Ha a demokrácia csak hosszú
tanulás eredményeként lehet igazán működőképes, akkor a politikusok az utóbbi
időben újabb tantárggyal kényszerültek megismerkedni, amikor az Országgyűlés
két olyan vizsgálóbizottságot is létrehozott, amely csak a politikai rendőrség
sajátos nyelvezetének, szakkifejezéseinek, sőt gondolkodásmódjának elsajátításával
közelíthette meg vizsgálatának tárgyát. Korábban például minden, az államvédelmi
szolgálatokkal bármilyen kapcsolatban álló személy differenciálatlanul került
az „ügynök" gyűjtőfogalmába. Nem kis mértékben a Pokorni-Pákozdi-ügy kirobbanása
„kellett" ahhoz, hogy téma lehessen az „ügynök" és a „társadalmi megbízott"
közötti különbséget meghatározó „beszervezési alap" milyensége; arról nem
beszélve, hogy a Medgyessy-bizottság egyes tagjai egyenesen a Rendőrtiszti Főiskolán
óhajtottak a néhai állambiztonsági tanszék - a főiskoláról egyébként régen elkerült
- oktatási anyagaival megismerkedni.
Úgy tűnik azonban, hogy a szorgalmi időszakban egyelőre nem születtek meg a
kívánt eredmények. Ez derül ki többek között a szakszolgálatok korábbi vezetőinek,
tisztjeinek szaporodó nyilatkozataiból, akik többnyire a laikus, időnként a
dilettáns jelzővel illetik e tanulók jó szándékú szorgoskodását, és közben a
mindenkori belügyi munka szakmai jellegére, korábbi szabályozottságának sajátos
racionalitására igyekeznek irányítani a figyelmet. Mindenesetre a miniszterelnök
titkosszolgálatokkal összefüggő tevékenységének és múltjának tényeit és következményeit
vizsgáló bizottság 2002. augusztus 1-jén tartott ülésének jegyzőkönyvéből az
sejthető, hogy a vizsgálódás módszertana nem a legmegfelelőbb. A kérdések zöme
ugyanis szinte a miniszterelnök válaszaiból kívánta rekonstruálni a szigorúan
titkos tiszt modelljét, ahelyett hogy előbb a Belügyminisztérium szigorúan titkos
állományú operatív beosztottainak feladataira, az állomány szervezeti felépítésére,
működésére, jogállására, vezetésére vonatkozó alapvető szabályozási anyagot
tekintette volna kötelező irodalomnak.
Amikor az Országgyűlés 2002. július 9-én elfogadta a miniszterelnök titkosszolgálati
múltját vizsgáló bizottság felállításáról szóló határozatát,1 kilenc pontban
fogalmazta meg azokat a kérdéseket, amelyek kivizsgálására és megválaszolására
a kilenctagú vizsgálóbizottságnak alig öt hét állt a rendelkezésére. „Léteznek-e
a nyilvánosságra került dokumentumok mellett további olyan dokumentumok, melyek
a miniszterelnök titkosszolgálati múltjára és tevékenységére vonatkoznak?"
- fogalmazza meg az első, tisztázandó problémát az országgyűlési határozat.
A válaszhoz mindenekelőtt azt célszerű tisztázni, hogy a korabeli szabályozás
alapján egyáltalán milyen típusú iratok keletkezhettek a szigorúan titkos állomány
tevékenységéhez kapcsolódóan.
A helyzet megértéséhez vissza kell kanyarodni a hatvanas-hetvenes évek fordulójához.
Ekkor adott először a Belügyminisztérium egységes szabályozást a szigorúan titkos
állomány szervezete és működése számára. Maga az operatív módszer - „civil"
fedőmunka ellátása mellett titkos feladatok ellátása - régóta ismert hírszerzési
eszköz, hiszen minden korszak és rendszer állambiztonsági tevékenységének alapvető
információszerzési technikája. A kádári politikai rendőrség 1964-ben szabályozta
részletesebben az „SZT" állomány helyzetét.2 Korábban nem került sor jogállásuk,
tevékenységi körük, szolgálati viszonyuk egyetlen parancsban történő, pontos
meghatározására. A belügyminiszternek „a külső és belső ellenség aknamunkája
felderítésének és megakadályozásának eredményesebbé tétele érdekében" kiadott
utasítása szükségesnek tartotta, hogy operatív beosztottakat helyezzenek néhány
minisztérium, országos főhatóság és egyéb, „az állambiztonsági munka szempontjából
fontos objektum területére". A feladat azért is tűnt sürgetőnek, mivel
- a korabeli helyzetértékelés szerint - ezeknél az objektumoknál az operatív
állomány tevékenysége a felderítő és elhárító munkában „a jövőben fokozott mértékben
szükséges" lesz. Az alig négyoldalas utasítás valójában csak a leglényegesebb
kérdések szabályozására szorítkozott: az „SZT" állomány „képezése",
az állomány jogállása, tagjaival való kapcsolattartás, nyilvántartásuk, pénzügyi
helyzetük stb.
Négy évvel később, az 1968. november 11-i miniszteri értekezleten fogalmazódott
meg az igény egy részletes, valóban teljességre törekvő, átfogó szabályozás
iránt.3 Ennek tett eleget az a fél év múlva kiadott 002/1969. sz. belügyminiszteri
parancs, amely A BM III. Főcsoportfőnökség szigorúan titkos („SZT")
állomány szervezetének, működésének egységes szabályozása címet viselte.4
Ez az „SZT" állomány működtetésének ideológiai-politikai indokoltságát
jóval részletesebben fejtette ki, mint az 1964-es utasítás: „Pártunk és kormányunk
politikájának megfelelően jelentősen szélesednek hazánk gazdasági és kulturális
kapcsolatai a kapitalista országokkal, valamint azok szerveivel, képviselőivel.
Ezt a lehetőséget az imperialista hírszerző szervek a belső ellenséges erőkkel
együttműködve kihasználják hazánk és a szocialista tábor ellen irányuló ellenséges
tevékenységük során. Módszereik között továbbra is erőteljesen jelentkezik a
fellazító politika, taktika. E vonatkozásban az imperialista erők tartós és
mind bonyolultabb ellenséges tevékenységével állunk szemben. Az ellenséges tevékenységgel
szembeni preventív védekezés, valamint hírszerző lehetőségeink, támadó pozícióink
biztosítása érdekében a vonatkozó párthatározat,5 valamint kormányhatározatokban
kapott felhatalmazás alapján állami és egyéb intézményekben, objektumokban -
az illetékes állami, társadalmi és más szervek vezetőivel egyetértésben szigorúan
titkos állományú állambiztonsági tiszteket, tiszthelyetteseket (továbbiakban:
»SZT.« beosztottakat) helyeztünk. E pozíciókból az ellenségről, annak tevékenységéről,
terveiről közvetlen ismereteket szereztünk. Az »SZT.« állomány munkájának eddigi
tapasztalatai azt bizonyítják, hogy felhasználása az ellenség elleni harcban
jelentős, alkalmazása az állambiztonsági operatív, felderítő, hírszerző és elhárító,
az ügyszerű feldolgozó munkában a jövőben fokozott mértékben szükséges."
Hogy valóban egységes szabályozást kívánt a csoportfőnökség 1969-ben kialakítani,
azt az is jelezte, hogy a parancs nyomán azonnal három végrehajtási utasítás
jelent meg, majd további utasítások, intézkedések, ügyrendek és szabályzatok
kívánták az állomány helyzetét rendezni. Az utasítások sorában az első A
BM III. Főcsoportfőnökség „szigorúan titkos" állománya szervezésével, működésével,
vezetésével összefüggő állambiztonsági feladatok, szabályok tárgymegjelölést
viselte.6 A második utasítás a titkos állomány személyzeti és fegyelmi ügyeivel,7
a harmadik pedig a szigorúan titkos állományú beosztottak illetményi és egyéb
pénzügyi járandóságainak kérdéseivel8 foglalkozott.
Ebből az iratállományból a parlamenti vizsgálóbizottság előtt álló említett
kérdésre elsősorban abból a végrehajtási utasításból kaphatunk releváns választ,
amelyet A BM III. Főcsoportfőnökség „SZT" állományának „Levelező"
(Rezidentura) és „Biztonsági" dossziékkal való ellátása; A dosssziék kezelésének,
speciális operatív nyilvántartásának, irattározásának szabályozása tárgyban
az Operatív Nyilvántartó (III/2-es) Osztály vezetője adott ki 1969 végén.9 Ebből
ugyanis kiderül a „Szigorúan titkos" állomány speciális dossziékkal való
ellátásának és azok nyilvántartásba vételének rendje, az „SZT" állomány
nyilvántartásának eszközei, az „SZT" állomány „Levelező" és „Biztonsági"
dossziéja őrzésének, kezelésének, az írásos anyagok elhelyezésének, valamint
a dossziék lezárásának rendje. Ezek vázlatos áttekintése is nyilvánvalóvá teszi,
hogy iratok keletkeztetésével és nyilvántartásával gondosan kiépített irattári
rendszer regisztrálta az „SZT"-tevékenység minden mozzanatát.
A „Levelező" dosszié részletesebb tartalmáról azt kell tudni, hogy ebbe
kellett lerakni az „SZT" beosztott operatív munkájával összefüggő beszámolókat,
munkaterveket, írásos utasításokat, jelentéseket, valamint a társszervek megkeresésére
vonatkozó, illetve a megtett intézkedések során készített anyagok másodpéldányait.
Terjedelmét tekintve a „Levelező" dosszié kb. 250 oldalt tartalmazott.
Ha a lerakott anyagok mennyisége ezt meghaladta, a dosszié újabb kötetének megnyitását
kellett kérni a III/2-es osztálytól.
A „Biztonsági" dossziéba az „SZT" beosztottak operatív, konspirációs
és biztonsági helyzetének ellenőrzésére, értékelésére és ezek eredményeire vonatkozó
feljegyzéseket és jelentéseket kellett lerakni, az „SZT" beosztottak működését,
operatív feladatait ismerő személyek névsorát, azok jellemzését, továbbá az
„SZT" állomány biztonsági helyzetével kapcsolatosan keletkezett összes
okmányt (pl. kimutatást azokról a konspiratív vagy titkos lakásokról, amelyeket
az „SZT" beosztott használt).
Eltérően alakult a dossziék sorsa abban az esetben, ha a „Szigorúan titkos"
állományú megbízása megszűnt (ez történhetett úgy, hogy a beosztottat nyílt
állományba helyezték, kérelmére leszerelték, nyugdíjba ment, fegyelmi úton leváltották,
vagy áthelyezéssel más beosztásba került). Ekkor az Operatív Nyilvántartó Osztály
vezetője engedélyezhette a „Levelező" dossziénak - operatív érdekből -
a szervnél való további őrzését vagy éppen a megsemmisítését. A „Levelező"
dosszié megsemmisítése esetén az osztályvezető által engedélyezett határozat
és jegyzőkönyv egy-egy példányát el kellett helyezni a „Biztonsági" dossziéba.
Ebből következik, hogy a „Biztonsági" dosszié „túlélte" a „Levelező"
dosszié esetleges megsemmisítését. Ezt ugyanis - az „SZT" állományú megbízás
megszűnte után is - minden esetben irattározni kellett. Az „SZT" állományú
tiszt elhalálozása esetén pedig meg kellett határozni a „Biztonsági" dosszié
megsemmisítésének idejét.
Az Operatív Nyilvántartó Osztály elsődleges feladata azoknak a személyeknek
és kapcsolódó anyagaiknak a nyilvántartása volt, akikkel a III. Főcsoportfőnökség
szervei bármilyen okból foglalkoztak. Ugyancsak itt vezették a népi demokráciával
szemben álló veszélyes ellenséges személyek, a főcsoportfőnökség által beszervezett
ügynökök nyilvántartását, de itt tartották nyilván a konspirált és találkozási
lakásokat is. Ehhez a feladatkörhöz kapcsolódott az „SZT" beosztottak anyagainak
mint „a Főcsoportfőnökség fontos és bizalmas iratainak" őrzési feladata.
A vizsgálóbizottságnak arra a kérdésre is választ kellett adnia, hogy „hogyan
vált a miniszterelnök a III/II-7. számú ügyosztály titkos állományú tisztjévé".
„Mik voltak a kiválasztás kritériumai?" A konkrét ügyben természetesen
nem, de általánosságban ez a probléma is értelmezhető az említett 1969-es BM
parancs nyomán. Ez az „SZT"-vé „képezés" során különbséget tett a
„státusz" szervezése, valamint a „személyzeti ügyintézés" műveletei
között.
Előbbivel kapcsolatban a parancs megállapította: „SZT" állomány szervezhető
minisztériumokban, főhatóságoknál, intézményekben, objektumokban (vonalakon,
területeken) az MNK védelmének, biztonságának elősegítésére, erősítésére; a
nemzetközi érintkezés fontos területein az ellenséges elemek kiszűrésére; ahol
közvetlen lehetőség adódik az ellenséges tevékenység elleni védekezés és támadás
céljaira, operatív bázisok (pozíciók) kiépítésére; ahol más állambiztonsági
operatív eszközökkel, módszerekkel a kívánt cél elérése eredményesen nem biztosítható.
A polgári munkahely és foglalkozás fedése alatt működő szigorúan titkos személyi
állomány különböző irányból verbuválódott. Többnyire olyan nyílt vagy titkos
állományú operatív tisztekből képeztek „SZT" beosztottat (tehát egyáltalán
nem minden titkos állományú operatív tiszt „SZT" állományú!), akiknek a
BM-hez való tartozása nem volt ismert a fedőmunkahelyen. Ez a nyílt állományú
tisztek esetében természetesen kevésbé volt valószínű. De nem BM-dolgozó is
bekerülhetett az „SZT" állományba, egyszerű kinevezéssel.
A személyi ügyintézés vonalán tehát a kinevezés és az áthelyezés jogcímeit különböztették
meg. „SZT" állományba olyan dolgozót lehetett kinevezni, aki a BM felvételi
követelményeinek és az „SZT" munka ellátásához szükséges további feltételeknek
is megfelelt. Azt már az I. sz. végrehajtási utasítás részletezi, hogy ez utóbbiak
közé tartozik pl. az az elvárás, hogy képességei feleljenek meg a végrehajtandó
operatív feladatoknak, rendelkezzen a fedőmunkakörhöz megkövetelt (státus szerinti)
iskolai végzettséggel vagy azzal egyenértékű felkészültséggel, idegennyelv-ismerettel
stb. „SZT" állományba áthelyezni viszont csak nyílt vagy titkos állományú
BM-beosztottat lehetett.
Speciális esete volt az állománnyal való rendelkezésnek a „fedőmunkakörbe kihelyezés".
A hatásköri szabályozásból egyértelműen kiderül - pedig ennek írásos bizonyítékai
igen ritkán bukkannak elő -, hogy a baráti, szocialista országokba is küldtek
„SZT" vezetőt (rezidenst). Kihelyezésüket a belügyminiszter, beosztottaikét
pedig az állambiztonsági miniszterhelyettes engedélyezte.
„Mi volt a miniszterelnök pontos feladata a III/II-7. számú ügyosztály szigorúan
titkos állományú tisztjeként?" - fogalmazta meg az országgyűlési határozat
a következő kérdést. Az „SZT" állomány feladatköri szabályozásában a parancs
általánosságban a következőket tartalmazta: az „SZT" állomány rendszere
az ellenség felderítésére, tevékenységének elhárítására irányuló sajátos - szigorúan
titkos - állambiztonsági módszer. Az „SZT" beosztottak BM-hez tartozásukat
szigorúan konspirálva, hivatali beosztásukat felhasználva - fedőmunkakörük egyidejű
jó ellátása mellett -, az illetékes operatív szerv irányításával - titkos operatív
eszközök és módszerek alkalmazásával - végzik állambiztonsági feladataikat.
Ennek részletezésekor a parancs megjelölte az „SZT" beosztottak feladatait:
az illetékes operatív szervek irányításával a fedőmunkakörben az operatív funkció,
a titkos operatív eszközök és módszerek felhasználásával megvalósítani a hírszerző
és elhárító munka fontos célkitűzéseit; részt venni a külső és belső ellenség
tevékenységének felderítésében; ellenséges személyek ellenőrzésében, aknamunkájuk
megelőzésében, megakadályozásában; az ügyszerű feldolgozó munkában; állambiztonsági
információk megszerzésében, valamint egyes operatív akciók előkészítésében és
végrehajtásában.
Az „SZT" szabályokat rögzítő parancsokat, végrehajtási utasításokat tartalmazó
mintegy ötvenoldalnyi iratösszesség valóban csak az alapvető szabályozását jelenti
a szigorúan titkos állomány szervezetének és működésének. Ezt a részfeladatokra
vonatkozóan további szabályok egészítették ki. A rendszer hatékonyságával a
BM hosszabb távon is elégedett lehetett. Ezt jelzi, hogy 1976 novemberében a
miniszterhelyettesi értekezlet elfogadta a BM III. Főcsoportfőnökség „SZT"
állománya irányításának, nevelésének, képzésének helyzetéről szóló jelentést,10
amely megállapította: „a párt- és kormányhatározatok, parancsok és utasítások
megfelelő jogi alapokra helyezték az »SZT« állománnyal való foglalkozást".
A szabályozás gyakorlatilag a rendszerváltásig hatályban maradt.11 Részletszabályaiból
is csupán a III. sz. végrehajtási utasítás került hatályon kívül, 1974-ben.
Ez is elsősorban azért, mivel a belügyi vezetés megítélése szerint a szigorúan
titkos állományú beosztottak illetménye, valamint egyéb pénzügyi járandóságai
új szabályozást igényeltek.12
Az „SZT"-szabályozásról tehát kellő és alig nélkülözhető információk találhatók
az irattárakban, amelyek segíthetik a felmerült kérdések normatív hátterének
tisztázását. Bár továbbra is nyitott a kérdés, hogy vajon fennmaradtak-e olyan
iratok is, amelyek segítségével ezen intézmény működésének szervezettörténeti
megismerésén túl közelebb lehet majd jutni egy-egy konkrét ügy megismeréséhez.
Dokumentum
Belügyminisztérium
III/2. osztály
64-312/1969.
Szigorúan titkos! Különösen fontos! |
Végrehajtási utasítás
a BM III. Főcsoportfőnökség
„SZT" állományának „Levelező" (Rezidentura) és „Biztonsági" dossziékkal
való ellátására.
A dosssziék kezelésének, speciális operatív nyilvántartásának, irattározásának
szabályozása.
A 002/1969. sz. belügyminiszteri parancs és az I. sz. végrehajtási utasítás
meghatározza a BM III. Főcsoportfőnökség „Szigorúan titkos" állományának
szervezésével, vezetésével, tevékenységével összefüggő feladatok végrehajtását.
Az I. sz. végrehajtási utasítás III. részének 12. pontja a III/2. Osztály feladatává
tette az „SZT" állományba kinevezett személyek feladatainak, irányításának
ellátásához szükséges operatív dossziékkal való ellátását, azok speciális nyilvántartásának
megszervezését.
A miniszteri parancs és a miniszterhelyettesi végrehajtási utasítás alapján
speciális operatív dossziékkal való ellátását, azok nyilvántartásának (kiadásának,
kezelésének, irattározásának) rendjét az alábbiak szerint szabályozom:
1./ „Szigorúan titkos" állomány speciális dossziékkal való ellátásának
és azok nyilvántartásba vételének rendje:
A BM III. Főcsoportfőnökség operatív szervei kötelesek az „SZT" állományba
kinevezett személyek védelme és munkájuk során keletkezett anyagok elhelyezése
érdekében „Levelező" (Rezidentura) és „Biztonsági" dossziékat nyitni.
A dossziékat a III/2. Osztálytól kell kérni, aki ezt központi nyilvántartásba
veszi, és a szervek rendelkezésére bocsátja.
(A III/I. Csoportfőnökség a „Levelező" és „Biztonsági" dossziék kiadását
saját hatáskörben intézi.)
A „Levelező" (Rezidentura) és „Biztonsági" dosszié kéréséhez ki kell
állítani az e célra rendszeresített „SZT" jelzésű kartont két példányban,
amelyre rá kell vezetni a IV/II. Csoportfőnökség által megadott fedőszámot.
A kartont meg kell küldeni a III/2. Osztálynak dosszié-kiadás, speciális operatív
nyilvántartás céljából.
Az „SZT" betűjeles fedőszámmal ellátott kartont az osztályvezető (helyettes)
írja alá.
A III/2. Osztály a beérkezett „SZT" betűjeles fedőszámmal ellátott kartonok
alapján a fedőszámot a „Napló"-ba bevezeti, a karton egy példányát elhelyezi
az e célra rendszeresített külön nyilvántartási rendszerbe.
A karton másodpéldányát a „Levelező" és „Biztonsági" dossziéval együtt
megküldi az e célra rendszeresített külön nyilvántartási rendszerbe.
A karton másodpéldányát, a „Levelező" és „Biztonsági" dossziét átadja
az illetékes alosztály vezetőnek.
Az „SZT" jelzésű karton egy példányát az operatív nyilvántartó (a III/6.
Osztályon a titkárság vezetője) az e célra rendszeresített külön nyilvántartási
rendszerébe elhelyezi.
2./ Az „SZT" állomány nyilvántartásának eszközei
- Kartonok: „SZT" jelzésű karton, amelyet minden „SZT" beosztottról
két példányban kell kiállítani.
- Dossziék:
a/ „Levelező" (Rezidentura) dosszié, mely az „SZT" beosztott munkájával
kapcsolatos írásos anyagokat tartalmazza.
b/ „Biztonsági" dosszié, amely az „SZT" beosztott operatív biztonsági
helyzetére vonatkozó anyagokat tartalmazza.
- Napló: Tartalmazza az „SZT" beosztott fedőszámát, azonossági számát,
valamint a nyitó szerv megjelölését. (Naplót csak a III/2. Osztály vezeti.)
- (sic!)
- Nyomtatványok: Tartalomjegyzék, betűsoros névmutató a betekintők nevének feltüntetésére
és a jutalmazások kimutatására szolgáló űrlapok.
3./ Az „SZT" állomány „Levelező" és „Biztonsági" dossziéjának
őrzése, kezelése
a./ „Levelező (Rezidentura) és „Biztonsági" követelmények betartásával
kell kezelni, őrizni.
b./ A „Levelező" (Rezidentura) dossziét az „SZT" állományú tisztet
irányító (kapcsolattartó) operatív tiszt őrzi.
c./ A „Biztonsági" dossziét az alosztályvezető őrzi, szükség esetén az
„SZT" beosztottal kapcsolatot tartó operatív tiszt rendelkezésére bocsátja.
4./ Írásos anyagok elhelyezésének rendje
a./ A „Levelező" (Rezidentura) dossziéba kell lerakni az „SZT" beosztott
operatív munkájával összefüggő beszámolókat, munkaterveket, írásos utasításokat,
jelentéseket, valamint a társszervek megkeresésére vonatkozó, illetve megtett
intézkedések során készített anyagok másodpéldányait.
A „Levelező" (Rezidentura) dossziéba az alábbi anyagokat kell gyűjteni:
- tartalomjegyzéket,
- betűsoros névmutatót,
- betekintők név szerinti kimutatását,
- az „SZT" beosztott operatív munkájával összefüggő beszámolókat,
- munkaterveket,
- írásos utasításokat,
- jelentéseket,
- szóbeli beszámoltatásokról készített feljegyzéseket,
- konkrét megkeresések alapján készített (információ, tanulmányozás, ellenőrzés)
írásos anyagok másodpéldányait.
- az „SZT" tiszt jelentése alapján készített koordinációs vagy szignalizációs
jelentések másodpéldányait,
- zárólapot.
A „Levelező" dosszié kb. 250 oldalt tartalmazhat, amennyiben a lerakott
anyagok mennyisége a 250 oldalt meghaladja, a dosszié újabb kötetének megnyitását
szolgálati jegyen kell kérni. A szerv operatív nyilvántartója (a III/6. Osztályon
a titkárság vezetője) az újabb kötet kiadását az „SZT" jelzésű kartonra
rávezeti.
b./ A „Biztonsági" dossziéba kell lerakni az „SZT" beosztottak operatív,
konspirációs és biztonsági helyzetének ellenőrzésére, értékelésére és ezek eredményeire
vonatkozó feljegyzéseket, jelentéseket, az „SZT" beosztottak beállítását,
működését, operatív feladatait ismerő személyek névsorát, jellemzését (nyilatkozatait)
és az „SZT" állomány biztonsági helyzetével kapcsolatos valamennyi okmányt.
A „Biztonsági" dossziéban az alábbi anyagokat kell gyűjteni:
- tartalomjegyzék,
- betekintők kimutatása c. nyomtatványt,
- az „SZT" beosztott beállítását, működését, operatív feladatait ismerők
névsorát, titoktartási nyilatkozatait,
- ellenőrzésére tett intézkedésekre vonatkozó feljegyzéseket,
- operatív, konspirációs és biztonsági helyzetének értékeléséről készített jelentéseket,
- beszámoltatásáról készített jelentéseket,
- munkahelyén kapott jutalmazásokról, szakmai fenyítésről készült feljegyzéseket,
- az „SZT" beosztott irányítása alatt dolgozó „SZT" beosztotta(ak)
fedő- és azonossági számmal ellátott kimutatását,
- az „SZT" beosztott által tartott hálózati személy(ek) fedőnév és dossziészám
szerinti kimutatását,
- kimutatást azokról a „K" vagy „T" lakásokról, amelyet az „SZT"
beosztott használ vagy használt.
c./ A felsoroltakon kívül „Levelező" (Rezidentura) és „Biztonsági"
dossziékba kell gyűjteni azokat az okmányokat, amelyeket a miniszteri parancs
és az I. sz. végrehajtási utasítás értelemszerűen meghatároz.
Tilos a „Biztonsági" dossziéban megalapozatlan, ellenőrizetlen, az „SZT"
állomány munkájával, védelmével össze nem függő olyan anyagokat elhelyezni,
illetve amelyet a káderanyagához kell csatolni! (sic!)
5./ A „Levelező" (Rezidentura) és „Biztonsági" dossziék lezárásának,
irattározásának rendje:
Amennyiben a „Szigorúan titkos" állományú beosztottat nyílt állományba
helyezik, kérelmére leszerelik, nyugdíjba megy, fegyelmi úton leváltják, vagy
áthelyezéssel más beosztásba kerül, intézkedni kell a „Levelező" (Rezidentura)
és a „Biztonsági" dosszié lezárására, irattározására vagy megsemmisítésére.
a./ A „Levelező" dossziéval kapcsolatos intézkedések:
- A „Levelező" (Rezidentura) dossziénak (az előző bekezdésben foglaltak
esetében) operatív érdekből továbbra is a szervnél való kezelését, őrzését vagy
megsemmisítését - függetlenül az „SZT" beosztott személyétől - az operatív
helyzet figyelembe vételével, osztályvezető(helyettes) engedélyezi.
- A „Levelező" (Rezidentura) dossziénak - operatív érdekből - az alosztályon
való további kinntartását, kezelését a „Biztonsági" dosszié záróhatározatában
fel kell tüntetni.
- A „Levelező" dosszié megsemmisítése esetén osztályvezető(helyettes) által
engedélyezett határozat és jegyzőkönyv egy-egy példányát el kell helyezni a
„Biztonsági" dossziéba.
b/ A „Biztonsági" dossziét „SZT" állományú megbízás megszűnte után
minden esetben irattározni kell:
A dosszié irattározását osztályvezető(helyettes) engedélyezi. A határozatban
rögzíteni kell a lezárás indokát. Pl. nyílt állományba helyezés, kérelemre leszerel,
nyugdíjba helyezés, fegyelmi úton leváltották, áthelyezés, valamint a „Levelező"
(Rezidentura) dossziéval kapcsolatos intézkedést.
Az „SZT" állományú tiszt elhalálozása esetén meg kell határozni a „Biztonsági"
dosszié megsemmisítésének idejét.
c/ A III/2. Osztály feladata:
- A III/2. Osztály a határozat alapján a „Levelező" (Rezidentura) és „Biztonsági"
dossziékat irattárba helyezi, melynek tényét a naplón és a kartonon átvezeti.
- A „Levelező" és „Biztonsági" dossziék selejtezése előtt az adott
szerv vezetőjének a véleményét minden esetben kikéri.
- A „Levelező" és „Biztonsági" dossziét a III/2. Osztály irattárában
a III. Főcsoportfőnökség konspirációs és biztonsági szabályzatában meghatározottak
szerint őrzi. Azokba betekintést csak az irattározó szerv vezetőjének előzetes
hozzájárulásával engedélyez.
- A „Levelező" és „Biztonsági" dossziék kiadását, a dossziék irattározását
a III/. Osztályon az A. alosztály végzi.
- Az operatív szervek nyilvántartóinak (III/6. Osztályon a titkárság vezetője)
az „SZT" állomány „Levelező" (Rezidentura) és „Biztonsági" dossziéinak
kezeléséről, azok számszerű alakulásáról a III/2. Osztály felé számadási kötelezettsége
nincs.
Budapest, 1969. november
hó 10-én
Ács Ferenc s.k.
r. ezredes
osztályvezető
Mné/ elosztó szerint
Nytsz.: 39/40/1969.
Készült: 120 pld.
Jegyzetek
1 Az Országgyűlés 43/2002. (VII. 12.) OGY határozata a miniszterelnök titkosszolgálatokkal
összefüggő tevékenységének és múltjának tényeit és következményeit vizsgáló
bizottság felállításáról.
2 002. sz. BM utasítás. 1964. január 31. BM KI 10-22/2/1964. BM Központi Irattár
[KI] Parancsgyűjtemény [Pgy.] - 1964/84. doboz [d.].
3 A miniszteri értekezlet elé került parancs-tervezetet l.: 10-38/77/1968. BM
KI Miniszteri értekezletek anyagai - 1968/4. d.
4 002/1969. sz. belügyminiszteri parancs. 1969. április 12. 10-21/2/1969. BM
KI Pgy. - 1969/14. d.
5 Utalás az MSZMP Politikai Bizottság 1966. szeptember 20-i ülésének 13. napirendi
pontjára, illetve az ezt követően kiadott határozatra: A „külső és belső
ellenséggel" kapcsolatos határozatnak a BM területén való végrehajtása.
MOL M-KS 288. f. 5/405. ő. e.
6 A 002/1969. sz. belügyminiszteri parancs I. sz. végrehajtási utasítása. Uo.
7 A 002/1969. sz. belügyminiszteri parancs II. sz. végrehajtási utasítása. Uo.
8 A 002/1969. sz. belügyminiszteri parancs III. sz. végrehajtási utasítása.
Uo.
9 Végrehajtási utasítás a BM III. Főcsoportfőnökség „SZT" állományának
„Levelező" (Rezidentura) és „Biztonsági" dossziékkal való ellátására.
BM III/2. Osztály. 64-312/1969. Történeti Hivatal Belügyminisztériumi Vezetési
Okmányok 1.1.1. ÁBMHT 7. doboz 000198-000203. A végrehajtási utasítást az illetékes
osztályvezető (Ács Ferenc r. ezredes) azzal a „Szigorúan titkos" kísérő
levéllel együtt küldte el „dr. Csikós Imre r. alez. elvtársnak, BM III. Főcsoportfőnökség
Titkárság megbízott vezetője" részére, amelyben egyebek közt ez áll: „Kérem,
hogy a Végrehajtási Utasítást a 002/1969. számú miniszteri parancs mellékleteként
kezeljék."
10 Jelentés a BM III. Főcsoportfőnökség „SZT" állományáról. 1976. november
9. BM KI Belügyminiszteri iratok - 1976/214.1-a-1709.
11 A 12/1990. számú BM utasítás helyezte hatályon kívül.
12 Lásd: A belügyminiszter-helyettes 0019. sz. utasítása az „SZT"-állomány
illetmény- és egyéb pénzügyi járandóságairól. 1974. december 30. 10-26/19/1974.
BM KI Pgy. - 1974/159. d.