfél
százalékpontnyi a különbség, hanem már 2003-ra jelentősen megemeli a kamatkiadások
súlyát a kormányzat kiadási tételei között, tovább szűkítve annak mozgásterét.
(A Handelsblatt 2002. szeptember 6-i száma szerint az ECB-kamat 2003
szeptemberére még egy teljes százalékpontot is csökkenhet, így a különbség az
MNB irányadó kamatához képest még nőni is fog.) Igaz, kis nyitott gazdaságban
az autonóm kamatpolitikának nem sok tere marad, a nemzetközi piacok pedig korántsem
oly elnézőek az egymást követő magyar kormányok gazdaságpolitikai populizmusával
szemben, mint az átlagos választó.
Nem kétséges, hogy a magyar államadósság 2001 végén mért 58,4 százalék körüli
szintje lehetővé teszi azt, hogy a 2001-2002. év átmeneti kisiklását hitelfölvéttel
fedezzék, vagyis rövid távon nem kell sem az infláció jelentős fölpörgésétől,
sem a fizetőképesség megrendülésétől tartani. Az azonban kétséges, bölcs dolog-e,
hogy szinte az egész magyar közélet - az MDF részleges kivételével - úgy tesz,
mintha egyáltalán nem érzékelné a gazdasági teljesítménnyel alá nem támasztott
jövedelemkiáramlás, az egyensúlyi és az összes pénzügyi mutató romlásának jelentőségét.
A száznapos program előtérbe állítása egyebek mellett azt is jelentette, hogy
a balközép kormány elődje nyomába lépett a tisztán választási megfontolások
mozgatta gazdaságpolitizálás szalonképessé tételében. Mi több - 1994-hez hasonlóan
- kihasználatlanul maradt az a - nemzetközi politikai elemzők által kegyelmi
időként jellemzett - első időszak, amikor népszerűtlen, ámde már középtávú céljaink
szempontjából is elkerülhetetlen lépéseket lehet és kell megtenni. Beláthatatlan
veszélyek forrása lehet ugyanis az a közhangulat, amiben a megszorítások közismert
híveiként ismert elemzők még júliusban megjelent írásaikban is elkerülhetetlennek
érezték a „megszorításokra egyébként nincs szükség" kezdetű vörös farkat.
Talán mindennél nagyobb szükség lenne ezért a tiszta, nyílt közbeszéd helyreállítására.
Ez minden téren jó lenne, de a minden választópolgár életét közvetlenül érintő
gazdasági kérdésekben különösen, hiszen egyetlen társadalmat sem lehet akarata
ellenére boldogítani. Ennek érdekében szükség lenne annak fölismerésére, hogy
nem a heti népszerűségi listán elért helyezés, nem is a kormányzóképesség (a
húsosfazék) mindenáron történő megőrzése a legfőbb érték, különösen nem a magukat
liberálisnak/szabadelvűnek meghatározók számára.
Ha a hatalom megszerzésének és megtartásának célja nem maga a hatalom csupán,
akkor a - mindenkori - kormányzó erőknek szembe kell nézniük azzal, hogy mit
tudnak tenni a hosszabb távú fejlődés megalapozása érdekében, továbbá meg kell
tudni jeleníteniük azt is, hogy milyen országban kívánnak élni. Mindkettőhöz
szükség van az őszinte beszédre, a gazdasági adatok kendőzetlen közreadására,
az átláthatóság megteremtésére. És a megkerülhetetlenné vált intézkedések meghirdetésére,
még akkor is, ha az egészségügyet valószínűleg nem lehet négy év alatt rendbe
tenni, vagy ha a kiadások erőteljes átrendezése nélkül egy cikluson belül jelentős
köztehermérséklés aligha válik reálissá.
Ehhez hihető középtávú gazdasági tervet is érdemes lenne készíteni, amelyik
például nem egyetlen változatban készül, továbbá - a szokásoktól eltérően -
nem a megelőző néhány hónap irányzatát és a politikai elvárásokat vetíti előre
2007-2008-ra. Reális föltevések mellett fölvázolható lenne, hogy a jelenlegi
méretű államháztartási hiány fönntartása - vagyis ha tényleg nincs szükség megszorításokra
- mekkora fizetési mérleg (iker)-deficittel társul, és azt ki fedezi, milyen
kamat- és egyéb feltételek mellett. Meg kellene tudni mondani, hogy igaz lehet-e
- mint a 2002. augusztusi középtávú programban - az, hogy a beruházások visszaesése
és a teljesítményekhez nem kötődő jövedelempolitika a gazdasági növekedés folyamatos
gyorsulását eredményezi nálunk (ez a világ más részén nem áll).
Ennek keretében le lehetne számolni azzal a nap mint nap hangoztatott illúzióval
is, mely szerint Magyarország az EU-taggá válása okán 1500 Mrd forint - azaz
6,25 Mrd euró, azaz évi kb. 2 Mrd euró - többletforráshoz juthat, ennek fogadására
készen áll, sőt mint egy 2002. májusi dokumentum megfogalmazta, az ezt kiegészítő
hazai források rendelkezésre is állnak (ki tudja, hol).
Nos, e sokat ismételt mondat minden eleme száz sebből vérzik. Az EU strukturális
alapjaiból többnyire pályázható pénzek szerezhetők, így azok „befolyása"
nem biztos, mi több, sokszor csak utólag történik meg. Így bizony csacskaság
úgy vélni, hogy az unióból többletpénzek folynak majd számolatlanul, amit belátásunk
szerint költhetünk majd el. Sőt ha az utófinanszírozás - ma sem ritka - gondolatával
megbarátkozunk, akkor egyáltalán nem kizárt, hogy 2004-2006 között bizony -
átmenetileg - nettó befizetők leszünk, miközben korábban szabad felhasználású
forrásaink egy részéről EU-keretekben döntenek. (Az már csak hab a tortán, hogy
EU-pénzből nem lehet akármerre vezetni az utakat, vagy előre kijelölni a „magasabb
szempontok" szerint előre befutó győztest.) Végül az államháztartás feszített
helyzete mellett az is kérdéses, hogy a mai ismeretek szerint egy euró fogadásához
szükséges itthoni két euró saját hozzájárulás miként is állna rendelkezésre.
Megalapozatlannak tűnik tehát az a gyakorlat, hogy a minisztériumok a nem létező
(nem elérhető) pénzeket már elosztják, a területi önkormányzatok pedig még össze
is vesznek a ma még igencsak bizonytalannak tetsző hozomány elosztásán. Ugyanakkor
már ez az egy tétel is arra utal, milyen súlyos veszély hordozója az, hogy a
2001-2002. évi osztogatás a költségvetés és az önkormányzatok kiadási szerkezetét
2003-2004-re is jelentősen meghatározta. Így pedig az államháztartást átszabni
hivatott reformok elindítása máris késésben van, e kérdésekben ugyanis még műhelymunka
sem folyik.
Ez a szerkezeti merevség annál is súlyosabb, mivel a kormányzat - a nyolcvanas
és kilencvenes évek gyakorlatától eltérően - nem dönthet úgy, hogy a politikai
alkukban kiáramlott jövedelmeket egyszerűen elinflálja. A jegybank - a fölé
rendelt felügyelőbizottság és a pénzügyminiszter MNB-elnökkel szembeni prémiummegvonási
joga ellenére - kiszabadult a kormány gyámkodása alól. Mi több, az infláció
csökkenése az uniós csatlakozás kemény politikai kritériuma, így a nyolc-kilenc
százalékos szintre történő visszacsúszás nem minősülne egyszerű szépséghibának.
Így viszont az államháztartási kiadások mérséklésének és a kiadási súlypontok
átrendezésének sincs alternatívája, még ha ezzel nem is lehet népszerűségi versenyt
nyerni.
A száznapos program betöltötte hivatását, amennyiben szerepet játszott a kormányerők
szavahihetőségének erősítésében, és abban is, hogy elhárult az a veszély, amit
az ekkor még egyesített ellenzék eszközökben nem válogató visszacsapása a kormányzat
számára május-június folyamán jelentett. Igaz, az elemzők és közvélemény-kutatók
szerint (Népszava, 2002. szeptember 5., 6. o.) az ellenzék hibái ebben
nagyobb szerepet játszottak, mint a kormányzat mosolyoffenzívája. Ha ez igaz,
akkor a tízfős törvényhozási többség a kancellári rendszer mellett lehetővé
tesz egy, a napi nyomásokon túllépő, némiképp távlatosabb, a középtávú növekedést
is előmozdító kormányzati gyakorlatot. Ebben kisebb szerepet kaphatna az érzelmekre
és az illúziókra, nagyobbat a tényekre és a szakmai érvekre meg az ország egészének
távlataira hivatkozó érvelés. Elképzelhető, hogy erre a ma ellenzékben lévők
vagy a más értékrend és stílus szerint gondolkodók is fogékonyabbnak bizonyulhatnak,
hisz nélkülük és ellenükre a jóléti rendszerváltás nem is értelmezhető, még
kevésbé valósítható meg. A nemzeti termék fölhasználásának átszabása nélkül
viszont a tartós növekedés célja szappanbuborékként foszlik szét, bármily sokat
is hangoztatják. Németországtól Lengyelországon át Oroszországig egy sor társadalom
épp most szembesül e fölismeréssel.